033_ و الجواب ان القطع الذی تکون.mp3
24.45M
#العلم_الاجمالی 2
🔹 مروری بر مباحث جلسه گذشته
🔹 مبنای محقق عراقی و مدرسة النائینی در کیفیت تنجیز علم اجمالی و حکم عقل در اطراف
🔹 مبنای آخوند و شهید صدر
🔹 بررسی اثباتی ترخیص شارع
@halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
#نکات_اصولی
#سوالات_حوزوی
🔴 آیا با خواندن حلقات به جای کتب اصولی فعلی٬ طلبه بی سواد بار نمی آید؟
🔴 یا اینکه حداقل انگ بی سوادی به او نمی خورد؟
•┈••✾••┈•
تدریس حلقات شهید صدر :
✅https://eitaa.com/halghehalgey
ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها را خدمت ولی عصر علیه السلام و شیعیان آن حضرت ، تبریک عرض میکنیم
http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
اصول و فقه شیعه
#تعریف_علم_الاصول 1 🔹شرح دقیق معنای #استنباط 🔹فرق #استنباط و #تطبیق 🔹ضابطه قاعده اصولی 🔰 استاد صاد
#نکات_اصولی
در صوت فوق معنای #استنباط بر اساس مبنای محقق اصفهانی که #استنباط را به معنای تحصیل المنجز و المعذر معنا میکنند ، می باشد
http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
اصول و فقه شیعه
#تعریف_علم_الاصول 5 #موضوع_علم_الاصول 1 🔹ثمره ضابطه و تعریف علم اصول 🔹تعریف عرفی و فنّی #موضوع 🔹تمای
#نکات_اصولی
#تعریف_الموضوع
#موضوع_علم_الاصول
➖➖➖➖➖➖➖
در کتاب اسفار موضوع هر علم به «ما یبحث عن عوارضه الذاتیه» ، تفسیر شده است.
(الاسفار الاربعه ج1 ص30)
تفاسیر زیادی از عرض ذاتی شده که بعد از بیان هر کدام از طرف بعضی شاگردان زبده اشکالاتی به اساتید میگرفتند و خود آنان تفسیر جدیدی از آن ارائه میدادند ،
تا آخر الامر ، به این معنا اکتفا شده که عرض ذاتی یعنی محمولی که غریب نباشد یعنی محمولی که واسطه در عروض نداشته باشد یعنی مجاز نباشد یعنی حمل، حمل حقیقی باشد نه مجازی.
لکن بجهت اینکه بحث از اغماض خارج شود توضیح زیر را عرض میکنم؛
⭕️هر آنچه حمل میشود از دو حالت خارج نیست؛ یا بدون واسطه است یا با واسطه
1⃣ اگر بدون واسطه باشد از ۳ حالت خارج نیست؛
یا عارض مساوی معروض است مثل اینکه بگوییم الانسان متعجب که متعجب عارضی است مساوی با معروض.
یا عارض اعم است مثل الناطق حیوان.
یا عارض اخص است مثل؛ الحیوان ناطق
2⃣ یا اینکه عارض با واسطه حمل بر معروض میشود 2 حالت دارد یا واسطه داخلیه است یا خارجیه است.
◀️ در صورتی کهواسطه داخلیه باشد ۲ حالت دارد:
یا مساویست مثل الانسان متکلم بواسطه نطق.
و یا واسطه اعم است الانسان ذو اراده بواسطه حیوان.
و واسطه داخلیه اخص نداریم چون آنچه اخص داخلیه است بدون واسطه است.
◀️ اگر واسطه خارجیه باشد ۳ حالت دارد:
یا مساویست مثل الانسان ضاحک بواسطه تعجب.
یا اعم است مثل الانسان متحیز بواسطه جسم.
یا اخص است مثل الحیوان ضاحک بواسطه انسان
یا واسطه مباین است مثل الماء حار بواسطه نار که مباین با ماء است.
✳️ بنا بر قول تحقیق ، عرض ذاتی که در تعریف موضوع معتبر است در تمامی اقسام بالا را شامل میشود و حمل حقیقی است اما نوع دیگری از واسطه مباین هم هست که واقعا حمل و اتحادی درکار نیست با وجود علاقه و قرینه، حمل جایز است؛ مثل المیزاب جارّ که جری بواسطه ماء به علاقه محل بر میزاب حمل شده است. این قسم خارج از عرض ذاتی است، عرض غریب و حمل مجازی است.
✳️ تساوی و اعم و اخص و مباین در اینجا بحسب مصداق است.
✅ موضوع علم اصول : «ادله مشتركه است و ما بحث از دلیلیت این ادله ميكنيم تا ببينيم دليليت كداميك اثبات ميشود و كداميك نفي ميشود که دلیلیت عرض ذاتی برای ادله است.»
➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال مبانی اصولی شهید صدر
http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
اصول و فقه شیعه
#نکات_اصولی #تعریف_الموضوع #موضوع_علم_الاصول ➖➖➖➖➖➖➖ در کتاب اسفار موضوع هر علم به «ما یبحث عن عوا
بنده بر اساس مبنای مرحوم آخوند و محقق سبزواری ، که عرض ذاتی را به «بلاواسطة فی العروض» تفسیر کرده اند توضیح دادم.
برای تحقیق بیشتر و اطلاع از مبانی دیگر اصولیون به منابع زیر مراجعه کنید.
▫️ نهایة الافکار ج1 ص13_مقالات الاصول ج1 ص40
▫️ بحوث فی علم الاصول ج1 ص 49
▫️ نهایة الدرایة ج1 ص22
#نکات_اصولی
#تعریف_الموضوع
#موضوع_علم_الاصول
➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال مبانی اصولی شهید صدر
http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
#نکات_اصولی
💢آراء شهید صدر، نظریه یا مکتب؟
✔️رضا اسلامی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی🔻
🔹برای صاحب مکتب شدن باید یک دانشمند، عمده محورهای علم را تکامل ببخشد و مسیر علم را متحول کند. «مکتب» را نباید برای هر عالمی که دوست داریم، بهراحتی خرجش کنیم و بگوییم صاحب مکتب است؛ اما شهید صدر با چند ملاک، دارای مکتب اصولی است.
🔸یک شاخص مکتبساز بودن شهید صدر، این است که در زمانی که همه دنبال محتوا دادن به مباحث و دنبال تعمق بحث بودند و ترتیب و چیدمان موروث را حفظ میکردند و به اشکالات ترتیب موجود اهتمامی نداشتند، شهید صدر ساختار نوینی از علم اصول را ارائه میدهند.
🔹کسانی که به نقد شهید صدر پرداختهاند میگویند شهید صدر اصلاً مکتبساز نبوده است و صرفاً مباحث سابقین را پسوپیش کرده و هیچ ابداعی نداشته است. در پاسخ باید گفت: لازم است ابتدا تعریفی از نوآوری ارائه دهند و بعد اشکال کنند. در معنای نوآوری و نظریهپردازی اختلاف است. نوآوری به این معنا نیست که از عدم، مطلبی آورده شود؛ مثلاً آیا مرحوم شیخ انصاری بحث مصلحت سلوکیه یا حکومت و ورود که نوآوری وی است را از عدم آورده است یا آنکه ارائه نظریه جدید با ملاحظه مجموعه نکات پیشینیان بوده است؟
🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر:
🆔 @shahidsadr
〰〰〰〰〰〰〰〰
تدریس حلقات شهید صدر :
✅http://eitaa.com/joinchat/1746534414Ce8432ba570
✅http://eitaa.com/joinchat/2796486669Cb62d5fdc46
نقد اخباریگیری۱-استاد فرحناکی.mp3
45.72M
#نقد_شبهات_اخباریون (1)
استاد شیخ حسین فرحناکی
🔹 نقد این شبهه که علم اصول بر خلاف روش اهل بیت علیهم السلام و متخذ از اهل تسنن میباشد
🔹 اهمیت و ضرورت علم اصول
https://eitaa.com/halgheysaniye
اصول و فقه شیعه
#مبادئ_الحکم_التکلیفی 3 🔹بیان مبادی اباحه 🔹توضیح اباحه بالمعنی الاخص و اباحه بالمعنی الاعم 🔹اباحه اق
#تصحیح
#مبادئ_الحکم_التکلیفی
اباحه اقتضائی و لا اقتضائی از تقسیمات اباحه ی بالمعنی الاخص میباشد.
در آخر صوت این جلسه (13) و ابتدای صوت بعدی (14) ، اشتباها و سهوا گفته شده ، اباحه ی بالمعنی الاعم مقسم است
.
نقد اخباریگری۲-استاد فرحناکی.mp3
35.49M
#نقد_شبهات_اخباریون (2)
استاد شیخ حسین فرحناکی
🔹 نقد این شبهه که اجتهاد مذموم و خلاف روش اهل بیت علیهم السلام است
https://eitaa.com/halgheysaniye
شهادت مظلومانه مادر سادات ام الائمة النجباء صدیقه الکبری فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) تسلیت عرض می نماییم
https://eitaa.com/halgheysaniye
1_1306365.pdf
4.4M
توضیح و تلخیص نموداری از مباحث مهم حلقات و اصول فقه
#نکات_اصولی
#جزوه
#حلقه_ثانیه
♻️ گردآوری این اثر توسط ادمین کانال @hoghooghi_ha
➖➖➖➖➖➖➖
کانال اصول شهید صدر
https://eitaa.com/halgheysaniye
متاسفانه فایل خراب شده ❌
اصول و فقه شیعه
#القضیة_الحقیقیة_و_القضیة_الخارجیة_للاحکام 🔹 توضیح قضیه حقیقه و خارجیه به عبارات مختلف 🔹 توضیح واسطه
#نکات_اصولی
#تکملة
#القضیة_الحقیقیة_و_القضیة_الخارجیة_للاحکام
🔶 در مورد قضیه خارجیه و حقیقیه این نکته هم اضافه بشه که:
در هر دو موضوع مفروض الوجود است ولی فرض وجود در قضیه خارجیه قبل از حکم است و در حکم اثری ندارد ولی در قضیه حقیقیه فرض وجود در حکم اخذ شده یعنی حکم بر موضوع مفروض الوجود بار شده
فلذا قضیه خارجیه بر موضوع محقق الوجود بار شده چون فرض وجود قبل حکم است بدون دخالت در حکم
➖➖➖➖➖➖➖
کانال اصول شهید صدر
https://eitaa.com/halgheysaniye
4_5794418405704467651.pdf
322.5K
#نکات_اصولی
#تکملة
#جزوه
🔹بیان دو افتراق بین قضیه حقیقیه و قضیه خارجیه از کتاب حلقه ثالثه
➖➖➖➖➖➖➖
کانال اصول شهید صدر
https://eitaa.com/halgheysaniye
034_ القطع الطریقی و الموضوعی.mp3
13.64M
#القطع_الطریقی_و_الموضوعی
🔹 توضیح قطع طریقی و موضوعی
🔹 اختصاص تنجیز و تعذیر به قطع طریقی
🔹 موارد قطع موضوعی در شریعت
🔹 طریقیت و موضوعیت در قطع امر نسبی است
https://eitaa.com/halgheysaniye
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
شهادت مظلومانه مادر سادات ام الائمة النجباء صدیقه الکبری فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) تسلیت عرض می نماییم
https://eitaa.com/halgheysaniye
035_ جواز الاسناد الی المولی.mp3
14.32M
#جواز_الاسناد_الی_المولی
🔹 رعایت ترتیب و ارتباط بین مباحث در کتاب حلقات
🔹 مراد از جواز اسناد حکم به شارع
🔹 قطع به احکام ، در موضوع جواز اسناد اخذ شده ( قطع موضوعی )
🔹 مبانی در تشریع و نظر شهید صدر
IMG_20190211_224155_667.jpg
100.6K
📚 #معرفیکتابِاصولی
🔹 در آستانه ی دانش اصول
(ترجمه بخش تاریخ علم اصول از کتاب المعالم الجدیدة)
🔹1 جلد
🔸 تالیف : شیخ مصطفی اسکندری
•┈••✾••┈•
کانال اصول شهید صدر :
https://eitaa.com/halgheysaniye
✅ #تذکر
🔴توصیه های مرحوم آیة الله العظمی تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان👇👇
آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل شایع، همت بگذارید این زحمت می خواهد.
با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی.
علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد آن یک فرحی دارد یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله.
دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام ان شاءالله برسید دو تا آفت دارد:
1⃣آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که 12 صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند.
✅من از استاد عزیزم رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود خب الان چیزی نیست ولکن می رود به جلو قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است.
2⃣یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر!. این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست.
همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. بله محققینی کذایی ان شاالله از این حوزه که حوزه شیعه مشهور است، خداوند متعال دیگر حکمتش چه بود عصیان چه بود کذا بود، این ظالم مسلط شد بر عراق، آن حوزه نجف را آن حوزه ریشه دار را، انسان در آن حوزه که خدا می داند یک کلمه خلاف واقع نمی گویم، در آن حوزه ای که ما بودیم اصلا انسان فکر فردایش نبود که فردا چه خواهم خورد، همه فکر این بود که خودم را برسانم به یک جایی. اینجور بود، آن حوزه به آن بابرکت از دست رفت، خداوند آن مقداری که مانده او را حفظ کند ان شاءالله، بعد برمی گردد ان شاءالله هر لیلی صباحی و سحری دارد. و حوزه قم فعلا همینجور است در دنیا مشهور است، باید فقهای مبرزی، محققین مبرزی، مفسرین مبرزی از اینها در بیاید، نه کاغذ کاغذ یک چند صفحه اسمش تفسیر قرآن یا تفسیر کذا، اینها نیست، کتاب تحقیقی استدلالی، ان شاءالله این حوزه همینجور می شود هم، خداوند متعال موفق کند.
کانال اصول شهید صدر :
@halgheysaniye
تدریس حلقات شهید صدر :
✅ https://eitaa.com/halgheysaniye
〰〰〰〰〰〰〰〰
#جزوه
#حلقه_ثانیه
جزوه خلاصه اصول دو (حلقه ثانی) که سوالات مربوط به هر بخش در ضمن جزوه آورده شده است.
👇👇👇👇👇