خاطره آیت الله مصباح یزدی از مرحوم استاد مهندسی
مرحوم آقاي مهندسي رحمه الله در برنامهای تلویزیونی داستانی نقل کردند که بعد معلوم شد داستان خودشان بوده است:
به شخصی گفتند: «خبر بدی برایتان دارم؛ ماشین شما را دزديدهاند». او لبخندی زد و پاسخ داد: «آهنپارهای بود که چندروزی در اختیار ما بود و حالا دست دیگری است؛ اگر احتیاج داشته است، حلالش باشد و اگر احتیاج نداشته است، خدا هدایتش کند. خبر بد این است که بگویی زمینه گناه برایت فراهم شده است و مرتکب گناهی شدهای».
نقل اينگونه داستانها آسان است؛ اما کسب چنین ملکهای ساده نیست. ایشان یك روحانی بودند و خدا میداند با چه زحمتی توانسته بودند این ماشین را تهیه کنند؛ اما وقتی خبر دزدیدهشدن آن را شنيدند، آن را ناچیز شمردند. وقتي دلبستگي نباشد، ازدسترفتن اموال به مصيبت تبديل نميشود؛ اما اگر دلبستگي در کار باشد، گمشدن اسکناسي بيارزش هم خواب را از چشم انسان ميربايد و همواره دلمشغول، نگاه ميدارد.
اگر انسان همه نعمتهاي دنيا را امانت الهي تلقي کند، ازدستدادن آنها مصیبتآور نخواهد بود.
ص ۲۲۳
#جرعهایازدریایراز
@haghighah
@haghighah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت مخالفت آیت الله بروجردی با تدریس فلسفه در حوزه علمیه به روایت استاد سید محمدمهدی آیت اللهی
#آیت_الله_بروجردی #فلسفه #اسفار
@haghighah
@haghighah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت آیت الله سبحانی از مخالفت آیت الله بروجردی با تدریس فلسفه
علت مخالفت مرحوم آیت الله بروجردی (ره) با تدریس عمومی مباحث فلسفی در حوزه علمیه قم تحت تأثیر علمای مشهد
#آیت_الله_بروجردی #علامه_طباطبایی #آیت_الله_سبحانی #فلسفه #اسفار #امام_خمینی
@haghighah
@haghighah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکاشفه مرحوم آیت الله بروجردی درباره مثنوی و نظرش درباره تدریس اسفار ملاصدرا در حوزه علمیه قم
افشاگری جالب آیت الله سید جعفر سیدان (از علمای طراز اول مشهد) درباره دیدگاه آیت الله بروجردی درباره مثنوی مولوی و پیام هایی که بین ایشان و مرحوم علامه طباطبایی درباره تدریس فلسفه ملاصدرا (کتاب الاسفار الاربعه) و تبادل شد.
#فلسفه #منتظری #آیت_الله_بروجردی #علامه_طباطبایی #سیدان
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از جهان نیوز
🌷قال الإمام حسن عليه السلام:
«ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ.»
🌸امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند:
«تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند قرآن است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند.»
ارشاد القلوب، ديلمى، ص102
@jahaannews
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_312
و قال عليهالسلام
إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبَالاً وَ إِدْبَاراً؛ فَإِذَا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوهَا عَلَى النَّوَافِلِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِهَا عَلَى الْفَرَائِضِ.
امام عليه السلام فرمود:
دلها (ى انسانها) گاه روى مىآورد (و پرنشاط است) و گاه پشت مىكند (و بىنشاط است) آنگاه كه روى مىآورد آن را به انجام نوافل و مستحبات نيز وادار كنيد و آنگاه كه پشت مىكند و بىنشاط است تنها به انجام فرائض و واجبات قناعت نماييد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر جالب علامه جعفری درباره ترویج مثنوی مولوی
دیدگاه مرحوم علامه شیخ محمدتقی جعفری درباره کتاب مثنوی مولوی و ترویج آن در بین عموم مردم
#مولوی #مولانا #محمدتقی_جعفری #علامه_جعفری #مثنوی #عرفان
@haghighah
@haghighah
هدایت شده از قروقاطی
دیروز چهل و دومین سالروز تولد ریچل کوری(Rachel Corrie) بود؛ دختری آمریکایی که گرچه یهودی بود وقتی از تخریب خانههای فلسطینیها باخبر شد به غزه رفت و جلوی بولدوزر صهیونیستها ایستاد تا مانع تخریب شود اما بولدوزر عمدا او را زیر گرفت تا دیگر هیچ انسان آزادهای حتی اگر یک دختر یهودی و دارای شناسنامه آمریکایی باشد جرأت انتقاد به اسرائیل را پیدا نکند!
این جنایت در سال 2003 رخ داد و این دختر آزاده در سن 24 سالگی مظلومانه درگذشت. گرچه عموم رسانههای دنیا از بیان این واقعیات طفره میروند ولی رازی در خون مظلومان هست که سرانجام دامن ظالم را خواهد گرفت.
#اسرائیل #صهیونیسم #راشل_کوری
@GgaroGhati
@GgaroGhati
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
مجازات تهمت زننده
با سند صحیح از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند:
مَنْ بَهَتَ مُؤْمِناً أَوْ مُؤْمِنَةً بِما لَيْسَ فِيهِ بَعَثَهُ اللَّهُ فِي طِينَةِ خَبَالٍ حَتَّى يَخْرُجَ مِمَّا قَالَ»
قُلْتُ وَ مَا طِينَةُ الخَبَالٍ؟
قَالَ: « صَدِيدٌ يَخْرُجُ مِنْ فُرُوجِ المومِساتِ»
ترجمه:
هرکس به مرد یا زن مؤمنی تهمتی بزند و نسبتی بدهد که در او نباشد، خداوند او را در طینت خَبال(باتلاق تباهی در قیامت) بر می انگیزد تا از عهده ادعایش بیرون آید(ادعایش را ثابت کند یا جبران کند یا عذر موجهی برای این تهمت بیاورد که نخواهد توانست بیاورد)
راوی پرسید: «طینت خَبال» چیست؟
امام (ع) فرمود: «خونابه و کثافاتی که (در قیامت)از فرج زناکاران خارج می شود»
علامه مجلسی (ره) تصریح کرده اند که سند این حدیث، صحیح است.
منابع:
1 - الكافي(چاپ الاسلامية)، کلینی، ج 2، ص 357 ، حدیث پنجم
2 - المحاسن، البرقي، ج 1، ص 102
3 - ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، شيخ صدوق ، ج1 ، ص 240 (باب عقاب من بهت مؤمنا ...)
4 - مرآة العقول، مجلسی، ج 10، ص 434
#تهمت #بهتان #جهنم
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
هدایت شده از بررسی روایات و احادیث
شب قدر و علت پنهان بودن آن
اگر شب قدر اهمیت کم نظیری دارد و قرآن در آن نازل شده پس چرا مسلمانها نمی دانند که دقیقا کدام شب است؟
پاسخ:
مسلمانها خواه سنی یا شیعه طبق احادیث مشهوری که وجود دارد یقین دارند که شب قدر یکی از شبهای دهه آخر ماه مبارک رمضان است.
از این رو شبهای دهه آخر را بزرگ می شمارند و بیش از گذشته به عبادت می پردازند. طبق برخی از روایات غسل کردن در همه شبهای دهه آخر ماه رمضان و دستکم در شبهای احیاء مستحب است و بهتر است هنگام غروب و قبل از نماز مغرب انجام شود. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص153)
در روایات اهل بیت (ع) بر بیداری و عبادت در شبهای 21 و 23 ماه رمضان تاکید بسیاری شده و بیان شده که شب قدر یکی از اینهاست.
وقتی اصحاب با اصرار از پیامبر (ص) یا اهل بیت (ع) می پرسیدند که دقیقا کدام شب است معمولا آن بزرگواران با این استدلال که احیای این دو شب کار سختی نیست از جواب دقیق طفره می رفتند تا مردم، هر دو شب را عبادت بپردازند و بهره معنوی بیشتری ببرند. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص156)
نقل شده که در یکی از موارد خاص و استثنائی که فردی اصرار کرد که من نمی توانم هر دو شب را تا صبح بیدار بمانم و عبادت کنم ، معصوم (ع) بیان فرمودند که شب قدر همان شب بیست و سوم است.( شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج4 ، ص330 و شیخ صدوق، فضائل الأشهر الثلاثة، ص104)
در روایت دیگری با سند معتبر از امام صادق(ع) نقل شده که «تعیین تقدیرات در شب نوزدهم ، و تایید (اولیه) در شب بیست و یکم و اجراء (تایید نهایی و آغاز اجرای آن) در شب بیست و سوم است. ( التَّقْدِیرُ فِی لَیلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِی لَیلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِینَ وَ الْإِمْضَاءُ فِی لَیلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِینَ ) (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص159)
بنابراین دعا و عبادت در هر یک از این شبها در تعیین تقدیرات انسان اثر دارد. چه بسا در شب نوزدهم تقدیراتی برای انسان مقرر شده باشد که با دعا و زاری به درگاه خدا در شب های بعد « تبدیل به احسن » گردد یا بخاطر گناه و غفلت در شب های بعد، دستخوش تغییر منفی گردد.
نکته دیگر اینست که نباید تصور شود که این تقدیرات برای خدای متعال الزام آور و غیر قابل تغییرند. در روایتی آمده که خداوند اگر بخواهد تقدیراتی که در شب قدر برای افراد نوشته است تغییر می دهد. (کلینی، الکافی، - چاپ اسلامیه- ج4، ص156)
عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh