💠افطار عمدی روزه بر اثر جهل به مسأله
بر اساس فتوای امام خامنهای مد ظله👇:
❓سؤال:
نظر شریف جنابعالی درباره شخصی که بر اثر #جهل به مسأله، عمداً روزه اش را #افطار کرده، چیست؟ آیا فقط #قضا بر او واجب است یا اینکه #کفّاره هم باید بدهد؟
✅جواب:
اگر به سبب بیاطلاعی از #حکم_شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل میکند ـ مثل اینکه نمیدانست خوردن دارو نیز مانند سایر خوردنیها روزه را باطل میکند و در روز #ماه_رمضان دارو خورد ـ روزهاش #باطل است و باید آن را قضا کند ولی #کفّاره بر او واجب نیست.
#دفتر_پاسخگویی_به_سؤالات_شرعی_فتحی
#۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹
#۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶
🆔 @hajfathi_ir
💠 حتما بخوانید👇جهل در وجوب يا کيفيت غسل جنابت
🔰روزه جاهل به وجوب غسل يا كيفيت آن
❓کسی که به سن تکليف رسيده ولی جاهل به وجوب غسل و کيفيت آن بوده و بعد از گذشت مدتی در حدود ده سال متوجه مسأله تقليد و وجوب غسل بر او شده است، چه حکمی دارد؟ وظيفه او نسبت به قضای نمازها و روزه های گذشته اش چيست؟
✅ج) قضای نمازهايی که در حال جنابت خوانده، بر او واجب است، و همچنين قضای روزه هم در صورتی که می دانسته جنب است، ولی جاهل به وجوب غسل بر جنب برای روزه گرفتن بوده، بر او واجب است.
❓اگر شخصی در حال جنابت چند روز روزه بگيرد و نداند که طهارت از جنابت شرط صحّت روزه است، آيا کفّاره روزه هايی که در حال جنابت گرفته بر او واجب است يا اينکه قضای آنها کافی است.
✅ ج) در فرض مرقوم قضا کفايت می کند.
❓جوانی بر اثر نادانی قبل از چهارده سالگی و بعد از آن، اقدام به استمنا می کرده که بر اثر آن از او منی خارج می شده، ولی نمی دانسته که خروج منی باعث جنابت می شود و بايد برای نماز و روزه غسل کند، تکليف او چيست؟ آيا برای مدتی که استمنا می کرده و منی از او خارج می شده، غسل بر او واجب است؟ آيا نماز و روزه های او از گذشته تا حال که در حال جنابت انجام گرفته باطل بوده و قضای آنها واجب است؟
✅ج) برای هرچند بار خروج منی اگر تا به حال غسل نکرده است يک غسل جنابت کافی است، و بايد همه نمازهايی را که يقين دارد در حال جنابت خوانده است، قضا نمايد. و اگر اين عمل در شبهای ماه رمضان انجام گرفته و جاهل به موضوع جنابت بوده، روزه های او قضا ندارد و محکوم به صحّت است. ولی اگر عالم به خروج منی و جنابت بوده و نمی دانسته که برای صحّت روزه، غسل بر او واجب است، بايد روزه همه روزهايی را که در حال جنابت گرفته است قضا نمايد.
❓ آيا جماع از نشانه های بلوغ محسوب می شود و با انجام آن، تکاليف شرعی واجب می گردند؟ و اگر فردی از آن آگاهی نداشته باشد و چندين سال بگذرد، آيا غسل جنابت بر او واجب می شود؟ و آيا اگر اعمال مشروط به طهارت مانند نماز و روزه را قبل از غسل جنابت انجام بدهد، آن اعمال باطل هستند و قضای آنها واجب است؟
✅ج) مجرّد جماع بدون انزال و خروج منی از نشانه های بلوغ نيست، ولی باعث جنابت می شود و واجب است هنگام رسيدن به سن بلوغ غسل کند و تا زمانی که يکی از نشانه های بلوغ در فردی تحقق پيدا نکرده، شرعاً حکم به بلوغ او نمی شود و مکلف به احکام شرعی نيست و کسی که در کودکی بر اثر جماع جنب شده و سپس بعد از رسيدن به سن بلوغ، بدون انجام غسل جنابت نماز خوانده و روزه گرفته، واجب است نمازهای خود را اعاده کند، ولی در صورتی که جهل به جنابت داشته، قضای روزه هايش واجب نيست.
🔰روزه انجام شده با غسل باطل
❓ من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام می داده ام که ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را می شستم. در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم کوتاهی کرده ام، نماز و روزه ام چه حکمی دارند؟
✅ج) غسل به کيفيت مذکور باطل است و موجب رفع حدث نمی شود. لذا نمازهايی که با چنين غسلی خوانده شده، باطل و قضای آنها واجب است. ولی روزه ها با فرض اينکه معتقد به صحّت غسل بهصورت مذکور بوده ايد و بقای شما بر جنابت، عمدی نبوده است، محکوم به صحّت است.
❓شخصی بر اثر جهل به حکم شرعی، مدتی ترتيب را در غسل رعايت نکرده است، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
✅ج) اگر غسل را به نحوی انجام داده که شرعاً باطل است، قضای نمازهايی که در اين حالت با حدث اکبر خوانده، واجب است. ولی روزه اش، اگر در آن هنگام اعتقاد به صحّت غسل خود داشته، محکوم به صحّت است.
❓در حدود ۲ سال پيش در رساله چند مرجع، فتوای حضرت آقا در مورد رعايت ترتيب بين راست و چپ در غسل را اينگونه يافتم که اين رعايت بنا بر احتياط واجب است. آن احتياط را به مرجع ديگری که رعايت ترتيب را احتياط مستحب میدانست، عدول کردم. حالا فهميدم که فتوای آقا وجوب رعايت ترتيب است، تکليف من نسبت به نماز و روزههايم در طول اين دو سال چگونه است؟
✅ج) نماز و روزههای گذشته محکوم به صحّت است.
🔰روزه با يقين به بطلان يكی از غسلهای جنابت
❓ اگر شخصی در ماه مبارک رمضان سه بار غسل جنابت کند، مثلاً در روزهای بيستم، بيست و پنجم و بيست و هفتم غسل نمايد، و بعد يقين کند که يکی از آن غسلها باطل بوده است، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟
✅ج) روزه اش صحيح است، ولی بنا بر احتياط، قضای نمازها بهطوری که يقين به فراغت ذمّه پيدا کند، واجب است.
🌐https://www.leader.ir/fa/book/120?sn=20271
#دفتر_پاسخگویی_به_سؤالات_شرعی_فتحی
#۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹
#۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶
🆔 @hajfathi_ir
دهـہهآےآینده؛
دهههآیشمآستــ:)♡
شمآییدکہبآید پرانگیـزه [♥️🌱]
ازانقلآبــ خودحرآسٺڪنید !!...
『🌙 @MY_opinion ○°.』
شرح حکمت۴۶، استاد فتحی.mp3
4.74M
#شرح_حکمت ۴۶، #نهجالبلاغه
📼 به بیان: حجت الاسلام والمسلمین #فتحی
#به_کانال_قرآن_و_حدیث_بپیوندید👇
🆔 @hajfathi_ir
#سؤال_کاربران :
❓حکم ناخن کاشتن را میشه برامون بگید .با تشکر
✅ج: ناخن مصنوعی و موادّ استفاده شده در فرایند کاشت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو وغسل است و باید قبل از وضو یا غسل، ـ هرچند مستلزم هزینه یا زحمت باشدـ برطرف شود، مگر آن که برطرف کردن آن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود.
📚منبع: leader.ir
#دفتر_پاسخگویی_به_سؤالات_شرعی_فتحی
#۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶
#۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹
🆔 @hajfathi_ir
#سؤال_کاربران ، نیت غذای نذری
❓هر روز برای پخت غذای ناهار و شام غذای خود را به نیت نذری درست کنید و ثوابش رو به روش های مختلف استفاده کنید:
برای تعجیل در ظهور
ثواب برای اموات
این چگونه است؟👆
✅جواب:
▫️#نیت_نذری در صورتی است که واقعا نذر شرعی داشته باشید.
▫️آنچه بین مردم به عنوان نیت نذری مطرح است در واقع #قصد انجام کاری برای یک عمل خاص مثل کسب #ثواب و پاداش و یا برای #احسان به اموات است.
▫️این نوع نذر کردن ها برای غذای شخصی #وج_ شرعی ندارد.
▫️بله در روایات توصیه شده که انسان برای هر کاری #نیت داشته باشد.
مثلا حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
بر تو باد که در هرچیزی نیت داشته باشی حتی در خوردن و خوابیدن؛ که منظور از آن قصد انجام آن برای رضای خداست.
▫️مثلا نیت کنید خدایا می خوابم و یا این غذا را می خورم برای #قوت گرفتن جهت #عبادت و #بندگی تو.
👌خلاصه اینکه اگر غذا را به این نیت پخت کنید که #نیرو بگیرید برای #بندگی_خدا، پاداش دارد.
✍ محمد علی فتحی
#دفتر_پاسخگویی_به_سؤالات_شرعی_فتحی
#۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶
#۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹
🆔 @hajfathi_ir
🔺نظر "آیتالله مکارم" درباره روزه ماه رمضان در دوره کرونا👆
✅پاسخ آیتالله العظمی مکارم شیرازی مد ظله:
▫️انسان نمیتواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته میتواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد اما احتمال قابل توجهی میدهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده
باشد یا از گفته طبیب.
🆔 @hajfathi_ir
💠بی تفاوتی به جلسه و نماز اول وقت
تیمسار #شهیدصیادشیرازی، درباره تقید #امام به خواندن نماز اول وقت میگوید:
پیش از شروع یکی از عملیاتها که خودمان را برای طرح برنامه آن آماده میکردیم، خدمت #حضرت_امام رسیدیم و به بیان گزارش کار پرداختیم. در این جلسه، #حضرت_آیت الله_خامنه_ای، آقای هاشمی رفسنجانی، وزیر دفاع و فرمانده محترم کل #سپاه نیز حضور داشتند.
گزارشها خدمت حضرت امام داده شد.
در اوج صحبت و گزارش، ایشان بلند شدند و به اتاق دیگر رفتند. پس از این کار امام، اولین کسی که صحبت کرد، آقای هاشمی رفسنجانی بود. ایشان پرسید: آقا! کسالتی عارض شده است؟
چون تنها چیزی که به ذهن میآمد، این بود. امام در پاسخ فرمود:
«خیر! وقت #نماز است» و این سخن را با چنان قاطعیتی بیان کردند که احساس کردیم ما تاکنون نماز نخوانده ایم.
#سجاده امام پهن بود. آن بزرگوار بر آن ایستادند و به مقدمات نماز پرداختند و ما نیز رفتیم وضو گرفتیم و پشت سر ایشان در یکی دو صف ایستادیم و نماز را به #جماعت برگزار کردیم. این ماجرا به پایان رسید، ولی آثار رفتاری و #اخلاقی این کار امام و روحیه #تعبد ایشان، به نظر من اثری جاودانی برجای گذاشت.
----------
📚علی صیاد شیرازی، امام و دفاع مقدس، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی رحمه الله، ۱۳۸۱، چ ۴، صص ۶۵ و ۶۶، سیره اخلاقی علما - صفحه ۳۸
شرح حکمت۷۱، استاد حجتالاسلام والمسلمین فتحی(2).mp3
5.46M
#شرح_حکمت ۷۱، #نهجالبلاغه
📼 به بیان: حجت الاسلام والمسلمین #فتحی
#به_کانال_قرآن_و_حدیث_بپیوندید👇
🆔 @hajfathi_ir