eitaa logo
🇮🇷 محمد علی فتحی
636 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
45 فایل
#حاج_فتحی #رسانه_حاج_فتحی ▪️استاد حوزه و دانشگاه #اینجا: تبیین اندیشه های راهبردی و گفتمانی #رزومه: http://hajfathi.ir 📮دفتر: کرج، آزادگان، مسجد مهدویه 👌ارتباط مستقیم: @hajfathi
مشاهده در ایتا
دانلود
❓انسان تا کجا قدرت اختیار دارد ؟! و تا کجا قدرت تعقل دارد ؟! ❓با مرگ در این دنیا انسان این قدرت ها را از دست می دهد ؟ یا در برزخ هم چنین قدرت هایی دارد و با رسیدن به آخرت این قدرت ها را از دست می دهد ؟ یا حتی در آخرت و به عنوان مثال در بهشت اخروی چنین قدرت‌هایی را هنوز دارد ؟ ✅ جواب: ▫️قدرت انسان محدود به وسعت وجودی اوست و در افراد انسان ها متفاوت است. ▫️اختیار و قدرت انسان بسته به شرایط و محیط زندگی و نیز نوع ارتباط با خالقش، متفاوت و متغیر خواهد. ▫️انسان می تواند با رساندن خود به درجات مقربین به مقام ولایت الهی دست یابد و با اذن الهی در عوالم مختلف تصرف کند. چرا مه انسان کامل خلیفة الله است و کاری هایی که مخلف عنه یعنی خدای عزوجل انجام می دهد رت با اذن او ، انجام می دهد. #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ #۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ 🆔 @hajfathi_ir
❓1. بوسیدن دست چه کسانی جایز هست؟ ❓2. اینکه برا امام حسین(علیه السلام) می گن (لبها رو گذاشت روی لب های علی اکبر ) درسته؟ ❓آیا بوسیدن لب غیر از همسر مشکل نداره؟ ✅ جواب: ▫️بوسیدن دست امام، نائب او، پدر، مادر، همسر جایز است. ▫️ظاهر اخبار مصائب حسینی بوسیدن گونه و نیز لبهای ایشان هنگام وداع با حضرت علی اکبر علیه‌السلام است. ▫️ بوسیدن لب فرزند ایرادی ندارد. ✅پاسخ تفصیلی ▫️کتاب شریف کافی بابی با عنوان "التقبیل" دارد که در آن به برخی از سنت های بوسیدن در اسلام اشاره شده است. از جمله این موارد این است که می فرماید: "به درستی که برای شما مؤمنان نوری است که به آن در دنیا شناخته می شوید تا این که اگر شخصی برادر مؤمنش را دید بر آن موضع نور که در پیشانی اش است بوسه می زند".[1] ▫️ در کتاب تحف العقول روایتی به این مضمون رسیده است که امام رضا (ع) می فرماید: "لا یقبّل الرجل ید الرجل فإن قبلة یده کالصلاة له"؛ مرد، دست مرد دیگری را نبوسد؛ چرا که بوسیدن دست مانند صلاة برای او است".[2] اصل کلمه صلاة به معنای دعا و استغفار است[3] و در قرآن کریم هم به دو معنای "دعا" و " نماز" استعمال شده است. خداوند می فرماید: "وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ‏ إِنَّ صَلاتَکَ‏ سَکَنٌ لَهُم".[4]‏ و در آیه دیگر می فرماید:" إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا"،[5] که در آیه اول به معنای دعا و در آیه دوم به معنای نماز واجب آمده است.[6] درست است که "صلاة" در این حدیث به معنای نماز است، ولی توجه داریم که روایت بدون سند و مرسل است. اما در کتاب کافی احادیثی است که دلالت بر جواز بوسیدن دست می کند. امام صادق (ع) می فرماید: " سر شخص یا دست او نباید بوسیده شود، مگر دست رسول خدا یا کسی که از او قصد رسول خدا شود".[7] یا شخصی می گوید بر امام صادق(ع) وارد شده و دست ایشان را بوسیدم، سپس فرمود جایز نیست دست کسی بوسیده شود، مگر دست انبیای الاهی یا اوصیای آنان."[8] همان طور که از این روایات استفاده می شود بوسیدن دست پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اشکالی ندارد، بلکه مطلوب است.[9] در روایت اولی امام صادق (ع) می فرماید: "... یا کسی که از او قصد رسول خدا شود." به  طور قطع امامان معصوم(ع) جزو این گروه هستند که با دیدن آنان، یاد و خاطره رسول الله (ص) زنده می شود و شأن و جایگاه آن حضرت را دارند. اما روایت می تواند مراجع و علمای دین که دارای صفات اخلاقی و کمالات نفسانی اند و در راستای دین پیامبر و اشاعه فرهنگ اسلام و اهل بیت تلاش می کنند و احترام به آنان در راستای احترام به پیامبر اکرم (ص) است، را شامل شود؛ زیرا در زمان غیبت، کسانی که از دین خداوند نگهبانی کرده و برخی از شؤون پیامبر اسلام و امامان معصوم (ع) را دارا هستند و از هر صنفی به خواسته ها و آرمان های حضرت رسول (ص) نزدیک ترند، مراجع و عالمان دینی هستند.[10] پس اگر چه عالمان دینی چنین توقعی  ندارند و احیاناً از این که دستشان بوسیده شود رنجیده می شوند، ولی از باب احترام به حضرت رسول (ص) و تعظیم شعائر چنین عملی بلا اشکال است. 📚منابع: [1] کلینی، محمد بن یعقوب،کافی، ج 2، ص 185، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365. [2] حرانی، حسن بن شعبه، تحف‏العقول، ص 450، انتشارات جامعه مدرسین، قم،1404. [3] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏14، ص 464، بیروت،1414. [4] توبه، 103. [5] نساء، 103. [6] طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج‏1، ص 266، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375. [7] کافی، ج 2، ص 185،"لَا یُقَبَّلُ رَأْسُ أَحَدٍ وَ لَا یَدُهُ إِلَّا یَدُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْ مَنْ أُرِیدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص". [8] همان. [9] آیت الله تبریزی در جواب استفتایی قائل به جواز بوسیدن دست عالم و سید هاشمی هستند. نک: تبریزی، میرزا جواد، صراط النجاة، ج 5، ص 266. [10] علامه مجلسی در استظهاری که از این گونه روایات دارد، بوسیدن دست عالمان دینی و سادات را مشمول این روایات می داند. نک: مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، ج 73، ص 38، موسسه الوفاء، بیروت، 1404. #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ #۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ 🆔 @hajfathi_ir
حکم مقام معظم رهبری درباره استفاده از الکل https://b2n.ir/465933
امیر المؤمنین علیه‌السلام: لیس لأوّلیّته ابتداء، و لا لأزلیّته انقضاء. برای اول بودن خدا ابتدایی نیست و برای ازلی و جاودانه بودنش پایانی متصور نیست. 👌نکته: چون قبل از ذات احدیت هیچ وجودی و هیچ موجودی نبوده بلکه او خود ایجاد کننده موجودات است لذا نمی توان برای او ابتدایی تصور کرد چرا که در صورت قائل شدن به ابتدائیت برای او ، ذات پاکش را محدود می کنیم به زمان و این در حالی است که ذات یگانه ، محدودیت نمی پذیرد و محدودیت نقص است چرا برای موجود محدود، حاد یعنی محدود کننده لازم است که قوی تر باشد و سیطره بر او داشته باشد. می دانیم که خدای عزو جل از هر گونه نقصی مبرا است و چیزی برتر از او نیست. تصور پایان برای خدا نیز او را محدود می کند و عرض شد ذات پاکش از این اوهام پاک و منزه است. ✍ محمد علی فتحی ---------- 📚 منبع حدیث: تمام نهج البلاغه - اشارة - مجلد ۲، صفحه ۹ 👇 🆔 @hajfathi_ir
✅ حکم روزه دختران تازه بلوغ رسیده👇 https://www.instagram.com/tv/B_RDII0A7F6/?igshid=v60rj1fn1af5
✅شرح حکمت۲۵ 👌در اینستاگرام ببینید و‌گوش دهید👇 https://www.instagram.com/tv/B_TAc59nXtA/?igshid=17u6xylg9rt8s در آپارات ببینید و بشنوید👇 http://m.aparat.com/v/HUQfa
💠از بین برنده بیچارگی ها على بن ابراهيم از پدرش، او از حسن بن على بن فضّال، او از صالح بن عقبه، او از ابى عبد اللّه عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود: ▫️ آيه شريفه أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ [۱]، در شأن عليه السّلام نازل شده است. ▫️ به خدا سوگند! كه دو ركعت نماز در مى كند و مى نمايد، خداى تعالى اجابت كرده، بدى‌ها را زايل و او را در زمين مى گرداند. [۲] ---------- [۱]: سوره نمل، آيه ۶۲. [۲]: تفسير القمى، ج ۲، ص ۱۲۹. 👇 🆔 @hajfathi_ir
❓حکم فالو کردن نامحرم و درخواست فالو یک نامحرم چیه؟و حکم چت کردن با نامحرم؟ ✅جواب: ▫️در صورت اول اگر فالو کردن نامحرم، مستلزم مفسده برای شما یا طرف مقابل یا باعث ترویج گناه شود، جایز نیست. ▫️چت با نامحرم اگر باعث مفسده و گناه برای طرفین نباشد، حرام نیست. ▫️مؤمنین در روابط با نامحرمان نهایت حساسیت و تقوا را داشته باشند. 👇 #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ #۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ 🆔 @hajfathi_ir
❓چگونه برای روزه ماه رمضان کنیم؟ ✅ پاسخ: 1. نیت کلی: شب اول ماه می گی: خدایا این ماه را برای رضای تو روزه می گیرم. ۲. نیت روزانه: هر روز قبل اذان صبح و یا شبش می گی: خدایا امروز را یا فردا را برای رضای تو روزه می گیرم. 👌پاسخگوی سوالات شما هستیم: ۰۹۳۸۲۴۴۱۸۷۹ | ۰۹۱۹۲۶۵۵۸۶۶ 🆔 @hajfathi_ir