طب اصیل ایرانی
⁉️سوال: 🔆 اگر گويند حكماء گفته اند كه امر نضج، بى حرارت تمام نمى شود و حال آن كه همه اطبّاء متّفق ا
تعریف اعضاء:
🔆بدان كه اعضاء، اجسامى چند غليظ اند كه توليد مى يابند از امتزاج و تركيب اخلاط
🔆چنان چه اخلاط از مولدات
كه نبات و حيوان باشند توليد مى يابند، سواى جمادات
🔆زيرا كه آنها قابليت غذائيت انسان ندارند؛ هم چنان كه مولِّدات، از امتزاج و تركيب اركان توليد يافته اند.
🔆 و امتزاج و تركيب هر يك به واسطه مادّه تركيب ديگرى اند....
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
تعریف اعضاء: 🔆بدان كه اعضاء، اجسامى چند غليظ اند كه توليد مى يابند از امتزاج و تركيب اخلاط 🔆چنان چ
💠 تقسیمات اعضاء 💠
🔳اعضاء بر دو قسم اند:
1⃣منويه اوليه
2⃣غير منويه ثانويه.
🔆و مَنَويه نيز بر دو قسم اند:
🔻مفرده، كه متشابهة الاجزاء نيز نامند 🔺و مركّبه، كه آليه نيز گويند.
در تكوين اعضاء مَنَويه و تقديم و تأخير بعضى بر بعضى، اختلاف است:
معلّم اوّل، حكيم ارسطاطاليس، بر آن است كه اوّل عضوى كه تكوين مى يابد در رحم، قلب🫀 است و بعد از آن دماغ🧠 و كبد.
و بعضى بر آنند كه اوّل دماغ🧠 است.
و بعضى بر آن كه اوّل كبد است.
هر يك به دليلى كه حيات مقدّم بر همه است.
و آن كه تا حسّ و حركت نباشد، آثار حيات ظاهر نمى گردد.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
💠 تقسیمات اعضاء 💠 🔳اعضاء بر دو قسم اند: 1⃣منويه اوليه 2⃣غير منويه ثانويه. 🔆و مَنَويه نيز بر دو ق
و آن كه اوّلًا بايد خون 🩸توليد يابد تا روح حيوانى از آن حاصل شود؛ زيرا كه روح حيوانى به نزد اطباء عبارت از بخار دم طبيعى است كه در بطنِ ايسرِ قلب🫀 حاصل مى گردد.
و بعضی بر آناند كه چون نطفه در رحم قرار گرفت و با نطفه زن آميخت و حرارت غريزيه در آن تصرّف نمود، در آن غليان و تعفّنى خاص به هم مى رسد و چهار نقطه از آن ظاهر مى گردد:
🔴 يكى در محلّ قلب
⚪️يكى در محل دماغ
🟤يكى در محلّ كبد
🟡يكى در محل ناف كه محيط و محتوى بر كلّ است.
و علاقه اين را به كبد و علاقه به قعر رحم مى باشد به واسطه عِرقى كه از رحم جذب غذا نمايد و به كبد رساند و كبد به ساير اعضاء.
و اين مذهب، حق و اقرب به تحقيق است.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
و آن كه اوّلًا بايد خون 🩸توليد يابد تا روح حيوانى از آن حاصل شود؛ زيرا كه روح حيوانى به نزد اطباء عب
✳️و به تقسيم ديگر، اعضاء:
🔆يا مُعْطى مطلق اند؛
مانند قلب؛ جهت آن كه مبدأ جميع قوا و روح حيوانى است و نفس ناطقه بدان متعلّق است و از آن به ساير اعضاء به واسطه شرائين، قوّت و روح حيات مى رسد.
🔆و يا قابل مطلق؛
مانند لحم كه قبول حيات و حسّ و حركت و تغذيه و تنميه به قدر ما يحتاج نمايد و به ديگر اعضاء نمى رساند.
🔆و يا معطى و قابل هر دو است؛
مانند دماغ و كبد
كه هم قابلاند روح حيوانى را از قلب و هم رساننده اند قوّت حسّ و حركت و تغذيه و تنميه را به واسطه اعصاب و اورَدِه به ساير اعضاء.
🔆و یا نه معطى و نه قابل؛ مانند عظام.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
✳️و به تقسيم ديگر، اعضاء: 🔆يا مُعْطى مطلق اند؛ مانند قلب؛ جهت آن كه مبدأ جميع قوا و روح حيوانى اس
🟧 فايده:
🔶و بدان كه آن چه گفته اند كه قلب، معطى مطلق و لحم، قابل مطلق و عظام، نه قابل و نه معطى است،
جاى تأمل است؛
🔶 زيرا كه هر يك از اينها نيز به جهت تغذيه و تنميه و بقاى نفس جوهر خود، قابل اند و محال است كه قابل غذا نباشند و كبد و دماغ بلكه كلّ اعضاء نيز چنين اند و به وجهى معطى نيزاند؛ گو ضعيف باشد
اعطاى شان؛ مانند لحم كه حافظ حرارت است و اعطا و افاده حرارت به اعضاء مجاور خود و غشاء و جلد مى نمايد و نيز باعث نرمى و رفاده و وقايه اعصاب و عروق است.
🔶و عظام دعامه و ستون و باعث استحكام اعضاء و افعال اند
و غير اينها از فوايد خلقت هر يك كه بعضى از آنها مذكور مى گردد؛ ان شاء اللّه تعالى.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
🟧 فايده: 🔶و بدان كه آن چه گفته اند كه قلب، معطى مطلق و لحم، قابل مطلق و عظام، نه قابل و نه معطى اس
🟦 اعضاء مفرده و مركبه:
🔷و مراد از اعضاء مفرده
آن است كه هر جزء محسوس از آن را كه بگيرند، با كل خود در اسم و حدّ و رسم در نوعيت خود شريك باشد
🔷يعنى توان گفت كه اين آن است؛ مانند آن كه چون قدرى از استخوان🦴 و يا عصب و يا لحم🥩 را بگيرند- هر چند اندك باشد- آن را استخوان و عصب و لحم نامند و تعريف استخوان و عصب و لحم بر آن صادق خواهد آمد. همچنين ساير اعضاء مفرده.
🔷و مركّبه، آن است كه چنين نباشد
يعنى پاره از كبد و يا قلب 🫀و يا انگشتى از دست🖐 و يا پا 🦶را نگويند كه قلب و كبد و دست و پاست.
#خلاصه_الحکمه
#آموزش
🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312