eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
633 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
578 ویدیو
43 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلِینَ عَلَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیْکَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیْکَ بِإِحْسَانِکَ یَا غَایَةَ الطَّالِبِینَ. ▫️خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. 👌نکات: ۱. در خصوص از امیر المؤمنین علیه السلام نقل شده است که فرمود: ▫️ اَلتَّوَكُّلُ التَّبَرّى مِنَ الْحَوْلِ وَ الْقُّوَّةِ وَ اِنْتِظارُ ما يَأتى بِهِ الْقَدَرُ؛ ▫️ ، قطع اميد كردن از نيرو و توانايىِ [خود] و چشم به راهِ تقدير (اراده) خداوند بودن است. 📚 غرر الحكم، ح ۱۹۱۶. با توجه به این روایت معلوم می شود که چرا در روایات را عاملی برای کفایت تمام امور و رفع سختی ها زندگی و عامل سعادت معرفی کرده اند. بنده با توکل، به قدرت لا یزال الهی چنگ می زند و خدای تعالی وعده داده که هرکه را بر ترجیح دهد کفایتش کند "و من یتوکل علی الله فهو حسبه". درخواست اینکه خدایا مرا در این روز جزو متوکلین قرار بده نشان می دهد که در این روز امکان وجود سختی ها طاقت فرسا بر مؤمن است و او باید به دژ محکم توکل فرود آید. ۲. در بحار به نقل از تورات آمده که خدای تعالی فرمود: ▫️ مَعْشَرَ الصُّوَّامِ بَشِّرِ الصَّائِمِینَ بِمَرْتِبَةِ الْفَائِزِینَ. ای جماعت روزه داران، اهل روزه را به رسیدن به درجه فائزین بشارت بده. 📚بحار،ج۷۴،ص۳۹ از این روایت استفاده می شود که یک است که این مرتبت، و به می رساند . در روایتی شیعیان و محبین علی علیه السلام را فائزین دانسته اند. عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: ▫️إِنَّ عَلِیّاً وَ شِیعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ. 📚بحار،ج۲۷، ص۱۴۳ ام سلمه می گوید: از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: ▫️همانا علی و شیعیانش جزو فائزین در روز قیامت هستند. ▫️منظور اینکه هر که داشته باشد او به خدا می رسد و این رسیدن به خدا همان است. ▫️انسانی که توکل داشته باشد و ولایت کیش او گردد، درگاه ربوبی است. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
💠شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ. ▫️ خدای در این ماه نیکی را پسندیده من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یاری ات ای فریادرس دادخواهان. 👌شرح اجمالی: ▫️ هر گونه عملی که موجب جلب باری تعالی شود را گویند. طبق این تعریف هر عمل عبادی، اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و... که در آن جهت "رضی الله" رعایت شود احسان است. ▫️بهترین احسان فرد این است که خودش انسان خوبی باشد. می توان گفت که شروع احسان بلکه پایه آن، در نیک بودن خود انسان است. ▫️ احسان صفتی الهی است که نشانه عدم وابستگی فرد با امور زودگذر و نیز مهربانی و دلسوز او نسبت به خلایق است. ▫️انسان های و ، اگر احسان کنند، احسانشان مقبول نیست چون: "انما یتقبل الله من المتقین". نظیر احسانی که قابیل کرد ولی به خاطر رعایت نکردن تقوی و ، مقبول درگاه احدیت نشد. ▫️درخواست اینکه احسان محبوب عبد شود، در واقع درخواست احسان است. شایسته است روزه دار در این روز دست به احسان بزند ولو به دادن یک سلام و خنده و یک خرما دم افطار و... ▫️ یعنی که در آن عبد با دانستن سوء فعل، بدون رعایت محضر ربوبی دست به و می زند. اظهار کفر و شرک و الحاد است و رعایت نکردن و رعایت نکردن انجام فرمان های الهی، است. ▫️عصیان نیز در اصل نافرمانی از روی آگاهی است اگرچه به گناهی که از روی جهل انجام می شود، عصیان گویند. ▫️فسق و عصیان به دلیل اینکه شالوده انسانیت فرد را نابود می کند و او را از مقام انسانیت به حیوانیت بلکه بدتر از حیوانیت می کشاند، مورد غضب الهی است. ▫️با فسق و عصیان، یعنی عذاب الهی که شامل انواع محرومیت ها از رحمت است می شود. ▫️آنکه را رحمت الهی نصیب نگردد لاجرم نصیبش خواهد شد. ▫️باید دائما یا غیاث المستغیثین گفت بلکه مشمول رحمت شویم. ▫️ استغاثه به درگاه ربوبی فقط در مصائب و گرفتاری نباید باشد بلکه ما دامی که ندانستیم بهشتی خواهیم بود جا دارد استغاثه نماییم. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
: ▫️اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَی الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از ستر، پوشاندن عیب های ظاهری و باطنی است. مهمترین عیب ظاهری عورتین است و در زنان پوشاندن تمام بدن است جز کفین و صورت ستر محسوب می شود. ▫️ جزو اولین کرامت های الهی به انسان است و اولین عقوبت الهی هنگام نافرمانی اولین بشر، کناره رفتن پوشش است که بعد از خورده شدن درخت ممنوعه، بر آدم و حوا علیه السلام عارض شد. ▫️ هم به معنی خود نگهداری از معصیت است با رعایت ادب حضور به درگاه ربوبی. انسان عفیف شکم، چشم، گوش، بطن، اندام ، عورتین، زبان و... را از حرام حفظ می کند. این مقام جز با رعایت محضر ربوبی و ترس از عواقب عصیان حاصل نمی گردد. ▫️تعبیر به "زینی" نشان می دهد که زینت و زیبایی واقعی انسان کمال یافته، به و عفت است. لذا زنان و مردانی که خالی از این دو خصیصه اند، زینت واقعی ندارند و شایسته نیست مومن سراغ چنین کسانی رود. ▫️اگر چه و آرایش غلیظ بین زنان، زینت قلمداد شده ولی باید دانست که این است چرا که این دو انسان را از ستر و عفت دور می کند. به نظر می رسد مقدمه اولیه بر ، ستر است. ▫️قناعت به معنی بسنده کردن به کم از دنیا و دوری از زیاده روی است. در قناعت بجا و درست استفاده کردن نعمت ها، اخذ شده است. مثلا اگر کسی بیست نوع لباس داشته باشد این اسراف نیست ولی اگر این لباس ها درست استفاده نشود، است مثلا لباس منزل بیرون پوشیده شود و لباس بیرون در منزل. ▫️انسان ، دندان را کنده است وبه دلیل اینکه جلوی را گرفته، به فرد ثروتند از او تعبیر شده است. در روایتی از امیر المؤمنین علیه السلام می خوانیم: القناعة کنز لا ینفد. قناعت گنجی است که پایانی ندارد. ▫️کفاف نیز به معنی حذف زوائد زندگی و بسنده کردن حد اقل از امکانات است. در روایت توصیه شده کفاف در خواست شود. اللهم ارزقنی الکفاف. این ویژگی انسان را راحت کرده و علائق او به زوائد دنیا را کم می کند و در حسابرسی آسان انسان ، دخیل است. ▫️ به معنی این است که هرچیزی در جای خود قرار گیرد و خارج از حدود الهی نباشد و به معنی این است که انسان آنچه برای خود خواهان است برای دیگران نیز بخواهد. این دو ویژگی انسان را نزد خدا عظیم و بین مردم محبوب می کند. از آخر دعا استفاده می شود که امکان وجود گرفتاری در این روز وجود دارد و مومن باید از خدا طلب امنیت کند. خواندن سوره در این روز و سوره در عصر امروز توصیه ماست. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
شرح روز سیزدهم ماه مبارک رمضان: ▫️ اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ. ▫️خدایا مرا در این ماه از آلودگیها و ناپاکی‌ها پاک کن، و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان، و به پرهیزگاری و هم نشینی با نیکان توفیقم ده، به یاری ات ای نور چشم درماندگان. ✅ نکات: ▫️منظور از "دنس" ناپاکی و منظور از"قذر"آلودگی است. دنس در خصوص گناهان بزرگ و قذر در خصوص گناهان کوچک بکار می رود. با این توضیح، در این فراز از خدا می خواهیم که ما را از گناهان بزرگ و کوچک پاک کند و آثار آن را از ما بردارد. این به برکت و حاصل می شود که اگر این دو تحقق یابد، عبد قابلیت پذیرش را می یابد و لذا معنی "یرسل السماء علیکم مدرارا" و "لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض" تحقق می یابد. از گناه عامل برخورداری از نعمت های پیش رو است. ▫️خدای عزو جل برای همه ما، اموری را مقدر فرموده که بر اساس و مصلحت است. عبد الهی باید بر آن کند و صبرش به این است که نکند و بگوید: "الهی رضا برضاک تسلیما لامرک لا معبود سواک" اگر شکایت از مقدرات الهی شود، عبد در مرحله سقوط از مقام و ورود در مرحله ادنی خواهد بود‌. ▫️تقوی ورزی به معنی خودنگهداری از گناهان بدون از جانب باری تعالی امکان ندارد. مراحل تقوی نیاز به محض و احساس وابستگی و نیاز به ذات باری تعالی دارد. اگر عبد در مقام بندگی استقلالی فکر کند و ترک گناه را مستند به قوه و توان خود کند، نشان ضعف در توحید عملی است. ▫️مصاحبت با به معنی همراهی مداوم با آنان است. از جمله چیزی هایی که خلق انسان را تغییر می دهد، همین همراهی با نیکان است. اخلاق آنان، عقاید آنان، انسان را متحول می کند حتی شنیدن حالات و اخلاق آنان ، انسان را دگرگون می کند. و منظور از نور چشمی بودن خدا برای بیچارگان، ذات او نزد آنان است. طوری که مساکین همه چیز را برای وصال با او تحمل می کنند. چنین مساکینی در واقع عظیم توحید را دارند. همه را داده اند تا خدا را داشته باشند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅ شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ. ▫️ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان. نکات: ۱. از درخواست عدم مؤاخذه لغزشها و دور شدن از گناهان و ، استفاده می شود که لغزش ها یکی از عوامل مهم در انسان است. ۲. لغزش دایره معنایی وسیعی دارد و شامل کوچک و بزرگ می شود. ۳. گاهی بی توجهی به گناهان کوچک، محرومیت های بزرگی را برای عبد رقم می زند. ۴. در روایت توصیه شده که عبد و سالک، به کوچکی گناه نگاه نکند بلکه به عظمت آنکه نافرمانی اش کرده بنگرد. طبق این قاعده، هیچ گناهی صغیره نیست. ۵. گاهی همین گناهانی که کوچکش پنداشته ایم، درجه تخریب عظیمی دارند. ۶. اقاله به معنی نگهداری از گناه است. از این فراز دعا استفاده می شود که برای ترک معصیت هم باید مدد از باری تعالی بگیریم لذا باید گفت: ایاک نستعین لترک الهفوات و الخطایا. ۷. بلا ها نیز برخی زائیده خطاهای ما هستند و برخی برای ابتلای ما. در هر صورت ادب اقتضا می کند پیش از نزول ، دست به دعا شویم و از خدای تعالی طلب حفظ کنیم نه اینکه بعد از نزول بلا، کنیم. ۸. منظور از شکست ناپذیری است. توسل به نام "عزیز" یا "معز" انسان را دربرابر مشکلات و بلاها و خطاها شکست ناپذیر می کند. ✍محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅سر سفره ی امام مجتبی علیه السلام عربی که صورتش خیلی زشت بود سر سفره ی امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمد و از روی حرص، تمام غذا را خورد. امام حسن (علیه السلام) که کرامتش برای همه معلوم بود از غذا خوردن عرب خوشش آمد و از او پرسید: تو عیال داری یا مجردی؟ گفت: عیالمندم،. فرمود: چند فرزند داری؟ گفت: هشت دختر دارم که آنها از من پرخورترند. امام تبسم کرد و به او ده هزار درهم انعام داد و فرمود: این قسمت تو و همسر و هشت دخترت باشد. ---------- 📚 یکصد موضوع، پانصد داستان ۵۱۲/۱ ؛ به نقل از: لطائف الطوائف / ۱۳۹. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
💠 جالبه بخونید: انتقام امام حسن علیه السلام از دشمن پیرمرد شيخ رضى الدين حلّى، برادر علّامه حلّى در كتاب «العدد القويّه» مى نويسد: نقل شده: شخصى محضر مبارك امام حسن عليه السلام شرفياب شد و عرض كرد: اى فرزند امير مؤمنان! تو را سوگند مى دهم به حق كسى كه اين نعمت (امامت و ولايت) را بدون شفاعت كسى – بلكه انعامى است از سوى او - به تو عنايت نموده! از دشمنم انتقام بگيرى، چرا كه او دشمنى است كه به مردم، حيله و ستم مى نمايد، نه به پيرمرد بزرگ احترام مى كند و نه به كودك شيرخوار ترحّم. امام حسن عليه السلام تكيه كرده بود، وقتى سخن آن شخص را شنيد برخاست و نشست، آنگاه به او فرمود: من خصمك حتّى أنتصف لك منه؟ دشمن تو كيست تا از او برايت انتقام بگيرم؟ گفت: و . امام حسن عليه السلام لحظاتى سر مبارك خود را به زير انداخت، سپس سربلند كرده و به خادم خويش فرمود: آنچه موجودى نزد توست، بياور. او رفت و پانصد هزار درهم حاضر ساخت. امام عليه السلام فرمود: همه اين مبلغ را به آن شخص نيازمند بده! آنگاه رو به او كرد و فرمود: بحقّ هذه الأقسام الّتي أقسمت بها عليّ متى أتاك خصمك جائراً إلّا ما أتيتني منه متظلّماً؛ تو را به حق همان سوگندهايى كه به من دادى، سوگند مى دهم! هر موقع اين دشمن به سوى تو آمد، نزد من بيا و دادخواهى كن. ---------- 📚 العدد القويّة: ۳۵۹ ح ۲۳، بحار الأنوار: ۳۵۰/۴۳ و ۲۳۷/۷۷.  ترجمه کتاب نفیس (القطره): قطره ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام - جلد۲،صفحه۴۶۱ 👌نکته: حیات و ممات امام معصوم علیه السلام یکسان است لذا اگر کسی از فقر به حضرت امام حسن علیه السلام شکایت برد، به فرموده خود حضرت، انتقام می گیرد و نجات می دهد. ای نیازمندان به درگاه حسنی بیایید که کریم است و احدی را رد نمی کند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅با توصیه امام حسن علیه السلام فرزند دار شد👇 طبرسی رحمه الله نقل كرده است: ▫️امام حسن بن علي عليه السلام نزد معاويه رفت، و چون بيرون آمد، يكي از دربانان معاويه از پي آن حضرت آمد و گفت: من مردی ثروتمندم ولی بچه دار نمی شوم! چيزی يادم ده. اميد است خدا فرزندی روزيی ام كند. آن حضرت فرمود: بر تو باد به . و او فراوان استغفار مي كرد تا آن جا كه گاهی در روز، هفتصد بار آمرزش می خواست. پس او ده فرزند پسر پيدا كرد. اين خبر به معاويه رسيد، و به دربان گفت: چرا نپرسيدی از كجا آن را ميی گويد؟ و آن حضرت بار ديگر نزد معاويه رفت و دربان آن را پرسيد، فرمود: آيا فرموده ی خدای سبحان را در قصه ی هود نشنيده ای: «[و اي قوم من! از پروردگارتان آمرزش بخواهيد، سپس به درگاه او توبه كنيد تا از آسمان براي شما بارش فراوان فرستد] و نيرويی بر نيروی شما بيفزايد» [۱]، و [نيز فرموده ی خدا را] در قصه ی نوح نشنيده ای: «[و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه... ] و شما را به اموال و پسران ياري كند؟ [۲] ». [۳]. --------------------------------- پي نوشت ها: [۱] هود: ۵۲؛ (و يزدكم قوة الي قوتكم). [۲] هود: ۵۲؛ (و يمددكم بأموال و بنين). [۳] مكارم الاخلاق: ۲۳۷. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir
✅شرح ماه مبارک رمضان: ▫️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِینَ وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِکَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ. ▫️ خدایا در در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن، و سینه‌ام را برای انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت ای امان ده هراسندگان. 👌نکات: ۱. منظور از ، فروتنی در برابر ذات باری تعالی و تسلیم شدن در برابر او بدون اظهار کوچکترین کبریایی و بزرگی در برابر امر و نهی اوست. اطاعت خاشعین، اطاعتی محض است بدون چون و چرا آوردن در برابر احکام الهی. عبادتی که در آن عبد در آن غرق در توجه تام به جلال و جمال الهی است و از خود غافل است. این مقام به حاصل می شود و رسیدن به آن با ریاضت و با خون دل خوردن و مجاهدت میسر است. حداقل حالت خشوع این است که متوجه باشیم عبد بدون عنایت مولا هیچ کاره است حتی عبادتش بدون لطف الهی نمی توانست محقق گردد. ۲. حالت ویژگی هایی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم: ▫️ در انابه بازگشت از خود وخلق به سوی خالق یکتاشرط اول است. ▫️ انابه کننده دائما باید رجوع الی الله داشته باشد. ▫️انابه به دو قالب عملی و قلبی تقسیم می شود.در انابه عملی مهمترین چیز ترک معصیت است. کسی که گناهی را نخواهد انجام دهد حتی اگر آه و زاری هم نداشته باشد « »محسوب می گردد.در عبد دائما در خواسته های خود و نیازهایش مراجعه سریع وعلی الدوام به حق تعالی دارد. ▫️در قرآن کریم  انبیاء بزرگی رابه عنوان «منیب» و«اوّاه»یاد کرده است: حضرت آدم،یعقوب،ابراهیم،داوود،سلیمان،ایوب علیهم السلام. خدای تعالی منتظر انابه کننده گان است و منیب، به دلیل اتصال دائمی به ذات باری تعالی وقدرت علی الاطلاق قویترین فرد محسوب می شود. ▫️راهای کسب حالت انابه: - توجه به آیات ونشانه های عظمت حق تعالی - ترک گناه - وداع در آخرین شب از ماه رمضان را امام صادق علیه السلام عامل توفیق برای انابه می داند. -در خواست جزئی ترین خواسته ها وحاجات از خود خدای تعالی حتی نمک آش را. -خواندن دعاهایی که قالب انابه دارند مثل دعای کمیل،ابوحمزه ثمالی،مناجات خمس عشره و... - ارتباط باقرآن کریم از طریق قرائت وتفسیر - خواندن وتفکر کردن وعمل نمودن به احادیث اهل البیت علیهم السلام ▫️شخصی که حال انابه دارد ، طرفیت پذیرش حق را دارد. به معنی همین است.صاحب شرح صدر ، تنگیی در دل خود برای حق نمی یابد. او در هر حالی متحمل سختی هاست چرا که دل دریایی او وسیع است و همه چیز را در خود با نگاه حق بینانه حل می کند. ✍ محمد علی فتحی 🆔 @hajfathi_ir