eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
127 عکس
26 ویدیو
582 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊امام سجّاد عليه السلام : تو را يارى خدا همين بس كه مى بينى دشمنت به قصد تو، خدا را نافرمانى مى كند . 💌بحارالأنوار ، ج ۷۸ @halgeyoola
🔸 💠 بیان فرق دو مسئلۀ اصولی اجتماع امر و نهی و اقضاء النهی للفساد 👤 گفته شده است مساله اجتماع امر و نهی در جایی است که نسبت بین متعلق امر و نهی عموم و خصوص من وجه است ولی مساله اقتضاء در جایی است که نسبت بین آنها عموم و خصوص مطلق است ولی این تفاوت یک تفاوت اصیل نیست بلکه مشیر به حقیقت تفاوت بین این دو مساله است. حقیقت تفاوت بین این دو مساله این است که در باب اجتماع امر و نهی به عناوینی تعلق گرفته‌اند که هیچ کدام از آنها در عنوان دیگر دخالت ندارد مثلا نه نماز در ماهیتش متقوم به غصب است و نه غصب در ماهیتش متقوم به نماز است. درست است که در وجود واحد اجتماع پیدا می‌کنند اما حیث انطباق عنوان نماز بر آن فعل متفاوت با حیث انطباق عنوان غصب بر آن است.... 📚درس خارج اصول، ۲۰ دی ۱۴۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ @halgeyoola
🔰استصحاب در لغت به معنای چیزی را همراه خود گرفتن است. در اصطلاح تعریف شده به ابقاء ما کان یا الحکم ببقاء ما کان. توضیح،گاهی مکلف نسبت حکمی مانند طهارت و یا موضوع دارای حکمی مانند خمریت یقین دارد ولی بعد از مدتی یقین وی متزلزل شده و در بقای آنچه یقین داشته شک می کند و نمی داند تکلیفش چیست. بسیاری از اصولیین گفته‌اند در اینصورت مکلف باید به حالت سابق تمسک نموده و آن را ابقاء نماید؛یعنی حکم کند به اینکه حالت سابق باقی است.این کار را استصحاب می گویند. ➖ارکان استصحاب ▫️یقین سابق ▫️شک لاحق ▫️اجتماع یقین و شک در یک زمان ▫️تعدد زمان متیقن و مشکوک ▫️وحدت متعلق یقین و شک ▫️سبقت داشتن زمان متیقن بر زمان مشکوک ▫️فعلیت داشتن شک و یقین منبع:اصول فقه مظفر @halgeyoola
❓️ یکی از مخاطبان سلام روز بخیر ...در کتاب اصول ،حلقه ثالثه در بحث المعانی الحرفیه نظر مشهور محققین بعد از زمان صاحب کفایه رو توضیخ بدید ..با تشکر ✅️ سلام علیکم طبق این نظر معنای حروف و معنای اسمها ذاتا باهم متفاوت هستند زیرا معنای حروف از سنخ موجودات فی غیره هستند و معنای اسمها از سنخ موجودات فی نفسه هستند پس سنخ وجودی آنها متفاوت می باشد و اختلاف در لحاظ معنا در حروف و ایماء ناشی از تفاوت ذاتی آنها است. در مقام تنظیر می توان چنین گفت که همانطور که مقولات عرضی با مقوله جوهر ذاتا دو ماهیت متمایز هستند و در ظرف تقرر ماهیت تباین ذاتی دارند همچنین معنای حرفی و معنای اسمی تباین ذاتی دارند و هیچ سنخیتی باهم ندارند. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
انظار علماء قدس الله اسرارهم در بساطت و ترکب مشتق ۱- مشتق بسیط است و دلالت بر حدث دارد.(حاجی سبزواری،محقق دوانی) ۲- مشتق مرکب از ذات، حدث و نسبت است.(شهید صدر) ۳- مرکب از ذات و حدث است.(امام خمینی) ۴- مرکب از ذات و نسبت است.(مورد تمایل محقق دوانی) ۵- مرکب از حدث و نسبت است.(محقق عراقی) منابع: ۱- مقاله بررسی انتقادی استدلال سید شریف جرجانی بر بساطت مشتق، سیداحمد حسینی سنگچال، محمد سعیدی مهر ۲- اسفار ج۱ ص ۵۳۷ ۳- الشواهد الربوبیة ص ۵۸ ۴- بحوث ج۳ ص ۲۱۹ ۵- تهذیب الاصول ج۱ ص ۳۷۱ ۶- نهایة الافکار ج۱ ص ۱۷۰ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
1621677227-10389-99-75.pdf
325.5K
مقاله بررسی انتقادی استدلال سید شریف جرجانی بر بساطت مشتق، سیداحمد حسینی سنگچال، محمد سعیدی مهر •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
📚مقاله "مکتب اصولی شهید صدر قدس سره" ✍️ استاد رضا اسلامی 💠برای آشنایی با هشت شاخصه مکتب اصولی شهید صدر قدس سره مقاله فوق را مطالعه فرمایید. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔸️سلیقه فقهی آیت‌الله خوئی رحمه‌الله آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (۱) از آقای خوبی نقل میکرد که ایشان می فرمود: «قلما أراجع الجواهر». از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل اقوال به مستمسك آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل می‌کند برای روایات نیز به کتاب حدائق مراجعه می‌کند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی می‌کند. سپس آقای خوئی فکر می کند و نظر می‌دهد. سلیقه آقای خویی این گونه است. 1️⃣ حضرت آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، از مراجع تقلید. 📚 جرعه‌ای از دریا ج۲ ص ۶۸۱ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🟠 شش خصوصیت ساختاری ۱- حلقات سه بخشی است(ادله محرزه، اصول عملیه، تعارض ادله). ۲- مشتمل بر تمهید(مباحث و علم اصول) و مقدمه ای در (به عنوان پایه همه مباحث اصولی) می‌باشد. ۳- مباحث، نوع دلیل(محرز و غیر محرز) است. ۴- حلقات مطابق با ادله در فقه است(که ابتدا دلیل محرز فحص می‌شود اگر نبود اصول عملیه و نهایتا ارزیابی نهایی ادله و رفع تعارض ها) لذا متناسب با بودن علم اصول است. ۵- برخی مباحث مقدماتیِ مسائلِ اصولی به عنوان مقدمه‌ی همان مسأله ذکر شده نه مقدمه کل علم اصول مثل مباحث وضع و دلالت که از ابتدای علم اصول برداشته شده و در بحث از ادله محرزه لفظی آورده شده است. ۶- برخی دیگر از مباحث مقدماتی مانند مشتق، حقیقت شرعیه، صحیح و اعم حذف شده اند. 👈 توضیح خصوصیات فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4020 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۷.mp3
34.87M
جلسه ۱۷ التمهید، مُعَذِّریة القطع-التجری(00:22:45). استاد شیخ محمدهادی
💠 روز 💠 💎کم باشه؛ ولی مُستَمر باشه 🔻امام محمد باقر علیه السلام: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : أَحَبُّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ اَلْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ . ❇️ محبوبترين عمل نزد خدا عز و جل آن عمل است كه بنده‌اى آن را ادامه دهد گرچه كم باشد. 📚 الکافي , الجزء۲ , الصفحة۸۲ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 🔸️در مُعَذِّریت قطع دو قید اهمیت دارد: اول اینکه قطع به عدم تکلیف(حرمت، وجوب) داشته باشد. دوم اینکه قطع مطابق با واقع نباشد یعنی واقع وجود تکلیف باشد. مثلا یقین به عدم وجوب داشته لذا کار را انجام نداده بعد کشف شده است که آن کار واجب بوده است. 🔹️قطع به عدم تکلیف دو صورت دارد: اول قطعی که تعلق به عدم تکلیف گرفته مثل قطع به عدم وجوب یا عدم حرمت. دوم قطعی که تعلق به تکلیف خاص گرفته که مستلزم قطع به عدم تکلیف دیگر است. مثلا قطع به وجوب کاری دارد لذا قطع به عدم حرمت هم دارد ولی در واقع حرام بوده است. 👈توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4064 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۸.mp3
23.92M
جلسه ۱۸ التمهید، العلم الإجمالی. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠معنای اصطلاحی 🔹️تجرّى در اصطلاح عبارت است از مخالفت عملى با حكم الزامى مولا اعم از واجب يا حرام به اعتقاد انجام‌دهنده؛ درحالى‌كه پندار وى برخلاف واقع بوده و در حقيقت مخالفتى صورت نگرفته است، مانند كسى كه آب را به گمان شراب بودن بنوشد، سپس معلوم گردد كه آن مايع، آب بوده است نه شراب. 🔸️با اين تعريف، فرق تجرّى و حقيقى روشن شد. معصيت اقدام بر مخالفت مولا است كه برحسب واقع نيز مخالفت صورت گرفته باشد، مانند نوشيدن شراب با علم به شراب بودن آن. 🔹️البتّه تجرّى به مفهوم لغوى-كه عبارت است از جرأت بر مولا؛ خواه در واقع مخالفتى صورت گرفته باشد يا نه-اعم از معصيت است نه مباين با آن. 📚 فرهنگ فقه مطابق مذهب‌ اهل بیت علیهم السلام، ج ۲، ص ۳۵۸. توضیح مبحث تجری از حلقه ثانیه را در این صوت بشنوید(دقیقه ۲۲:۴۵). https://eitaa.com/halgeyoola/4064 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠تبارشناسی مسأله 🔷️آيا تجرى از مباحث كلامى است يا فقهى يا اصولى‌؟ مرحوم آیت الله سید عبدالاعلی سبزوارى قدّس سرّه معتقد است: ▪️اگر عنوان بحث، حرام بودن يا حرام نبودن تجرى و فعل مُتَجَرَّی‌بِه باشد، بحث فقهى است. ▪️اگر عنوان بحث اين باشد كه آيا ادله تكاليف واقعى شامل موضوعات اعتقادى هم هست يا نه‌؟ بحث اصولى است. ▪️اگر عنوان بحث، استحقاق يا عدم استحقاق عقاب به واسطه تجرى باشد، بحث كلامى است. 📚فرهنگ اصطلاحات اصول، ج ۱، ص ۱۹۵؛ تهذیب الأصول، ج۲، ص۲۰. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۱۹.mp3
26.46M
جلسه ۱۹ التمهید، العلم الإجمالی. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠دلیل حرمت بنابر مبنای حق الطاعة ⭕️موضوع حق الطاعة مولا، تکلیف منکشف نیست بلکه انکشاف تکلیف است گرچه تکلیفی در واقع نباشد به عبارت دیگر حق مولویت مولا فقط در تکالیف واقعی که برای مکلف کشف شده نیست بلکه هرچه مکلف آن را تکلیف بپندارد در آن حق مولویت مولا نیز هست گرچه تکلیفی نباشد. 🔹️دلیل توسعه حق الطاعة این است که منشأ حق الطاعة حکم عقل به لزوم احترام و رعایت حرمت مولا است و این حکم عقل درباره کسی که قطع به تکلیف دارد هست که قطعش مطابق با واقع باشد و چه مطابق با واقع نباشد. توضیح مبحث تجری از حلقه ثانیه را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4064 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎عامل قطع رابطه 🍀 امام هادى عليه السلام: اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَديمةَ وَ يُحِلُّ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ وَ اَقَلُّ ما فيهِ اَنْ تَـكونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ وَ الْمُغالَبَةُ أمتَنُ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ ⭕️ بگو مگو ، دوستى طولانى را از بين می‌بَرد و رابطه محكم را به جدايى می‌كشاند و كمترين اثر بگو مگو اين است كه هر كدام از دو طرف ، مى‌خواهد بر ديگرى پيروز شود و همين در پىِ پيروزى بودن ، مهم‌ترين عامل قطع رابطه است. 📚 نزهة الناظر، ص ۱۳۹، ح ۱۱ ‌ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠نگاهی به بحث از دو زاویه ⭕️باید به بحث علم اجمالی از دو زاویه نگاه کرد: اول جایگاه این بحث در علم اصول دوم محتوا و مسائل مطرح شده در بحث علم اجمالی 🍀جایگاه🍀 معمولا مسائل علم اجمالی را در دو جای علم اصول می آورند برخی در ذیل حجیت قطع و برخی دیگر در اصول عمليه. اما اینکه ملاک هر کدام چیست مورد اختلاف است. 🌻اما مسائل علم اجمالی در دو مرحله تکلیف و امتثال می باشند. برخی مسائل علم اجمالی در مرحله تکلیف عبارتند از: 1️⃣ آیا در علم اجمالی به تکلیف، علم به جامع منجِّز است يا نه؟ 2️⃣ آیا در علم اجمالی به تکلیف، احتمال تکلیف در اطراف علم اجمالی منجِّز است يا نه؟ 3️⃣ آیا امکان دارد شارع نسبت به بعضی اطراف علم اجمالی ترخیص دهد؟ 4️⃣ آیا امکان دارد شارع نسبت به همه اطراف علم اجمالی ترخیص دهد؟ 5️⃣ آیا شارع نسبت به برخی اطراف علم اجمالی ترخیص داده است؟ 6️⃣ آیا شارع نسبت به همه اطراف علم اجمالی ترخیص داده است؟ 🔹️طبق نظر شهید صدر رحمه الله از این مباحث دو بحث اخیر در باب اصول عملیه و بقیه در بحث حجیت قطع می‌آید. توضیح مبحث علم اجمالی از حلقه ثانیه را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4070 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 چرا بحث علمی 💎 🍀 اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام: مَن أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم 🔹 هر كه بحث علمىِ بسيار كند، آموخته‌هايش را از ياد نمی‌برد و آنچه را كه نمی‌داند، فرامی‌گيرد. 📚 غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۹۱۶ ‌ ‌ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠مسائل در مرحله تکلیف 🌻اما مسائل علم اجمالی در مرحله تکلیف برخی ثبوتی و برخی اثباتی هستند. 💢مسائل ثبوتی علم اجمالی در مرحله تکلیف و نظر شهید صدر رحمه الله بنابر حق الطاعة: 1️⃣ آیا در علم اجمالی به تکلیف، علم به جامع منجِّز است يا نه؟ بله. 2️⃣ آیا در علم اجمالی به تکلیف، احتمال تکلیف در اطراف علم اجمالی منجِّز است يا نه؟ بله، ولی مُعَلَّق به عدم ترخیص شارع است. 3️⃣ آیا امکان دارد شارع نسبت به بعضی اطراف علم اجمالی ترخیص دهد؟ بله، به خاطر وجود شک در حکم، ترخیص ظاهری امکان دارد و از طرفی بین ترخیص ظاهری و تکلیفِ واقعیِ معلومِ بالاجمال تضاد نیست. 4️⃣ آیا امکان دارد شارع نسبت به همه اطراف علم اجمالی ترخیص دهد؟ بله، با وجود شک در حکم و عدم تضاد بین ترخیصِ ظاهری و حکمِ واقعیِ معلومِ بالاجمال، ترخیص امکان دارد. 💢مسائل اثباتی علم اجمالی در مرحله تکلیف و نظر شهید صدر رحمه الله بنابر حق الطاعة: 1️⃣ آیا شارع نسبت به همه اطراف علم اجمالی ترخیص داده است؟ خیر، زیرا اولا ترخیص ظاهری در همه اطراف از نگاه عرف و عقلاء منافات با تکلیفِ معلومِ بالاجمال دارد لذا اطلاق ادله برائت شامل همه اطراف نمی‌شود. ثانیا نسبت به جامع به واسطه علم، بیان وجود دارد لذا از موضوع ادله برائت(عدم البیان) خارج می‌شوند. 2️⃣ آیا شارع نسبت به برخی اطراف علم اجمالی ترخیص داده است؟ خیر، زیرا اجرای برائت در برخی اطراف بر اجرای آن در برخی دیگر ترجیحی ندارد تا در یک طرف جاری شود و در طرف دیگر جاری نشود. توضیح مسائل ثبوتی علم اجمالی از حلقه ثانیه را در این صوت بشنوید. https://eitaa.com/halgeyoola/4070 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
مهفوم قانونگذاری در آرای فقهی و حقوقی شهید صدر.pdf
1.35M
📚مقاله "مفهوم قانونگذاری در آرای فقهی و حقوقی شهید صدر قدس سره" ✍️ سیدعلیرضا حائری، حامد نیکونهاد، حسین امینی پزوه. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠تفاوت و 💠 1️⃣ مقابل اباحه، حظر(حرمت) است و مقابل برائت، احتیاط است. 2️⃣ بحث‌ حظر و اباحه‌ ناظر به‌ حکم‌ اشیاء از حیث‌ عناوین‌ اولیه مستفاد از ادله اجتهادی‌ است‌، حال‌ آنکه‌ بحث‌ برائت‌ و احتیاط ناظر به‌ حکم‌ شک‌ در احکام‌ واقعیه‌ است‌؛ لذا اباحه‌ حکمی‌ واقعی‌ و برائت‌ حکمی‌ ظاهری‌ است‌. 3️⃣ اباحه‌ مبتنی‌ بر بحث‌ حسن‌ و قبح‌ عقلی‌ است‌، در صورتی‌ که‌ برائت‌ چنین‌ نیست‌. 4️⃣ بحث‌ اباحه‌ ناظر به‌ جواز انتفاع‌ از اعیان‌ خارجیه‌ است‌، ولی‌ در برائت‌ بحث‌ در مورد منع‌ و جواز عمل‌ مکلف‌ است‌، اعم‌ از آنکه‌ عمل‌ به‌ اعیان‌ خارجیه‌ تعلق‌ گیرد یا خیر. 5️⃣ اباحه‌ حکم‌ اشیاء را قطع‌ نظر از بیانی‌ از طرف‌ شارع‌ بیان‌ می‌کند، در حالی‌ که‌ محور بحث‌ برائت‌ بعد از لحاظ حکم‌ شارع‌ در مورد اشیاء است‌. 6️⃣ مورد اباحه‌ شبهه تحریمیه‌ است‌، ولی‌ مورد برائت‌ اعم‌ از شبهه وجوبیه‌ و تحریمیه‌ است‌. 📚سایت ویکی فقه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا