eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
طب اصیل ایرانی
🌀هم چنین، هر یک از حیوانات قریبه بدان که استخوان بنیه آن ها را مستحکم و مصمّت و مفاصل آن ها مخفی خلق
🌀و اما اختلاف در اعضاء مرکبه 🔆 مانند آن که فرس را یال و دم 🔆 و شتر را کوهان 🔆 و فیل را خرطوم 🔆 و طایر را جناح. 🌀و اما اختلاف به جهت اعضاء به چند وجه است: 1⃣ یکی آن که از جهت مقادیر؛ که سر انسان اعظم از نسبت سایر بدن اوست و غیر انسان چنین نیست. 2⃣ دوم از جهت تعداد؛ که عدد استخوان بدن انسان نسبت به ابدان سایر حیوانات زیاده است؛ و انسان را دو پستان و بعضی حیوانات را هشت و زیاده بر آن است مانند گربه و سگ و خنزیر و انسان را دو پاست و بعضی حیوانات را هشت تا چهل و چهار پا مانند عنکبوت( و اربع و اربعین) که به فارسی هزارپا نامند و بعض کرم های دیگر. 3⃣ سوم، كيفيات اعضاء؛ مانند آن كه استخوانِ شير و فيل و امثال آن ها، از ساير حيوانات قوي تر و مستحكم تر، و رنگ چشم گربه مخالف چشم حيوانات ديگر است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🌀و اما اختلاف در اعضاء مرکبه 🔆 مانند آن که فرس را یال و دم 🔆 و شتر را کوهان 🔆 و فیل را خرطوم 🔆 و طا
4⃣چهارم: 🔆 اوضاع اعضاء؛ مانند آن که پستان انسان در وسط سینه او واقع است و پستان فیل، قریب به سینه آن و پستان سایر حیوانات قریب به ناف آن 🔆 و مفصل دست اکثرحیوانات در وسط دست آن ها است به خلاف فیل که در دو جانب دست آن است و لهذا در وقت نشستن، اول پاها را می خواباند و بعد از آن دست ها را از پیش دراز می کند. 5⃣پنجم: 🔆افاعیل اعضاست؛ مانند آن که دست انسان برای اخذ و اعطای اشیاء نافعه به خود و به غیر خود و دفع اشیاء ضاره موذیه و خصم خود و صدیق خود به خلاف اکثر حیوانات غیر مسوخ و خرطوم فیل قائم مقام [دست] آن است در تناول و دفع و هم چنین پشه را. 6⃣ششم: 🔆انفعالات است؛ مانند آن که چشم خُفّاش، از شدت نور و ضیاء منفعل می گردد و لهذا در روز نمی بیند؛ به خلاف حرباء و چشم انسان در تاریکی به خلاف اکثر حیوانات دیگر به تخصیص گربه و سباع. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
4⃣چهارم: 🔆 اوضاع اعضاء؛ مانند آن که پستان انسان در وسط سینه او واقع است و پستان فیل، قریب به سینه آ
7⃣ هفتم: 🔆 دفع موذیات است از خود؛ مانند آن که هر حیوان را حربه ای که بدان دفع موذی از خود نمایند عطا شده و قوه ای که بدان تمیز ضار را از نافع دهد و لباسی که بدان حر و برد از خود رفع نماید؛ مانند شاخ و دندان و منقار و ناخن و سم و پشم و پر و چنگال برای شیر و گرگ و خر و بز و غیرها، و برای حر و برد، و نقارات و شکاف کوه ها و دیوارها و سوراخهای زمین برای مأوا و مسکن 🔆به خلاف انسان که هیچ یک از آن ها ندارند و در همه، محتاج به تحصیل و کسب و ترکیب تداوی و جمع است و فكرى الصنايع و مدنی الطبع مخلوق گشته و او را نفس ناطقه و عقل عطا شده و به حکم (هر که را عقل دادی چه ندادی؟) مایه ی تحصیل کل و سرمایه ی همه است که به فکر و اندیشه و تدبیر صنعت خود -به امر و تعلیم انبياء عليهم السلام- براى خود، تحصيل اكل و شُرب و لباس و مسكن و ساير ما يحتاج و آلات جلب نفع و حرب و دفع موذى و عَدْو و گريز از آن هر يك به حسب احتياج و حدّ لایق نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
7⃣ هفتم: 🔆 دفع موذیات است از خود؛ مانند آن که هر حیوان را حربه ای که بدان دفع موذی از خود نمایند عط
🔆و نیز فکر و اندیشه معرفت خود و خالق خود -جل شأنه- نماید و از افعال و صفات، ذات را بشناسد و از ذات،صفات و افعال را که دلیل انّ و لِمّ که از معلول به علت و از علت به معلول پی برند 🔆 زیرا که هر دو با هم «مع اند» و هیچ یک بی دیگری وجود تحقق و ظهور و تعین در خارج ندارند 🔆و هر چند فکر و اندیشه زیاده نماید و درتحصیل آن ریاضت بیشتر کشد، بر او امور مخفیه و حقایق غامضه کامنه ظاهرتر گردد. 🔆و هیچ یک مخلوقات را سوای او این امر و قوت و قدرت عطا نشده و همه نسبت به او ناقص و جزء او و طفیلی او؛ برای خدمت و انتفاع او مخلوق اند 🌀چنانچه حق تعالی در حق ابو البشر می فرماید «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً » 🌀و در حق اولاد او می فرماید «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمِیعاً» 🌀 و هم چنین کمَّلینِ افراد بنی نوع او را -که انبیاء و اوصیاء علیهم السلام باشند- رئیس گردانیده بر ناقصان؛ چنان چه میفرماید «ثُمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلائِفَ فی الْأَرْضِ» 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و نیز فکر و اندیشه معرفت خود و خالق خود -جل شأنه- نماید و از افعال و صفات، ذات را بشناسد و از ذات،ص
🔆و خطاب به حضرت داود (علی نبینا و آله علیه السلام) ،می فرماید {يا دَاوُدَ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً في الأرض فاحكم بين الناس بالحق ولا تتبع الهوى فیضلك عن سبيل الله} 🔆 پس سبیل انسان آن است که هر یک از مخلوقات مطیعه خادمه خود را بکار لایق و سزاوار مقید و سرگرم دارد و معطل و ضایع نگذارد و اذیت نرساند و خود هم معطل نماند و عمر گران مایه بی بدل خود را ضایع و به باطل صرف نکند و اذیت به خود نرساند 🔆 بلکه صرف در معرفت خود و خالق خود -جل شأنه- و به تبعیت و محبت رسول خدا و اهل بيت او - صَلَواتُ اللهِ عليهم - و قیام بر وظایف عبودیت و اتیان شکر نعمای بی نهایت او نماید و متخلق به اخلاق نبی و متمثل به پدر اولی خود باشد که: 🌀تو که آدم زاده ای چون او نشین 🌀جمله ذرات را در خود ببین 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و خطاب به حضرت داود (علی نبینا و آله علیه السلام) ،می فرماید {يا دَاوُدَ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيف
🌀اما از جهت دوم انتفاع طبیب به این فن از جهت عمل نیز، بر چند وجه است: 🔆اول آن که بشناسد مواضع اعضاء را ، تا آن که تواند ادویه موضعیه را هر یک به جای لایق خود وضع نماید؛ مانند اضمده و اطلیه و نطولات و کمادات و محاجم و فصد و کَی و سَل و بَطر و غیرها؛ تا آن که به زودی اثر ادویه به عضو مؤوف مخصوص برسد و نفع آن به اسرع زمانی ظاهر گردد و خطا و خطر واقع نشود. 🔆دوم بشناسد مبادی شعب اعصاب و عروق و مفاصل و استخوانها را تا آن که تواند ادویه را بر مبادی آنها استعمال نماید تا انتفاع آنها به زودی ظاهر گردد و آن که چون مبادی اصلاح یافتند بواقی که فروع آن اند بالتبع اصلاح می یابند. 🔆سوم آن که بشناسد هیأت اعضاء را و هیأت مفاصل را که اگر از جای خود به در روند به جای خود تواند آورد و هر آفتی که به هر یک برسد به حد لایق آن تواند اصلاح نمود. 🔆چهارم آن که بشناسد اوضاع اعضاء و مواضع آنها را بعضی نسبت به بعضی تا آن که در هنگام أعمال ید- از بط و قطع و سل و کی و غیرها- خطا واقع نشود و آفتی به اعضاء دیگر مانند الیاف و عضلات و اعصاب و عروق و غیرها- نرسد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا