eitaa logo
مکتب اصولی شهید صدر
4.1هزار دنبال‌کننده
128 عکس
26 ویدیو
583 فایل
هدف ما ایجاد يك نظم ذهنی برای دانش اصول و پرهیز از فهم جزیره ای و نامرتبط است ادمین @mhey2000 کانال سروش: https://splus.ir/darsosul کانال همراه: @yaddashtha_elmi @mostafa_khomaini ⚠️انتشار مطالب کانال بدون آدرس مربوطه جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلامیه المعرفه.pdf
4.58M
🔰 📚إسلامية المعرفة عند السید محمدباقر الصدر ✍️ حسن العمری 🔺️بررسی روشمند منظومه فکری شهید صدر رحمه الله در حوزه‌های مختلف •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 حجیت مدلول‌های التزامیِ ادله محرزه 💎 دلیل محرز یک مدلول مطابقی دارد و یک مدلول التزامی؛ آیا دلیل محرز نسبت به مدلول مطابقی نیز حجت است؟ ⭕️دلیل محرز قطعی نسبت به مدلول التزامی خود حجت است زیرا مدلول التزامی آن به مانند مدلول مطابقی‌اش قطعی است. 💢اما دلیل محرز ظنی(اماره) دو گونه است: 1️⃣ عنوان آن اماره که موضوع حجیت قرار گرفته و شارع برایش جعل حجیت کرده قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیز هست؛ در این صورت همان دلیلی که حجیت اماره را ثابت می‌کرد حجیت مدلول التزامی را نیز ثابت می‌کند. مانند خبر ثقه که عنوان خبر ثقه بر مدلول التزامی خبر نیز قابل تطبيق است لذا نسب به آن نیز حجت است. 2️⃣ عنوانی که موضوع حجیت قرار گرفته قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیست. مانند ظهور لفظی که قابل تطبيق بر مدلول‌های‌ التزامیِ غیر عرفیِ خود نیست. در این صورت دو مبنا وجود دارد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4178 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 حجیت مدلول‌های التزامیِ ادله محرزه 💢 گفتیم دلیل محرز ظنی(اماره) دو گونه است: 1️⃣ عنوان آن اماره قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیز هست؛ گفتیم در این صورت همان دلیلی که حجیت اماره را ثابت می‌کرد حجیت مدلول التزامی را نیز ثابت می‌کند. 2️⃣ عنوانی که موضوع حجیت قرار گرفته قابل تطبيق بر مدلول التزامی نیست. مانند ظهور لفظی که قابل تطبيق بر مدلول‌های‌ التزامیِ غیر عرفیِ خود نیست. 🔰در این صورت دو مبنا وجود دارد؛ مبنای آیت‌الله خوئی رحمه‌الله: دلیل حجیت اماره برای اثبات حجیت مدلول التزامی کافی نیست؛ زیرا ثبوتا امکان دارد شارع فقط مدلول مطابقی را حجت کرده باشد لذا حجیت مدلول التزامی دلیل و قرینه می‌خواهد. مبنای مشهور و شهید صدر رحمة الله علیهم: دلیل حجیت اماره برای اثبات مدلول التزامی آنها کافی است(مثبتات امارات حجت هستند)؛ زیرا فرض در اماره این است که تمام ملاک در حجیت آن، کاشفیت آن اماره است و نوع منکشف که مدلول مطابقی است يا التزامی در ملاک دخالتی ندارد و این کاشفیت را اماره هم نسبت به مدلول مطابقی دارد و هم نسبت به مدلول التزامی؛ لذا نسبت به هردو حجت می‌باشد. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4207 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝ماجرای نامه صدام به شهید صدر(ره) و پاسخ محکم ایشان 🔸اشاره فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (دامت برکاته) به کار ابراهیمی رحمة الله علیه در خلال درس تفسیر روایی ✅مرکز حفظ و نشر آثار فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی https://eitaa.com/seyfimazandrani_com •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۲.mp3
23.91M
جلسه ۳۲ الأدلة المحرزة، تمهید، تبعیة الدلالة الإلتزامیّة للمطابقیة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۳.mp3
31.01M
جلسه ۳۳ الأدلة المحرزة، تمهید، تبعیة الدلالة الإلتزامیّة للمطابقیة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی1️⃣ ❓️وجود دلالت التزامی به خاطر وجود دلالت مطابقی است؛ آیا حجیت دلالت التزامی هم تابع دلالت مطابقی است يا نه؟ 🔰جواب: ثبوت حجیت دلالت التزامی تابع ثبوت حجیت دلالت مطابقی است یعنی اگر دلالت مطابقی حجت باشد دلالت التزامی هم حجت خواهد بود. این مسأله همان بحث حجیت مدلول‌های التزامی ادله محرزه است که در جلسات قبل بیان شد. 🌀 اما آیا سقوط حجیت دلالت التزامی تابع سقوط حجیت دلالت مطابقی است يا نه؟ یعنی اگر حجیت دلالت مطابقی ساقط شود لازمه آن سقوطِ حجیتِ دلالتِ التزامی است يا نه؟ مساله تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی همین مساله است. 💢مرحوم شهید صدر رحمه الله می‌فرماید: 1️⃣ گاهی مدلول التزامی مساوی با مدلول مطابقی است یعنی به گونه‌ای است که معقول نیست مدلول مطابقی کاذب باشد و در عین حال مدلول التزامی صادق باشد. مثل اینکه خبر بدهد که زيد می‌بیند؛ مدلول التزامیِ مساوی آن این است که زید دارای چشم بینا است. در اين صورت اگر حجیتِ مدلولِ مطابقی ازبین برود حجیتِ مدلولِ التزامی هم ازبین می‌رود یعنی دلالت التزامی تابع دلالت مطابقی است. دلیلش این است که در این حالت، علمِ به کذبِ مدلولِ مطابقی(اینکه زید می‌بیند)، مستلزمِ علمِ به کذبِ مدلولِ التزامی(اینکه زید چشم بینا دارد) است. 2️⃣ و گاهی مدلول التزامی اعم از مدلول مطابقی است؛ یعنی به گونه است که معقول است مدلول مطابقی کاذب باشد و در عین حال مدلول التزامی صادق باشد. این صورت همانی است که مورد بحث و اختلاف واقع شده که در جلسات بعدی بیان خواهد شد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4223 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 تبعیت دلالت التزامی از دلالت مطابقی2️⃣ ❓️اگر مدلول التزامی اعم از مدلول مطابقی باشد و حجیت مدلول مطابقی ساقط شود آیا حجیت مدلول التزامی هم ساقط می‌شود یا نه؟ 🔺️مثال: خبر ثقه می‌گوید زيد غرق شد؛ مدلول التزامی آن مردن زيد است و مردن اعم از غرق شدن است. حال اگر علم پیدا کنیم که مدلول مطابقی(غرق شدن) کاذب است دلالت مطابقی حجیت نخواهد داشت ولی آیا مدلول التزامی(مردن) حجیت دارد یا نه؟ 💢 دو نظر وجود دارد: 1️⃣ جماعتی از علما: حجیتِ مدلولِ التزامی باقی می‌ماند. دلیل: علم به کذبِ مدلولِ مطابقی، موجب علم به کذبِ مدلولِ التزامیِ اعمّ نمی‌شود، (علم به کذبِ "غرق‌شدنِ زيد" موجب علم به کذبِ "مردنِ زيد" نیست) و تا وقتی علم به کذب آن نداریم برایمان حجت است. 2️⃣ مشهور: حجیتِ مدلولِ التزامی ازبین می‌رود. دلیل اول) همانطور که وجود دلالت التزامی تابع وجود دلالت مطابقی است و اگر نباشد دلالت التزامی هم نخواهد بود حجیت آن هم تابع است یعنی اگر دلالت مطابقی حجت‌ نباشد دلالت التزامی هم حجت نخواهد بود. رد دلیل اول: ملازمه بین دو دلالت در وجود، دلیل بر ملازمه آن دو در حجیت نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند دلالت التزامی به ملاکِ کاشفیتی که دارد، حجت باشد هر چند دلالت مطابقی(به‌خاطر علم به کذب آن) حجت نباشد. دلیل دوم) مدلول التزامیِ اعمّ به مدلول التزامیِ مساوی برمی‌گردد؛ زیرا آنچه جملهٔ "زيد غرق شد" به دلالت التزامی بر آن دلالت دارد هر مُردنی نیست؛ بلکه مردنی است که معلولِ غرق‌شدن بوده لذا با ازبین رفتن حجیتِ مدلولِ مطابقی(غرق‌شدن)، حجیتِ مدلولِ التزامی(مردنِ بر اثرِ غرق‌شدن) نیز ازبین می‌رود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4224 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۴.mp3
26.51M
جلسه ۳۴ الأدلة المحرزة، تمهید، وفاء الدلیل بدور القطع الموضوعی. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۵.mp3
21.18M
جلسه ۳۵ الأدلة المحرزة، تمهید، وفاء الدلیل بدور القطع الموضوعی. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۶.mp3
20.21M
جلسه ۳۶ الأدلة المحرزة، تمهید، إثبات الدلیل لجواز الإسناد. استاد شیخ محمدهادی
💠 روز 💠 🌼 امیرالمؤمنین عليٌّ عليه السلام ـ قالَ في بَعضِ الأعيادِ ـ: إنَّما هُوَ عيدٌ لِمَن قَبِلَ اللّهُ صِيامَهُ و شَكَرَ قِيامَهُ، و كُلُّ يَومٍ لا يُعصى اللّهُ فيهِ فهُوَ عيدٌ. 🌸 همانا اين عيد براى كسى عيد است كه خداوند روزه و نمازش را پذيرفته باشد و هر روزى كه در آن نافرمانى خدا نشود، آن روز عيد است. 📚 نهج البلاغة، حکمت ۴۲۸. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی 1️⃣ 💢 اشاره به چند مسأله برای ورود به بحث: 1️⃣ آیا دلیلِ محرزِ قطعی می‌تواند طریق به احکام باشد؟ جواب: بله؛ زیرا دلیل قطعی، موجبِ قطع به حکم می‌شود و قطع نیز مُنَجِّز و مُعَذِّر است. 2️⃣ آیا قطع می‌تواند موضوعِ حکم قرار گیرد؟ جواب: بله؛ مانند: مقطوع الخمرية حرام است. 3️⃣ آیا دلیل ظنی می‌تواند طریق به احکام باشد؟ جواب: بله؛ با وجود دلیل بر حجیتِ دلیل ظنی، ظن به حکم مُنَجِّز و مُعَذِّر خواهد بود.(البته بنابر حق الطاعة، ظن به تکلیف منجزیت دارد لذا با وجود دلیل بر حجیتِ دلیل ظنی، مُنجَّزیتِ تکلیفِ مظنون تأکید می‌شود.) 4️⃣ آیا ظن می‌تواند موضوع حکم قرار بگیرد؟ جواب: بله؛ مانند: مظنون الخمرية حرام است. 5️⃣ آیا ظنی که از دلیل ظنیِ معتبر حاصل شده، می‌تواند جایگزین قطع موضوعی بشود؟ این سوال اخیر، بحث اصلی ماست که در کتب اصولی، معروف به "جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی" می‌باشد. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4228 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی 2️⃣ 💢 آیا ظنی که از دلیل ظنیِ معتبر حاصل شده، می‌تواند جایگزین قطع موضوعی بشود؟ گفتیم این سوال، در کتب اصولی، معروف به "جایگزینی اماره به‌جای قطع موضوعی" می‌باشد. مثلا اگر بگوید مقطوع الخمرية حرام است و قول ثقه که دلیل ظنی است بگوید این مایع خمر است آیا حرمت ثابت می‌شود یا نه؟ 💥برای جواب به این سوال باید از دو جهت مسأله را بررسی کنیم: 1️⃣ اول اینکه قطعی که در موضوع حکم قرار گرفته، جهت حجت بودنش لحاظ شده که به آن قطعِ موضوعیِ طریقی می‌گویند؛ یا جهت قطع و کاشف تام بودنش لحاظ شده که به آن قطعِ موضوعیِ وصفی می‌گویند؟ اگر قطعِ موضوعیِ طریقی باشد اماره نیز چون حجت است می‌تواند جایگزین قطع شده و حکم ثابت می‌شود. اما اگر قطعِ موضوعیِ وصفی باشد اماره نمی‌تواند جایگزین قطع بشود گرچه اماره نسبت به مُفاد و مُؤَدّای خود حجیت دارد. 2️⃣ دوم اینکه آیا دلیلِ حجیتِ اماره فقط جعلِ حجیت برای اماره را ثابت می‌کند یا علاوه بر آن، اماره را به منزله قطع قلمداد می‌کند؟ اگر صرفا جعل حجیت باشد و قطع، موضوعیِ طریقی باشد اماره جایگزین قطع موضوعی می‌شود و اگر قطع، موضوعیِ وصفی باشد جایگزین نمی‌شود. اما اگر دلیلِ حجیتِ اماره علاوه بر حجیت، اماره را به منزله علم و قطع قرار دهد در این صورت اماره می‌تواند جایگزین قطع موضوعی (موضوعیِ طریقی و وصفی) بشود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4229 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 اثباتِ جوازِ اسنادِ حکم شرعی به شارع توسط اماره 💢آیا اماره می‌تواند جوازِ اسنادِ حکم شرعی به شارع را اثبات کند؟ 🔺️در گذشته گفتیم یکی از خصوصیاتِ قطع به حکم این است که می‌توان حکم مقطوع را به شارع نسبت داد؛ زیرا جواز اسناد حکم شرعی به شارع، خود یک حکم شرعی است که در موضوعش، قطعی‌بودنِ حکم لحاظ شده است.(کُلُّ حُکْمٍ مَقْطُوعٍ یَجُوزُ إِسْنادُهُ إِلَی الْمَولَی) ❓️حال سوال این است که اگر اماره بر حکم شرعی داشته باشیم می‌توانیم آن حکم را به شارع نسبت دهیم؟ 💥جواب: حجیتِ اماره برای ما قطعی است لذا می‌توانیم خودِ حجیت اماره را به شارع نسبت دهیم. 🌀اما درباره جوازِ اسنادِ حکمِ شرعیی که مفادِ اماره است و اماره دلالت بر آن دارد دو احتمال وجود دارد: اول اینکه اسناد جائز نیست؛ زیرا اماره، مفید قطع نیست و برای جوازِ اسناد، قطع لازم است. دوم اینکه قطع به حکم برای جواز اسناد، قطع موضوعی است و اگر شارع اماره را به منزله‌ی دلیلِ قطعی قرار داده، اسناد جائز است و اگر صرفا اماره را حجت نموده و او را به منزله‌ی دلیلِ قطعی ندانسته، اسناد جائز نیست. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4230 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
💠 روز 💠 💎 عقل و تهذیب نفس 💎 🌼امیرالمؤمنین علیه‌السلام: مَن لَم يُهَذِّبْ نفسَهُ لَم يَنتَفِعْ بالعَقلِ . 🌸هر كه نفْس خود را تهذيب نكند ، از خِرَد بهره مند نشود. 📚 غرر الحكم، ح ۸۹۷۲. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠‏ ‏انسجام فکر اصولی با کتاب حلقات شهید صدر رحمه الله ➖️ تاثیر حلقات در انسجام فکر اصولی ➖️ تجربه شخصی استاد علم‌الهدی ➖️ امتیاز حلقات بر رسائل و کفایه ‏◀️‌‎️‌‏ به بیان استاد استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ‏ •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
حلقه ثانیه ۳۷.mp3
17.29M
جلسه ۳۷ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الظهور التصوری و الظهور التصدیقی. استاد شیخ محمدهادی
هدایت شده از یادداشتهای علمی
💠 مثالی برای وضع بالاستعمال توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 🌀 عبدالله ذوالبجادین که نام او پیش از اسلام آوردنش عبدالعُزّی بود نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد حضرت فرمود: نامت چیست؟ عرض کرد: عبدالعُزّی. حضرت فرمود: أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین. از آن پس نام او عبدالله ذوالبجادین شد. 💥این سخن پیامبر می‌تواند نمونه‌ی وضع بالاستعمال باشد. البته می‌توان چنین گفت که جمله‌ی "أنْتَ عَبْدالله ذوالبجادین" جمله خبریه در مقام إنشاء است که پیامبر با این جمله نام عبدالله را برای او اعتبار نموده‌اند. کانال یادداشتهای علمی @yaddashtha_elmi
حلقه ثانیه ۳۸.mp3
27.51M
جلسه ۳۸ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الوضع و علاقته بالدلالات الثلاث المتقدمة. استاد شیخ محمدهادی
حلقه ثانیه ۳۹.mp3
30.32M
جلسه ۳۹ الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، الوضع و علاقته بالدلالات الثلاث المتقدمة. استاد شیخ محمدهادی
🔰🔰 💠 تعیین جغرافیای مباحث دلالت در علم اصول 💢دلیل محرز به دو قسم شرعی و عقلی تقسیم می‌شود. دلیل شرعی نیز دارای سه بحث است: 1️⃣ تعیین دلالت: ... 2️⃣ اثبات صغرای دلیل شرعی(صدور): خبر متواتر، اجماع، سیره متشرعه، سیره، سکوت معصوم، خبر واحد. 3️⃣ حجیت دلالت: حجیت ظواهر، ظواهر قرآن. 🔺️تعیین دلالت در دو بخش بررسی می‌شود: 1️⃣ تعیین دلالت‌های دلیل شرعیِ لفظی: دلالت صیغه امر و نهی، اطلاق، عموم، مفاهیم و ... . 2️⃣ تعیین دلالت‌های دلیل شرعیِ غیر لفظی: دلالتِ فعل و سکوت و تقرير و سیره. 🌀مباحث دلالت لفظی نيازمند مقدماتی همچون اقسام دلالت، منشأ دلالت(وضع)، اقسام وضع، علامات حقیقت و مجاز و ... می‌باشد که تحت عنوان تمهید در آغاز بحث دلالتِ دلیلِ شرعیِ لفظی آمده‌اند. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 دلالت تصوری و تصدیقی 💢در یک تقسیم دلالت بر سه قسم تصوری، تصدیقی اولی و تصدیقی ثانوی تقسیم می‌شود. 🔸️وقتی کلمه ماء را می‌شنویم ذهنمان به معنای آن منتقل می‌شود بدین حالت گفته می‌شود. 🔹️وقتی همین کلمه را از انسانی که متوجه سخنش هست می‌شنویم علاوه بر انتقال به معنای کلمه کشف می‌کنیم آن شخص قصد تفهیم این معنا را به ما داشته است بدین حالت اولی گفته می‌شود. 🔸️وقتی همین شخص می‌گوید "الماءُ بارِدٌ" علاوه بر انتقال ذهنی به معنای این جمله و کشف قصد تفهیم آن، کشف می‌کنیم که آن شخص قصد حکایت از برودت آب داشته است؛ بدین حالت ثانوی گفته می‌شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4248 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 وضع، منشأ دلالت‌ها 1️⃣ 💢انتقالِ ذهن از لفظ به معنا به‌خاطر سببیتِ تصورِ لفظ برای تصورِ معنا است؛ لذا منشأ دلالت، ملازمه بین لفظ و معنا در ذهن است. ❓️حال سوال این است: این سببیت ذهنی از کجا بوجود آمده است؟ ⭕️ چند احتمال داده شده: 1️⃣ سببیت ذاتی: یعنی بین لفظ خارجی و معنا در ذهن سببیت وجود دارد که باعث سببیت لفظ ذهنی و معنا شده است. 🌀اشکال: احتمال سببیت ذاتی مردود است زیرا می‌دانیم که دلالت لفظ متوقف بر یادگیری معانی لغات است پس نمی‌تواند بین لفظ و معنا رابطه سببیت وجود داشته باشد. 2️⃣ اعتبار: واضع در یک عملیاتی که وضع نامیده می‌شود لفظ را برای معنا اعتبار نموده که باعث سببیت لفظ ذهنی و معنا شده است. (سه تعبیر در تبیین اعتبار: اعتبار سببیتِ لفظ برای تصور معنا، اعتبار ادات و ابزار بودن لفظ برای تفهیم معنا، اعتبار بودن لفظ بر معنا) 🌀اشکال: این احتمال نمی‌تواند سببیتِ تصورِ لفظ برای تصورِ معنا را توجیه منطقی کند؛ زیرا صِرفِ اعتبار نمودنِ معنایی برای لفظی، منشأ پيدايشِ سببیتِ ذهنیِ لفظ و معنا نمی‌شود. ادامه دارد ... توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4250 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola
🔰🔰 💠 وضع، منشأ دلالت‌ها 2️⃣ 💢 منشأ دلالت، ملازمه بین لفظ و معنا در ذهن است. این سببیت ذهنی از کجا بوجود آمده است؟ ⭕️ چند احتمال داده شده: 1️⃣ سببیت ذاتی 2️⃣ اعتبار 3️⃣ تعهد: واضع متعهد شده هرگاه لفظ را بگوید قصد تفهیم معنای خاصی داشته باشد؛ لذا لفظ در ذهن سبب تصور معنا شده است. 🔹️لازمه تعهد این است که اولا در بَطنِ هر دلالت تصوری، دلالت تصدیقی باشد زیرا طبق مبنای تعهد، همیشه هنگام شنیدنِ لفظ علاوه بر انتقال به معنا، کشف می‌شود متکلم به‌خاطرِ تعهدی که داده قصدِ تفهیم معنا را داشته است. و ثانیا هر متکلمین واضع باشد زیرا بنابر تعهد ملازمه بین لفظ و معنا در ذهن به‌خاطر تعهد است و این ملازمه در هنگام شنیدنِ لفظ از هر متکلمی است پس همه متکلمان چنین تعهدی دارند پس همه واضع هستند. 🌀اشکال: یک: اگر واضع تعهد داده هنگام استعمال لفظ، قصد تفهیم معنای خاصی داشته باشد پس به‌ناچار ملتزم شده لفظ را در معنای مجازی استعمال نکند درحالی‌که چنین نیست. دو: طبق مسلک تعهد انتقال از لفظ به معنا برگرفته از یک استدلال منطقیِ پیچیده‌ی مبتنی بر تعهدِ واضع است درحالی‌که انتقال از لفظ به معنا یک اتفاق ساده‌ای است که برای کودکان هم اتفاق می‌افتد. 4️⃣ قرن اکید: قانون تکوینی ذهنِ بشر این است که وقتی بین دو چیز تقارن زیاد و شدیدی بوجود می‌آید با تصور یکی، دیگری تصور می‌شود. همین تقارن وقتی بین لفظ و معنا بوجود می‌آید که به آن وضع می‌گوییم، باعث می‌شود هرگاه لفظ تصور شود معنا هم تصور شود. توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4256 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• کانال مکتب اصولی شهید صدر @halgeyoola