*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق شناخت صفات اخلاقی ومتصف شدن به اوصاف مؤمنان راستین وبااخلاص
روز پنجشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
لااله الاالله الملک الحق المبین
*تواضع ، برجسته ترین صفات مؤمنان حقیقی*
*برترین صفت برای مؤمن*
قرآن کریم میفرماید که یکی از صفاتِ خوب و برجستهی مؤمنانِ حقیقی، تواضع است.
تواضع در برابرِ تمام انسانها،
مخصوصاً اهلِ ايمان:
*أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ*
نسبت به مومنین،
متواضع هستند...
*انسان متکبّر و مغرور*
اصلاً خدا از بندهای که متکبّر و مغرور باشه،
خیلی بدش میاد،
لذا لحنِ آیاتِ قرآن نسبت به آدمهای مغرور و متکبّر، خیلی تند است:
*لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّکَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا*
روی زمین، با تکبّر و غرور راه مرو!
تو نمیتوانی زمین را بشکافی،
و طول قامتت هرگز به کوهها نمیرسد!
*مغرور وخودخواه نباشیم*
خیلی ساده وهمگان فهم بگوئیم
فکر کردیم چه کسی هستیم، که انقدر غرور و تکبر داریم؟؟!
چرا انقدر مغرورانه راه می رویم ؟!
فکر کردیم لباسِ ومقام نشانه برتری انسان است
هرگز،
آیامدرک تحصیلی آقای وکرامت بخش است ،
خودروی که برآن سواریم ،
خانه ایی که دراو سکنا داریم ؟!
انقدر غرور و تکبر نداشته باشیم، پایان عمروعبوراز دنیا فقط درچند متر جا قرارخواهیم گرفت
تنها وتنها
توجه کنیم به نالاهای سحرگاه حضرات ائمه اطهار
که چگونه از خوف قبروقیامت می گریستن
*نصیحت لقمان حکیم*
لذا یکی از نصیحتهای لقمانِ حکیم به فرزندش همینه:
*لَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ*
پسرم! با بیاعتنایی از مردم روی مگردان،
و مغرورانه بر زمین راه مرو،
زیرا خداوند هیچ متکبّرِ مغروری را دوست ندارد
سوره لقمان آیه۱۸
سوره اسراء آیه۳۷
سوره مائده آیه۵۴
*التماس دعادارم*
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت خداوند وپیروی ازمکتب علوی وفاطمی
روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*مواعظ ونصایح حضرت فاطمه*
*علم و ذکر*
آدمیت آدمی در گرو تحصیل دو دستاورد عظیم است:
علم و ذکر،
با علم از جهل ها جدا می شویم و با ذکر از غفلت ها، انسان در یک مرحله جاهل است و محتاج دانستن، اما پس از یافتن و فهمیدن خطری دیگر بر سر راه است و آن غفلت و بی خبری است.
در این مرحله دیگر علم کارساز نیست که ذکر و تذکر کارساز و چاره ی درد است.
جوانه فکر آدمی اگر با آب ذکر آبیاری نشود،
خشک شده و از بین خواهد رفت.
*برترین مصلحت*
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد پروردگار بزرگ برترین مصلحت او را به سوی او فرو خواهد فرستاد.
*اخلاص درعبادت*
حضرت می فرمایند که علاوه بر اخلاص در عبادت باید زمینه های دیگر نیز وجود داشته باشد در بعضی مواقع عبادت خالصانه است ولی بعضی از گناهان دعا را حبس می کنند مانند حسد و عجب و کبر مانع از رفعت حتی دعایی که سالم است می شود.
پس علاوه بر اخلاص باید زمینه های دیگر را نیز آمده کرد.
*بهترین شما مردم*
بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و همرانشان را اکرام کرده و بزرگ می دارند.
آدم ها به خاطر راحت و برتری طلبی،
دیگران را زیربار می کشند و آن ها که زرنگ تر هستند بار خود را با منت بر شانه های دیگران می گذارند. وقتی آدمی بیشتر فهمید، زرنگی را در این می بیند که خالی و با ظرفیت خنثی حرکت نکند،
این جاست که منت می پذیرد،
البته این منت با اکرام و عزت و مهربانی است.
در خدمت مادر خود باش که بهشت زیر پای مادران است.
*نشانه های مروت*
فاطمه از رسول خدا (ص) روایت می کند: شش چیز از مروت است،
سه تای آن در حضور و سه دیگر در سفر،
آن سه که در حضور است تلاوت قرآن،
آباد کردن مساجد و معاشرت کردن با برادران دینی برای خدا،
اما آن سه که در سفر است بخشیدن توشه،
حسن خلق وحسن معاشرت وپرهیز از معصیت خداوند.
*روزه مقبول*
روزه دار به روزه داری خود عمل نکرده است،
اگر زبان و گوش و چشم و جوارح خود را نگاه نداشته باشد
علامه مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار
شادی ارواح طیبه شهدا وامام ره وشهدای مظلوم غزه وجمیع اموات بخصوص والدین شماعزیزان
الفاتحه مع صلوات
https://eitaa.com/haj_razavi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم🚩🚩🚩
يابن الحسن! عجل الله تعالی فرجك
تا کی ز فراق تو نهم بر سر غم غم
تا چند بدل غصه نشیند بسر هم
ای صیقلی اشک بیا تا بزدائیم
این زنگ که از سینه بهم آمده از غم
ای بلبل همدرد دمی گوش فرادار
من هم بسرایم بود این غم شودم کم
نی نی نکنم از غم هجر تو شکایت
از دوست چه آید همه شادیست نه غم غم
شاد است دل اگر از دوست رسد زخم
خوش باد تراوقت که گردی پی مرهم
هرچند برآورد ز دل گوهر اسرار
غواص زبان هیچ ازین بحر نشد کم
بسیار سخن بر سخن از سینه زند جوش
دل پر شود از قحط سخن گر نزنم دم
آید سخن از دل بزبان تا که برآید
دربان بآن رو کند از قحطی همدم
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤
https://eitaa.com/haj_razavi
#نکات_اخلاقی
💠 نشاط برای نماز شب
🔹 علامه طهرانی درباره سید هاشم #حداد نوشته است:
ایشان در اول غروب پس از نماز مغرب، مقدار مختصری به عنوان شام آنچه را که از منزل مجاور یعنی منزل سر کوچه که عیالاتشان آنجا بودند میآورند، تناول نموده و پس از ادای نماز عشاء میخوابیدند. ساعتی میگذشت بیدار میشدند و از بام به زیر می آمدند و تجدید وضو نموده، بالا میآمدند و چند رکعت نماز با صدای خوش و آهنگ دلنشین قرآن از سوره های طویل میخواندند، و بعدا قدری همین طور متفکراً رو به قبله مینشستند، و سپس میخوابیدند. باز بیدار میشدند و چند رکعت نماز دیگر به همین منوال میخواندند، و چون شبها کوتاه بود، لهذا دیگر وقتی به اذان صبح باقی نمیماند.
🔸و چه بسا این حال یا در دفعه اول که بیدار میشدند می فرمودند: سید محمد حسین! چای یا آب گرم بیاور! من پائین می رفتم و روی چراغ فتیله نفتی چای درست می کردم و فورا می آوردم.
🔹 میفرمودند: مرحوم آقا (یعنی مرحوم آیت الله #قاضی) خودش این طور بود و به ما هم این طور دستور داده بود که:
«در میان شب چون برای نماز بر میخیزید، چیز مختصری تناول کنید؛ مثل چای یا دوغ یا یک خوشه انگور، یا چیز مختصر دیگری که بدن شما از کسالت بیرون آید و #نشاط برای عبادت داشته باشید».
📚ر.ک: نکتههای ناب اخلاقی، ص 31.
https://eitaa.com/haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر نام تو زیباست
یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
من اگر از تو دمی دم نزنم می میرم
لحظه ای از تو اگر دل بکنم می میرم
من به نان و نمک سفره ات عادت دارم
نمک روضه نگیرد بدنم می میرم.
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیجیان بی ترمز😍
روزتون مبارک 👏👏👏
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت خداوند وپیروی ازمکتب علوی وفاطمی
روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*مواعظ ونصایح حضرت فاطمه*
*علم و ذکر*
آدمیت آدمی در گرو تحصیل دو دستاورد عظیم است:
علم و ذکر،
با علم از جهل ها جدا می شویم و با ذکر از غفلت ها، انسان در یک مرحله جاهل است و محتاج دانستن، اما پس از یافتن و فهمیدن خطری دیگر بر سر راه است و آن غفلت و بی خبری است.
در این مرحله دیگر علم کارساز نیست که ذکر و تذکر کارساز و چاره ی درد است.
جوانه فکر آدمی اگر با آب ذکر آبیاری نشود،
خشک شده و از بین خواهد رفت.
*برترین مصلحت*
کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد پروردگار بزرگ برترین مصلحت او را به سوی او فرو خواهد فرستاد.
*اخلاص درعبادت*
حضرت می فرمایند که علاوه بر اخلاص در عبادت باید زمینه های دیگر نیز وجود داشته باشد در بعضی مواقع عبادت خالصانه است ولی بعضی از گناهان دعا را حبس می کنند مانند حسد و عجب و کبر مانع از رفعت حتی دعایی که سالم است می شود.
پس علاوه بر اخلاص باید زمینه های دیگر را نیز آمده کرد.
*بهترین شما مردم*
بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و همرانشان را اکرام کرده و بزرگ می دارند.
آدم ها به خاطر راحت و برتری طلبی،
دیگران را زیربار می کشند و آن ها که زرنگ تر هستند بار خود را با منت بر شانه های دیگران می گذارند. وقتی آدمی بیشتر فهمید، زرنگی را در این می بیند که خالی و با ظرفیت خنثی حرکت نکند،
این جاست که منت می پذیرد،
البته این منت با اکرام و عزت و مهربانی است.
در خدمت مادر خود باش که بهشت زیر پای مادران است.
*نشانه های مروت*
فاطمه از رسول خدا (ص) روایت می کند: شش چیز از مروت است،
سه تای آن در حضور و سه دیگر در سفر،
آن سه که در حضور است تلاوت قرآن،
آباد کردن مساجد و معاشرت کردن با برادران دینی برای خدا،
اما آن سه که در سفر است بخشیدن توشه،
حسن خلق وحسن معاشرت وپرهیز از معصیت خداوند.
*روزه مقبول*
روزه دار به روزه داری خود عمل نکرده است،
اگر زبان و گوش و چشم و جوارح خود را نگاه نداشته باشد
علامه مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار
شادی ارواح طیبه شهدا وامام ره وشهدای مظلوم غزه وجمیع اموات بخصوص والدین شماعزیزان
الفاتحه مع صلوات
سلام علیکم بما صبرتم
✍🖤◼️🏴سالروز شهادت مظلومانه . غریبانه و جانسوز صدیقه کبری . حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه )((فاطمیه اول)) را به آقا امام زمان (عج) و عموم شیعیان تسلیت و تعذیت عرض می نمایم .
با آرزوی قبولی عزاداری های دوستان بزرگوار . دراین ایام حزن و اندوه التماس دعای فراوان دارم 🖤🏴
🕯 فاطمیه ماه خون ماه غم است
🖤 فاطمیه یک محرم ماتم است
🕯 فاطمیه چشم گل پر شبنم است
🖤 فاطمیه عمر گل ها هم کم است
🕯 فاطمیه دیده مهدی تر است
🖤 اشک ریزان در عزای مادر است
🇮🇷زيارة حضرت فاطمة الزهراء عليها السلام 🇮🇷:
اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّة🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
اعظم الله اجورکم
*السلام علیک یابنت رسوالله (ص )*
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وعرض تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه سلام الله علیها وتوفیق شناخت عترت وقرآن وعمل به فرامین اهلبیت وآیات الهی
روز دوشنبه شما بزرگواران همراه باانوار وعنایت فاطمی وسلامتی در دین ودنیا
یاقاضی الحاجات
*شرافت وکرامت قدسی صدیقه طاهره سلام الله علیها
حضرت فاطمه ازمنظر پیامبر اکرم ص
فضائل بیشماری از زبان رسول خدا ص درباره حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت روایت شده که ما در این جا به عنوان نمونه چند روایت مستند اشاره می کنیم:
قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): إذا کانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة
پیامبر اکرم(ص) فرمود: زمانی که روز قیامت برپا شود، منادی صدا می زند: ای اهل محشر! چشمان خود را ببندید تا فاطمه عبور کند.
قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَة
من جز با خشنودی فاطمه خشنود نخواهم شد
فاطمه آئینه تمام فضائل
خوارزمی از علمای اهل سنت
روایت کردهاند
که رسول خدا (ص) فرمودند :
اگر تمامی حسن و کمالات وفضائل در شخصی تجسم یابد ،
هر آینه او فاطمه خواهد بود ؛
بلکه فاطمه از تمامی حسن و کمالات بالاتر است.
به درستی که دخترم فاطمه از نظر شرافت و کرامت
بهترین اهل زمین است.
فاطمه مفهوم واقعی ادب درآستان عبوديت
فاطمه مفهوم واقعی وعملی تعبد درپیشگاه حضرت باری تعالی است
براستی فاطمه مصداق اتم حبل المتین الهی است.
معرفت وپیروی ازمکتب آن بزرگ بانوی دوعالم جواز عبور از صراط است
رضایت وخشنودی حضرت زهرا
سلام الله علیها
رضایت وخشنودی خداوپیامبرش( ص )
در رضایت وخشنودی حضرت زهرا (س) است.
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ
يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ
فضائل فاطمة الزهرا . حاکم نیشابوری ص ۷۹
مقتل الحسین خوارزمی ، ص۱۰۰
*التماس دعا.*https://eitaa.com/haj_razavi
◾ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار یافت. 🏴 شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اول بانوی آفرینش و مادر خلقت تسلیت باد.
🧡💫🍁 ﷽ 🍁💫🧡
🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡
💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫
🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡
💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫
💐 (فرازی از دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه)
💞 پــ♡ـروردگارا
هر بزرگی نزد تو کوچک و هر شریفی در کنار شرفت حقیر است. آنان که به سوی غیر تو کوچ کردند، ناامید شدند؛ و آنان که جز تو را خواستند، به خسارت نشستند؛ و آنان که به درگاه غیر تو فرود آمدند، تباه شدند؛ و نعمت خواهان جز آنان که از فضل و احسان تو نعمت خواستند، دچار تهیدستی و قحطی شدند...
✨ای صاحب جود و کرم✨
🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡
💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫
🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡
💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه بندگی آگاهانه خدا وند وتسلیم دربرابر اوامر الهی
روز چهارشنبه شمابزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی
*یاحی یاقیوم
*آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند
*مقیاس پاداش ها و کیفرها*
شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است،
آنجا که می فرماید:
*«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب*
خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد،
آنان را در بوته امتحان قرار می دهد.
*جدا سازی افراد نیک از افراد بد*
سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد،
و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند،
بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است،
در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند
قرآن در این مورد می فرماید:
*«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»*
هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد.
و در آیه دیگر می فرماید:
*«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»*
تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد،
و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند
*فلسفه آزمایش الهی*
یکی از سنتهایالهی و برنامههای قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است.
خدا ما انسانها رو آزمایش میکنه،
تا خودمون رو نشون بدیم،
و خصلتهای خودمون رو بروز بدیم.
*آزمایشهای الهی متفاوته*
گاهی اوقات،
خدا با مالوثروت ماها رو آزمایش میکنه...
و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات...
ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم،
راجع به این دادنها و گرفتنها،
قضاوتهای نادرست میکنیم:
*عجول وکفوربودن انسان*
تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست
فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره
فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم
از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد،
دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده
فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره
فکر میکنیم خیلی بدبختیم
قرآن کریم در این باره میفرماید:
*فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ*
*وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ*
امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام میکند و نعمت میبخشد..
مغرور میشود و میگوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!»
و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ میگیرد..
مأیوس میشود و میگوید:
«پروردگارم مرا خوار کرده است!»
*آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان*
نه فقر و تنگدستی نشانهی اهانت است،
و نه ثروت و دارایی نشانهی کرامت..
بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند.
این آزمایشها، وسیلهی تربیت و رشدِ ما انسانهاست.
سوره فجر آیه ۱۶
سوره فجر آیه ۱۵
نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳.
آل عمران آیه ۱۷۹.
انفال آیه ۳۷
*التماس دعا*
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت مفاهیم عالیه آیات الهی وعمل به آن
روز پنجشنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
لااله الاالله الملک الحق المبین
تحقق بشارت سورهٔ کوثردر تورات قبل از ظهور اسلام
کوثرکثرت و برکتی همهجانبه
پیامبر اسلام (ص) در تمام دوران دعوتشان (بلکه قبل از آن) با خطرات بسیاری روبهرو بودند که هریک بهتنهایی میتوانست تداوم دعوت آن رسول گرامی را قطع کند. اما خداوند در سورهٔ کوثر وعده میدهد که به ایشان کوثر را عطا کرده و ثمرات وجودی ایشان تداوم خواهد داشت. یعنی کثرت و برکتی همهجانبه و فوقالعاده.
قرآن، نشانگر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر
عملاً نیز این وعده محقق شد و دین ایشان جهانی شده و نسل ایشان - با وجود انواع مظالم و کشتارهایی که نسبت به اهلبیت و سادات رخ داد - از طریق اولاد حضرت فاطمه (س) توسعه یافت و نام ایشان فراگیر شد. این پیشگویی قرآن، نشانگر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر (ص) است
بشارت کوثر قبل ازاسلام درتورات
اما به گزارش تورات، قرنها قبل از ظهور اسلام، خداوند بشارت این واقعه را به ابراهیم خلیل (ع) داده بود! در چنین آمده است:
و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینک او را برکت داده، بارور گردانم، او را بسیار کثیر گردانم (یا: او را خیلی زیاد تکثیر میکنم.) دوازده رئیس از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی بهوجود آورم.
کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع
بنابراین، برکت و باروری و کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع) قرار داده شده است که حاصل این هدیهٔ الهی، دوازده_پیشوا و امتی عظیم است!
بشارت آمدن دوازده پیشوای الهی
ناگفته پیداست که اگر چیزی حاصل برکت و تایید الهی باشد، نمیتواند صرفاً دنیوی تفسیر شود. بنابراین باید گفت: در اینجا به آمدن دوازده پیشوای الهی (= امام) و ذرّیهای مبارک، بشارت داده شده است که در مدار دین خدا هستند. و از طرفی هم میدانیم که پیامبر اکرم و اهلبیت ایشان از اعراب اسماعیلی میباشند.
بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع)
نتیجه اینکه: بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع) مدتها بعد در وجود حضرت محمد، حضرت_فاطمه، دوازده امام صلواتاللهعلیهم و بسیاری از صالحین نسل ایشان تحقق یافت.
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ
السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ
کتاب دوازده امام در تورات:
کتاب پیدایش (باب ۱۷ : بند ۲۰)
تقدیم به قدسی وبلند مرتبه حضرت زهرا علیهاالسلام صلواتhttps://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام دوستی وهمنشینی باخدا
روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه با سلامتی و تندرستی و شادکامی
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
*چگونه با خدا دوست شویم*
*ابراهیم ، خلیل ودوست خدا*
خداوند در قرآن می فرماید :
خدا ابراهیم را به عنوان خلیل و دوست خود گرفت)
*وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا*
*حقیقت معنای خلیل*
خلیل مشتق از «خَله» به معنای احتیاج و فقر، و یا مشتق از «خُله» به معنای عالِم به أسرار و داشتن نهایت صداقت و محبت است.
حقیقت معنای خلیل عبارت است از شخصی نیازمند و محتاج و فقیر به خدا که نهایت صداقت و محبت به خدا را دارد.
*مقام دوستی با خدا*
پنج علت برای رسیدن به مقام دوستی خدا بیان شد.
امام_صادق علیه السلام میفرمودند:
*إنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ إبراهيمَ خَليلًا، لأِنَّهُ لَم يَرُدَّ أحَدا، و لَم يَسأَل أحَداً غَيرَ اللّهِ عزَّ و جلّ.*
خداوند به این دلیل إبراهیم علیه السلام را (از بین أنبیاء) خلیل خود نمود،
چون هیچ کس از او چیزی درخواست نکرد که او را رد کند ونیز هرگز از غیر خدا چیزی سؤال ننمود و درخواستی نکرد.
امام_هادی علیه السلام فرمودند:
*إنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عز و جل إبراهيمَ خَليلًا لِكَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَيتِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم* .
خدای عزّ و جلّ إبراهیم را به این جهت خلیل خود گردانید که بر محمد و آل محمد بسیار صلوات میفرستاد.
ابن ابی عمیر میگوید:
به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم:
*لِمَ اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا قَالَ لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ* .
چرا خدای عزّ و جلّ حضرت ابراهیم علیه السلام را خلیل خود گردانید؟
حضرت فرمودند:
برای آن که بسیار بر زمین سجده میکرد.
*اهمیت اطعام دادن ونوافل*
جابر بن عبد الله الانصاری میگوید:
از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که میفرمودند:
*مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ وَ صَلَاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ* .
خداوند ابراهیم را خلیل خود نگردانید،
مگر برای إطعام و غذا دادن به مردم و نماز خواندن در نیمههای شب،
در حالی که مردم همه در خواب بودند.
از این پنج مورد ،
سه مورد درباره عبادت و ذکر خداست؛
صلوات و سجده طولانی و نماز_شب .
سورۂ نساء، آیه ۱۲۵
علل الشرائع جلد ۱، صفحه ۳4 و 35
*التماس دعا دارم*
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه معرفت حیات پس از مرگ
روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
یاذلاجلال والااکرام
*رابطه مرگ و آرزوها*
*آرزوهای دست نایافتنی*
بهتر است انسانها به دنبال آرزو های دست نایافتنی نروند و خود را وابسته دنیا نسازند
مرگ یکی از قوانین فراگیر و قطعی جهان هستی است که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید و آن انتقال از دنیا به سرای جاودان آخرت است.
وقتی روح بدن را ترک می کند،
دیگر بازگشت ندارد.
همه انسان ها ناگزیر باید مسیر زندگی را طی کرده و مرگ را تجربه کنند؛
حال برخی چنان دل به دنیا بسته اند که گویا مرگ فقط برای دیگران است
و آنها فرصت دارند سالیان سال زندگی کنند و به تمام اهدافشان برسند
*رابطه مرگ و آرزوها از نگاه امیرالمۆمنین ،علیه السلام*
*«مَن جَرى فى عِنانِ اَمَلهِ عَشر باِجلِهِ»*
هر كسى كه به دنبال امیال و آرزوى خود شتاب كند اجلش پیش از آرزویش به او خواهد رسید.
منظور امام (علیه السلام) از جرى فی عنان امله:
آرزو هاى دراز است كه موجب كم توجّهى به خداوند و مطالب بلند و لغزیدن به طرف مرگ است.
پس امام عنان و افسار را به آرزو تعبیر كرده و آن را به سواركارى كه افسار اسبش رهاست تشبیه نموده است.
و لغزش به طرف اجل را از این باب فرموده كه آن را به چیزى كه باعث لغزش انسان مىشود از قبیل سنگ یا چوب تشبیه كرده است،
و تمام این امور مجازها و تشبیه هاى لطیف است. و قطعا كسى كه در اختیار آرزویش حركت مىكند، حركت او ناشی از نیروى شهوانى او است.
در این گفتار امام(علیه السلام)
به کسانی که آرزوهای دراز دارند هشدار می دهد که به سبب این آرزوها از آنچه خدا از آنها خواسته غافل مىشوند و باید از خواب غفلت بیدار شوند و بفهمند كه آنچه از آنها خواسته شده، فرو رفتن در خواسته هایشان نیست به این كه در پى تقاضاى خود حركت كنند. چون آرزوها و تقاضاهاى آنها ناگزیر زوال پذیر و موجب لغزش به طرف مرگى است كه براى حیوان حتمى است. پس شایسته است كه در پى آرزویى باشند كه بر اساس قرآن و سنّت خاتم پیامبران مطلوب است.
*نیكوكاران و پارسایان*
نیكوكاران و پارسایان كه به دنبال امیال و آرزوهاى دور و دراز خود نمى شتابند و به فكر عبادتند سعادت آخرت را می خواهند و مى دانند كه بر هر قدمشان مرگ نهفته است و همین امر سبب شود كه به یاد خدا بوده و كمتر به دنبال امیال دور و دراز خود بروند.
*پوچی وزیان آرزوها*
امام در جای دیگر می فرمایند:
*«عند حضور الآجال تظهر خیبة الآمال*
با فرا رسیدن مرگها، پوچى و زیان آرزوها نمایان مىشود.
*«عند هجوم الآجال تفتضح الأمانىّ و الآمال».*
با هجوم مرگها، امیدها و آرزوها رسوا مىگردند.
وقتی که انسان از نظر فکری، روحی، روانی و با پشتوانه ایمان و عمل صالح،
خود را آماده سفر آخرت کند،
ترس را هنگام مرگ به خود راه نمی دهد و در می یابد که در حقیقت با این سفر، به سوی نجات و رهایی از رنج ها،
و روی آوردن به شادی ها انتقال پیدا خواهد کرد.
*رابطه روزی و مرگ*
اجل معلق انسان ها تا حد زیادی وابسته به اعمال آنهاست
رابطه روزی و مرگ
به امام علی (علیه السلام) گفته شد:
روزى و مرگ چگونه اند فرمود:
براى تو نزد خدا روزى معینى است و براى خدا هم نزد تو مهلت معینى است،
هرگاه آنچه مال توست به تو داد، آنچه از خود نزد تو دارد، مى گیرد.
قال علی(علیه السلام) :
*«إنّك لست بسابق أجلك، و لا مرزوق ما لیس لك*
به راستى كه از اجل و سرانجامت پیشى نخواهى گرفت و از آنچه روزى تو نیست بهره مند نخواهى شد.
*اسباب تعجیل و تأخیر مرگ*
امام علی(علیه السلام) یکی از اسباب تأخیر در مرگ را صله رحم می دانند؛
*«صلة الرّحم مثراة للمال و منسأة للأجل*
صله رحم، دارایى را فزونى بخشد و مرگ را به تأخیر اندازد.
البته بسیاری از مردم به سبب گناهان،
مرگ خویش را پیش می اندازند؛
پیامبر (صلى الله علیه وآله) :
*«مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ؛»*
مرگ انسان ها در نتیجه گناهان،
بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است و زنده ماندن انسان ها درنتیجه نیكى هایشان، بیشتر از زندگى كردنشان به خاطر باقى بودنِ عمر است.
*شیرینی لقای خداوند و همنشینی با انبیاء*
پس بهتر آن است که به دنبال آرزو های دراز و دست نایافتنی نرویم
و خود را به دنیا وابسته نسازیم تا بتوانیم در هنگام مرگ شیرینی لقای خداوند و همنشینی با انبیاء و اولیاء را بر هر گونه متاع دنیوی ترجیح دهیم.
نهج البلاغه، نامه 72.
نهج البلاغه، خطبه 110.
التماس دعا
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه عبادالصالحین
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت
*یاقاضی الحاجات*
*اعمال صالح بندگان وَجهُ الله است*
*هرچیزی فانی پذیراست*
قرآن کریم میفرماید:
*کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ*
هر چیزی از بین میرود، جز وَجهِ او!
«وَجه» یعنی صورت و ظاهرِ هر چیزی.
یعنی اون قسمتی که دیگران با اون مواجه میشن.
امّا خدا که صورت نداره، چهره نداره..
پس «وجه خدا» یعنی چی؟!
*آنچه منسوب بخداست وجه الله است*
*«وجهُ الله»*
یعنی هر چیزی که منسوبِ به خدا باشه،
و دیگران رو متوجّهِ خدا کنه.
مثلاً اعمالِ صالح،
*«وجهُ الله»*
هستند،
چون ما رو متوجّهِ خدا میکنند،
و یادِ خدا میندازند..
و در مقابل، اعمالِ زشت
*«وجهُ الشیطان»* هستند.
یا مثلاً صفاتِ خدا مثل رحمت، هدایت، و...
«وجهُ الله» هستند.
چون خدا با این صفات با بندههاش روبرو میشه،
و بندگان نیز به وسیلهی این صفات به خدا رو میکنند.
*انسان ومقام وجه اللهی*
امّا انسان هم میتونه به مقامِ
*«وجهُ اللهی»*
برسه.
همونطور که در دعای ندبه، در فراقِ امام_زمان (ع) میخونیم:
*أَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذِی إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ؟!*
کجاست اون «وجهُ الله» که دوستانِ خدا به سوی او توجّه میکنند.
*مرتبه تسلیم محض*
کسی که خودش رو مطلق در اختیارِ خدا قرار بده،
تسلیمِ محضِ خدا باشه،
خودش رو خالی از هر گونه مَنیَّت و نفسانیّت کرده باشه،
صفاتِ الهی رو در وجودِ خودش پیاده کرده باشه،
آئینه خدا باشه،
و فقط خدا رو نشون بده،
و...
چنین کسی میتونه
*«وجهُ الله»*
باشه.
چرا که فرمودند:
*مَن کانَ لِله، کانَ اللهُ لَهُ.*
کسی که برای خدا باشه، خدا هم برای اوست.
*وجه خدافناناپذیراست*
کسی که به این مقام برسه، و برای خدا باشه،
*«وجهُ الله* »
میشه.
و وقتی که «وجهُ الله» شد،
نتیجه این میشه که دیگه هلاک نمیشه؛
زندهی جاوید میشه و به حیاتِ حقیقی دست پیدا میکنه.
کسی که خانهی دلش رو از همه چیز خالی کنه،
و از شرّ همهی تاریکیها خلاص بشه به بقای همیشگی و حیاتِ جاوید دست پیدا میکنه.
غیر از این گروه،
بقیه در خطر هلاکت و نابودی قرار دارند..
سوره قصص آیه ۸۸
دعای ندبه
اصول كافی، ج ۴، ص ۷۵، ح ۷؛
بحارالأنوار، ج ۹۴، ص ۳۵۹
*التماس دعا دارم*
https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه انجام عمل صالح
روز سهشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی
یاالرحم الراحمین
*بهترین شکلِ قبولی اعمال ازنگاه قرآن وعترت*
*اخلاص لازمه قبولی اعمال*
اگر کسی در انجامِ اعمال و عباداتش با اخلاص باشه، خداوند اعمالش رو به بهترین شکل، قبول میکنه.
قرآن میفرماید خدا نذرِ مادرِ حضرت مریم رو به بهترین شکل قبول کرد، چون اخلاص داشت:
*فَتَقَبَّلَهٰا رَبُّهٰا بِقَبُولٍ حَسَنٍ.*
*قَبُولٍ حَسَنٍ*
یعنی به بهترین شکلِ ممکن قبول شد.
*نتیجه عمل آلوده به ریا*
نماز، روزه، انفاق، عبادت و... که آلوده به ریا باشه، هیچ فایدهای نداره و قبول نمیشه، در واقع چیزی جز حمّالی نیست...
ولی اگر عبادات همراه با اخلاص باشه،
به بهترین شکل قبول میشه.
طرف نماز که میخونه، وقتی تو جمع باشه بیشتر نمازش رو طول میده...
میخواد انفاق کنه،
جلو دیگران این کار رو میکنه، و دوست داره ازش تعریف کنن...
وقتی یه کار خیری انجام میده،
اگه ازش تشکر نکنن ناراحت میشه. و...
حدیث داریم که خدا میفرماید:
*اَنَا خیرُ شریکٍ، مَن اَشرَکَ مَعی غیری فِی عَمَلِه لَم اَقبَلهُ اِلاّ مَا کَانَ خَالِصا*
من بهترین شریک هستم، اگر کسی در اعمالش با من شریک قائل شود،
همهی سهم خودم را به آن شریک میبخشم و فقط آن مقدار از اعمال که خالص انجام داده است را میپذیرم.
*اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم*
به بهلول گفتند: فلانی هنگام تلاوت قرآن، آنچنان از خود بیخود میشه که نقش بر زمین میشه و غش میکنه!
بهلول گفت: سر دیوار بذاریدش تا قرآن بخونه؛ اگر باز هم غش کرد، معلومه راست میگه.
حالا خودمون ببینیم، چقدر اعمالمون اینطوری بوده.
اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم
بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۴۳
سوره آل عمران آیه ۳۷
*التماس دعا*