eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
236 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 مراقبات مشترک دهۀ اوّل ماه ذی‌الحجّه 🔅 ۱ - روزۀ ۹ روز اوّل این ماه که بنا به روایات معادل روزۀ تمام عمر است. 🔅 ۲- نمازی که از شبِ اوّل ذی‌الحجّه تا شبِ عید قربان بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود (از اذان مغرب آخرین روز ماه ذی‌القعده تا اذان مغرب روز عرفه) و کسی که این ده شب، این نماز را بخواند در ثواب حجّ حاجیان آن سال شریک می‌شود. بدین ترتیب که دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت: ▪️سوره «حمد» یک بار ▪️سوره «توحید» یک بار ▪️و یک بار این آیه شریفه: ✨وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثينَ لَيْلَةً و َاَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسی لاَِخيهِ هارُونَ اخْلُفنی فی قَوْمی، وَاَصْلِحْ وَلا تَتَّبِـعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ✨ 🔅 ۳- دعایی که از صبح روز اوّل ماه ذی‌الحجّه تا عصر روز عرفه، یک بار بعد از نماز صبح و یک بار قبل از غروب آفتاب خوانده می‌شود: اَللَّهُمَّ هذِهِ الاَْيّامُ الَّتي فَضَّلْتَها عَلَي الاَْيّامِ وَشَرَّفْتَها.... ( برای متن کامل به مفاتیح‌الجنان رجوع شود) 🔅 ۴- پنج ذکر توحیدی، که بسیار لطیف و عظیم و عمیق است و حضرت جبرئیل خلیل برای حضرت عیسی بن مریم علیهما السّلام آورد و این هدیۀ حضرت عیسی به این امّت است. هر ذکر ۱۰۰ بار و یا حداقل ۱۰ بار در هر روز : ▪️(۱) اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلی كُلِّشَیء قَديرٌ ▪️(۲) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلا وَلَداً ▪️(۳) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ ▪️(۴) اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ، يُحْيی و َيُميتُ، وَهُوَ حَیُّ لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلی كُلِّشَیْء قَديرٌ ▪️(۵) حَسْبیَ اللهُ وَكَفی، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَيْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهی، اَشْهَدُ للهِِ بِما دَعا، وَاَنَّهُ بَریءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَةَ و َالاُْولی. 🔅 ۵- ذکر یا ورد توحیدی بسیار زیبا و لطیف که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام نقل شده است: ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَيالی وَالدُّهُورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، ▪️لااِلـهَ اِلاَّ اللهُ و رَحْمَتُهُ خَيْرٌ مِما يَجْمَعُونَ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْكِ وَالشَّجَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُيُونِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ فِي الّلَيْلِ اِذا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّياحِ فِی الْبَراري وَ الصُّخُـورِ، ▪️لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْيَـوْمِ اِلـی يَـوْمِ يُنْفَخُ فِی الصُّور. http://eitaa.com/hafezan_vahy
📚📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ ﴿۱۰۶﴾یوسف و بيشترشان به خدا ايمان نمى ‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏ گيرند ✅ در تفسیر قمى به سند خود از فضیل از ابى جعفر (علیه السّلام) روایت کرده که در ذیل جمله (ما یؤمن اکثرهم باللّه الا و هم مشرکون) فرموده: مقصود از آن، شرک طاعت است، نه شرک در عبادت، یعنى معصیت هایى که ارتکاب مى شوند در حقیقت شرک در اطاعت است و گنهکاران با گناه خود شیطان را اطاعت کرده اند. و در تفسیر عیاشى از محمد بن فضیل از حضرت رضا (علیه السّلام) روایت کرده که فرمود: مقصود شرکى است که به حد کفر نرسیده باشد. و نیز در همین کتاب از مالک بن عطیه از ابى عبداللّه (علیه السلام) روایت کرده که در ذیل آیه شریفه فرموده: مقصود از این شرک این است که کسى بگوید: اگر فلانى نبود من هلاک شده بودم، و اگر فلانى نبود من به فلان منفعت و فلان خیر مى رسیدم، و اگر فلانى نبود زن و بچه من از دستم رفته بودند، زیرا چنین کسى براى خدا در ملک او شریکى قایل شده که آن شریک روزیش مى دهد، و یا بلا را از او دفع مى کند. آنگاه مى گوید عرض کردم: حال اگر کسى چنین بگوید: (اگر خدا فلانى را نرسانده بود من هلاک مى شدم) چطور آیا این هم شرک است؟ فرمود: این خوبست و اشکالى ندارد. و نیز در همین کتاب از زراره روایت کرده که گفت: از حضرت ابى جعفر (علیه السّلام) پرسیدم چه مى فرمائى در آیه (و ما یؤ من اکثرهم باللّه الا و هم مشرکون)؟ فرمود: یکى از مثالهاى این شرک این است که کسى بگوید: نه بجان تو. مؤ لف: مقصود آن حضرت این است که کسى بغیر خدا قسم بخورد، چون غیر خدا را به نحوى تعظیم کرده که ذاتا لایق و مستحق آن نیست، و اخبار در این باره زیاد است. منبع: تفسیر المیزان. http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه8⃣4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ إِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُوا لا يَرْكَعُونَ8⃣4⃣ 🔸مراد از به طورى كه ديگران هم گفته اندنماز خواندن است، و شايد به اعتبار آن باشد كه نماز مشتمل بر ركوع است. 🔸بعضى هم گفته اند: مراد از ركوعى كه در اين آيه به آن امر فرموده، مطلق خشوع و خضوع و تواضع براى خداى تعالى است، به اينكه دعوتش را بپذيرند، و كلامش را قبول نموده، دينش را پيروى نمايند، و خلاصه بندگيش كنند. 🔸بعضى ديگر گفته اند: مراد از اين ركوع همان سجده اى است كه در قيامت مأمور بدان مى شوند، ولى نمى توانند انجام دهند، كه قرآن در باره اش فرموده: (و يدعون الى السجود فلا يستطيعون) ، ليكن اين دو وجه خالى از بعد نيست. 🔸و اما اينكه وجه اتصال اين آيه به ما قبلش چيست؟ به نظر ما وجهش اين است كه زمينه گفتار در سابق زمينه تهديد تكذيب گران روز فصل بود، و در اين مقام بود كه آثار سوء اين تكذيبشان را بيان كند، در آيه مورد بحث هم همين مطلب را تمام نموده، مى فرمايد اينان خدا را وقتى كه ايشان را به عبادت خود مى خواند عبادت نمى كنند، چون منكر روز جزايند، و با انكار روز جزا عبادت معنا ندارد، پس آيه مورد بحث به اين بيان متصل به ما قبل است، و در عين حال زمينه اى است براى آيه بعد كه مى فرمايد:(فباى حديث بعده يومنون ). 🔸بعضى به زمخشرى نسبت داده اند كه گفته است: اين آيه متصل به كلمه است، كه در آيه قبل بود، کانه فرموده: ويل براى كسانى كه تكذيب كردند، و كسانى كه وقتى به ايشان گفته مى شود ركوع كنيد ركوع نمى كنند. 🔸در اين آيه التفاتى به كار رفته، قبلا منكرين معاد مورد خطاب بودند، به ايشان مى فرمود: (بخوريد) الخ و در اينجا غايب به حساب آمده اند، مى فرمايد: (وقتى به ايشان گفته مى شودالخ) و وجه اين التفات روگردانى از ايشان است، چون بعد از آنكه در جمله (كلوا و تمتعوا) ايشان را به خودشان واگذاشت، كه هر چه مى خواهند بكنند، ديگر معنا ندارد باز خطاب را متوجهشان كند. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 تفسیر آیه0⃣5⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَبِأَى حَدِيثِ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ0⃣5⃣ 🔸يعنى وقتى به قرآن كه معجزه و آيتى است الهى ايمان نمى آورند، و وقتى اين قرآن با كمال روشنى و با برهان قاطع برايشان بيان مى كند كه معبودى جز خدا ندارند، و خدا شريكى ندارد، و در پيش رويشان يوم الفصلى چنين و چنان دارند، توجهى بدان نمى كنند، ديگر بعد از اين قرآن به چه سخنى ايمان مى آورند. 🔸اين جمله رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم را مأيوس مى كند از اينكه به خدا و رسولش ايمان بياورند، و به منزله هشدارى است به اينكه ديگر ايشان را به ايمان دعوت مكن، و اينكه گفتيم (بخورند و تمتع ببرند) سخن به جايى بود، ديگر ايمان آور نيستند، و هيچ فايده اى در دعوت كردن آنان نيست، جز همين مقدار كه حجت بر آنان تمام شود. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🌺 بحث روایتی سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بحث روایتی🌺 🔸در تفسير قمى در ذيل آيه (الم نخلقكم من ماء مهين) آمده يعنى آبى گنديده و (فجعلناه فى قرار مكين)، يعنى در رحم و (الى قدر معلوم ) يعنى تا منتهاى اجل . 🔸مؤلف: و در اصول كافى در روايتى از ابى الحسن ماضى عليه السلام آمده كه آيه: (الم نهلك الاولين) را بر تكذيب گرانى تطبيق فرموده كه در خصوص اطاعت از اوصياى پيغمبر او را تكذيب كردند و جمله (ثم نتبعهم الاخرين) را بر كسانى تطبيق فرموده كه نسبت به آل محمد جفا كردند. 🔸و اين حديث علاوه بر اضطرابى كه در متن آن هست صرف تطبيق مصداق بر آيه است، نه تفسير آن. و نيز در آن كتاب آمده كه در معناى آيه (الم نجعل الارض كفاتا احياء و امواتا) فرموده به معناى مساكن است. آنگاه اضافه كرده كه امير المؤمنين عليه السلام در مراجعتش از صفين به قبرها نظر انداخت، و آنگاه فرمود: اينجا كفات اموات است، يعنى منزلگاه ايشان است و سپس نظر انداخت به خانه هاى كوفه و فرمود: اينها كفات زندگان است ، آنگاه اين آيه را تلاوت كرد: (الم نجعل الارض كفاتا احياء و امواتا). 🔸مؤلف: و در كتاب معانى الاخبار به سند خود از حماد از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه آن جناب نظرى به مقابر انداخت، و سخنانى كه در حديث قبل آمده بود به زبان آورد. 🔸و در همان كتاب در تفسير جمله و جعلنا فيها رواسى شامخات آمده كه منظور كوههاى مرتفع است . 🔸و نيز در همان كتاب در معناى جمله (ذى ثلث شعب) آمده كه: در آن، سه شعبه از آتش است، و در معناى (انها ترمى بشرر كالقصر) فرموده شراره هايى از آتش كه به بزرگى قصرها و كوهها است. 🔸و نيز در همان كتاب در تفسير (ان المتقين فى ظلال و عيون) آمده كه فرمود: در سايه هايى از نور كه روشن تر از نور خورشيد است. 🔸و در مجمع البيان در ذيل آيه (و اذا قيل لهم اركعوا لا يركعون ) مى گويد: مقاتل گفته اين آيه در باره قبيله ثقيف نازل شد، كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم به ايشان دستور داد نماز بخوانند، و آنها گفتند (لا ننحنى ) يعنى ما هرگز قامت خم نمى كنيم. البته در روايت به جاى كلمه (لا ننحنى) (لا نحن ) آمده. 🔸آنگاه گفتند قامت خم كردن ننگى است بر ما، پس رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: دينى هم كه ركوع و سجود نداشته باشد چيزى ندارد. 🔸مؤلف: در انطباق اين قصه - كه حتما بايد بعد از هجرت و وجوب نماز واقع شده باشد - با آيه مورد بحث خفائى هست، و آنطور كه بايد روشن نيست. 🔸 و در تفسير قمى در باره آيه قبلى آمده كه وقتى به ايشان گفته مى شود: امام را دوست بداريد و ولايتش را بپذيريد، نمى پذيرند. 🔸مؤلف: اين روايت هم از باب تطبيق كلى بر مصداق است، نه از باب تفسير. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy
❖﷽❖ [سوره‌ى شورى] [آيه‌ى ٢١-٢٠] اَللّهُ‌ لَطِيفٌ‌ بِعِبادِهِ‌ يَرْزُقُ‌ مَنْ‌ يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ‌ الْعَزِيزُ* مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الْآخِرَةِ‌ نَزِدْ لَهُ‌ فِي حَرْثِهِ‌ وَ مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الدُّنْيا نُؤْتِهِ‌ مِنْها وَ ما لَهُ‌ فِي الْآخِرَةِ‌ مِنْ‌ نَصِيبٍ‌ (خداوند به بندگان خود لطف بسيار دارد.به هركس بخواهد روزى مى‌دهد و(بر هر چيز)تواناى مطلق و مقتدر غالب است. هرآن‌كه حاصل كشت آخرت را مى‌خواهد،ما بذرى را كه كاشته است مى‌افزاييم(و آن را به‌طور كامل حاصل مى‌دهيم)و هركس فقط‍‌ حاصل كشت دنيا را بخواهد،از آن سهمى به او مى‌دهيم؛ولى ديگر در آخرت بهره‌اى نخواهد داشت.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٢١٨]محمّد بن يعقوب،عن محمّد بن يحيى:عن سلمة بن الخطّاب،عن الحسن بن عبد الرّحمن،عن عليّ‌ بن أبي حمزة،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، قال: قلت: اَللّهُ‌ لَطِيفٌ‌ بِعِبادِهِ‌ يَرْزُقُ‌ مَنْ‌ يَشاءُ ؟قال:«ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام.» قلت: مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الْآخِرَةِ‌ ؟قال:«معرفة أمير المؤمنين و الأئمّة عليهم السّلام.» نَزِدْ لَهُ‌ فِي حَرْثِهِ‌ ؟قال:«نزيده منها.»قال:«يستوفي نصيبه من دولتهم.» وَ مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الدُّنْيا نُؤْتِهِ‌ مِنْها وَ ما لَهُ‌ فِي الْآخِرَةِ‌ مِنْ‌ نَصِيبٍ‌ ؟قال: «ليس له في دولة الحقّ‌ مع القائم عليه السّلام نصيب.» 📝محمّد بن يعقوب،از محمّد بن يحيى،از سلمة بن الخطّاب،از حسن بن عبد الرّحمن،از علىّ‌ بن ابى حمزه،از ابو بصير،از حضرت ابى عبد اللّه صادق عليه السّلام آورده كه راوى گويد: ⬅️پرسيدم:(خداوند به بندگانش لطف بسيار دارد.هركه را بخواهد روزى مى‌دهد) (چه توضيحى دارد)؟ 🕊فرمود:«يعنى ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام(را روزى مى‌دهد).» ⬅️گفتم:(هركس حاصل كشت آخرت را مى‌خواهد)؟ 🌺فرمود:«معرفت اميرالمؤمنين و امامان عليهم السّلام.» ⬅️(در كشتش مى‌افزاييم)؟ 💎فرمود:«بر معرفتش مى‌افزاييم.»فرمود:«تا بهره‌اش را از دولت امامان عليهم السّلام دريافت دارد.» ⬅️(و هركس فقط‍‌ حاصل كشت دنيا را بخواهد،از آن سهمى به او مى‌دهيم؛ولى ديگر در آخرت بهره‌اى نخواهد داشت)؟فرمود: 🔺«در دولت حق،با حضرت قائم عليه السّلام نصيب و بهره‌اى برايش نخواهد بود.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 403 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی http://eitaa.com/hafezan_vahy
❖﷽❖ [سوره‌ى هود] [آيه‌ى ٩] وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ لَيَقُولُنَّ‌:ما يَحْبِسُهُ‌؟ (و اگر عذاب را تا هنگام معيّنى(فراهم آمدن افراد معدودى)به تأخير اندازيم،گويند:چه چيزى عذاب را بازداشته است‌؟) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٨١]محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ‌،قال:أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعيد،قال: حدّثنا حميد بن زياد،قال:حدّثنا عليّ‌ بن الصّبّاح،قال:حدّثنا[أبو عليّ‌ الحسن بن محمّد الحضرميّ‌،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد،عن إبراهيم بن عبد الحميد،عن إسحاق بن عبد العزيز،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله[تعالى]: وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ ،قال:«العذاب خروج القائم عليه السّلام و الأمّة المعدودة أهل بدر و أصحابه.» 📝محمّد بن ابراهيم نعمانى گويد:احمد بن محمّد بن سعيد خبرمان داد،وى گفت: حميد بن زياد حديثمان داد،گفت:علىّ‌ بن الصّبّاح حديثمان داد كه گفت:[ابو على حسن بن محمّد حضرمى حديثمان داد،گفت:]جعفر بن محمّد حديثمان داد،از ابراهيم بن عبد الحميد،از اسحاق بن عبد العزيز،از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام كه درباره‌ى قول خداوند(و اگر عذاب را تا هنگام معيّنى(فراهم آمدن افراد معدودى)به تأخير اندازيم،گويند:چه چيزى عذاب را بازداشته است‌؟) 💠فرمود:«عذاب،خروج حضرت قائم عليه السّلام است و امّت معدوده اهل بدر و اصحاب اويند .» 📜[٨٨]أبو عليّ‌ الطّبرسيّ‌،في مجمع البيان:قيل: «إنّ‌ الأمّة المعدودة هم أصحاب المهديّ‌ في آخر الزّمان ثلاثمائة و بضعة عشر رجلا كعدّة أهل بدر،يجتمعون في ساعة واحدة كما يجتمع قزع الخريف.» قال:و هو المرويّ‌ عن أبي جعفر و أبي عبد اللّه عليه السّلام. 📝ابو على طبرسى در مجمع البيان گويد:گويند: 🌠«امّت معدوده همان اصحاب حضرت مهدى عليه السّلام در آخرالزّمان‌اند، سى‌صد و ده و چند مرد،همچون تعداد اهل بدر. آن‌ها در يك ساعت جمع مى‌شوند؛همچنان‌كه قطعه‌هاى ابر پاييزى جمع مى‌شوند.» وى مى‌افزايد:و اين از حضرت ابو جعفر و حضرت ابو عبد اللّه عليهما السّلام روايت گرديده است. 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 220 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ جالبی از عربی حرف زدن رهبر انقلاب با قاریان مصری و علاقه خاص ایشان به استاد مصطفی‌اسماعیل👌 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🚩 به استقبال ماه ذی‌حجه 🔻دهه اول ذی‌حجه اشرف اوقات سال است و منظور از «لیالی عشر» در آغاز سوره فجر که خداوند به آن قسم یاد فرموده، همین دهه است: «وَالْفَجْرِ وَلَيَالٍ عَشْرٍ» ▫️مراقبات دهه پایانی اربعین موسوی، باید هم‌ردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی(ع) اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ چنان‌که از روایت نبوی(ص) برمی‌آید که فرمود: «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَی‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَی وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَی‏.» یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذی‌حجه نیست؛ تا به آنجا که از حضرتش سؤال می‌شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می‌فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده‌اش باز نگردد (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص۲۷۳). ▫️از این بیان معلوم می‌شود که اصل در این ایام، تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب می‌شود و از جهاد اصغر بالاتر است. و هر مقدار که دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است و به تناسبی که مراقبه سخت‏‌تر می‏‌شود، حملات شیطان نیز سخت‌‏تر و مکارانه‌تر می‌‏گردد. به همین دلیل است که در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیق‌‏تر و سخت‌‏تر می‌‏شود. ▫️دستور دوم در این دهه «ذکر» است. «وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ» (و نام خدا را در ایامی معین یاد كنند.) (حج، 28) دستور خداوند به ذکر در آیه شریفه فوق، به ذکر الهی در این دهه تفسیر شده است. مقام ذکر و مراقبه محضر الهی، در میان سایر اعمال، از همه امور دینی -حتی جهاد- برتر شمرده شده است . 👈 ادب حضور، ج۴: اسرار اربعین موسوی، ص۸۷. http://eitaa.com/hafezan_vahy
نامه امام جواد به سوال شیعیان درباره غیبت حضرت مهدی(عج)و وظائف مردم در عصر غیبت راوندی در خرائج می نویسد: جناب عبد العظیم حسنی نامه ای به خدمت امام محمد تقی جواد الائمة نوشت و در آن از مهدی امت و قائم آل محمد سؤال نمود امام جواد،(ع)در پاسخ اینگونه مرقوم فرمود : المهدی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی و ان الله یصلح امره فی لیلة کما اصلح امر کلیمه موسی (ع) حیث ذهب لیقتبس لأهله نارا هو سمي رسول الله و کنیته تطوی له الارض و قیل له القائم لانه یقوم بعد موت ذکره و ارتداد النفر من القائلین بإمامته و سمي المنتظر لأن غیبته یطول امرها فینتظر خروجه المخلصون و منکره المرتابون من القائلین و یهلک المستعجلون.  مهدی(عج) کسی است که: . انتظارفرجش واجب است . و باید درعصر غیبتش منتظربماند. . باید به هنگام ظهور اطاعتش نمود . او سومین اولاد از نسل من است. . و خداوند به دست او امور عالم را در ظرف یک شب اصلاح می کندو همانطور که برای موسی بن عمران اصلاح فرمود. . وآتش از درخت در کوه طور برافروخت .نور مهدوی غیر از نور همه روشنی ها و انوار خواهد بود. . نام مهدی نام رسول خدا و کنیۀ اش کنیه رسول خداست. . وبجهت اینکه زمین در عصر امامت و مدیریت او پابرجاست او را قائم گویند. .نام وجایگاهش در میان خلق زنده و پابرجاست. . کسانی که قائل به امامت او نمی باشد، مرتد محسوب میشوند مهدی را منتظر می خوانند برای آن که غیبت او بطول می انجامد به اندازه ای که: . مخلصین امیدوارانه در حال انتظار باقی میمانند . و شکّاکین مرتد شده وکافر میشوند. . و شتابزدگان وعجولان در ظهورش هلاک خواهند شد. منبع : (الخراج راوندی،ص 991 چاپ هند) (وفات الجواد،ص 95) http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاد کدوم مداح افتادید؟ :) سلام مشخصه که حمید علیمی که به آیت الله محسن اراکی توهین نمود متاسفانه بعض مداحان نه علمی دارند نه می‌خواهند از تاریخ اهلبیت آگاهی دقیقی پیدا کنند آنچه برزبان جاری می‌کنند از گلوی صدر الواعظین که ترشح کرده می‌گیرند و می‌خوانند وگریه آنان گریه حقیقی نیست وزیاکارانه ومنافقانه است در مداحی باید شور همراه شعور باشد نه شور وهیجان بی‌فایده وبی ارزش که متاسفانه خیلی هاشان با ولايت فقيه هم زاویه دارند ومخالفت علنی هم دارندhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
🟣 🗒 ۱۸روز مانده تاعــیدبـزرگ غــدیـرخـم 💢«ابو نعیم اصفهانی» با سلسله سند خود از «عبدالله بن سعد» نقل می‌کند که: ✨رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: 💫💐«هنگامی که در شب معراج به سدرة المنتهی رسیدم، خداوند به من درباره (علیه‌السلام) سه چیز وحی کرد: ✨به راستی که او امام پرهیزگاران، ✨بزرگ مسلمانان ✨و جلودار روسفیدان به سوی بهشت سرشار از نعمت خداوند است». 📚برخی از منابع: تاریخ بغداد، خطيب بغدادى، /طبقات الحفاظ، جلال الدین سيوطي، ج1، ص292. /تهذيب الكمال في اسماء الرجال، جمال الدين مزی، ج16، ص39. /تاريخ الاسلام، شمس الدین ذهبي، ج15، ص45 و تهذيب التهذيب، ابن حجر عسقلاني، ج1، ص81. و ......... ༺༻🍃🌹🍃༺༻ ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘http://eitaa.com/hafezan_vahy
کهف 4.mp3
11.65M
💢تفسیر سوره کهف جلسه چهارم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبرhttp://eitaa.com/hafezan_vahy
غدیر سرنوشت انسان. عبداللهی ۵.mp3
11.61M
🌄غدیر سرنوشت انسان (قسمت پنجم) 📃موضوع: نگاهی کوتاه به خطبه غدیر پیامبر (ص) 📋با بازخوانی خادم صفحه قرآنی 🔹در نگاه امامان روز غدیر عید آل محمد علیهم السلام و روز جشن اهل بیت است. 🔹عید گرفتن غدیر به معناى زنده نگه داشتن آن روز تاریخى در دل هاى شیعیان و احیاى محتواى آن در مقابل دشمنان و به عنوان علامتى بزرگ بر صفحه ى تاریخ تشیع نقش بسته و نشان دائمى ولایت است. 🔹علامه امینی(نویسنده کتاب گرانقدرالغدیر): اگر ما چهل روز برای غدیر جشن می گرفتیم فاطمیه درست نمی شد باید این اربعینی که برای امام حسین می گیریم برای غدیر هم بگیریم.یعنی عدم شناخت غدیر باعث ایجاد فاطمیه شد و بزرگ نشدن فاطمیه سبب اتفاق عاشورا شد. 🌱🌱🌱 http://eitaa.com/hafezan_vahy
FOSSE4105.lite.mp3
6.49M
هوالحق 📚 آشنایی با سوره های قرآن سوره 📚 بابیان شیوای استاد محمد علی قسمت آیات نورانی قرآن کریم آیات ۱۳ تا ۱۴ سوره فصلت بن مغیره اقوام گذشته تذکر داده میشود وحی در نهایت فصاحت و بلاغت النبی چیست؟ درون انسان 🔅http://eitaa.com/hafezan_vahy ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘
📌پیام پیامبر ای مردم، از او ( علیه السلام ) به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او روی بر مگردانید و از او سر باز نزنید. اوست که به حق نموده و به آن عمل می کند، و را ابطال نموده و از آن نهی می نماید، و در راه خدا سرزنش ملامت کننده ای او را مانع نمی شود. ( فرازی از خطبه پیامبر ص در روز غدیر ) 🌷🌷🌷 🔅http://eitaa.com/hafezan_vahy
🔰از امشب تا ده شب نماز دهه اول ذی‌الحجه در ده شب اول این ماه بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود. این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد و سوره اخلاص، آیه (۱۴۲ سوره اعراف)«وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ »خوانده می شود. 🔰بر پایه روایتی که در کتاب اقبال الاعمال نقل شده، امام باقر(ع) به فرزندش امام صادق(ع) سفارش کرده که این نماز را در دهه اول ذی‌الحجه ترک نکند، چرا که اگر آن را در این دهه بخواند در ثواب حاجیان شریک خواهد بود، هرچند که به حج نرفته باشد.(سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۳۱۷.) 👈🏼این نماز در مفاتیح الجنان در بخش اعمال ماه ذی‌الحجه ذکر شده است. http://eitaa.com/hafezan_vahy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سرمایه انسان از دیدگاه امام جواد(علیه السلام) 🏴به مناسبت شهادت امام جواد(علیه السلام) 🎙آیت الله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبلیغ غدیر بر همه واجب است! ➖ غدیری دیگر در پیش است و فرصتی برای شیعیان و منتظران، تا قدمی هرچند کوچک در راه کاستن از غربت صاحب مظلوم غدیر بردارند و در زمرۀ اعوان و انصار حضرتش درآیند حجت‌الاسلام شیخ حامدرضا معاونیان http://eitaa.com/hafezan_vahy
1_1695442116.mp3
4.45M
23 🎧آنچه خواهید شنید؛ ❣این همه آدم؛ روی زمین هست! امابعضی ها،يه جورین که پاکی قلبشون توی صورتشون پیداست😊 🔻قلب شون،چی داره که ما نداریم http://eitaa.com/hafezan_vahy
25-2خیروبرکت.mp3
26.87M
🔷بخش دوم امام صادق (علیه السلام) حُسْنُ اَلْجِوَارِ زِيَادَةٌ فِي اَلْأَعْمَارِ وَ عِمَارَةٌ فِي اَلدِّيَارِ. امام صادق عليه السّلام فرمود:خوب همسايگى كردن موجب زيادى عمر و آبادى خانه هاست.شرح این روایت کاربردی در این صوت خواهیم شنید. 🌸🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 💬🔹۰۰۰۰۰ باب الف ۰۰۰۰🔹💬 ✍ کلمه ی اَبْ به معنی : پدر ، وهرانسانی که عامل در بوده یا در نقش داشته باشد گفته می شود ۰ 💢وبه همین جهت رسول خدا نام گرفته است ۰ خداوند می فرماید : اَلنَّبِيُّ أَوْلى‌ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است، و همسران او (در حرمت نكاح مانند) مادران مؤمنان محسوب مى‌شوند ☘روایت شده که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمود : 《من وتو پدران این امت هستیم》 ☘وبه همین معنا اشاره دارد فرمایش ان حضرت 👇 《هر در روز قیامت منقطع می گردد من 》 📚مفردات راغب اصفهانی 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 💬🔹۰۰۰۰۰ باب الف ۰۰۰۰🔹💬 ✍ کلمه ی اَبْ به معنی : پدر کلمه اَبو از کلمه ی اَب است به مثالهای زیر توجه کنید 👇 ⚡️اَبو الْاَضیاف به کسی گویند است و از مهمانان پذیرایی می کند. ⚡️«اَبوالْحَرب» به کسی می گویند که لشکر را تحریک به جنگ می نماید ۰ ⚡️ عمو همراه پدر را اَبَوَیْن ⚡️ به پدر و مادر نیزاَبَوَین ⚡️ به پدربزرگ و پدر هم اَبَوَین گویند. ☘خداوند در سرگذشت یعقوب می فرماید: ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً [بقره/۱۳۳] 🔻 در حالی که اسماعیل از اجداد آنان نبود بلکه عموی ایشان بود. ☘و به معلم انسان نیز گویند ۰ به همان دلیلی که در اول ذکر شد و قول خداوند 👇 وَجَدْنا آبَاءَنَا عَلى اُمَّةٍ (زخرف/22) 👆بر این معنا حمل شده یعنی علمایی که ما را با دانش خود تربیت نموده اند پدر گویند۰ 🔻و جمع «أَب»👈 اَباء است ۰🔻 ☘در حالت نداء به (اَب ) تاء اضافه می شود :👇 اَبَتِ یا اَبَتِ افْعَلْ بِماتُؤْمَرْ ای پدر ! انجام بده آنچه را به آن فرمان داده شدی ۰ (صافّات/102) 📚منبع : مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸