eitaa logo
شهیدجاوید الاثرابوالفضل.حافظی تبار
101 دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
7.9هزار ویدیو
245 فایل
فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ ♥️خوش آمدید کانال شهید جاوید الاثر ابوالفضل حافظی تبار @hafzi_1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 | ◾️مابرا‌ثواب‌نیومدیم💔… . ◾️ماازاون‌موقعی‌که‌شنیدیم توروبراثواب‌کشتن‌ دنبال‌ثواب‌نیستیم… . ◾️گریه‌کردم‌که‌فقط‌زخم‌تنت‌خوب‌شود ◾️گیرم‌این‌گریه‌به‌درد‌صف‌محشر‌نخورد ️السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام
هدایت شده از ﷽ 🟠 نورالقرآن 🟠
استاد دانشمند 👇 یکی از راههای ثبات قدم است ۰ 👇معنی ذکر سجده ی عاشورا علیه السلام روزیِ ماشود و (چه مهم است ) معرفت وشناخت ؛ اشک وحزن واطاعت وتسلیم و تواضع می آورد در مسیر حسین باید بدانیم 🔺روضه چیست ؟ 🔺گریه چیست ؟ 🔺وظیفه چیست ؟ 🔴 از حضرت زهرا چادر به ما ارث رسیده باوضو چادر به سرت بینداز به مردان از علی علیه السلام چیزی نرسیده چادر مال آخوندها و مسئولین وانقلاب و جمهوری اسلامی نیست از امیرالمومنین رسیدگی به ایتام به ارث رسیده از امام حسن علیه السلام سفره های اطعام وانفاق کردن ازامام حسین علیه السلام هیهات من الذله اب خوردن با السلام علی الحسین گفتن 🔳شیعه رسم نداشت سیاه بپوشه 👇از امام رضا به ماارث رسیده درمحرم سیاه پوشی و سیاه زدن ، در مسجد و تکایا و امام رضاعلیه السلام روز اول محرم رفت نیشابور رفت در مسجد جامع نیشابور وگریه زیاد کردند گفتند : یک مسلمان تو این شهر نیست ؟!!! محرم آمده چرا برای حسین ما سیاه نزدید؟!!! امام خودشان روی چهارپایه رفتند و سیاه را زدند و دعبل شعر گفت ودرسبزوار همه شیعه بودند ولی در نیشابور که آقا امام رضا علیه السلام رفتند مستعمین منبرامام ؛ علیه السلام همه سُنّی و محب اهل بیت بودند ۰۰ حسین برای همه هست حسین را همه دوست دارند از امام هادی علیه السلام تسبیح از تربت کربلا درست کردن و مهر کربلا به ما به ارث رسیده سلام به امام زمان روبه قبله دست رو به سر گزاشتن یادگار علی ابن موسی الرضا علیه السلام است فرمودند : قیام کنید رو به قبله کمی خود راخم کنید بگوئید السلام یا صاحب الزمان علی ابن موسی الرضا فرمودند : خداوند ۲هزار سال قبل از خلقت عالم وادم ولوح وقلم وجن وانس ، ۱۴ نور را از نور خود خلق کرد به حضرت آدم گفت : نگاه کن ، نگاه کرد نور۱۴ معصوم را دید گفت ما شما را از نور اینان آفریدیم 📌یه نور بیشتر وروشن تر بود گفت : این کیست ؟ حسینه شر وع کرد گریه کردن خدا گفت : حسین است نور اورا در صلب تو گزاشتم، جبرئیل ملایکه وهمه انبیا برا او گریه کردند واز هوش رفتند۰ به تک تک انبیا گفت: خدا هرکه را دوست داره محبت حسین را در دل او می اندازد 🔳معرفت هرچه بالاتر باشد انسان بیشتر وظیفه شناس می شود قال الرضا بحار ج ۴۴ 🔳هرکس تو مجلس حسین بنشیند در روزی که همه دلها بمیرد دلش نمی میرد 🔴 آخرالزمان است در آخرالزمان مردم فوج فوج از شجره ی دین جدا می شوند قلبها می میرد دست از روضه ی امام حسین برندارید واما مثل الحسین فلیبک الباکون بلند گریه کنید اشک شما بر حسین گناهان را پاک می کند اینقدر اشک بریزید که روی صورتت بریزد خداوندگناهان کوچک وبزرگ شمارا می آمرزد بهترین راه تطهیر ؛ روضه بهترین راه برای قساوت پیدا نکردن روضه بر امام حسین علیه السلام‌ است اگر انسانها میدانستند روضه یعنی چه؟ برای حضور و شرکت در روضه بر روی هم شمشیر می کشیدند
▪️ ذکر صالحین ▪️ حاجی خدا بیامرز میگفت : تاحالا دیدین وقتی انگشتتونو میذارین کف دست نوزاد چه جوری محکم انگشتتونو می گیره؟ الهی شش ماهه ی اباعبدالله (ع) همونجوری دستتونو بگیره.... 🌹 مرحوم آیت الحق آیت الله حق شناس در عالم رؤیا امام حسین علیه السلام را دیده بود. امام حسین علیه السلام به ایشان فرموده بودند : "حق شناس چرا به علی اصغر ما متوسل نمی شوی؟ مگه شما علی اصغر ندارید؟ آقای حق شناس هم در خواب عرض کرده بود که آقا صبر کنید روضه خوان صدا کنم. امام (ع) فرمودند نمیخواد به روضه خوان بگی، خودت روضه علی اصغر را بخوان." یکی از ویژگیهای آیت الله حق شناس که بسیاری از شاگردان و علاقه مندان او از آن آگاه بودند، مراتب ارادت وی به حضرت علی اصغر(ع) و استمداد از روضه ایشان است. ایشان برای برآورده حاجات توسل به این شیرخوار بزرگوار روضه ایشان را توصیه می فرمودند. لازم نیست که خیلی مفصل روضه خوانی شود. همین که با توجه به این باب الحوائج ششماهه بگویید: السلام علیک یا علی الاصغر السلام علیک و رحمة الله و برکاته یا اَلسلام علیک یا علی بن الحسین الاصغر علیه ‏السلام ، بِاَبی اَنْتَ و اُمّی و نفسی ... ┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
هدایت شده از راه بهشت دو
امام حسین(علیه السلام): همانا من مرگ را جز سعادت نمی‌بینم و زندگی در کنار ظالمان را جز ننگ و عار نمی‌دانم. 📚بحار؛۴۴:۱۹۲ 🏴🕯🖤🕯🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱دعا برای ظـــــهورش چه لذتــی دارد غلام درگه مهـــــدی چه عزتـــی دارد... 🌱بمان همیشه منتظر و بی قرار دیدارش که انتظـار ظــــهورش چه قیمتی دارد..‌. ▪️🏴 قرارهرشب 🏴▪️ إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین ۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞ تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙 🏴
هدایت شده از راه بهشت دو
☫﷽☫ـــــــــ🏴ـــــــــ 🦋 ذڪرِ روزانه 🦋 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⬛◼️◾️▪️🏴▪️◾◼️⬛ ▪️والاییِ قدر تو، ▪️نهان نتوان کـرد ▪️خورشیدِ تو را ▪️نمی توان پنهان کرد ▪️توفندگی خطبه ي توفانی تو ▪️کاخِ ستمِ یزید را ویران کرد 🏴" شهادت امام سجاد علیـه السلام تسلیت باد" 🏴 ⬛◼️◾️▪️🏴▪️◾◼️⬛ 📗تفسیر 📖هـرروز انس با قرآن مجید◼️ ❀‏ موضوع ❀‏ 🔷 👈🏻ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ـــــــــــــــــــــــــــ🌹_ 📖❀‏سوره الشعراء/ آیہ (١٨١و١٨٢و١٨٣) اَعُوذُ بِٱݪلّٰهِ مِنَ ٱݪشَیْطٰان ٱݪرَّجیٖمْ بِسْمِ ٱݪلّٰهِ ٱݪرَّحْمٰنِ ٱݪرَّحیٖمِ 🔺أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ 🔻ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ،(١٨١) 🔺وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ 🔻ﻭ [ ﻣﺘﺎﻉ ﻭ ﻛﺎﻟﺎ ﺭﺍ ] ﺑﺎ ﺗﺮﺍﺯﻭﻱ ﺩﺭﺳﺖ ﻭﺯﻥ ﻛﻨﻴﺪ ،(١٨٢) 🔺وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ 🔻ﻭ ﺍﺯ ﻗﻴﻤﺖ ﺍﺷﻴﺎ ﻭ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﺮﻳﺪ ﻧﻜﺎﻫﻴﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺒﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﺁﺷﻮﺏ ﺑﺮﭘﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ ،(١٨٣) •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 🔍❀‏ تفسیرنور ❀‏🔎 🔹👈🏻ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:🔹 ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻛﻴﻞ»، ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎﻳﻌﺎﺕ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻗِﺴﻄﺎﺱ»، ﺑﺮﺍﻱ ﻭﺯﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺍﺷﻴﺎﺋﻬﻢ»، ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺰﻫﺎﻱ ﻋﺪﺩﻱ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻭ ﺍﻣﺮ ﻭ ﺩﻭ ﻧﻬﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻣﻜﻤّﻞ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﻧﺪ. «ﺍَﻭﻓﻮﺍ - ﻭ ﻟﺎﺗﻜﻮﻧﻮﺍ» ﻭ «ﺯﻧﻮﺍ - ﻟﺎﺗﺒﺨﺴﻮﺍ» ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ: ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻴﺐ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﻱ ﻧﮕﻮﻳﻨﺪ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻟﻌﻨﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﻜﺮ ﻭﺣﻴﻠﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺩﻫﻨﺪ، ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮﺍﺕ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺁﻓﺎﺕ ﻟﻘﻤﻪ ﺣﺮﺍم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ. ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﺩﺭ ﺗﺪﺭﻳﺲ، ﻃﺒﺎﺑﺖ، ﻧﻈﺎﺭﺕ، ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ﻭ ﺷﺌﻮﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﻴﺰ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺣﻖّ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﻧﻜﻨﻨﺪ. 📌ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ١- ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ، ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺑﺲ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺍَﻭﻓﻮﺍ ﺍﻟﻜَﻴﻞ» ٢- ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﺣﺮﺍم ﻭ ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﺣﻖّ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. «ﺍَﻭﻓﻮﺍ ﺍﻟﻜَﻴﻞ ...» ٣- ﺍﻧﺒﻴﺎ، ﺑﺮ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻧﻈﺎم ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. «ﺍَﻭﻓﻮﺍ ﺍﻟﻜَﻴﻞ» ٤- ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ. «ﺍَﻭﻓﻮﺍ - ﻭَ ﺯِﻧﻮﺍ» ٥ - ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺍﻣﺮﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ. «ﺍﻟﻘِﺴﻄﺎﺱ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﻴﻢ» ٦- ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﺣﻘﻮﻕ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ. «ﻟﺎﺗﺒﺨﺴﻮﺍ ﺍﻟﻨّﺎﺱ» ٧- ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﻣﻤﻨﻮﻉ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﭘﻴﻤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ ﻧﻴﺴﺖ. «ﻟﺎﺗﺒﺨﺴﻮﺍ ﺍﻟﻨّﺎﺱ ﺍﺷﻴﺎﺋﻬﻢ» ٨ - ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﻲ، ﻧﻮﻋﻲ ﻓﺴﺎﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﺯﻧﻨﺪ ﻣﻔﺴﺪ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺯﻳﺮﺍ ﻧﺎﺑﺴﺎﻣﺎﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻱ ﺍﺯ ﻫﻢ ﭘﺎﺷﻴﺪﮔﻲ ﻧﻈﺎم ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎ ﺗَﻌﺜﻮﺍ ﻓﻲ ﺍﻟﺎﺭﺽ ﻣﻔﺴﺪﻳﻦ» ٩- ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﮔﺎم ﺍﻭّﻝ ﺩﺭ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ. (ﺗﻤﺎم ﺁﻳﺎﺕ) •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 🔹❀‏ حدیث روز 🔹❀‏ ـــــــــــــــــــــــــــ🌹_ 🏴 امام سجّاد عليه السلام : 🔺إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها] لِلَيلَةٍ ؛ 🔻عمّه ام ، زينب ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را فرو نگذاشت . همان ، ص 441 . •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 🗓️ امروز:يكشنبہ ☀️۰٧/مرداد/١٤٠٢/٠۵   🌙۱١/‌محرم/١٤٤۵/۰۱        2023/07/29🌲 •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 📿❀‏ذڪـرِ روز ـــــــــــــــــــــــــــ🌹 یا ذالجلال والاکرام(۱۰۰ مرتبه)  ای صاحب جلال و بزرگواری ذکرخاص روز یکشنبه 💠 ایاک نعبد وایاک نستعین( ۱۰۰۰ مرتبه) •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 🤲*اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَامهاوبَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• 🚩🌥️ هـر روز صبح به رسم ادب و ارادت 🤚🏻 سـلام میدهیم به ارباب بی کفن:🚩 🚩اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائڪَ عَلَیْڪَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِڪُمْ 🚩 اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلے اولاد الحسين وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ •┈••✾▪️🍂🥀🍂▪️✾••┈• لطفابانشر ذڪرروزانه درثواب آن شریک باشید... أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ @zekrroozane ذڪرروزانہ🏴 ╰═• ꧁▒⃟✿⃟ ꧂•═╯
هدایت شده از راه بهشت دو
🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀 ✳️ دعای پیش ازخواندن قرآن ✳️ اَللّهُمَّ بِالحَقِّ اَنزَلتَهُ و بِالحَقِّ نَزَلَ ،، اَللّهُمَّ عَظِّم رَغبَتی فیهِ وَاجعَلهُ نُوراً لِبَصَری وَ شِفاءً لِصَدری وَ ذَهاباً لِهَمّی وَ غَمّی وَ حُزنی ،، اَللّهُمَّ زَیِّن بِهِ لِسانی وَ جَمِّل بِهِ وَجهی وَ قَوِّ بِهِ جَسَدی وَ ثَقِّل بِهِ میزانی ، وَارزُقنی تِلاوَتَهُ عَلیٰ طاعَتِکَ ءاناءَ اللَّیلِ وَ اَطرافَ النَّهارِ ، وَاحشُرنی مَعَ النَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الاَخیار.. 🌹 ﷽ 🌹﷽ ﷽🌹﷽ 🌹﷽🌹﷽ ﷽ 🌹﷽🌹﷽🌹 🏴 @zekrroozane ذکرروزانه
هدایت شده از  ذکر روزانه
4_297669198144866148.ogg
1.06M
⏰Time=07:22 حزب 2 - آيات 44 تا 74 بقره
﷽ 🌹دستور العمل شیخ حسنعلی نخودکی🌹 آیت الله حاج شیخ حسنعلی نخودکی فرمود: می خواهید یه چیزی بهتون یاد بدم که قدرتش از علم کیمیا هم بالاتر باشد. بعد از هر نماز این پنج کار را انجام بدهید : 1⃣👈🏻 آیة الکرسی تا هو العلی العظیم 2⃣👈🏻 تسبیحات حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) 3⃣👈🏻 سه تا قل هو الله. 4⃣👈🏻 سه تا صلوات. 5⃣👈🏻 آخر آیه 2 سوره طلاق از من یتق الله و آیه 3 .👇 🌺 وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکِّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرا. 🌺 🧮 ۳ مرتبه 🌹شیخ حسنعلی نخودکی.ره فرمود: من هرچه دارم از عمل کردن به این ۵ مورد بعد از هر نماز دارم. _______________ ➬ «» سعی کنیم بعداز هرنماز به این سفارش عمل کنیم یا حداقل بعداز یک نماز در شبانه روزانجام بدیم ، کم کم اثراتش رو که در زندگی دیدیم ، عادت به خوندنش میکنیم . خیلی پرفضیلت هست . بعضی چیزها ارزش یادگرفتن را دارند. ساده از کنارشون نگذریم.
@zekrroozane ذڪـر روزانہ - دعای‌روزیکشنبه ۩ سماواتی.mp3
1.95M
📆 دعای روز یکشنبه 🎙 با صدای حاج مهدی سماواتی 56BitR📀2MB⏰Time=4:31 ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄ 🌷🍃 أَلَا بِذِڪْرِ اللَّهِ تَطْمَئِـنُّ الْقُلُــوبُ
🖤 🏴 سجاد علیه السلام 🏴از غــربت تو اشک دمــادم داریم 🏴دائـم به لب پنجــره شبنـم داریـم 🏴این درد دل ماست ، خودت می دانی 🏴در خـاک مـدینه یک حــرم کم داریم. 🌹 «يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ» 🚩 امام سجاد علیه‌السلام: «اگر تمامی افرادی كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهایى نمى‌كنم». امیدواریم امشب درهای رحمت الهی  به دعای حضرتش  بسوی ما باز و دعاهای ما به احترام حضرتش مستجاب گردد و ایشان شفیع و دعاگوی شما و خانواده محترمتان باشند . ▪️ سالروز شهادت زین‌العابدین ، سیدالساجدین امام سجاد علیه‌السلام تسلیت باد. 🖤🌷🌹❤️
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•وقتی حسین با دشمن خود هم مهربان است و سعی در هدایت او دارد اللهم عجل لولیک الفرج ا🌺🌿🌹🌿🌼🌿🌸 ا🌿🌼🌿🌸 ا🌺🌿 🕊 ا🌸 🕊 ا🌿 🌺بااین دعا،روز خودراشروع کنید که باعث مبارکی کارهایتان در روز شود.....🌺 🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟 ✨اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً وَ مَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ.✨ 🌿 🌸 🕊 🌺🌿 🕊 🌿🌼🌿🌸 🌺🌿🌹🌿🌼🌿🌸🖤
8 مرداد، روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
بمناسبت روز بزرگداشت شیخ اشراق دوران مکتب خانه شهاب الدّین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549 ق در روستای «سُهرَوَرْد» نزدیک شهر زنجان متولّد گردید. سهرورد که از قدیم، برزگران دانش دوستی را در خود جای داده بود، ساکنان آن علاقه وافری به علم داشتند. آنان با این که زراعت می کردند فرزندان خود را برای فراگیری علم به مکتب می فرستادند. سهروردی خواندن و نوشتن را در مکتب آموخت، آموزگارش به پدر شهاب الدّین گفت: پسر تو دارای استعداد فراوان می باشد. حیف است که این استعداد در این روستا از بین برود. این پسر را به مراغه بفرست تا در آن جا تحصیل کند و من پیش بینی می کنم که اگر این پسر تحصیل نماید، یکی از علمای بزرگ خواهد شد. پدر شهاب الدّین به گفته آموزگار عمل کرد و پسرش را به مراغه که در آن روزگار از شهرهای بزرگ ایران بود، فرستاد. مهاجرت در پی علم اندوزی شهاب الدّین سهروردی، پس از پایان مکتب از سهرورد به مراغه رفت و مقدمات علوم را در این شهر که در آن روزگار مرکز مهم علمی محسوب می شد، نزد «مجدالدّین جیلی» فراگرفت. وی پس از استفاده از استادان حوزه مراغه، برای تکمیل مراتب علمی به سوی اصفهان رهسپار شد. آن زمان در حوزه علمیه اصفهان استادی به نام «ظهیرالدین قاری» تدریس می کرد. شهاب الدّین سهروردی، تمام علوم آن زمان را نزد وی فرا گرفت و در سن شانزده سالگی از استاد بی نیاز شد. وی در تحصیل علم، استعدادی هم چون ابن سینا از خود نشان داد. اگر ابن سینا در هیجده سالگی از استاد بی نیاز گردید؛ سهروردی در شانزده سالگی علوم رایج زمان خود را به پایان رساند. سفر به سرزمین های اسلامی شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق بعد از اتمام تحصیلات رایج آن زمان، شروع به مسافرت در سرتاسر سرزمین های اسلامی کرد. وی با مشایخ صوفیه ملاقات ها کرد و از تعالیم آن ها بهره ها گرفت. شیخ اشراق اوقات بسیاری را به تفکر و نیایش می گذراند. در همین زمان بود که از مناطق آناتولی و سوریه عبور کرد و علاقه وافری به شهرهای این دو کشور پیدا کرد. در یکی از سفرها، بین راهِ دمشق به حلب، ملک ظاهر پسر صلاح الدین ایوبی فرمان روای مشهور عثمانی را ملاقات کرد. ملک ظاهر، که سخت شیفته شهاب الدین شده بود، از او خواهش کرد که در قصر وی ماندگار گردد. شهاب الدین خواهش ملک ظاهر را پذیرفت و در قصر وی حل اقامت انداخت. پس از آن شیخ اشراق با علمای آن دیار مناظره و مباحثه می کرد، به طوری که در هر مناظره طرف مقابل پس از قبول نظر ایشان، بمقام علمی او اعتراف می کرد. ویژگی های سهروردی کرامات بسیاری به سهروردی نسبت داده شده، و افسانه های بسیاری از قدرت خارق العاده او ذکر کرده اند. سیمای او تمام معاصرانش را شیفته خود کرده بود. نقل می کنند چهره ای نورانی محاسن زیبا و موهای پریشان داشت و چشمان نافذش نزد همگان معرّف تیزهوشی بود. او به آراستگی کلام خود بیشتر می پرداخت تا به لباسش؛ گاهی مانند صوفیان لباس پشمین بر تن می کرد. زندگی کوتاه و غم انگیز او شباهت بسیاری به زندگی منصور حلاّج و عین القضات همدانی داشت. شیخ اشراق همواره سخنان حلاّج را نقل می کرد و بعدها قدم در مسیر زندگی عین القضات، عارف و شاعر صوفی مسلک، نهاد. مرگ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق سهروردی پس از مدتی اقامت در قصر مَلک ظاهر، پسر صلاح الدّین ایوبی، مورد بی مهری مقامات مذهبی واقع شد. آنان برخی از اظهارات سهروردی را برای اسلام خطرناک دانسته و مرگ او را خواستار شدند. پس از مخالفت ملک ظاهر با خواسته آنان، مقامات مذهبی عریضه ای به نزد صلاح الدّین ایوبی فرستادند. صلاح الدّین در این مورد پسرش را تهدید به عزل یا پیروی از خواسته رهبران دینی کرد. به این ترتیب شهاب الدین سهروردی در شهر حلب زندانی گردید و در سال 587 ق (مطابق با 1191 م) در 38 سالگی و بنا بر نقلی او را در زندان خفه کردند. شیخ اشراق بی پروا و آزاده در دوره ای که شیخ اشراق سهروردی در آن زندگی می کرد، افرادی که با آن ها مأنوس بود خالی از تعصب نبودند و چون شیخ اشراق اندیشمندی آزاده و دارای استقلال فکر و اندیشه بود، در بیان تفکرات خود بی پروا و متهور عمل می کرد و همین عملکرد او موجب گرفتاری اش گردید. نورالدین عاروینی، از علمای معاصر و دوست سهروردی، پس از کشته شدن او به یاران خویش می گوید: «من در عمرم کسی را به ذکا[وت] و هوش و فراست شهاب الدین ندیدم و لیکن به واسطه تهور و بی مبالاتی در سخن، بر او بیمناک بودم و آنچه حدس می زدم واقع شد». سهروردی شیخ اشراق و سهروردی پیرو بعضی از علمای رجال از قبیل صاحب «طَبَقات الاطبا» و «رَوضات الجنات» در مورد سهروردی دچار اشتباه شده اند؛ زیرا سهروردی در تاریخ به سه نفر اطلاق می شود:
نخست «شهاب الدین عمر بن محمد» که از نوادگان ابوبکر خلیفه نخستین است و «عوارف المحارف» و «اشف النصایح» از تألیفات وی می باشد و در بغداد در نزد «ناصر» خلیفه عباسی جایگاهی داشته و در سال 632 ق وفات یافته است. دوم ابوالنجیب سهروردی که عموی شهاب الدین عمر می باشد که او نیز در تصوف تألیفاتی دارد. سوم شهاب الدین یحیی بن حبش ایرک سهروردی است که شخصیت مورد نظر می باشد که بنا بر قول صحیح در سال 587 ق در شهر حلب به قتل رسید. عجیب این است که شهاب الدین عمر سهروردی که بعضی او را با شیخ اشراق اشتباه می گیرند چند کتاب در رد فلسفه نوشته است که «کشف القبایح الیونانیه» از آن جمله است. این سهروردی در واقع پیرو و مروج اندیشه ها و مکتب شیخ اشراق بوده است، نه بانی مکتب اشراق. سیر و سلوک شیخ اشراق شیخ اشراق سیر و سلوک معنوی را از صوفیان آموخت. وی کشف و شهود و ذوق را بر عقل مقدم می دانست. در آن زمان مشاییان (ارسطوییان) بر فلسفه اسلامی مستولی بودند. در میان ارسطوییان علم حضوری جایگاهی نداشت، هرچند که، گاهی در پاره ای از آثار فیلسوفانی چون فارابی به علم حضوری اشاره شده است، اما علم خداوند به عالم را نیز اینان حصولی می دانستند. شیخ اشراق سهروردی دریافت، که نه تنها روح اسلامی با این گونه تفکر بیگانه است، بلکه حکمت انسی ایرانیان باستان نیز، بر توجه به ظهور انوار عقلی و لمعان و فیضان آن ها ـ که همان عقل حضوری (مینوی خود) می باشد ـ متمرکز بوده است. آنها اشراق و شهود را اساس دانش بشر تلقی می کردند. در حکمت اشراق، ادراک وجود به نوعی شهود عارفانه حاصل می شود، نه به برهان و دلیل عقلی و دین دانش را دانش ذوقی می گویند نه دانش بحثی. آثار شیخ اشراق با وجود عمر کوتاه و پرماجرای شیخ اشراق، آثار متعددی از ایشان به جای مانده است. تعدادی از آنها ناپدید شده و چند اثر ایشان به چاپ رسیده است؛ دیگر آثار او به صورت نسخه های خطی در کتابخانه های ایران، هند و ترکیه موجود می باشد. آثار او بر خلاف کتاب های ابن سینا و غزالی، هرگز به زبان های خارجی ترجمه نشده به این دلیل هیچ گاه آثار وی در دنیای غرب به خوبی معرفی نگردیده است. اما معروفیّت او در شرق، کم تر از ابن سینا نمی باشد، و هیچ کتابی در تاریخ فلسفه اسلامی کامل نخواهد بود، مگر این که از سهروردی و مکتب فکری اش نام برده باشد. رساله های شیخ اشراق حدود پنجاه عنوان از آثار سهروردی از طریق تواریخ و تذکره های گوناگون به دست رسیده است که می توان آنها را به پنج گروه زیر تقسیم کرد: 1. چهار رساله بزرگ تعلیمی، که سه رساله آن درباره فلسفه مشایی ارسطو می باشد و رساله چهارم به حکمت اشراقی محض پرداخته است. تمام این آثار به زبان عربی نوشته شده است. 2. رساله های تعلیمی کوتاه؛ چون: هیاکل النور، الالواح العمادیه، پرتونامه، اعتقاد الحکما، اللمعات، یزدان شناخت و بُستان القلوب. این رساله ها شامل توضیح هایی است درباره مسایل مورد بحث در رساله های بلند ایشان. تعدادی از این آثار به زبان عربی و برخی به فارسی است. 3. حکایت های ساده که به زبان رمزگونه نوشته شده است و معرّف سیر و سلوک از مرحله نفس تا مرحله اشراق است. بیشترِ این رساله های کوتاه به زبان فارسی نوشته شده و عبارت اند از: عقل سرخ، آواز پَر جبرییل، الغربة الغربیه، لغت موران، رساله فی حالات الطفولیه، روزی با جماعت صوفیان، رساله فی المعراج و صفیر سیمرغ. 4. تفسیرهای متون قدیمی فلسفه و قرآن کریم مانند ترجمه رسالة الطیر ابن سینا به فارسی، تفسیر اشارات و تنبیهات ابن سینا و رساله گم شده فی حقیقة العشق در شرح رسالة العشق ابن سینا و تفسیر آیاتی از قرآن و حدیث. 5. ستایش ها، مناجات های سهروردی. سابقه تاریخی حکمت اشراقی از لحاظ تاریخی، حکمت اشراقی به مابعدالطبیعه پیش از ارسطو مربوط است. جرجانی در کتاب تعریفات، اشراقیون را از جمله فیلسوفانی می داند که استادشان افلاطون می باشد. عبدالرزّاق کاشانی، در شرح خود بر فصوص الحکم ابن عربی می نویسد که اشراقیون از سلاله «شیث»اند. ابن وحشیه در الفلاحة النبطیه اشراقیون را طبقه ای از کاهنان مصری می داند، که فرزندان خواهر «هرمس» بوده اند. سهروردی در مطارحات می نویسد که، حکمت اشراق متاثر از ما بعد الطبیعه موبدان ایران قدیم، بوده است. فیثاغورث و افلاطون از جمله ی حکمای یونان بودند که تحت تاثیر این حکمت قرار گرفتند و سرانجام ذوالنون مصری و بایزید بسطامی وارثان این حکمت گردیدند. نور در نگاه شیخ اشراق
شهاب الدین سهروردی در مدت تحصیل استنباط کرده بود، که موجودات دنیا از نور به وجود آمده اند و انوار آنها به یکدیگر می تابد و آن تابش متقابل را «اشراق» خواند. او می گفت جهان جُز نورهایی نیست، که یکی بر دیگری می تابد. بعضی از نورها قوی است و بعضی ضعیف و پاره ای از نورها رقیق است و برخی تراکم دارد. همان گونه که نورهای قوی بر نورهای ضعیف می تابد، نورهای ضعیف هم بر سوی انوار قوی تابش دارد. در جهان چیزی نیست که نور نباشد و بر نور دیگر نتابد و انسان هم که یکی از موجودات جهان است نور می باشد. دانایان از دیدگاه سهروردی از دیدگاه سهروردی عالمان چهارگروه می باشند: 1. حکیم الهی کسی که هم با فلسفه بحثی، مثل فلسفه ارسطویی و هم با معرفت خفی آشنایی دارد. سهروردی فیثاغورث، افلاطون و خود را از این گروه می داند. 2. حکیمی که خود را با فلسفه بحثی دیگر نمی کند و فقط به معرفت خفی قانع است. مانند حلاج بسطامی و تستری. 3. فیلسوفی که با فلسفه بحثی آشنایی دارد و نسبت به معرفت خفی بیگانه است مانند فارابی و ابن سینا. 4. کسی که طالب علم است، ولی هنوز به مقامی از علم نرسیده است. برتر از همه مراتب علمی و روحانی «قطب» یا «امام» قرار دارد، که سر سلسله مراتب روحانی است و دیگران همانند نمایندگان وی هستند. میزان تاثر آثار شیخ اشراق از مهم ترین تفسیرهایی که بر مکتب و آثار شیخ اشراق نوشته شده است، می توان به مواردی چون تفاسیر شمس الدین سهروردی و قطب الدین شیرازی در قرن هفتم، وَدُود تبریزی در قرن دهم و تفسیر ملاصدرا بر حکمة الاشراق در قرن یازدهم اشاره کرد. از دیگر تفسیرها تفاسیر شهردوزی، ابن کمونه و علامه حلّی در قرن هفتم و هشتم بر تلویحات. و تفاسیر جلال الدین دوانی در قرن نهم و ملا عبدالرزاق لاهیجی در قرن یازدهم بر هیاکل النور شیخ اشراق می باشد. این تفاسیر و بسیاری دیگر گنجینه ای گران قدر از حکمت اشراقی عرضه می کند که بر بسیاری از فلاسفه، متکلمین و عارفان از خواجه نصیرالدین طوسی و دوانی گرفته، تا میرداماد، ملاصدرا، شیخ احمد احسایی و حاج ملاهادی سبزواری، تاثیر نهاده است. بنابراین حکمت اشراقی را یکی از بارزترین مکتب های تأثیرگذار بر تعقل شرقی در قرون گذشته می توان نام برد. از آن جایی که مکتب اشراق دارای فلسفه های واقع گراست، حیاتی ابدی یافت و چون به بیان حقیقت می پردازد، دارای چنان نشاط و عینیت است، که امروز نیز چون گذشته یکی از مکتب های مطرح می باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
8 مرداد روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی فیلسوف ایرانی گرامی باد
ورود اسیران کربلا به کوفه
ورود اسیران کربلا به کوفه اسیران کربلا اسیران کربلا، بازماندگان واقعه کربلا همچون امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان و حضرت زینب(س)، دختر امام علی(ع) که به اسارت لشکر عمر سعد درآمدند. اسرا به دستور عمر سعد، شب یازدهم محرم در کربلا نگه داشته شدند و بعد از ظهر روز یازدهم، ابتدا به کوفه نزد ابن زیاد برده شدند و سپس عبیدالله بن زیاد، گروهی از جمله شمر و طارق بن مُحَفِّز را همراه اسیران به دربار یزید در شام فرستاد. ابن زیاد اسیران را بر روی محمل‌هایی بدون پرده و پوشش به سوی شام فرستاد و دست و پای برخی همچون امام سجاد (ع) را غل و زنجیر کرد. مهمترین شخصیت‌ها در میان اسیران، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) بودند. آنان با سخنان خود در هنگام اسارت، سبب پشیمانی برخی از مردم و بنا بر نقلی یزید بن معاویه شدند. به عقیده برخی مورخان، کاروان اهل بیت(ع)، در روز اربعین، چهل روز پس از شهادت امام حسین(ع) به کربلا بازگشتند، شیخ مفید و شیخ طوسی بر این عقیده‌اند که اهل بیت(ع) بعد از آزادی، به مدینه بازگشته‌اند، نه کربلا. آغاز اسارت پس از واقعه عاشورا، بازماندگان سپاه عمر سعد، کشته‌های خود را روز یازدهم محرم، دفن کردند و اهل بیت امام حسین(ع) و بازماندگان شهدای کربلا را به سوی کوفه بردند.[۱] مأموران عمر سعد زنان اهل بیت را از کنار اجساد شهدا عبور دادند. زنان خانواده امام حسین(ع) در آن حال ناله کرده و بر صورت‌هایشان می‌زدند. چنانکه از قرة بن قیس نقل شده، حضرت زینب (س)، وقتی از کنار بدن برادرش امام حسین (ع) می‌گذشت، از شدت غم سخنانی گفت که دوست و دشمن گریه کردند.[۲] سخنان حضرت زینب (س) هنگام عبور از کنار بدن امام حسین(ع) یا محمداه، یا محمداه! صلی علیک ملائکة السماء، هذا الحسین بالعراء، مرمل بالدماء، مقطع الأعضاء، یا محمداه! و بناتک سبایا، و ذریتک مقتله، تسفی علیها الصبا قال: فابکت والله کل عدو و صدیق [۳] ترجمه: «یامحمد، یامحمد، فرشتگان آسمان بر تو صلوات گویند، «این حسین است در دشت افتاده، آغشته به خون اعضاء بریده! «یا محمد، دخترانت اسیرند، ذریه‌ات کشته شده‌اند که باد بر آنها می‌وزد. راوی می‌گوید والله دوست و دشمن گریه می‌کردند. تعداد و نام اسیران گزارش‌های مورخان درباره تعداد و اسامی اسرای اهل بیت و بازماندگان اصحاب امام حسین(ع)، مختلف است؛ تا آنجا که برخی تعداد اسرا را تا ۲۵ نفر هم ذکر کرده‌اند.[۴] از این میان مردان و زنانی که در منابع ذکر شده‌اند، عبارت است از: امام سجاد(ع)، امام باقر(ع)، محمد و عمر دو پسر امام حسین(ع)، زید پسر و محمد نوه امام حسن(ع)،[۵] و همچنین حضرت زینب، فاطمه، و ام کلثوم از دختران امام علی(ع).[۶] چهار دختر از امام حسین (ع) به نام‌های سکینه، فاطمه، رقیه و زینب نیز در منابع آمده است.[۷] همچنین رباب همسر امام حسین (ع)[۸] و فاطمه دختر امام حسن (ع)، در میان اسیران کربلا حضور داشته‌اند.[۹] مسیر حرکت اسیران نقشه مسیر کاروان اسرای کربلا بنابر آنچه ابن ابی‌الحدید در شرح نهج البلاغه نوشته است، اسیران کربلا، سوار بر مرکب‌هایی بدون جهاز، به کوفه برده شده و مردم به تماشای آنها پرداختند و در همین حال زنان کوفی از دیدن اسرا گریه می‌کرده‌اند.[۱۰] درباره زمان ورود اسرا به کوفه، گزارش صریحی در منابع تاریخی نیامده است. با این حال بنابر عبارتی از شیخ مفید، می‌توان ورود اسرای کربلا به کوفه را ۱۲ محرم دانست.[۱۱] ماموران عمر سعد، پس از گذر دادن اسیران از کوچه‌های کوفه، آنان را وارد قصر عبیدالله بن زیاد کردند. گفتگوهای تندی بین حضرت زینب و عبیدالله گزارش شده است.[۱۲] همچنین عبیدالله دستور کشتن امام سجاد(ع) را صادر کرد، اما پس از اعتراض حضرت زینب (س) و نیز سخنان تند امام سجاد(ع)، ابن زیاد از کشتن وی صرف‌نظر کرد.[۱۳] مسیر شام ابن زیاد گروهی از جمله شمر و طارق بن مُحَفِّز را به همراه اسیران کربلا به شام فرستاد.[۱۴] طبق بعضی گزارش‌ها زحر بن قیس نیز با آنها بوده‌ است.[۱۵] مسیر دقیق حرکت اسیران از کوفه تا شام مشخص نیست؛ برخی بر این عقیده‌اند که با توجه به اماکن منسوب به امام حسین(ع)، می‌توان مسیر حرکت اسیران کربلا را مشخص ساخت؛ از جمله مقام راس الحسین و امام زین العابدین در دمشق،‌[۱۶] مقام‌های حِمص،[۱۷] حماء،[۱۸] بعلبعک،[۱۹] حَجَر[۲۰] و طُرح.[۲۱] برخی از این اماکن که از شهرت بیشتری برخوردارند، عبارتند از: مقام راس الحسین در موصل: به گفته هروی این مقام تا قرن هفتم وجود داشته‌ است.[۲۲] مسجد امام زین العابدین (ع) و مقام راس الحسین در نصیبین: امروزه نصیبین شهری است در ترکیه.[۲۳] گفته می‌شود اثر خون سر امام حسین (ع) در این مکان مانده‌ است.[۲۴] هروی این زیارتگاه را به نام مشهد النقطه ثبت کرده‌است.[۲۵] رفتار ماموران