eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
10.9هزار ویدیو
470 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹تلاوت در قرآن که در شأن مولا علی علیه السلام نازل شده است ✨إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ(مائده/۵۵) این است و جز این نیست که ولیّ شما خدا و رسول خدا و مؤمنین هستند، مؤمنانی که نماز را اقامه می‌‌کنند و زکات را در حالی که در رکوع هستند می‌پردازند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا «ولی» در خم معنای "سرپرستی" میره نه "دوستی" ✔️وجود بیش از 10 قرینه بر معنای "سرپرستی" https://aparat.com/v/m5eWw
✅ بررسی مفهوم در قرآن 🌹آیه ۵۵ سوره مائده معروف به در قرآن ✨إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻛﻮﻋﻨﺪ ﺯﻛﺎﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ (سوره مائده آیه۵۵) ✅همه شیعیان ۱۲ امامی اتفاق نظردارندکه این آیه مبارکه هنگامی نازل شدکه علی علیه السلام انگشترش را در حال رکوع به سائل داد ✅بررسی واژگان آیه ولایت: واژه "انما"درزبان عربی به معنای" حصر"است . حصریعنی منحصرکردن حکمی به موردخاص به طوری که آن حکم تنها اختصاص به همان مورد داشته باشد.و به هیچ کس و هیچ چیز اختصاص نداشته باشد. 👈ولیکم"واژه ولایت از نظر لغوی دارای معانی مختلفی است؛ ولایت به معنای عهده دارشدن کاردیگری ؛ ولی امر به کسی گفته میشود که تمامی کارهای آن امر به عهده اوست. میگوید: ولایت یعنی و برتری و سزاوارتر بودن برای به عهده گرفتن امور مسلمانان از منحصر کردن ولایت برای خدا و رسول خدا (ص) و مؤمنین معلوم می‌‌شود منظور از مؤمنین همهٔ مؤمنین جامعه نیستند؛ ضمن این که چنین چیزی عقلاً و عملاً محال است و نمی‌‌شود مؤمنین همگی سرپرست جامعه باشند. در این آیه به جای آنکه نام علی بن ابیطالب (ع) را ببرد، یک وصفی از او را بیان می‌‌کند که همه از آن آگاه هستند. وصف «صدقه دادن در حال رکوع» وصف عام نیست، چراکه اگر وصف عام بود همهٔ مؤمنین می‌توانستند با صدقه دادن در حال رکوع، امام و سرپرست امت اسلامی‌ شوند. 🌿اما پاسخ به چندسوال: ❓❓سوال اول : منظوراز واژه ولی در آیه چه بوده؟ ✅پاسخ :منظورازواژه "ولی"با توجه به قرائن: ولایت وسرپرستی وتصرف ورهبری مادی ومعنوی است.چراکه آیه بعد این آیه یعنی آیه ۵۶ درموردحزب الله وغلبه آن صحبت کرده(فان حزب الله هم الغالبون ) که باتوجه به اینکه معنای حزب؛یک نوع تشکل وهمبستگی واجتماع برای اهداف مشترک است ؛بنابراین این تعبیر مربوط به حکومت اسلامی است نه صرفا یک دوستی ساده ❓❓سوال دوم دلیل شیعه برای معنای واژه ولایت دراین آیه چیست ✅دلیل شیعه تصریحات پیامبر بعد از این آیه است که در تفسیر فخر رازی وتفسیر ثعلبی و دیگرکتابها آمده است 👈زمانی که علی (ع) انگشترش را به سائل داد و پیامبرفرمود: پروردگارا! برادرم موسی از تو درخواست نمود و گفت:خداوندا سینه ام را گشاده و پرتحمل کن و کارم را آسان نما وگره را از زبانم بگشا تا سخن مرا بفهمند و برای من از خانواده ام وزیری قرارده هارون برادرم را ... ✨پروردگارا من هم بنده و پیامبر تو هستم پس سینه ام را گشاده و پرتحمل کن وکارمرا آسان نما و برای من از خانواده ام وزیری قرارده، علی را؛ و به وسیله او پشت مرا محکم کن .. ابوذر گوید: هنوز دعای پیامبر تمام نشده بود که جبرئیل امین نازل شد و این آیه ولایت را آورد ❓سوال سوم: امام علی در حال نماز به خدا توجه داشت یا به سائل؟ یا چرا امام یکبار وقتی درحال نماز تیر از پایشان درآوردند متوجه نشد و غرق در نماز بود اما در این اینجا به صدای سائل در نماز توجه کرد؟ ✅جواب : خدای متعال این واقعه را از مناقب و امام علی علیه السلام دانسته و آن حضرت را در قرآن کرده است. بدیهی است که اگر این عمل امام کوچکترین اشکالی داشت هیچ گاه این عمل از فضائل امام علی محسوب نمیشد دوم. امام علی علیه السلام در نماز به امور دنیوی توجه نکرده بلکه تمام توجه اوبه خدا و انجام وظایف بندگی بوده است. در واقع صدقه دادن به فقیر عبادتی در ضمن عبادت دیگربوده و کاری است که خدا آن را دوست دارد. 👌درحقیقت این مرحله که امام در عین رسیدن به مقام وحدت از مقام کثرت غافل نیست ودر عین بودن در جلوت ازخلوت محروم نیستند. این مرحله عبودیت امام از زمانی است که در حال نماز بود و تیر از پایش در آوردند. ❓❓سوال چهارم علت اینکه لفظ جمع در آیه ولایت به کار برده شده است 1⃣اولا استعمال جمع برای لفظ مفرد در ادبیات عرب و در قرآن سابقه داشته و جدید نیست. 2⃣ثانیا این کار شاید به خاطر این است که عظمت و شان امام را برساند . یا شاید به خاطر این است که مردم به این رفتار امام تشویق بشوند . 3⃣یا همان طور که علامه سیدشرف الدین فرموده به خاطر این هست که خدا خواسته جلوی حساسیت غلیان کینه و حسادت مردم را نسبت به امام علی را بگیرد تا با این کار از خطر تحریف لفظی قرآن جلوگیری کند . علت اینکه نام امام علی علیه السلام در قران هم نیامده به همین دلیل است . که ۲۵ سال خانه نشینی امام علی علیه السلام و فراموشی غدیر توسط مردم در این مدت بعد از رحلت پیامبر همگی گواه این امر هست که همان طور که کینه و حسادت برخی و ترس و طمع عده ای دیگر باعث فراموشی غدیر و تحریف معنوی آیات قرآن شد. 👈 اگر نام امام علی
علیه السلام در قرآن هم می آمد این جماعت الفاظ قرآن را هم تحریف میکردند. همان تحریف لفظی قرآن 📝تهیه و تنظیم
43.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺🌺به مناسبت ایام دهه امامت و ولایت رونمایی شد :🌺🌺 (علیه السلام) 🔹 کاری از : رضا جمشیدی 🔸 شاعر : رضا یزدانی 🔹تنظیم آهنگ : احسان جوادی 🔸مدیرتصویربرداری:مجید تقی زاده 🔹تدوین : حامدتقی زاده 🔸کارگردان تلوزیونی:امین حقمرادی 🔹 تهیه کننده : سعید باقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 اجرای تواشیح اسماء الحسنی در مکه 🌎 فیلمی از حجاج ایرانی که بین کاربران سعودی پُربازدید شده است
🔴🔴 تصویری از اولین و آخرین حضور مقام معظم رهبری در مراسم معنوی حج در سال ۱۳۵۸ 🔸رهبر معظم انقلاب: «تا به ياد دارم از سال های دور جوانی هرگز دل خود را از آتش اين اشتياق رها نيافته‌ام. هيچ رئيس كاروانی از ترس ساواک شاه، نمی توانست و جرأت نمی كرد نام مرا در فهرست حاجی های خود، چه رسد به عنوان روحانی كاروان بگذارد. 🔸بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از اميد زيارت كعبه و بوسه زدن بر جای پای پيامبر (ص) در مكه و مدينه، خالی نمانده بود و اين اميد، اگرچه با حج ده روزه‌ سال ۵۸ كه به فضل شهيد محلاتی قسمتم شد برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌تر و مشتعل‌تر شد. 🔸در سال های رياست جمهوری چشم اميد به پس از آن دوران دوخته بودم اما امروز...؟ شور و اشتياقی بی سكون و اميدی تقريبا فرو مرده تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامه‌ها يا شنيدن آنها است كه خود بازافزاينده‌ شوق نيز هست.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♥️تلاوت زیبا✨ ♥️وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ ۖ وَمِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا ۖ وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ✨ ♥️دو دریا مساوی نیستند، این یکی شیرین و از بین برنده تشنگی و نوشیدنش گوارا و آن یکی شور و تلخ است؛ و از هر یک گوشتی تازه می خورید و زینتی که آن را می پوشید، استخراج می کنید. و کشتی ها را در آن می بینی که آب را می شکافند و می روند تا شما [با رسیدن به مقاصد و هدف هایتان] از فضل او بجویید و باشد که سپاس گزاری کنید. 🍇آیه 12 سوره فاطر 🍇 ♥️
️حقیقت واصل
♥️تلاوت زیبا✨ ♥️وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَٰذَا مِلْح
✅اعجاز قرآن درباره دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس اشاره قرآن کریم به مرز موجود میان دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس و همچنین دریای بالتیک و دریای شمالی ازجمله اعجاز علمی کلام وحی محسوب می‌شود. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از بزرگ‌ترین عجایب در مورد دریاها این است که مرز بین دو دریا با چشم دیده شود و این اعجاز، موضوعی است که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. در میان دریاهای روی زمین هم چند نمونه از مرز دریایی قابل مشاهده است که مهم‌ترین و واضح‌ترین آن مربوط به مرز دریای بالتیک و دریای شمالی است که در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک دیده می‌شود. همچنین دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس هم در محل برخورد خود مرزی دارند. اگر تصویرهای مربوط به این دریای بالتیک و دریای شمالی و یا تصویرهای دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس را دیده باشید، حتماً مرز میان آن‌ها را دیده‌اید. البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که دیواری بین آن‌ها وجود دارد. اما هیچ دیواری در کار نیست! درواقع خطی به صورت منحنی این دو دریا را از هم جدا کرده و با وجود اینکه آب این دو دریا تا اعماق بسیار زیاد و مسافت‌های طولانی در کنار یکدیگر قرار دارد، اما به خواست و اراده خدای متعال با یکدیگر ترکیب و مخلوط نمی‌شوند تا نشانه‌ای بر قدرت و علم خدا باشند. این شگفتی عظیم خلقت در دریای بالتیک و دریای شمالی در چند آیه از قرآن کریم هم آمده است. به عنوان مثال خداوند در آیات ۱۹ تا ۲۲ سوره مبارکه الرحمن به این عجایب خلقت دریا اشاره فرموده است که: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ؛ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ؛ فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ؛ یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ؛ دو دریا را به گونه‌ای روان کرد که با هم برخورد کنند. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند. پس کدامین نعمت‌های پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟ از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.» در آیه ۵۳ سوره مبارکه فرقان نیز می‌فرماید: «و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً؛ و اوست کسی که دو دریا را موج‌زنان به‌سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آن دو حریمی استوار قرار داد.» نکته جالب این است که در دو طرف این مرز، هر کدام از دریاها دما، غلظت و شوری خاص خود را دارند و در هر کدام ماهی‌ها و موجودات دریایی زیادی زندگی می‌کنند. به عنوان مثال آب دریای مدیترانه در مقایسه با اقیانوس اطلس گرم‌تر، شورتر و کم‌غلظت‌تر است. این دریاها در همین مرز با هم برخورد می‌کنند و هر کدام از مرز خود جلوتر نمی‌روند. در آیه ۱۲ سوره مبارکه فاطر هم به این پدیده زیبا و عجیب اشاره شده است که: «وَ مَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ؛ این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ.»
🔴مصرف کتامین آن هم توسط ثروتمندترین بی خدای جهان 🔺اگر بخواهیم از اینکه یک‌انسان به چه سطحی از افسردگی می‌رسد که از کتامین (داروی برای افسردگی مقاوم به درمان با افکار و رفتارهای خودکشی حاد ) استفاده می‌کند بگذریم، باید بگویم زندگی انسان هایی که پول دارند و خدا ندارند بسیار سرد و تاریک است. 🔺هیچ ثروتی نمی‌تواند جایگزین خدا و زندگی بر اساس فطرت الهی انسان شود،هیچ پول وشادی نمی‌تواند جایگزین بهجت وسرور انسان مؤمن شود ، هیچ قدرت مادی نمی‌تواند قدرت لا حول ولا قوه الا بالله یک انسان موحد شود 🔺ودر آخر می‌گویم تعداد صفر هایی دارایی ایلان‌ماسک ها هر چقدر هم زیاد شود جایگزین که قلب مارا سرشار از آرامش می‌کند نمی‌شود، چقدر ایلان ماسک فقیر تر از کسانی است که با یاد خدا به می‌رسند ✍عالیه سادات
روزی راهبی با جمعی از مسیحیان به مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)آمدند در حالیکه طلا و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه داشتند. ✍پس راهب‌‌‌‌ رو کرد به جماعتی که در آنجا حضور داشتند ( أبوبکر نیز در بین جماعت بود ) و سوال کرد "خلیفه ی نبی و امین او چه کسی است؟" پس جمعیت حاضر ، ابوبکر را نشان دادند ، پس راهب رو به ابوبکر کرده و پرسید نامت چیست؟ ابوبکر گفت ، نامم "عتیق" است راهب پرسید نام دیگرت چیست؟ابوبکر گفت نام دیگرم "صدیق" است. راهب سوال کرد نام دیگری هم داری؟ ابو بکر گفت "نه هرگز" پس راهب گفت گمان کنم آنکه در پی او هستم شخص دیگریست. ✍ابوبکر گفت دنبال چه هستی؟ راهب پاسخ داد من بهمراه جمعی از مسیحیان از روم آمدم و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه آوردیم و هدف ما این است که از خلیفه ی مسلمین چند سوال بپرسیم ، پس اگر توانست به سوالات ما پاسخ دهد تمام این هدایای ارزنده را به او میبخشیم تا بین مسلمانان قسمت کند و اگر نتوانست سوالات مارا پاسخ دهد اینجا را ترک کرده و به سرزمین خود باز میگردیم. ✍ابوبکر گفت سوالاتت را بپرس ، راهب گفت باید ب من امان نامه بدهی تا آزادانه سوالاتم را مطرح کنم و ابوبکر گفت در امانی ، پس سوالاتت را بپرس. ✍راهب سه سوالش را مطرح کرد: 1)ما هو الشئ الذی لیس لله؟ *چه چیزاست که از آن خدا نیست؟* 2)ما هو شئ لیس عندالله؟ *چه چیزاست که در نزد خدا نیست؟* 3)ما هو الشئ الذی لا یعلمه الله؟ *آن چیست که خدا آن را نمیداند؟* پس ابوبکر پس از مکثی طولانی گفت باید از عمر کمک بخواهم ، پس بدنبال عمر فرستاد و راهب سوالاتش را مطرح کرد ، عمر که از پاسخ عاجز ماند پس بدنبال عثمان فرستاد و عثمان نیز از این سوالات جا خورد ، و جمعیت گفتند چه سوالیست که میپرسی؟خدا همه چیز دارد و همه چیز را میداند. ✍راهب نا امید گشته قصد بازگشت به روم کرد ، ابوبکر گفت : ای دشمن خدا اگر عهد بر امان دادنت نبسته بودم زمین را به خونت رنگین می کردم . ✍سلمان فارسی که شاهد ماجرا بود بسرعت خود را به امام علی (ع)رسانده و ماجرا را تعریف کرد و از امام خواست که به سرعت خودش را به آنجا برساند. پس امام علی ع بهمراه پسرانش امام حسن (ع )و امام حسین (ع )میان جمعیت حاضر و با احترام و تکبیر جماعت حاضر مواجه شدند. ✍ابوبکر خطاب به راهب گفت ، آنکه در جست و جویش هستی آمد ، پس هر سوالی داری از علی (ع) بپرس! راهب رو به امام علی (ع) کرده و پرسیدنامت چیست؟ امام علی (ع) فرمودند: نامم نزد یهودیان *"الیا"* نزد مسیحیان *"ایلیا"* نزد پدرم *"علی"* و نزد مادرم *"حیدر"* است. پس راهب گفت ، نسبتت با نبی (ص) چیست؟ ✍امام (ع )فرمودند: او برادر و پسرعموى من است و نیز داماد او هستم. پس راهب گفت ، به عیسی بن مریم قسم که مقصود و گمشده ی من تو بودی. پس به سوالاتم پاسخ بده و دوباره سوالاتش را مطرح کرد. ✍امام علی (ع) پاسخ دادند: . فإن الله تعالی أحد لیس له صاحبة و لا ولدا فلیس من الله ظلم لأحد و فإن الله لا یعلم شریکا فی الملک 🔹 *آنچه خدا ندارد ، زن و فرزند است.* 🔹 *آنچه نزد خدا نیست ، ظلم است* 🔹 *و آنچه خدا نمیداند ، شریک و همتا برای خود است* پس راهب با شنیدن این پاسخها ، امام علی را به سینه فشرد و بین دو چشم مبارکش را بوسید و گفت: "أشهد أن لا اله إلا الله و أن محمد رسول الله و أشهد أنک وصیه و خلیفته و أمین هذه الامة و معدن الحکمة" ✳️به درستی که نامت درتورات إلیا و در انجیل ایلیا و در قرآن علی و در کتابهای پیشین حیدر است ، پس براستی تو خلیفه ی بر حق پیامبری، سپس تمام هدایا را به امام علی (ع) تقدیم کرد و امام در همانجا اموال را بین مسلمین قسمت کرد. 💠 *عزيزان !! تا حد امکان نشر دهید؛ زیرا: ⬅️ *پیامبر(ص)فرمود:هرکس فضائل امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)را نشردهد، مادامیکه از آن نوشته اثری باقیست ملائکة الله برای او استغفار می کنند* منبع : کتاب الإحتجاج مرحوم طبرسی حکایت
جانم علی .mp3
14.47M
🎙 سرود جانم علی گروه نجم الثاقب تهران شه مردانه فراتر از انسانه حقیقت قرآنه علی الگوی ابوذر و سلمانه تا روز محشر ولایت حیدر غیرقابل کتمانه ✋ بشنوید جیگرتون حااااال بیاد به عشق مولا تا غدیر می‌ترکونیم 💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ « جانم علی»❤️🌿 گروه سرود نجم الثاقب فقط به عشق امیرالمومنین و شادی دل حضرت زهراجان💚 ببینید و تو پخشش بترکونید ❤️ بابا علیه ... نفر اول دنیا علی من سلامام به سمت نجفه ✋ و خداحافظیام یا علیه 👋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امروز ۱۳ ذی‌الحجه، روز اعلان همگانی لقب امیرالمومنین ▫️ در چنین روزی، همین که پیامبر اسلام(ص) از اعمال حج فارغ شده و عازم مدینه بودند، جبرئیل نازل شد و حضرت على (ع) را این‌گونه خطاب قرار داد: السَّلامُ عَليكَ يا اَميرالمؤمنين!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عیدالله‌الاکبر:3️⃣ ♦️چرا علی علیه‌السلام "ولی‌الله" است. 🔅حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان 🔰انتشار بمناسبت دهه‌ی امامت و ولایت. ـــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 تلاوت‌ دومین آیه در شأن امیر المومنین امام علی علیه السلام ✨انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. (احزاب/۳۳) بی‌گمان، خدا اراده کرده است تا هر گونه پلیدی را از شما اهل بیت [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.
️حقیقت واصل
🌹 تلاوت‌ دومین آیه در شأن امیر المومنین امام علی علیه السلام #آیه_تطهیر ✨انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ
✅بررسی مفهومی آیه تطهیر إنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا(احزاب/۳۳) 🔹خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاک و پاکیزه گرداند. ✅مفاهیم آیه : این آیه با «إِنَّما» كه به تصریح لغویان براى حصر است، آغاز شده و انحصار اراده الهى به آنان را بیان مى‌كند. تقدیم جار و مجرور (عنكم) بر مفعولٌ به (الرجس) و نیز اعراب نصب (أهل‌‌البیت) كه مفید اختصاص است، بر این تأكید مى‌افزاید. یرید واژه «یرید» فعل مضارع است از «أراد» که ثلاثی مجرد آن «رود» است و «رود» به معنای طلب همراه با اراده و اختیار به کار می رود. راغب اصفهاني چـنين مـي‌گويد:«هر گاه گفته شود: اراد الله؛ خدا اراده‌ كرده‌ است، معنايش آن است كه خدا حكم كرده چنين باشد، در حـالي كه چـنين نـبوده است‌». الرجس رجس به معنای پلیدی است. گاه بر پلیدی ظاهری و مادی اطلاق می شود و گاه در پلیدی معنوی اطلاق می شود و گاه در هر دو به کار می رود. اهل البیت واژه اهل در لغت به معنای «انس و قرابت» آمده است و واژه بیت به معنای محل سکونت و جای بیتوته است  اصل «اهل بیت» در لغت به معنای «خویشاوندان فرد» است که با او قرابت و خویشاوندی داشته باشند ولی به طور مطلق در معنای عام تری که شامل تمامی افرادی که در نسب, دین, مسکن , وطن و شهر با فردی شریک باشند نیز استعمال شده است این واژه در اصطلاح قرآن , حدیث و علم کلام به معنای خانواده پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است. یطهرکم تطهیرا خـليل بـن‌ احمد الفراهيدي مي‌نويسد: «تطهّر‌ (به‌ معنايي) پاكي و تنزه و خويشتن داري‌ از‌ گناه و معصيت است.» راغـب اصـفهاني در مـفردات خود چنين مي‌نويسد: «طهارت دو گونه‌ است‌: طهارت و پاكي جسم، و طهارت و پاكي‌ نفس‌ كه‌ عامة آيات قرآن‌ كريم‌ بـر اين دو مـعنا‌ حـمل‌ مي‌شود.» «تطهيراً» كه در پايان آيه تطهير به صورت مصدر ذكر‌ شده‌، طبق قواعد زبـان عـربي بيان كننده‌ نوعي‌ تأكيد است‌ و به‌ تطهير‌ اهل بيت (ع) مربوط مي‌شود‌. بنابر اين، منظور از «يُطهركُمْ تَطْهِيراً» در آية مـورد بـحث، تطهير جسمي‌و روحي كامل اهل‌ بيت‌(ع) مورد خطاب است. ✅مضمون آیه این آیه شریفه بیان می کند که اراده خداوند بر این امر تعلق گرفته است که اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله از هر رجس و پلیدی پاک باشند. تعبیر «یُطهِّركُم» در پى «لِیُذهِبَ عَنكُم الرِّجسَ» تأكیدى بر طهارت و پاكیزگى به دنبال دور شدن پلیدى‌ها است و «تَطهِیرًا» كه مفعول مطلق است نیز تأكیدى دیگر براى طهارت به شمار مى‌رود. «الرِجسَ» كه با الف و لام جنس است، هر گونه پلیدى فكرى و عملى اعم از شرك، كفر، نفاق و جهل و گناه را دربر مى‌گیرد. 🌹آیه تطهیر همان طور که قرائن آیات نشان میدهد در حق ۵ تن آل عبا نازل شده است ۱_چرا که با اینکه آیه در وسط آیاتی هست که درمورد همسران پیامبر اشاره شده اما در این این قسمت ایه به یکباره ضمایر از مونث به مذکر تغییر می یابد . ۲_روایات فراوان دیگرى مى خوانیم: بعد از نزول آیه تطهیر پیامبر(صلى الله علیه وآله) مدت شش ماه، (برخی روایات ۸_۹ ماه) هنگامى که براى نماز صبح از کنار خانه «فاطمه»(علیها السلام) مى گذشت، صدا مى زد: «الصَّلوةَ یا أَهْلَ البیت بعد آیه تطهیر را میخواند....)) ۳_ام سلمه نقل میکند وقتی اصحاب کسا جمع شدند در اینجا آیه «اِنَّما یُرِیْدُ اللّهَ...» نازل شد... من گفتم: آیا من هم با شما هستم اى رسول خدا!، فرمود: «اِنَّکِ اِلى خَیْر»؛ (تو بر خیر و نیکى هستى) (اما در زمره این گروه نیستى) 📝تهیه و تنظیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 برای اطعام عید غدیر برنامه‌ریزی کردید؟ ❤️ نذری عید غدیر نذری محبته...اثرش از ۱۰۰تا سخنرانی بیشتره!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «بیعت با علی» 🌹 به مناسبت عید سعید غدیر خم اثر جدید ابوذر روحی با عنوان «بیعت با علی»
35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 💐سنگ علی(ع) رو هر کی زد به سینه 💐هوادارش فاطمه(س) است 🎙 ()
🔻تبلیغِ غدیر بر همه واجب است🔻 ✍ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه فرمودند: ⚡️ مَعاشِرَ النَّاسِ! ⚡️ اِنّی قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، ⚡️ حُجَّةً عَلي كُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبِ، ⚡️ وَ عَلي كُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، ⚡️ وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ، ⚡️ فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، ⚡️ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی يَوْمِ الْقِيامَةِ. 💢 اي مردم! 💢 من آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم به شما ابلاغ کردم و گفتم، و ماموریت خود را انجام دادم، 💢 تا حجّتی باشد بر حاضر و غائب، 💢 و بر همه‌ی كسانی كه حضور دارند يا ندارند، 💢 و همه‌ی کسانی که به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. 💢 پس حاضران به غائبان، 💢 و پدران به فرزندانِ خود تا روز قيامت این پیام را برسانند. 📚 بحارالانوار، به نقل از احتجاج طبرسی. ✨✨✨✨✨ 🔎 خوب دقّت کنیم.❗️ 📣 پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حجّت رو بر همه تمام کرده:↶ حاضر و غایب، حتّی اونهایی که هنوز به دنیا نیومدن. ✔️ و از همه‌ی ما خواسته که پیامِ رو به نسلهای بعد برسونیم: 💯فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِب.💯 ✔️️ حتّی پدر و مادرها، و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، باید برای بچه‌ها و نوه‌هاشون این داستان رو تعریف کنند، تا همیشه زنده بمونه. 👥 پدرانِ ما، این امانت رو به ما رسوندن. و امروز این امانت در دست ماست✋ که باید به نسلهای بعد برسونیم❗️ ⚡️امانت‌دارِ خوبی باشیم... 📣 همه باید مبلّغ باشیم. هرکس هر طوری که میتونه ✅ کوچه و خیابون و محلّه‌مون رو با نصب پرچم تزئین کنیم،و ایستگاه صلواتی بزنیم
🔻تبلیغِ غدیر بر همه واجب است🔻 ✍ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه فرمودند: ⚡️ مَعاشِرَ النَّاسِ! ⚡️ اِنّی قَدْ بَلَّغْتُ ما اُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، ⚡️ حُجَّةً عَلي كُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبِ، ⚡️ وَ عَلي كُلِّ اَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، ⚡️ وُلِدَ أَوْ لَمْ يُولَدْ، ⚡️ فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ، ⚡️ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلی يَوْمِ الْقِيامَةِ. 💢 اي مردم! 💢 من آنچه را که مأمور به ابلاغش بودم به شما ابلاغ کردم و گفتم، و ماموریت خود را انجام دادم، 💢 تا حجّتی باشد بر حاضر و غائب، 💢 و بر همه‌ی كسانی كه حضور دارند يا ندارند، 💢 و همه‌ی کسانی که به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. 💢 پس حاضران به غائبان، 💢 و پدران به فرزندانِ خود تا روز قيامت این پیام را برسانند. 📚 بحارالانوار، به نقل از احتجاج طبرسی. ✨✨✨✨✨ 🔎 خوب دقّت کنیم.❗️ 📣 پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) حجّت رو بر همه تمام کرده:↶ حاضر و غایب، حتّی اونهایی که هنوز به دنیا نیومدن. ✔️ و از همه‌ی ما خواسته که پیامِ رو به نسلهای بعد برسونیم: 💯فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِب.💯 ✔️️ حتّی پدر و مادرها، و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها، باید برای بچه‌ها و نوه‌هاشون این داستان رو تعریف کنند، تا همیشه زنده بمونه. 👥 پدرانِ ما، این امانت رو به ما رسوندن. و امروز این امانت در دست ماست✋ که باید به نسلهای بعد برسونیم❗️ ⚡️امانت‌دارِ خوبی باشیم... 📣 همه باید مبلّغ باشیم. هرکس هر طوری که میتونه ✅ کوچه و خیابون و محلّه‌مون رو با نصب پرچم تزئین کنیم،و ایستگاه صلواتی بزنیم. ✅ تو خونه، کوچه و خیابون، محلّ کار و ... شربت و شیرینی و شکلات پخش کنیم. ✅ لباس نو بپوشیم. ✅ به اهل خانواده و دوستانمون هدیه بدیم. ✅ پیامک تبریک برای دوستان و آشنایان بفرستیم. ✅ غذا بپزیم و بین مردم پخش کنیم. ✅ به فقرا، ایتام و نیازمندان رسیدگی ویژه کنیم. ✅ و... خلاصه، یه جوری نشون بدیم که ، بزرگترین ماست.👌 کمترین کاری که برای تبلیغ میتونیم انجام بدیم، اینه که این پیام رو برای هر چند نفر که میتونیم بفرستیم.