eitaa logo
حکیمانه
672 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
257 ویدیو
9 فایل
هرشب یک نکته حکیمانه به قلم حقیر در این کانال مشاهده کنید و آن را برای کسانی که دوستشان دارید ارسال کنید! کلیپهای کوتاه سخنرانی بنده را هم در این کانال می‌بینید! پی وی بنده جهت انتقادات و پیشنهادات شما: ارادتمند شما صالح خواه از قم @hos313 ۰۹۱۲۷۵۷۹۴۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐بســــــم اللہ الرحمـــــݩ الرحــــیم💐 💬 أحکام کوتاه در ماه رمضان💬 موضوع؛ زکات فطره ۵ جلسه شماره 8⃣2⃣ استاد فقیهی حفظه الله ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
⭕️ فردا عید فطر نیست ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت رؤیت نشد و فردا دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود. 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
💠 رسول خدا (صلی الله علیه و آله): 🔹 لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ . 🔸 اگر بنده «خدا» می دانست که در ماه رمضان چیست (چه برکتی وجود دارد) دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد. 📎 بحارالانوار(ط-بیروت)، ج۹۳، ص۳۴۶، ح۱۲ ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
🔻وفاقی مبارک و ضروری 🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش اول) ✔️ ابوالقاسم علیدوست شبکه اجتهاد: موضوعی که در این یادداشت مورد اشاره قرار می‌گیرد، گرچه از زمان آن قدری گذشته است، اما با توجه به زنده بودن و تکرارش در هر سال، مجالی موجه و موسع برای یادداشت دارد و البته به دلایلی حقیر مصلحت در تأخیر آن می‌دید. ۱. در بسیاری از سال‌ها مراجع عظام تقلید نسبت به رؤیت هلال شوال (عید فطر) اختلاف پیدا می‌کنند؛ و در حالی که بعضی از ایشان روزی را به عنوان عید فطر اعلام می‌کنند، گروهی دیگر فردای آن روز را عید می‌دانند و البته برخی هم در اواسط یا اواخر همان روز اول، عید فطر را اعلام می‌کنند. ۲. منشأ این اختلاف سه امر است: الف. اعتبار رؤیت هلال با چشم مسلح که برخی آن را قبول دارند و جمعی آن را باور ندارند. ب. اشتراط اتحاد افق و عدم آن؛ با این توضیح که برخی از مراجع معتقدند رؤیت هلال در یک منطقه تنها کافی برای آن منطقه و اطراف آن است در حالی که جمعی از ایشان اتحاد در شب (با اختلافی که باز، در مقدار زمان اتحاد در شب دارند) را کافی می‌دانند؛ بنابراین رؤیت هلال در بسیاری از مناطق دوردست از ایران (مثلاً) برای ایران کافی است. ج. آیا اعلام فطر و روز اول شوال مثل سایر روزهاست که صرفاً تعیین مصداق است و مجالی برای دخالت فقیه به عنوان حاکم شرع ندارد یا از حوزه‌هایی است که حاکم شرع باید (یا می‌تواند) در مورد آن دخالت و حکم حکومی صادر کند؟ ۳. بر کسانی که نسبت به فرایند اجتهاد آشنا نیستند گاه این ابهام و پرسش رخ می‌نماید که چرا مراجع تقلید با هم نمی‌نشینند این اختلاف‌ها را حل کنند؟ در حالی که آشنایان به فرایند استنباط می‌دانند که فقیهان امامیه در بسیاری از موارد سخنان یکدیگر را با دقت مطالعه می‌کنند حتی گاه با هم مباحثاتی دارند ولی بنا نیست همه اختلاف‌های نظری با نشست و مذاکره حل شود همان گونه که دانشمندان و ایستادگان بر قله علم در سایر علوم هم با هم اختلاف‌هایی دارند بدون اینکه یکی بتواند دیگری را قانع کند. ۴. سوگمندانه باید گفت: فرایند اجتهاد هر چه باشد بازتاب منفی اختلاف در عید فطر چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و از کنار آن به راحتی گذشت. ملاحظه کنید (بدون اینکه خواسته باشیم بزرگ‌نمایی یا سیاه‌نمایی شود) در عید فطر امسال چه‌ها گفته شد؛ اولاً توده مؤمنان سرگردان بودند بدون اینکه نسبت به این اختلاف‌ها توجیه باشند. ثانیاً سایت‌ها و صداهای بیگانه و ضلال چه تبلیغاتی راه انداختند و تقابل‌هایی حتی گاه سیاسی را تبلیغ کردند؛ در حالی که آشنایان به امر استنباط می‌دانند ذره‌ای از تقابل در کار نبود ولی به هر حال تبلیغات بی‌اثر نیست. ثالثاً گروهی از داخل هجمه‌هایی را به ساحت برخی مراجع لازم‌الاحترام داشتند؛ حتی صحبت از عدول از مسئله تقلید را مطرح کردند؛ امری که به زعم ما بدعتی بس ناصحیح است. ۵. به نظر می‌رسد اینکه مسئله هلال شوال بزرگ‌نمایی نشود و هر یک از متدینان از مرجع تقلید خویش پیروی کند هر چند راه حلی دلسوزانه و قابل احترام است ولی جلو برخی سرگردانی‌ها و سوءاستفاده‌ها را نمی‌گیرد؛ و به نظر می‌رسد بتوان برخی راه حل‌ها ارائه کرد که ضمن موجه بودن و برخوردار بودن آن از انضباط فقهی از آسیب کمتری برخوردار باشد بلکه به شرط اجرای کامل آن بدون آسیب است.
🔻وفاقی مبارک و ضروری 🔹پیشنهادی برای رفع اختلاف های فقهی در رؤیت هلال (بخش دوم) ✔️ ابوالقاسم علیدوست ۶. راه مورد نظر این است :مراجع عظام ضمن حفظ مبنای فقهی خویش امر اعلام فطر را به یک شخصیت یا نهاد واگذار کنند و پرسشگران را به آن شخصیت یا نهاد ارجاع دهند. با این توضیح که اگر مبنای فقهی فرد ارجاع‌دهنده با مبنای فقهی مرجع اعلام عید موافق باشد که مسئله حل است؛ و اگر اختلاف در مبنا دارند و مرجع اعلام عید بر مبنایی اعلام کرده که شخص ارجاع‌دهنده قبول ندارد، در صورتی که ارجاع‌دهنده، اعلام عید را امری حکومتی بداند (اعلام عید را داخل در گستره حکم حکومتی بداند چنان که از برخی از روایت‌ها استفاده می‌شود) همگان می‌دانیم که در این صورت تا قطع به خلاف واقع بودن نداشته باشد حق مخالفت ندارد؛ البته به شرطی که مرجع اعلام، حکم حکومتی کند (در این باره به کتاب‌های فقهی قضا مراجعه شود)؛ و واضح است که مسائل اختلافی مورد اشاره، یک طرف آن به قدری واضح نیست که قطع به خلاف در آن باشد؛ و اگر آن را امری حکومتی نداند یا (بر فرض بعید) قطع به مخالف واقع بودن مبنای مرجع اعلام‌کننده عید داشته باشد یا حکم حکومتی در این باره صادر نشود، مصلحت عامه اتفاق همگان بر اعلام عید و عدم تشتت در این باره و جلوگیری از سوء استفاده‌هایی که متأسفانه شاهد آن بوده‌ایم مجوز بلکه ملزم این توافق و ارجاع است. اینکه امام صادق(ع) در برخی روایت‌ها امر اعلام هلال را به مرجعی غیرمعتبر واگذار می‌کنند و به صراحت می‌فرمایند : «ای والله افطر یوما من شهر رمضان احب الی من أن یضرب عنقی» یا می‌فرمایند: «کان افطاری یوما و قضاوه ایسر علی من ان یضرب عنقی و لایعبد الله» می‌تواند الهام‌بخش، در این باره باشد. ۷. چنان که ملاحظه کردید این پیشنهاد به صدد بحث‌های ماهوی راجع به اختلاف‌های مورد اشاره نیست به دلیل اینکه نخواسته‌ایم پیشنهاد خود را بر مبنایی خاص بنا کنیم؛ در واقع پیشنهاددهنده معتقد است توجه به عنصر مصلحت مورد نظر شارع و دفع مفسده می‌تواند آنچه را یک بن‌بست فقهی می‌نمایاند حل کند. مگر نه این است که امروزه در جمهوری اسلامی ایران دادگاه‌ها- به حق- براساس برخی انظار فقهی (فتوای معیار) به اصدار رأی می‌پردازند بدون اینکه درگیر نظر مرجع تقلید محکوم‌له یا محکوم‌علیه باشند و مگر نه این است که بزرگان فقه- به حق- با اعلام روزهای عرفه، قربان و تشریق به اظهار نظر نمی‌پردازند و کار را به دیگران- که نظر آن‌ها حجیت برای ایشان ندارد- واگذار می‌کنند؛ و اینکه بین این موارد تفاوت فارق گذاشته شود، به نظر قابل دفاع نیست؛ البته تصمیم نهایی در این ‌باره با بزرگانی است که زعیم این امر هستند و هر آنچه تصمیم بگیرند باید به آن احترام گذاشت لکن زعامت این اعاظم نسبت به این امر مهم مانع بحث و گفت‌وگوی منضبط دیگران در این ‌باره نیست. ۸. بسیار بجا- بلکه بایسته- است که رسانه‌ها به ‌ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران با اختصاص برنامه‌ها و ترجیحاً میزگردهایی کاملاً علمی مردم را نسبت به این امر به ویژه آنچه در امر دوم و سوم بیان شد توجیه کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام و تبریک عید سعید فطر! حضور فاضل معظم جناب آقای غلامی را در گروه گرامی میداریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی امروز مسجد سیدان قم-صالح خواه👆👆 بوی دهان روزه دار خوشبوتر از مشک...😳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام "تو وظیفه داری..." از خودپرداز، مقداری پول گرفتم.جوانی آمد و گفت:"برای یک آقایی که بیماری سختی دارد پول جمع میکنم.شما کمک می‌کنید؟" مقداری پول به او دادم.پول را گرفت و سرش را پایین انداخت که برود.به او گفتم:"اگر من جای شما بودم یک تشکر کوچک می‌کردم!" جواب داد:"شما بخاطر خدا کمک نکردید؟" جواب دادم:"من بخاطر خدا کمک کردم؛ولی شما باید وظیفه خودت را بدانی! وظیفه من اخلاص و وظیفه شما تشکر است.شما جوان هستید.خواستم چیزی را به شما یاد بدهم!" خداوند در قرآن میفرماید:"اگر شاکر باشید برای شما نعمتها را زیاد میکنم." شاکر خدا و بنده‌های خوبش باشیم!🌸 معلمان ما نیاز به احترام ما ندارند.آنها اگر خود را استاد نمی‌دانند ما باید خود را شاگرد آنها بدانیم! عید سعید فطر و روز معلم گرامیباد. ما را در ایتا و اینستاگرام بیابید: @hakeemaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و عرض تبریک! مقدم معلم فداکار خانم اکرمی را به کانال گرامی میداریم.
💎 چرا روز فطر، عید است؟ 🔻 امام رضا عليه‌السلام: ◻️ إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعا يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيهِم ❇️ روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براى خدا به صحرا (فضايى باز) درآيند و خداوند را بر منّتى كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگى ياد كنند. 📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۵۲۲ ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
امیرالمومنین علی علیه السلام 🌸فِي بَعْضِ الاَْعْيَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِيَامَهُ وَشَكَرَ قِيَامَهُ 🌸امروز تنها براى كسانى روز عيد است كه روزه آن ها مقبول درگاه پروردگار و عبادت هاى شبانه آنان مورد پذيرش او قرار گرفته باشد»🌷 📘 نهج‌البلاغه حکمت_428 ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرداخت زکات فطره به نیابت از پدران و مادرانی که از دنیا رفته اند رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ علیهماالسلام أَنَّهُمَا كَانَا يُؤَدِّيَانِ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَتَّى مَاتَا، وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ حَتَّى مَاتَ، وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يُؤَدِّيهَا عَنْ عَلِيٍّ علیه السلام حَتَّى مَاتَ، قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام: وَ أَنَا أُؤَدِّيهَا عَنْ أَبِي. (مستدرك الوسائل، ج‏7، ص151 به نقل از دعائم الإسلام) روایت است که حسن بن علی و حسین بن علی علیهماالسلام بعد از شهادت پدر، تا وقتی زنده بودند، زکات فطره را از طرف پدر خویش می ‏پرداختند. حضرت سجّاد علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، زکات فطره را از جانب پدر خویش می ‏پرداخت. حضرت باقر علیه السلام نیز تا هنگام شهادت، از جانب پدر خویش، زکات فطره می ‏پرداخت. حضرت صادق علیه السلام فرمود: من نیز از جانب پدرم برای او زکات فطره می ‏پردازم. مرحوم آیت الله شیخ عبدالله مامقانی بر اساس روایت فوق، در «مرآة الکمال» می ‏نویسد: مستحبّ است که فرزند بعد از فوت پدر، هر سال از جانب او زکات فطره را پرداخت نماید. (مرآة الکمال، ج3، ص556) «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
سلام "پنبه را از گوش در بیاور!" یکی از دوستانم را در خیابان دیدم.چند بار او را صدا زدم.علی! علی! او صدای مرا نمی‌شنید.هدفون در گوشش بود.متوجه صدا زدن من نشد. یادم آمد بعضیها،هم گوش دارند و هم استعداد برای پذیرش مطلب! تنها مانعی که هست این است که حاضر نیستند به صدای کس دیگری گوش دهند! خدا در قرآن میفرماید:"بعضی گوش دارند؛ولی نمی‌شنوند.چشم دارند؛ولی نمی‌بینند.قلب دارند؛ولی تفکر نمی‌کنند!" دریچه گوش و چشم و قلب را نبندیم و آزاد، بیندیشیم.عقل سلیم را حاکم کنیم و از او بخواهیم قضاوت کند! اسیر هیچ تفکر و تعصب بی جایی نشویم.حق را ثابت فرض کنیم و آراء افراد را با آن بسنجیم نه اینکه حق را با افراد،کم و زیاد کنیم و گرفتار حب و بغض‌های بی اساس نشویم!در این صورت، همیشه به بهترین گزینه ها در زندگی دنیا و آخرت می‌رسیم. "حکیمانه"ها را بخوانید و به دوستانتان هدیه دهید. @hakeemaneh
سلام‌مقدم فاضل معظم جناب هاشمی را به کانال گرامی میداریم.
فقط امید به خدا ... • امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹« إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ‏ أَنْ لَا يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ‏ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لَا يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلَّا عِنْدَ اللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ » 🔸اگر يكى از شما بخواهد كه خداوند حاجتش را بر آورد، بايد اميدش را از ديگران قطع كند و به غير خداوند اميدى نداشته باشد، و هنگامى كه خداوند، اين وضع را در قلبش ببيند، آن چه او طلب كند اجابت مى شود. 📚 كافي ؛ ج‏2 ؛ ص148 @Sibtayn
سلام "پول را خوار کن!خودت را عزیز!" به راحتی پول نمی‌داد.در سرمای سخت زمستان برای سوار شدن در تاکسی، حدود نیم ساعت با راننده کلنجار میرفت و آخر کار هم با گرانترین کرایه به منزل می‌رسید.زن و فرزندش از او ناراحت بودند.احوالاتش را برای انسان حکیمی عرض کردم.نکته ظریفی را بیان کرد و آن این بود:"در این دنیا باید پول را خوار کنیم و خود را عزیز!" در قرآن کریم خدا میفرماید:" هر کسی بخل نفس خود را کنترل کند،او از جمله رستگاران خواهد بود!" انسان بخیل، گاهی از دست خودش هم عذاب میکشد؛چون داشتن و نداشتن او مساوی است! لذا با وجود داشتن امکانات، مثل نداشتن،عمل میکند. انسان سخاوتمند به خدا و مردم نزدیک است و انسان بخیل از خدا و مردم دور است.🌸 "حکیمانه" پلی به سوی ایمان و معرفت ما را در پیام‌رسانهای ایتا و اینستاگرام بیابید: @hakeemaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷امیرالمومنین علیه السلام: 💥اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ، وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ. 🔵پايان لذّت ها، و بر جاى ماندن تلخى ها را به ياد آوريد. 📘 @nahjol_balagheh
سلام "چراغ از پشت سر..." تاجر پولداری بود.وصیت کرده بود مقدار زیادی از اموالش را بعد از وفاتش در راه خدا و برای امور خیریه مصرف کنند.پسرش دائم به او میگفت:"پدر! در زمان حیاتت این کار را بکن!" او این حرف را نمی‌پذیرفت و به حرف خود اصرار داشت.در ایام پیری و ناتوانی،چشمانش کم‌سو شد.پسرش شبها برای او چراغ میگرفت تا او راه را پیدا کند و جلو برود.شبی از شبها پسرش،چراغ را از پشت سر گرفت!! پسر را عتاب کرد که چراغ را از پشت سرم گرفته‌ای؟ پسر جواب داد:"پدرم! با وصیتی که شما کردید در واقع، چراغ را از پشت سر دارید می‌آورید! یعنی مالتان را جلوتر برای آخرت نفرستادید! بلکه همه را برای بعد خود گذاشتید.این یعنی:"چراغ پشت سر!" پدر،متنبه شد و در حیاتش مقدار زیادی از اموالش را به امور خیریه اختصاص داد...🌸 "حکیمانه" درس زندگی است. ما را در ایتا و اینستاگرام بیابید: @hakeemaneh