Kashani-4.mp3
3.51M
#موعظه
🎙حجت الاسلام والمسلمین کاشانی
لافتی الا علی، لاسیف الا ذوالفقار
@Nahjolbalaghe2
اعتماد به نفس در حفظ
💢همان اندازه که تسلط به قرآن و مرور متوالی و مرتب محفوظات مهم است به همان اندازه و یا حتی بیشتر اعتماد به نفس مهم است.
🔰 کم نیستن حافظانی که دائم در حال مرور هستند اما چون به محفوظات خود اطمینان ندارند و در واقع اعتماد به نفس ندارند صرفاً برای خودشان حافظ هستند و هیچ جا نمی توانند محفوظات خود را ادامه بدهند.
انگیزهی همچین حافظانی کم کم رو به خاموشی می رود.
http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
📝تفسیر سوره مبارکه نحل آیات ۹تا۱۳
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️روغن زیتون، دوست صمیمى کبد آدمى است، و براى رفع عوارض کلیه ها و سنگ هاى صفراوى و قولنج هاى کلیوى و کبدى و رفع یبوست بسیار مؤثر است.
به همین دلیل در روایات اسلامى نیز از آن مدح و تمجید فراوان شده، در حدیثى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره زیتون چنین مى خوانیم: غذاى خوبى است، دهان را خوشبو و بلغم را بر طرف مى سازد، صورت را صفا و طراوت مى بخشد، اعصاب را تقویت نموده و بیمارى و درد را از میان مى برد و آتش خشم و غضب را فرو مى نشاند .
و از آن مهمتر این که: در خود قرآن از درخت زیتون به عنوان شَجَرَه مُبارَکَة (درخت پر برکت) یاد شده است.
با پیشرفت دانش پزشکى و غذاشناسى اهمیت داروئى خرما نیز به ثبوت رسیده است. در خرما، کلسیم وجود دارد که عامل اصلى استحکام استخوانها است و نیز فسفر وجود دارد که از عناصر اصلى تشکیل دهنده مغز و مانع ضعف اعصاب و خستگى است، و قوه بینائى را مى افزاید.
و نیز پتاسیم موجود است که فقدان آن را در بدن علت حقیقى زخم معده مى دانند، و وجود آن براى ماهیچه ها و بافتهاى بدن بسیار پر ارزش است.
این سخن امروز، در میان غذاشناسان معروف است که: خرما از سرطان جلوگیرى مى کند، زیرا آمارهائى که در این زمینه تهیه شده نشان مى دهد در مناطقى که خرما بیشتر مى خورند، ابتلاى به سرطان کمتر است، و اعراب و صحرا نشینانى که در فقر غذائى به سر مى برند به واسطه خوردن خرما، هرگز مبتلا به سرطان نمى شوند، عامل این موضوع را وجود منیزیم مى دانند.
قند فراوانى که در خرما وجود دارد از سالمترین قندها است که حتى در بسیارى از موارد مبتلایان به بیمارى قند نیز مى توانند براحتى از آن استفاده کنند.
دانشمندان در خرما سیزده ماده حیاتى و پنج نوع ویتامین کشف کرده اند که آن را به صورت یک منبع غذائى غنى و بسیار پر ارزش در آورده است.
به همین دلیل در روایات اسلامى نیز روى این ماده غذائى تاکید فراوان دیده مى شود، از على(علیه السلام) نقل شده: کُلِ التَّمْرَ فَاِنَّ فِیْهِ شِفاءً مِنَ الأَدْواءِ: خرما بخورید که شفاى بیماریها است .
و نیز روایت شده که در بسیارى از اوقات غذاى على(علیه السلام) را نان و خرما تشکیل مى داد.
و در روایت دیگر مى خوانیم: خانه اى که در آن خرما نیست اهل آن خانه در واقع گرسنه اند !.
در آیات سوره مریم نیز خواهد آمد که: خداوند، مریم را در آن بیابان که فاقد وسیله بود هنگامى که عیسى را به دنیا آورده بود، از رطب تازه روزى داد، و این اشاره اى است به این که: یکى از بهترین غذاها براى مادرى که فرزند به دنیا آورده رطب تازه است، و حتى در روایاتى که ذیل آیه آمده، مى خوانیم: بهترین دارو براى چنین زنانى همین میوه است.
اما در مورد انگور به گفته دانشمندان غذاشناس به قدرى عوامل مؤثر دارد که مى توان گفت، یک داروخانه طبیعى است؟ علاوه بر این انگور از نظر خواص ، بسیار نزدیک به شیر مادر است، یعنى یک غذاى کامل محسوب مى شود، انگور دو برابر گوشت، در بدن حرارت ایجاد مى کند، و اضافه بر این ضد سَمّ است، براى تصفیه خون، دفع رماتیسم، نقرس، و زیادى اوره خون، اثر درمانى مسلمى دارد، انگور معده و روده را لایروبى مى کند، نشاط آفرین و بر طرف کننده اندوه است، اعصاب را تقویت کرده، و ویتامینهاى مختلف موجود در آن به انسان نیرو و توان مى بخشد.
انگور، علاوه بر این که غذاى بسیار پر ارزشى است قدرت میکرب کشى قابل ملاحظه اى دارد و حتى عامل مؤثرى است براى مبارزه با بیمارى سرطان.
به همین دلیل در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: خَیْرُ طَعَامِکُمُ الْخُبْزُ وَ خَیْرُ فَاکِهَتِکُمُ الْعِنَبُ: بهترین طعام شما نان و بهترین میوه شما انگور است .
اگر ما بخواهیم آنچه را غذاشناسان در زمینه این میوه ها گفته اند و روایات فراوانى که در منابع اسلامى در این رابطه نقل شده در اینجا بیاوریم مسلماً از روش تفسیر خارج خواهیم شد.
مقصود این بود، روشن سازیم که تکیه کردن قرآن بر این سه نوع میوه بى دلیل نیست، و شاید در آن روز قسمت مهمى از آن بر مردم پوشیده بوده است.
* * *
۳ ـ تفکر، تعقل، تذکر
در آیات فوق، بعد از بیان سه بخش از نعمتهاى الهى مردم را دعوت به اندیشه کرده، منتها در یک مورد مى گوید: در اینها نشانه هائى است براى قومى که تفکر مى کنند، در مورد دیگر مى گوید براى قومى که تعقل دارند، و در مورد سوم براى قومى که متذکر مى شوند..⬇️http://eitaa.com/hafezan_vahy
↩️این اختلاف تعبیر، مسلماً جنبه تفنّن در عبارت ندارد، بلکه آنچه از روش قرآن مى دانیم، هر کدام اشاره به نکته اى است، و شاید نکته این تفاوت آن باشد که در مورد الوان نعمتهاى موجود در زمین آن قدر مسأله روشن است که تنها تذکر و یادآورى کافى است، ولى در مورد زراعت و زیتون و نخل و انگور و به طور کلى میوه ها، کمى بیشتر اندیشه لازم است، تا به خواص غذائى و درمانى آنها آشنا شویم، به همین جهت تعبیر به تفکّر مى کند
اما در مورد تسخیر خورشید و ماه و ستارگان و اسرار شب و روز باز هم اندیشه بیشترى لازم است، لذا تعبیر به تعقّل که گویاى سطح بالاترى از اندیشه است فرموده.
در هر حال، روى سخن قرآن همه جا، با اندیشمندان، متفکران و صاحبان مغز و عقل است، و با توجه به این که: قرآن از محیطى بر خاسته که در آنجا جز جهل، حکومت نمى کرد، عظمت این تعبیرات آشکارتر مى شود و هم پاسخى است دندانشکن به آنها که، به خاطر بعضى از مذاهب خرافى، خط سرخ روى همه مذاهب راستین کشیده اند و مى گویند: مذهب، وسیله تخدیر و از کار انداختن اندیشه ها است و ایمان به خدا مولود جهل آدمى است!.
این گونه آیات قرآن، تقریباً در همه سوره ها گسترده است، به وضوح مى گوید: مذهب راستین، زائیده اندیشه، تفکر و تعقل است، و اسلام در همه جا سر و کار با متفکران و اندیشمندان و اولوا الالباب دارد، نه با جاهلان و خرافاتیان، یا روشنفکر نمایان بى منطق.
✔️پایان
http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وقتی بعضی عمامه به سرها هم نمیفهمند که امروز قضیه بیحجابی مهمترین نماد فرهنگی غرب است
زدن حجاب فتح سنگر اول است، بعدش نه به پوشش اجباری نه، به ممنوعیت روابط پسر و دختر و بعدش هم نه ممنوعیت همجنسگرایی...
حجت الاسلام عالی
🇮🇷 اتحادیه عماریون
🔺همدلی
🔻انقلابی گری
#عاشقان_امام_زمان
┈••✾•🌷🕊🌷•✾••┈
http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
تعلیم قرآنی.mp3
1.94M
💠 روز هفتم ماه #ذی_القعده 1444
🔸
تعلیم قرآنی#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
💠
تعلیم قرآنی🔹كتاب های علمی، هرگز مسائل معرفتی را با مسائل اخلاقی ضمیمه نمی كنند؛ اما #قرآن با كتب علمی فرق می كند، واقعاً نور است، لذا هر مطلب علمی را كه نقل می كند، پشتوانه اخلاقی اش را هم ذكر می كند. شما می بینید در كتاب های فقهی سخن از ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ و امثال ذلك است اما دیگر ﴿وَاتَّقُوا اللّهَ﴾ كه در كنار ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ باشد كه در كتاب های فقهی مطرح نیست كتاب های فقهی طرحش این است كه این عقد لازم است یا لازم نیست خیاری است یا خیاری نیست و مانند اینها؛ اما حالا «شما تقوا را رعایت كنید» و مانند آن در كتاب های علمی مطرح نیست. 🔹 در كتاب های عقلی سخن از بود و نبود است، برهان اقامه می كنند كه فلان چیز هست فلان چیز نیست؛ اما من فلان چیز را دوست دارم یا فلان چیز را دوست ندارم در كتاب های عقلی مطرح نیست؛ ولی می بینید قرآن كریم وقتی مسئله #توحید را نقل می كند، در كنار برهان, از وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) نقل می كند كه فرمود من آفل را دوست ندارم. خب این دارد برهان اقامه میكند بر توحید, برهان اقامه می كند بر نفی شرك كه توحید، حق است و شرك، باطل است، خب در حق و باطل و صدق و كذب, «دوست دارم» و «دوست ندارم» راه ندارد؛ اما این كتاب چون #كتاب_نور است [می گوید:] انسان خدا را از آن جهت كه دوست دارد، می پسندد و می پذیرد. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه روم جلسه 11 http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══ 🌐
4_6019083819926163276.mp3
1.45M
✅ ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیستhttp://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
مسائل_حقّ_الناس_٣_مرحوم_استاد_فلسفی.mp3
4.78M
▫️ مسائل حقّ الناس (۳)
👤 مرحوم آیةالله میرزا علی فلسفی. http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
مسائل_حقّ_الناس_۴_مرحوم_استاد_فلسفی.mp3
6.48M
▫️ مسائل حقّ الناس (۴)
👤 مرحوم آیةالله میرزا علی #فلسفی
http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══
تفسیر قرآن-۱۷.mp3
15.66M
#تفسیر_قرآن
#جلسه_هفدهم
🔵 تفسیر آیاتی که با #یا_ایها_الذین_آمنوا آغاز میشوند.
🔻سورهی بقره ادامهی آیهی ۲۶۷
🔹چرا باید از مال طيب و طاهر انفاق کرد؟
🔸در لغت "غض نظر" و "غمض نظر" چه تفاوتی با هم دارند؟
🔻سورهی بقره آیهی ۲۷۸
🔸ربای بیعی و ربای قرضی به چه معناست؟
🔹ذکر سه شرطی که سبب ربای بیعی میشود.
⭕️ حجم فایل: ۱۴/۹ مگابایت
🎙#حجةالاسلام_عباسپور
#مشهد_مرداد_1401
http://eitaa.com/hafezan_vahy═❖═══