eitaa logo
پایگاه اطلاع رسانی استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
50 فایل
پایگاه اطلاع رسانی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر نام تو زیباست یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام من اگر از تو دمی دم نزنم می میرم لحظه ای از تو اگر دل بکنم می میرم من به نان و نمک سفره ات عادت دارم نمک روضه نگیرد بدنم می میرم. السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت خداوند وپیروی ازمکتب علوی وفاطمی روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی *اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *مواعظ ونصایح حضرت فاطمه* *علم و ذکر* آدمیت آدمی در گرو تحصیل دو دستاورد عظیم است: علم و ذکر، با علم از جهل ها جدا می شویم و با ذکر از غفلت ها، انسان در یک مرحله جاهل است و محتاج دانستن، اما پس از یافتن و فهمیدن ‌خطری دیگر بر سر راه است و آن غفلت و بی خبری است. در این مرحله دیگر علم کارساز نیست که ذکر و تذکر کارساز و چاره ی درد است. جوانه فکر آدمی اگر با آب ذکر آبیاری نشود، خشک شده و از بین خواهد رفت. *برترین مصلحت* کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد پروردگار بزرگ برترین مصلحت او را به سوی او فرو خواهد فرستاد. *اخلاص درعبادت* حضرت می فرمایند که علاوه بر اخلاص در عبادت باید زمینه های دیگر نیز وجود داشته باشد در بعضی مواقع عبادت خالصانه است ولی بعضی از گناهان دعا را حبس می کنند مانند حسد و عجب و کبر مانع از رفعت حتی دعایی که سالم است می شود. پس علاوه بر اخلاص باید زمینه های دیگر را نیز آمده کرد. *بهترین شما مردم* بهترین شما کسانی هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و همرانشان را اکرام کرده و بزرگ می دارند. آدم ها به خاطر راحت و برتری طلبی، دیگران را زیربار می کشند و آن ها که زرنگ تر هستند بار خود را با منت بر شانه های دیگران می گذارند. وقتی آدمی بیشتر فهمید، زرنگی را در این می بیند که خالی و با ظرفیت خنثی حرکت نکند، این جاست که منت می پذیرد، البته این منت با اکرام و عزت و مهربانی است. در خدمت مادر خود باش که بهشت زیر پای مادران است. *نشانه های مروت* فاطمه از رسول خدا (ص) روایت می کند: شش چیز از مروت است، سه تای آن در حضور و سه دیگر در سفر، آن سه که در حضور است تلاوت قرآن، آباد کردن مساجد و معاشرت کردن با برادران دینی برای خدا‌، اما آن سه که در سفر است بخشیدن توشه، حسن خلق وحسن معاشرت وپرهیز از معصیت خداوند. *روزه مقبول* روزه دار به روزه داری خود عمل نکرده است، اگر زبان و گوش و چشم و جوارح خود را نگاه نداشته باشد علامه مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار شادی ارواح طیبه شهدا وامام ره وشهدای مظلوم غزه وجمیع اموات بخصوص والدین شماعزیزان الفاتحه مع صلوات
سلام علیکم بما صبرتم ✍🖤◼️🏴سالروز شهادت مظلومانه . غریبانه و جانسوز صدیقه کبری . حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه )((فاطمیه اول)) را به آقا امام زمان (عج) و عموم شیعیان تسلیت و تعذیت عرض می نمایم . با آرزوی قبولی عزاداری های دوستان بزرگوار . دراین ایام حزن و اندوه التماس دعای فراوان دارم 🖤🏴 🕯 فاطمیه ماه خون ماه غم است 🖤 فاطمیه یک محرم ماتم است 🕯 فاطمیه چشم گل پر شبنم است 🖤 فاطمیه عمر گل ها هم کم است 🕯 فاطمیه دیده مهدی تر است 🖤 اشک ریزان در عزای مادر است  🇮🇷زيارة حضرت فاطمة الزهراء عليها السلام 🇮🇷: اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ نَبِىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ حَبيبِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَليلِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ صَفىِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَمينِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَفْضَلِ اَنْبِياءِ اللهِ وَرُسُلِهِ وَمَلائِكَتِهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِّيَةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا سِيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمينَ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللهِ وَخَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ سَيِّدَىْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الصِّدّيقَةُ الشَّهيدَةُ ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْفاضِلـَةُ الزَّكِيـَّةُ ، اَلسـَّلامُ عـَلَيْكِ اَيَّتـُهَا الْحَوْراءُ الاِْنْسِيَّة🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷🏴🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اعظم الله اجورکم *السلام علیک یابنت رسوالله (ص )* باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وعرض تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه سلام الله علیها وتوفیق شناخت عترت وقرآن وعمل به فرامین اهلبیت وآیات الهی روز دوشنبه شما بزرگواران همراه باانوار وعنایت فاطمی وسلامتی در دین ودنیا یاقاضی الحاجات *شرافت وکرامت قدسی صدیقه طاهره سلام الله علیها حضرت فاطمه ازمنظر پیامبر اکرم ص فضائل بیشماری از زبان رسول خدا ص درباره حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت روایت شده که ما در این جا به عنوان نمونه چند روایت مستند اشاره می کنیم: قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): إذا کانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَکُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة پیامبر اکرم(ص) فرمود: زمانی که روز قیامت برپا شود، منادی صدا می زند: ای اهل محشر! چشمان خود را ببندید تا فاطمه عبور کند. قال رسول اللّه (صلى الله علیه وآله): ما رَضِیْتُ حَتّى رَضِیَتْ فاطِمَة من جز با خشنودی فاطمه خشنود نخواهم شد فاطمه آئینه تمام فضائل خوارزمی از علمای اهل سنت روایت کرده‌اند که رسول خدا (ص) فرمودند : اگر تمامی حسن و کمالات وفضائل در شخصی تجسم یابد ، هر آینه او فاطمه خواهد بود ؛ بلکه فاطمه از تمامی حسن و کمالات بالاتر است. به درستی که دخترم فاطمه از نظر شرافت و کرامت بهترین اهل زمین است. فاطمه مفهوم واقعی ادب درآستان عبوديت فاطمه مفهوم واقعی وعملی تعبد درپیشگاه حضرت باری تعالی است براستی فاطمه مصداق اتم حبل المتین الهی است. معرفت وپیروی ازمکتب آن بزرگ بانوی دوعالم جواز عبور از صراط است رضایت وخشنودی حضرت زهرا سلام الله علیها رضایت وخشنودی خداوپیامبرش( ص ) در رضایت وخشنودی حضرت زهرا (س) است. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ  يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ‏  السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ فضائل فاطمة الزهرا . حاکم نیشابوری ص ۷۹ مقتل الحسین خوارزمی ، ص۱۰۰ *التماس دعا.*https://eitaa.com/haj_razavi
◾ يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت بيازمود و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را شكيبا و بردبار یافت. 🏴 شهادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها، اول بانوی آفرینش و مادر خلقت تسلیت باد.
🧡💫🍁 ﷽ 🍁💫🧡 🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡 💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫 🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡 💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫 💐 (فرازی از دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه) 💞 پــ♡ـروردگارا هر بزرگی نزد تو کوچک و هر شریفی در کنار شرفت حقیر است. آنان که به سوی غیر تو کوچ کردند، ناامید شدند؛ و آنان که جز تو را خواستند، به خسارت نشستند؛ و آنان که به درگاه غیر تو فرود آمدند، تباه شدند؛ و نعمت خواهان جز آنان که از فضل و احسان تو نعمت خواستند، دچار تهی‌دستی و قحطی شدند... ✨ای صاحب جود و کرم✨ 🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡 💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫 🧡💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡 💫🍁💫🧡💫🍁💫🧡💫
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه بندگی آگاهانه خدا وند وتسلیم دربرابر اوامر الهی روز چهارشنبه شمابزرگواران همراه با سلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی *یاحی یاقیوم *آزمایشِ بندگان ازسنت ها وبرنامه های قطعی خداوند *مقیاس پاداش ها و کیفرها* شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت های انسان آشکار می گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه های امتحان خدا است که در سخنان امیر مؤمنان وارد شده است، آنجا که می فرماید: *«و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، و لکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب* خداوند انسان را بهتر از خود او می شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می دهد. *جدا سازی افراد نیک از افراد بد* سومین انگیزه برای آزمایش های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه ای که همه ی گروه ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش های الهی است، در غیر این صورت همه گروه ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی شوند قرآن در این مورد می فرماید: *«ما کانَ اللَّهُ لِیذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتَّی یمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ»* هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. و در آیه دیگر می فرماید: *«لِیمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیبِ وَ یجْعَلَ الْخَبِیثَ بَعْضَهُ عَلی بَعْضٍ فَیرْکمَهُ جَمِیعاً فَیجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ أُولئِک هُمُ الْخاسِرُونَ»* تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند *فلسفه آزمایش الهی* یکی از سنت‌های‌الهی و برنامه‌های قطعیِ خداوند، آزمایشِ مردم است. خدا ما انسان‌ها رو آزمایش میکنه، تا خودمون رو نشون بدیم، و خصلت‌های خودمون رو بروز بدیم. *آزمایشهای الهی متفاوته* گاهی اوقات، خدا با مال‌و‌ثروت ماها رو آزمایش می‌کنه... و گاهی اوقات هم با فقروتنگدستی و مشکلات... ولی ما که از پشتِ پرده خبر نداریم، راجع به این دادن‌ها و گرفتن‌ها، قضاوتهای نادرست می‌کنیم: *عجول وکفوربودن انسان* تا خدا بهمون نعمتی داد، زود مغرور میشیم و فکر میکنیم خبری هست فکر میکنیم خدا ما رو خیلی دوست داره فکر میکنیم ما بهترین بنده خدائیم از اون طرف، تا یه ذرّه سختی و مشکلات برامون پیش بیاد، دیگه فکر میکنیم دنیا به آخر رسیده فکر میکنیم خدا ما رو دوست نداره فکر میکنیم خیلی بدبختیم قرآن کریم در این باره می‌فرماید: *فَأَمَّا الْإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ* *وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ، فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ* امّا انسان، هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش، اکرام می‌کند و نعمت می‌بخشد.. مغرور می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا گرامی داشته است!» و امّا هنگامی که برای امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد.. مأیوس می‌شود و می‌گوید: «پروردگارم مرا خوار کرده است!» *آزمایش الهی وسیله تربیت ورشدانسان* نه فقر و تنگدستی نشانه‌ی اهانت است، و نه ثروت و دارایی نشانه‌ی کرامت.. بلکه هر دو وسیله آزمایش هستند. این آزمایش‌ها، وسیله‌ی تربیت و رشدِ ما انسان‌هاست. سوره فجر آیه ۱۶ سوره فجر آیه ۱۵ نهج البلاغه، کلمات قصار شماره ی ۹۳. آل عمران آیه ۱۷۹. انفال آیه ۳۷ *التماس دعا*
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت مفاهیم عالیه آیات الهی وعمل به آن روز پنجشنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی لااله الاالله الملک الحق المبین تحقق بشارت سورهٔ کوثردر تورات قبل از ظهور اسلام کوثرکثرت و برکتی همه‌جانبه پیامبر اسلام (ص) در تمام دوران دعوتشان (بلکه قبل از آن) با خطرات بسیاری روبه‌رو بودند که هریک به‌تنهایی می‌توانست تداوم دعوت آن رسول گرامی را قطع کند. اما خداوند در سورهٔ کوثر وعده می‌دهد که به ایشان کوثر را عطا کرده و ثمرات وجودی ایشان تداوم خواهد داشت. یعنی کثرت و برکتی همه‌جانبه و فوق‌العاده. قرآن، نشان‌گر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر عملاً نیز این وعده محقق شد و دین ایشان جهانی شده و نسل ایشان - با وجود انواع مظالم و کشتارهایی که نسبت به اهل‌بیت و سادات رخ داد - از طریق اولاد حضرت فاطمه (س) توسعه یافت و نام ایشان فراگیر شد. این پیش‌گویی قرآن، نشان‌گر اعجاز و امداد غیبی اعطا شده به پیامبر (ص) است بشارت کوثر قبل ازاسلام درتورات اما به گزارش تورات، قرن‌ها قبل از ظهور اسلام، خداوند بشارت این واقعه را به ابراهیم خلیل (ع) داده بود! در چنین آمده است: و اما در خصوص اسماعیل، تو را اجابت فرمودم. اینک او را برکت داده، بارور گردانم، او را بسیار کثیر گردانم (یا: او را خیلی زیاد تکثیر می‌کنم.) دوازده رئیس از وی پدید آیند، و امتی عظیم از وی به‌وجود آورم. کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع بنابراین، برکت و باروری و کثرتی الهی در نسل حضرت اسماعیل (ع) قرار داده شده است که حاصل این هدیهٔ الهی، دوازده_پیشوا و امتی عظیم است! بشارت آمدن دوازده پیشوای الهی ناگفته پیداست که اگر چیزی حاصل برکت و تایید الهی باشد، نمی‌تواند صرفاً دنیوی تفسیر شود. بنابراین باید گفت: در اینجا به آمدن دوازده پیشوای الهی (= امام) و ذرّیه‌ای مبارک، بشارت داده شده است که در مدار دین خدا هستند. و از طرفی هم می‌دانیم که پیامبر اکرم و اهل‌بیت ایشان از اعراب اسماعیلی می‌باشند. بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع) نتیجه این‌که: بشارت خداوند دربارهٔ نسل اسماعیل (ع) مدت‌ها بعد در وجود حضرت محمد، حضرت_فاطمه، دوازده امام صلوات‌الله‌علیهم و بسیاری از صالحین نسل ایشان تحقق یافت. السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَهُ الزَّکِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَهُ الْعَلِیمَهُ کتاب دوازده امام در تورات: کتاب پیدایش (باب ۱۷ : بند ۲۰) تقدیم به قدسی وبلند مرتبه حضرت زهرا علیهاالسلام صلواتhttps://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مقام دوستی وهمنشینی باخدا روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه با سلامتی و تندرستی و شادکامی اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *چگونه با خدا دوست شویم* *ابراهیم ، خلیل ودوست خدا* خداوند در قرآن می فرماید : خدا ابراهیم را به عنوان خلیل و دوست خود گرفت) *وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا* *حقیقت معنای خلیل* خلیل مشتق از «خَله» به معنای احتیاج و فقر، و یا مشتق از «خُله» به معنای عالِم به أسرار و داشتن نهایت صداقت و محبت است. حقیقت معنای خلیل عبارت است از شخصی نیازمند و محتاج و فقیر به خدا که نهایت صداقت و محبت به خدا را دارد. *مقام دوستی با خدا* پنج علت برای رسیدن به مقام دوستی خدا بیان شد. امام_صادق علیه السلام می‌فرمودند: *إنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ إبراهيمَ خَليلًا، لأِنَّهُ لَم يَرُدَّ أحَدا، و لَم‏ يَسأَل‏ أحَداً غَيرَ اللّهِ عزَّ و جلّ.* خداوند به این دلیل إبراهیم علیه السلام را (از بین أنبیاء) خلیل خود نمود، چون هیچ کس از او چیزی درخواست نکرد که او را رد کند ونیز هرگز از غیر خدا چیزی سؤال ننمود و درخواستی نکرد. امام_هادی علیه السلام فرمودند: *إنَّمَا اتَّخَذَ اللّهُ عز و جل إبراهيمَ خَليلًا لِكَثرَةِ صَلاتِهِ‏ عَلى‏ مُحَمَّدٍ و أهلِ بَيتِهِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم* . خدای عزّ و جلّ إبراهیم را به این جهت خلیل خود گردانید که بر محمد و آل محمد بسیار صلوات می‌فرستاد. ابن ابی عمیر می‌گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: *لِمَ‏ اتَّخَذَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَ‏ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا قَالَ لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ‏ عَلَى الْأَرْضِ* . چرا خدای عزّ و جلّ حضرت ابراهیم علیه السلام را خلیل خود گردانید؟ حضرت فرمودند: برای آن که بسیار بر زمین سجده می‌کرد. *اهمیت اطعام دادن ونوافل* جابر بن عبد الله الانصاری می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می‌فرمودند: *مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ‏ الطَّعَامَ‏ وَ صَلَاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ* . خداوند ابراهیم را خلیل خود نگردانید، مگر برای إطعام و غذا دادن به مردم و نماز خواندن در نیمه‌های شب، در حالی که مردم همه در خواب بودند. از این پنج مورد ، سه مورد درباره عبادت و ذکر خداست؛ صلوات و سجده طولانی و نماز_شب . سورۂ نساء، آیه ۱۲۵ علل الشرائع جلد ۱، صفحه ۳4 و 35 *التماس دعا دارم* https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه معرفت حیات پس از مرگ روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت یاذلاجلال والااکرام *رابطه مرگ و آرزوها* *آرزوهای دست نایافتنی* بهتر است انسانها به دنبال آرزو های دست نایافتنی نروند و خود را وابسته دنیا نسازند مرگ ‌یکی از قوانین فراگیر و قطعی جهان هستی است که همه موجودات طعم آن را خواهند چشید و آن انتقال از دنیا به سرای جاودان آخرت است. وقتی روح بدن را ترک می ‌کند، دیگر بازگشت ندارد. همه انسان ها ناگزیر باید مسیر زندگی را طی کرده و مرگ را تجربه کنند؛ حال برخی چنان دل به دنیا بسته اند که گویا مرگ فقط برای دیگران است و آنها فرصت دارند سالیان سال زندگی کنند و به تمام اهدافشان برسند *رابطه مرگ و آرزوها از نگاه امیرالمۆمنین ،علیه السلام* *«مَن جَرى فى عِنانِ اَمَلهِ عَشر باِجلِهِ»* هر كسى كه به دنبال امیال و آرزوى خود شتاب كند اجلش پیش از آرزویش به او خواهد رسید. منظور امام (علیه السلام) از جرى فی عنان امله: آرزو هاى دراز است كه موجب كم توجّهى به خداوند و مطالب بلند و لغزیدن به طرف مرگ است. پس امام عنان و افسار را به آرزو تعبیر كرده و آن را به سواركارى كه افسار اسبش رهاست تشبیه نموده است. و لغزش به طرف اجل را از این باب فرموده كه آن را به چیزى كه باعث لغزش انسان مى‏شود از قبیل سنگ یا چوب تشبیه كرده است، و تمام این امور مجازها و تشبیه‏ هاى لطیف است. و قطعا كسى كه در اختیار آرزویش حركت مى‏كند، حركت او ناشی از نیروى شهوانى او است. در این گفتار امام(علیه السلام) به کسانی که آرزوهای دراز دارند هشدار می دهد که به سبب این آرزوها از آنچه خدا از آنها خواسته غافل مى‏شوند و باید از خواب غفلت بیدار شوند و بفهمند كه آنچه از آنها خواسته شده، فرو رفتن در خواسته‏ هایشان نیست به این كه در پى تقاضاى خود حركت كنند. چون آرزوها و تقاضاهاى آنها ناگزیر زوال پذیر و موجب لغزش به طرف مرگى است كه براى حیوان حتمى است. پس شایسته است كه در پى آرزویى باشند كه بر اساس قرآن و سنّت خاتم پیامبران مطلوب است. *نیكوكاران و پارسایان* نیكوكاران و پارسایان كه به دنبال امیال و آرزوهاى دور و دراز خود نمى‏ شتابند و به فكر عبادتند سعادت آخرت را می خواهند و مى‏ دانند كه بر هر قدمشان مرگ نهفته است و همین امر سبب شود كه به یاد خدا بوده و كمتر به دنبال امیال دور و دراز خود بروند. *پوچی وزیان آرزوها* امام در جای دیگر می فرمایند: *«عند حضور الآجال تظهر خیبة الآمال* با فرا رسیدن مرگ‏ها، پوچى و زیان آرزوها نمایان مى‏شود. *«عند هجوم الآجال تفتضح الأمانىّ و الآمال».* با هجوم مرگ‏ها، امیدها و آرزوها رسوا مى‏گردند. وقتی که انسان از نظر فکری، روحی، روانی و با پشتوانه ایمان و عمل صالح، خود را آماده سفر آخرت کند، ترس را هنگام مرگ به خود راه نمی دهد و در می یابد که در حقیقت با این سفر، به سوی نجات و رهایی از رنج ها، و روی آوردن به شادی ها انتقال پیدا خواهد کرد. *رابطه روزی و مرگ* اجل معلق انسان ها تا حد زیادی وابسته به اعمال آنهاست رابطه روزی و مرگ به امام علی (علیه السلام) گفته شد: روزى و مرگ چگونه ‏اند فرمود: براى تو نزد خدا روزى معینى است و براى خدا هم نزد تو مهلت معینى است، هرگاه آنچه مال توست به تو داد، آنچه از خود نزد تو دارد، مى ‏گیرد. قال علی(علیه السلام) : *«إنّك لست بسابق أجلك، و لا مرزوق ما لیس لك* به راستى كه از اجل و سرانجامت پیشى نخواهى گرفت و از آنچه روزى تو نیست بهره ‏مند نخواهى شد. *اسباب تعجیل و تأخیر مرگ* امام علی(علیه السلام) یکی از اسباب تأخیر در مرگ را صله رحم می دانند؛ *«صلة الرّحم مثراة للمال و منسأة للأجل* صله رحم، دارایى را فزونى بخشد و مرگ را به تأخیر اندازد. البته بسیاری از مردم به سبب گناهان، مرگ خویش را پیش می اندازند؛ پیامبر (صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله) : *«مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ؛»* مرگ انسان ‏ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است و زنده ماندن انسان ‏ها درنتیجه نیكى ‏هایشان، بیشتر از زندگى كردنشان به خاطر باقى بودنِ عمر است. *شیرینی لقای خداوند و همنشینی با انبیاء* پس بهتر آن است که به دنبال آرزو های دراز و دست نایافتنی نرویم و خود را به دنیا وابسته نسازیم تا بتوانیم در هنگام مرگ شیرینی لقای خداوند و همنشینی با انبیاء و اولیاء را بر هر گونه متاع دنیوی ترجیح دهیم. نهج البلاغه، نامه 72. نهج البلاغه، خطبه 110. التماس دعا https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمدوال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه عبادالصالحین روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت *یاقاضی الحاجات* *اعمال صالح بندگان وَجهُ الله است* *هرچیزی فانی پذیراست* قرآن کریم می‌فرماید: *کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ* هر چیزی از بین می‌رود، جز وَجهِ او! «وَجه» یعنی صورت و ظاهرِ هر چیزی. یعنی اون قسمتی که دیگران با اون مواجه میشن. امّا خدا که صورت نداره، چهره نداره.. پس «وجه خدا» یعنی چی؟! *آنچه منسوب بخداست وجه الله است* *«وجهُ الله»* یعنی هر چیزی که منسوبِ به خدا باشه، و دیگران رو متوجّهِ خدا کنه. مثلاً اعمالِ صالح، *«وجهُ الله»* هستند، چون ما رو متوجّهِ خدا می‌کنند، و یادِ خدا میندازند.. و در مقابل، اعمالِ زشت *«وجهُ الشیطان»* هستند. یا مثلاً صفاتِ خدا مثل رحمت، هدایت، و... «وجهُ الله» هستند. چون خدا با این صفات با بنده‌هاش روبرو میشه، و بندگان نیز به وسیله‌ی این صفات به خدا رو می‌کنند. *انسان ومقام وجه اللهی* امّا انسان هم می‌تونه به مقامِ *«وجهُ اللهی»* برسه‌. همونطور که در دعای ندبه، در فراقِ امام_زمان (ع) میخونیم: *أَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذِی إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ؟!* کجاست اون «وجهُ الله» که دوستانِ خدا به سوی او توجّه می‌کنند. *مرتبه تسلیم محض* کسی که خودش رو مطلق در اختیارِ خدا قرار بده، تسلیمِ محضِ خدا باشه، خودش رو خالی از هر گونه مَنیَّت و نفسانیّت کرده باشه، صفاتِ الهی رو در وجودِ خودش پیاده کرده باشه، آئینه خدا باشه، و فقط خدا رو نشون بده، و... چنین کسی می‌تونه *«وجهُ الله»* باشه. چرا که فرمودند: *مَن کانَ لِله، کانَ اللهُ لَهُ.* کسی که برای خدا باشه، خدا هم برای اوست. *وجه خدافناناپذیراست* کسی که به این مقام برسه، و برای خدا باشه، *«وجهُ الله* » میشه. و وقتی که «وجهُ الله» شد، نتیجه این میشه که دیگه هلاک نمیشه؛ زنده‌ی جاوید میشه و به حیاتِ حقیقی دست پیدا می‌کنه. کسی که خانه‌ی دلش رو از همه چیز خالی کنه، و از شرّ همه‌ی تاریکی‌ها خلاص بشه به بقای همیشگی و حیاتِ جاوید دست پیدا میکنه. غیر از این گروه، بقیه در خطر هلاکت و نابودی قرار دارند.. سوره قصص آیه ۸۸ دعای ندبه اصول كافی، ج ۴، ص ۷۵، ح ۷؛ بحارالأنوار، ج ۹۴، ص ۳۵۹ *التماس دعا دارم* https://eitaa.com/haj_razavi
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه انجام عمل صالح روز سه‌شنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت ومغفرت الهی یاالرحم الراحمین *بهترین شکلِ قبولی اعمال ازنگاه قرآن وعترت* *اخلاص لازمه قبولی اعمال* اگر کسی در انجامِ اعمال و عباداتش با اخلاص باشه، خداوند اعمالش رو به بهترین شکل، قبول میکنه. قرآن می‌فرماید خدا نذرِ مادرِ حضرت مریم رو به بهترین شکل قبول کرد، چون اخلاص داشت: *فَتَقَبَّلَهٰا رَبُّهٰا بِقَبُولٍ حَسَنٍ.* *قَبُولٍ حَسَنٍ* یعنی به بهترین شکلِ ممکن قبول شد. *نتیجه عمل آلوده به ریا* نماز، روزه، انفاق، عبادت و... که آلوده به ریا باشه، هیچ فایده‌ای نداره و قبول نمیشه، در واقع چیزی جز حمّالی نیست... ولی اگر عبادات همراه با اخلاص باشه، به بهترین شکل قبول میشه. طرف نماز که میخونه، وقتی تو جمع باشه بیشتر نمازش رو طول میده... میخواد انفاق کنه، جلو دیگران این کار رو میکنه، و دوست داره ازش تعریف کنن... وقتی یه کار خیری انجام میده، اگه ازش تشکر نکنن ناراحت میشه. و... حدیث داریم که خدا می‌فرماید: *اَنَا خیرُ شریکٍ، مَن اَشرَکَ مَعی غیری فِی عَمَلِه لَم اَقبَلهُ اِلاّ مَا کَانَ خَالِصا* من بهترین شریک هستم، اگر کسی در اعمالش با من شریک قائل شود، همه‌ی سهم خودم را به آن شریک می‌بخشم و فقط آن مقدار از اعمال که خالص انجام داده است را می‌پذیرم. *اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم* به بهلول گفتند: فلانی هنگام تلاوت قرآن، آنچنان از خود بیخود میشه که نقش بر زمین میشه و غش میکنه! بهلول گفت: سر دیوار بذاریدش تا قرآن بخونه؛ اگر باز هم غش کرد، معلومه راست میگه. حالا خودمون ببینیم، چقدر اعمالمون اینطوری بوده. اعمالمون رو با ریا هَدَر ندیم بحارالانوار، ج۷۰، ص۲۴۳ سوره آل عمران آیه ۳۷ *التماس دعا*
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت توحید وعظمت وجودی حضرت حق وتواضع وافتادگی درپیشگاه خداوند روز پنجشنبه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت لااله الاالله الملک الحق المبین *چرا در مقابل خدا اینقدر جسوریم وحرمت خدا را می شکنیم* *خدایی بااین همه مهربانی* یه آیه تو قرآن داریم که میگه: آخه ای انسان!!! چرا در مقابل خدا انقدر جسوری؟!! اونم این خدایِ به این مهربونی، خدایِ به این کریمی... چرا انقدر در برابر خدا حیانمی کنیم ؟؟!! آخه این غرورمان برای چیه؟؟!! ما چی داریم؟؟ اصلاً به چی مینازیم؟؟!! اصلاً ما فکر کردیم کی هستیم ؟؟!! *يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ* ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭِ ﻛﺮﻳﻤﺖ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است؟! *جهل ونادانی آدمی* ﺩﺭ ﺣﺪیث داریم که ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺍﻛﺮم (ﺹ) موقع ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: *ﻏَﺮَّﻩُ ﺟَﻬﻠُﻪ* ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍنی‌اش، ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻭ ﻏﺎﻓﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ عبارتهای ﺍﻣﻴﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻋﻠﻰ (ﻉ) هم ﺩﺭباره این آیه، در نهج البلاغه خیلی عجیبه: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻗﺎﻃﻌﺘﺮﻳﻦ ﻋﺬﺭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻐﺮﻭﺭ، ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻴﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺟﺴﻮﺭ ﻭ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ است. * عوامل ﺟﺮﺃﺕ برانجام گناه* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻰ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺍﻯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﻨﺎﻫﺖ ﺟﺮﺃﺕ ﺩﺍﺩﻩ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ؟ ﻭ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﻋﻠﺎﻗﻪ‌ﻣﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩﻩ؟ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﺗﻮ ﺑﻬﺒﻮﺩﻯ ﻧﺪﺍﺭﺩ؟ ﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺑﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﻧﻤﻰ‌ﺍﻧﺠﺎﻣﺪ؟ *چرابخودمان رحم نمی کنیم* ﭼﺮﺍ ﻟﺎﺍﻗﻞ ﺁﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺣﻢ ﻣﻰﻛﻨیم ﺑﻪ ﺧﻮﺩمان ﺭﺣﻢ ﻧﻤﻰﻛﻨیم؟ ﺗﻮ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺴﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺳﻮﺯﺍﻥ ببینی ﺑﺮ ﺍﻭ ﺳﺎﻳﻪ ﻣﻰﺍﻓﻜﻨﻰ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺭﺍ ببینی ﻛﻪ ﺩﺭﺩ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﺮﺣّﻢ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻣﻰﻛﻨﻰ، *چراترس ازنزول بلانداریم* ﭘﺲ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺖ ﺻﺒﻮﺭ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻭ ﺑﺮ ﻣﺼﻴﺒﺘﺖ ﺷﻜﻴﺒﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﺩﺍﺩﻩ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰﺗﺮﻳﻦ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺧﻮﺩﺕ ﻣﻰﺑﺎﺷﻰ. ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺷﺐ ﺗﺮﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻧﻜﺮﺩﻩ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﻏﻮﻃﻪ‌ﻭﺭﻯ، ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺯﻳﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻯ. *درمان بیماری غفلت* ﺑﻴﺎئیم ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﻏﻔﻠﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﺭﻭﻯِ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﻭ ﻋﺰم ﺭﺍﺳﺦ ﻣﺪﺍﻭﺍ ﻛﻦیم، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺍﺏ ﻏﻔﻠﺘﻰ ﻛﻪ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﺎ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯ، ﺑﻴﺎ ﻣﻄﻴﻊ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺷﻮ، ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺍﻧﺲ ﮔﻴﺮ، *عفوبخشش خداوند* ﺧﻮﺏ ﺗﺼﻮّﺭ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻏﻔﻠﺘﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ، ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻣﻰﻛﻨﺪ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭ ﺯﻳﺮ ﭘﻮﺷﺶ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺑﺮﻛﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰﺩﻫﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺗﻮ همچنان ﺑﻪ ﺍﻭ ﭘﺸﺖ ﻛﺮﺩﻩﺍﻯ، ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺭﻭ ﻣﻰﺁﻭﺭﻯ، ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻯ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭﺕ ﻋﻈﻴﻢ، "ﻛﺮﻳﻢ" ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺣﻘﺎﺭﺕ، ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺟﺴﻮﺭﻯ! نهج‌البلا ، خطبه ۲۲۳ سوره انفطار آیه ۹ *التماس دعا*
امروز ۱۶ آذر اولین سالگرد ارتحال عارف بالله وسالک الی الله حکیم حاذق وعالم واصل مرحوم سیداحمدعلی اشراق است هنگامی که زایرین حرم امام رضا علیه السلام رادرمشهد در منزل شخصی خود با عشق واخلاص پذیرایی می نمود واز سفره گسترده علم ودانایی واخلاق واخلاص خویش اورا متنعم می کرد روحش شاد وراهش پررهروباد
یاد باد آن روز گاران یاد باد کلیپ از سی دوسال قبل در پویینک ورامین نمازعید فطر رمضان سال ۷۰ یاد عزیان با وفا بیخیر
بسم الله الرّحمن الرّحیم حدیث‌خوانی چهارشنبه(۱۴۰۲/۹/۱۵) جلسه هفتم استاد سیّدجلال رضوی همدانی حفظه‌الله: داستانی از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسّلام این‌گونه نقل شده است: قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ: اذْهَبِي إِلَى فَاطِمَةَ علیهاالسّلام بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله فَسَلِيهَا عَنِّي، أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ، أَوَ لَسْتُ مِنْ شِيعَتِكُمْ فَسَأَلَتْهَا، فَقَالَتْ علیهاالسّلام: قُولِي لَهُ: إِنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاكَ، وَ تَنْتَهِي عَمَّا زَجَرْنَاكَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِيعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلَا.فَرَجَعْتُ، فَأَخْبَرْتُهُ، فَقَالَ: يَا وَيْلِي- وَ مَنْ يَنْفَكُّ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَايَا، فَأَنَا إِذَنْ خَالِدٌ فِي النَّارِ، فَإِنَّ مَنْ لَيْسَ مِنْ شِيعَتِهِمْ فَهُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ.فَرَجَعَتِ الْمَرْأَةُ فَقَالَتْ لِفَاطِمَةَ علیهاالسّلام مَا قَالَ لَهَا زَوْجُهَا.فَقَالَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسّلام: قُولِي لَهُ: لَيْسَ هَكَذَا [فَإِنَ‏] شِيعَتَنَا مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ كُلُّ مُحِبِّينَا وَ مُوَالِي أَوْلِيَائِنَا، وَ مُعَادِي أَعْدَائِنَا، وَ الْمُسَلِّمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ لَنَا- لَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا خَالَفُوا أَوَامِرَنَا وَ نَوَاهِيَنَا- فِي سَائِرِ الْمُوبِقَاتِ، وَ هُمْ مَعَ ذَلِكَ فِي الْجَنَّةِ، وَ لَكِنْ بَعْدَ مَا يُطَهَّرُونَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ بِالْبَلَايَا وَ الرَّزَايَا، أَوْ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ بِأَنْوَاعِ شَدَائِدِهَا، أَوْ فِي الطَّبَقِ الْأَعْلَى مِنْ جَهَنَّمَ بِعَذَابِهَا- إِلَى أَنْ نَسْتَنْقِذَهُمْ- بِحُبِّنَا- مِنْهَا، وَ نَنْقُلَهُمْ إِلَى حَضْرَتِنَا(تفسیر إمام حسن عسکری علیه‌السّلام/صفحه۳۰۸)؛ شخصی به همسرش گفت نزد فاطمه دختررسول الله صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله برو و از او بپرس که «آیا من از شعیانشان هستم یانه؟» همسرش سؤال راپرسید وحضرت پاسخ فرمودند: «اگر اوامر ما را انجام می‌دهی و نواهی ما را ترک می‌کنی پس بدان که تو از شیعیان مایی، و گرنه  نه!» (زن می‌گوید) بازگشتم و همسرم را از کلام حضرت باخبر کردم، و همسرم گفت: «ای وای من! چه کسی از گناهان و اشتباهات جداست؟! پس دراین صورت من تا ابد گرفتار آتش دوزخ خواهم بود، چرا که هر که از شیعیان ایشان نباشد جایگاه ابدیش دوزخ است! حضرت در پاسخ فرمودند: « اینگونه نیست، بلکه شیعیان ما از بهترین افراد بهشتند و همچنین همه‌ی «دوستداران ما» و دوستانِ دوستان ما و دشمنانِ دشمنان ما همه از بهترین اهالی بهشتند! البتّه که هر که قلباً و زباناً به ما عقیده داشته باشد ولی عملاً به فرامین ما ملتزم نباشد از شیعیان ما نیست؛ ولی پس از آنکه بوسیله‌ی بلاها و امتحانات، و یا به سبب سختی‌ها و گرفتاری‌های صحرای محشر و یا با عذاب در طبقه اوّل جهنّم(به اندازه‌ی خطاهایشان) از گناهان پیراسته گشتند، به سبب محبّت ما به محضر ما در بهشت نایل آیند.» پیرو این مقدّمه در رابطه با بعضی از اوصاف و ویژگی‌های شیعیان از آقا امیرالمومنین علی علیه‌السّلام این‌گونه روایت شده است: الإمامُ عليٌّ عليه السلام : شِيعَتُنَا المُتَباذِلُونَ في وَلاَيتِنا، المُتَحابُّونَ في مَوَدَّتِنا، المُتَزاوِرُونَ في إحياءِ أمرِنا، الذينَ إن غَضِبُوا لَم يَظلِمُوا، و إن رَضُوا لَم يُسرِفُوا، بَرَكَةٌ على مَن جاوَرُوا، سِلمٌ لِمَن خالَطُوا (کافی، ج۲، ص۲۳۶، ح۲۴)؛ امام على عليه‌السّلام: شيعيان ما در راه ولايت ما به يكديگر بذل و بخشش مى‌كنند و در راه محبّت ما با يكديگر دوستى مى‌ورزند، براى زنده كردن امر (ولايت) ما با يكديگر ديدار مى‌كنند، همانان كه اگر خشمگين شوند، ستم نمى‌كنند و هرگاه خشنود شوند، زياده روى نمى‌كنند، براى همسايگان خود بركتند و با معاشران خويش به صلح و صفا رفتار مى‌كنند. «ٱلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَ بَرَكَاتُهُ»  https://eitaa.com/haj_razavi کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزیزان وتوفیق رسیدن به مرتبه شناخت مسیر حق از باطل وپرهیز ازوساوس شیطان روز آدینه شما بزرگواران همراه باسلامتی وطول عمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *در آيات آمده كه شيطان تا وقت معلوم فرصت داده شده است ،وقت معلوم چه زمانی است ?* *منظور خداوندازوقت معلوم چیست* در آيات آمده كه شيطان تا وقت معلوم فرصت داده شده است و روايات وقت معلوم را زماني مي‎دانند كه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ رجعت نمايند كه با او مي‎جنگند و به ياري رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ او را خواهند كشت، پس از مرگ او آيا شرّ از بين مي‎رود و اگر از بين برود اعمال نيك صالحان پس از آن چگونه اجر داده خواهد شد چون شرّي وجود ندارد كه آنها بخواهند خود را از آن باز دارند؟ پس اجرشان بي‎معنا مي‎شود؟ *چه کسی شیطان به قتل می رساند* رواياتي كه از كشته شدن شيطان خبر مي دهند متفاوتند، برخي از كشته شدن او توسط پيامبر اكرم(ص) سخن مي گويند، امام صادق(ع) مي فرمايد: «در روز وقت معلوم رسول خدا(ص) او را روي سنگ بيت المقدس سر مي برد». دسته اي از روايات قتل شيطان را به حضرت حجت(عج) نسبت مي دهند وهب بن جميع مي‎گويد: از حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ پرسيدم اينكه خداوند به شيطان فرمود: *فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ* «آري به تو (شيطان) مهلت داده خواهد شد تا روز معين» اين وقت معلوم چه زماني خواهد بود؟ فرمود: «آيا پنداشته‎اي اين روز، روز قيامت است؟ خداوند تا روز قائم (عج) به شيطان مهلت داده است. وقتي خداوند او را مبعوث مي‎كند حضرت به مسجد كوفه مي‎رود. در آن هنگام شيطان در حالي كه با زانوان خود راه مي‎رود، به آنجا مي‎آيد و مي‎گويد:, اي واي بر من از امروز! شيطان قبل از قيامت به دست پيامبر اكرم(ص) يا حضرت حجت(عج) كشته مي شود، *آیاشیطان تاقیامت زنده است* عده اي از مفسرين با استفاده از آيات و روايات بر اين عقيده اند كه شيطان تا قيامت زنده است، به عنوان نمونه: شيطان، تا پايان جهان و برچيده شدن دوران تكليف انسان، به حيات خود ادامه مي‎دهد و با برچيده شدن تكليف، مي‎ميرد. «آخرين روز عمر شيطان، آخرين روز عمر بشر است... *مفهوم کشته شدن ناکامی دروسوسه است رواياتي كه از مرگ شيطان به دست امام زمان (عج) يا پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و... سخن مي گويند منظور شان مرگ فيزيكي شيطان نيست بلكه بايد آنرا تأويل (توجيه كرد) برد و گفت منظور از كشته شدن شيطان ناكامي او در وسوسه كردن است *بلوغ ورشدفکری عصرظهور* يعني رشد فرهنگي مردم با ظهور حضرت مهدي (عج) به حدّي صعود مي‎كند كه هر چه شيطان وسوسه كند و كارهاي زشت را زينت بدهد، مردم از او پيروي نمي‎كنند و واقعيت را مي‎دانند و فريب نمي‎خورند. *یاران شیطان چه کسانی هستند* شيطان ياراني از جنس بشر دارد. زيرا قرآن كريم مي‎فرمايد: *وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ* ا آيه اشاره است به اين كه بعضي از مردم در زمره شيطان‎ها هستند. *وسوسه همواروجودارد* بنابراين اگر خود شيطان توسط معصومي كشته شود، نسل بشري او باقي خواهند ماند و به وسوسه كردن ادامه خواهند داد و با وسوسه شيطاني خود تخم شرّ و فساد مي كارند و جهان خالي از شرّ نمي شود و در اين فرض هم بشر در بوتة آزمايش است. در روايت لفظ «ابليس» آمده است و از كشته شدن او خبر داده است. نه از كشته شدن همة شيطان‎ها، تفسير برهان، ج 2، ص 343؛ تفسير قمي، ص ۲۷۳ تفسير نور الثقلين، ج 3، ص 13، حديث 45. تفسير الميزان، ج 12، ص 230 التماس دعا https://eitaa.com/haj_razavi https://eitaa.com/haj_razav