eitaa logo
حدیثنا
670 دنبال‌کننده
3 عکس
5 ویدیو
1 فایل
احادیث کمترشنیده‌شده از کتب معتبر ارتباط با ادمین: @Rah_Bar
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اندر فوائد احساس کرامت نفس💠 🌿امام سجاد (علیه‌السلام): 🍃«مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ الدُّنْيَا.» 📚تحف‌العقول، ص۲۷۸ 🍃«هرکه "نفس" خود را والا بداند، "دنیا" را پست می‌انگارد.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿امیر مؤمنان (علیه‌السلام): 🍃«مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَيْهِ شَهْوَتُهُ.» 📚نهج‌البلاغة، ص۵۵۵ 🍃«هرکه "نفس" خود را والا بداند، "شهوت"اش را پست می‌انگارد.» •┈┈••✾•🌿🌺🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🌿امیر مؤمنان (علیه‌السلام): 🍃«مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ لَمْ يُهِنْهَا بِالْمَعْصِيَةِ.» 📚غررالحكم، ص۶۳۴ 🍃«هرکه "نفس" خود را والا بداند، آن را با "معصیت" پست نمی‌گرداند.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👌اگر واقعاً قصد تربیت و ارشاد دیگران و باز داشتن آنان از پستی‌ها و آلودگی‌ها را داریم، راهش تو سری زدن و تحقیر نیست. 👈برعکس، باید بزرگی و ارزش‌های‌شان را به چشم‌شان آورد، تا «خودشان» به پستی‌ها تن ندهند و طریق رشد را بپیمایند. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
🔴حواست به خودت باشه‼️ 🌿...عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «ثَلَاثُ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ أَوْ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ كَانَ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ؛ ... وَ رَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِعَيْبٍ حَتَّى يَنْفِيَ ذَلِكَ الْعَيْبَ عَنْ نَفْسِهِ فَإِنَّهُ لَا يَنْفِي مِنْهَا عَيْباً إِلَّا بَدَا لَهُ عَيْبٌ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ شُغُلًا بِنَفْسِهِ عَنِ النَّاسِ.» 📚الكافي، ج۲، ص۱۴۷ 🌿امام باقر علیه‌السلام، از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله، نقل کرده‌اند که فرمودند: 🔶«سه خصلت است که اگر کسی آن‌ها را داشته‌باشد، یا (حتی اگر) یکی‌شان را داشته‌باشد، در روزی که جز سایه‌ی عرش خدا سایه‌ای نیست، در سایه‌ی عرش خدا قرار خواهدگرفت:... 🔸[سومین مورد:] مردی است که تا وقتی عیبی را از خود برطرف نساخته، آن عیب را از برادر مسلمانش نگیرد. 👈چرا که او عیبی را از خود بر طرف نمی‌سازد، مگر این‌که (پرداختن به) عیبی (دیگر) برایش آغاز می‌گردد، 👌و برای (سعادتِ) انسان همین کافی است که مشغول شدن به خودش، او را از مردم فارغ گرداند.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1⃣مشخص است که این حدیث، به معنای نفیِ «نهی از منکر» نیست، بلکه مقصود آن است که انسان تا وقتی عیبی را از خود دور نساخته، شایسته نیست به شخص دیگری که آن عیب را دارد، ایراد بگیرد. 2⃣بنابر این فرمایش، وقتی انسان به رفعِ عیب خود بپردازد، پس از رفعِ هر عیب، متوجهِ عیبی دیگر در خود می‌شود، چرا که پرداختن به عیوب دیگران، او را از عیوب خودش غافل ننموده. به این ترتیب، انسان عیوب خود را یکی پس از دیگری بر طرف می‌سازد، و نردبان رشد را پله‌پله طی کرده، در سایه‌ی عرش الهی آرام می‌گیرد. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠«سبک زندگی»مان چگونه نباشد؟💠 🌿السَّكُونِيُّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: 🍃«أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِيٍّ مِنَ الْأَنْبِيَاءِ: قُلْ لِقَوْمِكَ لَا تَلْبَسُوا مَلَابِسَ أَعْدَائِي وَ لَا تَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِي وَ لَا تَسْلُكُوا مَسَالِكَ أَعْدَائِي فَتَكُونُوا أَعْدَائِي كَمَا هُمْ أَعْدَائِي.» 📚مجموعة‌ورام، ج۱، ص۱۵ 🌿از امام صادق از پدران‌شان (علیهم‌السلام) نقل شده است: 🔶«خداوند (عزّوجلّ) خطاب به یکی از انبیاء فرمود: 📣به قوم خود بگو؛ 🔸لباس‌های دشمنان مرا نپوشید، 🔸و غذاهای دشمنان مرا نخورید، 🔸و راه‌های دشمنان مرا نروید، 👈که (اگر چنین کنید،) شما نیز دشمن من خواهید بود، همان‌طور که آنان دشمنم هستند.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💖آیا خداوند مرا دوست دارد؟💖   🌿...عَنْ جَابِرٍ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: 🍃«إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ يُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفِيكَ خَيْرٌ وَ اللَّهُ يُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.» 📚الکافی، ج۲، ص۱۲۶ 🌿جابر بن یزید جعفی از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند: 🔶«هرگاه خواستی بدانی که در تو خیری هست، به قلبت بنگر؛ 🔸اگر (قلبت) کسانی را که اهل فرمان‌برداری از خداوند بودند را دوست داشت، و از کسانی که اهل نافرمانی از خداوند بودند بَدَش می‌آمد، در این صورت در تو خیری هست و خداوند تو را دوست دارد. 🔸و اگر از کسانی که اهل فرمان‌برداری از خداوند بودند بَدَش می‌آمد و کسانی را که اهل نافرمانی از خداوند بودند را دوست داشت، در این صورت در تو خیری نیست و خداوند از تو بَدَش می‌آید. 🔸و هرکس، همراهِ کسی است که دوستش دارد.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔷دقت کنیم که از میان اقوام، دوستان، آشنایان، مسئولین، مشاهیر و...، کدام‌ها را دوست داریم و از کدام‌ها بَدِمان می‌آید؟ 🔹آیا کسانی را دوست داریم که فرمان‌بردار خداوند هستند، یا کسانی را که از فرمانش سر می‌پیچند؟ 🔹ملاک‌مان برای «دوست‌داشتن» و «دوست‌نداشتن» دیگران چیست؟ 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
⚠️خطرِ«کفر»! لطفاً نزدیک نشوید!⚠️   🌿عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا: 🍃«أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ؛ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّين،ِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ، لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۵۴ 🌿از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نقل شده است که فرمودند: 🍃«نزديک‌ترين حالتِ بنده به «كفر»؛ اين است كه با کسی برادر دينى باشد، اما لغزش‌ها و خطاهاى او را شماره کند، تا روزى او را با آن‌ها سرزنش نماید.» @hadithona
⚠️خطرِ «لو رفتن»! لطفاً نزدیک نشوید!⚠️ 🌿عَنْ أَبِي بُرْدَةَ قَالَ: صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ انْصَرَفَ مُسْرِعاً حَتَّى وَضَعَ يَدَهُ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ ثُمَّ نَادَى بِأَعْلَى صَوْتِه:ِ 🍃«يَا مَعْشَرَ النَّاسِ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَ لَمْ يُخْلِصْ إِلَى قَلْبِهِ! لَا تَتَبَّعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ، وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ.» 📚ثواب‌الأعمال‌وعقاب‌الأعمال، ص۲۴۱ 🌿ابى بُرده نقل می‌کند: 🍃پيامبر خدا صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله، نماز را با ما خواندند، سپس به‌پاخاستند و به سوى دربِ مسجد شتافتند و دست بر آن نهادند. آن‌گاه با بلندترین صدایشان ندا دادند: 🔶«اى كسانى كه به زبان ایمان آورده‌اید و ايمان در دل‌هایتان رسوخ نکرده! 🔸در جستجوی عيوب پنهان مؤمنین نباشید، 🔸چراکه هرکه عيوب پنهان مؤمنین را جستجو كند، خدا عیب پنهانش را می‌جوید، 🔸و هرکه را خدا به دنبال عيبش برآيد، رسوايش می‌كند، گرچه در اندرونیِ خانه‌اش باشد.» @hadithona
✨معجزه تفکر✨ 🔴کسی، در سرزمین مشرکان زندگی کند و خود نیز... 🔴در قبیله‌ی راهزنان بزرگ شود و خود نیز... 🔶سپس، آن‌قدر رشد کند... 🔸که از برترین انسان‌ها شود، 🔸که خداوند به رسولش امر کند باید او را دوست داشته باشی، 🔸که بهشت مشتاق دیدارش باشد، 🔸که وقتی همه برگشتند، او بایستد، 🔸که وقتی هم‌قطارانش در سیل دنیاگرایی غرق شدند، زهدش، هم‌چنان، مثال زهد عیسی علیه‌السلام باشد، 🔸که چنان بر حق استوار باشد، که طعم زندان خلیفه ثانی و تبعید خلیفه ثالث را بچشد و باز، بایستد. ❓چه‌طور توانست از آن منجلاب به این بلندا صعود کند و چنین استوار بایستد؟ ❓راز موفقیتش چه بود؟ 🌿به نظر می‌رسد، امام صادق علیه‌السلام در این روایت به راز موفقیت او اشاره فرموده‌اند: 🍃«کَانَ أَکْثَرُ عِبَادَةِ أَبِی ذَرٍّ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیْهِ خَصْلَتَیْنِ التَّفَکُّرَ وَ الِاعْتِبَارَ» 📚الخصال، ج۱، ص۴۲ 🍃«بیش‌ترین عبادت ابوذر ـ رحمت خدا بر او باد ـ دو خصلت بود؛ «تفکر» و «عبرت‌آموزی».» 🔆ابوذر بسیار اهل «تفکر» و «عبرت‌آموزی» بود. 🔑کلید رهایی‌اش از شرک را نیز با همین دو خصلت به دست آورد. 💬خودش نقل می‌کند: 🔹سال‌ها قبل از اسلام بت‌پرست بوده و «مناة»، بت قبیله‌اش را، عبادت می‌کرده. 🔹روزی مقداری شیر برای «مناة» می‌آورد، کنارش می‌گذارد و گوشه‌ای می‌ایستد تا ببیند با آن چه می‌کند... 🔹اندکی بعد، روباهی از راه می‌رسد، شیر را می‌خورد، کنار «مناة» می‌آید، پایش را بلند می‌کند، بر آن بول می‌کند، راهش را می‌گیرد و می‌رود!  💥ابوذر با دیدن این صحنه به فکر فرو می‌رود... 🔸با خود می‌گوید: بتی که این اندازه ناتوان است که روباهی می‌تواند غذای او را بخورد و چنین جسارتی به او کند، چه‌گونه می‌تواند از من و قبیله‌ام دفع ضرر کند؟!   ✨با همین تلنگر بیدار می‌شود، از بت‌پرستی دست می‌شوید، تحقیق می‌کند و سه سال پیش از بعثت پیامبر (در هفده سالگی) یکتاپرست می‌شود. 🔸او پس از مطّلع شدن از بعثت پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز، بی‌درنگ به اسلام متلبس می‌شود. 🔶خداوند، عالَم را طوری خلق کرده‌است که از در و دیوارش، آیه و نشانه و موعظه ببارد. 🔸کافی است؛ خوب «ببینیم»، به «فکر» رویم و «عبرت» گیریم. ✅ برای مشاهده‌ی مستندات رواییِ متن، به وبلاگ «دستوار» مراجعه نمایید: ✅ dastvar.blog.ir/1393/09/24
🕊فقط «علما» و «کفتربازها» بخوانند!🕊 🌿عده‌ای از اهل کوفه ـ که در میانشان (علمایی مانند) «زرارة بن اعین»، «عبدالله بن بکیر»، «محمد بن مسلم»، «ابو بصیر» و «حُجر بن زائده» نیز بودند ـ به امام صادق علیه‌السلام نامه‌ای نوشتند و عرض کردند: 👈«مُفضّل بن عمر» با اراذل و کفتربازان و شراب‌خواران نشست‌وبرخواست دارد. شایسته است به او نامه‌ای بنویسید و دستور دهید که با آنان مجالست نکند.» ✍پس امام صادق علیه‌السلام نامه‌ای خطاب به مفضّل نوشتند و مُهر و موم کردند. نامه را تحویلشان دادند و دستور فرمودند آن را با دست خود، به دست مفضّل برسانند. ✉️آنان نامه را نزد مفضّل بردند و به او تحویل دادند. مفضل مُهر و مومِ نامه را گشود و آن را خواند. در آن نوشته شده بود: 🍃«بسم الله الرحمن الرحیم، فلان‌چیزها و بهمان‌چیزها را بخر!» 🔹و در آن، به مطلبی که اصحاب در مورد مفضل تذکر داده بودند، اشاره‌ای نشده بود. 🔁مفضّل، پس از خواندن نامه، آن را به زراره داد، زراره نیز آن را به محمد بن مسلم داد، تا اینکه میان همه، دست‌به‌دست شد. 🔹آن‌گاه مفضل گفت: «نظرتان چیست؟» 🔹گفتند: «این، مالی بسیار هنگفت است. باید فکر کنیم و جلسه بگذاریم و ببینیم چه می‌توانیم بکنیم. آن‌وقت نظرمان را اعلام می‌کنیم.» ☕️خواستند متفرق شوند، که مفضل گفت: «صبحانه را پیش من بمانید.» 🔹آنان را برای صبحانه نگه داشت و از طرفی، هم‌نشینانِ خود(همان کفتربازها) را برای انجام کاری، خواست. 📜وقتی (کفتربازها) آمدند، مفضل نامه‌ی امام صادق علیه‌السلام را برایشان خواند و آنان از نزد مفضل رفتند. 💰مفضّل، آن عده (علما) را برای صبحانه نگه داشته بود، که آن جوان‌مردان برگشتند و هریک به قدر توان خود، حدود هزار یا دوهزار (سکه) آوردند. 🔹قبل از این‌که آن عده(علما) از صبحانه فارغ شوند، دوهزار دینار(سکه طلا) و ده‌ها هزار درهم(سکه نقره) حاضر کردند. 👈آنگاه مفضل به آنان گفت: «شما مرا امر می‌کنید که این افراد را از خود طرد کنم. گمان کرده‌اید که خدای بلندمرتبه به نماز و روزه‌تان محتاج است؟» 📚رجال الکشي(إختيار معرفة الرجال)، ص۳۲۶ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔴پانوشت۱: مطلب ذکر شده، هرگز به معنای رد و طعن بر اصحاب بزرگوار امام صادق(ع) نیست. چراکه در زمان اختناقِ خلفای غاصب، شیعیان، به تقیه و پنهان‌کاری روی آورده بودند و اطلاعات و اخبار، به صورت شفاف و علنی در جریان نبود. به همین خاطر، گاهی این‌گونه شایعات و سوء تفاهمات پیش می‌آمد، که ائمه علیهم‌السلام به نحوی آن را مدیریت می‌کردند؛ 🔺گاهی صلاح می‌دیدند که با تمهیداتی، اصحاب را از اشتباه‌شان آگاه سازند.(مانند آن‌چه ذکر شد) 🔺گاهی نیز خود، برای حفظ شاگردانشان از گزند دشمنان، به این اتهامات دامن می‌زدند. به این ترتیب، حاکمان به این خیال که در صفوف شیعه تفرقه افتاده است، یا با این تصور که فلان شاگرد امام صادق علیه‌السلام، دیگر مورد اعتماد ایشان و شیعیان نیست، از قتل و حبس و آزارشان صرف نظر کنند.(مانند ماجرایی که پیش‌تر در مورد زراره نقل شده‌بود) 🔴پانوشت۲: آن‌چه درباره هم‌نشینان مفضل نقل کرده‌اند، به این شدت و غلظت هم نبوده؛ که راهزن و شراب‌خوار و بی‌نماز و... بوده‌اند. 🌿در روایتی دیگر نقل شده‌است که امام صادق علیه‌السلام پس از این‌که مفضل را برای شیعیان کوفه تعیین می‌کنند تا در برابر فتنه‌ی ابوالخطاب(سردسته‌ی غالیان)، مرجع و راهنمایشان باشد، به آنان می‌فرمایند: 🍃«...بسیاری از آن‌چه درباره مفضل می‌گویند بر او وارد نیست؛ این‌که از او و اصحابش بدگویی می‌کنند و می‌گویند اصحابش نماز نمی‌خوانند و نبیذ می‌نوشند و کفترباز هستند، و راهزنی می‌کنند و مفضل به چنین افرادی نزدیک می‌شود!» 📚رجال الکشي(إختيار معرفة الرجال)، ص۳۲۷ @hadithona
‼️نظر مخالف امام صادق با برخی اطباء قدیم و جدید‼️ ♦️جالب است همان‌طور که بسیاری از پزشکان دوره ما توصیه می‌کنند که شام را سبک بخورید یا اصلاً نخورید، بعضی پزشکان عصر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز چنین نظری داشته‌اند... 🌿...عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عَلِيٍّ اللَّهَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ: «مَا تَقُولُ أَطِبَّاؤُكُمْ فِي عَشَاءِ اللَّيْلِ؟» قُلْتُ: إِنَّهُمْ يَنْهَوْنَّا عَنْهُ قَالَ: «لَكِنِّي آمُرُكُمْ بِهِ.» 📚الکافي، ج۶، ص۲۸۹ 🌿علی بن ابی‌علی گوید: 🔶امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«پزشکان شما (اهل مدینه) درباره شام شب‌ چه می‌گویند؟» 🔷عرض کردم: 🔹آن‌ها ما را از شام خوردن نهی می‌کنند. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«امّا ما شما را به خوردن آن امر می‌کنیم.» 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 👈در روایات متعددی تأکید شده است وعده شام ترک نشود، ولو به‌قدر یک لقمه، علی‌الخصوص افراد مسن و سالخورده. 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
👴مسن‌ترها با شکم پر بخوابند!👵 🌿...عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: 🍃«تَرْكُ الْعَشَاءِ مَهْرَمَةٌ وَ يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ إِذَا أَسَنَّ أَلَّا يَبِيتَ إِلَّا وَ جَوْفُهُ مُمْتَلِئٌ مِنَ الطَّعَامِ.» 📚الکافي،ج۶، ص۲۸۸ 🌿از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🍃«ترک شام، موجب ضعف و فرتوتی است و شایسته است انسان وقتی سالمند شد، شب را صبح نکند، مگراین‌که شکمش از غذا پر باشد.» 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
💠گدایی از معصوم هم راه و رسمی دارد!💠 🔷مِسمَع بن عبدالملک گوید: 🔹در سرزمین مِنا نزد امام صادق (علیه‌السلام) بودیم و جلویمان مقداری انگور بود که آن را می‌خوردیم. 🔹سائلی آمد و از حضرت درخواستِ (کمک) کرد. 🔸حضرت دستور دادند خوشه‌ای انگور به ایشان بدهند. خوشه انگور را به او دادند. 🔹سائل گفت: من نیازی به این ندارم. اگر درهم (سکه نقره) بود (آن را بدهید.) 🔸حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.» 🔹پس سائل رفت. بعد، برگشت و گفت: همان خوشه انگور را بدهید. 🔸حضرت فرمودند: «خداوند به تو وسعتِ (روزی) دهد.» و چیزی به او ندادند. 🔷مِسمَع گوید: 🔹سپس سائل دیگری آمد. 🔸حضرت سه حبه انگور برداشتند و به سمت او گرفتند. 🔹سائل آن را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهان‌هاست؛ کسی که به من روزی داده است. 🔸امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «بایست!» آن‌گاه دو دستشان را پر از انگور کردند و به سمت او گرفتند. 🔹سائل انگورها را از دست حضرت گرفت و گفت: حمد مخصوص پروردگار جهان‌هاست. 🔸حضرت فرمودند: «بایست!» (آن‌گاه) به غلامشان خطاب کردند: «چقدر درهم همراهت داری؟» 🔷مِسمَع گوید: 🔹حدس می‌زنم نزد او حدود بیست درهم بود. 🔸حضرت سکه‌ها را به سوی او گرفتند. 🔹سائل سکه‌ها را گرفت و گفت: حمد مخصوص خداست. (ای خدا!) این از آنِ توست، هیچ شریکی برای تو نیست. 🔸امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: «بایست!» آن‌گاه پیراهنی را که بر تن داشتند، در آوردند و فرمودند: «این را بپوش!» 🔹سائل پیراهن را پوشید و گفت: حمد مخصوص خدایی است که مرا لباس داد و پوشانید. خداوند به شما جزای خیر دهد، ای ابوعبدالله! 🔹سائل فقط همین دعا را برای حضرت کرد. سپس برگشت و رفت. (و امام کمک دیگری به او نکردند.) 🔷مِسمَع گوید: 🔹گمان ما این بود که اگر سائل برای حضرت دعا نمی‌کردند، ایشان همچنان به او می‌بخشیدند؛ 👈زیرا ایشان هروقت به او چیزی می‌دادند و او خدا را حمد می‌کرد، باز به او می‌بخشیدند. 📚الكافي، ج۴، ص۴۹ 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
📜متن عربی حدیث: ...عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع بِمِنًى وَ بَيْنَ أَيْدِينَا عِنَبٌ نَأْكُلُهُ فَجَاءَ سَائِلٌ فَسَأَلَهُ فَأَمَرَ بِعُنْقُودٍ فَأَعْطَاهُ فَقَالَ السَّائِلُ لَا حَاجَةَ لِي فِي هَذَا إِنْ كَانَ دِرْهَمٌ قَالَ يَسَعُ اللَّهُ عَلَيْكَ فَذَهَبَ ثُمَّ رَجَعَ فَقَالَ رُدُّوا الْعُنْقُودَ فَقَالَ يَسَعُ اللَّهُ لَكَ وَ لَمْ يُعْطِهِ شَيْئاً ثُمَ جَاءَ سَائِلٌ آخَرُ فَأَخَذَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ثَلَاثَ حَبَّاتِ عِنَبٍ فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَ السَّائِلُ مِنْ يَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ الَّذِي رَزَقَنِي فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ فَحَشَا مِلْءَ كَفَّيْهِ عِنَباً فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَهَا السَّائِلُ مِنْ يَدِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ يَا غُلَامُ أَيُّ شَيْءٍ مَعَكَ مِنَ الدَّرَاهِمِ فَإِذَا مَعَهُ نَحْوٌ مِنْ عِشْرِينَ دِرْهَماً فِيمَا حَزَرْنَاهُ أَوْ نَحْوِهَا فَنَاوَلَهَا إِيَّاهُ فَأَخَذَهَا ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ هَذَا مِنْكَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَكَانَكَ فَخَلَعَ قَمِيصاً كَانَ عَلَيْهِ فَقَالَ الْبَسْ هَذَا فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي كَسَانِي وَ سَتَرَنِي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَوْ قَالَ جَزَاكَ اللَّهُ خَيْراً لَمْ يَدْعُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِلَّا بِذَا ثُمَّ انْصَرَفَ فَذَهَبَ قَالَ فَظَنَنَّا أَنَّهُ لَوْ لَمْ يَدْعُ لَهُ لَمْ يَزَلْ يُعْطِيهِ لِأَنَّهُ كُلَّمَا كَانَ يُعْطِيهِ حَمِدَ اللَّهَ أَعْطَاهُ. 📚الكافي، ج۴، ص۴۹ 💠 کانال «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona