eitaa logo
پاسخ شبهات و پرسش ها - متن
320 دنبال‌کننده
63 عکس
44 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از فرق های گوشت ذبح حلال و ذبح غیرحلال 👌 شاید همین یکی از فلسفه های احکام قربانی و ذبح باشد. والله العالم. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
معنای نام فاطمه(س) پرسش: آیا صحت دارد که نام فاطمه یعنی «خانمی که بچه اش را از شیر گرفته است»؟ پاسخ: اینکه بگوییم «فاطمه یعنی زنی که نوزاد خود را از شیر گرفته» یک تعریف نامناسب است زیرا به جنبه مثبت موضوع توجه ندارد و بر نیمه خالی لیوان تمرکز می‌کند. از نظر لغوی، کلمه فاطمه یعنی مادری که نوزادش را کاملا (به مدت دو سال) شیر داده و سیراب کرده و وظیفه مادری را در حق فرزندش تمام و کمال به جا آورده و اکنون زمانی رسیده که نوزادش دیگر نیازی به شیر مادر ندارد بنابراین او را وارد مرحله غذا خوردن می‌کند» (۱) در فرهنگ عرب وقتی اسم نوزاد را «فاطمه» می‌گذاشتند احتمالا مقصودشان «فال نیکو زدن» بوده یعنی چنین نام مثبتی را انتخاب می‌کردند به این امید که این دختر- در خردسالی فوت نکند بلکه - به سن مادری برسد و فرزندانش را کاملا از شیر خود سیراب سازد». البته یک تفسیر ذوقی هم در برخی از روایات آمده که مضمونش تقریبا اینست که فاطمه، مادری است که در قیامت (به برکت شفاعت و حمایتش)، محبانش از آتش جهنم دور و جدا می‌شوند(۲). نتیجه: نکته اصلی در معنای لغوی نام فاطمه، «مادر بودن» و «حمایت کامل از فرزند» است. منبع: ۱ - ابن منظور، لسان العرب، جلد : 12، صفحه : 454 ۲ - ابن شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب، ج ۳، ص ۳۳۰ عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
گاهی برابری یعنی ظلم گاهی باید نابرابری باشد تا عدالت برقرار شود عدالت یعنی هر چیزی در جای خود و به اندازه ی خود یعنی رعایت تناسب یعنی نجنگیدن با فطرت و خلقت الهی که بر اساس تفاوت افراد است. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
پرسش: چرا شیعیان در پایان تلاوت قرآن به جای « صدق الله العظیم » میگویند «صدق الله العلی العظیم »؟ آیا اسم خدا را با اسم بنده او می توان در یک ردیف به حساب آورد؟ پاسخ: کلمه «العلي» وقتی با «ال» می آید « اسم عَلَم » (اسم خاص) نیست و هیچ اشاره ای به امام علی(ع) ندارد اما اگر بدون «ال» باشد می تواند اسم شخصِ خاص هم باشد. بنابراین وقتی در پایان تلاوت قرآن میگوییم « صدق الله العلي العظيم » معنایش فقط و فقط اشاره به « خدای بلندمرتبه ی بزرگ » است و هیچ اشاره ای به امام علی (علیه السلام) ندارد. در قرآن گاهی دو صفت « العليّ » و « العظیم » با هم آمده اند مثل عبارت پایانیِ  آیت الکرسی: « وَ هُوَ العَلِيُّ العَظيمُ » ( بقره: ۲۵۵) گاهی نیز « العظيم » به تنهایی آمده مثل آیه پایانی سوره واقعه که می فرماید: « فَسَبِّح بِاسمِ رَبِّکَ العظیمِ » بنابراین گفتنِ « صَدَقَ الله ... » به هر دو شیوه درست است و اینکه گاهی اهل سنت و شیعه در این موضوع با هم اختلاف و دعوا و مشاجره می کنند نتیجه بی اطلاعی و سوء تفاهم آنان است. البته شیوه شیعیان بهتر به نظر می رسد زیرا به دو صفت از صفات نیکوی پروردگار تاکید می کنند که این، کامل تر است. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
21.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفیانی و علائم ظهور و احادیث آخرالزمان بیانات شنیدنی و شایان تأمل حجت الاسلام جواد ابوالقاسمی درباره روایات آخرالزمان، سفیانی و علایم ظهور امام زمان (عجل الله فرجه) گرچه ممکن است برخی از دیدگاه‌های ایشان جای نقد یا تکمیل داشته باشد اما نکات شنیدنی و جدید نیز در این صحبت‌ها هست. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی مثل همه‌ی مردم| أنا بَشَرٌ مِثلُکُم ✔️ کانال عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
پرسش: صلواتی که عنوان «صلوات حضرت جبرئیل» در فضای مجازی منتشر شده چقدر صحت دارد؟ توضیح تکمیلی: این با عبارت «اللهم صل علی محمد سید العاشقین و آله» شروع می‌شود و با «سید الاکرمین و آله» پایان می‌یابد و در اواسط آن عباراتی همچون «سید الفصحاء»، «سید الموجودات» و «سید الاشجعین» و ... وجود دارد. پاسخ: چنین صلواتی از معصومان(ع) نقل نشده و در منابع حدیث شیعه و سنی یافت نمی‌شود. عباراتی مثل «سید العاشقین» و «سید الموجودات» و ... هم در احادیث و دعاهای معتبر وجود ندارد و نشان می‌دهد این یک متن سلیقه ای و ابتکاری است که برخی افراد با اهداف خاصی با عنوان جعلی «صلوات جبرئیل(ع)» منتشر کرده‌اند. با اینهمه صلوات فرستادن با هر جمله‌بندیِ مناسبی که باشد و به آن مداومت کنیم، موجب برکت در زندگی، آمرزش گناهان و برآورده شدن حاجات خواهد بود. شیوه‌های مختلف صلوات: ساده‌ترین و کوتاه‌ترین صلوات، همان شیوه معمول و رایج است که می‌گوییم: اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و آلِ محمدٍ اما در برخی از روایات، صلوات‌های طولانی‌تری نیز توصیه شده مثل صلواتهای زیر: - اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و آلِ محمدٍ كَأفضَلِ ما صَلَّيتَ وَ بارَكتَ على إبراهيمَ و آلِ إبراهيمَ، إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ (1) - اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و أهلِ بَيتِهِ الّذينَ اَذهَبتَ عَنهُمُ الرِّجسَ وَ طَهَّرتَهُم تَطهيراً ، اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و أهلِ بَيتِهِ الّذينَ ألهَمتَهُم عِلمَكَ وَ استَحفَظتَهُم كِتابَكَ وَ استَرعَيتَهُم عِبادَكَ، اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و أهلِ بَيتِهِ الّذينَ أمَرتَ بِطاعَتِهِم وَ أوجَبتَ حُبَّهُم وَ مَوَدَّتَهُم، اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ و أهلِ بَيتِهِ الّذينَ جَعَلتَهُم وُلاةَ أمرِكَ بَعدَ نَبِيِّكَ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ على أهلِ بَيتِه. (2) - همچنین نقل شده امام رضا(ع) برای صلوات بعد از نماز واجب، متن زیر را تعلیم فرموده‌اند: السلامُ عَلَيكَ يا رَسولَ اللهِ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُه، السلامُ عَلَيكَ يا مُحَمَّدَ بنَ عَبدِاللهِ، السلامُ عَلَيكَ يا خِيَرَةَ اللهِ، السلامُ عَلَيكَ يا حَبيبَ اللهِ، السلامُ عَلَيكَ يا صَفوَةَ اللهَ، السلامُ عَلَيكَ يا أمينَ اللهِ، أشهَدُ أنَّكَ رَسولُ اللهِ وَ أشهَدُ أنَّكَ مُحَمَّدُ بنُ عَبدِاللهِ، وَ أشهَدُ أنَّكَ قَد نَصَحتَ لِاُمَّتِكَ وَ جاهَدتَ في سَبيلِ رَبِّكَ وَ عَبَدتَهُ حَتّى أتاكَ اليَقينُ، فَجَزاكَ اللهُ يا رَسولَ اللهِ أفضَلَ ما جَزَى نَبيّاً عَن اُمَّتِهِ، اللهمَّ صَلِّ على محمدٍ وَ آلِ محمدٍ أفضَلَ ما صَلَّيتَ على إبراهيمَ {و آلِ إبراهيمَ} إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ (3) منابع: (1) حِمیَری، قُرب الإسناد، ص: 40 (2) ابن طاووس، جمال الأسبوع، ص 241 (3) حِمیَری، قُرب الإسناد، ص: 382 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
پرسش: اخیرا یکی از سخنران‌های مذهبی به جای «إن‌شاءالله»(اگر خدا بخواهد) می‌گوید: «ان شاء الله و علي بن ابي طالب»(اگر خداوند و علی بن ابيطالب بخواهند)!! وقتی برخی از مؤمنین به او اعتراض کردند مدعی شد که روایتی در کتاب «القطره» در این مورد آمده است. آیا این کتاب، معتبر است و چنین حدیثی واقعاً در آن ذکر شده است؟ پاسخ: 1 - استفاده عبارت «إن شاءالله و علی بن ابیطالب» از آن جهت که عُرفاً به معنای «مساوی قرار دادنِ خالق و مخلوق» است، غُلُوّ و بر خلاف تشیع است و ترویج آن به عنوان یکی از آداب دینی، بدعت و گناه به شمار می‌آید. 2 - به کسانی که اینگونه جملات را ترویج می‌کنند می‌گوییم اگر -بر فرض محال- قرار بود یکی از مخلوقات را همردیف با خداوند قرار دهیم باید نام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) را ذکر می‌کردیم زیرا مقام ایشان از همه پیامبران و امامان بالاتر است. 3 - همواره باید تفاوت مقام خدای سبحان با پیامبران(ع) و امامان(ع) در جملات ما به روشنی بیان گردد زیرا خداوند در سوره توحید می‌فرماید: «وَ لَم یَکُن لَهُ کفواً اَحَدٌ» یعنی «هرگز هیچکس هم‌ردیف و همتای خداوند نبوده و نیست». بنابراین حتی پیامبر (ص) هم نباید به عنوان همتا برای خداوند ذکر شود چه رسد به سایر پیامبران(ص) یا امامان(ع). کسانی که درباره مقامات اهل بیت(ع) اغراق و غلو می‌کنند و آنان را «دارای مقام خدایی» یا «شبیه خداوند» وانمود می‌کنند، در احادیث متعددی مورد لعن و نفرین معصومین(ع) قرار گرفته‌اند. 4 - روایتی که در کتاب «القطره» ذکر شده، یک روایت مُرسَل(فاقد سند متصل) است که نویسنده آن یعنی مرحوم مستنبط، آن را از کتاب دیگری به نام «الروضه فی الفضائل»(منسوب به شاذان بن جبرئیل) رونویسی کرده و متأسفانه اشتباهی در هنگام رونویسی روایت یا در مرحله حروفچینی و چاپ کتاب رخ داده به این صورت که کلمه «اَو» به صورت «و» ثبت گردیده است(1). در مرحله بعد وقتی کتاب القطره به فارسی ترجمه شد، مترجم نیز دچار اشتباه دیگری درباره این روایت گردید و معنای جمله به شکل کاملا متفاوتی منتقل گردید(2) 5 - مضمون روایت اصلی به این نحو بوده که پیامبر (ص) به قبیله قریش فرمودند: در آینده وقتی شما کافر شوید، من با شما خواهم جنگید. در اینجا جبرئیل به ایشان فهماند که اولاً «إن‌شاءالله» را به سخن خود بیفزایند و ثانیاً عبارت: «اَوْ علي بن أبي طالب» را نیز در کنار اشاره به خودشان بیان کنند. به این ترتیب، معنای جمله اینگونه شد: «در آینده وقتی شما(قریش) کافر شوید، إن‌شاء الله من یا علی بن ابی طالب با شما خواهیم جنگید».(3) این روایت اگر سند معتبری داشت در حد یک پیشگویی در مورد نبرد امام علی(ع) با معاویه، طلحه و زبیر و ... - حدود 25 سال بعد از وفات پیامبر (ص) - قابل استناد بود. 6 - به طور کلی باید دانست که کتاب «القطره»(تألیف مرحوم سید احمد مستنبط متوفای 1358 هـ ش) یکی از کتاب‌های معاصر است و از منابع معتبر و قدیمی حدیث شیعه به حساب نمی‌آید. این کتاب بیش از 1200 روایت در فضائل چهارده معصوم(ع) دارد که برخی از آن‌ها از منابع نامعتبر گردآوری شده است. نتیجه: هیچ حدیث معتبری نداریم که بگوید: به جای ان‌شاالله، بگویید: «ان شاء الله و علی». ارجاعات: (1) احمد مستنبط، القطرة، ج 1، ص 193، روایت شماره 179 (2) قطره اي از درياي فضائل اهل بيت(ع): ترجمه كتاب نفيس القطره، مترجم: محمد ظریف، قم، انتشارات حاذق، روایت شماره 179 (3) شاذان بن جبرئیل قمی، الروضة، ص: 135 عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 @pasokhvoice @pasokhtext @shenakhtehadis
هدایت شده از احسان عبادی | ما و او
❌ آنهایی که از عجائب رجب میگفتند و خروج و.... فهمیدند بار دیگر این بازیهای علامات ظهور و پیشگویی هایشان غلط از آب در آمد؟ شعبان آمده،برنامه ندارید؟ چه زیبا آقا فرمود تطبیق علائم ظهور و است،۱۸تیر۹۰
پرسش: اخیرا در فضای مجازی گفته می شود اگر کلمه «اِن شاء الله» را به صورت سرهم بنویسیم معنای کفرآمیز دارد مثلا اگر به صورت «ایشاالله» بنویسیم یعنی «خدا را به خاک سپردیم» و اگر به صورت «انشاءالله» بنویسیم یعنی «ما خدا را ایجاد کرده ایم». آیا این مطلب صحت دارد؟ پاسخ: نگارش استاندارد «ان شا الله» در زبان عربی به صورت «إن شاء الله» است ولی در فارسی به صورتهای زیر هم نوشته می شود که همگی بی اشکال هستند و هیچیک از آنها معنای کفرآمیز نمی دهد: ان شا الله ان شاء الله انشاء الله همچنین در محاوره عامیانه فارسی گاهی به صورت «ایشاالله» تلفظ می شود که آن هم اشکال معنایی و شرعی ندارد. در واقع هیچکدام از نگارش‌ها و تلفظ‌های بالا حاوی معنای غلط یا کفرآمیزی نیستند زیرا «معنای واژه همان چیزی است که گوینده و شنوندگان درباره آن توافق و تفاهم دارند». کلمه «ان شاء الله» را به هریک از شکل‌های بالا بنویسیم یا بخوانیم هم گویندگان و هم شنوندگان می دانند که منظور از آن، «اگر خدا بخواهد» است و نه چیز دیگری. نکته تکمیلی: درباره «إنشاءالله» اگر کسی بگوید «إنشاء» به معنای «ایجاد کردن» است باز هم پاسخ اینست که: اولا گوینده و شنونده چنین برداشتی نمی کند. ثانیا اگر «اِنشاء» در اینجا به معنای «ایجاد» گرفته شود باز هم لزوما ترجمه اش این نیست که «ما خدا را ایجاد کرده ایم» یا «خدا به وسیله شخص دیگری ایجاد شده است» بلکه می تواند اشاره به این باشد که «خداوند، همه چیز را ایجاد کرده است» یعنی «همه چیز، إنشاءالله(آفریده ی خدا) هستند». در واقع لزومی ندارد وانمود شود مصدر «إنشاء» که به «الله» اضافه شده و ترکیب اضافی(مضاف و مضاف الیه) ساخته، لزوما از سنخ اضافه ی مصدر به مفعول است بلکه می تواند اضافه مصدر به فاعلش باشد. در هرحال بهتر است که «ان شا الله» را جدا بنویسیم ولی لزمی ندارد دچار وسواس شویم و سایر شیوه های نگارشی و محاوره ای را به کفر ارتباط بدهیم یا نامشروع بدانیم. جالب اینست که حتی برخی از مراجع بزرگ معاصر نیز -احتمالا برای سرعت در نوشتن- عبارت «إنشاالله» را سرهم مینویسند که قطعا اگر معنای کفرآمیزی داشت اینگونه نمی نوشتند. عضویت کانالها در ایتا و تلگرام👇 https://eitaa.com/pasokhvoice https://eitaa.com/pasokhtext https://eitaa.com/shenakhtehadis
نصرالله یک شخصیت استثنایی بود ۳۲ سال مخفیانه زندگی کرد. البته اقامتگاه او زیر زمین نبود و روزی که شهید شد برای جلسه خاصی به آن محل رفته بود که دشمن مطلع شد و آن فاجعه رخ داد. فرزندش سید جواد نصرالله می‌گوید: برای رعایت مسائل امنیتی و اینکه زحمت برایش ایجاد نکنیم، هر سال فقط چندبار میدیدمش. در سال گذشته که ۶ بار دیدمش، رکورد زدم. در واقع برای اینکه اسراییل محل حضور ایشان را کشف نکند و مثلا کل محله و ساختمانهای مجاور را با موشک و بمب، نابود نکند. وزیر دفاع سابق رژیم صهیونیستی اخیرا فاش کرد که ارتش اسراییل برای کشتن نصرالله(ره)، ۸۰ تن بمب روی مجتمع ریخته است. دختر نصرالله پس از شهادت پدر، خطاب به پیکر بی‌جان ایشان گفت: یکسال بود ندیده بودمت و حالا اینطور میبینمت😭 یکی از حوادث جالب که شاید معنای نمادین داشته باشد اینست که پیکر سید (ره) حتی خراش یا زخم کوچک هم نداشت. در واقع با اینکه ۸۰ تن بمب ریخته بودند سقف محل حضور ایشان ویران نشده بود و شهادت ایشان در اثر گاز سمی بوده است. محلی که ایشان به شهادت رسید تقریبا طبقه منفی ۱۳ در زیر زمین بود که در آن ساعات، برای جلسه خاصی به آنجا رفته بود. شاید خدا با سالم نگه داشتن پیکر این شهید و همراهانش می‌خواست به همه بفهماند که اسراییل، به همه اهدافش نخواهد رسید. سید حسن نصرالله(ره) گفته بود: حاضرم خودم و تمام خانواده ام شهید بشویم ولی به ایران حمله نشود زیرا جمهوری اسلامی پایگاه و تکیه گاه و مرکز قدرت اسلام و مستضعفان است. بعد از شروع جنگ غزه که بعضی‌ها از ایشان دعوت کرده بودند که به ایران بیاید تا از راه دور و در مکان امن‌تری، نبرد را مدیریت کند. اما ایشان می‌گفت: وقتی مردم لبنان در امنیت نیستند، نمیتوانم خودم را بالاتر از آنها بدانم و در جایی خارج از لبنان پناه بگیرم. چندسال قبل هم گفته بود: فکر نمی‌کردم اینقد عمر کنم. انتظار داشتم در همان ۱۸ سالگی در نبرد با اسراییل شهید شوم. سرانجام در نزدیکی غروب جمعه ۴ مهرماه ۱۴۰۳، به آرزویش رسید. خبر شهادتش در روزهای بعد، پس از دسترسی به پیکر مطهرش به صورت قطعی اعلام شد. @GgaroGhati @GgaroGhati