✍🏻 مقام رضا و غیاث امام رضا علیهالسلام
● تحصیل همه رضایتها در جهان به واسطه مقام رضوان امام رضا علیه السلام!
از آثار و شئون معارف الهی مقام "رضا"ست که نهایت مقام سالک و مقام واصلان باشد.
واصل کوی دوست و صاحب مقام رضا، کسی است که دلش به نور یقین روشن و دیده بصیرتش با مشاهده تدبیر الهی نورانی است.
رهاورد مقام رضایت دلخوشی و خشنودی و فرحناکی در همه حالات چه در مصائب و چه در آسایش و تنعم به نعمتهاست!
امیر مؤمنان علیهالسلام در بیان فضائل اهلتقوی میفرمایند:
"نُزِّلَتْ أَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِي الْبَلَاءِ كَالَّتِي نُزِّلَتْ فِيالرَّخَاءِ" (نهج البلاغه خطبه ۱۹۳)
"در روزگار سختى و گشايش، حالشان يكسان است."
صاحب مقام رضا هر آنچه را حضرت حق مقدر دارد جز لطف و محبت نبیند. چنانچه امیر سخن سلام الله علیه فرمودند:
"من جَلَسَ علی بساطِالرضا لَمیَنِلهُ مَکروه"
"هرکه بر سفره رضا نشیند ( راضی به رضای خداوند باشد) امر ناخوشایندی به او نرسد."
اهل معنا مقام رضا را نهایت مقام سالک و مقام واصلان دانند، پس رضا مقام سالک نبود بلکه نهایت سلوک باشد که سالک بعد طی منازل و مقامات بدان واصل شود.
بدین سبب است که مرتبه رضا را ارفع از زهد و توکل دانند. بر همین معنا عارفی در پاسخ به پرسشی در برتری زهد یا رضا گفته است:
"رضا برتر است، زیرا زاهد در راه است و راضی واصل!"
و رضا افضل از توکل است، چون متوکل طالب خیر و صلاح خود است. چون حق تعالی را فاعل خیر داند وکیل کند در تحصیل خیر و صلاح. امّا صاحب مقام رضا فانی کرده است اراده خود را در اراده حق و از برای خود اختیاری نکند!
اگر غایت سلوک مقام رضا باشد نقطه آغازین آن کجاست؟
اهل عرفان مطلع رضا را معرفت سالک به جمیل بودن حضرت حق دانند. (رک: امام خمینی شرح حدیث عقل و جهل)
مرتبه بعد آن وصول این علم به قلب است و ایمان قلبی به جمیل بودن خداوند است که ثمره آن خوش بینی و خشنودی به اوست!
مرتبت بالاتر، اذعان به جمیل بودن خداوند سبحان با تمام وجود است. در این مرتبت است که مخاطب کلام حق خواهد شد:
"یاایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه"
لازمه وصول به این مقام تَرد غبار کثرت و انصراف قلب از عالم کثرت و ظلمت است.اگر قلبی چنین شد آماده تجلی خداوند جمیل است و مهیای مشاهده روح رضا که حقیقت محبت و جذبه حق است!
انسان رهیده از حجابهای ظلمانی با کسب معرفت حضوری به خالق، تمام تجلیات حق و مظاهر حق را کامل و زیبا میبیند و جمال و کمال حق تعالی را در همه موجودات جاری مییابد و خود را فانی در اراده محبوب و فاعل مایشاء کرده است.
"وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ"
سالک در این وادی از خود خشنودی و رضایتی ندارد و رضایت و شادی او تابع رضای حضرت حق است.
با این مرتبت به مقام قرب نوافل راه یابد و هر آنچه انجام می دهد فقط برای حق و به امر حق و خشنود از آن است. و بدین منزلت می رسد : "فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي يَنْطِقُ بِهِ "(حدیث قدسی)
" اگر بندهای را دوست بدارم گوش او میشوم که میشنود و چشمش که میبیند و زبانش میشوم که سخن میگوید!
"بدین سبب است که مقام رضا با مقام محبت سنخیت مییابد و محب هر حکمی که از جانب محبوب باشد به جان میخرد.چون" کُلّ ما یَفعَلُالمَحبوبُ مَحبوبُُ."
لذا آوردهاند که محبت و رضا دو مقام مُخلَّد و دائمیاند چه در دنیا و چه در عُقبی، نه همانند خوف و رجا که خاص این عالم باشند.
بدین جهت خداوند سبحان ولی خود علی بن موسی را به " رضا" خوانده است. چنانچه امام جواد علیهالسلام فرمودند:
"حق تعالی او را رضا نامید، چرا که راضی بود به خداوند بزرگ و به آنچه او تقدیر فرمود"
اما وجه دیگری هم برای این نام و عنوان حضرت بیان شده است.
در روایتیاز امام صادق علیه السلام امام علی بن موسی غوث و غیاث نامیده شد:
"یخرج الله منه غوث هذه الامه و غیاثها"
خداوند فریادرس وپناه دهنده این امت (امام رضا ) را از امام موسی کاظم بوجود میآورد.
از جلوه های کمک و اعانه و فریادرسی او به امت که تجلیاش در مقام رضای اوست و خاص حَضرتش باشد، واسطه در فیض رضایت و خشنودی برای مومنان از حق تعالی!
از این روست که گفته اند در عالم، "خشنودی و رضایتی واقع نخواهد شد جز به واسطه مقام رضایت و رضوان امام علی بن موسیالرضا
علیهماالسلام".
چنانچه فقیه متاله حضرت آیه الله جوادی آملی حفظه الله تعالی بیان داشته است:
هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچانسانی به هیچ توفیقی دست نمییابد و خوشحالنمیشود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنهای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام امام رضا!
چون دیگران را به این مقام میرساند، ملقّب به رضا شد.
بنابر این،او صاحب مقام رضاست،چون جان و دل و وجود او سرشار از خشنودی به اراده و مقدرات الهی بود و هر آنچه محبوب او مقدر ساخته بود جمیل و زیبا یافت و بر آن به نهایت خشنود و شادمان بود و همه عمرش در سایه سار آن با اطمینان زیست تا به بارگاه قدس احدیت با خطاب ارجعی بار یافت و بال کشید!
از این رو هم رضاست و راضی به تمام وجود و جان و روح و جسمش به تقدیر خداوند، چون محبوب اوست و از محبوب جز امر محبوب نشاید!
این از تجلی جمال و کمال حضرت حق بر دل و جان آن ولی خداست! از این رو حضرتش را نور خداوند در زمین نامیدهاند:
"السلام علیک یا نور الله فی ظلمات الارض"
از دگر سو "رضا" خوانندش چون هیچ انسان بار یافته به مقام اطمینان توفیقی در ادراک خشنودی از حق تعالی نخواهد داشت الا به وساطت و کمک آن غیاث امت،امام علی بن موسی الرضا علیه السلام.
● اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی
▪️ *زیارت مختصر امام رضا (ع)*
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِىَّ اللَّهِ وَابْنَ وَلِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللَّهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَهَ الْوُثْقى وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلى ما مَضى عَلَیْهِ آبآؤُکَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمیً عَلى هُدىً وَلَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّکَ نَصَحْتَ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَاَدَّیْتَ الاَْمانَهَ فَجَزاکَ اللَّهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَیْرَ الْجَزآءِ اَتَیْتُکَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّکَ مُوالِیاً لاَِوْلِیآئِکَ مُعادِیاً لاَِعْدآئِکَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّکَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللَّهِ مِنْ اَعْدآئِکَ وَاَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ بِوِلایَتِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ...
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام
به مناسبت شهادت امام رئوف آستان مقدس امامزادگان سید جعفر و حمیده خاتون علیهما السلام برگزار مینماید
حرکت دسته عزاداران از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه از میدان شهید عبدالعلی ابراهیم به سمت آستان مقدس امامزادگان
سخنران حجتالاسلام والمسلمین حاج سید جلال رضوی
مداح حاج احمد گودرزی
#هیئت_امنای_آستان_مقدس_امامزادگان
https://eitaa.com/astaan_moghadas
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتبریک حلول ماه ربیع ماه بهارشیعیان وتوفیق بهره مندی از مواهب الهی
روز پنجشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
لااله الاالله الملک الحق المبین
دعایی برای نجات در عصر غیبت دوران غریبی است ، دوران غیبت...
امواج شبهه و فتنه از هر سو
امواج شبهه و فتنه از هر سو رو می کند و تا به خود بیایی چون کشتی شکسته ها در دل دریای بیکران،حیران و سرگردان دست و پا می زنی که آیا دستگیری هست؟آیا فریادرسی هست؟آیا کسی برای نجات این غریق بی پناه می آید؟
همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد
اما همیشه روزنه امیدی هست.از میان تاریکی ها نوری می درخشد و تو را به خود میخواند که ای غریق دریای فتنه ها و ای سرگردان درمیان شبهه ها نجاتت را تنها از من بخواه!
چه کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت
یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می کند که روزی حضرت خطاب به ما فرمود: به زودی شبهه ای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که دعای غریق را بخوانند
چگونه دعا بخوانیم وآن دعا چگونه است؟
فرمود:
یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک
ای خدا،ای بخشنده،ای بخشایشگر،ای کسی که قلبها را دگرگون می سازی!قلب مرابر دینت پایدار فرما
بحارالانوار،ج92،ص326
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف خیر خواه مومنین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از طرف خیر خواه مومنین
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت معارف اسلامی وعمل به آنها
روز آدینه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
آیا صحت دارد که پیامبر فرمود هرکس پایان ماه_صفر را به من یا سه نفر اطلاع دهد بهشت بر او واجب است
مستند راویان حدیث بشارت
مستند آنان یعنی ناقلان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند:
«من بشرنی بخروج آذار فله الجنة :
هر کس به من بشارت دهد صفر تمام شده است هشت می رود».
عده ای معتقد شدند آذار همان صفر است در حالی که آذار از ماه های رومی است و صفر از ماه های قمری است! .
حدیثی مسند از ابن عباس
مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند:
«اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنة»
یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود،
مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند.
مردی از اهل بهشت وارد می شود
پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند:
«إنه سیدخل علیکم جماعة یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنة»
یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود.
پیامبر از آنان پرسید:
«فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیة؟
یعنی در کدام ماه از ماه های رومی قرار داریم؟ آن حضرت فقط پرسيدند در کدام ماه از ماه های رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.
تبیین صفات مومنین درروایت
صحبت رسول خدا(ص) در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن شاهد با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که «هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل بهشت است» شرطی برای معرفی چنین شخصی یادآور شدند؛
قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان
لذا قول پیامبر(ص) تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد بهشتی دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها. در حالی که همین حدیث امروزه در بین برخی شیعیان اینگونه مطرح شده است که هرکس در پایان ماه صفر در هفت مسجد را بزند و به پیامبر پایان ماه صفر را خبر دهد او اهل بهشت خواهد
علل الشرايع،ج1ص176
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم از طرف خیر خواه مومنین
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق برخورداری از معاد شناسی ورسیدن به باورخالص به حقیقت قیامت
روز آغازین هفته شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وعمرباعزت
یارب العالمین
چگونه می توانیم کیفیت عذاب آخرت را در این دنیا حس کنیم؟
عذاب آن دنیا چه اندازه نسبت به این دنیا سختتراست
در این آیه دقت کنیم;
حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ، لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا
هنگامی که مرگ هریک از آنان فرا رسد، میگوید: پروردگارا! مرا بازگردانید شاید در آنچه از خود به جای گذاشتهام، کار نیکی انجام دهم.
با دقت در این مثالی که عرض خواهم کرد و حتما همه ما یک بار در طول عمر آن را تجربه کرده ایم، می توانیم بدانیم که عذاب آن دنیا چه اندازه نسبت به این دنیا سختتر است.
تپش زیاد قلب بر اثر دیدن خواب بد،
در مثال دقت کنیم:در خواب می بینیم اتفاق بدی برای ما افتاده است و مثال کسی را کشته ایم یا عزیزی از ما مرده است،ما در عالم خواب هیچ امیدی به رهایی از مصیبت در خود حس نمی کنیم و پس از مدتی تحمل فشار شدید در عالم خواب بر روی روح و جسم مان، بر روح مان بخاطر فشار و احساس درد بر آن و جسممان بخاطر تعریق زیاد به علت تپش زیاد قلب بر اثر دیدن خواب بد،
سرانجام از خواب بیدار می شویم. و پس از بیدار شدن ، مغز شروع به ثبت حقایق می کند و کم کم به این نتیجه خوشایند و شیرین می رسیم که آنچه بر ما گذشت حقیقت نداشت و در عالم رویا بود.
خواب ها حزن و دردی از شیطان
امام صادق ع می فرمایند: که این خواب ها برای مجازات برخی گناهان مومن در این دنیاست
و به فرمایش نبی مکرم اسلام این خواب ها ، حزن و دردی از شیطان است
درد و عذاب آن دنیا به مراتب شدید تر از این دنیاست
آن چه نتیجه می گیریم نخست این که درد و عذاب آن دنیا به مراتب شدید تر از این دنیاست و دوم آنکه در عذاب آن دنیا دیگر برگشت به این دنیا برای رهایی از رنج و عذاب هرگز وجود نخواهد داشت. و در حقیقت خوابی نمی بینیم که بیدار شویم بلکه در بطن حقیقت سیر می کنیم.
آیه 99 و 100 سوره مومنون
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتهای اخلاقی وتربیتی قرآن و عترت
روز یکشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاذلاجلال والااکرام
تاثیر غم و اندوه در پیری از نگاه امام علی (ع)
غم و اندوه نيمى از پيرى است
امام علی (عليه السلام) فرمودند:
الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ.
غم و اندوه نيمى از پيرى است.
امام علی (عليه السلام) در اين گفتار كوتاه و حكيمانه تأثير غم و اندوه را در جسم و روح انسان بيان مى دارد و مى فرمايد:
غم و اندوه نيمى از پيرى است»
(الْهَمُّ نِصْفُ الْهَرَمِ).
اشاره به اين كه بسيار مى شود كه غم و اندوه، انسان را پير مى كند، هرچند انسان به حسب سن و سال پير نشده باشد، موهاى او تدريجاً سفيد مى شود، قامت وى خميده و قواى بدن رو به تحليل مى رود و از نظر فكرى و روحى نيز احساس پيرى مى كند.
اسباب غم و اندوه مختلف است
منظور امام علی (عليه السلام) اين است كه انسان تا مى تواند غم و اندوه را به خود راه ندهد و از آثار سوء آن بپرهيزد.
البته انكار نمى توان كرد اسباب غم و اندوه مختلف است و بخشى از آن قابل اجتناب نيست،
گاه مربوط به مسائل دينى و معنوى است كه انسان به هر حال با آن دست به گريبان خواهد بود.
حديث معروفى از ابن عباس مى خوانيم كه
حتى در حديث معروفى از ابن عباس مى خوانيم كه مى گفت: هيچ آيه اى شديدتر و مشكل تر از اين آيه
(فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ)
بر پيامبر(صلى الله عليه وآله) نازل نشد و از اين رو هنگامى كه اصحاب آن حضرت پرسيدند:
اى رسول خدا چرا به اين زودى موهاى شما سفيد شده و آثار پيرى نمايان گشته فرمود:
شَيَّبَتْني هُودُ وَالْواقِعَةُ،
سوره «هود» و «واقعه» مرا پير كرد.
گفته شده علت همان دستورى است كه خداوند به پيغمبرش درباره استقامت در مقابل دشمنان سرسخت و كينه توز و بى رحم داده است.
سرچشمه بسيارى از اندوه ها امور مادى است،
ولى به هر حال بسيارى از عوامل غم و اندوه امورى است كه انسان مى تواند خود را از آن دور دارد يا نسبت به آن بى اعتنا باشد، از اين رو در حديثى آمده است كه زيارت اهل قبور غم و اندوه را زايل مى كند، زيرا سرچشمه بسيارى از اندوه ها امور مادى است،
اهمیت زیارت اهل قبور
هنگامى كه انسان به زيارت اهل قبور مى رود و پايان كار دنيا را مى بيند كه ثروتمند و مسكين همه در يك جا خفته اند و هيچ كدام جز كفنى با خود از اين دنيا نبرده اند آرامش پيدا مى كند.
در طب امروز اين مسئله به روشنى ثابت شده كه سرچشمه بسيارى از بيمارى هاى جسمى ناراحتى هاى روحى است، بيمارى هاى اعصاب، قلب، معده و غير آن در بسيارى از موارد از فشارهاى عصبى و به اصطلاح استرس ها و غم و اندوه ها ناشى مى شود و درمانى جز خلاص كردن خود از غم و اندوه ها ندارد و اگر انسان عزم راسخ و اراده قوى داشته باشد مى تواند خود را از آن دور دارد.
در برابر امور دنيا صبر و شكيبايى پيشه كنيد
در حديثی امام صادق(عليه امى فرمايد:
«اصْبِرُوا عَلَى الدُّنْيا فَإنَّما هِىَ ساعَةٌ فَما مَضى مِنْهُ فَلا تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَلا سُروراً وَما لَمْ يَجِىءْ فَلا تَدْري ما هُوَ وَإنَّما هِىَ ساعَتُكَ الَّتي أنْتَ فيها فَاصْبِرْ فيها عَلى طاعَةِ اللهِ وَاصْبِرْ فيها عَلى مَعْصِيَةِ اللهِ،»
در برابر امور دنيا صبر و شكيبايى پيشه كنيد، زيرا ساعتى بيش نيست، آنچه گذشته است نه دردى از آن احساس مى كنى نه سرورى و آنچه نيامده است نمى دانى چيست، بنابراين دنيا براى تو همان ساعتى است كه در آن هستى پس در برابر اطاعت خداوند شكيبايى پيشه كن و بر ترك معصيت صبر نما.
همواره یک روی سکه می بینیم
بسيار مى شود كه به هنگام وقوع حوادث ما يك روى سكه را مى بينيم و نگران مى شويم در حالى كه سوى ديگر سكه ممكن است امورى باشد كه بهترين كمك را به ما كند.
قرآن مجيد مى فرمايد:
«(فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً)،
چه بسا چيزى خوشايند شما نباشد، و خداوند خير فراوانى در آن قرار مى دهد
شرح و تفسير حکمت 143 نهج البلاغه
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتهای قرآنی وعمل به
روز دوشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاقاضی الحاجات
يقين چيست؟ و راه هاي رسيدن به يقين كدام است؟
تسلیم همان يقين است
امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
وَالتَّسْلِيم هُو الْيَقِين
«تسليم همان يقين است»
مراتب ايمان ازنگاه امام رضا عليهالسلام
امام رضا(ع) مي فرمايد:
ايمان يك درجه بالاتر از اسلام و تقوا يك درجه بالاتر از ايمان و يقين يك درجه بالاتر از تقوا است
و ميان بندگان چيزي كم تر از يقين تقسيم نشده است
راه رسيدن به يقين ازمنظر قرآن
قرآن مجيد راه رسيدن به يقين را عبادت مي داند:
واعبد ربّك حتي يأتيك اليقين؛
پروردگارت را عبادت كن تا به يقين برسي.
بدون عبادت ممكن نيست كسي به يقين نائل آيد. منظور از عبادت، حركات و سكنات ظاهري نيست بلكه حقيقت عبادت و بندگي خدا است كه در آن صورت غير خدا در انسان جاي ندارد.
شياطين مانع رسيدن انسان به يقين
از اين رو از رسول خدا(ص) نقل است كه :
اگر نبود شياطيني كه اطراف دل هاي بني آدم را احاطه كرده اند، آن ها حقايق ملكوت آسمان ها و زمين را مشاهده مي نمودند؛
يعني گناه و رذايل اخلاقي مانع رسيدن به مقامات معنوي، از جمله يقين مي شود.
سوره حجر .آیه ۹۹
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
#دعوتنامه
هیات رزمندگان اسلام شهرک شهید مدنی
🔹سخنران:حجت الاسلام سید جلال رضوی
🔹مداح:حاج حسین مهدوی راد
🔶چهارشنبه۲۱شهریور ماه ساعت19
🔶بلوار سلامت مسجد المصطفی
باخانواده تشریف بیاورید
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق شناخت حکمتها ومعارف قرآن کریم وعمل به آن
روز سهشنبه شما بزرگواران صاحب دل همراه باسلامتی وطول عمرباعزت وبرکت همراه باخیرات وبرکات الهی
یاالرحم الراحمین
فلسفه مفهومی ام الكتاب و عدد هفت
فاتحه بزرگترين سوره در قرآن
سورهء فاتحه بزرگترين سوره در قرآن است و رسول اكرم (ص) آن را (أم الكتاب) ناميده اند و زبان اعداد نيز به ميان مي آيد تا بر اعجاز اين سورهء مباركه تاكيد كند
اعجاز عددی سوره حمد
سوره ی فاتحه یا همان سبع المثانی ، هفت آیه دارد و در آن معجزه ای بر پایه ی عدد هفت و ضرایبش وجود دارد و شگفت آنکه حروف این سوره به شکل معجزه آوری تکرار شده است . پیامبر(ص) این سوره را "ام الکتب" نامیده است و این عبارت در قرآن بدون الف نوشته شده است یعنی "ام الکتب
شرح حروف در سوره ی فاتحه
اگر این حروف را در سوره ی فاتحه بشماریم به شرخ زیر خواهد بود :
ا=22، م=15 ،ا=22 ،ل=22 ،ک=3 ،ت=3 ،ب=3
مجموع این اعداد 91 از ضرایب عدد 7 است :
13*7=91
.
ارتباط معجزه آسای حروف باعدد هفت
به همان شیوه میبینم که حروف کلمه ی قرآن به شکل معجزه آسایی مرتبط با عدد هفت تکرار شده است :
ق=1، ر=8 ،آ=22 ،ن=11
که مجموع آنها از ضرایب 7 است :
6*7=42
و عجیب آنکه تعداد حروف اسم جلاله ی "الله "بدون حروف تکراری "ال" چنین است :
ا=22،ل=22،هـ =5
که مجموع آنها میشود : 7 *7 =49
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
باسلام وادب خدمت باسعادت عزيزان وتوفیق الله شناسی وطلب ایمان راسخ به حضرت حق
روز چهارشنبه شمابزرگواران صاحبدل وبااخلاص همراه باسلامتی وعمرباعزت
یاحی یاقیوم
همه امور به اذن خدا صورت می گیرد اگرخدابخواهدهرچیزی محقق می شود
اگر خدا بخواهد اشرف مخلوقات راحفظ می کند
، پیامبر(ص) را در غار با سست ترین خانه
«أَوْهَنَ الْبُيُوتِ»
، که همان تار عنکبوت است حفظ میکند!
اگرخدا بخواهد فرعون درآب غرق می کند
اگر خدا بخواهد فرعون صاحب قدرت را؛
«وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ»
به وسیله ی آب که به آن مینازید؛
«وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِی مِن تَحْتِی»،
غرق میکند.
اگر خدابخواهد نخل خشک رطب می دهد
اگر خدا بخواهد درخت خشک، میوهدار میشود؛
«وَهُزِّی إِلَیْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْكِ رُطَبًا جَنِیًّا»
اگر خدا بخواهد یوسف عزیزمصرمی شود
اگر خدا بخواهد برادران یوسف او را به ته چاه می اندازند،
اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا
اما او عزیز و حاکم مصر می شود.
اگرخدا بخواهد آتش گلستان می شود
اگر خدا بخواهد ابراهیم را از آتش سخت نمرود نجات می دهد،
قُلْنا يا نارُ کُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلي إِبْراهيمَ ،
ما خطاب كرديم كه اي آتش سرد و سالم براي
سوره عنکبوت آیه۴۱
سوره انبیاء آیه۶۹
سوره یوسف آیه۹ ،
سوره مریم آیه ۲۵
سوره فجر آیه ۱۰
سوره زخرف آیه ۵۱
التماس دعا دارم
https://eitaa.com/haj_razavi
👈 سفارش امام حسن عسکری (ع) به شیعیان
◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت ميکنم به:
1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛
2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛
3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛
4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛
5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر.
6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجدههاي طولاني کنيد.
7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايهداران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود)
8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش ميکنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد.
«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته ميشود که اين شيعه است و همين مرا شاد ميکند.
9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد.
10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبتها را به سوي ما جلب کنيد و زشتيها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نميکند؛ جز دروغگو.
11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛
12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛
13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛
14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد.
15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد.
🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا ميسپارم و بر شما سلام ميفرستم.
«أعيان الشّيعة،جلد 2، صفحه 41و بحارالأنوار جلد 75، صفحه 372»
https://eitaa.com/haj_razavi