eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
128 عکس
26 ویدیو
583 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
مبلغی. شهید صدر. شبکه اجتهاد.pdf
634.4K
🔰استاد احمد مبلغی در گفتگو با بیت المقدس: ▪️اهل سنت بیش از شیعیان از آثار شهید صدر بهره برده اند. ▫️ما امروزه نیازمند یک نهضت اساسی برای رفتن به سمت آنچه شهید صدر به دنبالش بود یعنی «مجتمعنا» هستیم. ▪️اگر ایشان اقتصادنا را نمی نوشت ما در مرحله صفر بودیم. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🔰 💢مرحوم آقاى صدر (رضوان‌الله‌علیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنى کارى که از عهده‌ى او برمى‌آمد، از عهده‌ى خیلى از فقها و علما و متفکّرین حوزه‌هاى ما برنمى‌آید: فضاى دید بسیار وسیع، فهم نیازهاى دنیاى اسلام، پاسخگویى سریع و آماده به خواسته‌ها ... ایشان واقعاً یک نابغه‌اى بود، مسائل را می‌فهمید، مسائل را حدس میزد. 🔺️ایشان در نجف ارتباط تامّ و تمامى با امام نداشتند؛ به‌طور معمول، یک ارتباط خیلى ضعیفى با بیت امام و با تشکیلات امام [داشتند]، ارتباطشان خیلى زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینى همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلى شناخت لازم دارد، خیلى فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئله‌ى انقلاب چیست. ما کسانى را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیده‌اند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقى افتاد... این آدم، آن‌روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنى شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذارى را. ⭕️... حکومت و نظام اجتماعى، بدون نظریّه امکان ندارد که باقى بماند؛ اوّلاً به وجود بیاید، یا باقى بماند، یا رشد بکند. این آدم، آدم نظریّه‌پرداز بود. 🎙بیانات مقام معظم رهبری ۲۵ مرداد سال ۱۳۹۵. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۱.mp3
29.82M
جلسه ۳۱ الأدلة المحرزة، تمهید، مقدار ما يثبت بالأدلة المحرزة. استاد شیخ محمدهادی
💥پیشنهاد دانلود سه نرم‌افزار مرتبط با شهید صدر رحمه الله 🔰🔰🔰🔰
مجموعه صدر.apk
7.52M
🔰 🔺️نرم‌افزار مجموعه آثار شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه آثار فقهی، اصولی، قرآنی و ... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
صدر - الشروحات.apk
9.5M
🔰 🔺️نرم‌افزار الشروحات - عربی؛ شروح برخی از آثار شهید صدر رحمه الله. اقتصادنا: شرح علی مطر، شیخ جعفر شمس الدین و علی تسخیری فلسفتنا: شرح علی مطر حلقات: شروح علی اکبر حائری ، کمال حیدری ، ناجی طالب ، الاشکنانی ، المسباع و آل صفوان. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
صدر - التقریرات.apk
10.33M
🔰 🔺️نرم‌افزار التقریرات - عربی برخی از تقریرات فقهی و اصولی از دروس شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💥پیشنهاد دانلود چند کتاب پیرامون شهید صدر رحمه الله 🔰🔰🔰🔰
تجدید الفقه الاسلامی.pdf
13.08M
🔰 📚تجدید الفقه الاسلامی؛ محمد باقر الصدر بين النجف وشيعة العالم ✍️شبلی الملاط، ترجمه غسان غصن (متن اصلی انگلیسی است که به عربی ترجمه شده است) برای معرفی بیشتر به این آدرس رجوع کنید: https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Read/75321 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
قضایا اسلامیه.pdf
18.25M
🔰 📚قضایا إسلامية 🔺️مجموعه مقالات پیرامون نظرات بنیادین مرحوم شهید سید محمدباقر صدر رحمة الله علیه •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
محمد باقر صدر حیاه حافله و فکره خلاق.pdf
11.12M
🔰 📚محمدباقر الصدر حياة حافلة و فکر خلاق ✍️محمد الحسینی 🔺️زندگی سیاسی شهید، مبانی فقهی، ویژگی‌های روش فقهی شهید، فقه سیاسی، ویژگی‌های اصولی شهید، نگاهی به کتاب حلقات، اقتصاد اسلامی، فلسفتنا، فلسفه تاریخ، تفسیر موضوعی و تجزیئی ... . •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
اسلامیه المعرفه.pdf
4.58M
🔰 📚إسلامية المعرفة عند السید محمدباقر الصدر ✍️ حسن العمری 🔺️بررسی روشمند منظومه فکری شهید صدر رحمه الله در حوزه‌های مختلف •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 حجیت مدلول‌های التزامیِ ادله محرزه 💎 دلیل محرز یک مدلول مطابقی دارد و یک مدلول التزامی؛ آیا دلیل محرز نسبت به مدلول مطابقی نیز حجت است؟ ⭕️دلیل محرز قطعی نسبت به مدلول التزامی خود حجت است زیرا مدلول التزامی آن به مانند مدلول مطابقی‌اش قطعی است. 💢اما دلیل محرز ظنی(اماره) دو گونه است: 1️⃣ عنوان آن اماره که موضوع حجیت قرار گرفته و شارع برایش جعل حجیت کرده قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیز هست؛ در این صورت همان دلیلی که حجیت اماره را ثابت می‌کرد حجیت مدلول التزامی را نیز ثابت می‌کند. مانند خبر ثقه که عنوان خبر ثقه بر مدلول التزامی خبر نیز قابل تطبيق است لذا نسب به آن نیز حجت است. 2️⃣ عنوانی که موضوع حجیت قرار گرفته قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیست. مانند ظهور لفظی که قابل تطبيق بر مدلول‌های‌ التزامیِ غیر عرفیِ خود نیست. در این صورت دو مبنا وجود دارد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4178 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 حجیت مدلول‌های التزامیِ ادله محرزه 💢 گفتیم دلیل محرز ظنی(اماره) دو گونه است: 1️⃣ عنوان آن اماره قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیز هست؛ گفتیم در این صورت همان دلیلی که حجیت اماره را ثابت می‌کرد حجیت مدلول التزامی را نیز ثابت می‌کند. 2️⃣ عنوانی که موضوع حجیت قرار گرفته قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیست. مانند ظهور لفظی که قابل تطبيق بر مدلول‌های‌ التزامیِ غیر عرفیِ خود نیست. 🔰در این صورت دو مبنا وجود دارد؛ مبنای آیت‌الله خوئی رحمه‌الله: دلیل حجیت اماره برای اثبات حجیت مدلول التزامی کافی نیست؛ زیرا ثبوتا امکان دارد شارع فقط مدلول مطابقی را حجت کرده باشد لذا حجیت مدلول التزامی دلیل و قرینه می‌خواهد. مبنای مشهور و شهید صدر رحمة الله علیهم: دلیل حجیت اماره برای اثبات مدلول التزامی آنها کافی است(مثبتات امارات حجت هستند)؛ زیرا فرض در اماره این است که تمام ملاک در حجیت آن، کاشفیت آن اماره است و نوع منکشف که مدلول مطابقی است يا التزامی در ملاک دخالتی ندارد و این کاشفیت را اماره هم نسبت به مدلول مطابقی دارد و هم نسبت به مدلول التزامی؛ لذا نسبت به هردو حجت می‌باشد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4207 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝ماجرای نامه صدام به شهید صدر(ره) و پاسخ محکم ایشان 🔸اشاره فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (دامت برکاته) به کار ابراهیمی رحمة الله علیه در خلال درس تفسیر روایی ✅مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی https://eitaa.com/seyfimazandrani_com •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۲.mp3
23.91M
جلسه ۳۲ الأدلة المحرزة، تمهید، تبعیة الدلالة الإلتزامیّة للمطابقیة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۳.mp3
31.01M
جلسه ۳۳ الأدلة المحرزة، تمهید، تبعیة الدلالة الإلتزامیّة للمطابقیة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی1️⃣ ❓️وجود دلالت التزامی به خاطر وجود دلالت مطابقی است؛ آیا حجیت دلالت التزامی هم تابع دلالت مطابقی است يا نه؟ 🔰جواب: ثبوت حجیت دلالت التزامی تابع ثبوت حجیت دلالت مطابقی است یعنی اگر دلالت مطابقی حجت باشد دلالت التزامی هم حجت خواهد بود. این مسأله همان بحث حجیت مدلول‌های التزامی ادله محرزه است که در جلسات قبل بیان شد. 🌀 اما آیا سقوط حجیت دلالت التزامی تابع سقوط حجیت دلالت مطابقی است يا نه؟ یعنی اگر حجیت دلالت مطابقی ساقط شود لازمه آن سقوطِ حجیتِ دلالتِ التزامی است يا نه؟ مساله تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی همین مساله است. 💢مرحوم شهید صدر رحمه الله می‌فرماید: 1️⃣ گاهی مدلول التزامی مساوی با مدلول مطابقی است یعنی به گونه‌ای است که معقول نیست مدلول مطابقی کاذب باشد و در عین حال مدلول التزامی صادق باشد. مثل اینکه خبر بدهد که زيد می‌بیند؛ مدلول التزامیِ مساوی آن این است که زید دارای چشم بینا است. در اين صورت اگر حجیتِ مدلولِ مطابقی ازبین برود حجیتِ مدلولِ التزامی هم ازبین می‌رود یعنی دلالت التزامی تابع دلالت مطابقی است. دلیلش این است که در این حالت، علمِ به کذبِ مدلولِ مطابقی(اینکه زید می‌بیند)، مستلزمِ علمِ به کذبِ مدلولِ التزامی(اینکه زید چشم بینا دارد) است. 2️⃣ و گاهی مدلول التزامی اعم از مدلول مطابقی است؛ یعنی به گونه است که معقول است مدلول مطابقی کاذب باشد و در عین حال مدلول التزامی صادق باشد. این صورت همانی است که مورد بحث و اختلاف واقع شده که در جلسات بعدی بیان خواهد شد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4223 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی2️⃣ ❓️اگر مدلول التزامی اعم از مدلول مطابقی باشد و حجیت مدلول مطابقی ساقط شود آیا حجیت مدلول التزامی هم ساقط می‌شود یا نه؟ 🔺️مثال: خبر ثقه می‌گوید زيد غرق شد؛ مدلول التزامی آن مردن زيد است و مردن اعم از غرق شدن است. حال اگر علم پیدا کنیم که مدلول مطابقی(غرق شدن) کاذب است دلالت مطابقی حجیت نخواهد داشت ولی آیا مدلول التزامی(مردن) حجیت دارد یا نه؟ 💢 دو نظر وجود دارد: 1️⃣ جماعتی از علما: حجیتِ مدلولِ التزامی باقی می‌ماند. دلیل: علم به کذبِ مدلولِ مطابقی، موجب علم به کذبِ مدلولِ التزامیِ اعمّ نمی‌شود، (علم به کذبِ "غرق‌شدنِ زيد" موجب علم به کذبِ "مردنِ زيد" نیست) و تا وقتی علم به کذب آن نداریم برایمان حجت است. 2️⃣ مشهور: حجیتِ مدلولِ التزامی ازبین می‌رود. دلیل اول) همانطور که وجود دلالت التزامی تابع وجود دلالت مطابقی است و اگر نباشد دلالت التزامی هم نخواهد بود حجیت آن هم تابع است یعنی اگر دلالت مطابقی حجت‌ نباشد دلالت التزامی هم حجت نخواهد بود. رد دلیل اول: ملازمه بین دو دلالت در وجود، دلیل بر ملازمه آن دو در حجیت نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند دلالت التزامی به ملاکِ کاشفیتی که دارد، حجت باشد هر چند دلالت مطابقی(به‌خاطر علم به کذب آن) حجت نباشد. دلیل دوم) مدلول التزامیِ اعمّ به مدلول التزامیِ مساوی برمی‌گردد؛ زیرا آنچه جملهٔ "زيد غرق شد" به دلالت التزامی بر آن دلالت دارد هر مُردنی نیست؛ بلکه مردنی است که معلولِ غرق‌شدن بوده لذا با ازبین رفتن حجیتِ مدلولِ مطابقی(غرق‌شدن)، حجیتِ مدلولِ التزامی(مردنِ بر اثرِ غرق‌شدن) نیز ازبین می‌رود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4224 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۴.mp3
26.51M
جلسه ۳۴ الأدلة المحرزة، تمهید، وفاء الدلیل بدور القطع الموضوعی. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۵.mp3
21.18M
جلسه ۳۵ الأدلة المحرزة، تمهید، وفاء الدلیل بدور القطع الموضوعی. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۶.mp3
20.21M
جلسه ۳۶ الأدلة المحرزة، تمهید، إثبات الدلیل لجواز الإسناد. استاد شیخ محمدهادی
💠 روز 💠 🌼 امیرالمؤمنین عليٌّ عليه السلام ـ قالَ في بَعضِ الأعيادِ ـ: إنَّما هُوَ عيدٌ لِمَن قَبِلَ اللّهُ صِيامَهُ و شَكَرَ قِيامَهُ، و كُلُّ يَومٍ لا يُعصى اللّهُ فيهِ فهُوَ عيدٌ. 🌸 همانا اين عيد براى كسى عيد است كه خداوند روزه و نمازش را پذيرفته باشد و هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عيد است. 📚 نهج البلاغة، حکمت ۴۲۸. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی 1️⃣ 💢 اشاره به چند مسأله برای ورود به بحث: 1️⃣ آیا دلیلِ محرزِ قطعی می‌تواند طریق به احکام باشد؟ جواب: بله؛ زیرا دلیل قطعی، موجبِ قطع به حکم می‌شود و قطع نیز مُنَجِّز و مُعَذِّر است. 2️⃣ آیا قطع می‌تواند موضوعِ حکم قرار گیرد؟ جواب: بله؛ مانند: مقطوع الخمرية حرام است. 3️⃣ آیا دلیل ظنی می‌تواند طریق به احکام باشد؟ جواب: بله؛ با وجود دلیل بر حجیتِ دلیل ظنی، ظن به حکم مُنَجِّز و مُعَذِّر خواهد بود.(البته بنابر حق الطاعة، ظن به تکلیف منجزیت دارد لذا با وجود دلیل بر حجیتِ دلیل ظنی، مُنجَّزیتِ تکلیفِ مظنون تأکید می‌شود.) 4️⃣ آیا ظن می‌تواند موضوع حکم قرار بگیرد؟ جواب: بله؛ مانند: مظنون الخمرية حرام است. 5️⃣ آیا ظنی که از دلیل ظنیِ معتبر حاصل شده، می‌تواند جایگزین قطع موضوعی بشود؟ این سوال اخیر، بحث اصلی ماست که در کتب اصولی، معروف به "جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی" می‌باشد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4228 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی 2️⃣ 💢 آیا ظنی که از دلیل ظنیِ معتبر حاصل شده، می‌تواند جایگزین قطع موضوعی بشود؟ گفتیم این سوال، در کتب اصولی، معروف به "جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی" می‌باشد. مثلا اگر بگوید مقطوع الخمرية حرام است و قول ثقه که دلیل ظنی است بگوید این مایع خمر است آیا حرمت ثابت می‌شود یا نه؟ 💥برای جواب به این سوال باید از دو جهت مسأله را بررسی کنیم: 1️⃣ اول اینکه قطعی که در موضوع حکم قرار گرفته، جهت حجت بودنش لحاظ شده که به آن قطعِ موضوعیِ طریقی می‌گویند؛ یا جهت قطع و کاشف تام بودنش لحاظ شده که به آن قطعِ موضوعیِ وصفی می‌گویند؟ اگر قطعِ موضوعیِ طریقی باشد اماره نیز چون حجت است می‌تواند جایگزین قطع شده و حکم ثابت می‌شود. اما اگر قطعِ موضوعیِ وصفی باشد اماره نمی‌تواند جایگزین قطع بشود گرچه اماره نسبت به مُفاد و مُؤَدّای خود حجیت دارد. 2️⃣ دوم اینکه آیا دلیلِ حجیتِ اماره فقط جعلِ حجیت برای اماره را ثابت می‌کند یا علاوه بر آن، اماره را به منزله قطع قلمداد می‌کند؟ اگر صرفا جعل حجیت باشد و قطع، موضوعیِ طریقی باشد اماره جایگزین قطع موضوعی می‌شود و اگر قطع، موضوعیِ وصفی باشد جایگزین نمی‌شود. اما اگر دلیلِ حجیتِ اماره علاوه بر حجیت، اماره را به منزله علم و قطع قرار دهد در این صورت اماره می‌تواند جایگزین قطع موضوعی (موضوعیِ طریقی و وصفی) بشود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4229 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola