رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وجَنَّةُ الکافِرِ ، فَأَمّا
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا، زندان مؤمن و بهشت کافر است . زندان مؤمن است ؛ چون در آن هراسان است، و بهشت کافر است؛ چون از آن برخوردار است.
فی المصدر زیادة کلمة «سِجن» هنا ، وحذفناها طبقا لباقی المصادر ، إذ لا یصحّ السیاق معها .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وَالقَبرُ حِصنُهُ وَالجَنَّةُ مَأواهُ ، وَالدُّنیا جَنَّةُ الکافِرِ وَالقَبرُ سِجنُهُ وَالنّارُ مَأواهُ .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا، زندان مؤمن است . گور ، پناهگاه او و بهشت ، جایگاهش و دنیا ، بهشت کافر است و گور ، زندان او و آتش ، جایگاهش.
الجعفریّات : ص 204 عن الإمام الکاظم عن آبائه علیهم السلام ، الخصال : ص 108 ح 74 عن إبراهیم بن عبد الحمید عن الإمام الکاظم عن أبیه علیهماالسلام ، تحف العقول : ص 363 عن الإمام الصادق علیه السلام وفیه «الصبر حصنه» بدل «القبر حصنه» ، الاعتقادات : ص 96 عنهم علیهم السلام ، الدعوات : ص 280 ح 817 عن الإمام العسکری علیه السلام ، جامع الأحادیث للقمّی : ص 78 عن علیّ بن صدقة الرقّی عن الإمام الرضا عن آبائه علیهم السلام عنه صلی الله علیه و آله ، بحار الأنوار : ج 73 ص 91 ح 67 .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وَالقَبرُ حِصنُهُ وإلَی الجَنَّةِ مَصیرُهُ ، وَالدُّنیا جَنَّةُ الکافِرِ وَالقَبرُ سِجنُهُ وإلَی النّارِ مَصیرُهُ . وإنَّما صارَتِ الدُّنیا لِلمُؤمِنِ سِجنا ؛ لاِءَنَّ المَسجونَ مُضطَرٌّ إلَی الصَّبرِ .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا، زندان مؤمن است و گور ، پناهگاه او و بهشت ، سرانجامش است و دنیا ، بهشت کافر است و گور ، زندان او و آتش ، سرانجامش. دنیا ، زندان مؤمن است؛ چون زندانی ، ناگزیر از صبر کردن است.
الفردوس : ج 2 ص 230 ح 3107 عن ابن عمر .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
: یا أبا ذَر ، إنَّ الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وَالقَبرَ أمنُهُ وَالجَنَّةَ مَصیرُهُ . یا أبا ذَرٍّ ، إنَّ الدُّنیا جَنَّةُ الکافِرِ وَالقَبرَ عَذابُهُ وَالنّارَ مَصیرُهُ .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ به ابو ذر ـ : ای ابو ذر! دنیا زندان مؤمن است و گور ، آرامشگاه او و بهشت ، سرانجامش . ای ابو ذر! دنیا ، بهشت کافر است و گور ، جایگاه عذاب او و آتش دوزخ ، سرانجامش.
حلیة الأولیاء : ج 6 ص 353 ، کشف الخفاء : ج 2 ص 400 ح 3276 نقلاً عن الطبرانی وکلاهما عن ابن عمر ؛ إرشاد القلوب : ص 18 نحوه .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
کانال #داستان و #طنز حال خوش
رسول خدا صلی الله علیه و آله : الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وجَنَّةُ الکافِرِ ، فَأَمّا پیامبر خدا صلی
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
: یا أباذَرٍّ ، الدُّنیا سِجنُ المُؤمِنِ وجَنَّةُ الکافِرِ ، وما أصبَحَ فیها مُؤمِنٌ إلاّ حَزینا ، فَکَیفَ لا یَحزَنُ المُؤمِنُ وقَد أوعَدَهُ اللّه ُ جَلَّ ثَناؤُهُ أنَّهُ وارِدُ جَهَنَّمَ ولَم یَعِدهُ أنَّهُ صادِرٌ عَنها! ولَیَلقَیَنَّ أعراضا ومُصیباتٍ واُمورا تَغیظُهُ ، ولَیُظلَمَنَّ فلا یُنتَصَرُ ، یَبتَغی ثَوابا مِنَ اللّه ِ تَعالی ، فَلا یَزالُ حَزینا حَتّی یُفارِقَها ، فَإِذا فارَقَها أفضی إلَی الرّاحَةِ وَالکَرامَةِ .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ به ابو ذر ـ : ای ابو ذر! دنیا ، زندان مؤمن و بهشتِ کافر است و هیچ مؤمنی در دنیا نیست ، مگر آن که اندوهگین است، و چگونه مؤمن ، اندوهگین نباشد ، حالْ آن که خداوند او را بیمِ در آمدن به دوزخ داده و نویدِ بیرون شدن از آن را به او نداده است؟! بی گمان ، او پیشامدها و مصیبت ها و اموری خواهد دید که او را به خشم می آورد، و ستم ها خواهد چشید ، بی آن که انتقامش گرفته شود و [از این ره گذر [پاداشی از خدای متعال می جوید. پس او هماره اندوهگین است تا آن گاه که از دنیا جدا شود و چون از دنیا رفت ، به آسایش و کرامت [الهی [می رسد.
مکارم الأخلاق : ج 2 ص 367 ح 2661 ، تنبیه الخواطر : ج 2 ص 55 وفیه «أمراضا» بدل «أعراضا» ، الأمالی للطوسی : ص 529 ح 1162 ، أعلام الدین : ص 192 ولیس فیهما ذیله من «ولیلقینّ . . .» وکلّها عن أبی الأسود الدؤلی ، بحار الأنوار : ج 77 ص 78 ح 3 .
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
أنزَلَ اللّه ُ إلَیَّ جِبریلَ علیه السلام بِأَحسَنِ ما کانَ یَأتینی صورَةً ، فَقالَ : إنَّ السَّلامَ
یُقرِئُکَ السَّلامَ یا مُحَمَّد ، ویَقولُ : إنّی أوحَیتُ إلَی الدُّنیا أن تَمَرَّری وتَکَدَّری وتَضَیَّقی وتَشَدَّدی عَلی أولِیائی حَتّی یُحِبّوا لِقائی ، وتَسَهَّلی وتَوَسَّعی وتَطَیَّبی لاِءَعدائی حَتّی یَکرَهوا لِقائی ؛ فَإِنّی جَعَلتُها سِجنا لاِءَولِیائی وجَنَّةً لاِءَعدائی .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : خداوند ، جبرئیل علیه السلام را در زیباترین چهره ای که بر من وارد می شد ، نزد من فرستاد و او گفت: ای محمّد! سلام ، به تو سلام می رساند و می گوید: «من به دنیا وحی کردم که بر دوستانم تلخ و تیره و تنگ و سخت شو
تا مشتاق دیدار من شوند و بر دشمنانم آسان و فراخ و خوش شو تا که دیدار مرا ناخوش بدارند؛ زیرا من ، دنیا را زندان دوستانم و بهشت دشمنانم قرار داده ام».
المعجم الکبیر : ج 19 ص 7 ح 11 ،
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
أوحَی اللّه ُ إلی داوودَ علیه السلام : مَثَلُ الدُّنیا کَمَثَلِ جیفَةٍ اِجتَمَعَت عَلَیها کِلابٌ یَجُرّونَها ، أفَتُحِبُّ أن تَکونَ کَلبا مِثلَهُم فَتَجُرَّ مَعَهُم؟!
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : خداوند به داوود علیه السلام وحی فرمود که: «حکایت دنیا ، حکایت لاشه ای است که شماری سگ بر آن گِرد آمده اند و این سو و آن سو می کشانند. آیا دوست داری که تو سگی چون آنان باشی و با آنها کشاکش کنی؟!
الفردوس : ج 1 ص 141 ح 502 عن الإمام علیّ علیه السلام ،
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
إنَّ مَطعَمَ ابنِ آدَمَ جُعِلَ مَثَلاً لِلدُّنیا وإن قَزَّحَهُ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : خوراک فرزند آدم ، مثالی است از دنیا، اگرچه بر آن ادویه و نمک بزند. بنگرید که آن خوراک به چه تبدیل می شود .
قَزَّحَهُ : أی تَوبَلَهُ ، من القِزْح وهو التابل الذی یُطرح فی القدر ، کالکمّون والکزبرة ونحو ذلک (النهایة : ج 4 ص 58 «قزح») .
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
إنَّ الدُّنیا ضُرِبَت مَثَلاً لاِبنِ آدَمَ ، فَانظُر ما یَخرُجُ مِنِ ابنِ آدَمَ ـ وإن مَزَجَهُ ومَلَّحَهُ ـ إلی ما یَصیرُ!
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا برای فرزند آدم ، مَثَل زده شده است . پس بنگر که از فرزند آدم ، چه خارج می شود ، هرچند [خوراک را] خوش مزه و نمکینش کند و[به این که [به چه تبدیل می شود .
تنبیه الخواطر : ج 1 ص 149 ؛ الزهد لابن المبارک : ص 169 ح 494 وفیه «قزّحه» بدل «مزجه» ، صحیح ابن حبّان : ج 2 ص 476 ح 702 ، المعجم الکبیر : ج 1 ص 198 ح 531 ، شُعب الإیمان : ج 7 ص 327 ح 10473 ، حلیة الأولیاء : ج 1 ص 254 والأربعة الأخیرة نحوه وکلّها عن اُبیّ بن کعب .
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
إنَّ رَسولَ اللّه صلی الله علیه و آله قالَ لَهُ : یا ضَحّاکُ ما طَعامُکَ؟ قالَ : یا رَسولَ اللّه ِ ، اللَّحمُ وَاللَّبَنُ . قالَ : ثُمَّ یَصیرُ إلی ماذا؟ قالَ : إلی ما قَد عَلِمتَ! قالَ : فَإِنَّ اللّه َ ـ تَبارَکَ وتَعالی ـ ضَرَبَ ما یَخرُجُ مِن ابنِ آدَمَ مَثَلاً لِلدُّنیا .
مسند ابن حنبل ـ به نقل از حسن از ضحّاک بن سفیان کلابی ـ : پیامبر خدا به او (ضحّاک) فرمود: «ای ضحاک! خوراک تو چیست؟» .
گفت: ای پیامر خدا! گوشت و شیر.
فرمود: «بعد به چه تبدیل می شود؟» .
گفت : به چیزی که خود می دانید .
فرمود: «خداوند ـ تبارک و تعالی ـ آنچه را از انسان دفع می شود ، مَثَلی برای دنیا زده است».
مسند ابن حنبل : ج 5 ص 341 ح 15747 ،
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الدُّنیا ضَرَّةُ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا، هووی آخرت است.
ضرّةُ المرأة : امرأة زوجها (المصباح المنیر : ص 360 «ضرّ») .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92
رسول خدا صلی الله علیه و آله :
الدُّنیا وَالآخِرَةُ ضَرَّتانِ ؛ بِقَدرِ ما تَقرُبُ مِن أحَدِهِما تَبعُدُ عَنِ الاُخری .
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : دنیا و آخرت ، هووی یکدیگرند. هر اندازه به یکی از آنها نزدیک شوی ، از دیگری دور می شوی.
عوالی اللآلی : ج 1 ص 277 ح 106 و ج 4 ص 114 ح 177 .
#حال_خوش 👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/206700555C6ffd205a92