eitaa logo
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
418 دنبال‌کننده
105 عکس
4 ویدیو
23 فایل
در حکاکی اشک، به تحلیل زوایای ناگفته تاریخ ائمه اطهار و ارائه نکات نوین در مقاتل می‌پردازیم. آماده دریافت نظرات و نکات شما هستم. @seyedahmadabotorabi sa.aboutorabi@ut.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 🔰 امام رضاعلیه‌السلام در دیدار ابن شبیب در روز اول محرم به ۵ عمل توصیه فرمودند. 🔻برای آمرزش همه گناهان ⬅️ گریه بر اباعبدالله 🔻 دیدار خدا بدون گناه ⬅️ زیارت اباعبدالله 🔻 همسایه پیامبر در بهشت ⬅️ لعن قاتلان اباعبدالله 🔻 همراهی با شهدای کربلا ⬅️ بگو: اى كاش با آنها می‌بودم. 🔻همراهی با اهل بیت در درجات عالی بهشت⬅️ اندوهگین شدن با اندوه اهل بیت و خوشحالی با خوشحالی آنان. 📚متن روایت: 🔸اى پسر شَبيب! اگر براى حسين عليه السلام، چنان گريه كنى كه اشك هايت بر گونه‌ات جارى شوند، خداوند، همه گناهانت را از كوچك و بزرگ و كم و زياد، مى آمرزد». 🔺اى پسر شَبيب! اگر خوشحال مىشوى كه خداى عزوجل را ملاقات كنى و گناهى نداشته باشى، حسين عليه السلام را زيارت كن. 🔻اى پسر شَبيب! اگر خوشحال مى شوى كه در غرفه هاى ساخته شده در بهشت، با پيامبر صلى‌ الله عليه و آله ساكن باشى، قاتلان حسين عليه السلام را لعن كن. 🔺اى پسر شَبيب! اگر خوشحال مىشوى كه ثوابى همانند شهيدشدگان با حسين بن على عليه السلام داشته باشى، هر وقت ياد حسين عليه السلام افتادى، بگو: اى كاش با آنها مىبودم و به رستگارى بزرگى، نايل مىشدم! 🔻اى پسر شَبيب ! اگر خوشحال مىشوى كه با ما در درجه هاى عالى بهشت باشى، براى اندوه ما، اندوهگين باش و براى خوشحالى ما، خوشحال باش و همواره، ولايت ما را داشته باش. 🔸پس اگر مردى سنگى را [هم]دوست داشته باشد، خداى عزوجل او را در قيامت، با آن، محشور مىكند». 📎عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 299 ح 58 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 این پوستر را در گروه از گروه‌های دوستان و نزدیکان خود بفرستید 🎨 پوستر جدید رسانه KHAMENEI.IR برای کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند: 🕰تنبلی شما به ضرر ملت ایران و جمهوری اسلامی است! ✏️رهبر انقلاب: «مردم باید تنبلی نکنند، بی‌اعتنائی نکنند، دستِ‌کم نگیرند؛ در همه‌ی گوشه‌های کشور در انتخابات شرکت کنند. مشارکت فقط مال شهرها نیست؛ مال شهرهای بزرگ نیست؛ در انواع مراکز جمعیّتی، روستاها، بخشها مردم باید در انتخابات شرکت کنند تا جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز بشود.» 🗳 (پویش بخش تعاملی رسانه KHAMENEI.IR) «حداقل یک نفر» از آشنایان، دوستان و یا نزدیکان خود را که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته است، بخاطر سرافرازی نهضت و انقلاب اسلامی ملت، ایران قوی و جمهوری اسلامی به رأی دادن متقاعد کنید. 📥صفحه پویش 🖥 farsi.khamenei.ir/mosbate1/
حکاکی اشک | پژوهشی در تاریخ اسلام
🗳 این پوستر را در #بعلاوه_یک گروه از گروه‌های دوستان و نزدیکان خود بفرستید 🎨 پوستر جدید رسانه KHAMEN
♦️ تاریخ برای خواندن و وقت گذرانی نیست! 🔻 تاریخ اهل بیت را نمی‌خوانیم که وقت گذرانده باشیم. 🔸 تاریخ برای گرفتن است. 🔰 می‌دانید مسلم چگونه شکست خورد؟ 📍 ۱۸ هزار نفر با او بیعت کردند. ↙️ ۴ هزار نفر با او همراه شدند. وقتی عبیدالله تهدیدشان کرد. وقتی گفتند قرار است سپاه شام برسد. اتفاقی دیگر رخ داد. 🔸تاريخ الطبرى ـ به نقل از مُجالد بن سعيد ـ: زن، نزد پسر و برادرش مى آمد و مى گفت : «برگرد . ديگران هستند» 🔻و مرد، نزد فرزند و برادرش مى آمد و مى گفت: «فردا لشكر شام مى رسد . با جنگ و فتنه ، چه خواهى كرد؟ باز گرد!» و او را با خود مى بُرد. 🔺 جمعيت ، يكسره پريشان و پراكنده مى شدند ، تا اين كه شب هنگام ، همراه مسلم ، جز نفر در مسجد ، باقى نماندند و 🔻 به هنگام نماز مغرب ، جز سى نفر با او نماز نگزاردند. 📎 تاريخ الطبري : ج 5 ص 371 📍می دانید در همان زمان در قصر عبیدالله چند نفر بودند؟ 🔻در قصر، جز سى نگهبان و حدود بيست تَن از بزرگان كوفه و خانواده و غلامان عبيد اللّه ، كسى نبود. 📎مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي : ج 1 ص 206 برای پراکنده کردن آن ۴۰۰۰ نفر چند هزار نفر آمدند! اگر همان چند هزار نفری که آمدند تا سپاهیان مسلم را پراکنده کنند، هر کدام به یاران مسلم می‌افزودند، شاید سرنوشت کوفیان تغییر می‌کرد. گاهی یک نفر هم یک نفر است. یک نفر که به جبهه حق اضافه کنی، ممکن است سرنوشت تاریخ را عوض کنی! فردا روز انتخابات است. قطعا انتخاب ها بر روی تاریخ و آینده تاثیر می‌گذارد. و آینده روشنی برای جمهوری اسلامی ایران که علم شیعه را برافراشته است و و که چشم امیدشان به است، رغم می‌زند. 🔻در این فرصت باقی مانده، «حداقل یک نفر» از آشنایان، دوستان و یا نزدیکان خود را که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته است، بخاطر سرافرازی نهضت و انقلاب اسلامی ملت، ایران قوی و جمهوری اسلامی به رأی دادن متقاعد کنید. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
❁﷽❁ 🔻 بیان نکاتی از مقتل جناب مسلم بن عقیل علیه السلام 📚 متن 🔸 خیانت در امانت 📚 مطالعه 🔺 بعد از شهادت 📚 مطالعه 🔸چرا قبر حضرت مسلم در مسجد کوفه و کنار دارالاماره بود؟ 📚 مطالعه و 🔸 هجوم به خانه 📚 مطالعه 🔺 حمله دسته جمعی 📚 مطالعه 🔸 سردار شرمنده 📚 مطالعه 🔺شباهات ماجرای مسلم و کربلا 📚 مطالعه 🔸صوت:تو را می کشیم چون می ترسیم! 🎧 بشنوید 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
❁﷽❁ 📚 خیانت در امانت 🔻وقتی مسلم بن عقیل علیه السلام مطمئن شد که عبیدالله قصد به شهادت رساندنش را دارد؛ فرمود که می خواهم وصیت کنم؟ 🔸اما به چه کسی؟ 🔻مسلم نگاهی به حاضرین در آن مجلس انداخت و جز یک نفر آشنایی ندید. ! 🔸مسلم به عمر بن سعد گفت که پیش بیا که می خواهم به تو وصیت کنم. 🔻عمر سعد ابتدا امتناع کرد. فَأَبى أن يُمَكِّنَهُ مِن ذِكرِها . 📎تاريخ الطبري : ج 4 ص 282 🔸عبیدالله کرد و عمر قبول کرد! 🔻 فقال له ابن زياد: ما يمنعك من الاستماع لابن عمك؟ مقتل الحسین خوارزمی ج 1 ص 305 🔸مسلم به عمر سعد وصیت کرد؛ ولی او وصایای مسلم را به عبیدالله گفت و در امانت مسلم خیانت کرد. 🔻این کار او ابن زیاد لعنه الله را به اعتراض واداشت که به عمر گفت: 🔸ابن زياد به وى گفت: امين ، خيانت نمى كند ؛ ولى گاه ، خيانتكار ، امين شمرده مى شود. 🔻قالَ لَهُ ابنُ زِيادٍ : إنَّه لا يَخونُكَ الأَمينُ ، ولكِن قَد يُؤتَمَنُ الخائِنُ. 📎تاريخ الطبري : ج 4 ص 282 🔻این آخرین باری نبود که عمر سعد خواست خانواده امام را نادیده می گرفت و در امانت خیانت می کرد. 🔸حدود یک ماه بعد وقتی امام علیه السلام در قتلگاه بود و زینب کبری سلام الله علیها می دید که چگونه امام را دوره کرده اند باز در آن جمع دنبال یک آشنا گشت و جز عمر سعد کسی را نیافت لذا رو به عمر سعد کرد و فرمود: 🔻ويحَكَ يا عُمَرُ ! أيُقتَلُ أبو عَبدِ اللّه ِ وأنتَ تَنظُرُ إلَيهِ ؟ 🔸وای بر تو ای عمر آیا امام را می کشند وتو نظاره می کنی؟ 📎الإرشاد : ج 2 ص 112 🔻عمر سعد اشک می ریخت 🔸فكَأَنّي أنظُرُ إلى دُموعِ عُمَرَ وهِيَ تَسيلُ عَلى خَدَّيهِ ولِحيَتِهِ 📎تاريخ الطبري : ج 4 ص 345 🔻و رویش را برگرداند فصرف وجهه عنها 📎مقتل الحسین خوارزمی ج 2 ص 40 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
❁﷽❁ 📚بعد از شهادت 🔻بعد از شهادت جناب مسلم بن عقیل برای پیکرش چند اتفاق رخ داد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 1- جدا شدن سر شریف 🔻فضُرِبَت عُنُقُهُ ، واُتبِعَ جَسَدُهَ رَأسَهُ. 📎الإرشاد : ج 2 ص 63 🔸سر مسلم را جدا کردند و سر و بدنش را از بالای دارالاعماره به زمین انداختند. 🔻راستی از سر و بدنی که از آن بلندی به زمین بخورد چه می ماند؟ 2- اهانت به بدن 🔻وقتی امام علیه السلام در منزل ثعلبیه از شهادت مسلم آگاه شد از آنچه کوفیان با بدن او انجام دادند نیز با خبر شد. 🔸راوی خبر شهادت گفته بود: از كوفه بيرون نيامده بودم كه مسلم بن عقيل و هانى بن عروه كشته شدند و ديدم كه از طرف پاهايشان ، در بازار كشيده مى شوند . 🔻لم أخرُج مِنَ الكوفَةِ حَتّى قُتِلَ مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ ، وهانِئُ بنُ عُروَةَ ، ورَأَيتُهُما يُجَرّانِ بِأَرجُلِهِما فِي السّوقِ . 📎الإرشاد : ج 2 ص 74 🔸و پس از آن بدن شریف مسلم و هانی را بصورت برعکس به دار آویختند. فَصُلِبا جَميعا مُنَكَّسَينَ 📎الفتوح ج 5 ص 62 3- ارسال راس شریف مسلم به شام 🔸وعَزَمَ أن يُوَجِّهَ بِرَأسَيهِما إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ 🔻ابن زیاد قصد کرد تا سر هانی و مسلم را برای یزید بفرستد. 📎الفتوح ج 5 ص 62 4- آویختن سر مسلم به دروازه شام 🔻یزید دستور داد سرها بر دروازه شهر دمشق، نصب گردند. 🔸وأمَرَ بِالرَّأسَينِ فَنُصِبا عَلى بابِ مَدينَةِ دِمَشقَ. 📎الفتوح ج 5 ص 63 5- دفن بدن مسلم برخی از کتب می‌نویسند که 3 روز پس از کشته شدنش بر او نماز خواندند و دفنش کردند.. 📎لباب الانساب،، بيهقی، علی بن زید، ج۱، ص۳۹۷. یعنی 3 روز پیکر شریفش بر عکس بر دار بود؟؟؟ 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
📚 چرا قبر حضرت مسلم در مسجد کوفه و کنار دارالاماره بود؟ 🔸برخورد حکومت اموی با مخالفینش به شدت قهری بود. 🔻مخالفین حکومت یا به زندان می افتادند یا بصورت اتفاقی کشته می شدند و سر به نیست می گشتند. 🔸یکی از کارهایی که انجام داد این بود که مخالفین حکومتش را و می‌نامید و لذا هر کاری که با کفار انجام می شد را با آنها انجام می داد. 🔻بدن حضرت مسلم را 3 روز پس از شهادتش در کنار دارالاماره دفن کردند. 📎لباب الانساب،، بيهقی، علی بن زید، ج۱، ص۳۹۷. 🔻این کار به دستور عبیدالله و توسط عمر بن سعد انجام شد اما چرا؟ 🔺دلیل این کار را می توان در دستوری که یزید به عبیدالله در رابطه با حرکت امام از مکه به سمت کوفه داد جستجو کرد. 🔸در آن نامه یزید به ابن زیاد می نویسد: 🔻به من خبر رسيده كه حسين به سمت عراق حركت كرده است. ديده بانان و نگهبانان را بگمار و جاسوسان را هوشيار ساز . كاملاً مراقب باش. مظنون را زندانى كن و افراد مشكوك را دستگير نما ؛ 📎الفتوح ج 5 ص 63 📌مرحوم مقرم علت دفن شدن مسلم در کنار دارالاماره را جهت اشراف حکومت بر شناسایی شیعیانی می داند که برای زیارت قبر مسلم و هانی می ‌آمدند. 🔺أمر بدفنهما بالقرب من « دار الإمارة » لتستمر رقابة الشرطة عليهما فلا يقصدهما أحد بالزيارة 📎 الشهید مسلم بن عقیل، مقرم، ص 233 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
🔻نماز روز آخر ذی الحجه 📍سيّد بن طاووس در كتاب <اقبال> براساس يك روايت ذكر كرده است كه: 🔻 دو ركعت نماز بجا آورد، 🔸و در هر ركعت سوره <حَمد> يك مرتبه و ده مرتبه (قُل هُوَاللهُ اَحَدٌ) و ده مرتبه <آيهُ الكُرسيّ> را بخواند، و پس از نماز بگويد: 🔻اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ اَلسَّنَهِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِي عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إلَي التَّوْبَهِ بَعْدَ اجْتِرَائِي عَلَيْكَ اَللَّهُمَّ فَإِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِي وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِي إلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّي وَ لاَ تَقْطَعْ رَجَائِي مِنْكَ يَا كَرِيمُ 🔸 چون اين را بگويد، شيطان فرياد مي زند: واي بر من،آنچه در اين سال عليه او رنج بردم، همه را خراب كرد، و سالي كه گذشت براي او گواهي مي دهد، كه سالش را ختم به خير نمود. 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
* 🏴 عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۶* 📻 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین (استاد حوزه و دانشگاه) 🎙 با نوای: کربلایی سید احمد کربلایی علی 📆 از ۱۶ تیرماه لغایت ۲۶ تیرماه به مدت ۱۱ شب 🕰 از ساعت ۲۰:۳۰ 🕌 تهران، بزرگراه جلال آل احمد، مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس 🔹 همراه با سفرهٔ احسان اهل‌بیت عليهم‌السلام 🔺 ورود برای عموم آزاد است 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
📚چرا عمر بن سعد فرمانده لشکر کوفه شد؟ 🔻زمانی که امام حسین علیه‌السلام در کربلا خیمه زد، حر نامه‌ای به ابن زیاد نوشت و او را از توقفشان در کربلا آگاه کرد. 🔺ابن زیاد، عمر سعد را که عازم جنگ با اهالی دیلمان ( منطقه ری و چالوس فعلی)‌بود را فراخواند و به او گفت اگر جکومت بر ری را می‌خواهی باید با حسین بجنگی! 📎الاخبار الطوال ، الدِّينَوري، أبو حنيفة ج 1 ص 253 🔸ابن سعد هر چه اصرار کرد فایده نداشت، و پسر زیاد جاضر به قبول بهانه‌های عمر نشد تا سرانجام‌عمر قبول کرد. 📎تاریخ طبری ج 5 ص 389 📌اما چرا ابن‌زیاد اصرار زیادی بر این امر داشت؟ 🔸پاسخ به این سوال را باید در سال ۱۳ هجری قمری یافت وقتی خلیفه دوم، شورای شش نفره ای تشکیل داد و برای پیش برد هدفش از انسان های بی وزنی چون سعد بن ابی وقاص استفاده کرد. 🔻جریان مقابل اهل بیت بعد از سقیفه همیشه به دنبال علم کردن نمونه های ساختگی و جعلی بود تا بتواند مردم را به سمت خود متمایل کند. 🔸برای مثال در مقابل امیرالمومنین علیه السلام که پسر عموی پیامبر و باب علم نبی بود؛ را علم می کند که پسرعموی پیغمبر است . 🔻خلیفه دوم هنگام مشورت با بزرگان صحابه او را نیز در جمع اصحاب بدر فرامی خواند و نظرش را جویا می‌شد و گاه نظرش را بر دیدگاه‌های بزرگان صحابه ترجیح می‌داد. 📎 الإصابة في تمييز الصحابة ؛ابن حجر العسقلاني، ج 4 ص 125 🔺این ماجرا ادامه داشت و در موارد متعدد تکرار شد. 🔻سعد بعد از شورای شش نفره دیگر آن سعد قدیمی نبود و خود را یکی از گزینه های خلافت می دانست. 📎 المعجم الكبير الطبراني ج 1 ص 144 🔸حالا پسر یکی از اعضای شورای شش نفره علیه حکومتی که ثمره بخشش خلیفه دوم است دست به قیام زده. 🔻چه کسی چنین وجاهتی دارد که بتواند در مقابل او بایستد؟ 🔸فرض کنید برای مردم اینطور جا بیاندازند که حسین دنبال حکومت و خلافت است، حالا چه کسی هست که بتواند همان شرایط او را داشته باشد ولی همراه و همکار حکومت باشد؟ 🔻عمر سعد تنها کسی بود که چنین وجاهتی داشت. 🔺هم پدرش در شورای شش نفره بود. 🔸هم خودش از قریش بود. 🔻هم با بنی امیه همکاری داشت. 🔸لذا می بینیم که هر چه عمر اصرار دارد که شخص دیگری برای این ماموریت انتخاب شود، ابن زیاد قبول نمی‌کند. 📌می‌شود اینگونه گفت که عمر سعد شخصیتی بود که با ان سابقه ای که توضیح دادم راحت تر مردم قبول می کردند و می شد در مقابل امام علمش کرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk
❁﷽❁ 📚 پناه بر خدا 🔻امام حسین علیه السلام دوبار فرمودند به خدا پناه می برم. 🔸یکبار زمانی بود که به روستای عَقر (به سکون ق) رسیدند. پرسیدند نام این زمین چیست؟ عرض کردند عقر حضرت فرمودند به خدا پناه می برم از عقر! 🔻 برخی از نقل ها می گویند که حضرت در همین زمین منزل گزیدند و نام دیگر کربلا، عقر است ولی برخی دیگر عقر را قبل از کربلا می دانند. 🔸بار دیگر وقتی به منطقه کربلا رسیدند و پرسیدند نام این زمین چیست؟ گفته شد: کربلا! 🔻حضرت فرمود پناه می برم به خدا از کرب و ازبلا! 📌اما عقر و کرب چه بود که امام از آنها به خدا پناه می برد؟ 🔻عقر به معنای زخمی کردن و پی کردن آمده شده است. 📎دانشنامه امام حسين عليه السلام محمدی ری‌شهری ج 5 ص 286 🔸حالا امام می فرماید از عقر به خدا پناه می برم. 🔻 توضیح این عبارت بماند برای وقتش😭 🔸اما معنای کرب چیست؟ 🔻كرب: اندوه شديد. راغب و جوهرى قيد شدّت را افزوده ‏اند ولى قاموس حزن مسلّط بر نفس گفته‏ است. 📎قاموس قرآن ج‏6 ص 99 🔸امام از این حزن شدید به خدا پناه می برد. 📌اما این حزن شدیدچه می توانست باشد؟ 🔹چند جای کربلا حزنی عجیب به دل امام نشست. 🔻وقتی کاروان به کربلا رسید، حضرت پس از آنکه دید اسبش حرکت نمی کند(مقرم ) و نام این زمین را پرسید و گفتند اینجا کربلاست، جملاتی فرمودنداز جمله اینکه: وَ هاهُنا وَاللَّهِ هَتْكُ حَريمِنا، وَ هاهُنا وَاللَّهِ قَتْلُ رِجالِنا، وَ هاهُنا وَاللَّهِ ذِبْحُ اطْفالِنا، 📎 (عاشورا ريشه‌ها، انگيزه‌ها، رويدادها، پيامدها؛ مكارم شيرازى، ناصر جلد:1صفحه:381) 🔺این چند جمله وقتی به وقوع پیوست غمی عجیب در دل امام نشاند. 🔸 اول: شهادت علی اکبر وَ هاهُنا وَاللَّهِ قَتْلُ رِجالِنا، 🔺در شهادت علی اکبر غمی به دل امام نشست که حتی تا لحظه شهادت امام از شدتش کم نشد. 🔸هیچ داغی در کربلا با حسین علیه السلام کاری که داغ علی اکبر علیه السلام کرد را نکرد. 🔻 لا تَسكُنُ عَلیكَ مَن أَبیكَ زَفرَةٌ حینَ وَ دَّعَكَ لِلفِراقِ 🔺تا لحظه شهادت داغ علی اکبر بر دل امام حسین علیه السلام بود. 📎کامل الزیارات ص 253 🔸ب. شهادت علی اصغر علیه السلام هاهُنا وَاللَّهِ ذِبْحُ اطْفالِنا، 🔻در شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام چنان داغی به دل حضرت نشست که در هیچ کدام از مصائب امام حسین علیه‌السلام در کربلا خدا به او تسلیت نگفت، جز در همین مصیبت. 🔺 اینجا بود که هاتفی ندا داد: دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه. 📎تذكرة الخواصّ، سبط ابن جوزی، ص ۲۲۷. 🔸ج. اسارت اهل حرم وَ هاهُنا وَاللَّهِ هَتْكُ حَريمِنا، 🔻این آخرین امتحان و غمی بود که بر قلب امام نشست. 🔺لحظات آخری که جان در تن امام بود. امام با نگرانی و زیر چشمی به خیمه ها نگاه می کردند و از اسارت خاندانش و هتک حرمت آنان دل شکسته و محزون بودند. 🔸تديرُ طَرفا خَفِيّا إلى رَحلِكَ وبَيتِكَ 📎المزار الكبير (المشهدي، الشيخ أبو عبد الله) ، ج1 ، ص 504 🔻 | پژوهشی در تاریخ اسلام 🔻 https://eitaa.com/hakakiashk