eitaa logo
حدیثنا
669 دنبال‌کننده
3 عکس
5 ویدیو
1 فایل
احادیث کمترشنیده‌شده از کتب معتبر ارتباط با ادمین: @Rah_Bar
مشاهده در ایتا
دانلود
💠چرا روزه پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه سنت شده است؟ ♦️همان‌طور که می‌دانید روزه علاوه بر روزه ماه شعبان که بسیار تأکید شده است، روزه گرفتن در اولین پنجشنبه ماه، آخرین پنجشنبه ماه و چهارشنبه وسط ماه قمری نیز سنت1⃣ است. 🔺اما این روزها چه خصوصیتی دارند که روزه گرفتن در آن‌ها سنت شده است؟ 🌿...عَنِ ابْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص سُئِلَ عَنْ صَوْمِ خَمِيسَيْنِ بَيْنَهُمَا أَرْبِعَاءُ فَقَالَ: «أَمَّا الْخَمِيسُ فَيَوْمٌ تُعْرَضُ فِيهِ الْأَعْمَالُ وَ أَمَّا الْأَرْبِعَاءُ فَيَوْمٌ خُلِقَتْ فِيهِ النَّارُ وَ أَمَّا الصَّوْمُ فَجُنَّةٌ مِنَ النَّارِ.»» 📚الكافي، ج۴، ص۹۴ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔶«از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) درمورد (حکمت استحبابِ) روزه گرفتن در دو پنجشنبه و چهارشنبه وسطشان سؤال شد. ایشان فرمودند: 🔸«روز پنجشنبه روزی است که اعمالِ (بندگان) عرضه می‌شود2⃣ 🔸و روز چهارشنبه روزی است که آتش در این روز خلق شده است و روزه محافظی در برابر آتش است.»» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ: «إِنَّمَا يُصَامُ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ لِأَنَّهُ لَمْ تُعَذَّبْ أُمَّةٌ فِيمَا مَضَى إِلَّا فِي يَوْمِ الْأَرْبِعَاءِ وَسَطِ الشَّهْرِ فَيُسْتَحَبُّ أَنْ يُصَامَ ذَلِكَ الْيَوْمُ.» 📚الكافي، ج۴، ص۹۴ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🔶«در روز چهارشنبه برای این روزه گرفته می‌شود که هیچ امتی در گذشته عذاب نشده است، مگر در روز چهارشنبه وسط ماه. 🔸به‌همین‌خاطر مستحب است که در این روز روزه گرفته شود.» 📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣سنت؛ عبارت است از کارهای نیکی که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) انجام داده‌اند تا در میان امتشان مرسوم شود. 2⃣گویا اعمالی که انسان در طول هفته انجام می‌دهد و توسط دو فرشته‌ی نویسنده‌ی همراهش ثبت می‌شود و در روز پنجشنبه جمع‌بندی و عرضه(ارائه) می‌گردد. شاید روزه این روز موجب شود نامه اعمالمان خالی به پروردگار عرضه نگردد. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
☀️راهی برای شناخت «شخصیت اطرافیان»، و اصلاح «رفتار خود» 🔷اگر بخواهیم... 🔹شریک، کارمند یا کارگری برای همکاری انتخاب کنیم، 🔹یا همسری برای خود یا فرزندمان، 🔹یا رفیقی برای طی مسیری طولانی، 🔹یا... 🔷باید اول او را بشناسیم و بدانیم تا چه حد مسئولیت‌پذیر است و کارهایش را به درستی انجام می‌دهد. 🌿امیرالمؤمنین، علی علیه‌السلام، وقتی محمدبن‌ابی‌بکر را به فرمانرواییِ مصر منصوب کرد، در ضمن عهدنامه‌ای به وی فرمود: 🍃«اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ يَتْبَعُ صَلَاتَكَ وَ اعْلَمْ أَنَّ مَنْ ضَيَّعَ الصَّلَاةَ فَهُوَ لِغَيْرِهَا أَضْيَعُ» 📚الغارات، ج۱، ص۱۴۱ 🔸«بدان ای محمد، همه کارهایت، از «نماز»ت تبعیت می‌کند. 🔸و بدان، هرکه «نماز» را تضییع کند(در آن کوتاهی کند)، در غیر«نماز»، بیشتر کوتاهی خواهدکرد.» 📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️با دانستن این نکته، علاوه بر سنجش دیگران، می‌توانیم در اصلاح رفتار خود نیز بکوشیم؛ همان‌طور که حضرت امیر علیه‌السلام فرموده‌اند، کارهای ما از «نماز»مان تبعیت می‌کنند. پس... 🔺اگر میخواهیم «سستی در امور زندگی» و «کوتاهی در انجام کارها» را کنار بگذاریم، 🔺اگر می‌خواهیم مسئولیت‌پذیر باشیم، 🔺اگر می‌خواهیم مورد اعتمادِ اطرافیان‌مان باشیم، 🔺اگر...، 👈«نماز» خود را اصلاح کنیم، تا دیگرکارهایمان نیز اصلاح شوند، إن شاء الله. @hadithona
💠پاداش کار نکرده! 🌿...عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: 🍃«إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۵ 🌿ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: 🔶«بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، 🔸اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. 🔸به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» @hadithona
🔺چرا بعضی‌ها به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال معصیتِ خدا، به آتش ابدی گرفتار می‌شوند؟ 🔺و یا به خاطر (نهایتاً) ۱۰۰سال اطاعت او، به بهشت ابدی می‌روند؟   🌿قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام: «إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً، فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ، ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى؛ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ، قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ.»  📚الكافي، ج۲، ص۸۵ 🔶امام صادق، علیه‌السلام، فرمودند: 🔸«اهل آتش، به این خاطر در آتش جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را معصیت کنند، 🔸و اهل بهشت، به این خاطر در بهشت جاودان می‌شوند که اگر در دنیا جاودان می‌شدند، قصدشان این بود که تا ابد خدا را اطاعت کنند. 🔸پس به واسطه نیّت‌هاست، که این دو گروه، [در آتش یا بهشت] جاودان می‌شوند.» 🔆سپس امام، این سخن خداوند را تلاوت کردند: 🔅«بگو هرکس بر اساس شاکله‌اش عمل می‌کند» (الاسراء: ۸۴) 🔶و فرمودند: 🔸«یعنی بر اساس نیّتش.» @hadithona
🌺نصیحتِ امام باقر به فرزند جوانش، جعفربن‌محمد علیهماالسلام 🌿...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«مَرَّ بِي أَبِي وَ أَنَا بِالطَّوَافِ وَ أَنَا حَدَثٌ وَ قَدِ اجْتَهَدْتُ فِي الْعِبَادَةِ فَرَآنِي وَ أَنَا أَتَصَابُّ عَرَقاً فَقَالَ لِي يَا جَعْفَرُ يَا بُنَيَّ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۸۶ 🌿ابوبصیر، از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند: 🍃«پدرم (امام باقر، علیه‌السلام) درحالی که طواف می‌کردم، بر من گذشتند، و من جوان بودم و نهایت کوششم را در عبادت می‌نمودم. 🔶پس درحالی‌که سخت عرق می‌ریختم، مرا دیدند و فرمودند: 🔸جعفر، پسرم! خداوند اگر بنده‌ای را دوست داشته‌باشد، او را به بهشت داخل می‌گرداند، و از او به اندک (عبادتی) راضی می‌گردد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
😌«صبر جمیل» چیست؟😌 🌿...عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ؟ قَالَ: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاسِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۳   🌿از جابربن‌عبدالله‌انصاری نقل شده‌است، که گفت: 🔷به امام باقر (علیه‌السلام) عرض کردم: 🔹خداوند شما را رحمت کند! «صبر جمیل» چیست؟ 🔶 حضرت فرمودند: 🔸«صبری است که در آن عرض شکایتی به مردم نباشد.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مقصود این است که انسان نزد دیگران، از ابتلائاتش، گِلِه‌گذاری و آه‌وناله نکند؛ که فلان بلاها سرم آمد و بدبخت شدم و... 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
⭕️شیعیان از اهل بیت صبورترند‼️ 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِنَّا صُبُرٌ وَ شِيعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا.» قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ كَيْفَ صَارَ شِيعَتُكُمْ أَصْبَرَ مِنْكُمْ؟! قَالَ: «لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ وَ شِيعَتُنَا يَصْبِرُونَ عَلَى مَا لَا يَعْلَمُونَ.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۳   🔶از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🔸«ما (اهل‌بیت) صبوریم، و شیعیانمان از ما صبورترند.» 🔷(راوی گوید:) عرض کردم: 🔹فدایتان شوم، چطور می‌شود شیعیان‌تان صبورتر از شما باشند؟! 🔶حضرت فرمودند: 🔸«زیرا ما بر چیزی صبر می‌کنیم که به آن علم داریم، و شیعیان‌مان بر چیزی صبر می‌کنند که به آن علم ندارند.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠اگر کسی را دیدیم که دچار بلایی شده‌است، چه کنیم؟ 🌿عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الْبَلَاءِ فَاحْمَدُوا اللَّهَ وَ لَا تُسْمِعُوهُمْ فَإِنَ ذَلِكَ يَحْزُنُهُمْ.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۸ 🌿امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل فرموده‌اند: 🍃«هنگامی که اهل بلاء را دیدید، خداوند را حمد کنید، اما (حمد خود را) به گوششان نرسانید؛ چراکه این‌کار آن‌ها را غمگین می‌سازد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
⭕️سجده‌ی شکر، هنگام به‌یادآوردن نعمت، حتی در حال رانندگی‼️   🌿عَنْ يُونُسَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«إِذَا ذَكَرَ أَحَدُكُمْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ شُكْراً لِلَّهِ فَإِنْ كَانَ رَاكِباً فَلْيَنْزِلْ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى التُّرَابِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَقْدِرُ عَلَى النُّزُولِ لِلشُّهْرَةِ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى قَرَبُوسِهِ وَ إِنْ لَمْ يَقْدِرْ فَلْيَضَعْ خَدَّهُ عَلَى كَفِّهِ ثُمَّ لْيَحْمَدِ اللَّهَ عَلَى مَا أَنْعَمَ عَلَيْهِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۸ 🌿یونس‌بن‌عمار از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده است: 🍃«هرگاه یکی از شما(شیعیان)، نعمتِ خداوند (عزّوجلّ) را به یاد آورد، برای شکر خدا، پیشانی‌اش را بر خاک بگذارد. 🔸اگر راکب(سواره) بود، پس پیاده شود و پیشانی‌اش را بر خاک بگذارد 🔸و اگر به‌خاطر شهرت(تابلو شدن!) نمی‌توانست پیاده شود، پیشانی‌اش را بر برآمدگیِ زین بگذارد 🔸و اگر نتوانست، پیشانی‌اش را بر کف دستش*⃣ بگذارد؛ 🔸آن‌گاه حمد خداوند را به‌خاطر نعمتی که به او عنایت فرموده، به‌جای آورد.» 📝پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *⃣«کفّ»؛ از مچ به پایین است و پشت دست را نیز شامل می‌شود. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠حسین جان! با تو، بهشت را به بهانه دهند 🌿قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع: 🍃«مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ ع عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ، کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّةِ.» 📚کامل‌الزیارات، ص۱۰۰ 🌿امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: 🍃«آن‌که نزدش یادی از حسین (علیه‌السلام) شود، آن‌گاه از چشمش به قدر بال مگسی اشک خارج شود، ثوابش بر عهده خداوند (عزّوجلّ) است و خداوند هرگز به کم‌تر از بهشت برای او راضی نمی‌شود.» @hadithona
😊تفاوت است بین «کسی که مادرزاد خوش‌خُلق است» و «او که از روی قصد و با تمرین، چنین می‌کند»☺️ 🌿...إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «إِنَّ الْخُلُقَ مَنِيحَةٌ يَمْنَحُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقَهُ فَمِنْهُ سَجِيَّةٌ وَ مِنْهُ نِيَّةٌ.» فَقُلْتُ: فَأَيَّتُهُمَا أَفْضَلُ؟ فَقَالَ: «صَاحِبُ السَّجِيَّةِ هُوَ مَجْبُولٌ لَا يَسْتَطِيعُ غَيْرَهُ وَ صَاحِبُ النِّيَّةِ يَصْبِرُ عَلَى الطَّاعَةِ تَصَبُّراً فَهُوَ أَفْضَلُهُمَا.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۰۱ 🔶اسحاق‌بن‌عمّار از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند: 🔸«به‌راستى خُلق (نیکو) هدیه‌ای است که خداوند عزّوجلّ به مخلوقِ خود می‌بخشد؛ 👈برخى از آن، سجیّت (فطری و طبیعی) است، 👈و برخى از روی نیت (عمدی و اکتسابی) است.» 🔷(اسحاق می‌گوید) عرض کردم: 🔹كدام‌یک باارزش‌تر است؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«کسی‌كه طبع و منشش چنین است، بر آن سرشته شده و نمی‌تواند جز این كند، 🔸و کسی ‌كه با قصد و نیت چنین باشد، با سختی و مشقت بر طاعتِ (خدا) صبر می‌کند، پس او برتر است.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
👈امام صادق در آخرین لحظات عمر، همه اقوامشان را جمع کردند که چه بگویند؟ 🌿...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أُمِ حَمِيدَةَ أُعَزِّيهَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَبَكَتْ وَ بَكَيْتُ لِبُكَائِهَا ثُمَّ قَالَتْ: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ رَأَيْتَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عِنْدَ الْمَوْتِ لَرَأَيْتَ عَجَباً. فَتَحَ عَيْنَيْهِ ثُمَّ قَالَ: «اجْمَعُوا إِلَيَّ كُلَّ مَنْ كَانَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ.» قَالَتْ: فَمَا تَرَكْنَا أَحَداً إِلَّا جَمَعْنَاهُ. قَالَتْ: فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ.» 📚المحاسن، ج۱، ص۸۰ 🔷ابوبصیر گوید: خدمت ام‌حمیده (همسر امام صادق علیهماالسلام) رسیدم تا برای (شهادت) امام صادق به ایشان تسلیت گویم. 🔹ایشان گریه کردند و من نیز به‌خاطر گریه‌شان گریه کردم. 🔶سپس فرمود: 🔸ای ابومحمد! اگر امام صادق (علیه‌السلام) را هنگام مرگ می‌دیدی، تعجب می‌کردی؛ چشمانشان را باز کردند و فرمودند: 🍃«همه کسانی که با آن‌ها قرابت (خویشاوندی) دارم را حاضر کنید!» 🔶ام‌حمیده فرمود: (از میان نزدیکان) کسی نبود که حاضر نکرده‌باشیم. 🔸آن‌گاه حضرت به آن‌ها نگاهی کردند و فرمودند: 🍃«به‌راستی کسی که نماز را سبک شمارد، به شفاعت ما (اهل بیت) دست نمی‌یابد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🔴چه‌طور است که «دشمنان خدا» هم بهره‌هایی از «اخلاق نیک» برده‌اند⁉️ 🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:  🍃«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعَارَ أَعْدَاءَهُ أَخْلَاقاً مِنْ أَخْلَاقِ أَوْلِيَائِهِ لِيَعِيشَ أَوْلِيَاؤُهُ مَعَ أَعْدَائِهِ فِي دَوْلَاتِهِمْ.» 🌿وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى: 🍃«وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَمَا تَرَكُوا وَلِيّاً لِلَّهِ إِلَّا قَتَلُوه» 📚الكافي، ج۲، ص۱۰۱ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است که فرمودند: 🍃«به راستی که خداوند تبارک‌و‌تعالی، اخلاقی از اخلاقِ دوستانش را به دشمنانش عاریه داده‌است، تا دوستانش (بتوانند) با دشمنانش، در زمان حکومتشان، زندگی کنند.» 🌿در روایتی دیگر، (در ادامه) چنین فرموده‌اند: 🍃«...و اگر چنین نبود، (دشمنان خدا) هیچ‌کدام از دوستان خدا را رها نمی‌کردند، مگر این‌که او را بکشند.» 📝پانوشتــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «أولیاء الله»، مسامحةً «دوستان خدا» ترجمه شده‌است، و الّا رابطهٔ «ولایت» و «دوستی» متفاوت‌اند. ولایت؛ نه‌فقط کنار هم بودن، بلکه پشت هم بودن است. دوستی خالصانه‌ای است که تبعیت و حمایت را نیز در پی داشته باشد. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
✅قدرت اراده 🌿قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ع: 🍃«مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۴، ص۴۰۰ 🌿از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: 🍃«هیچ بدنی، نسبت به چیزی که ″نیت″ بر آن قوّت ورزد، ضعف نمی‌ورزد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🔴گولِ نماز و روزه‌شان را نخورید‼️   🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:  🍃«لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۰۴ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔶«با نمازشان و با روزه‌شان، فریب نخورید! 🔸که همانا انسان گاهی چنان نسبت به نماز و روزه حرص می‌ورزد که اگر آن را ترک کند، وحشت می‌کند، 🔸اما آنان را (اگر خواستید بیازمائید؛) هنگام "راست‌گفتاری" و "ادای امانت" بیازمایید.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷چنین برداشت نشود که نماز و روزه اهمیتی ندارند و راست‌گویِ امانت‌دارِ بی‌نمازِ روزه‌خوار، در این آزمون سربلند است! 🔹بلکه اهمیت به نماز و روزه لازم است، اما کافی نیست و ملاک هم نیست؛ چراکه ممکن است عادتی کهنه یا جوّی گذرا باشد. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💖ویژگی‌های خاص دخترها 🌿...عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّيَاتٌ.» 📚الکافي، ج۶، ص۵ 🌿از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: 🍃«چه خوب فرزندانی هستند دخترها؛ لطیف، کمک‌کار، انس‌گیرنده، بابرکت و پاکیزه.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
👧فرق دختر و پسر، در پیشگاه خداوند👦 🌿...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«الْبَنُونَ نَعِيمٌ وَ الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ اللَّهُ يَسْأَلُ عَنِ النَّعِيمِ وَ يُثِيبُ عَلَى الْحَسَنَاتِ.» 📚الکافي، ج۶، ص۷ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: 🍃«پسرها نعمت هستند و دخترها حسنه. خداوند درباره نعمت، سؤال می‌کند و در ازای حسنه، پاداش می‌دهد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💞زنان و دخترانی که به شما محرم‌اند را خوشحال کنید تا... 🌿...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🍃«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ.» 📚الكافي، ج۶، ص۶ 🌿از امام رضا از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: 🍃«به‌راستی که خداوند (تبارک‌وتعالی) نسبت به جنس مؤنث دلسوزی بیشتری دارد، تا جنس مذکر. 👈هیچ مردی نیست که زنی که به او محرم است را شادمان سازد، مگراین‌که خداوند (تعالی) در روز قیامت او را شادمان می‌سازد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
✅حد و مرز اسراف کجاست؟ 🔶نقل شده است که امام صادق (علیه‌السلام) به یکی از اصحاب فرمودند: 🔸«ما در راه مکه بودیم و می‌خواستیم مُحرِم شویم. پس (برای نظافت، به بدنمان) نوره کشیدیم، اما پودری نبود که به خود بمالیم تا بوی نوره برود و خوشبو شویم. به‌همین‌خاطر آرد به خود مالیدیم.» 🔷راوی گوید: 🔹با شنیدن این حرف حالتی به من دست داد که خدا می‌داند. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«آیا از اسراف بیمناکی؟» 🔷عرض کردم: 🔹بله. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«در (مصرفِ) چیزی که موجب اصلاح (سلامتیِ) بدن شود، اسراف نیست. من گاهی دستور می‌دهم آرد را با روغن‌زیتون مخلوط کنند تا به بدنم بمالم. 👈بلکه اسراف در چیزی است که مال را از بین ببرد و به بدن آسیب رساند.» 🔷عرض کردم: 🔹پس خساست چیست؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«این‌که نان و نمک (که غذایی فقیرانه است) بخوری، درحالی‌که بتوانی غذای دیگری(بهتری) نیز بخوری. 🔷عرض کردم: 🔹پس میانه‌روی چیست؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«این‌که گاهی نان با گوشت، گاهی با شیر، گاهی با سرکه و گاهی با روغن (بخوری.)» 📚الكافي، ج۴، ص۵۳ 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث: 🌿...عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ لَهُ: «إِنَّا نَكُونُ فِي طَرِيقِ مَكَّةَ فَنُرِيدُ الْإِحْرَامَ فَنَطَّلِي وَ لَا تَكُونُ مَعَنَا نُخَالَةٌ نَتَدَلَّكُ بِهَا مِنَ النُّورَةِ فَنَتَدَلَّكُ بِالدَّقِيقِ.» وَ قَدْ دَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ مَا اللَّهُ أَعْلَمُ بِهِ. فَقَالَ: «أَ مَخَافَةَ الْإِسْرَافِ؟» قُلْتُ: نَعَمْ. فَقَالَ: «لَيْسَ فِيمَا أَصْلَحَ الْبَدَنَ إِسْرَافٌ إِنِّي رُبَّمَا أَمَرْتُ بِالنَّقِيِّ فَيُلَتُ بِالزَّيْتِ فَأَتَدَلَّكُ بِهِ إِنَّمَا الْإِسْرَافُ فِيمَا أَفْسَدَ الْمَالَ وَ أَضَرَّ بِالْبَدَنِ.» قُلْتُ: فَمَا الْإِقْتَارُ؟ قَالَ: «أَكْلُ الْخُبْزِ وَ الْمِلْحِ وَ أَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى غَيْرِهِ.» قُلْتُ: «فَمَا الْقَصْدُ؟» قَالَ: «الْخُبْزُ وَ اللَّحْمُ وَ اللَّبَنُ وَ الْخَلُّ وَ السَّمْنُ مَرَّةً هَذَا وَ مَرَّةً هَذَا.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۳ 💠 کانال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
😓کم‌رویی؛ عاملِ کم‌دانشی😕   🌿...عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۰۶ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده‌است: 🍃«هرکس کم‌رو باشد، کم‌دانش خواهد بود.» ♦️شاید به این علت: کسی که کم‌روست، خجالت می‌کشد سؤالاتش را بپرسد، و علمش زیاد نخواهد شد. 🔺در همین زمینه، مطالعه‌ی دو روایت خواندنیِ زیر توصیه می‌شود؛ 1⃣از امام صادق نقل شده‌است که امیرالمؤمنین (علیهماالسلام) فرمودند: 🔶«...همه‌ی اصحاب رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله چنین نبودند که از ایشان سؤال کنند و بخواهند چیزی دریابند، 🔸تا جایی که دوست داشتند عربی بادیه‌نشین یا ره‌گذری بیاید و از پیامبر سؤالی کند تا سخن ایشان را بشنوند، 🔸ولی برای من موردی پیش نمی‌آمد، مگر این‌که آن را از پیامبر می‌پرسیدم و حفظ می‌کردم...» 📚الإحتجاج على أهل اللجاج، ج۱، ص۲۶۵ ؛ نهج البلاغة، خطبه۲۱۰   2⃣از انس‌بن‌مالک نقل شده‌است: 🔷«ما هرگاه می‌خواستیم از رسول خدا، صلی‌الله‌علیه‌وآله، چیزی بپرسیم، 🔹از علی‌بن‌ابی‌طالب یا سلمان‌فارسی یا ثابت‌بن‌معاذ‌انصاری می‌خواستیم تا آن را سؤال کنند؛ 🔹چرا که آنان جسورترین اصحاب در «پرسش» بودند.» 📚تاریخ مدینة دمشق، ج۱، ص۱۳۰ 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈لذا حضرت، بابِ علمِ رسول بودند. (روحی فداهما) 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠برآوردن نیازهای والدین، در هر شرایطی💠 ♦️گاهی به ذهن انسان خطور می‌کند که: خب، پدر و مادر من که الحمدلله سر پا هستند یا وضع مالی‌شان که فعلاً خوب است و نیازی ندارند من کمکشان کنم و نیازهایشان را برطرف کنم؛ 🔺من چرا ببرمشان دکتر؟ 🔺من چرا داروهایشان را بخرم؟ 🔺من چرا غذا بپزم؟ 🔺من چرا خریدشان را انجام دهم؟ 🔺من چرا... 🌿اما امام صادق (علیه‌السلام) در توضیح این فرمان الهی که «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً»؛ «و به پدر و مادر نیکی کنید» (إسراء:۲۳)، فرموده‌اند: 🍃««الْإِحْسَانُ»؛ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا وَ أَنْ لَا تُكَلِّفَهُمَا أَنْ يَسْأَلَاكَ شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجَانِ إِلَيْهِ وَ إِنْ كَانَا مُسْتَغْنِيَيْنِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۵۸ 🍃«نیکی کردن؛ یعنی با آن‌ها به نیکویی همنشینی نمایی و آن‌ها را به زحمت نیاندازی که آن‌چه نیاز دارند را از تو بخواهند، حتی اگر توان‌گر باشند.» 🔷مقصود این است که حتی اگر فقیر یا ناتوان نیستند و توانایی رفع نیازها و تأمین مایحتاجشان را دارند، پیش‌دستی کن و نیازهایشان را برطرف نما. 🔹چه رسد به این‌که والدین انسان، توان تأمین نیازهایشان را نیز نداشته باشند! 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🍶مگر نه این‌که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟ ♦️لابد تا به حال دیده‌اید که برخی در پاسخ به یک «امربه‌معروف» یا «نهی‌ازمنکر»، لبخندی می‌زنند و می‌گویند: «دلت پاک باشه!» 🔺گویا از زمانی که شریعتی بوده است و تکلیفی و شیطانی و نفس‌هایی راحت‌طلب، این تفکر نیز بوده‌است. ♦️خداوند در قرآن‌کریم و اهل‌بیت علیهم‌السلام در سخنان گران‌بهاشان، با این تفکر به مبارزه برخواسته‌اند و چنین انگاره‌ای را غلط دانسته‌اند. 🔺در قرآن‌کریم در ۹۶مورد، «ایمان» و «عمل‌صالح» در کنار هم ذکر شده‌اند، که در بیش از ۵۰موردِ آن، عباراتی شبیه «الذین آمنوا و عملوا الصالحات» تکرار شده است. به عنوان مثال: 🔆«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ * وَ الْعَصْرِ * إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ * إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبرِ» 🔅«به‌نام‌خداوندبخشنده‌مهربان * به عصر سوگند * که انسان‌ها همه در زیان‌اند * مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‌‏اند و یک‌دیگر را به حق سفارش کرده و یک‌دیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده‏‌اند!» 📚سوره عصر؛ ترجمه آیت‌الله مکارم‌شیرازی ♦️در میان احادیث نیز این مضمون بسیار تکرار شده‌است. 🔺شیخ‌صدوق، در کتاب «عیون أخبار الرضا»، بابی را به احادیث امام رضا علیه‌السلام در این موضوع اختصاص داده است. برای نمونه به یکی از این احادیث اشاره می‌گردد؛ 🌿...عَنْ أَبِی الصَّلْتِ الْهَرَوِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْإِیمَانِ فَقَالَ ع: 🍃«الْإِیمَانُ عَقْدٌ بِالْقَلْبِ وَ لَفْظٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِحِ لَا یَکُونُ الْإِیمَانُ إِلَّا هَکَذَا.» 📚عیون‌أخبارالرضا، ج‏۱، ص۲۲۷ 🌿از ابوصلت هَرَوی نقل شده است که گفت: از امام رضا (علیه السلام) درباره ایمان سؤال کردم. حضرت فرمودند: 🍃«ایمان، عبارت است از "پیوند با دل" و "بیان با زبان" و "عمل با اعضای بدن" و ایمان، چیزی جز این نیست.» ♦️چنان‌چه مشاهده می‌شود، رسوخ ایمان در دل کافی نیست، بلکه این ایمان باید بر زبان مؤمن جاری گردد و در رفتار او بروز نماید. 🔺اصولاً مگر ممکن است ایمان در دلی رسوخ کرده و با آن پیوند خورده باشد، اما در گفتار و رفتار صاحبِ آن دل جلوه نکند؟! 🍶مگر نه این‌که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»؟ 💠 کـانـال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠چگونه "وقت" و "نفس" خود را مدیریت کنیم؟ ♦️مثلِ چنین حدیثی را بارها خوانده یا شنیده‌ایم. 🔻این‌بار با دقت بیش‌تری ملاحظه فرمائید. 🌿از امام کاظم (علیه‌السلام) نقل شده است: 🔶«بکوشید که وقتتان "چهار بخش" باشد؛1⃣ 🕒ساعتی برای "مناجات" با خدا2⃣ 🕖ساعتی برای امر "معاش"3⃣ 🕗ساعتی برای "معاشرت" با برادران (ایمانی) و افراد مورد اعتمادی که شما را به عیب‌هایتان آگاه می‌سازند و در باطن با شما خالص(یک‌رو) هستند 🕘و ساعتی را نیز برای "لذت‌های حلال" خالی نمائید. و به‌واسطه‌ی همین (پرداختن به لذت‌های حلال) است که می‌توانید سه بخش نخست (مناجات، معاش و معاشرت) را انجام دهید.» ♦️با شنیدن این قسمت از حدیث، ممکن است: 🔺عده‌ای از ترس "فقر" این برنامه را نپذیرند و بگویند «وقتِ این کارها را نداریم» 🔺و عده‌ای به "طول عمر"شان امید بسته باشند و بگویند «حااااالا وقت هست...» 🔻که حضرت در ادامه (گویا خطاب به این دو گروه) می‌فرمایند: 🔶«نه "فقر" را و نه "طول عمر" را، به نفسِ خود تلقین نکنید؛ 🔸هرکه "فقر" را به خود تلقین کند، "بخیل" گردد4⃣ 🔸و هرکه "طول عمر" را به خود تلقین کند، "حریص" گردد.5⃣ 🔶برای نفسِ خود بهره‌ای از دنیا قرار دهید؛ 🔸به این نحو که اگر (نفس‌تان) به "چیزی که حلال بود و به مردانگی(تان) خللی وارد نمی‌کرد و در آن اسراف6⃣ نبود"، اشتیاق شدید یافت، آن را در اختیارش قرار دهید 🔸و به این وسیله براى انجام امور دين (از نفسِ خود) يارى جوئيد7⃣ 👈چرا که (از پیامبر) روایت شده است: هرکه دنیایش را به خاطر دینش، و یا دینش را به خاطر دنیایش ترک گوید، از ما(اهل‌بیت) نیست.» 📚تحف‌العقول، ص۴۰۹ 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣این چهار بخشِ زمانی، لزوماً به معنای چهار قسم مساوی نیست. 2⃣مناجات: گفت‌وگوی درِگوشی، ردّوبدل کردن اسرار، رازونیاز. 3⃣معاش: "زندگی و آن‌چه زندگی با آن ممکن شود"، اعم از تلاش برای به‌دست آوردن لقمه‌ای نان یا ظرفی آب، برای زنده ماندن. 4⃣بخل: حبسِ اموالى كه باید مصرف شوند. 5⃣حرص: رغبتِ مُفرَط به چیزی، همراه با فعالیتِ فراوان برای رسیدن به آن. 6⃣سَرف: تجاوزِ عمل از حد معقول یا معروف خود. "اسراف"، غیر از "تبذیر"(= ول‌خرجی و ریخت‌وپاش) است؛ به‌عنوان‌مثال اگر بعد از سیر شدن، غذای باقی‌مانده‌ی در ظرف را بخوریم (تا به‌قول خودمان اسراف نشود)، این کار تبذیر نیست، اما اسراف هست. 7⃣نمی‌شود همیشه با زبانِ «نکن‌نکن» با نفس سخن گفت و توقع داشت او نیز ما را در انجام امور دین هم‌راهی نماید. برای به راه آوردنش باید کمی با او هم‌قدم شد و خواسته‌های مُجازش را اجابت نمود. 💠 کانال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠آیا نام «رضا» را مأمون برای امام هشتم برگزید؟ 🌿شیخ صدوق، در کتاب «عیون‌أخبارالرضا» از «بزنطی» نقل می‌کند که گفت: 🔹به امام جواد (علیه‌السلام) عرض کردم: عده‌ای از مخالفین شما گمان می‌کنند که «مأمون» پدرتان را، به‌این‌خاطر که برای ولایت‌عهدی خود پسندید، «رضا»1⃣ نامید. 🔸امام جواد (علیه‌السلام) فرمودند: «به خدا قسم، دروغ گفته‌اند و گناه عظیمی مرتکب شده‌اند. درحالی‌که خداوند تبارک‌وتعالی ایشان را رضا نامیده‌است. چراکه او در آسمان، مورد رضایت و پسندِ خداوند (عزّوجلّ) و در زمین، نیز مورد پسند رسول خدا و امامان بعد از ایشان (صلوات‌الله‌علیهم) بود.» 🔹بزنطی می‌گوید عرض کردم: مگر هریک از پدران بزرگوارتان چنین نبودند که مورد رضایت و پسندِ خدا و رسولش و ائمه (علیهم‌السلام) بوده‌باشند؟ 🔸حضرت فرمودند: «بله» (چنین بودند.) 🔹عرض کردم: پس چرا از میان ایشان، (تنها) پدرتان، «رضا» نامیده‌شد؟ 🔸جوادالائمه (علیه‌السلام) فرمودند: «زیرا او همان‌گونه که مورد پسندِ موافقان و دوستانش بود، مورد پسندِ مخالفان و دشمنانش نیز بود،2⃣ درحالی‌که هیچ‌یک از پدرانش چنین نبودند. به همین خاطر از میان آن‌ها، (تنها) او «رضا» نامیده‌شد.» 📚عیون‌أخبارالرضا، ج۱، ص۱۳ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌿شیخ صدوق، هم‌چنین برای اثبات این‌که مأمون امام را «رضا» نام‌گذاری نکرده‌است و ایشان از قبل به این صفت ملقّب بوده‌اند، حدیث دیگری نقل می‌کند؛ از سلیمان بن حفص مروزی، نقل شده‌است که گفت: 🔸امام کاظم (علیه‌السلام) همواره فرزندش، علی را «رضا» می‌نامیدند و (مثلاً) می‌فرمودند: «پسرم، رضا را صدا کنید تا نزد من بیاید»، «به فرزندم رضا گفتم...»، «فرزندم رضا به من گفت...» 🔸و هرگاه او را خطاب می‌نمودند، (برای احترام، با کنیه صدا می‌زدند و) می‌فرمودند: «ای ابوالحسن!...» 📚عیون‌أخبارالرضا، ج۱، ص۱۴ 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣«رضا»: مورد رضایت، مورد پسند. 2⃣حضرت رضا (علیه‌السلام) به‌این‌دلیل‌که ولی‌عهد خلیفه و در آستانه‌ی خلافت مسلمین قرار داشتند، در کانون توجهات اهل علم و سیاست و نیز عموم مردم قرار گرفتند و گوشه‌ای از فضائل‌شان کشف و منتشر گردید. به‌همین‌خاطر، از دیرباز، میان دوست و دشمن دارای مقبولیت بوده‌اند. اهل سنت نیز همواره برای ایشان احترام و اعتبار خاصی قائل بوده و هستند. @hadithona