❤️ حفظ قرآن ❤️
🌻خالص بودن نیت برای این کار عظیم
🌸دعا و تضرع به سوی پروردگار
🍀فراهم کردن اوقاتی برای حفظ که ذهن آماده باشد
🌿حفظ کردن اعضای بدن از گناه مخصوصا غناء
🌼استمرار در حفظ بدون فاصله
🌹مداومت در مرور محفوظات
🌺تکرار قطعه حفظ شده تا موقع خواب چند بار
@hafezan_vahy
💠 وفاداری هانی بن عروه
🔻ارتباط ما با اصحاب آقا سيدالشهداء کم است و بيشتر بايد با اينها زندگي کنيم، هاني بن عروه نیز یکی از اصحاب حضرت است که قبل از جريان عاشورا به دست عبیدالله شهيد شد. هاني بزرگ قبیله بود و جایگاه ویژه در بین قبائل عرب داشت.
🔸 عبیدالله بن زیاد از او خواست مسلم را تحويل بدهد گفت: نه، اين کار را نميکنم، حتي اگر مسلم اينجا در مُشت من باشد باز نميکنم. چقدر به او سخت گرفتند، تمام استخوانهاي صورت او شکست و بعد هم کشته شد.
حاج شیخ جعفر ناصری
@hafezan_vahy
📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
📩 رازهای سر به مهر. 📩
در آیات قرآنی از آگاهی خدا نسبت به سرّ و اخفی سخن به میان آمده است. خداوند می فرماید:
فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أَخْفَى؛
پس به راستی خداوند رازها و نهان تر ها را می داند.(طه، آیه 7)
فرق میان سر و اخفی در این است که سر یا همان راز در فارسی، امری است که انسان آن را آگاهانه از دیگری نهان می کند ؛ پس خود انسان نسبت به آن آگاهی دارد؛ مانند عشق به کسی که ابراز نمی کند و مانند رازی در دل دارد.
اما اخفی می تواند افضلی باشد که به معنای خفی است یا آن که به همان افضل باشد. در این صورت می تواند دو نوع دیگر را شامل شود که شامل: خفیات و اخفی می شود.
خفی و مخفی آن چیزی است که خود انسان نیز از آن آگاه نیست و به تعبیر روان شناسی امروزی جزو ضمیر ناخودآگاه است و انسان به آن آگاهی ندارد؛ زیرا خفی همان نهان است که به عللی چون فراموشی انسان نسبت به آن آگاهی خودش را از دست داده است؛ ولی آثار آن در زندگی او نمودار است؛ مانند مساله ای که در کودک با آن رو به رو شده بود و ترسیده و امروز از چیزی وحشت دارد ولی نمی داند، چرا این طوری است و چنین واکنشی را نشان می دهد. البته می توان به خفیات و ضمیر ناخودآگاه از طریق هپنوتیزم و روان کاوی آگاه شد و آن راز نهان و مخفی را آشکار کرد.
اما اخفی آن نهان تر است که حتی با روان کاوی نیز نمی توان به آن رسید؛ زیرا اموری است که در باطن نهاد آدمی چنان دفن و دفینه شده آگاهی نسبت به آن برای آدمی محال است؛ مثلا اموری که در آینده ممکن است انجام دهد؛ زیرا سرشت هر کسی اقتضائاتی دارد که الان بر شخص مخفی و نهان است و در موقعیتی ها آن را بروز و ظهور می دهد.
از نظر قرآن، خداوند چون حائل میان خود شخص و قلب یعنی حقیقت وجودی اش است، این خداوند از خود فرد به خودش آگاه تر است و اگر برای دیگران اسرار این شخص قابل فهم و آگاهی نیست، و یا برای خود شخص خفیات قابل آگاهی نیست؛ برای خداوند نه تنها این دو مرحله قابل رویت و شهود عینی و علم حضوری و شهودی خداوند است، بلکه مرتبه سوم آن یعنی اخفی نیز قابل علم به علم رویت و شهود است. خداوند می فرماید: وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ.(انفال، آیه 24)
پس خداوند هم به رازهای سر مهر آدمی آگاه است و هم به ضمیر ناخودآگاهش علم رویتی و بصیرتی دارد و هم نسبت به اخفی که بر همگان حتی فرشتگان رقیب عتید نیز مخفی و نهان است، آگاهی دارد. در برابر چنین خدایی گناه نکنیم؛ زیرا او شاهد هر فکر و خیال و عمل ماست: أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى؛ مگر ندانسته كه خدا مى بيند؟! (علق آیه ۱۴) همین شاهدی که از ما به خودمان آگاه تر است و علم حضوری او در نهایت تمامیت و کمال نسبت به ما است، حاکم و قاضی روز داوری در قیامت است.
امير المؤمنين علي عليه السلام می فرماید: اِتَّقُوا مَعاصِيَ الخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الحاكِمُ ؛ از گناهان پنهانى بپرهيزيد ؛ به راستی آن كه شاهد است، همو داور است . (غرر الحکم، حرف الف شماره؛ 2524)
خلیل منصوری
📚
📚📚@hafezan_vahy
📚📚📚
مناجات حافظان
قران عزیزم
❤️تو کتابی هستی که اگر دستم را به دستان پر مهر تو بدهم به تمام قله های موفقیت در دنیا وآخرت میرسم
🌺تو کتابی هستی که علی علیه السلام در آخرین و واپسین لحظات زندگی به تو سفارش می کرد .
💢من قصد وتصمیم بر حفظ وتسلط به محتوای تو گرفته ام ودر این راه تمام سختی های این راه رو به جان می خرم .
🔰دستان ضعیف من در تحمل این سختی ها ومشکلات سخت به مهر ومحبت شما نیازمند است .
@hafezan_vahy
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 233.mp3
4.13M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست سی و سوم خطبه 63 تا 60
@hafezan_vahy
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و سوم
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه63 : روش برخورد با دنيا
♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه62 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:)
🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور
♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه61 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: )
🔹نهی از كشتار خوارج
♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.)
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه60 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:)
🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج
♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
@hafezan_vahy
شرح حکمت ۷۸ شناخت جایگاه جبر و اختیار.mp3
2.57M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت78
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
@hafezan_vahy
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت78
🔹 شناخت جایگاه جبر و اختیار
🔻 یکی از خیانت هایی که معاویه در شام بر امّت اسلام روا داشت، این بود که عقیده جبریه را در جامعه ترویج کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که همه چیز بر اساس جبر الهی انجام می شود و انسان اختیاری برای خودش ندارد. دلیل این اعتقاد و ترویج این اعتقاد توسط دستگاه بنی امیّه و معاویه این بود که مردم را به این باور برسانند که اگر معاویه حاکم شده خدا خواسته ، فردا اگر یزید شراب خوار هم حاکم بشود ، خدا خواسته . همه چیز با اراده خدا و بدون اختیار انسان انجام می شود.
🔻 بر این اساس در حکمت ۷۸ می بینیم که یک شامی ( یعنی از تربیت شدگان فرهنگ شام ) از حضرت علی (علیه السلام) می پرسد اینکه ما به سمت شام می رویم آیا به خاطر قضا و قدَر الهی است ؟ یعنی ما دیگر نمی توانیم اراده ای بر خلاف آن بکنیم ؟ مجبوریم برویم ؟
🔻 حضرت آنجا پاسخ می دهند اصلاً اینگونه نیست. مهم ترین حجّتی که برای ردّ جبر ، حضرت بیان می کنند این است که اگر انسان در افعال خودش مجبور بود و مختار نبود ، دیگر ثواب و عقاب امکان نداشت و معنا نداشت . چرا ؟ چون ثواب یعنی آن پاداشی که انسان به خاطر کار خوب اختیاری خودش می گیرد و عقاب و عذاب ، یعنی آن جزایی که به واسطه آن کار اختیاری خودش می بیند؛ وگرنه اگر ما جبر داشته باشیم و هیچ اختیاری نداشته باشیم، امکان ندارد مجبور باشیم کاری را انجام بدهیم و بعد ما عذاب بشویم . مجبور بشویم کار خوبی را انجام بدهیم و مستحقّ ثواب باشیم.
@hafezan_vahy
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع.
💠
عمود عقل▫️ در جریان سیدالشهداء، در حقیقت انسان برای #مظلومیت_عدل_و_عقل اشك می ریزد. عدل اگر بخواهد به صورتی در بیاید به زیباترین صورت ترسیم می شود، عقل اگر بخواهد به صورتی در بیاید به صورت فرشته ظهور می كند. درخت عدل، میوه عقل می دهد، درخت عقل، میوه عدل می دهد؛ اگر كسی عاقل شد عادل هم است و اگر كسی عادل بود عاقل هم است. ما برای اینكه چنین درختی را بریدند، اشك می ریزیم و ناله می كنیم. ▫️ در روز اوّل محرّم وجود مبارك امام هشتم بسیار غمگین بود؛ ابن شبیب خدمت حضرت مشرّف شد، حضرت فرمود امروز #روز_اول_محرم است، تو اگر می خواهی برای چیزی گریه كنی، بر ابی عبدالله گریه كن. او كه رفت نگذاشتند جامعه ما #طعم_عدالت را بچشد #طعم_عقل را بچشد؛ مظلومانه سالار شهیدان را شهید كردند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت #پادکست 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/10 🌐 @hafezan_vahy
یکی بودن سیره حسینی و سیره نبوی
🔹 بهترین #تفسیر_نهضت_حسینی را سخنان و نامه های خود آن حضرت (علیه السلام) به عهده دارد و چون آن حضرت در وصیّت نامه رسمی اش راز نهضت خود را ادامه راه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرمؤمنان (علیه السلام) بیان کردند، تفسیر نهضت آن حضرت (علیه السلام) بدون آشنایی کامل به سیره امیرمؤمنان (علیه السلام) و سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ممکن نیست؛ «و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلی بنِ أبی طالِبٍ علیه السّلام».
🔹 سیره حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) همان #سیره_رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، نه جدای از آن؛ زیرا آن انسان کاملی که به منزله جان رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، روش او نیز همان سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) خواهد بود.
اگر بخواهیم سیره علی ابن ابی طالب را تحلیل کنیم، باید سیره مبارک رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را تحلیل نماییم و سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را نیز پیش از هر چیز باید قرآن تبیین کند؛ چون رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم مفسّر علمی قرآن است و هم مفسّر عملی آن.
🔹 هر که به #مقام_انسانیت_کامل بار یابد، همه شؤون حیات او را برنامه الهی رهبری می کند و چون خدای سبحان کارش بر صراط مستقیم است، سیره رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) که به هدایت جامعه بشری عنایت دارد، بر صراط مستقیم است؛ ﴿إِنَّ رَبِّي عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾ و قبل از هر چیز، تعیین سیره آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) را باید از قرآن کریم استنباط کرد.
روش و هدف رهبری ویژه ای که خداوند به پیامبرش آموخت این است؛ ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴾؛ «قرآن نازل شده است تا تو #جامعه_را_نورانی_کنی و مردم را از تیرگی و تاریکی برَهانی و آنان را روشن کنی».
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص15 و 16
#بر_آستان_اندیشه
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 @hafezan_vahy
21.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
▫️ ... اگر فرمود #کرائم_قرآن را درباره این خاندان بدانید اگر فرمود #أحسن_منازل_قرآن را برای دوده طاها و یاسین (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بدانید، این یک رهنمود علمی است که اختصاصی به تفسیر ندارد،
#تحلیل_حدیثی مربوط به این خاندان این چنین است،
#تحلیل_تاریخی مربوط به این دودمان این چنین است،
#تحلیل_مقتل و مبارزات سیاسی این خاندان این چنین است و مانند آن... .
▫️ پخش از شبکه قرآن و معارف سیما
#عشق_خونین
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@hafezan_vahy