eitaa logo
اصول و فقه شیعه
6.1هزار دنبال‌کننده
385 عکس
129 ویدیو
669 فایل
بسمه تعالی 🔸دانلود کتاب و مقالات فقهی و اصولی 🔸معرفی کتاب و علماء 🔸صوت دروس ... 👥 تحت اشراف اساتید سطوح عالی حوزه 💬 مسئول تبادل و تبلیغ : @Marsiykhan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
RAS1.mp3
9M
🔹 چرا کتاب درسی است؟ 🔸 استاد سلمان رئوفی ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
MAKA1.mp3
12.28M
🔹 آیا مکاسب کتاب درسی است؟ 🔹 اشکالات به کتاب مکاسب و پاسخ آن 🔹 اشکالات رایج جزوات مدارس فقهی 🔹 شخصیت علمی شیخ و لوازم علمی آن در مباحث و 🔸 استاد سلمان رئوفی ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وداع_ماه_مبارک_امام_سجاد_علیه_السلام.pdf
196.5K
دعاء الإمام السجاد صلوات الله وسلامه علیه في وداع شهر رمضان المبارک دعای وداع با ماه مبارک رمضان از امام علي بن الحسین السجاد صلوات الله وسلامه علیهما ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وداع_ماه_مبارک_امام_صادق_علیه_السلام.pdf
152.5K
دعاء الإمام الصادق صلوات الله وسلامه علیه في وداع شهر رمضان المبارك دعای وداع با ماه مبارک رمضان از امام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله وسلامه علیهما ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 میزان فطریه طبق نظر ۷ تن از مراجع تقلید ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
بنا به خبر دريافتى از دفتر آيت الله سيستانى، به علت عدم رؤیت هلال ماه شوال با چشم غیر مسلح، بنابراین فردا (يكشنبه ۴ خرداد) سی ام ماه مبارک رمضان و دوشنبه عيد سعید فطر خواهد بود. منبع : کانال "فتاوی آیت الله سیستانی" ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
ضمن عرض تبریک خدمت عزیزانی که طبق مبنای مرجع تقلیدشون فردا عید میباشد مثل مقام معظم رهبری ظاهرا ماه با چشم غیر مسلح دیده نشده لذا مقلدین آیت الله سیستانی و سایر مراجع بزرگواری که رؤیت با چشم مسلح( تلسکوپ) رو کافی نمی دانند... فردا را هم باید روزه بگیرند و برای آنها روز دوشنبه عید فطر خواهد بود🌹 زیرا روزه عید فطر بر کسی حرام است که علم به عید بودن داشته باشد حتی مسافرت کردن هم لازم نیست اگر چه احتیاط حسن و نیکو است. 👤 مدیریت کانال اصول شهید صدر ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
متاسفانه صدا و سیما عامدانه یا جاهلانه به این موضوع دامن می زند که نظرات مراجع معظم در مورد اثبات هلال ماه را منتشر نمی کند در بحث اثبات هلال ماه ؛ مقلدین مراجع معظم باید به فتوا و منهج مراجع خود رفتار کنند و بی اطلاعی قشر عظیمی از مقلدین ایشان از این موضوع در سایه رفتار جاهلانه رسانه ملی است نظرات مراجعی که رویت هلال ماه را با چشم غیر مسلح ثابت می دانند با مراجعی که چشم مسلح را حجت گرفتند برابر نمی شود پس چرا رسانه ملی اقدام به روشنگری نمی کند رسانه ملی می تواند بگوید کشور را با فلان روش اداره می کنیم تا بحث نظم و وحدت رویه کشور حفظ شود ولی مقلدین مراجع دیگر را نیز مطلع کند الحمد لله تلگرام و فضای مجازی جور کم کاری رسانه ملی را می کشد وگرنه خدا می داند چه روزه های قضا شده ای به گردن آنهاست اصل رویت هلال ماه تقلیدی نیست ولی نحوه رویت اجتهادی است پس مومنین گرامی لطفا مراقب دین خود باشید مدیر کانال اصول شهید صدر ماه •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
✨ حلول ماه شـوّال المکرّم و فرا رسیدن عید سعید فطر خدمت امام‌ زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبّین اهل‌بیت (علیهم السلام) تبریک و تهنیت باد. یا ادرکنی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
💎 فهرست مرتبط با اصول الفقه للمظفر💎 🌐 ساختار کتاب اصول الفقه 🔘 eitaa.com/halgheysaniye/1693 🌐 معرفی جایگاه کتاب اصول الفقه 🔘 eitaa.com/halgheysaniye/2173 🌐 نقد و بررسی محتوای کتاب اصول الفقه 🔘eitaa.com/halgheysaniye/2847 🎶 صوت تدریس : 1⃣ استاد فرحانی ▪️ eitaa.com/halgeyoola/2452 2⃣ استاد عابدی ▫️ eitaa.com/halgeyoola/2466 3⃣ استاد مروی ▪️ eitaa.com/halgeyoola/2547 4⃣ استاد بغدادی ▫️ eitaa.com/halgeyoola/2563 5⃣ استاد محمدی خراسانی ▪️ eitaa.com/halgeyoola/2757 📚 کتب، شروح، جزوات و تلخیص : 📕 کتاب اصول الفقه 🔹 eitaa.com/halgeyoola/2523 📘 بهترین شرح عربی اصول الفقه 🔸 eitaa.com/halgheysaniye/2681 📙 شرح و ترجمه اصول الفقه 🔹 eitaa.com/halgeyoola/2524 📔 تقریرات دروس استاد فرحانی 🔸 eitaa.com/halgeyoola/2454 📒 تقریرات دروس استاد فسائی 🔹 eitaa.com/halgeyoola/2988 📗 جزوه ی ویژه آزمون وکالت 🔹 eitaa.com/halgeyoola/2533 📒 شرح کامل فارسی اصول الفقه 🔸 eitaa.com/halgeyoola/2671 📙 جزوه تقریرات اصول الفقه جلد 2 🔹 eitaa.com/halgeyoola/2751 ➖➖➖➖➖➗➖➖➖➖➖ 👈 فهرست در حال تکمیل است... •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye @halgeyoola
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهترین حواشی رسائل - استاد سیدموسی شبیری زنجانی.mp3
537.4K
🔹 بهترین حواشی از زبان استاد 🔸 استاد سیدموسی شبیری زنجانی ⭕️ امتیاز حواشی بر یکدیگر @asvathovze •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
توضیحات دفتر آیت الله سیستانی پیرامون قضیه رؤیت هلال👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم سؤال: بسیاری از فقها چنین فتوا داده‌اند که «رؤیت هلال با چشم مسلّح، نه برای بیننده و نه برای دیگران، اعتباری ندارد»؛ اکنون برای بعضی این پرسش پیش می‌آید که با توجه به اطلاق «رؤیت» مذکور در متون روایی مانند «صُم للرؤیه و أفطر للرؤیه» که شامل رؤیت با چشم مسلّح و غیرمسلّح می‌شود، و ناممکن بودن رؤیت با چشم مسلّح در عصر معصومین علیهم‌السلام به اطلاق آن خدشه‌ای وارد نمی‌کند، وجه این فتوا چیست، و چرا بر خلاف بسیاری از موضوعات شرعی که در تشخیص آنها به ابزار نوین توجه می‌شود، نباید در رؤیت هلال بر این ابزار اعتماد کرد؟ پاسخ: این یک بحث تخصصی است که برخی از زوایای آن جز برای متخصصان روشن نمی‌شود، اما تا جایی که برای دیگران نیز قابل فهم باشد، نکاتی را یادآور می‌شویم و چنین می‌گوییم که: قرآن کریم دلالت بر این دارد که «هلال هر ماه» به عنوان «شاخص زمان» قرار داده شده است تا عموم مردم در کار دین و دنیای خود بر آن تکیه کنند. خداوند متعال فرموده است: «یَسألونک عن الأهلّه، قُل هیَ مَواقیتُ للنّاسِ و الحَجّ» وآن چیزی که شایسته است میقات و شاخص زمان برای عموم مردم باشد، همان هلالی است که به گونه قابل رؤیت با چشم عادی در افق محلیِ هر منطقه نمایان می‌شود؛ اما اگر این هلال تنها با دوربین دیده می شود، صلاحیت آن را ندارد که به عنوان شاخص زمان برای عموم مردم تلقی گردد. به دیگر سخن، در هر ماه، هلال شب اول و وضعیت آن در شب‌های پس از آن، حکم عقربه ساعت را دارد و همان طور که عقربه‌های ساعت با گردش دوَرانی خود زمان‌های مختلف روز و شب را نشان می‌دهند، صورت‌های گوناگون ماه هم که در شب‌های پیاپی، قسمت روشن آن بیشتر و بیشتر می‌شود و سپس این بخش روشن از نیمه ماه رو به کاهش می‌گذارد تا اینکه به محاق می‌رود، همین حالت را دارد و یک شب‌شمار آسمانی برای ماه قمری محسوب می شود و از این جهت باید رؤیت آن به گونه‌ای باشد که برای عموم مردم قابل احراز بوده و به ابزار خاصی برای آن احتیاج نداشته باشند. بدین سان معلوم می‌شود که اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، نه از جهت بی‌اعتنایی به ابزارهای نوین در تشخیص موضوع حکم شرعی، بلکه از این جهت است که آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته چیزی است که باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد و هر کسی که از چشمی سالم بهره دارد، حتی روستایی‌ها و صحرانشینان و ساکنان کوهپایه‌ها که برای تشخیص برآمدن هلال در افق، ابزاری جز چشم خود ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند. از یک جهت می‌توان این موضوع را به مسأله یکی از موجبات جنابت، یعنی خروج مایع منی از مرد تشبیه کرد؛ بدین ترتیب که در صورت عمل جراحی و برداشتن غدّه پروستات، در هنگام مقاربت، منی به مثانه برمی‌گردد و پس از استهلاک در بول، با آن بیرون می‌آید، و اگر از ادرار آن فرد آزمایش بگیرند، با کمک ابزارهای آزمایشگاهی معلوم می‌شود که در ادرار وی اسپرم‌های زنده وجود دارد، اما به رغم این مطلب، در باره وی حکم به وجوب غسل نمی‌شود؛ زیرا دلیل وجوب غسل خروج مایع منی می‌باشد و این امری است که تحقق نیافته و وجود اسپرم در ادراری که به آزمایشگاه سپرده شده، تأثیری در حکم ندارد؛ چرا که موضوع وجوب غسل تحقق پیدا نکرده است. مورد مشابه دیگر وقتی است که کسی از شهر خود بیرون برود و آن قدر از آن فاصله بگیرد که ساکنان شهر جز با دوربین و ابزارهایی مانند آن نتوانند وی را ببینند و او جز با ادواتی که صدای دور را به گوش می‌رساند نتواند آواز اذان شهر خود را بشنود، اما حکم شرعی در مسأله حد ترخّص، ارتباطی به این ادوات و وسایل ندارد، بلکه آن فرد هنگامی به حد ترخّص می‌رسد که همشهریان او با چشم عادی او را نبینند و بنا به قولی، وی با گوش عادی خود صدای اذان شهر را نشنود؛ زیرا موضوعِ حکمِ نمازِ قصر و جوازِ افطار در ماه رمضان، صِرف دور شدن به همین مقدار از شهر است، نه عنوان دیده نشدن وی و نشنیدن صدای اذان. از دیگر موارد مشابه اینکه اگر ماهی را از خونی که در آن است ـ و البته خوردنش حرام است اما پاک است ــ پاکیزه نماید, سپس با ذره‌بین ذرات بسیار کوچکی از خون را که با چشم عادی قابل دیدن نیست در آن ببیند، این امر شرعاٌ مانع از خوردن آن ماهی نمی‌شود چون موضوع حکم به حرمت چیزی است که در نظر عرف خون به حساب آید؛ و ذراتی که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود این گونه نیست. بنابراین، موارد یادشده با دیگر مواردی که شاید در تحقق موضوع حکم شرعی یا احراز آن بتوان بر ابزارهای نوین تکیه کرد، تفاوت دارند؛ نمونه‌های تأثیر داشتن این ادوات و وسایل از این قبیل است:
۱. وقتی که کسی در ملاقات آب یک ظرف با نجاست تردید دارد و با چشم عادی نجاستی را در آب نمی‌یابد، اما هنگامی که با ابزارهای کاربردی، ذرّه‌ای از نجاست را پیدا می‌کند؛ در این صورت، حکم به تنجّس آب می‌شود؛ چرا که موضوع حکم تنجّس، ملاقات حتی با اندکی از نجاست است و اکنون او توانسته است با ذره‌بین آن را احراز کند. ۲. وقتی که کسی به چیزی ـــ مانند اندام زن نامحرم ـــ که نظر بدان حرمت دارد، از راه دور با دوربین یا ابزاری مانند آن نگاه کند؛ گناهکار خواهد بود؛ زیرا موضوع حرمت نگاه است، و این نظر و نگاه اکنون با ابزار تحقق پیدا کرده است. ۳. وقتی که فردی با ابزار نوین استراق سمع، به تجسس بپردازد، در این صورت وی مرتکب فعل حرام شده است؛ چون موضوع حرمت، نه گوش سپردن بدون ابزار، بلکه عنوان «تجسّس» است. ۴. وقتی که شوهر زن بارداری فوت می‌کند و بخواهند پس از کنار گذاشتن سهم جنین، میراث متوفی را میان دیگر ورثه تقسیم کنند، اگر ابزاری مانند سونوگرافی را برای تشخیص وضعیت جنین، اعم از یک قلو یا دوقلو بودن یا مذکر و مؤنث بودن به کار گیرند، نتیجه آن مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا موضوع حکم، یعنی وجوب کنار گذاشتن سهم حمل از میراث متوفی پیش از تقسیم آن، مترتب بر یکی یا دوتا بودن جنین و پسر یا دختر بودن آن است، و اگر بتوان این امر را با ابزارهای مدرن تشخیص داد، باید بر اساس آن عمل شود. ۵. وقتی که در تشخیص پدر یک نوزاد تردیدی پیدا شود و وی تحت آزمایش ژنتیک DNA قرار گیرد و ژن او با یکی از افراد هماهنگ باشد، بر همان اساس حکم خواهد شد؛ چرا که موضوع حکم فرزندی، عبارت از زایش از صلب یک مرد است که در فرض یادشده با این آزمایش قابلیت شناسایی دارد و بنابراین، احکام پدر و فرزندی بر وی جاری می‌شود. در نتیجه، تفکیک میان مواردی که می‌توان ابزارهای نوین دید و یا شنود و مانند آن را برای بعضی از آنها به کار گرفت، و مواردی که نباید به آنها توجه کرد، بسته به اختلاف در موضوع حکم شرعی است، و فقیه جز پایبندی و تقیّد به آنچه از ادله استفاده می‌کند چاره‌ای ندارد. در خصوص هلال، بیشتر فقها از تعبیر «مَواقیت للنّاس» برای هلال، در آیه شریفه، این گونه استفاده کرده‌اند که هلال یک ابزار عمومی سنجش زمان است که تمامیِ مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند و امور معیشت و دیانت خود را با آن سامان دهند، نه اینکه شاخصی باشد که تنها بعضی از مردم توان استفاده از آن را دارند و بعضی دیگر جز با مراجعه به کسانی که از ابزارهای لازم برای دیدن هلال بهره‌مند هستند، نتوانند از آن استفاده کنند. بدین ترتیب، معلوم می‌شود که اگر در عصر معصومین علیهم‌السلام هم دانشمندان موفق به ساخت تلسکوپ شده بودند، حضرات معصومین علیهم‌السلام رؤیت هلال با استفاده از آن را معتبر نمی‌دانستند؛ این البته نه به معنای چشم‌پوشی از کمک گرفتن از آلات و وسایل مدرن، بلکه بدین معنا است که هلال تا زمانی که برای عموم مردم نمایان نشده باشد، به عنوان شاخص زمانیِ آنان تعیین نشده است. با این قرینه، مشخص می‌شود که رؤیت یادشده در متونِ رواییِ مربوط به روزه و افطار، تنها طریقی برای نمایان شدن هلال در افق هر منطقه، به گونه‌ای است که برای عموم مردم و با چشم غیرمسلّح قابل دیدن باشد، و از آن عبارت هیچ اطلاقی برای شمول رؤیت با دوربین فهمیده نمی‌شود. وانگهی، اگر مبنا را چنین تصور کنیم که مناط در فرا رسیدن ماه جدید، نمایان شدن هلال در افق به گونه‌ای باشد که هرچند با مجهزترین تلسکوپ‌ها و دوربین‌ها دیده شود، در این صورت باید گفت بسیاری از موارد روزه و افطار و حج و دیگر اعمال پیامبر(ص) و ائمه(ع) که باید در روزهای خاصی از ماه صورت بگیرد، در ایام حقیقی خود نبوده؛ چرا که آن حضرات علیهم‌السلام در تشخیص روز اول ماه‌های قمری بر رؤیت با چشم معمولی اعتماد داشته‌اند، در حالی که ایشان نیز مانند بسیاری دیگر از مردم عصر خود، می‌دانسته‌اند که ماه شب اول به‌ندرت با چشم عادی و به صورت آشکار و در ارتفاع بالا دیده می‌شود، مگر اینکه در شبِ پیش از آن با ابزاری قوی ـــ در صورت موجود بودن ـــ قابل دیده شدن باشد. چگونه است که نه از ایشان و نه از دیگران، مطلبی در این باره نرسیده است که وقتی ماه برای اولین بار بلند و نمایان است، باید آن را ماه شب دوم تلقی کرد؟! دفتر آقای سیستانی ـ نجف اشرف یا ادرکنی •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
🏴 سالروز تخریب بارگاه مقدس ایمه بقیع به دست وهابیت ✨امام سجاد علیه السلام فرمودند: سوگندبه خدا اگر پیامبر (ص) به جای سفارش به مودت و دوستی درحق ما سفارش در کشتن و ظلم به ما می نمود از این بیشتر نمی توانستند در حق ما ظلم کنند. 📚الهوف علی قتلی الطفوف النص ص۲۰۲ •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش مرحوم صاحب فصول در حفظ حدود قبور ائمه علیهم السلام یا ادرکنی «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» •┈••✾••┈• کانال اصول شهید صدر : @halgheysaniye
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا