جدول اقسام قید؛ اصول فقه.pdf
143K
📚جدول اقسام قید مطرح شده در دانش اصول فقه
✍️بر اساس کتاب فرهنگنامه اصول فقه
🔸️تهیه شده توسط کانال مکتبخانه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
اصول3.rar
22.2M
🔰🔰
📚فایل فشرده قسمت دوم #حلقه_ثانیه از ابتدای اثبات صغرای دلیل شرعی تا ابتدای اصول عملیه
✍️تقریرات درس استاد #علم_الهدی
جزوه مرکز مدیریت
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
اصول عملیه.zip
9.81M
🔰🔰
📚فایل فشرده قسمت سوم #حلقه_ثانیه از ابتدای اصول عملیه تا ابتدای تعارض
✍️تقریرات درس استاد #علم_الهدی
جزوه مرکز مدیریت
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
چارت مباحث حلقات شهید صدر.pdf
5.88M
🔰چارت گرافیکی از کتاب دروس فی علم الاصول حلقه اولی و ثانیه و ثالثه
✍️ شهید سید محمدباقر صدر
#حلقات #نموداری #حلقه_اولی #حلقه_ثانی #حلقه_ثالثه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۶۷.mp3
37.42M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۶۷
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، العموم، تعریف العموم - أدوات العموم و نحو دلالتها.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۶۸.mp3
22.36M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۶۸
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، العموم، دلالة الجمع المعرَّف باللام.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 دلالة الأمر بالأمر بشیئ علی الأمر بذلك الشيئ مباشرة 💠
💢اگر مولا به زید امر کند که به خالد امر کند که فلان کار را انجام دهد آنچه مأمور به مستقیمِ مولا است، امر نمودنِ زید است.
❓️بحثی که شده این است که آیا آن کار نیز مأمور به مولا حساب میشود یا نه؟
🔸️اگر مأمور به مولا حساب شود خالد باید آن کار را انجام دهد چه زيد به او امر بکند و چه امر نکند و خالد به سخن مولا از غیر زيد اطلاع پیدا نموده باشد. ولی اگر مأمور به حساب نشود و زید به خالد امر نکرده، خالد ملزم به انجام کار نیست.
⭕️مثال فقهی این بحث، عباداتِ کودکان است؛ اگر امرِ خداوند به پدر به اینکه کودکان را امر به نماز کند دلالت کند بر مأمور به بودن نماز برای کودکان، شرعی بودن نماز کودکان ثابت میشود.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4348
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠 #حدیث روز 💠
💎 زهد بدون مبارزه! 💎
🌼الإمامُ الجوادُ عليه السلام : أوْحى اللّه ُ إلى بعضِ الأنبياءِ :أمّا زُهدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ ، وأمّا انْقِطاعُكَ إلَيَّ فيُعَزّزُكَ بِي ، ولكنْ هَل عادَيْتَ لي عَدُوّا و والَيْتَ لي وَليّا؟
🌸امام جواد عليه السلام: خداوند به يكى از پيامبران وحى فرمود: دل بركندن تو از دنيا مايه آسودگى زودرس خود توست و دل بستنت به من موجب ارجمندى تو نزد من است؛
🔔 ليكن آيا به خاطر من با كسى دشمنى ورزيده اى و از بهر من با كسى دوستى كرده اى؟»
📚تحف العقول، ص 455.
🔘شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
💠شعری در ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از شیخ عباس قمی قدس سره 💠
أبو بكر التايبادي الشيخ زين الدين علي الذي جمع فيه الكمالات الصورية والمعنوية له هذا الرباعي:
گر منزل افلاك شود منزل تو
چون مهر علی نباشد اندر دل تو
وز کوثر اگر سرشته باشد گل تو
مسکین تو و سعی های بی حاصل تو
توفي سلخ المحرم سنة ۷۹۱ بقصبة تايباد، وهي - بتقديم المثناة التحتانية على الموحدة - قرية من قرى بوشنج من أعمال هراة، قيل في تاريخ وفاته بالفارسية:
تاريخ وفات قطب أوتاد
يك نقطه بنه بآخر صاد
📚 الکنی و الالقاب، ج ۱، ص ۵۶.
🍀آغاز ماه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام مبارک باد🍀
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۶۹.mp3
24.31M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۶۹
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، تعریف المفهوم.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
حلقه ثانیه ۷۰.mp3
19.8M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۰
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، ضابط المفهوم.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 مباحثی پیرامون نهی 💠
1️⃣ ماده نهی دلالت بر زجر و صیغهی نهی دلالت بر نسبت زجریه یا امساکیه دارد.
2️⃣ بسیاری از اصولیان نهی را به معنای طلب ترک دانسته اند و برخی نهی را به معنای طلب کفِّ نفس(خودنگهداری) دانستهاند.
3️⃣ علت عدول از معنای طلب ترک به طلب کفِّ نفس این بوده که ترک، استمرار عدم ازلی است که تحت قدرت قرار نمیگیرد؛ لذا طلب ترک، طلبِ غیرمقدور است. ولی کفّ نفس. وجودی است و این اشکال در آن راه ندارد.
4️⃣ در ردّ معنای طلبِ کفِّ نفس گفته شده که لازمهی آن این است که اگر کسی حرامی را بدون کفّ نفس نمودن ترک کرده باشد چون کفّ نفس نکرده باید نسبت به نهیِ مولا، عاصی حساب بشود در حالیکه عاصی شمرده نمیشود.
5️⃣ با توجه به اینکه گفتیم نهی به معنای زجر است نه طلب، بحث فوق از ریشه بیاساس خواهد شد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4349
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۱.mp3
28.41M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۱
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
💠 #حدیث روز 💠
💎 خِرَد نیرنگ نمیزند 💎
🌼 امیرالمومنین(عليهالسلام):
لَيسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَه.
🌸انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانشان دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند.
📚 نهج البلاغة، حکمت ۲۸۱.
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 انواع قیود در خطابات شرعی 💠
💢خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند از جمله:
1️⃣ متعلق حکم که همواره متأخر از حکم است؛ مانند اکرام در اَکرِم الفقیرَ.
2️⃣ موضوع حکم که همواره پیش از حکم وجود دارد یا مفروض الوجود است؛ مانند فقیر در مثال فوق.
3️⃣ شرط که همان موضوع یا اجزاء موضوع در قضایای حملیه است؛ مانند ان جاءک در ان جاءک زيد فَاَکرِمهُ.
4️⃣ غایت که در واقع آخرین حدِّ موضوع است و با آن فعلیتِ حکم پایان میپذیرد؛ مانند لیل در صُم اِلی اللیل.
5️⃣ وصف موضوع که از قیود موضوع است و دایره موضوع را تنگتر میکند؛ مانند عادل در اَکرِم الفقیرَ العادل.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4354
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۲.mp3
37.25M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۲
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، مفهوم الشرط، الشرط المسوق لتحقیق الموضوع - مفهوم الوصف.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 قاعده احترازیت قیود 💠
💢مقدمه: خطابات شرعی مشتمل بر حکم و قیودِ مرتبط به آن هستند؛ این قیود انواعی دارند که بیان شد. خطاب شرعی یک مدلول و مراد جدی دارد که همان حکم شرعی است و یک مدلول تصوری دارد که ناشی از قیودِ حکم است.
⭕️ مفادِ قاعده احترازیتِ قیود این است که مدلول تصوری (قیود)، دخیل در مدلول جدی (حکم) هستند. این دخالت در حکم یک جنبه ایجابی دارد که میگوید اگر قید باشد حکم هم هست و یک جنبه سلبی دارد که میگوید اگر قید نباشد حکم نیست.
📌 مستند این قاعده، ظهور عرفی است که میگوید: ما یقوله المتکلم، یریده یعنی آنچه متکلم به دلالت تصوری میگوید اراده جدی نسبت به آن دارد.
💥جنبه سلبیِ قاعده احترازیتِ قیود، فقط مدلول جدی(حکم شرعی) کلام را نفی میکند؛ لذا در مثل اَکرِم الفقیرَ العادلَ، وجوب اکرامی که مدلول جدی این کلام است از فقیر غیر عادل نفی میشود نه مطلقِ وجوب اکرام؛ به عبارت دیگر مفاد قاعده احترازیت قیود، نفیِ شخصِ حکم است نه طبیعی و کلی حکم.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4355
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
جزوه حلقه ثانیه استاد ظهیری.pdf
1.1M
🔰 جزوه نموداری اصول فقه ۳ حلقه ثانیه
( دروس فی علم الاصول)
✍️ استاد ظهیری
#جزوه
#اصول_سه
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۳.mp3
17.29M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۳
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، المفاهیم، جمل الغاية و الاستثناء.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی
🔰🔰
💠 تعریف اطلاق و تقیید و بیان سه مساله در آن 💠
💢 لحاظ خصوصیت زائد بر معنی تقیید و عدم لحاظ آن اطلاق نامیده میشود؛ مثلا در "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" فقیر همراه با خصوصیت عدالت لحاظ شده ولی در "اَکرِم الفقیر" آن خصوصیت لحاظ نشده لذا تصور فقیر در جمله اول مقیّد و در جمله دوم مطلق است.
⭕️ در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمرهی نزاع اول است.
1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق است يا نه؟
2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟
3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه میتوان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟
بررسی سه مسأله فوق در پیامهای بعدی ان شاءالله پیگیری خواهد شد.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4362
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
Osolpdf_4.pdf
1.92M
🔰🔰جزوه حلقه ثانیه (اصول عملیه) بر اساس دروس استاد علم الهدی
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
پاور پوينت اصول 4.pdf
3.92M
🔰🔰جزوه نموداری اصول ۴ حلقه ثانیه مبحث اصول عملیه و تعارض ادله (حوزه علمیه خواهران)
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
اصول۴.pdf
25.58M
🔰🔰جزوه دستنویس اصول ۴ حلقه ثانیه
#حلقه_ثانیه
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
🔰🔰
💠 بررسی سه مسأله در اطلاق و تقیید 💠
💢 در باب اطلاق و تقیید سه مسأله وجود دارد که مورد نزاع واقع شده که دوتای آنها ثمرهی نزاع اول است.
1️⃣ ❓️آیا عدمِ لحاظِ قید، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق است يا نه؟
⭕️ عدمِ لحاظِ قید(اطلاق)، جزء موضوعلهِ الفاظ مطلق نیست زیرا لازمه آن، مجازی بودنِ استعمالِ مطلق در مقید است که خلاف وجدانِ عرفی است. در مثل "اَکرِم الفقیرَ العادلَ" هیچ عنایت و تجوّزی فهمیده نمیشود.
2️⃣ ❓️ استعمال الفاظِ مطلق همراه با قید مانند "اَکرِم الفقیرَ العادلَ"مجازی است يا حقیقی؟
⭕️ خیر؛ زیرا مجازی بودن خلافِ وجدان عرفی است.
3️⃣❓️اگر لفظ بدونِ قید استعمال شود چگونه میتوان مطلق بودن و اینکه در مراد جدی قیدی لحاظ نشده را اثبات کرد؟
⭕️ اگر اطلاق و عدمِ لحاظِ قید را جزء موضوعلهِ مطلق بدانیم استعمال مطلق به معنای بیان نمودنِ اطلاق است و طبق قاعده احترازیتِ قیود که میگوید "ما یقُولُ المُتَکَلِّمُ یُریدُهُ" میگوییم: اطلاق را متکلم گفته پس اطلاق را اراده نموده است.
اما اگر بگوییم اطلاق و عدمِ لحاظِ قید جزء موضوعلهِ مطلق نیست، با قرینه حکمت، ارادهٔ اطلاق ثابت میشود.
در پستهای بعدی قرینه حکمت را توضیح خواهیم داد، ان شاءالله.
توضیح مطالب فوق را در این صوت بشنوید: https://eitaa.com/halgeyoola/4365
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال مکتب اصولی شهید صدر
@halgeyoola
حلقه ثانیه ۷۴.mp3
29.53M
#حلقه_ثانیه
جلسه ۷۴
الأدلة المحرزة، الدلیل الشرعی، تحدید دلالات الدلیل الشرعی، الدلیل الشرعی اللفظی، التطابق بین الدلالات.
استاد شیخ محمدهادی #عصمتی