eitaa logo
🌻حافظان وحی🌻
236 دنبال‌کننده
12.7هزار عکس
24.8هزار ویدیو
368 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚 📚📚 📚 📝 نکات تفسیری حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ اَلْمَيْتَةُ وَ اَلدَّمُ وَ لَحْمُ اَلْخِنْزِيرِ وَ مٰا أُهِلَّ لِغَيْرِ اَللّٰهِ بِهِ وَ اَلْمُنْخَنِقَةُ وَ اَلْمَوْقُوذَةُ وَ اَلْمُتَرَدِّيَةُ وَ اَلنَّطِيحَةُ وَ مٰا أَكَلَ اَلسَّبُعُ إِلاّٰ مٰا ذَكَّيْتُمْ وَ مٰا ذُبِحَ عَلَى اَلنُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلاٰمِ ذٰلِكُمْ فِسْقٌ اَلْيَوْمَ يَئِسَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلاٰ تَخْشَوْهُمْ وَ اِخْشَوْنِ اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً فَمَنِ اُضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجٰانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اَللّٰهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (٣) مائده « امروز، کافران از (شکست) آیین شما مأیوس شدند؛ بنابراین، از آنها نترسید؛ و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را بعنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم». . قرآن در سوره «نور» آیه پنجاه و پنج چنین مى گوید: «خداوند به آنهائى که از شما ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که آنها را خلیفه در روى زمین قرار دهد همان طور که پیشینیان آنانرا چنین کرد، و نیز وعده داده آئینى را که براى آن پسندیده است مستقر و مستحکم گرداند، و بعد از ترس به آنها آرامش بخشد». . در این آیه خداوند مى فرماید: آئینى را که براى آنها «پسندیده» در روى زمین مستقر مى سازد. . با توجه به این که: سوره «نور» قبل از سوره «مائده» نازل شده است، و با توجه به جمله «رَضِیْتُ لَکُمُ الاِسْلامُ دِیْناً» که در آیه مورد بحث، درباره ولایت على (علیه السلام) نازل شده، چنین نتیجه مى گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه دار خواهد شد که با «ولایت» توأم باشد؛ زیرا این همان اسلامى است که خدا «پسندیده» و وعده استقرار و استحکامش را داده است. . و به عبارت روشن تر، اسلام در صورتى عالمگیر مى شود که از مسأله ولایت اهل بیت (علیهم السلام) جدا نگردد. . مطلب دیگرى که از ضمیمه کردن «آیه سوره نور» با «آیه مورد بحث» استفاده مى شود این است که: در آیه سوره «نور» سه وعده به افراد با ایمان داده شده است: . نخست خلافت در روى زمین. . دیگر امنیت و آرامش براى پرستش پروردگار. . و سوم استقرار آئینى که مورد رضایت خدا است. . این سه وعده در روز «غدیر خم» با نزول آیه «اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِیْنُکُمْ...» جامه عمل به خود پوشید؛ زیرا نمونه کامل فرد با ایمان و عمل صالح، یعنى على (علیه السلام) به جانشینى پیامبر (صلى الله علیه وآله) نصب شد و به مضمون جمله «الیَوْمَ یَئِسُ الَّذِیْنَ کَفَرُوا مِنْ دِیْنِکُمْ» مسلمانان در آرامش و امنیت نسبى قرار گرفتند و نیز به مضمون «وَ رَضِیْتُ لَکُمُ الاِسْلامُ دِیْناً» آئین مورد رضایت پروردگار در میان مسلمانان استقرار یافت. . منیع: خلاصه و ویرایش شده از تفسیر http://eitaa.com/hafezan_vahy1
‌‌✅آزمون غیبت ⬅️قسمت اول 🌹امتحان هدیه ی الهی🌹 *⃣ما به دنیا آمده ایم تا در کوره ی ابتلا و امتحان قرار گیریم. *⃣امام باقر می فرمایند:"به راستی که خداوند بنده ی مومن خود را با بلا مورد لطف قرار می دهد و می نوازد،چنان که مسافر،خاندانش را با هدیه" *⃣هدیه را برای چه می آورند؟ برای نزدیکی و تالیف قلوب. برای پرکردن خلا طرف مقابل. خداوند هم هدیه می فرستد تا ما را مورد نوازش قرار دهد. بلا هم که هدیه خداست،باعث قرب به حق می شود و خداوند آن را به عبد مومن تقدیم می کند. *⃣اصل امتحان و آزمایش با این هدف است که انسان از میل و خواست خود بگذرد. پس قبولی در امتحان،به گذشتن از میل خود در ابعاد شخصی،جزئی،شهوی و غضبی و عمل کردن برای خداست. *⃣در این میان،عصر غیبت از مهم ترین عرصه های امتحان است و قبولی در آن سخت تر است چون باید از خیلی از هوس هایمان بگذریم. ✍استاد میرزایی 📚 ۱ #لبیک_یا_خامنه_ایhttp://eitaa.com/hafezan_vahy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌❓❓ آيا در زمان امام زمان (عج) مردم مانند امروز اشتغالات فكرى و گرفتارى هاى فعلى را خواهند داشت يا با خيال راحت زندگى خواهند كرد؟ ✅ در زندگى دنيوى و مادى تنها چيزى كه انسان‌ها را به اسارت و درماندگى مى كشد، نيازها و احتياجات است. ✅ وقتى كه انسان به چيزى نياز داشت، فكرش و ذهنش به سوى آن مشغول خواهد شد و اين اشتغالات فكرى سبب به اسارت كشيده شدن او خواهد بود. ✅در دولت و سلطنت امام «مهدى- عجّل اللَّه تعالى فرجه الشّريف-» از نخستين برنامه هايى كه پياده خواهد شد، اقدام به رفع نيازها و گرفتارى ها، به خصوص نيازهاى مادّى انسان‌ها خواهد بود. ✅وقتى كه انسان از هر جهت تأمين و گرفتارى هايش برطرف شد، ديگر لزومى به انباشتن ثروت و يا تلاش فراگير در به دست آوردن آن نخواهد داشت، (در جواب سؤال هاى پيشين مشروحاً بيان گرديد). ✅آن وقت است كه فكرها آزاد و هنرها آشكار و استعدادها شكوفا خواهد شد، هر كس در هر مقام و مرتبه اى است، در فكر سازندگى و هنرنمايى و خلّاقيت و حتى عبوديت و بندگى خواهد بود. ✅در دولت كريمه بى كارى وجود ندارد، براى همه كار هست. تنبل و باطل زيستن معنايى نخواهد داشت و اين خصلت‌ها مورد نكوهش قرار خواهد گرفت. ✅كارها با برنامه صحيح و منظم و عاقلانه و خردمندانه و در ساعت معين و وقت كافى، (اما نه خسته كننده و تلاش طاقت فرسا) انجام گرفته و زندگى به صورت ايده آل ادامه خواهد يافت. #لبیک_یا_خامنه_ایhttp://eitaa.com/hafezan_vahy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐رهبر انقلاب امام خامنه ای: 📍حتما تلاوت قرآن روزانه را فراموش نکنید... http://eitaa.com/hafezan_vahy1
‌📣‌محبت امام زمان(عج) به خودمان را جدی بگیریم... 🔵 آنهایی که برای آنکه پدر و مادرشان ناراحت نشوند خیلی کارها را نمی کنند، محبت امام مهدی(عج) را به خودتان جدی بگیرید و مراقب قلب ایشان باشید. 🔵 با گناه و خطای ما به خدا ضرری نمی رسد اما قلب مبارک امام عصر(عج) ناراحت می شود. یعنی اینجا پای کس دیگری در میان است از خدا می توان طلب استغفار کرد اما وقتی حضرت(عج) مکدّر شد اگرچه می بخشد اما این ماییم که باید از سر ناراحتی دق کنیم.  🔵‌مقدمات ظهور در حال مهیا شدن است. باید برای آن چشم انداز موعود کار کرد؛ 🔵 فرج را جدی بگیرید ان شاءالله آن حکومت را درک خواهیم کرد. چه کسی است که بوی پیراهن یوسف به مشامش نرسیده باشد؟... 🔵 اگر عاشق چیزی را ببیند که بوی معشوق می دهد، متحول می شود... ✍استاد پناهیان #امام_زمانhttp://eitaa.com/hafezan_vahy1
27.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴جنگ بین امام زمان عجل الله فرجه وشیطان ملعون آغاز شده... بــازی اصلی شروع شده... خیلی گناهِ علنی زیاد شده... ❓ آیا ما مأیوس بشویم یا امیدوار؟ ✍استاد علی تقوی http://eitaa.com/hafezan_vahy1
✅تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بيان آيات 🔸حاصل مضمون اين سوره اين است كه: انسان - كه با الهام خدايى تقوا را از فجور و كار نيك را از كار زشت تميز مى دهد -،اگر بخواهد رستگار شود بايد باطن خود را تزكيه كند، و آن را با پرورشى صالح بپروراند و رشد دهد، با تقوا بيارايد، و از زشتى ها پاك كند، و گر نه از سعادت و رستگارى محروم مى ماند، هر قدر بيشتر آلوده اش كند، و كمتر بيارايد محروميتش بيشتر مى شود، و آنگاه به عنوان شاهد داستان ثمود را ذكر مى كند كه به جرم اينكه پيامبرشان حضرت صالح را تكذيب كرده، ناقه اى را كه مأمور به حمايت از آن بودند بكشتند، به استيصال و انقراض مبتلا شدند، و با نقل اين داستان به اهل مكه تعريض و توبيخ مى كند، و سوره مورد بحث به شهادت زمینه ای که http://eitaa.com/hafezan_vahy1دارد در مكه نازل شده. _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات
🌺تفسیر آیه 1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و الشمس و ضحيها1⃣ 🔸راغب در مفردات گفته: كلمه  به معناى گستردگى نور آفتاب است، ولى بعدها به معناى آن هنگامى استعمال شد كه آفتاب بعد از طلوع خورشيد گسترده مى شود، و روز بالا مى آيد. و ضمير در  به كلمه  بر مى گردد، در اين آيه به خورشيد و گستردگى نورش در زمين سوگند ياد شده _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/hafezan_vahy1
🌺تفسیر آیه 2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و القمر اذا تليها2⃣ كلمه  عطف است به كلمه ، و ضمير در اين آيه نيز به شمس بر مى گردد، و در اين آيه به قمر سوگند ياد شده، در حالى كه دنبال شمس در حركت است،و مراد از دنبال روى قمر دو چيز مى تواند باشد: 🔸يكى اينكه از خورشيد كسب نور مى كند، كه در اين صورت حال  حالى دائمى است، چون قمر دائما از شمس كسب نور مى كند. 🔸 و يكى اينكه طلوع قمر بعد از غروب خورشيد باشد، كه در اين صورت سوگند دائمى نيست، بلكه در دو حال قمر است، يكى ايامى كه قمر به صورت هلال در مى آيد، و يكى ايامى كه تمام قرص آن روشن مى شود. چند وجه درباره مرجع ضمير در (والنّهار اذا جلّها)  _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy1
🌺تفسیر آیه 3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و النهار اذا جليها3⃣ 🔸كلمه  از مصدر تجليه است، كه به معناى اظهار و بر ملا كردن است، و ضمير مونث  به ارض بر مى گردد (البته كلمه ارض قبلا ذكر نشده بود، ولى از فحواى كلام معلوم است كه روز زمين را ظاهر و آشكار مى كند). 🔸ولى بعضى از مفسرين گفته اند: ضمير فاعل در  به كلمه  و ضمير مفعول  به كلمه  برمى گردد، و معنايش اين است كه: 🔸سوگند مى خورم به روز كه خورشيد را نمايان مى كند، چون با بر آمدن روز خورشيد نمايان مى شود. ولى اين سخن با آيه قبل نمى سازد، چون در آيه قبل مى فرمود: 🔸خورشيد روز را روشن مى كند، و واقع هم همين است، نه اينكه روز خورشيد را روشن كند. بعضى ديگر گفته اند: 🔸ضمير  به دنيا بر مى گردد، و معنايش اين است كه: قسم به خورشيد كه دنيا را روشن مى كند. 🔸بعضى ديگر گفته اند: به ظلمت بر مى گردد. 🔸بعضى ديگر گفته اند: فاعل فعل  خداى سبحان و ضمير  به كلمه  بر مى گردد، و معنايش اين است كه: سوگند مى خورم به روز، آن هنگامى كه خدا خورشيد را ظاهر مى سازد، و ليكن همه اين وجوه بعيد است. _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره http://eitaa.com/hafezan_vahy1
🌺تفسیر آیه 4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و الليل اذا يغشيها4⃣ 🔸يعنى به شب سوگند در آن هنگام كه زمين را فرا مى گيرد، پس ضمير  به ارض بر مى گردد، همچنان كه در  نيز گفتيم به آن بر مى گردد. و بعضى گفته اند به كلمه  بر مى گردد، و معنايش اين است كه:  به شب سوگند كه بر خورشيد احاطه مى يابد. و اين معنا بعيد است، چون شب به خورشيد احاطه ندارد، بلكه زمين و موجودات روى آن را فرا مى گيرد. 🔸در اينجا سؤالى پيش مى آيد، كه چرا در آيه قبل روشن شدن زمين را با صيغه ماضى تعبير كرد، و فرمود:  و در اين آيه مسأله فرا گرفتن شب در روى زمين را با صيغه مضارع تعبير كرده، آنجا فرموده: و النهار اذا جليها و اينجا مى فرمايد:  و الليل اذا يغشيها با اينكه ممكن بود بفرمايد  و الليل اذا غشيها، و يا در آنجا بفرمايد: و النهار اذا يجليها؟. پاسخ اين سؤال اين است كه: با اين تعبير خواست بر حال حاضر دلالت كند، و اشاره كند به اينكه در ايام نزول آيه كه آغاز ظهور دعوت اسلامى بوده، تاريكى فجور زمين را پوشانده بود، قبلا هم گفتيم كه بايد بين قسم و مطلبى كه برايش قسم مى خورند نوعى تناسب و ارتباط باشد، و اگر فرموده بود:  (و الليل اذا غشيها) سخن از تاريكى رانده بود، ولى به تاريكى جهل و فسق حال حاضر اشاره نشده بود، جواب ديگرى كه مى توان داد اين است كه به منظور رعايت فواصل فرمود: . وجه اينكه در آيه : (والسّماء و ما بنيها) از بانى آسمانى تعبير به (ما) شده است ___________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلواتhttp://eitaa.com/hafezan_vahy1
✅ترجمه آيات سوره از تفسير شریف المیزان 🌺بنام خداى رحمان و رحيم🌺 🔸سوگند به خورشيد و گسترش نور آن1⃣ 🔸سوگند به ماه وقتى كه دنبال خورشيد مى رود2⃣ 🔸و به روز سوگند وقتى كه همه جا را روشن مى سازد3⃣ 🔸و به شب سوگند وقتى كه روى روز را مى پوشاند4⃣ 🔸و سوگند به آسمان و كسى كه آن را بنا كرده5⃣ 🔸و سوگند به زمين و آنكه آن را بگسترد6⃣ 🔸و سوگند به جان آدمى و آن كس كه آن را با چنان نظام كامل بيافريد7⃣ 🔸و در اثر داشتن چنان نظامى خير و شر آن را به آن الهام كرد8⃣ 🔸(سوگند به اين آيات ) كه هر كس جان خود را از گناه پاك سازد رستگار مى شود9⃣ 🔸و هر كس آلوده اش سازد زيانكار خواهد گشت🔟 🔸طايفه ثمود از غرور و سركشى دعوت پيامبر خود صالح را تكذيب كردند1⃣1⃣ 🔸هنگامى كه شقى ترين آنها برانگيخته شد2⃣1⃣ 🔸و رسول خدا (صالح ) گفت: اين ناقه آيت خداست از خدا بترسيد و آن را سيراب كنيد3⃣1⃣ 🔸آن قوم رسول را تكذيب و ناقه را پى كردند4⃣1⃣ 🔸خدا هم آنان را به كيفر ظلم و گناهشان هلاك ساخت و شهرشان را با خاك يكسان نمود5⃣1⃣ 🔸و از عاقبت هلاكتشان پروايى نكرد6⃣1⃣ _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 http://eitaa.com/hafezan_vahy1
🟣 گزارش کارهای شیعیان به امامان موسی بن یسار میگوید: من در خدمت علیه السلام بودم؛ وارد کوچه‌های شهر طوس شدیم (شهر مشهد امروز) سر و صدایی شنیدم به طرف آن صدا رفته دیدم جنازه ای است می‌برند ناگاه امام علیه السلام از مرکب پیاده شدند و تابوت را گرفتند و از پی آن به راه افتادند. آنگاه فرمودند: «ای موسی بن یسار! هر کس جنازه یکی از دوستان ما را تشییع نماید چنان گناهانش می‌ریزد گویا اینکه تازه از مادر به دنیا آمده است و آثار گناه در پرونده او نمی ماند.» امام همچنان از پی جنازه رفتند تا اینکه او را در کنار قبر گذاشتند. حضرت جلو رفتند و مردم را از جنازه کنار زدند، تا میت را مشاهده کردند سپس دستشان را روی سینه میت گذاشتند و فرمودند: «فلانی پسر فلان! تو را به بهشت بشارت می‌دهم؛ دیگر از این ساعت، ترسی نخواهی داشت.»عرض کردم: فدایت شوم این مرد را می‌شناسید؟! شما که تا کنون به این منطقه قدم نگذاشته اید! حضرت علیه السلام فرمودند: «مگر نمی دانی "تعرض علینا اعمال شیعتنا صباحا و مساء"؛ اعمال شیعیان هر صبح و شام بر ما پیشوایان عرضه می‌شود هرگاه کوتاهی داشته باشند، از پروردگار تقاضا می‌کنیم از آن چشم پوشی نماید، و هر کار خیری را انجام داده باشند، از خداوند درخواست میکنیم اجر آنها را بدهد.» 📚 بحار،ج 49، ص 98 http://eitaa.com/hafezan_vahy1