eitaa logo
️حقیقت واصل
1.3هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
10.5هزار ویدیو
459 فایل
🌹امام خامنه ای:عادت کنیم که همه اخلاص وفداکاری و محبت وهمه قلب خودرابه #امام_زمان علیه السلام تقدیم کنیم. تاسیس کانال حقیقت واصل درتلگرام ،۸ آذر ۹۵ تاسیس کانال حقیقت واصل درایتا،۱۱فرودین ۹۷ به مدیریت محمدلو با احترام تقدیم محضر امام زمان
مشاهده در ایتا
دانلود
❓❓آیا ولایت مطلقه نظریه ای است که مختص بوده و غیر از اوکسی چنین نظریه ای را نداده است. اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
ولایت فقیه: 👈ولایت فقیه از بعد و از بعد پیشینه ای بس کهن دارد. 1⃣از بعد عملی تاریخچه ولایت فقیه به زمان حضور ائمه اطهار برمیگردد. مالک اشتر به نمایندگی از امام علی علیه السلام برای در اختیار گرفتن حکومت مصر از طرف امام اعزام شد. جناب مسلم بن عقیل در ماموریتی خاص به عنوان نماینده اباعبدالله الحسین علیه السلام عازم کوفه شد تا زمینه را برای ورود آن حضرت به این شهر آماده نماید. در زمان غیبت صغری امام زمان عج نیز ۴ نائب خاص امام از طرف امام سرپرستی امور شیعیان را درطول نزدیک به ۷۰ سال به عهده داشتند 🔺اسامی نواب خاص امام زمان در زمان غیبت صغری امام : عثمان بن سعید محمدبن عثمان حسین بن روح نوبختی علی بن محمد سمری ✅از بعد علمی هم ایده ولایت فقیه به زمان علمای سلف باز میگردد. نخستین جوانه های اندیشه حاکمیت فقها در بوستان علم و دانش و روییده است. علاوه براین در آثار علمای دیگری چون مقدس اردبیلی ،جوادبن محمد حسینی عاملی،(صاحب مفتاح الکرامه)ملا احمد نراقی و مرحوم شیخ محمد حسن نجفی (صاحب جواهر) 🔺صاحب جواهر در این رابطه مینوسد: از عمل وفتوای اصحاب در ابواب فقه،عمومیت ولایت فقیه استفاده میشود بلکه شاید از نظر آنان این مطلب از مسلّمات یا ضروریات و بدیهیات باشد. 👈پس از صاحب جواهر که بحث جامع ومفصلی پیرامون ولایت فقیه ایراد کردند بسیاری از علما و اندیشمندان دیگر از جمله ،حاج آقا رضا نیز دراین باره سخن گفته اند. ✅ ودر نهایت (ره)این اندیشه را به بلوغ رسانده وآن را در چهارچوب یک تئوری کامل نظری و تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه ارائه کرده و با تاسیس نظام جمهوری اسلامی کاربرد عملی آن را نیز به اثبات رسانده 🚨گروهی نظر ولایت فقیه را فقط مختص امام خمینی میدانند!!! 👈👈 اینان بااین سخن میخواهند نظرحضرت امام را شاز جلوه داده و از دور خارج کنند در حالی که در دوره های مختلف تاریخ در متن بالا خواندیم که امثال ؛ ؛ ؛ به گونه های مختلف به طرح این موضوع پرداخته اند. @hagigatevasel
❓❓آیا ولایت فقیه انتصابی است یا انتخابی 🚨یکی از مسائل اصلی در باب ولایت فقیه که همواره معرکه‌ی آرا میان فقها بوده و بزرگان دین ما پیرامون آن به طور جد به بحث و گفتگو پرداخته‌اند، این مسئله است که آیا ولایتی که برای فقیه عادل ثابت است، امری است انتصابی یا اینکه انتخابی بوده و انتصابی در کار نیست؟! ✅✅جواب: بر اساس نظریه‌ی «ولایت انتصابی» فقیه عادل از جانب امام معصوم (علیه السلام) به ولایت بر مردم منصوب شده است و در واقع او به نیابت از معصوم (علیه السلام) به اجرای احکام الهی و اداره‌ی اموری اجتماعی -  سیاسی جامعه‌ی مسلمین می‌پردازد. اما بر اساس «ولایت انتخابی» مردم با انتخاب و بیعت خویش به فقیه عادل ولایت می‌دهند و در واقع او منتخب مردم بوده و به وکالت از طرف آن به اداره و سرپرستی امور جامعه می‌پردازد. تفاوت اصلی میان «ولایت انتصابی» و «ولایت انتخابی» در این است که در ولایت انتخابی، فقیه عادل ولایت خویش را از معصوم (علیه السلام) دریافت نکرده، بلکه مردم او را به ولایت انتخاب کرده‌اند، و در حقیقت او در امر حکومت داری وکیل از طرف مردم است و چنان چه در جای خود به اثبات رسیده، در وکالت تصمیم گیرنده‌ی اصلی موکل بوده نه وکیل، و او تنها در چارچوب همان اختیاراتی که موکل به او واگذار نموده است ایفای نقش می‌کند. اما در «ولایت انتصابی» فقیه عادل وکیل مردم نیست و او منصب و سمت خویش را از ناحیه‌ی معصوم (علیه السلام) که ادله‌ی شرعی بیانگر آن می‌باشد، دریافت نموده است، و لذا اقبال مردم و همراهی مردم با او، هیچ نقشی در اصل ولایت او ندارد، بلکه اقبال مردم تنها در اعمال ولایت او مؤثّر است و به عبارت دیگر، اقبال عمومی مردم، در مشروعیّت ولایت فقیه نقشی ندارد، بلکه در تحقق عینی آن موثر است. 👈 گروه کثیری از فقهای شیعه قائل به ولایت انتصابی برای فقیه هستند، و عده‌ای نیز ولایت انتصابی را منکر می‌باشد. دلایل ما که ولایت انتصابی را برای ولایت فقیه قائل هستیم برمیگردد به ادله نقلی و تاریخی ضرورت ولایت فقیه به عبارتی چون ولایت فقیه مشروعیت خود را از خدا و در ادامه از معصوم علیه السلام میگیرد پس انتصابی است . و خبرگان رهبری فقط ولی فقیه را کشف میکنند نه انتخاب
🚨🚨پاسخ به تصوری غلط از معنای ولایت فقیه درباره قیّم بودن: ⛔️برخی از ناآگاهان که منکر ولایت فقیه هستند، به جهت عدم درک صحیح از معنا و حقیقت ولایت فقیه، این ولایت را توهینی به مردم جامعه می‌دانند و معتقدند که هرگز نباید زیر بار چنین ولایت اهانت آمیزی رفت. منشا انحراف عقیدتی این گونه افراد آن است که: آن‌ها گمان می‌کنند ولایت داشتن فقیه بر مردم به این معنا است که افراد اجتماع، قاصر و محجور بوده و در زندگی فاقد رشد و درک و شعور هستند و لذا برای امور زندگی خویش نیازمند ولی و قیّم هستند و خود به تنهایی از عهده‌ی آن بر نمی‌آیند. ✅در ردّ گفتار این افراد ناآگاه باید گفت: ولایتی که فقیهان شیعه برای فقیه عادل در عصر غیبت قائل هستند همان ولایتی است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و پیشوایان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از آن برخوردارند، بنابراین همان‌طور که ولایت رسول گرامی اسلام و امامان معصوم (صلوات الله علیهم اجمعین) از سنخ ولایت بر قاصران نیست، ولایت فقیه نیز از سنخ چنین ولایتی نیست. با دقت در کلام اندیشمندان دینی و عالمان عرصه فقاهت می‌یابیم که ولایت مطرح شده در مورد فقیه عادل ولایت او در امور سیاسی و اجتماعی است که این ولایت کاملاً با ولایت بر قاصران متفاوت است. ✅✅افزون بر اینکه اگر ما در روایات شاهدیم که امام به عنوان قیّم مردم معرفی شده است، این قیّومیت از سنخ قیّومیت بر افراد قاصر و محجور (مانند سفیهان، مجانین و ...) نیست، بلکه قیّم بودن امام (علیه السلام) به این معنا است، که امام (علیه السلام) مایه‌ی قوام و انسجام و استواری مردم 
نقش رای مردم در مشروعیت را از اینجا بخونید👆
❓❓آیا ولی فقیه معصوم است 💥💥در اینجا ذکر یک نکته لازم است : در همه نظام های یک نفر به عنوان رئیس در راس حکومت قرار میگیرد اما وقتی درباره ولایت فقیه زیاد مطرح میشود علتش برمیگردد به این نکته که قصد دارند قداست آن را بشکنند تا اطاعت از آن کمتر شود💥💥 اما عصمت یعنی مصونیت از گناه، انحراف و خطا. تحقق عصمت به عنایت خدا است، ولی نه بدان معنا که از معصوم سلب قدرت شده و توانایی ارتکاب گناه را ندارد و یا کمبودی در وجود اوست و فاقد نیروی شهوت و غضب است، بلکه تحقق آن به اختیار و با به کار گرفتن عوامل باز دارنده از گناه به توفیق پروردگار است. 👈طبق آیات و احادیث معصومین، عصمت منحصر در پیامبران و امامان است. بنابراین، ولی فقیه در زمرۀ معصومان نیست. ❓❓حال، این سؤال پش می آید که اگر ولی فقیه معصوم نیست چرا باید از او اطاعت کرد؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا، باید بدانیم که لزوم تشکیل حکومت به عصر پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اختصاص نداشته است؛ بلکه درهر عصری بر مسلمانان واجب است حکومت تشکیل دهند و امور اجتماعی خود را به بهترین شکل اداره نمایند. در تاسیس حکومت بی شک هر انسان عاقلی می داند که رهبری جامعه را باید به شخصی سپرد که با تقوا، ایمان، مدیر، مدبر ... باشد. ❓❓سؤال دیگری که شاید به ذهن خطور نماید، این است که اگر ولی فقیه در سرپرستی جامعه دچار اشتباه و لغزش شد چه باید کرد؟ عرض می کنیم که با توجه به شرایطی که برای رهبری وجود دارد، مانند این که ۱. باید مؤمن، عادل، متقی باشد. ۲. فقیه اسلام شناس و آگاه به مسائل زمان باشد. ۳_باید توانایی و حسن تدبیر داشته باشد. ۴_ حاکم اسلامی باید از صفات زشتی چون: حرص، بخل، طمع، جاه دوستی، سازشکاری و سست رایی منزه باشد ...، ضریب اشتباه به حداقل کاهش می یابد. این مسئولیت چنان سنگین است که هر کس تاب و تحمل عمل کردن به آن را ندارد، مگر کسی که خود را از درون ساخته باشد و ارتباط خود را با خدای متعال در حد اعلی ارتقا بخشد تا بتواند چنین مسئولیت خطیر و مهمی را انجام دهد. لذا تحمل چنین مسئولیتی از انسانی بر می آید که تا حیطۀ عصمت و پاکی هدایت شده است. امیر المومنین (ع) می فرماید: شما به تجربه دانستید که سزاوار نیست فردی که زمام حکومت بر ناموس و خون (جان) مردم، در آمدهای عمومی مسلمین، احکام اسلام و رهبری مسلمین را در دست می گیرد، بخیل باشد و گرنه چشم طمع و حرص به اموال مردم می دوزد؛ نباید جاهل باشد و گرنه با نادانی خود آنها را گمراه می کند؛ نباید بد اخلاق و تند خو باشد و گرنه با بد اخلاقی خود آنها را از خویش می دور می کند؛ نباید از دولت های توانمند که دست به دست می شوند بترسد و گرنه با گروهی همراهی می کند و دیگران را وا می گذارد؛ نباید اهل رشوه گرفتن باشد وگرنه حقوق مردم را ضایع می کند و حکم شرع را مورد لزوم بیان نمی کند و نباید سنت رسول خدا را تعطیل کند و گرنه امت را تباه می سازد.»(نهج البلاغه،خطبه۳۱) بنابراین احتمال لغزش و اشتباه ولی فقیه در اصول و ارزش های دینی و اسلامی و حکومتی در حداقل ممکن است و چنین رهبری با ویژگی های منحصر به فرد هیچ گاه از او انتظار خطای فاحش نمی رود. ➖➖➖➖➖➖ ❓سوال دیگه اینکه آیا این هدایت الهی که درمصونیت ولی فقیه ازخطا و اشتباه متجلی می‌گردد درروایات ما هست ؟ 💠پاسخ : روایات بسیار زیاد در خصوص حظ و صیانت حاکم عادل از خطا و لغزش ،توسط خدای متعال وجود دارد ؛ مثل روایت شریف امام رضا (علیه السلام) که فرمودند: 🔆به راستی چون خدا بنده ای را برای اداره امور بندگان خود انتخاب کند،به او شرح صدر عطا کند و در دلش چشمه‌های حکمت بجوشاند؛ 🔅و دانش خود را از راه الهام به او آموزد، که در پاسخ هیچ سوال و پرسشی در نماند و از حق و حقیقت سرگردان نشود ، زیرا از طرف خداوند مشمول کمک و تأیید اوست؛ ⚠️از خطا و لغزش و بر خورد ناصواب در امان است؛ 🌀 خدا او را بدین صفات اختصاص داده تا حجت بالغه بر هر کدام از خلقش باشد که او را درک کند، این فضل الهی است که به هر که خواهد عطا کند، و خداوند صاحب فضل بزرگ است. 📚منبع : الکافی ج 1 ص 201؛ 📚تحف العقول ص 439 ؛ 📚الاحتجاج ج 2 ص 436؛ 📚الامالی للصدوق ص 680 ؛ 📚عیون الاخبارالرضا ج1 ص 220
آیا می توان ولایت فقیه را معصوم دانست https://hawzah.net/fa/Question/View/62625 آیا ولی فقیه از نظر شما معصوم است؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2975
🚨نقد و بررسی شبهه دور  ۱. منظور از شبهه «دور»، در مجلس خبرگان رهبری چیست؟  پاسخ: فقهای شورای نگهبان، صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان را تأیید می کنند و به بیان دیگر، مشروعیت نمایندگان مجلس خبرگان، به شورای نگهبان است. مجلس خبرگان رهبری نیز رهبر را انتخاب می کند؛ یعنی مشروعیت رهبری، به مجلس خبرگان وابسته است. از سوی دیگر، فقهای شورای نگهبان را رهبری منصوب می کند. در نتیجه، مشروعیت فقهای شورای نگهبان، به رهبری است و این، دور در مشروعیت است؛ زیرا مشروعیت هر یک از نهادهای یادشده، با واسطه، متوقف بر مشروعیت خودش است ✅✅بنابر این، در پاسخ به شبهه دور، بنا بر عدم تخلف از قانون، در تأیید صلاحیت ها است. با این بنا بر اساس دو مبنا در باب رهبری و ولایت فقیه، شهبه دور از اساس باطل و وارد نخواهد بود: الف) مبنای نصب الهی و نظریه کشف 💥💥💥(نظریه کشف به زبان ساده تر: فقها ولی فقیه را در مجلس خبرگان انتخاب نمیکنند بلکه کشف میکنند یعنی اولا باتوجه به ویژگی های ولی فقیه که از کتب دینی درمورد آمده استفاده میکنند ، ثانیا خدا دلها را به سمت ولی سوق میدهد )💥💥💥 تبیین) مبنای نصب الهی و نظریه ۱. در این مبنا - اگر مشروعیت را به معنای شرعیت بگیریم - مشروعیت رهبری، به رأی خبرگان وابسته نیست، بلکه به نصب الهی است و رأی خبرگان، مشروعیتی به وی اعطا نمی کند، بلکه جنبه کاشفیت از این نصب دارد و به اصطلاح، «تعیین مصداق» می کند. با این توصیف، حلقه دور می شکند؛ زیرا در شبهه دور، چنین فرض شده بود که خبرگان به رهبری مشروعیت می دهند. بنابراین، نه تنها رهبری مشروعیت خویش را از مجلس خبرگان نمی گیرد، بلکه خود، مشروعیت دهنده به همه اجزای نظام نیز هست.[۲] ۲. اگر گفته شود که مبنای عمل، قانون اساسی است، از دیدگاه قانون اساسی، رهبر فردی قانونی - و به تبع آن، شرعی - است که از مجرای مجلس خبرگان اثبات شود. بنابراین، درست است که مشروعیت شرعی رهبر، به نصب الهی است، ولی خبرگان راه اثبات مصداق این نصب هستند. از این رو، مشروعیت رهبری - که در این جا مشروعیت به معنای قانونی بودن، فرض شده است - به رأی خبرگان است. بنابراین، اگر در شبهه دور، مشروعیت به معنای قانونیت فرض شود، پاسخ «۱» کافی نخواهد بود. در این صورت باید گفت که با این فرض نیز شبهه دور وارد نیست؛ زیرا مشروعیت قانونی رهبر بعدی، متوقف بر مجلس خبرگان است، نه رهبر فعلی. پیش از تشکیل مجلس خبرگان بعدی، رهبر تعیین شده است و مشروعیت وی اثبات شده است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد.[۳] رهبر فعلی را نیز مجلس خبرگانی تعیین کرده است که وی هیچ رابطه انتصابی و انتخابی با اعضای آن یا فقهای شورای نگهبان، در زمان انتخاب نداشته است. بنابراین، هیچ دوری وجود ندارد: مجلس خبرگان دوره اول --> رهبر فعلی --> فقهای شورای نگهبان --> خبرگان --> رهبر بعدی ✅✅تبیین بیشتر در لینک زیر👇👇
✅بیان زیبای امام خامنه ای در مورد اھمیت #جایگاه_ولایت_فقیه: 🔺 مسؤولیت رھبری حفظ نظام و انقلاب است. وظیفه اصلی رھبری این است که مراقب باشد این بخشهای مختلف آھنگ ناساز با نظام و اسلام و انقلاب نزنند. ھرجا چنین آھنگی به وجود بیاید، جای حضوررهبری است. 🔺 رھبری ھم یک شخص نیست. یک آدم، یک طلبه یک علی خامنه ای، یا علی خامنه ای های فراوان دیگری که هستند؛نیست. 👌رھبری یک عنوان و یک شخصیت و یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و #عشق_و_عاطفه_مردم و یک آبروست. 🔺 صدھا نفر مثل #علی_خامنه_ای در راه این حقیقت جان وآبرویشان رامیدهند؛ اهمیتی هم ندارد. بنده که چیزی نیستم 🔺 امام بزرگوار ما ھم - که به معنای حقیقی نامه برای این امت؛امام دلهابود- ھمینطور بود. او حاضر بود برای حفظ نظام و حفظ رھبری نظام، آبرویش را بدھد. 🍃١٩ تیرماه ١٣٧٩ | بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمھوری اسلامی ایران @hagigatevasel
🌹امام خامنه ای : من تصورم این است که بُعد مهمى از قید اطلاق که امام منضم کردند به ولایت فقیه، ناظر به همین است؛ یعنى انعطاف‌پذیرى. دستگاه ولایت … باید بتواند به طور دائم خودش را پیش ببرد؛ متحول کند … این نیست مسئلة ولایت مطلقه که فقیه هر کار دلش خواست، بکند؛ یک وقت یک چیزى به نظرش رسید که باید این کار انجام بگیرد، فوراً انجام دهد؛ قضیه این نیست. قضیه این است که یک حالت انعطافى در دست کلیددار اصلى نظام وجود دارد که می تواند در آنجایى که لازم است، مسیر را تصحیح و اصلاح کند؛ بنا را ترمیم کند». ۹۰/۶/۱۷
#پرسش‌و‌پاسخ 🔰 نظر رهبر انقلاب درباره «ولایت مطلقه فقیه»، و حد و مرز آن چیست؟ @hagigatevasel
✅ سخنرانی حجت‌الاسلام قاسمیان درباره 🔺 تاریخ به ما نشان داده است که فتنه‌های افراطیون داریم و فتنه‌های تفریطیون. ما دوره تفریطیون را دیده‌ایم نسبت به بحث ولایت. حالا فتنه افراطیون ممکن است اتفاق بیافتد و در شُرُف انعقاد است. یک عده ای با کسب معارف جلوترند از ولايت؛ یک عده ای با کسب معارف؛ عقب‌ترند. برای همین است که می‌گوید الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ. 🔺بحث «نُصح ائمه مسلمین» (نصیحت کردن ولی امر مسلمین) به جای خود درست است و در مورد معصوم و غیر معصوم وارد است. اما محوریّت «ولی» نباید از دست برود. آن کانون محوری نباید تخریب شود. 🔺بدانید که یک فتنه‌هایی در راه هست و خود را باید برای آن آماده کنیم که محصول بچه حزب‌اللهی‌های دو آتیشه است و عاملان آن به شدت عدالتخواه هستند؛ به شدت اهل معارف هستند. حالا این‌ها فاصله می‌گیرند چراکه رهبر را کندرو می‌دانند. 🔺فتنه‌ی آن‌هایی که رهبر را تندر و می‌دانند از سر ما گذشت و الآن دیگر تکرارپذیر نیست ولی فتنه کسانی که جلوترند هنوز واقع نشده. 🔺یک عده دارند؛ عده‌ای هم هم دارند. ممکن است بعدا در نقطه‌ای با هم ائتلاف کنند که می‌کنند. 🔺مانند دو لبه قیچی که درست است خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند اما ریشه یک چیز را می‌زنند. این دولبه قیچی نهایتاً در یک محوری با همدیگر ائتلاف می‌کنند. 🔺اگر پاسداشت ولایت واقعا برای کسی مهم است؛ مراقب باشد از این به بعد در برابر یک چهره جدید. ✅علامه مصباح یزدی هم فرمودند: دوگانه سازی بین ولایتمداری وعدالت طلبی برای ضربه زدن به ولی فقیه وجایگاه آن است. جوانان انقلابیِ ولایتمداربرای عدالت گستری حتی«خون»داده اند. « »👌 @hagigatevasel
🚨گاهی ولی به خاطر مصالحی مامور به سکوت است اما پیرو ولی باید روشنگری کند .. ✅حضرت آیت الله مصباح یزدی: 👈علی در مصلحت نصیحت و سکوت، 👈ابوذر منتقد عبور از خطوط قرمز حکومت نبوی 🔺نشانه هايي داريم كه در زمان معصوم برخي از بهترين شيعيان، كارهايي ميكردند كه خود معصوم انجام نميداد اما نهي هم نميكرد. 👈 نمونه بارزش، جناب است. ميدانيد كه ايام خلا‌فت عثمان، خيلي در بيت المال اسراف شد و... اميرالمؤمنين (ع) فقط به تذكراتي دوستانه اكتفا ميكردند و برخورد تندي با عثمان نداشتند؛ حتي هنگامي كه مردم جمع شدند تا عثمان را بكشند، ايشان ممانعت كردند، وقتي آب را به روي عثمان بستند، ايشان حسن و حسين را فرستادند؛ ولي در همين اوقات ابوذر با تندي با عثمان برخورد مي كرد و... . در تاريخ اصلا‌ً نيامده كه يك بار اميرالمؤمنين به ابوذر فرموده باشند كمي آرام تر. 🔺وقتي عثمان ديد هيچ چاره اي ندارد، ابوذر را به ربذه تبعيد كرد. حضرت خودشان تشريف آوردند، امام حسن و امام حسين را هم با خودشان آوردند براي مشايعت ابوذر. خليفه ابوذر را به عنوان يك شخص مزاحم و به اصطلا‌ح مفسد كه وضع كشور را دارد به هم ميزند، از مدينه بيرون ميكند؛ ولي اميرالمؤمنين با امام حسن و امام حسين به مشايعتش مي آيند. تو براي حفظ دينت تلا‌ش كردي و آن ها به خاطر دنيايشان دارند تو را تبعيد مي كنند 🚨بنابراين گاهي ممكن شخصیت بزرگي به سبب شرايط خاصي وظيفه نداشته باشد كه حرفي را مطرح كند، ولي معنايش اين نيست كه ديگران بايد سكوت كنند. آن ها بايد وظيفه خودشان را انجام دهند و امر به معروف و نهي از منكر كنند و اين بهانه را نياورند كه اگر خوب بود، آن شخصيت هم انجام ميداد. ما بايد اين درك را داشته باشيم كه چرا علي مانند حضرت زهرا اقدام نكرد. گاهي علي ميفرمايد اين كار حرام است؛كه در اين صورت البته همه بايد مطيع باشيم. يا به عنوان رهبر جامعه اسلا‌مي حكم حكومتي داده ميشود؛ كه در نتيجه همه بايد بپذيرند و‌ معني ولا‌يت فقيه همين است. اما گاهي حكم حكومتي نكرده كه ديگران امر به معروف نكنند؛‌در اين صورت ديگران بايد وظيفه خودشان را انجام دهند. ۸۴/۵/۲۶ 📝البته نمونه بارز این جور روشنگری ها را در دفاع جانانه خانم سلام الله در دفاع از امیرالمومنین دیدیم. ✅✅کلام امام خامنه ای درباره روشنگری : شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، ،باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید -که من حالا عرض خواهم کرد- نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. ⭕️این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان ، یا فلان ، یا فلان ،یا فلان چه موضعى اتخاذ میکند، که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید ⛔️نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. 🔹رهبرى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ 📍شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛ ✅منتها معیار عبارت باشد از تقوا؛ معیار، باشد. 🔹تقوا یعنى اسیر هواى نَفْس نشدن در جانب‌‌دارى و طرف‌‌دارى یا در مخالفت و معارضه، در انتقاد یا در تمجید؛ این را رعایت کنید. ❎اگر این رعایت شد، هم انتقاد خوب است، هم جانب‌‌دارى و تمجید خوب است: از شخص، از دولت، از فلان جریان سیاسى؛ از فلان حادثه‌‌ى سیاسى؛ هیچ اشکالى ندارد. 💠البته اگر در یک زمینه‌‌اى نظرى هم از سوى این حقیر ابراز شد، آن کسانى که حسنِ‌‌ظن دارند و این نظر را قبول دارند، ممکن است این هم یکى از عواملى باشد که در آنها دخالت خواهد داشت؛ لکن این به معناى این نیست که وظیفه‌‌ى افراد در مورد موضع‌‌گیرى‌‌ها و در مورد اظهارنظرها ساقط بشود؛ نه، هرکسى نگاه کند و وظیفه‌‌اش را انجام بدهد.» ۹۳/۵/۶
✅✅ در قانون اساسی زمینه تحقق رهبری فقیه جامع الشریط را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته می شود، آماده كرده است تا ضامن عدم انحراف سازمان های متخلف از وظایف خود باشد. ولایت فقیه در مقدمه قانون اساسی چنین طرح شده است: 🔺«طرح حكومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه كه در اوج خفقان و اختناق رژیم استبدادی از سوی امام خمینی ارائه شد انگیزه مشخص و منسجم نوینی را در مردم مسلمان ایجاد نموده و راه اصیل مبارزه مكتبی اسلام را گشود،...»   🔺هم چنین در مقدمه قانون اساسی آمده است: «ولایت فقیه عادل، بر اساس ولایت امر و امامت مستمر، قانون اساسی زمینه تحقق رهبری فقیه جامعه الشرایطی را كه از طرف مردم به عنوان رهبر شناخته می شود (مجاری الامور بید العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه) آماده می كند تا ضامن عدم انحراف سازمان های مختلف از وظایف اصیل اسلامی خود باشد». 🔺اصل ۵ قانون اساسی ولایت فقیه را به عنوان یك خصیصه ممتاز نظام اسلامی شناخته است كه مقرر می دارد:  «در زمان غیبت حضرت ولی عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است كه اصل یكصد و هفتم عهده دار آن می گردد». 🔺اصل ۵۷ به عنوان ولایت مطلقه امر آمده است: «قوای حاكم در جمهوری اسلامی ایران عبارت اند از: قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه كه زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یكدیگرند». 🔺اصل ۶۰ قانون اساسی:  «اعمال قوه مجریه جز در اموری كه در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده از طریق رئیس جمهور و وزرا است.» این اصل قسمتی از اعمال قوه مجریه را بر عهده مقام رهبری گذارده است. 🔺اصل ۹۱ قانون اساسی: «... شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز، انتخاب این عده با مقام رهبری است.» این اصل قانون اساسی در مورد شورای نگهبان و چگونگی تركیب اعضای آن می باشد كه قسمت اول این اصل درباره وظیفه رهبر می باشد. 🔺اصل ۱۰۷ قانون اساسی: «پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبر كبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی ـ قدس سره الشریف ـ كه از طرف اكثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است.  خبرگان رهبری درباره همه فقهای واجد شرایط مذكور در اصول پنجم و یكصد و نهم بررسی و مشورت می كنند. هر گاه یكی از آنان را اعلم به احكام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یكی از صفات مذكور در اصل یكصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می كنند و در غیر این صورت یكی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت....». 🔺اصل ۱۰۸ قانون اساسی: «قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، كیفیت انتخاب آن ها و آئین نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اكثریت آرای آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد...». 🔺اصل ۱۰۹ قانون اساسی:«شرایط و صفات رهبر: الف. صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه، ب. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام، ج. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت كافی برای رهبری. در صورت تعدد واجدین شرایط فوق شخصی كه دارای بینش فقهی و سیاسی قوی تر باشد، مقدم است».   🔺اصل ۱۱۰ قانون اساسی وظایف و اختیارات رهبری در ادامه می آید👇
✅✅وظايف و اختيارات رهبری طبق اصل ۱۱۰ قانون اساسی: 1⃣- تعيين سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي ايران پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام. 2⃣نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام. 3⃣- فرمان همه‌پرسي. 4⃣ فرماندهي كل نيروهاي مسلح. 5⃣ اعلان جنگ و صلح و بسيج نيروها. 6⃣نصب و عزل و قبول استعفا‏ء: الف- فقهاي شوراي نگهبان . ب- عالي‌ترين مقام قوة قضائيه. ج- رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. د- رئيس ستاد مشترك. ه‍- فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. و- فرماندهان عالي نيروهاي نظامي و انتظامي.  7⃣ حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه. 8⃣ حل معضلات نظام كه از طرق عادي قابل حل نيست، از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام.  9⃣- امضاء حكم رياست جمهوري پس از انتخاب مردم- صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري از جهت دارا بودن شرايطي كه در اين قانون مي‌آيد، بايد قبل از انتخابات به تأييد شوراي نگهبان و در دوره اول به تأييد رهبري برسد. 🔟- عزل رئيس‌جمهور با در نظر گرفتن مصالح كشور پس از حكم ديوان عالي كشور به تخلف وي از وظايف قانوني، يا رأي مجلس شوراي اسلامي به عدم كفايت وي بر اساس اصل هشتاد و نهم.  1⃣1⃣ عفو يا تخفيف مجازات محكومين در حدود موازين اسلامي پس از پيشنهاد رئيس قوة قضائيه. رهبر مي‌تواند بعضي از وظايف و اختيارات خود را به شخص ديگري تفويض كند.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حتما ببینید/ برنامه دشمن برای فتنه ۹۸ از زبان استادحسن عباسی: 🚨هشدار دکتر عباسی👇 ♦️هر ۱۰ سال یک بار ولایت فقیه را هدف گرفتند برای تضعیف رهبری. ✅پاسخ قاطع دکترعباسی و مطالبه گری مردم: ❗️❗️می گویند #اختیارات_ولایت_فقیه زیاد است 🔴 قانون اساسی ۱۷۷ اصل دارد ⚠۳۸ مورد اصل اختیارات رئیس جمهور ⚠۳۷ مورد اصل اختیارات مجلس ⚠۱۸ مورد اصل اختیارات قوه قضائیه 🔍۵ مورد اصل اختیارات رهبریت 💯اگرمردم انتظار دارند رهبری #مشکلات_کشور_را_درست_کند باید اختیارات رهبرطبق قانون افزایش یابد. #جوانان_انقلابی_آمادگی_دفع_فتنه_۹۸ @hagigatevasel
وظایف رهبری .pdf
2.57M
✨بسم الله الرحمن الرحیم (امام خامنه‌ای حفظه‌الله) ⬅️هیچ‌کس به اندازه ولیّ امرمسلمینِ جامعه اسلامی، مظلوم نیست، چون مردم، محدودیتهای ایشان را خوب درک نمی‌کنند 👈و از طرفی ، محدودیتهای ایشان را خوب می‌فهمند و ایشان را تحت فشار قرار می‌دهند، و ایشان نیز هرگز نمی‌تواند همۀ واقعیتها را بیان کند ⬅️اما در عین حال باید به وظیفه ای که درست می‌دهد، عمل نماید. 🚨 📣پی دی اف رنگی وظایف رهبری؛ انتشار حداکثری پیام
1_27241672.pdf
2.14M
سؤالهای در رابطه با به همراه پاسخ آنها @hagigatevasel
01 New - شهدا و ولایت.ppsx
30.65M
🌹پرده نگار شهدا / ولایت / ولایتمداری 👌بسیار عالی حتما ببینید
⬅️ #ولایت_فقیه 👈ولایت رسول‌الله 🔶آن کس که در ولایت فقیه وسوسه افکنی کند در مراد ائمه طاهرین دقت نکرده است. 🔶در هر چیزی که پیامبر و امام حق آنها بوده، فقیه نیز در همان حد ولایت دارد.