eitaa logo
کانال استاد سید جلال رضوی همدانی
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
47 فایل
کانال رسمی استاد حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی همدانی 💭 #بیانات (مجموعه بیانات حجت الاسلام رضوی همدانی ✍ #آثار (مجموعه مکتوبات منتشر شده استاد) 🗨 #نصایح (مجموعه توصیه های اخلاقی استاد) #مصاحبه های استاد ارتباط با استاد
مشاهده در ایتا
دانلود
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف دینی وعمل به آنها روز آدينه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم قساوت قلب ،خطرناک ترین بیماری باطن وزمینه گمراهی وهلاکت انسان عملکرد دشمنان امام حسین نتیجه قساوت قلب از عملکرد دشمنان امام حسین (ع) باید عبرت گرفت. آنها بسیار قساوت قلب داشتند! مهلک ترین بیماری از بیماری هایی که بر باطن انسان عارض میشود ، قساوت قلب است. قساوت قلب بسیار خطرناک قساوت قلب بسیار خطرناک است. اگر کسی قسی القلب شود ، درِ تمام خیرها به روی او بسته می‌شود و درِ تمام شر ها به رویش باز می گردد. انسانِ سخت دل و سنگ دل عاقبت بخير نمی‌شود. آفرینش دنیا بر اساس محبت و صفا دنیا بر اساس محبت و صفا آفریده شده است. هیچکس قسی القلب به دنیا نمی آید ؛ انسان به تدریج سنگ دل میشود. قساوت قلب عوامل مختلفی دارد از جمله : فکر کردن روی گناه فکر کردن روی گناه : تفکر روی گناه ممنوع است چرا که به مرور انسان را وسوسه می‌کند و به دام گناه می اندازد گناه کردن زمینه قساوت قلب گناه کردن : گناه به مرور موجب ایجاد قساوت قلب می‌شود ، هیچ گناهی را کوچک به حساب نیاورید. عصبانیت و پرخاشگری زمینه قساوت قلب عصبانیت و پرخاشگری : پرخاشگری مقدمه ی قساوت است. بعضی آدم ها پرخاشگرند، برخی حتی وقتی می‌خواهند محبت کنند همراه پرخاشگری است! این افراد نمیتوانند بگویند دست خودمان نیست؛ باید تمرین کنند خشم و عصبانیت را کنترل کنند تا عاقبت بخیر شوند. هر چه قدر خشم خود را فرو ببریم ، از غضب خدا در امان خواهیم بود. . التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت افکارواندیشه ها وفتنه های آخرالزمان وقرارگرفتن درصراط حق روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت یارب العالمین دین وایمان مردم آخرالزمان روایتی بسیار تکان دهنده تقوا انسان را از سقوط در شبهات نگه مى‌دارد آن‌چه مى‌گویم به‌عهده مى‌گیرم، و خود به آن پایبندم. کسى که عبرت‌ها براى او آشکار شود و از عذاب آن پند گیرد، تقوا و خویشتندارى او را از سقوط در شبهات نگه مى‌دارد. تیره‌روزى‌ها و آزمایش‌ها به شما روی می آورند آگاه باشید، تیره‌روزى‌ها و آزمایش‌ها، همانند زمان بعثت پیامبر بار دیگر به شما روى آورد. سوگند به خدایى که پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به‌حق مبعوث کرد، سخت آزمایش مى‌شوید، چون دانه‌اى که در غربال ریزندزیر و رو خواهید شد چون دانه‌اى که در غربال ریزند، یا غذایى که در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آن که پایین به بالا و بالا به پایین رود، آنان که سابقه‌اى در اسلام داشتند و تاکنون منزوى بودند، بر سر کار مى‌آیند و آنها که به‌ناحق، پیشى گرفتند، عقب‌زده خواهند شد؛ مردم آخرالزمان ازنگاه رسول الله صلی الله علیه وآله قال امیرالمومنین علی عليه السلام: سَمِعْتُ رسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يقولُ : يَخْرُجُ في آخرِ الزّمانِ قَومٌ أحْداثُ الأسْنانِ ، سُفَهاءُ الأحْلامِ شنيدم كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : در آخرالزمان مردمى سر برمى دارند كم سال وسبكسر . بهترین سخن می گویند ولی تهی ازعمل قَوْلُهُم مِن خَيرِ أقْوالِ أهْلِ البَرِيَّةِ ، صَلاتُهُم أكْثَرُ مِن صَلاتِكُم ، وقِراءتُهُم أكْثَرُ مِن قِراءتِكُم بهترين سخنان را به زبان مى آورند ، بيش از شما نماز مى خوانند ، بيش از شما قرآن تلاوت مى كنند ، بسادگی ازدین خارج می شوند لا يُجاوِزُ إيمانُهُم تَراقِيَهُم ـ أو قالَ حَناجِرَهُم ـ يَمْرُقونَ مِن الدِّينِ كمايَمْرُقُ السَّهمُ مِن الرَّمِيَّةِ اما ايمان آنها از استخوان چنبره يا فرمود : از حنجره هايشان فراتر نمى رود . آنان همانند فراتر رفتن تير از هدف ، از دين خارج مى شوند. سخن‌چین‏‌ها مقرب و افراد بدکار، زیرک روزى خواهد آمد که در آن سخن‌چین‏‌ها مقرب خواهند شد و افراد بدکار، زیرک خوانده مى‏‌شوند، افراد باانصاف را ناتوان به حساب مى‏‌آورند، صدقه و انفاق در راه خدا را غرامت پندارند زنانى ظاهر مى‏‌شوند بدون حجاب، در حالى که زینت‏‌هاى آن‏‌ها پیداست اصبغ بن نباته مى‏‌گوید: شنیدم که امیرالمؤمنین‏(ع) فرمودند: در آخرالزمان که بدترین زمان‌ها است، در موقعى که روز قیامت نزدیک شود، زنانى ظاهر مى‏‌شوند بدون حجاب، در حالى که زینت‏‌هاى آن‏‌ها پیداست، در انظار عمومى رفت و آمد مى‏‌کنند، آن‏‌ها از دین خارج مى‏‌گردند :شرح نهج البلاغة: 2/267 شيخ مفيد، الإرشاد، ج‌۱، ص۳۵/ نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، خطبة ۵۹/ علامه حلي‌، الفين، ترجمه وجداني، ص التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
🌺پنجاه خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم) ♦️بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد. https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتسلیت سالگشت رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وشهادت سبط اکبر وثامن الحجج وتوفیق شناخت سیره آسمانی آنها روز جانسوز رحلت پیامبر اسلام خدمت عزيزان عرض تسلیت داریم یاقاضی الحاجات ویژگی‌ پیامبر گرامی اسلام (ص) و برخی از خصائص ایشان است علم ودانش رسول خدا صلی الله علیه وآله اولین ویژگی پیامبر اکرم (ص) علم ایشان است. علم پیامبر اکرم (ص) برتر از سایر انبیاء بوده است. وقتی در قرآن می‌خوانیم که این قرآن تبیان همه چیز است و بیان هر چیزی در قرآن کریم آمده است و از طرفی دربارۀ پیغمبر می‌خوانیم: كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ كتابى است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاريكى به روشنايى ببرى‏ وَ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَينِ‏َّ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيهِْمْ و به سوى تو نيز اين ذكر (قرآن) را فرو فرستاديم تا براى مردم آنچه را كه به سوى آنها نازل شده روشن كنى‏. اگر پیغمبر گرامی اسلام مبین این کتاب باشد، کتابی که دربردارندۀ همۀ نیازهای انسان است، معلوم می‌شود پیامبر آگاه به همۀ نیازهای انسانی خواهد بود. عصمت پیامبر ازگناه وخطا ویژگی دیگر پیامبر اکرم (ص) عصمت است؛ که ایشان در اوج مراتب عصمت قرار داشتند. دلیل عصمت پیامبر گرامی اسلام هم در قرآن فراوان است. یکی از ادله آیات متعددی است که دستور می‌دهد بی‌چون و چرا از ایشان اطاعت کنیم. اطاعت بی‌چون و چرای از پیامبر دلیل بر عصمت ایشان است. از جمله این آیه که می‌فرماید: مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ هر کس از پیامبر اطاعت کند، به تحقیق از خدا اطاعت کرده است. چطور می‌شود پیامبر معصوم نباشد چطور می‌شود پیامبر معصوم نباشد و اطاعت از ایشان، اطاعت از خدا باشد؟ این‌که قرآن کریم بین اطاعت از پیامبر اکرم (ص) و اطاعت از خداوند متعال برابری ایجاد کرده است، دلیل بر این است که پیامبر اکرم (ص) آنچه را که می‌گوید درست می‌گوید و هیچ‌گونه خطا و اشتباهی در فرمایشات ایشان وجود ندارد. اخلاق عظیم ویژگی پیامبر اکرم (ص) ویژگی‌ دیگرپیامبر گرامی اسلام (ص) خلق زیبا و اخلاق پسندیدۀ ایشان است. قرآن کریم می‌فرماید: وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظيمٍ ای پیامبر تو بر اخلاق بزرگی استوار هستی. در روایت نورانی امیرالمؤمنین (ع) فرمود: خدایی که دنیا با همۀ عظمت را کوچک دیده است و فرموده است: «قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَليلٌ» [بگو که متاع دنیا کم است] این خدا اخلاق پیامبر را بزرگ دیده است. ببینید خلق و خوی پیامبر چگونه بوده است. آن‌قدر این پیامبر نسبت به آزار و شکنجۀ دشمنان اهل صبر و تحمل بود که گاهی قرآن کریم هم تعابیری دارد که نشانگر اوج صبر ایشان است. قرآن می‌فرماید: لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنينَ‏ شايد تو مى‏‌خواهى خود را هلاك كنى از اين كه آنها ايمان نمى‏‌آورند! چقدر به خاطر این‌ها قصه می‌خوری، یک بار لب به شکایت نگشود، یک بار امت را نفرین نکرد بلکه برای هدایت امت تمام تلاش خود را به کار بست، به گونه‌ای که خدا می‌فرماید: خود را می‌کشی ولی این‌ها ایمان نیاوردند. اخلاص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چهارمین ویژگی پیامبر گرامی اسلام (ص) اخلاص ایشان است. ایشان این همه زحمت کشیدند و تمام تلاش‌هایی که کردند برای رضای خدا بود. ذره‌ای توقعات مادی در تلاش‌های ایشان وجود نداشت. چند جای قرآن تصریح می‌کنند که من از شما هیچ اجر و مزدی طلب نمی‌کنم: وَ ما تَسْئَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ مقام شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ویژگی دیگر پیامبر اکرم (ص) مقام شهادت در روز قیامت است. در سورۀ نساء می‌خوانیم: ﴿فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهيداً پس چگونه است (حال تو و حال مردم) آن گاه كه از هر امتى گواهى بياوريم (پيامبرشان را براى گواهى به ايمان و كفر و طاعت و فسق آنها بياوريم) و تو را نيز بر اينان (بر اين امت يا بر آن گواهان) گواه آوريم؟! خداوند متعال نسبت به اعمال امت از پیامبر خود سؤال می‌کند «وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهيداً» و تو را بر این گروه؛ یعنی امت اسلام شهید می‌آوریم و تو شهید بر امت اسلام خواهی بود و شهادت بر امت خواهد داد سورۀ ابراهیم، آیۀ 1. سورۀ نحل، آیۀ 44. سورۀ نساء‌، آیۀ80. سورۀ قلم، آیۀ 4. سورۀ نساء، آیۀ 77. سورۀ شعراء، آیۀ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
🏴 یا أَبا مُحَمَّدٍ، یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ، أَیُّهَا الْمُجْتَبیٰ، یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، یَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلیٰ خَلْقِهِ، یَا سَیِّدَنا وَ مَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِکَ إِلَی اللّٰهِ وَقَدَّمْناکَ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا، یَا وَجِیهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ؛ ◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم اعظم الله اجورکم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتسلیت سالگشت شهادت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا علیه السلام روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت یاحی یاقیوم نگاهی به چهار ویژگی امام رضا علیه السلام عالی ترین و نیکوترین رفتارهای اخلاقی امام رضا (ع) نیز دارای عالی ترین و نیکوترین رفتارهای اخلاقی بوده و ویژگی های اخلاقی آن حضرت، بهترین الگوی رفتاری برای مؤمنان و دنبال کنندگان مکتب رضوی(ع) است: چرا به امام رضا قبله هفتم مى گويند؟ نظر به اينكه هفت مدفن براى معصوين وجود دارد حرم پيامبر، قبرستان بقيع، نجف، كربلا، كاظمين، سامراء و مشهد. لذا مدفن امام على بن موسى الرضا (ع) در ميان برخى از مردم، به عنوان «قبله هفتم» شهرت يافته است. البته قبله در اينجا به معنى قبله نماز نيست. چرا به امام رضا(ع) غريب الغربا مى گويند ؟ اطلاق غريب الغربا در روايات وزيارت آن حضرت وجود ندارد فقط غريب وشهيد بر آن حضرت اطلاق شده است.گفته شده است غریب بودن او ، اشاره به غريب بودن آن حضرت در سالهاى آخر عمرشان است كه به دور از اهل وعيال و…در خراسان به سر مى برده اند. نگاهی به واژه غریب الغربا واژه غریب الغربا باید از ادبیات ما حذف شود، زیرا تمام امامان ما غریب بودند. وقتی امام رضا(ع) از مدینه به سوی خراسان حرکت می‌کنند، به مردم اعلام کردند که من در غربت از دنیا می‌روم، همه امامان ما همین طور بودند، اما اتفاقاً کمترین غربت را امام رضا(ع) داشتند. چرا به ائمه غریب الغربا نمی گوییم؟ حضرت علی(ع) غریب نیستند؟ او که سال‌ها قبر مطهرشان مخفی بود. قبر امیرالمؤمنین(ع) در زمان هارون کشف شد تا زمان هارون پنهان بود، امام حسن مجتبی (ع) و ائمه مظلوم مدفون در بقیع که زائر ندارند و در وطن خودشان حرم و بارگاه ندارند، آیا مظلوم نیستند؟ چرا به آنان غریب الغربا نمی گوییم؟ امام حسن(ع) وقتی در کوچه های مدینه حرکت می‌کردند، به ایشان جسارت می‌شد، سال‌هاست که قبرشان به صورت یک مخروبه در آمده. امام صادق(ع) غریب نیستند؟ امام رضا(ع) از همان زمان شهادتشان حرم شان در قرن های متمادی خالی از زائر نبوده است. در ایام ولادت امام رضا(ع) سیلی از جمعیت به مشهد سرازیر می‌شوند. . گوهرشاد چه کارهایی برای بارگاه حضرت انجام داد. در دوره هجوم ازبک‌ها به خراسان، تیمور لنگ به احدی رحم نکرد، اما احترام حرم حضرت رضا(ع) را نگه داشت. گوهرشاد چه کارهایی برای بارگاه حضرت انجام داد. آن‌ها اهل تسنن بودند، ولی به احترام امام رضا(ع) اقدام‌های مثبت زیادی انجام دادند. :چه كسى لقب «رضا» را بر امام نهاده به چه دليل امام لقب «رضا» را داراست و چه كسى لقب «رضا» را بر امام نهاده است؟ برخى نوشته اند كه مامون عباسى، امام را ملقب به «رضا» كرد و بر اين اساس تعدادى از مورخان نيز آن را نقل كرده‏اند ولی واقعیت این است لقب «رضا» ريشه الهى دارد امام كاظم (ع) پيوسته فرزند خود را رضا خطاب مى‏كرد و مى‏فرمود: «قلْتُ لِوَلَدِىَ الرِّضَا من او را رضا مى‏خوانم». احمد بزنطى به حضرت جواد (ع) عرض كرد: عده‏اى از مخالفان شما خيال مى‏كنند مأمون پدر شما را به رضا ملقب ساخته است، زيرا آن حضرت ولايتعهدى او را پذيرفت و متعهد خواسته او شد. خداى متعال او را رضا ناميده‏اند امام فرمود: به خدا سوگند اينان مردمى بدكار و دروغگو هستند و خيال نابجايى كرده‏اند، بلكه خداى متعال او را رضا ناميده‏اند زيرا آن حضرت در آسمان مرضى خدا و در زمين مورد خشنودى حضرت رسول اكرم (ص) و ائمه هدى (ع) بود. بزنطى پرسيد: از كجا چنين لقبى مخصوص پدر بزرگوار شما شده، با آنكه پدران و اجداد شما همگى مرضى خدا و رسول و ائمه طاهرين بوده‏اند؟ فرمود: علت اينكه پدر من از ميان تمام ائمه بدين پايه ارتقا يافته، اين بود كه دوست و دشمن از وى خرسند بودند، ليكن پدران او هرگاه مورد توجه و علاقه دوستان بودند، دشمنان از آنها رضايتى نداشتند. امام رضا عالم آل محمد آيا لقب «عالم آل محمد» براى امام رضا (ع) مستند است يا در قرون اخير از اين لقب استفاده مى‏شود؟ اين لقب را امام كاظم (ع) بر زبان جارى ساخت و آن را به فرمايش پدر گرامى اش امام صادق (ع) مستند مى‏ساخت اسحاق بن موسى برادر امام رضا (ع) می گفت: «پدرم به فرزندانش مى‏فرمود: اين برادر شما على، عالم آل محمد است، مسائل خود را از وى بپرسيد، و مطالب او را نگهدارى كنيد، من از پدرم جعفر بن محمد شنيدم مكرر مى‏گفت: عالم آل محمد صلى اللَّه عليهم اجمعين، در صلب تو است كاش من او را مى‏ديدم، وى با امير المؤمنين همنام است» . اعلام الورى، ص ۳۲۸ بحارالانوار، ج ۴۹، ص ۱۰۰ الصراط المستقيم، ج ۲، ص. بحارالأنوار، ج ۴۹، ص ۲ التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
امام رضا علیه السلام: 💠من فَرَّجَ عَن مُؤِمنٍ فَرَّجَ اللّهُ عَن قَلبِهِ یومَ القیامَةِ. 💠هر که غم مؤمنى را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم را از دل او مى زداید. الکافی: ج۲ 🏴فرا رسیدن سالروز شهادت شاه خراسان، شمس الشموس، امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام بر حضرت عالی و خانواده محترمتان و دوستداران حضرتش تسلیت و تعزیت باد التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 مقام رضا و غیاث امام رضا علیه‌السلام ● تحصیل همه‌ رضایت‌ها در جهان به واسطه مقام رضوان امام رضا علیه السلام! از آثار و شئون معارف الهی مقام "رضا"ست که نهایت مقام سالک و مقام واصلان باشد. واصل کوی دوست و صاحب مقام رضا، کسی است که دلش به نور یقین روشن و دیده بصیرتش با مشاهده تدبیر الهی نورانی است. رهاورد مقام رضایت دلخوشی و خشنودی و فرحناکی در همه حالات چه در مصائب و چه در آسایش و تنعم به نعمت‌هاست! امیر مؤمنان علیه‌السلام در بیان فضائل اهل‌تقوی می‌فرمایند: "نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِي‌الرَّخَاءِ" (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳) "در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است." صاحب مقام رضا هر آن‌چه را حضرت حق مقدر دارد جز لطف و محبت‌ نبیند. چنان‌چه امیر سخن سلام الله علیه فرمودند: "من جَلَسَ علی بساطِ‌الرضا لَم‌یَنِلهُ مَکروه" "هرکه بر سفره رضا نشیند ( راضی به رضای خداوند باشد) امر ناخوشایندی به او نرسد." اهل معنا مقام رضا را نهایت مقام سالک و مقام واصلان دانند، پس رضا مقام سالک نبود بلکه نهایت سلوک باشد که سالک بعد طی منازل و مقامات بدان واصل شود. بدین سبب است که مرتبه رضا را ارفع از زهد و توکل دانند. بر همین معنا عارفی در پاسخ به پرسشی در برتری زهد یا رضا گفته است: "رضا برتر است، زیرا زاهد در راه است و راضی واصل!" و رضا افضل از توکل است، چون متوکل طالب خیر و صلاح خود است. چون حق تعالی را فاعل خیر داند وکیل کند در تحصیل خیر و صلاح. امّا صاحب مقام رضا فانی کرده است اراده خود را در اراده حق و از برای خود اختیاری نکند! اگر غایت سلوک مقام رضا باشد نقطه آغازین آن کجاست؟ اهل عرفان مطلع رضا را معرفت سالک به جمیل بودن حضرت حق دانند. (رک: امام خمینی شرح حدیث عقل و جهل) مرتبه‌ بعد آن وصول این علم به قلب است و ایمان قلبی به جمیل بودن خداوند است که ثمره آن خوش بینی و خشنودی به اوست! مرتبت بالاتر، اذعان به جمیل بودن خداوند سبحان با تمام وجود است. در این مرتبت است که مخاطب کلام حق خواهد شد: "یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه" لازمه وصول به این مقام تَرد غبار کثرت و انصراف قلب از عالم کثرت و ظلمت است.اگر قلبی چنین شد آماده تجلی خداوند جمیل است و مهیای مشاهده روح رضا که حقیقت محبت و جذبه حق است! انسان رهیده از حجاب‌های ظلمانی با کسب معرفت حضوری به خالق، تمام تجلیات حق و مظاهر حق را کامل و زیبا می‌بیند و جمال و کمال حق تعالی را در همه موجودات جاری می‌یابد و خود را فانی در اراده محبوب و فاعل مایشاء کرده است. "وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ" سالک در این وادی از خود خشنودی و رضایتی ندارد و رضایت و شادی او تابع رضای حضرت حق است. با این مرتبت به مقام قرب نوافل راه یابد و هر آنچه انجام می دهد فقط برای حق و به امر حق و خشنود از آن است. و بدین منزلت می رسد : "فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ "(حدیث قدسی) " اگر بنده‌ای را دوست بدارم گوش او می‌شوم که می‌شنود و چشمش که می‌بیند و زبانش می‌شوم که سخن می‌گوید! "بدین سبب است که مقام رضا با مقام محبت سنخیت می‌یابد و محب هر حکمی که از جانب محبوب باشد به جان می‌خرد.چون" کُلّ ما یَفعَلُ‌المَحبوبُ مَحبوبُُ." لذا آورده‌اند که محبت و رضا دو مقام مُخلَّد و دائمی‌اند چه در دنیا و چه در عُقبی، نه همانند خوف و رجا که خاص این عالم باشند. بدین جهت خداوند سبحان ولی خود علی بن موسی را به " رضا" خوانده است. چنان‌چه امام جواد علیه‌السلام فرمودند: "حق تعالی او را رضا نامید، چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرمود" اما وجه دیگری هم برای این نام و عنوان حضرت بیان شده است. در روایتی‌از امام صادق علیه السلام امام علی بن موسی غوث و غیاث نامیده شد: "یخرج الله منه غوث هذه الامه و غیاثها" خداوند فریادرس وپناه دهنده این امت (امام رضا ) را از امام موسی کاظم بوجود می‌آورد. از جلوه های کمک و اعانه و فریاد‌‌رسی او به امت که تجلی‌اش در مقام رضای اوست و خاص حَضرتش باشد، واسطه در فیض رضایت و خشنودی برای مومنان از حق تعالی! از این روست که گفته اند در عالم، "خشنودی و رضایتی واقع نخواهد شد جز به واسطه مقام رضایت و رضوان امام علی بن موسی‌الرضا علیهما‌السلام". چنان‌چه فقیه متاله حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی بیان داشته است: هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ‌انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال‌نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد.
بنابر این،او صاحب مقام رضاست،چون جان و دل و وجود او سرشار از خشنودی به اراده و مقدرات الهی بود و هر آن‌چه محبوب او مقدر ساخته بود جمیل و زیبا یافت و بر آن به نهایت خشنود و شادمان بود و همه عمرش در سایه سار آن با اطمینان زیست تا به بارگاه قدس احدیت با خطاب ارجعی بار یافت و بال کشید! از این رو هم رضاست و راضی به تمام وجود و جان و روح و جسمش به تقدیر خداوند، چون محبوب اوست و از محبوب جز امر محبوب نشاید! این از تجلی جمال و کمال حضرت حق بر دل و جان آن ولی خداست! از این رو حضرتش را نور خداوند در زمین نامیده‌اند: "السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض" از دگر سو "رضا" خوانندش چون هیچ انسان بار یافته به مقام اطمینان توفیقی در ادراک خشنودی از حق تعالی نخواهد داشت الا به وساطت و کمک آن غیاث امت،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام. ● اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
▪️ *زیارت مختصر امام رضا (ع)* اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقى وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلى ما مَضى عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمیً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّکَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّیْتَ الاَْمانَهَ فَجَزاکَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزآءِ اَتَیْتُکَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّکَ مُوالِیاً لاَِوْلِیآئِکَ مُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّکَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِکَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلایَتِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ...
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام به مناسبت شهادت امام رئوف آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام برگزار می‌نماید حرکت دسته عزاداران از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه از میدان شهید عبدالعلی ابراهیم به سمت آستان مقدس امامزادگان سخنران حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید جلال رضوی مداح حاج احمد گودرزی https://eitaa.com/astaan_moghadas
🔸با اجازه مادر سادات رخت عزا را نه از جان، بلکه از تن بیرون می‌آوریم و می‌گوییم ای حسین داغ تو تا ابد در سینه ما خواهد ماند... 🔹حلولِ ماهِ ربیع الاول، سالروز آغاز هجرت پیامبر اعظم(ص)، ماهِ شادمانیِ اهل بيت(ع) را تبریک عرض می‌نمایم.
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک حلول ماه ربیع ماه بهارشیعیان وتوفیق بهره مندی از مواهب الهی روز پنجشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت لااله الاالله الملک الحق المبین دعایی برای نجات در عصر غیبت دوران غریبی است ، دوران غیبت... امواج شبهه و فتنه از هر سو امواج شبهه و فتنه از هر سو رو می کند و تا به خود بیایی چون کشتی شکسته ها در دل دریای بیکران،حیران و سرگردان دست و پا می زنی که آیا دستگیری هست؟آیا فریادرسی هست؟آیا کسی برای نجات این غریق بی پناه می آید؟ همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد اما همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد و تو را به خود میخواند که ای غریق دریای فتنه ها و ای سرگردان درمیان شبهه ها نجاتت را تنها از من بخواه! چه کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می کند که روزی حضرت خطاب به ما فرمود: به زودی شبهه ای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که دعای غریق را بخوانند چگونه دعا بخوانیم وآن دعا چگونه است؟ فرمود: یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک ای خدا،ای بخشنده،ای بخشایشگر،ای کسی که قلبها را دگرگون می سازی!قلب مرابر دینت پایدار فرما بحارالانوار،ج92،ص326 التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف اسلامی وعمل به آنها روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم آیا صحت دارد که پیامبر فرمود هرکس پایان ماه_صفر را به من یا سه نفر اطلاع دهد بهشت بر او واجب است مستند راویان حدیث بشارت مستند آنان یعنی ناقلان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند: «من بشرنی بخروج آذار فله الجنة : هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است هشت می رود». عده ای معتقد شدند آذار همان صفر است در حالی که آذار از ماه های رومی است و صفر از ماه های قمری است! . حدیثی مسند از ابن عباس مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنة» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند. مردی از اهل بهشت وارد می شود پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود. پیامبر از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیة؟ یعنی در کدام ماه از ماه های رومی قرار داریم؟ آن حضرت فقط پرسيدند در کدام ماه از ماه های رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند. تبیین صفات مومنین درروایت صحبت رسول خدا(ص) در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن شاهد با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که «هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل بهشت است» شرطی برای معرفی چنین شخصی یادآور شدند؛ قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان لذا قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد بهشتی دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها. در حالی که همین حدیث امروزه در بین برخی شیعیان اینگونه مطرح شده است که هرکس در پایان ماه صفر در هفت مسجد را بزند و به پیامبر پایان ماه صفر را خبر دهد او اهل بهشت خواهد علل الشرايع،ج1ص176 التماس دعا دارم https://eitaa.com/haj_razavi