eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
412 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 هجوم به خانه 🔻در عبارت آمده است که مزدوران عبیدالله بن زیاد لعنه الله به خانه طوعه حمله ور شده و وارد خانه گشتند -و اقتحموا عليه الدار- 🔺 که با شجاعت آنها را از خانه به بیرون راند-فشدّ عليهم يضربهم بسيفه حتى أخرجهم من الدار- 🔺 و این کار دو بار انجام شد.، ثم عادوا إليه فشدّ عليهم كذلك. 🔰به عبارات بنگرید! باز هم خانه‌ی یک زن مورد هجوم قرار گرفته است! ولی این بار مسلم مامور به سکوت نبوده پس چون شیری غضبان دشمنان خدا را از خانه بیرون رانده است. 🔺 اما در مدینه امیرالمومنین اسدالله الغالب غالب کل غالب علی ابن ابی طالب مامور به سکوت بود، 🔺این عبارت و اقتحموا عليه الدار به معنای هجوم به خانه است کما اینکه در معنای فعل اقتحم آورده شده است. 🔺و اقْتَحَمَ المَنْزِلَ اقْتِحاماً: هَجَمَهُ. 📎تاج العروس من جواهر القاموس ج‏17 549 🔻این عبارت و این فعل یک بار دیگر هم در تاریخ آورده شده است منتها این بار نه در کوفه بلکه در مدینه! 🔻و نه اینکه مردی در روبروی رجاله ها بایستد که یک زن ایستاده بود در پشت در تا مانع ورود شیاطین به بیت وحی شود. 🔻 آنجا که طبرسی در احتجاج خود می‌نویسد: فَانْطَلَقَ قُنْفُذٌ فَاقْتَحَمَ هُوَ وَ أَصْحَابُهُ بِغَيْرِ إِذْن‏ - 🔻شباهت بسیار است هجوم به خانه و ورود به خانه بدون اذن! و البته این بار درب خانه را مانند مدینه به آتش نکشیدند. 🔰 جای دیگری که فعل اقتحموا به کار برده شده در رابطه با همین کوفیان است آنجا که بعد از شهادت سید و سالار شهیدان به خیمه های آل الله حمله بردند و دست به تاراج این خیام زدند. 🔰 و رَوَى حُمَيْدُ بْنُ مُسْلِمٍ قَالَ رَأَيْتُ امْرَأَةً مِنْ بَنِي بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ كَانَتْ مَعَ زَوْجِهَا فِي أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ 🔻 فلَمَّا رَأَتِ الْقَوْمَ قَدِ اقْتَحَمُوا عَلَى نِسَاءِ الْحُسَيْنِ ع وَ فُسْطَاطِهِنَّ وَ هُمْ يَسْلُبُونَهُنَّ 🔻 أخَذَتْ سَيْفاً وَ أَقْبَلَتْ نَحْوَ الْفُسْطَاطِ 🔻و قَالَتْ يَا آلَ بَكْرِ بْنِ وَائِلٍ أَ تُسْلَبُ بَنَاتُ رَسُولِ اللَّهِ ص 🔻 لا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ يَا لَثَارَاتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَخَذَهَا زَوْجُهَا وَ رَدَّهَا إِلَى رَحْلِهِ. 📎اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى ؛ النص ؛ ص132 🔻حميد بن مسلم گويد: زنى از بنى بكر بن وائل كه با شوهرش در سپاه عمر بن سعد بود 🔻چون ديد كه چگونه بر زنان حرم حسين عليه السّلام در خيمه‏ها يورش برده تاراج مى‏كنند، 🔻شمشيرى بگرفته و به سوى خيمه‏ها شتافته، و فرياد كشيد: اى آل بكر بن وائل آيا دختران رسول اللَّه را غارت مى‏كنيد؟!! 🔻 حكم و حكومت جز براى خدا نيست، اى خونخواهان رسول اللَّه، شوهرش او را گرفته و به جايش باز گردانيد. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 حمله دسته جمعی 🔻زمانی که مسلم علیه السلام امان محمد بن اشعث لعنه الله را قبول کرد او را بر روی استری سوار کردند و شمشیرش را گرفتند. 🔺اما این بار نه یک نفر لفظ مقتل این است که دورش را گرفتند تا شمشیرش را بگیرند. وَاجتَمَعوا حَولَه و انتَزَعوا سَیفَه 🔻اگر نگاهی به مقاتل بی‌اندازیم می بینیم در کربلا نیز در چند جا بصورت دسته جمعی دور یک نفر را احاطه کردند و حمله کردند دو مورد از این حملات عبارت است از: 📍 احاطه کردن حضرت عباس علیه السلام و شهادت آن حضرت 🔻ثمَّ اقْتَطَعُوا الْعَبَّاسَ‏ عَنْهُ وَ أَحَاطُوا بِهِ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ وَ قَتَلُوهُ فَبَكَى الْحُسَيْنُ ع لِقَتْلِهِ بُكَاءً شَدِيداً. 🔺ترجمه : سپس عبّاس عليه السلام را از حسين عليه السلام جدا كردند و از هر سو ، او را در ميان گرفتند و به شهادت رساندند و حسين عليه السلام ، به سبب كشته شدن او ، به شدّت گريست . 📍 حمله دسته جمعی به اباعبدالله علیه السلام و شهادت آن حضرت 🔻آری در کوفه حرامیان دور مسلم علیه السلام را احاطه کردند تا شمشیر از دستش بیرون آورند. 🔺جایی ننوشته است که در این موقعیت آسیبی به مسلم علیه السلام وارد آورده باشند. 🔻اما در کربلا زمانی که اباعبدالله علیه السلام از شدت ضربات و تیرها سراپا زخمی شده بودند و دیگر قدرتی بر ایستادن و مبارزه نداشت چرا که خون زیادی به واسطه‌ی آن تیر سه شعبۀ مسموم که بر سینه مبارک خورده بود از حضرت رفته بود. 🔺حرامیان رحمی بر حجت خدا نکردند و پاسخ ندای زینب کبری علیها السلام که ندا داده بود آیا در میان شما مسلمانی نیست. 🔻 دستور بر حمله دسته جمعی به اباعبدالله علیه السلام و به شهادت رساندن حضرت گردید. الا لعنه الله علی القوم الظالمین 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله 📚 سردار شرمنده در ماجرای کربلا ۲ نفر بیش از همه شرمنده ارباب شدند که نتوانستند ماموریتی که آقا بهشان سپرده بود را به اتمام برسانند. یکی جناب مسلم بن عقیل علیه‌السلام و دیگری جناب ابالفضل العباس علیه‌السلام هر دو تمام تلاششان را انجام دادند ولی نشد! هر دو متحیر‌ شدند یکی در کوچه های کوفه متحیرانه راه می رفت و دیگری وقتی دو دستش قطع شده بود متحیرانه ایستاد که چه باید بکند! هر دو از‌روی بلندی زمین خوردند، یکی از روی دارالعماره و دیگری از روی اسب. صورت هر دو بزرگوار بدون سپر بر زمین خورد یکی سر بریده اش از دارالعماره بر زمین خورد و دیگری با بدن بی دست و با صورت بر زمین خورد. هر دو موقع جان دادن غریبانه جان دادند یکی بالای دارالاماره و دیگری بین سپاه. هر دو با پیکری خون الود، یکی از شدت سنگباران و دیگری از شدت تیرباران. ولا حول و لا قوه الا بالله 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
السلام علیک یا اباعبدالله 📚 شباهات ماجرای مسلم و کربلا 🔻 غربت در غربت مسلم همین بس که در بین شهری که روزی ۱۸۰۰۰ نفر یاریش کرده بودند، حالا در کاخ ابن زیاد مورد فحش و ناسزای او قرار گرفته [الملهوف : ص 120 ] و برای اینکه رسالتش را درست انجام بدهد و امام را از خطر مکر کوفیان آگاه کند، مجبور می‌شود از عمر بن سعد ملعون بخواهد و به او وصیت کند... [دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن، حديث و تاریخ نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد جلد : 4 صفحه : 328] درست مانند زینب کبری سلام الله علیها که برای حفظ جان امام به عمر بن سعد رو زد اما آن ملعون رویش را برگرداند.. 🔻خرَجَت اُختُهُ زَينَبُ إلى بابِ الفُسطاطِ ، فَنادَت عُمَرَ بنَ سَعدِ بنِ أبي وَقّاصٍ : وَيحَكَ يا عُمَرُ ! أيُقتَلُ أبو عَبدِ اللّه ِ وأنتَ تَنظُرُ إلَيهِ ؟ فَلَم يُجِبها عُمَرُ بِشَيءٍ ، فَنادَت : وَيحَكُم ، أما فيكُم مُسلِمٌ ؟! فَلَم يُجِبها أحَدٌ بِشَيءٍ . [ الإرشاد، الشيخ المفيد،جلد : 2 صفحه : 112] و لا حول و لاقوه الا بالله العلی العظیم 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقط 300 نفر بودند.mp3
4.54M
📚تو را می کشیم چون می ترسیم! 🎧 📚بررسی علت تنها شدن حضرت مسلم علیه السلام 📎 متن این در کانال موجود است. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
❁﷽❁ 🔻 بیان نکاتی از ورود کاروان امام حسین علیه السلام به کربلا 📚 متن: ◀️ چرا کربلا؟ ◀️ اینجا اسیر می شوید! ◀️ در کوفه دختر دارم! ◀️ خستگی راه 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁﷽❁ السلام علیک یا اباعبدالله 📚 چرا کربلا؟ 🔻قرار بود امام حسین علیه السلام به کوفه برود پس مسیر را در پیش گرفته بود. 🔺اما در بین راه حر با سپاهش در مقابل حضرت ایستادند و نگذاشتند که حضرت به سمت کوفه برود و یا حتی به مدینه بازگردد. 🔻 سایه به سایه با امام رفت تا حکم برسد. 🔻حکم این بود:. 📍جعجع بالحسین! 🔹جَعجِع بالحسين حين تقرأ كتابي ، ولا تنزله إلا بالعراء على غير ماء وغير حصن. 🔻به حسین سخت بگیر. و او را جز در فضایی باز و بی آب و بدون پناهگاه فرود نیاور. 📎مقتل مقرم، ج1، ص191 📍جَعجِع یعنی: او را در مکانی بی آب و علف و خشن و سخت محبوس بدار. (الفايق في غريب الحديث ج‏1 190 ، مجمع البحرين ج‏4 311) 🔺تا این نامه به حر رسید، حر دستور توقف داد. 🔻چون نامه در زمینی به دست حر رسید که ویژگی‌های این نامه را داشت. 🔹زمینی بی آب و علف و گرم و سوزان بود. 🔹زمین کربلا. 📍امام فرمود بگذار به برخی از روستاهای اطراف برویم اما او نگذاشت. 📎ارشاد ج2 ص84 📍امام اسم زمین را پرسید: گفتند کربلاست. 🔸فرمود: اعوذ بالله من الکرب و البلا. 📍کربلا ذاتا این ویژگی را داشت که زمینی بیابانی بود در آن منطقه. 🔺و حر ماموریت داشت تا بر امام و خانواده اش سخت بگیرد. 📌تنها ویژگی مثبتی که زمین کربلا داشت این بود که عصر وقتی کوفیان برای غارت خیمه ها حمله ور شدند. ◾️تَسابَقَ القَومُ عَلى نَهبِ بُيوتِ آلِ الرَّسولِ (الملهوف : ص 180) 🔸و خیمه ها را آتش زدند. ◾️واُضرِمَتِ النّارُ فِي الفُسطاطِ 🔸مخدراتی که از خیمه ها فرار می کردند ◾️فَخَرَجنَ هارِباتٍ (مثير الأحزان : ص 77 .) 🔻دشتی وسیع در مقابل رویشان داشتند که می توانستند از دست حرامیان فرار کنند. 🔺اما داغ دیده توانی ندارد. ❓شما فکر می کنید مردی جنگی اگر با یک زن داغ دیده که قرار است اموالش را غارت کند درگیر شود کدامشان پیروز می شود؟ ◾️لَقَد كُنتُ أرَى المَرأَةَ مِن نِسائِهِ وبَناتِهِ وأهلِهِ تُنازَعُ ثَوبَها عَن ظَهرِها حَتّى تُغلَبَ عَلَيهِ ، فَيُذهَبَ بِهِ مِنها (الإرشاد : ج 2 ص 112) 🔻به خدا سوگند ، مى ديدم كه با زنى از همسران و دختران و خاندان امام حسين عليه السلام درگير مى شوند و لباسش را از رويش مى كشند و چون چيره مى شوند ، آن را مى برند . ◾️انقدر اوضاع این زن‌ها و کودکان نامناسب شد که از سپاه دشمن زنی به دفاع از آنان آمد و گفت: 🔸أتُسلَبُ بَناتُ رَسولِ اللّه ِ ؟( مثير الأحزان : ص 76 و 77 .) 🔻آيا اموال دختران پيامبر خدا تاراج مى شود [و شما كارى نمى كنيد]؟! 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9
❁﷽❁ السلام علیک یا اباعبدالله 📚 اینجا اسیر می شوید! 🔹هنوز امام به کربلا نرسیده بودند. حضرت خانواده اش را جمع کرد و ساعتی به آنها نگریست و گریه کرد. ◾️فَنَظَرَ إلَيهِم ساعَةً وبَكى(الفتوح: ج 5 ص 83) 🔺شاید علت این گریه این حرف امام باشد که وقتی امام حسین علیه السلام به کربلا رسیدند فرمودند: ◾️هاهُنا ـ وَاللّه ِ ـ سَبيُ حَريمِنا (الملهوف : ص 139) 🔸به خدا سوگند، اين جا خانواده ما اسير مى شوند. ❓این عبارت چرا انقدر پر تکرار است؟ ! 📍به این عبارات نگاه کنید؟ ◾️امام عسکری می فرماید: ولَعَنَ اللّه ُ مَن سَبى نِساءَكَ (مصباح المتهجّد : ص 399 ) ◾️وساقوهُنَّ كَما يُساقُ سَبيُ التُّركِ وَالرّومِ في أسرِ المَصائِبِ وَالهُمومِ ، (الملهوف : ص 189) و آنان را به سانِ اسيران ترك و روم ، در بند غم و مصيبت راندند. ◾️حضرت زینب در عصر عاشورا خطاب به جدش می فرماید: يا مُحَمَّداه! بَناتُكَ فِي العَسكَرِ سَبايا (مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج 2 ص 399) ◾️امام زمان در زیارت ناحیه مقسه که منسوب به ایشان است می فرماید: وسُبِيَ أهلُكَ كَالعَبيدِ(المزار الكبير : ص 505) 📍اصلا معنی سبی چیست؟ 🔻در لسان العرب اینطور گفته شده است: ◾️السَّبْيُ: النَّهْبُ وأَخْذُ الناسِ عَبيداً وَإِمَاءً(لسان العرب، ج14،ص368) 🔸سبی: یعنی غارت و عبد و کنیز گرفتن مردم! 🔺حالا شاید بیشتر علت گریه اباعبدالله در نگاه به خانواده اش و نیز سنگینی این اسارت به چشم بیاید که کار به جایی کشید که خانواده امام را در شام در جایی بردند که اسرای غیرمسلمان یعنی سبایا را می بردند! ◾️ثُمَّ اُتِيَ بِهِم حَتّى وَقَفوا عَلى دَرَجِ بابِ المَسجدِ حَيثُ يُقامُ السَّبيُ(الفتوح : ج 5 ص 129) 🔸و سپس آنها را آوردند تا بر راه پلّه درِ مسجد ، آن جا كه اسيران را نگاه مى دارند ، ايستادند . 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/joinchat/428671176C1b2b3c13c9