امام رضا علیه السلام:
💠من فَرَّجَ عَن مُؤِمنٍ فَرَّجَ اللّهُ عَن قَلبِهِ یومَ القیامَةِ.
💠هر که غم مؤمنى را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم را از دل او مى زداید.
الکافی: ج۲
🏴فرا رسیدن سالروز شهادت شاه خراسان، شمس الشموس، امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام بر حضرت عالی و خانواده محترمتان و دوستداران حضرتش تسلیت و تعزیت باد
التماس دعا
✍🏻 مقام رضا و غیاث امام رضا علیهالسلام
● تحصیل همه رضایتها در جهان به واسطه مقام رضوان امام رضا علیه السلام!
از آثار و شئون معارف الهی مقام "رضا"ست که نهایت مقام سالک و مقام واصلان باشد.
واصل کوی دوست و صاحب مقام رضا، کسی است که دلش به نور یقین روشن و دیده بصیرتش با مشاهده تدبیر الهی نورانی است.
رهاورد مقام رضایت دلخوشی و خشنودی و فرحناکی در همه حالات چه در مصائب و چه در آسایش و تنعم به نعمتهاست!
امیر مؤمنان علیهالسلام در بیان فضائل اهلتقوی میفرمایند:
"نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِيالرَّخَاءِ" (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳)
"در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است."
صاحب مقام رضا هر آنچه را حضرت حق مقدر دارد جز لطف و محبت نبیند. چنانچه امیر سخن سلام الله علیه فرمودند:
"من جَلَسَ علی بساطِالرضا لَمیَنِلهُ مَکروه"
"هرکه بر سفره رضا نشیند ( راضی به رضای خداوند باشد) امر ناخوشایندی به او نرسد."
اهل معنا مقام رضا را نهایت مقام سالک و مقام واصلان دانند، پس رضا مقام سالک نبود بلکه نهایت سلوک باشد که سالک بعد طی منازل و مقامات بدان واصل شود.
بدین سبب است که مرتبه رضا را ارفع از زهد و توکل دانند. بر همین معنا عارفی در پاسخ به پرسشی در برتری زهد یا رضا گفته است:
"رضا برتر است، زیرا زاهد در راه است و راضی واصل!"
و رضا افضل از توکل است، چون متوکل طالب خیر و صلاح خود است. چون حق تعالی را فاعل خیر داند وکیل کند در تحصیل خیر و صلاح. امّا صاحب مقام رضا فانی کرده است اراده خود را در اراده حق و از برای خود اختیاری نکند!
اگر غایت سلوک مقام رضا باشد نقطه آغازین آن کجاست؟
اهل عرفان مطلع رضا را معرفت سالک به جمیل بودن حضرت حق دانند. (رک: امام خمینی شرح حدیث عقل و جهل)
مرتبه بعد آن وصول این علم به قلب است و ایمان قلبی به جمیل بودن خداوند است که ثمره آن خوش بینی و خشنودی به اوست!
مرتبت بالاتر، اذعان به جمیل بودن خداوند سبحان با تمام وجود است. در این مرتبت است که مخاطب کلام حق خواهد شد:
"یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه"
لازمه وصول به این مقام تَرد غبار کثرت و انصراف قلب از عالم کثرت و ظلمت است.اگر قلبی چنین شد آماده تجلی خداوند جمیل است و مهیای مشاهده روح رضا که حقیقت محبت و جذبه حق است!
انسان رهیده از حجابهای ظلمانی با کسب معرفت حضوری به خالق، تمام تجلیات حق و مظاهر حق را کامل و زیبا میبیند و جمال و کمال حق تعالی را در همه موجودات جاری مییابد و خود را فانی در اراده محبوب و فاعل مایشاء کرده است.
"وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ"
سالک در این وادی از خود خشنودی و رضایتی ندارد و رضایت و شادی او تابع رضای حضرت حق است.
با این مرتبت به مقام قرب نوافل راه یابد و هر آنچه انجام می دهد فقط برای حق و به امر حق و خشنود از آن است. و بدین منزلت می رسد : "فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ "(حدیث قدسی)
" اگر بندهای را دوست بدارم گوش او میشوم که میشنود و چشمش که میبیند و زبانش میشوم که سخن میگوید!
"بدین سبب است که مقام رضا با مقام محبت سنخیت مییابد و محب هر حکمی که از جانب محبوب باشد به جان میخرد.چون" کُلّ ما یَفعَلُالمَحبوبُ مَحبوبُُ."
لذا آوردهاند که محبت و رضا دو مقام مُخلَّد و دائمیاند چه در دنیا و چه در عُقبی، نه همانند خوف و رجا که خاص این عالم باشند.
بدین جهت خداوند سبحان ولی خود علی بن موسی را به " رضا" خوانده است. چنانچه امام جواد علیهالسلام فرمودند:
"حق تعالی او را رضا نامید، چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرمود"
اما وجه دیگری هم برای این نام و عنوان حضرت بیان شده است.
در روایتیاز امام صادق علیه السلام امام علی بن موسی غوث و غیاث نامیده شد:
"یخرج الله منه غوث هذه الامه و غیاثها"
خداوند فریادرس وپناه دهنده این امت (امام رضا ) را از امام موسی کاظم بوجود میآورد.
از جلوه های کمک و اعانه و فریادرسی او به امت که تجلیاش در مقام رضای اوست و خاص حَضرتش باشد، واسطه در فیض رضایت و خشنودی برای مومنان از حق تعالی!
از این روست که گفته اند در عالم، "خشنودی و رضایتی واقع نخواهد شد جز به واسطه مقام رضایت و رضوان امام علی بن موسیالرضا
علیهماالسلام".
چنانچه فقیه متاله حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی بیان داشته است:
هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچانسانی به هیچ توفیقی دست نمییابد و خوشحالنمیشود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنهای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا!
چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
بنابر این،او صاحب مقام رضاست،چون جان و دل و وجود او سرشار از خشنودی به اراده و مقدرات الهی بود و هر آنچه محبوب او مقدر ساخته بود جمیل و زیبا یافت و بر آن به نهایت خشنود و شادمان بود و همه عمرش در سایه سار آن با اطمینان زیست تا به بارگاه قدس احدیت با خطاب ارجعی بار یافت و بال کشید!
از این رو هم رضاست و راضی به تمام وجود و جان و روح و جسمش به تقدیر خداوند، چون محبوب اوست و از محبوب جز امر محبوب نشاید!
این از تجلی جمال و کمال حضرت حق بر دل و جان آن ولی خداست! از این رو حضرتش را نور خداوند در زمین نامیدهاند:
"السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض"
از دگر سو "رضا" خوانندش چون هیچ انسان بار یافته به مقام اطمینان توفیقی در ادراک خشنودی از حق تعالی نخواهد داشت الا به وساطت و کمک آن غیاث امت،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام.
● اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
▪️ *زیارت مختصر امام رضا (ع)*
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقى وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلى ما مَضى عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمیً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّکَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّیْتَ الاَْمانَهَ فَجَزاکَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزآءِ اَتَیْتُکَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّکَ مُوالِیاً لاَِوْلِیآئِکَ مُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّکَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِکَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلایَتِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ...
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام
به مناسبت شهادت امام رئوف آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام برگزار مینماید
حرکت دسته عزاداران از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه از میدان شهید عبدالعلی ابراهیم به سمت آستان مقدس امامزادگان
سخنران حجتالاسلام والمسلمین حاج سید جلال رضوی
مداح حاج احمد گودرزی
#هیئت_امنای_آستان_مقدس_امامزادگان
https://eitaa.com/astaan_moghadas
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک حلول ماه ربیع ماه بهارشیعیان وتوفیق بهره مندی از مواهب الهی
روز پنجشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
لااله الاالله الملک الحق المبین
دعایی برای نجات در عصر غیبت دوران غریبی است ، دوران غیبت...
امواج شبهه و فتنه از هر سو
امواج شبهه و فتنه از هر سو رو می کند و تا به خود بیایی چون کشتی شکسته ها در دل دریای بیکران،حیران و سرگردان دست و پا می زنی که آیا دستگیری هست؟آیا فریادرسی هست؟آیا کسی برای نجات این غریق بی پناه می آید؟
همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد
اما همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد و تو را به خود میخواند که ای غریق دریای فتنه ها و ای سرگردان درمیان شبهه ها نجاتت را تنها از من بخواه!
چه کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت
یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می کند که روزی حضرت خطاب به ما فرمود: به زودی شبهه ای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که دعای غریق را بخوانند
چگونه دعا بخوانیم وآن دعا چگونه است؟
فرمود:
یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
ای خدا،ای بخشنده،ای بخشایشگر،ای کسی که قلبها را دگرگون می سازی!قلب مرابر دینت پایدار فرما
بحارالانوار،ج92،ص326
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi