eitaa logo
طب اصیل ایرانی
10 دنبال‌کننده
16 عکس
7 ویدیو
1 فایل
آموزش طب سنتی اسلامی ایرانی زیر نظر استاد قایدی حکیم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
و اما قوّه طبيعيه ✴️كه قسم اوّل است از قواى ثلاثه: پس آن بر دو✌️ قسم است: 1⃣مخدومه 2⃣خادمه ق
❇️و اتمام افعال قوّه تغذيه، به سه امر حاصل مى گردد: 1⃣ به تحصيل جوهر غذا كه دم طبيعى و خلطى كه قريب الاستحالة بدان است،كه بلغم طبيعى باشد ،و تحصيل صفراء و سوداء هم بالعَرَض مى باشد 2⃣ آن كه آن را ملتزق و متّصل به اعضاء گرداند؛ تا آن كه غذاى بالفعل آنها شود و اين، بعد از هضوم اربَعَه است. 3⃣ آن است كه غذا را شبيه به عضو به جميع وجوه؛ از مزاج و لون و شكل و هيأت ،گرداند. ❇️و در هر یک از اين ها كه خللى و نقصانى عارض گردد، خلل و نقصان در اعضاء به هم مى رسد ❇️ مانند آن كه استسقاء و يا يرقان و يا حُمّى و غير آن از امراض سُدّيه و سوءِ مزاج و تفّرق اتّصال حادث گردد 🔆و مثلًا اگر خلل در اوّل به هم رسد، بدن لاغر گردد 🔆و در دوم، امراض مذكوره 🔆و در سوم، بَرَص و بَهَق و ساير امراض جلديه عارض گردد. ❇️پس قوّه غاذيه عبارت از اين افعال ثلاثه كما ينبغى و مقدّم بر ناميه است 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان و همراهان عزیز🤗 🎀به مناسبت بلک فرایدی(جمعه سیاه )😍 تنها به مدت ۳ روز محصولات داروخانه روغن با تخفیف۱۵درصدی💯 بفروش میرسند.🎀 این تخفیف فوق العاده 🫰شامل تمام محصولات ما اعم از روغن ها و کره های آجیلی میشه😍🤗 ❌مهلت تخفیف از یکم تا سوم آذرماه❌ چهارشنبه .پنج شنبه .جمعه @oil_pharmacy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
❇️و اتمام افعال قوّه تغذيه، به سه امر حاصل مى گردد: 1⃣ به تحصيل جوهر غذا كه دم طبيعى و خلطى كه قر
قوه ناميه عبارت از 🔅 اتمام 🔅و تكميل آن 🔅و زيادتى در اقطار ثلاثه است. 🔴و اين يا بين و ظاهر است 🔴 چنانچه در سنّ نمو مى باشد 🟡و يا غير بين و ظاهر 🟡 چنانچه در سنّ وقوف 🟢 و يا ناقص 🔵و این يا نقصان آن چندان بين و ظاهرنيست 🔵 چنانچه در سنّ كهولت 🟠 و يا ظاهر و بين است 🟠چنانچه در سنّ شيخوخت و لهذا شيخ الرئيس- رحمه الله - فرموده: گاه مى باشد ورود غذا به بدن 🟣زياده از مقدار تحليل 🟣چنانچه در سنّ نمو 🟡يا مساوى 🟡چنانچه در سنّ وقوف 🔴و يا كمتر 🔴 چنانچه در سنّ كهولت. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
قوه ناميه عبارت از 🔅 اتمام 🔅و تكميل آن 🔅و زيادتى در اقطار ثلاثه است. 🔴و اين يا بين و ظاهر است 🔴 چ
🔆دوم آن است كه تصرّف در غذا نمايد براى بقاى نوع: و اين به دو قوّه ✌️تمام مى شود: 🔴يكى آن كه توليد نمايد مادّه منى مرد و زن را از فضله هضم رابع در انثيين و اين قوّه، از انثَيين جدا نگردد. 🟠و دوم آن كه تفصيل و جدا نمايد جوهر منى را براى هر يك از اعضاء، و به هر يك از آنها مزاجى خاص بخشد كه اليق و مناسب آن باشد 🔹 مانند آن كه جزءِ عَظمى را مزاج عَظمى 🔸و جزءِ عصبى را مزاج عصبى 🔹و جزءِ غُضروفى را مزاج غُضروفى 🟡و هم چنين مستعدّ و قابلِ آن كه مستحيل به جوهر عضو گردد و قوّه مُصَوّره در آن صورت عضوى قرار دهد. 🟢و اوّل را قوّه مولّده و مغيره اولى نامند؛ به جهت آن كه تغيير مى دهد مزاج و صورت منى را از مزاج و صورت اصلى خود به مزاج و صورت عضوى. 🔵و آن كه صورت هر يك از اعضاء را بر اجزاء منى به حسب استعداد و قابليتِ حاصل از مغيره اولى به مقتضاى نوع آن قرار مى دهد از تخطيط و تجويف و انضمام و انفصال و ثُقَب و منافذ و ملاست و خشونت و تعداد و مقدار و و مغيره ثانيه نيز نامند 🟣و فعل اين هر دو قوّه، در رحم مى باشد و فعل ثانى ،متمّم فعل اوّل است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆دوم آن است كه تصرّف در غذا نمايد براى بقاى نوع: و اين به دو قوّه ✌️تمام مى شود: 🔴يكى آن كه تولي
🔆و هر دو، ظهور و فعليتِ قوّه مطلقه طبيعيه كامنِ در آن اند و آن قوّه، فايض از نفس 🔆و بعضى برآنند كه از قوّه منويه امّ است 🔆و بعضى گفته اند كه از قوّه منويه اب است 🔆و اصَحّ آن است كه از قوّه هر دو است- مُرَكَّب با هم- با غلبه قوّت امّ ✴️زيرا كه منى امّ، حكم لبن دارد ✴️و منى اب، حكم انفحه و گويا از نفس اب انفصال يافته متعلّق به نفس امّ گشته، نوبه فَيضان و قوّه بر آن، از نفس امّ است مادام كه تولّد يابد؛ بلكه تا انتهاى رضاع، قوّه مغيره هر يك از اعضاء، جدا و مخصوص بدان است 🔆مگر قوّه مغيره كبد كه عامّ و شامل كلّ اعضاست 🔆 براى آن كه فعل آن، اعداد و تهيه غذاست و چون همه اعضاء محتاج بدان اند، لهذا همه را شامل است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🔆و هر دو، ظهور و فعليتِ قوّه مطلقه طبيعيه كامنِ در آن اند و آن قوّه، فايض از نفس 🔆و بعضى برآنند كه ا
💡و آن كه قوّه مغيره هر يك از اعضاء جُدااند 👈به جهت آن است كه اجزاء منى 🔆بعد از هضم رابع 🔆 از هر عضوْ عضوِ مرد و زن 🔆قِسطى و اندكى مانده 🔆به انثَيينِ آن هر دو آمده 🔆در آن تغير و استحاله يافته 🔆 منى مى گردند 🫀پس آنچه از غذاى قلب جدا شده، قلب جنين 🧠 و آنچه از دماغ، دماغِ آن 🩸 و آنچه از كبد، كبد آن 👁و آنچه از چشم، چشم آن 🦴و آنچه از استخوان، استخوان آن 🧬 و آنچه از عصب، عصب آن و هم چنين ساير اعضاء مفرده و مركّبه. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
💡و آن كه قوّه مغيره هر يك از اعضاء جُدااند 👈به جهت آن است كه اجزاء منى 🔆بعد از هضم رابع 🔆 از هر عضو
قوه طبيعيه خادمه 🔘 قوّه اى است كه خدمت مى نمايد قوّه غاذيه را به واسطه چهار قوّه كه 🔴جاذبه 🟡ماسكه 🟢هاضمه 🔵و دافعه باشند. 🔴جاذبه براى جذب غذاى نافع بالفعل و يا بالقوّة، صادق و يا كاذب، متيقَّن و يا مظنون؛ زيرا كه غذا، خود به خود كه او را جذب نمايد و بكشد او را به سوى عضو، خود به خود به عضو نمى رسد؛ پس در هر عضوى از اعضاء، قوّه جاذبه مى باشد كه غذاى خود را جذب مى نمايد. 🟡 ماسكه براى آن كه امساك و نگاه دارد غذا و شىء نافع به خود را در آن عضو؛ تا قوّه هاضمه در آن تصرّف نموده و هضم نمايد و از فعل خود فارغ گردد؛ زيرا كه غذا، خود به خود در عضو نمى ماند و نيز، هضم يافته، شبيه به مغذی نيست، بلكه زمانى بايد كه مكث نمايد تا متغير و مستحيل و شبيه به عضو گردد. و اين، حركت در اين و كيف است و حركت را لازم است زمان. 🟢 هاضمه براى متغير و مستحيل گردانيدن غذاست از صورت غذايى بصورت خلطى و از صورت خلطى شبيه به مغتذى- كه عضو باشد- در قوام، و براى مهيا و قابل بودن فعل و تأثير قوّه مغيره اولى كه بگرداند مزاج و لون آن را شبيه به عضو ديگر و جزء عضو؛ كه فعل مغيره ثانيه است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
قوه طبيعيه خادمه 🔘 قوّه اى است كه خدمت مى نمايد قوّه غاذيه را به واسطه چهار قوّه كه 🔴جاذبه 🟡ماسكه
فایده 🔆و آنچه بعض حكماء و صاحب مواقف و غير هم گفته‌اند كه: 🔆قواى اربعه مذكوره، بايد كه در اعضاء غذا، مانند معده و كبد و عروق ، مضاعف و دو چند باشند 🔺يك مرتبه براى غذا و بقاى نفس جوهر خود 🔻و يك مرتبه براى تهيه و تحصيل غذا براى ساير اعضاء 🔆 مؤلّف گويد كه اين، سخنى است بسيار متين و اختصاصى به اعضاء غذا ندارد؛ بلكه قلب و دماغ و ساير اعضاء را نيز شامل است. 🔆و بيان اين، همان بيان تقسيم اعضاست كه به چهار قسمت نموده 🔺و بعضى را مُعطى مطلق 🔻و بعضى را قابلِ مطلق 🔺و بعضى را قابل و هم معطى 🔻و بعضى را نه قابل و نه معطى گفته اند چنانچه در آنجا ذكر يافت. 🔆 و بعضى گويند: چهار قوّه، براى تغذيه و تنميه و بقاى نفس جوهر خود عضو، مى بايد كه در جوهر اعضاء باشند 🔆 و چهارِ ديگر، بايد كه در تجويف اعضاء غذائيه و قلب و دماغ باشند؛ براى تحصيل و تهيه غذا و ارواح و قوا براى ساير اعضاء. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
طب اصیل ایرانی
فایده 🔆و آنچه بعض حكماء و صاحب مواقف و غير هم گفته‌اند كه: 🔆قواى اربعه مذكوره، بايد كه در اعضاء
مراتب هضوم: 🟩 و مراتب هضوم بر چهار 4⃣ است- چنانچه در آخر بحث اخلاط ذكر يافت- 🟨و بالجملة: هضم، يا لازم ندارد خَلع صورت غذائى را بالتّمام، و آن را هضم اوّل كيلوسى نامند كه در معده مى باشد و شبيه به كشكاب غلیظ و ابتداء آن، هنگام مضغ غذا در دهان و انتهاى آن، رفتن لطيفِ صافى آن است به واسطه عروق ماساريقا به كبد و اثقال آن، به معا. 🟥و يا لازم دارد خَلع صورت غذائيه را بالتّمام و لَبْس صورت خلطيه را، و اين را هضم دوم كيموسى نامند كه در كبد مى باشد. 🟦و ابتداء آن، در ماساريقا و آمدن به كبد و انتهاى آن، رفتن از كبد به عروق است. 🟧و يا لازم دارد تشبيه به عضو را در مزاج و لون و قوام؛ كه در هر عضو كه برسد، شبيه بِدان گردد در مزاج و رنگ و قوام و اين را هضم سوم عروقى نامند و رطوبت ثانيه نيز. 🟪 و ابتداء آن، در عروق محدّب كبد و انتهاى آن، به ترشّحِ آن رطوبت در عروق صِغارِ متّصل به اعضاست. 🟫و يا لازم دارد قبول صورت عضوى و جزء عضو شدن را بالفعل و اين را هضم رابع نامند. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
مراتب هضوم: 🟩 و مراتب هضوم بر چهار 4⃣ است- چنانچه در آخر بحث اخلاط ذكر يافت- 🟨و بالجملة: هضم، يا
🟨فرق ميان قوّه هاضمه و غاذيه آن است كه: هاضمه، مهيا سازد غذا را كه جزء عضو گردد بالقوّة و اين را مغيره اولى نامند. 🟧غاذيه آن كه مى گرداند او را جزء عضو و اين را مغيره ثانيه نامند. 🟥و فعل آن متمّم فعل آن است؛ يعنى چون قوّه جاذبيه عضويه جذب قدرى از خون لایق غذاى خود نمود و قوّه ماسكه عضويه آن را نگاه داشت و قوّه غاذيه در آن تصرّف نمود 🟩و مستحيل به صورت عضويه گردانيد، به تدريج كه صورت دمويه آن بالكلّ از آن زايل گشته و قابليت صورت عضويه در آن به هم رسيد- به تصرف قوّه مغيره- پس در آن، دو حالت عارض مى گردد 🔻یکی سابقه 🔺و دوم لاحقه 🟪سابقه را قوّه و فعل هاضمه و مغيره اولى نامند 🟦و لاحقه را قوّه و فعل غاذيه و مغيره ثانيه ⬜️و اين افعال آن‌هاست در غذاى محمود. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
🟨فرق ميان قوّه هاضمه و غاذيه آن است كه: هاضمه، مهيا سازد غذا را كه جزء عضو گردد بالقوّة و اين را مغي
تصرف قوا در منافرات 🟧امّا در غذاى غير محمود كه فضول است آن است كه: حتّى المقدور در آن تصرّف مى نمايد و استحاله می دهد آن را. 🟥آن چه از آن ها صلاح و قابل غذائيت اعضاست تحصيل نموده به دستور در آن تصرّفات مى نمايد تا آن كه جزء عضو گرداند. 🟨 و آن چه قابل نيست به هر نحو و طريق كه اقرب و اسهل يابد، دفع مى نمايد. 🟩و اگر قابل دفع نيست، قابل آن گردانيده و دفع مى كند مثلًا اگر بسيار رقيق است كه به سبب كمال رقّت منتشر و متفرّق گشته و قبول دفع به زودى نمى نمايد آن را قدرى غليظ مى نمايد 🟦 و اگر لزوجت دارد كه به اعضاء مى چسپد، لزوجت آن را زايل مى سازد 🟪و اگر بسيار غليظ است آن را اندك رقيق مى گرداند 🟫و اگر مختلف الاجزاء و القوام است، آن را متشابه و متساوى مى گرداند ⬛️و نضج عبارت ازين است؛ چنانچه ذكر يافت. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
تصرف قوا در منافرات 🟧امّا در غذاى غير محمود كه فضول است آن است كه: حتّى المقدور در آن تصرّف مى نما
فضول اربعه 🔶و مراتب هضوم چون چهار است، فضول طبيعيه آن نيز چهار است؛ هر يك به نحوى خاصّ: 🔷و فضول هضم اوّل، كه اثفال اشياء مأكوله است در معده، آن را به براز دفع مى كند. 🔷و فضول هضم دوم كه رطوبات و مائيت و اندك دُردى است كه از هضم كبدى جدا مى گردد- از لطايف اخلاط، به بول دفع مى كند؛ و لهذا بول طبيعى، اترجى رنگ بارسوبِ معتدل القوام- مابين رقّت و غلظت- است. 🔷و فضول هضم سوم عروقى، اجزاء بلغمى رطوبى با اندك صفراويت است و آن‌ها را به بول و بخار و عرق دفع مى نمايد. 🔷و فضول هضم چهارم كه رطوبات رقيقه قليله با اندك صفراويت و سوداويت است، به بخار و دخان. 🔶و اگر آن‌ها را دفع ننمايد و در بدن بماند، باعث ضرر و حدوث امراض مى گردند به شش وجه: 🔷اول: آن كه مانع ورود غذاى جديد مى گردند ،به سبب آن كه امكنه را پر نموده و تَنْگ گردانيده مجارى را، جاى ورود غذاى جديد نمى ماند. 🔷دوم آن كه چون دفع نگردند و بمانند، البتّه متعفّن مى گردند به تصرّف حرارت غريبه در آن ها و تعفّن شان باعث امراض عفونی از حمیات و اورام و غیرها می گردند. 🔷سوم : آن كه به سبب تصرّف حرارت در آن ها از مزاج اصلى خود منحرف مى گردند و سوء مزاج ردى موذى سمّى به هم رسانيده و موجب امراض سوء مزاج مى گردند. 🔷چهارم: آن كه باعث امراض امتلائى مى گردند. 🔷پنجم: آن كه باعث ثقل و سنگينى اعضاء مى شوند. 🔷ششم: آن كه باعث ضعف حرارت غريزى و قوا و ارواح مى گردند به جهت انغمار آنها تحت مادّه. پس لا محاله بايد آن‌ها را دفع نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
فضول اربعه 🔶و مراتب هضوم چون چهار است، فضول طبيعيه آن نيز چهار است؛ هر يك به نحوى خاصّ: 🔷و فضول ه
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه 🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبوست باشند، خدمت مى نمايند. 🔷و مراد از حرارتْ (حرارت غريزيه) است يا حرارت ناريه معتدله غير مفرطه و غير قاصره . 🔷و اما خدمتِ حرارت مشترك است در هر چهار، و آلت و مقوّى فعل همه آن‌هاست 🔷زيرا كه افعال همه آن‌ها به حركات است و حركت را محّركْ حرارت است و لهذا حركت، محدث حرارت است 🔷و لكن در قوّه هاضمه، حرارتِ زياده بايد باشد؛ به جهت آن كه در آن حركت زياده بايد و در جذب و دفع، حرارت از آن كمتر لازم است.زيرا كه فعلشان به دو حركت تمام مى شود 🔶يكى حركت انبساطى ليف 🔶و دوم، انقباضى آن. 🔷و همچنين در امساك كه مادام كه هضم تام يابد بايد كه ليف آن را مجتمع و محتوى دارد تا آن كه بسبب اشتمال و احتوا، حرارت در آن تصّرف نموده و زود غذا را هضم نمايد. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طب اصیل ایرانی
خدمت كيفيات اربعه به قواى اربعه 🔷 اين چهار قوّت مذكوره را چهار كيفيت كه حرارت و برودت و رطوبت و يبو
و امّا برودت 🔶پس خدمت آن براى قوّه ماسكه و دافعه، بالعرض است 🔶 زيرا كه برودت، مُضادّ روح حيوانى كه در كمال حرارت است مى باشد و مخدّر و ميراننده و مانع جميع افعال است و ليكن به اعتبار قبض و جمع، معين آن هر دو قوّه است. 1⃣ 🔷امّا خدمت آن قوّه ماسكه را به جهت حبس ليف است بر هيأت اشتمال و مهّيا گردانيدن براى حفظ فعل هاضمه. 2⃣🔷و امّا خدمت آن به قوه دافعه به حبس و منع ريحى است كه معين بر دفع و تحليل است؛ زيرا كه ريح به تفتيح خود مجرا را به سبب كشيدن اجزاء آن، اعانت بر دفع مى كند 3⃣🔷و ديگر آن كه به اعتبار حبسْ باعث تغليظ ريح مى گردد و هر چند ريح غليظ تر باشد، قوّه تفتيح آن زياده و دفع آن سريع تر مى باشد. 4⃣🔷و ديگر آن كه باعث تكثيف و اجتماع ليف عريض فشارنده است و آن چه را در جوف امعاء و عروق است. 🌿 https://eitaa.com/hakimshirazi312
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا