eitaa logo
️حقیقت واصل
1.2هزار دنبال‌کننده
13.5هزار عکس
10.8هزار ویدیو
463 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6012502688783138894.pdf
1.08M
💥موضوع #سمینار(۱) : بررسی #عصمت پیامبران و امامان و دلایل اثبات ولایت فقیه و.. ✅این مطالب سمینار اول مدیر محترم کانال جناب #سید_محمد_علی بوده 👆 @hagigatevasel
4_6012502688783138895.pdf
1.84M
💥موضوع سمینار(۲): دلایل عقلی ونقلی اثبات #ولایت_فقیه وپاسخ به شبهات در زمینه ولایت فقیه ✅این مطالب #سمینار دوم مدیر محترم کانال جناب #سید_محمد_علی بوده👆 @hagigatevasel
✅✅ولایت مطلقه فقیه و پاسخ به شبهات در این رابطه: 🔺ولایت مطلقه فقیه یک اصطلاح فقهی است که به حوزه و کسانی که تحت ولایت قرار دارند نظر دارد و محدودیت در این زمینه را انکار می کند. 👈به عبارت دیگر این اصطلاح بیان می کند که، دامنه ولایت فقیه، محدود به عده خاصی مانند دیوانگان، سفیهان و ... نیست بلکه نسبت به همه افراد و همه احکام و مطلق است. مرحوم امام خمینی (ره) در این باره می فرمود: هر آنچه برای پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام) از جهت ولایت و رهبری شان ثابت است،‌ عین همان امور برای فقیه هم ثابت است اما دیگر اختیارات آنها که از این جهت نیست برای فقیه هم ثابت نیست " نکته دیگر اینکه توجه داشته باشیم که مطلقه بودن به معنای این نیست که ولی فقیه هرکار دلش خواست انجام دهد یا مطلق از اسلام باشد یا اینکه برای منافع خودش کار کند !! هیچ کدام از این موارد درباره ولایت مطلقه صادق نیست . تبیین بیشتر در پاسخ به جواب سوال زیر 👇 ❓❓گروهی میگویند ولایت مطلقه به این معناست که فقیه میتواند توحید یا یکی از ضروریات دین را انکار یا متوقف کند ✅جواب : اصلاتشریح ولایت فقیه برای حفظ اسلام است اگرفقیه مجاز به انکار اصول دین باشد؛ چه چیزی برای دین باقی می ماند تا او وظیفه حفظ و نگهبانی آن را داشته باشد 👈قید درمقابل نظرکسانی است که معتقدند فقیه فقط درموارد ضروری حق تصرف و دخالت دارد؛ درحالی که معتقدان به ولایت مطلقه که میگویند: فقیه درتمام موارد جامعه اسلامی چه اضطرای و چه غیر اضطراری میتواند تصرف کند. 👈برای مثال زمانی که عزت اسلام درخطر باشد یا جان مسلمانان در خطر باشد؛ ولی فقیه میتواندحکم به تعطیلی حج برای یک یاچندسال بدهد و این مسئله وسعت اختیارات ولی فقیه رانشان میدهدکه ولی فقیه در پی تامین مصلحت جامعه اسلامی در چهارچوب شرع ؛حکم به تعطیل واجبی میدهد.  ✅ولایت مطلقه فقیه از است؛ یعنی، مطلق بودن ولایت گره گشا در تزاحم احکام و مصالح اهم اجتماعی است.   ثانیا؛ ولایت مطلقه خود، مقید به قیودی است نه این که از هر حیث مطلق باشد.    قیودی که در اعمال ولایت مطلقه وجود دارد عبارت است از: ۱- مصلحت، ۲- اهم بودن، ۳- اجتماعی بودن. به عبارت دیگر،  ولی فقیه نمی‏تواند:   ۱- به طور دل‏خواهانه و بدون رعایت مصالح جامعه اقدامی کند.  ۲- مصلحت مورد نظر در اینجا مصالح امت است، نه شخص ولی فقیه.   ۳- تنها مصالحی را می‏تواند بر احکام نخستین مقدم بدارد که از نظر اهمیت دارای رتبه بالاتری بوده و شارع مقدس راضی به ترک آنها نباشد.  به عبارتی ولایت مطلقه برای رهایی از بن بست های اجتماعی در حکومت ایجاد شده ✅امام خامنه ای درباره بحث ولایت فقیه فرموده اند : من تصورم این است که بُعد مهمى از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه، ناظر به همین است؛ یعنى . دستگاه ولایت … باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد؛ متحول کند … این نیست مسئلة ولایت مطلقه که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزى به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافى در دست کلیددار اصلى نظام وجود دارد که می تواند در آنجایى که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند؛ بنا را ترمیم کند». ۹۰/۶/۱۷ ❓❓فرق ولایت مطلقه ومقیده درچیست ✅ولایت مطلقه مال زمانی است که فقیه است و حکومت در دست دارد؛ ولایت فقیه در این زمان مطلق است یعنی فقیه در همه مسائلی که مربوط به حکومت است با در نظرگرفتن احکام اسلامی و مصالح اجتماعی؛ دخالت کرده و تصمیم گیری نماید و امر و نهی کند. 👈اما ولایت مقیده در زمان باز نبودن دست حکام عادل؛ فقها در موارد خاصی اعمال ولایت میکنند؛ برای مثال در زمان رژیم پهلوی ؛ فقیهان در امور خاص مانند تعیین قیم برای اطفال تولیت یک موقوفه و امثال آن دخالت میکردند که این امور را امور«حِسبیه» می نامند. @hagigatevasel
تفاوت ولایت فقیه مطلقه با مقیده - خبرگزاری حوزه http://www.hawzahnews.com/news/366478/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%82%DB%8C%D8%AF%D9%87 تفاوت میان ولایت مطلقه فقیه با ولایت فقیه در چیست؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2212 نگاهی تحلیلی به تقریر آیت‏‌الله خامنه‏ای از ولایت مطلقة فقیه | خبرگزاری فارس https://www.farsnews.com/news/13910722001335/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8F%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87%E2%80%8F%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%82%D8%A9-%D9%81%D9%82%DB%8C%D9%87
👆👆
❓❓فرق حکومت ولی فقیه و امام معصوم در چیست ✅✅ نبى اکرم(ص) سه مقام و منصب عمده را دارا بودند: اول: تبلیغ آیات الهى و ابلاغ احکام و راهنمایى مردم. دوم: داورى و قضاوت بین مردم و رفع خصومت. سوم: زمامدارى جامعه اسلامى، از این که روایت مطلق است و در آن قید خاص براى جانشین ذکر نشده است و اطلاق اقتضاء عموم دارد. استفاده مى شود که فقها، در همه شئون پیامبر اکرم(ص) چون جانشین آن حضرت مى باشند. 👈در اختیارات حکومتی، فرقی بین پیامبر (ص) ،امام (ع) و ولی فقیه نیست؛ زیرا مقصود از اختیارات حکومتی، مسائل لازم اجتماعی است که بدون آنها، حکومت قدرت کافی برای پیشبرد اهداف خود؛ یعنی، تأمین سعادت و مصالح جامعه را ندارد.      مقصود از «ولایت مطلقه» نیز، چیزی بیش از این نیست. البته پیامبر (ص) و ائمه (ع)، شؤون دیگری نیز داشته‏اند که از اختصاصات آنان بوده است؛ ولی آن مسائل ربطی به حوزه اختیارات حکومتی ندارد. چنان که پیامبر (ص) حق دخالت در شؤون فردی اشخاص را داشتند؛ لیکن ولیّ فقیه چنین حقی ندارد؛ زیرا این مسأله خارج از مسائل اجتماعی و حکومتی است.  ✅هیچ فرقی درحکومت داری ندارند؛تمام اختیاراتی که امام معصوم دارد؛ ولی فقیه هم دارد؛ پس در ولایت تشریعی فرقی بین حکومت معصوم و ولایت فقیه نیست؛ بلکه در ولایت تکویتی تفاوت وجود دارد۰ یعنی امامان معصوم ما می توانند در عالم وجود تصرف کنند برای مثال به اذن الله شفا دهند بیماران را همان طور که عیسی علیه السلام شفا میداد۰ و یا علم لدنی دارند و از همه امور باخبرند اما در مورد ولی فقیه ما معتقدیم که ولی فقیه در هر امری با متخصصان آن امر مشورت میکند؛ بعد حکم کلی را با توجه به مصلحت جامعه صادر می کند و در این صورت اطاعت او بر همه حتی مراجع وفقهای دیگرهم واجب است
👆👆
❓❓ شبهه در مورد اختیارات رهبری وخطر استبداد و دیکتاتوری در او چه جوابی میتوانیم بدهیم ✅✅علامه جوادی آملی این طور جواب دادند وجود سه ویژگی در رهبری 📍 یعنی فقیه اسلام شناس باشدوبتواندکشوررابراساس اسلام اداره کند 📍دوم فقیه یعنی صفت عدالت درفقیه باعث می شودکه فقیه خواسته های نفسانی خودرادراداره نظام دخالت ندهد 📍سوم ودرایت وتدبیرومدیریت فقیه که به موجب آن می گوییم فقیه آگاه به زمان است. ✅وجوداین سه ویژگی درفقیه جامع شرایط رهبری ؛ سبب ضعیف شدن احتمال استبداد است وازطرفی در قانون اساسی مجلسی به نام مجلس خبرگان معین نموده که کارهای رهبری را ارزیابی کند بر اساس قانون اساسی واگر خلاف قوانین کاری انجام داد یا توانایی اجرای قوانین رانداشت؛او را از رهبری ساقط میکند .پس خطر استبداد برابر صفر است
❓❓آیا ولایت مطلقه نظریه ای است که مختص بوده و غیر از اوکسی چنین نظریه ای را نداده است. اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
ولایت فقیه: 👈ولایت فقیه از بعد و از بعد پیشینه ای بس کهن دارد. 1⃣از بعد عملی تاریخچه ولایت فقیه به زمان حضور ائمه اطهار برمیگردد. مالک اشتر به نمایندگی از امام علی علیه السلام برای در اختیار گرفتن حکومت مصر از طرف امام اعزام شد. جناب مسلم بن عقیل در ماموریتی خاص به عنوان نماینده اباعبدالله الحسین علیه السلام عازم کوفه شد تا زمینه را برای ورود آن حضرت به این شهر آماده نماید. در زمان غیبت صغری امام زمان عج نیز ۴ نائب خاص امام از طرف امام سرپرستی امور شیعیان را درطول نزدیک به ۷۰ سال به عهده داشتند 🔺اسامی نواب خاص امام زمان در زمان غیبت صغری امام : عثمان بن سعید محمدبن عثمان حسین بن روح نوبختی علی بن محمد سمری ✅از بعد علمی هم ایده ولایت فقیه به زمان علمای سلف باز میگردد. نخستین جوانه های اندیشه حاکمیت فقها در بوستان علم و دانش و روییده است. علاوه براین در آثار علمای دیگری چون مقدس اردبیلی ،جوادبن محمد حسینی عاملی،(صاحب مفتاح الکرامه)ملا احمد نراقی و مرحوم شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) 🔺صاحب جواهر در این رابطه مینوسد: از عمل وفتوای اصحاب در ابواب فقه،عمومیت ولایت فقیه استفاده میشود بلکه شاید از نظر آنان این مطلب از مسلّمات یا ضروریات و بدیهیات باشد. 👈پس از صاحب جواهر که بحث جامع ومفصلی پیرامون ولایت فقیه ایراد کردند بسیاری از علما و اندیشمندان دیگر از جمله ،حاج آقا رضا نیز دراین باره سخن گفته اند. ✅ ودر نهایت (ره)این اندیشه را به بلوغ رسانده وآن را در چهارچوب یک تئوری کامل نظری و تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه ارائه کرده و با تاسیس نظام جمهوری اسلامی کاربرد عملی آن را نیز به اثبات رسانده 🚨گروهی نظر ولایت فقیه را فقط مختص امام خمینی میدانند!!! 👈👈 اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ در متن بالا خواندیم که امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
❓❓آیا ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی 🚨یکی از مسائل اصلی در باب ولایت فقیه که همواره معرکه‌ی آرا میان فقها بوده و بزرگان دین ما پیرامون آن به طور جد به بحث و گفتگو پرداخته‌اند، این مسئله است که آیا ولایتی که برای فقیه عادل ثابت است، امری است انتصابی یا اینکه انتخابی بوده و انتصابی در کار نیست؟! ✅✅جواب: بر اساس نظریه‌ی «ولایت انتصابی» فقیه عادل از جانب امام معصوم (علیه السلام) به ولایت بر مردم منصوب شده است و در واقع او به نیابت از معصوم (علیه السلام) به اجرای احکام الهی و اداره‌ی اموری اجتماعی -  سیاسی جامعه‌ی مسلمین می‌پردازد. اما بر اساس «ولایت انتخابی» مردم با انتخاب و بیعت خویش به فقیه عادل ولایت می‌دهند و در واقع او منتخب مردم بوده و به وکالت از طرف آن به اداره و سرپرستی امور جامعه می‌پردازد. تفاوت اصلی میان «ولایت انتصابی» و «ولایت انتخابی» در این است که در ولایت انتخابی، فقیه عادل ولایت خویش را از معصوم (علیه السلام) دریافت نکرده، بلکه مردم او را به ولایت انتخاب کرده‌اند، و در حقیقت او در امر حکومت داری وکیل از طرف مردم است و چنان چه در جای خود به اثبات رسیده، در وکالت تصمیم گیرنده‌ی اصلی موکل بوده نه وکیل، و او تنها در چارچوب همان اختیاراتی که موکل به او واگذار نموده است ایفای نقش می‌کند. اما در «ولایت انتصابی» فقیه عادل وکیل مردم نیست و او منصب و سمت خویش را از ناحیه‌ی معصوم (علیه السلام) که ادله‌ی شرعی بیانگر آن می‌باشد، دریافت نموده است، و لذا اقبال مردم و همراهی مردم با او، هیچ نقشی در اصل ولایت او ندارد، بلکه اقبال مردم تنها در اعمال ولایت او مؤثّر است و به عبارت دیگر، اقبال عمومی مردم، در مشروعیّت ولایت فقیه نقشی ندارد، بلکه در تحقق عینی آن موثر است. 👈 گروه کثیری از فقهای شیعه قائل به ولایت انتصابی برای فقیه هستند، و عده‌ای نیز ولایت انتصابی را منکر می‌باشد. دلایل ما که ولایت انتصابی را برای ولایت فقیه قائل هستیم برمیگردد به ادله نقلی و تاریخی ضرورت ولایت فقیه به عبارتی چون ولایت فقیه مشروعیت خود را از خدا و در ادامه از معصوم علیه السلام میگیرد پس انتصابی است . و خبرگان رهبری فقط ولی فقیه را کشف میکنند نه انتخاب
🚨🚨پاسخ به تصوری غلط از معنای ولایت فقیه درباره قیّم بودن: ⛔️برخی از ناآگاهان که منکر ولایت فقیه هستند، به جهت عدم درک صحیح از معنا و حقیقت ولایت فقیه، این ولایت را توهینی به مردم جامعه می‌دانند و معتقدند که هرگز نباید زیر بار چنین ولایت اهانت آمیزی رفت. منشا انحراف عقیدتی این گونه افراد آن است که: آن‌ها گمان می‌کنند ولایت داشتن فقیه بر مردم به این معنا است که افراد اجتماع، قاصر و محجور بوده و در زندگی فاقد رشد و درک و شعور هستند و لذا برای امور زندگی خویش نیازمند ولی و قیّم هستند و خود به تنهایی از عهده‌ی آن بر نمی‌آیند. ✅در ردّ گفتار این افراد ناآگاه باید گفت: ولایتی که فقیهان شیعه برای فقیه عادل در عصر غیبت قائل هستند همان ولایتی است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از آن برخوردارند، بنابراین همان‌طور که ولایت رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از سنخ ولایت بر قاصران نیست، ولایت فقیه نیز از سنخ چنین ولایتی نیست. با دقت در کلام اندیشمندان دینی و عالمان عرصه فقاهت می‌یابیم که ولایت مطرح شده در مورد فقیه عادل ولایت او در امور سیاسی و اجتماعی است که این ولایت کاملاً با ولایت بر قاصران متفاوت است. ✅✅افزون بر اینکه اگر ما در روایات شاهدیم که امام به عنوان قیّم مردم معرفی شده است، این قیّومیت از سنخ قیّومیت بر افراد قاصر و محجور (مانند سفیهان، مجانین و ...) نیست، بلکه قیّم بودن امام (علیه السلام) به این معنا است، که امام (علیه السلام) مایه‌ی قوام و انسجام و استواری مردم 
نقش رای مردم در مشروعیت را از اینجا بخونید👆
❓❓آیا ولی فقیه معصوم است 💥💥در اینجا ذکر یک نکته لازم است : در همه نظام های یک نفر به عنوان رئیس در راس حکومت قرار میگیرد اما وقتی درباره ولایت فقیه زیاد مطرح میشود علتش برمیگردد به این نکته که قصد دارند قداست آن را بشکنند تا اطاعت از آن کمتر شود💥💥 اما عصمت یعنی مصونیت از گناه، انحراف و خطا. تحقق عصمت به عنایت خدا است، ولی نه بدان معنا که از معصوم سلب قدرت شده و توانایی ارتکاب گناه را ندارد و یا کمبودی در وجود اوست و فاقد نیروی شهوت و غضب است، بلکه تحقق آن به اختیار و با به کار گرفتن عوامل باز دارنده از گناه به توفیق پروردگار است. 👈طبق آیات و احادیث معصومین، عصمت منحصر در پیامبران و امامان است. بنابراین، ولی فقیه در زمرۀ معصومان نیست. ❓❓حال، این سؤال پش می آید که اگر ولی فقیه معصوم نیست چرا باید از او اطاعت کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا، باید بدانیم که لزوم تشکیل حکومت به عصر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اختصاص نداشته است؛ بلکه درهر عصری بر مسلمانان واجب است حکومت تشکیل دهند و امور اجتماعی خود را به بهترین شکل اداره نمایند. در تاسیس حکومت بی شک هر انسان عاقلی می داند که رهبری جامعه را باید به شخصی سپرد که با تقوا، ایمان، مدیر، مدبر ... باشد. ❓❓سؤال دیگری که شاید به ذهن خطور نماید، این است که اگر ولی فقیه در سرپرستی جامعه دچار اشتباه و لغزش شد چه باید کرد؟ عرض می کنیم که با توجه به شرایطی که برای رهبری وجود دارد، مانند این که ۱. باید مؤمن، عادل، متقی باشد. ۲. فقیه اسلام شناس و آگاه به مسائل زمان باشد. ۳_باید توانایی و حسن تدبیر داشته باشد. ۴_ حاکم اسلامی باید از صفات زشتی چون: حرص، بخل، طمع، جاه دوستی، سازشکاری و سست رایی منزه باشد ...، ضریب اشتباه به حداقل کاهش می یابد. این مسئولیت چنان سنگین است که هر کس تاب و تحمل عمل کردن به آن را ندارد، مگر کسی که خود را از درون ساخته باشد و ارتباط خود را با خدای متعال در حد اعلی ارتقا بخشد تا بتواند چنین مسئولیت خطیر و مهمی را انجام دهد. لذا تحمل چنین مسئولیتی از انسانی بر می آید که تا حیطۀ عصمت و پاکی هدایت شده است. امیر المومنین (ع) می فرماید: شما به تجربه دانستید که سزاوار نیست فردی که زمام حکومت بر ناموس و خون (جان) مردم، در آمدهای عمومی مسلمین، احکام اسلام و رهبری مسلمین را در دست می گیرد، بخیل باشد و گرنه چشم طمع و حرص به اموال مردم می دوزد؛ نباید جاهل باشد و گرنه با نادانی خود آنها را گمراه می کند؛ نباید بد اخلاق و تند خو باشد و گرنه با بد اخلاقی خود آنها را از خویش می دور می کند؛ نباید از دولت های توانمند که دست به دست می شوند بترسد و گرنه با گروهی همراهی می کند و دیگران را وا می گذارد؛ نباید اهل رشوه گرفتن باشد وگرنه حقوق مردم را ضایع می کند و حکم شرع را مورد لزوم بیان نمی کند و نباید سنت رسول خدا را تعطیل کند و گرنه امت را تباه می سازد.»(نهج البلاغه،خطبه۳۱) بنابراین احتمال لغزش و اشتباه ولی فقیه در اصول و ارزش های دینی و اسلامی و حکومتی در حداقل ممکن است و چنین رهبری با ویژگی های منحصر به فرد هیچ گاه از او انتظار خطای فاحش نمی رود. ➖➖➖➖➖➖ ❓سوال دیگه اینکه آیا این هدایت الهی که درمصونیت ولی فقیه ازخطا و اشتباه متجلی می‌گردد درروایات ما هست ؟ 💠پاسخ : روایات بسیار زیاد در خصوص حظ و صیانت حاکم عادل از خطا و لغزش ،توسط خدای متعال وجود دارد ؛ مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: 🔆به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند،به او شرح صدر عطا کند و در دلش چشمه‌های حکمت بجوشاند؛ 🔅و دانش خود را از راه الهام به او آموزد، که در پاسخ هیچ سوال و پرسشی در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود ، زیرا از طرف خداوند مشمول کمک و تأیید اوست؛ ⚠️از خطا و لغزش و بر خورد ناصواب در امان است؛ 🌀 خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند، این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 📚منبع : الکافی ج 1 ص 201؛ 📚تحف العقول ص 439 ؛ 📚الاحتجاج ج 2 ص 436؛ 📚الامالی للصدوق ص 680 ؛ 📚عیون الاخبارالرضا ج1 ص 220
آیا می توان ولایت فقیه را معصوم دانست https://hawzah.net/fa/Question/View/62625 آیا ولی فقیه از نظر شما معصوم است؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2975
🚨نقد و بررسی شبهه دور  ۱. منظور از شبهه «دور»، در مجلس خبرگان رهبری چیست؟  پاسخ: فقهای شورای نگهبان، صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را تأیید می کنند و به بیان دیگر، مشروعیت نمایندگان مجلس خبرگان، به شورای نگهبان است. مجلس خبرگان رهبری نیز رهبر را انتخاب می کند؛ یعنی مشروعیت رهبری، به مجلس خبرگان وابسته است. از سوی دیگر، فقهای شورای نگهبان را رهبری منصوب می کند. در نتیجه، مشروعیت فقهای شورای نگهبان، به رهبری است و این، دور در مشروعیت است؛ زیرا مشروعیت هر یک از نهادهای یادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعیت خودش است ✅✅بنابر این، در پاسخ به شبهه دور، بنا بر عدم تخلف از قانون، در تأیید صلاحیت ها است. با این بنا بر اساس دو مبنا در باب رهبری و ولایت فقیه، شهبه دور از اساس باطل و وارد نخواهد بود: الف) مبنای نصب الهی و نظریه کشف 💥💥💥(نظریه کشف به زبان ساده تر: فقها ولی فقیه را در مجلس خبرگان انتخاب نمیکنند بلکه کشف میکنند یعنی اولا باتوجه به ویژگی های ولی فقیه که از کتب دینی درمورد آمده استفاده میکنند ، ثانیا خدا دلها را به سمت ولی سوق میدهد )💥💥💥 تبیین) مبنای نصب الهی و نظریه ۱. در این مبنا - اگر مشروعیت را به معنای شرعیت بگیریم - مشروعیت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نیست، بلکه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعیتی به وی اعطا نمی کند، بلکه جنبه کاشفیت از این نصب دارد و به اصطلاح، «تعیین مصداق» می کند. با این توصیف، حلقه دور می شکند؛ زیرا در شبهه دور، چنین فرض شده بود که خبرگان به رهبری مشروعیت می دهند. بنابراین، نه تنها رهبری مشروعیت خویش را از مجلس خبرگان نمی گیرد، بلکه خود، مشروعیت دهنده به همه اجزای نظام نیز هست.[۲] ۲. اگر گفته شود که مبنای عمل، قانون اساسی است، از دیدگاه قانون اساسی، رهبر فردی قانونی - و به تبع آن، شرعی - است که از مجرای مجلس خبرگان اثبات شود. بنابراین، درست است که مشروعیت شرعی رهبر، به نصب الهی است، ولی خبرگان راه اثبات مصداق این نصب هستند. از این رو، مشروعیت رهبری - که در این جا مشروعیت به معنای قانونی بودن، فرض شده است - به رأی خبرگان است. بنابراین، اگر در شبهه دور، مشروعیت به معنای قانونیت فرض شود، پاسخ «۱» کافی نخواهد بود. در این صورت باید گفت که با این فرض نیز شبهه دور وارد نیست؛ زیرا مشروعیت قانونی رهبر بعدی، متوقف بر مجلس خبرگان است، نه رهبر فعلی. پیش از تشکیل مجلس خبرگان بعدی، رهبر تعیین شده است و مشروعیت وی اثبات شده است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد.[۳] رهبر فعلی را نیز مجلس خبرگانی تعیین کرده است که وی هیچ رابطه انتصابی و انتخابی با اعضای آن یا فقهای شورای نگهبان، در زمان انتخاب نداشته است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد: مجلس خبرگان دوره اول --> رهبر فعلی --> فقهای شورای نگهبان --> خبرگان --> رهبر بعدی ✅✅تبیین بیشتر در لینک زیر👇👇
✅بیان زیبای امام خامنه ای در مورد اھمیت #جایگاه_ولایت_فقیه: 🔺 مسؤولیت رھبری حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رھبری این است که مراقب باشد این بخشهای مختلف آھنگ ناساز با نظام و اسلام و انقلاب نزنند. ھرجا چنین آھنگی به وجود بیاید، جای حضوررهبری است. 🔺 رھبری ھم یک شخص نیست. یک آدم، یک طلبه یک علی خامنه ای، یا علی خامنه ای های فراوان دیگری که هستند؛نیست. 👌رھبری یک عنوان و یک شخصیت و یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و #عشق_و_عاطفه_مردم و یک آبروست. 🔺 صدھا نفر مثل #علی_خامنه_ای در راه این حقیقت جان وآبرویشان رامیدهند؛ اهمیتی هم ندارد. بنده که چیزی نیستم 🔺 امام بزرگوار ما ھم - که به معنای حقیقی نامه برای این امت؛امام دلهابود- ھمینطور بود. او حاضر بود برای حفظ نظام و حفظ رھبری نظام، آبرویش را بدھد. 🍃١٩ تیرماه ١٣٧٩ | بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمھوری اسلامی ایران @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای : من تصورم این است که بُعد مهمى از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه، ناظر به همین است؛ یعنى انعطاف‌پذیرى. دستگاه ولایت … باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد؛ متحول کند … این نیست مسئلة ولایت مطلقه که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزى به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافى در دست کلیددار اصلى نظام وجود دارد که می تواند در آنجایى که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند؛ بنا را ترمیم کند». ۹۰/۶/۱۷
#پرسش‌و‌پاسخ 🔰 نظر رهبر انقلاب درباره «ولایت مطلقه فقیه»، و حد و مرز آن چیست؟ @hagigatevasel
✅ سخنرانی حجت‌الاسلام قاسمیان درباره 🔺 تاریخ به ما نشان داده است که فتنه‌های افراطیون داریم و فتنه‌های تفریطیون. ما دوره تفریطیون را دیده‌ایم نسبت به بحث ولایت. حالا فتنه افراطیون ممکن است اتفاق بیافتد و در شُرُف انعقاد است. یک عده ای با کسب معارف جلوترند از ولايت؛ یک عده ای با کسب معارف؛ عقب‌ترند. برای همین است که می‌گوید الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ. 🔺بحث «نُصح ائمه مسلمین» (نصیحت کردن ولی امر مسلمین) به جای خود درست است و در مورد معصوم و غیر معصوم وارد است. اما محوریّت «ولی» نباید از دست برود. آن کانون محوری نباید تخریب شود. 🔺بدانید که یک فتنه‌هایی در راه هست و خود را باید برای آن آماده کنیم که محصول بچه حزب‌اللهی‌های دو آتیشه است و عاملان آن به شدت عدالتخواه هستند؛ به شدت اهل معارف هستند. حالا این‌ها فاصله می‌گیرند چراکه رهبر را کندرو می‌دانند. 🔺فتنه‌ی آن‌هایی که رهبر را تندر و می‌دانند از سر ما گذشت و الآن دیگر تکرارپذیر نیست ولی فتنه کسانی که جلوترند هنوز واقع نشده. 🔺یک عده دارند؛ عده‌ای هم هم دارند. ممکن است بعدا در نقطه‌ای با هم ائتلاف کنند که می‌کنند. 🔺مانند دو لبه قیچی که درست است خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند اما ریشه یک چیز را می‌زنند. این دولبه قیچی نهایتاً در یک محوری با همدیگر ائتلاف می‌کنند. 🔺اگر پاسداشت ولایت واقعا برای کسی مهم است؛ مراقب باشد از این به بعد در برابر یک چهره جدید. ✅علامه مصباح یزدی هم فرمودند: دوگانه سازی بین ولایتمداری وعدالت طلبی برای ضربه زدن به ولی فقیه وجایگاه آن است. جوانان انقلابیِ ولایتمداربرای عدالت گستری حتی«خون»داده اند. « »👌 @hagigatevasel