eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.2هزار دنبال‌کننده
128 عکس
27 ویدیو
589 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ۶.mp3
16.48M
درس حلقه اولی، جلسه 6 ص۵3 : و لم یکن علم الاصول مستقلا عن علم الفقه فی البدایه •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۷.mp3
15.8M
درس حلقه اولی، جلسه 7 ص۵6 : جواز عملیة الاستنباط (توضیح کامل مبحث) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۸.mp3
16.87M
درس حلقه اولی، جلسه 8 ص۵6 : و لکن لسوء الحظ اتفق لهذه المسأله (ادامه تطبیق عبارات) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۹.mp3
16.84M
درس حلقه اولی، جلسه 9 ص۵9 : و نجد المصطلح نفسه لدی السید المرتضی (ادامه تطبیق عبارات) •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
به در سالهای ابتدایی بعد از بلوغ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۰.mp3
22.5M
درس حلقه اولی، جلسه 10 ص63 : الحکم الشرعی و تقسیمه •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
درس حلقه اولی، جلسه 10 ص63 : الحکم الشرعی و تقسیمه #حلقات #حلقه_اولی #استاد_صادقی •┈••✾••┈• کانا
✅ تعبیر از بعث و زجر در تشریعیات معادل «هل دادن» و «نگهداشتن» در تکوینیات است . •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۱.mp3
15.25M
درس حلقه اولی، جلسه 11 ص69 : تنویع البحث / العنصر المشترک بین العنصرین •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ١٢.mp3
10.93M
درس حلقه اولی، جلسه 12 ص71 : و بدیهی انّ حجیة القطع بهذا المعنی الذی شرحناه •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۳.mp3
12.67M
درس حلقه اولی، جلسه 13 ص71 : و حجیة القطع ثابتة بحکم العقل •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۴.mp3
11.95M
درس حلقه اولی، جلسه 14 ص75 : مبادئ عامه / تقسیم البحث •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۵.mp3
14.83M
درس حلقه اولی، جلسه 15 ص۸۱ : أ- الدليل الشرعي اللفظي / الدلالة / تمهید # # # •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۶.mp3
14.26M
درس حلقه اولی، جلسه 16 ص۸3 : و اما الاتجاه الآخر فینکر بحق •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۷.mp3
12.31M
درس حلقه اولی، جلسه 17 ص۸4 : و الصحیح فی حل المشکله •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۸.mp3
16.92M
درس حلقه اولی، جلسه ۱8 ص۸۶: ما هو الاستعمال؟ •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۱۹.mp3
13.49M
درس حلقه اولی، جلسه 19 ص۸7 : الحقیقة_و_المجاز •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٢٠.mp3
15.34M
درس حلقه اولی، جلسه 20 ص۸9 : تصنیف اللغة الی معانی اسمیة و حرفیة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ٢١.mp3
19.08M
درس حلقه اولی، جلسه 21 ص91 : الجملة التامة و الجملة الناقصة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۲۲.mp3
13.27M
درس حلقه اولی، جلسه 22 ص94 : و احیانا تتجرد الجملة عن المدلول التصدیقی الثانی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
🤔سوال اول: منشا دلالت تصديقي در کتاب حلقات چه امری دانسته شده است؟ توضیح: شهید صدر در حالیکه در حلقه اولی منشا دلالت تصدیقی را حال متکلم می داند، در حلقه ثانیه منشأ آن را ظهور حالی وسیاقی و در جای دیگر صراحتا منشأ آن را سیاق می داند! آیا تهافتی وجود دارد؟ ✅پاسخ: خیر تعریف شهید صدر از سیاق به قدری گسترده است که شامل حال متکلم هم می شود (و نريد بالسیاق کل ما یکتنف اللفظ الذی نرید فهمه من دوال اخری سواء کانت لفظیة... او حالية كالظروف و الملابسات التي تحيط بالكلام و تكون ذات دلالة في الموضوع) و از نظر ایشان حال متکلم بمثابه قرائن متصله همراه کلام می باشد. (البته منظور از منشأ دلالت در سه فقره بالا در جواب به سوال بعدی معلوم می شود) 🤔سوال دوم: عامل ایجاد رابطه دلالت بین لفظ و معنا( در دلالت تصوری) وضع است، عامل ایجاد گر سببیت میان کلام صادر از متکلم و اراده متکلم چیست؟ ✅پاسخ: چه بسا از ظاهر کلام شهید صدر در سه فقره بالا توهم شود که این عامل حال متکلم است اما آن عبارات را می توان اینگونه توجیه کرد که منظور آنها این است که عامل اصلی و منشا اصلی تاثیرش را بر حال متکلم می گذارد و دالِّ اصلی در دلالت تصدیقی حال متکلم است اما این که چه چیزی سبب دلالتِ حالات مختلفِ متکلم بر اراده های گوناگون او می شود، در کتاب حلقات بررسی نشده است. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :«صامت بودن کلام الهی ، مدعای بدون دلیل» ➖➖➖➖➖➖➖ 🔹 از مسائلی که امروزه در مجامع علمی مطرح است و از تحقیق در مدلول تصوری و تصدیقی بطلان آن روشن گردید ، مسأله «صامت بودن متون» و به عبارت دیگر، موضوع پلورالیزم و کثرت گرایی در فهم متون دینی است. ♦️ صاحبان این اندیشه قائلند که هیچ فهم واحد و رسمی از دین وجود ندارد، چون منبع دین صامت است و لذا آنچه در طول تاریخ فقهاء و صاحب نظران دین گفته اند، فهم آنهاست از دین و به اصطلاح دیگر، قرائت ویژه خود آنان است. صاحبان این نظریه معتقدند که انسان با توجه به علوم و پیش فرض های خود و نوع سؤالاتی که دارد، متن را تفسیر میکند؛ پس متن نیست که سخن میگوید، این مفسّر است که به متن معنا میدهد (چون متن مومی است که شکل داده میشود و در همه اشکال، موم محفوظ است و شکل هاست که از بیرون وارد بر موم میگردد). بر همین اساس، هیچ فهمی نمیتواند مقدّس باشد، چون همه ی فهم ها بشری است و مقابله با هر گذاره ی دینی چون چالش در افکار بشری است، بی ایراد میباشد. لذا در روایات وارد شده است که کلام الهی دارای بطون است و تفشیر های متعدد بر میدارد ، (صراط های مستقیم، عبدالکریم سروش ص ۲_۳) و گاه نیز در تائید اندیشه کثرت گرایی فهم متون و صامت بودن دین، به سخن امیر المومنین علیه السلام استناد میکنند که: «فاستنطقوه و لن ینطق»، (قرآن را به سخن آورید، زیرا قرآن خود سخن نمیگوید) ✅ جواب به این مدعا: این مدّعا، هیچ گونه دلیل قانع کننده ای را به همراه ندارد و در کلمات صاحبان آن، سخنان تناقض آمیز و ناقض مدعی، فراوان دیده میشود من جمله این فراز: _سرمایه ادیان، همین بیانات نافذ و دل شکاف و پر مغز و ابدی است، که همیشه برای هر کس چیزی را برای گفتن دارد و گرنه به سرعت ته میکشیدند و فانی می شدند.» حال خود قضاوت کنید، اگر این مفسر است که به متن معنا میدهد، پس بیانات نافذ و پر مغز متون دینی، چه تفسیری دارد. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#نکات_اصولی #دلالت_تصدیقی بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :«صامت بودن کلام الهی ، مدعای بدون دلیل» ➖➖➖
✅ گذشته از این نقض، نگاه تحلیلی به نظریه صامت بودن، ضعف آن را مبیّن می سازد: ▪️ اولا؛ آیا گوینده متون دینی دارای اعتقاد و تفکر بوده یانه؟ اگر بوده است، آن را بوسیله الفاظی بیان کرده که گویا نیست !؟🤔 ▪️ ثانیا؛ چگونه او که هادی است (و شما روی این اسم آنقدر تکیه دارید که همه ادیان را مظهر ظهور این اسم قلمداد میکنید)، می توان باور کرد، متنی را بیاورد که صدها تفسیر متناقض را محتمل شود، بگونه ای که هیچ یک از تقدّس برخوردار نباشد. پس هدایتگری او چگونه توجیه می شود؟ اصولا صامت بودن و بی پاسخی، که پاسخ را مخاطبینش به متن بدهند چه معنای معقولی میتواند داشته باشد؛ متنی را که خواننده گان معنی بدهند، چه ارزشی دارد؟! در این دیدگاه، صاحب متن بی موضع، بی خاصیت و بی اراده و بی اعتقاد ترسیم می گردد؛ سخنی که جز توهین باری بر دوش ندارد. در حالیکه خود صاحب متن درباره قرآن می‌فرماید: «هذا بیان للهدی»؛ آیا بیان گری همان روشن گری نیست؟ و آیا روشن گری و هدایت با صامت بودن متن، سازگار است؟! اینکه متن بگونه ای است که مخاطب و پیش فرضهای او به متن معنا می‌دهد، با بیان بودن قرآن می‌سازد؟ نتیجه اینکه متن دینی بر اساس اصول محاوره دارای مدلول تصوری و تصدیقی می‌باشد و بدین وسیله است که از اعتقادات و دستورات او پرده برداشته می‌شود. ▪️ ثالثا؛ ما قبول نداریم که هیچ گونه فهم رسمی از دین در طول تاریخ وجود نداشته باشد. ضروریات دین که مورد اجماع همه مذاهب است و هیچگونه اختلافی در استناد آن به دین نیست، کم نیست لذا قطعاً به چالش کشیدن ضروریات، حفظ نکردن حریم مقدسات را به همراه دارد و انکار آن همچون انکار 2×2=4 ، از لحاظ مذهبی تلقی خواهد شد. ▪️ رابعا؛ به چالش کشیدن مسائل اختلافی، اگر با مکانیزم درست و روشمند باشد، نه تنها صحیح است، بلکه لازمه ی هر اجتهادی می‌باشد که به تعبیر علّامه اقبال لاهوری پاکستانی، موتور محرکه اسلام است و الا همچون مخالفت مریض جاهل می‌ماند با متخصص عالم. •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر
#نکات_اصولی #دلالت_تصدیقی ✅ گذشته از این نقض، نگاه تحلیلی به نظریه صامت بودن، ضعف آن را مبیّن می سا
▪️ خامسا؛ این مطلب که قرآن دارای بطون است، هرگز به معنای پذیرش تفسیرهای متعدد که احیاناً متنافی اند و برخی ناصواب اند، نیست؛ چون بطون دارای الفت طولی یا ملازمی می‌باشد. (یک حقیقت است که دارای مراتب متعدد می‌باشد و یا معنای واحد، همراه با لوازم متنوع و هماهنگ است) ▪️ سادسا؛ این سخن که متن با سوالات مخاطبین، تفسیر می‌شود و فی نفسه صامت است، سه احتمال دارد که دو احتمال صحیح و یکی باطل است: ▫️۱_ درعلم هرمنوتیک (علم ضوابط تفسیر متون) مقرر شده است که انسان برای فهم متن باید حالت پرسش داشته باشد، بدین سان که دارای گشادگی ذهنی باشد؛ یعنی گارد نگیرد، بلکه اراده فهم داشته باشد. (این احتمال بسیار مهم و مقبول است) ▫️۲_ استاد علامه جعفری (رحمه الله) در بیاناتی که در قم داشتند، فرمودند: آمده ام تا فقط این کلمه را باز کنم، که فهم قرآن وقتی لذت بخش است که انسان در مسائل علمی دهها نظر علمی را مطالعه و تحقیق کند، در آخر که به بن بست که رسید، یک باره مطالعه قرآن چیزی باز می‌گوید که مشکل فکری او حل می‌شود. (این احتمال هم درست است) یعنی پاسخگوی به سؤال عمومی و خصوصی است، بنابراین نه تنها کلام اللهی صامت نیست، بلکه فریادهایی دارد كه هر گوشی را توان شنیدن هر قلبی را یارای درک نیست. ▫️۳_ اصولا متن معنا ندارد و طوری نزول یافته که مفسر به متن معنا میدهد. (این احتمال که ظاهر کلام صاحبان نظریه بشری ساختن معرفت دینی است، احتمالیست باطل) والسلام علی من اتبع الهدی •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola
جلسه ۲۳.mp3
16.71M
درس حلقه اولی، جلسه 23 ص95 : الجملة الخبریة و الجملة الانشائیة •┈••✾••┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر : @halgeyoola