eitaa logo
گروه هم اندیشی استادان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
31 دنبال‌کننده
93 عکس
47 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۱): مسجدی که نمازخانه شد! 🖊 مهدی جمشیدی ۱. اینک که غبارها فرونشسته‌اند، می‌توان دربارۀ "بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ" سخن گفت و به "کم‌کاری‌های معرفتی" و "بی‌عملی‌های فرهنگی" اشاره کرد. ریشۀ اصلیِ اغتشاش، خطای ما در غفلت از "جهاد تبیین" و "روشنگری" و "روایت‌گری" و "گفتمان‌سازی" بود و همۀ لایه‌های دیگری، فرع بر این امر بودند. مُشت، نمونۀ خروار است؛ می‌خواهم در این مجال مختصر، چند سطر دربارۀ یک "تجربۀ تلخ" بنویسم و گذشته را به کمک فهم و تحلیل امروز، فرابخوانم. تجربۀ "مسجد جامع نارمک". ۲. چند بار و از جمله یک سال پیش، جمعی از "جوانانِ مؤمنِ انقلابی"، در برابر امام جماعت این مسجد شوریدند و پرچم تحوّل‌خواهی را برافراشتند، امّا هر بار، با لطایف‌الحیل، به حاشیه رانده شدند. سخن جوانانِ ناراضی این بود که: اوّلاً، "امامت جماعت" در این مسجد، به "پیش‌نمازی" فروکاهیده شده است و "مسئولیّت‌های اسلامی و انقلابی"، رها شده‌اند و به‌این‌ترتیب، "مسجد" نیز به "نمازخانه" تبدیل شده است. ثانیاً با وجود این‌که ظرفیّت‌های انسانی و مالیِ در این مسجد، گسترده هستند، امّا از این توانمندی‌ها برای فعّالیّت فرهنگی استفاده نمی‌شود و بخش‌های مختلف مسجد، دچار "توقف" یا "کم‌کاریِ محسوس" شده‌اند. ثالثاً، امام جماعت – بخوانید پیش‌نماز – نه اهل "کار فرهنگی در محله" است و از "برنامه‌ریزیِ فرهنگی" خبر دارد و نه "میدان واقعی" در اختیار جوانِ مؤمنِ انقلابی قرار می‌دهد و نه دو دهه‌ "تذکّر" و "امربه‎معروف" نسبت به ایشان اثری داشته است. یک مسجد با "امکان‌ها و قوّه‌های فراوان" از یک سو، و یک محلۀ "تشنه" و "رهاشده" از سوی دیگر. ۳. ما انتقاد خویش را به نزد "نهادهای فرهنگی" بردیم و گزارش دادیم که در این مسجد، چه می‌گذرد، از جمله به "مرکز رسیدگی به امور مساجد" مراجعه کردیم و ماجرای تلخِ "رهاشدگیِ فرهنگیِ محله" را شرح دادیم. رئیس این مرکز با گزارش جمعیِ ما در این مرحله و مراحل بعد، دریافت که امام جماعت این مسجد، سخت گرفتار "سستی" و "بی‌عملی" و "بی‌برنامه‌گی" است و ازاین‌رو، نتوانست از وی دفاع کند و وعدۀ تغییر داد، اما نتوانست به وعدۀ خود عمل کند. بعدها استدلال شد که چنانچه به مطالبۀ شما پاسخ مثبت بدهیم، "موجِ مطالبه‌گری" در مساجد دیگر نیز به راه خواهد افتاد، چنان‌که هم‌اکنون نیز در برخی از مساجد محله، جوانانِ انقلابی، برانگیخته و منتقد شده‌اند و خواهان "تحوّل" هستند. به‌هر‌حال، کار به اینجا رسید که بعد از یک‌سال مبارزه و مطالبه و تحوّل‌خواهیِ جوانانِ انقلابی، دادستان محله، ما را به مسجد فراخواند و جلسه‌ای با حضور دو طرف تشکیل داد و محترمانه و ملایم، جوانان را تهدید کرد که چنانچه به مطالبه‌گریِ خویش در مسجد ادامه بدهید، ناچارم که با شما "برخورد" کنم. در نهایت، جمع ما فروپاشید و پرچم به زمین افتاد. ۴. اغتشاش‌های اخیر، افزون بر سطح‌های خارجی و ملّی، "بافت محلی" نیز داشت و بر فریب‌خوردگیِ عدّه‌ای از "نوجوانان" و "جوانان" تکیه داشت. حال‌آن‌که چنانچه "مساجد"، بافت محله‌ها را در اختیار خویش گرفته بودند و بر محله، تسلّط داشتند و در اثر کار فرهنگیِ در طول دهه‌های گذشته، "هویّت‌سازی" و "مصون‌سازی" کرده بودند، هیچ‌گاه به این حجم از کار امنیتی و نظامی و ... حاجت نبود. اغتشاش اخیر، حاکی از "عفونت‌های فرهنگی" بود که در پیکر محله‌ها، نشست کرده بود. این عفونت‌ها، ریشه‌ در"کم‌کاری و رهاشدگیِ مساجد" نیز دارد. ما "مسجد" را باخته‌ایم و در امتداد آن، "محله" و "مدرسه" و "گروه‌های خودجوشِ فرهنگی" را. مسجد، "قطبِ فرهنگیِ محله" بود و اینک، "نمازخانه" است. و "امام جماعت" نیز "پیش‌نماز". "امام جماعتِ غیرمیدانی"، هرچه که انقلاب به ما داده بود را یک‌جا از ما گرفت. ما دیروز این دردها را دریافتیم و برخاستیم و هشدار دادیم، امّا ملامت و طرد شدیم، و امروز، "دُمل‌های چرکین"، سر بر افراشته‌اند. یک طرف، گیسوپراکنی است و سوی دیگر، عمامه‌پرانی. آن "اهمال‌کاری‌ها" و "سستی‌ها" و "محافظه‌کاری‌ها"، این "ریزش‌ها" و "هنجارشکنی‌ها" و "ارزش‌ستیزی‌ها" را به دنبال داشت. ۵. اغتشاش، تمام شد. آن پیش‌نماز نیز، همچنان در مسجد جامعِ نارمک حضور دارد. نشان داد که قدرتِ سیاسی‌اش از جوانانِ مؤمنِ انقلابی، بسیار بیشتر است و با تکیه بر پشتوانه‌های نامرئیِ خویش، ماندنی‌ست. در عین حال، مسجد جامعِ نارمک نیز همچنان "منفعل" و "بریده از میدان محله" و "غافل از صحنۀ جنگ نرم" است. جالب است بدانید که ایشان در شهرداری تهران در هر سه دورۀ مدیریّت قالیباف و حناچی و زاکانی حضور داشته و اینک نیز رئیس مرکز فعالیّت‌های دینی در آنجاست که بودجه‌های میلیاردی دارد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۲): محله‌گردی به‌مثابه روایتِ امروزینِ از طبیب دوّار 🖊 مهدی جمشیدی ۱. سخن حاج‌قاسم دربارۀ این‌که باید امام جماعت، «امام محله» باشد و نه‌فقط «امام محراب»، و او باید دایره و دامنۀ کنشگریِ خود را «محله» تعریف کند و نه‌تنها «شبستانِ مسجد»، سخن پخته و دقیقی بود. او در این گفته، تجربۀ خود را در «جنگ نظامی»، مبنا قرار داد و از آن زاویه به «مسجد» به‌مثابه «قرارگاه فرهنگی» نگریست. چه در «جنگ نظامی» و چه در «جنگ فرهنگی»، ما محتاج «امام» هستیم و امام، کسی‌ است که تنها در «محراب» نمی‌نشیند، بلکه در «میدان» می‌ایستد. و هرچه که میدانِ خویش را گسترده‌تر تعریف کند، فتوحات و توفیقاتش نیز بیشتر خواهد شد. این امر، وابسته به «افقِ فکریِ امام» است؛ اگر امام جماعت، کوته‌نگر و سطحی و اداری باشد، در همان محراب می‌نشیند و فاصلۀ میان دفتر و محراب را طی می‌کند و فقط به آنانی که برای مصافحه و سئوال و طلب دعا و استخاره «نزد او» می‌آیند، نظر می‌کند. در مقابل، «امامِ میدانی»، همچون «طبیب دوّار» است؛ یعنی «محله‌گرد» است و می‌رود تا دردهای معنوی و رنج‌های فرهنگی را علاج کند. ۲. «امامِ میدانی» نمی‌نشیند تا به نزدش بیایند، بلکه می‌رود تا به مسجد بیایند؛ یعنی می‌کوشد با «تعامل‌های عینی» و «ارتباط‌های میدانیِ» خویش، ظرفیّت انسانی برای مسجد پدید بیاورد و از مسجد، یک «پاتوقِ قدسی» و «چهارراه انقلابی» بسازد. او باید «نقطۀ آغاز» باشد و نه نوجوانان و جوانان. او باید به سراغ آنان برود و خود را عرضه کند و آنچنان جذابیّتی بیافریند که این آهوانِ گریزپا، صیدِ مسجد شوند. اگر چنین نباشد، هیچ اتّفاقِ تازه‌ای در مسجد روی نخواهد داد و همچنان، حضور نوجوانان و جوانان در مسجد، به «روندهای نامنظم» و «مناسبات غیرساختاری»، محدود خواهد شد. «منطقِ جذب» باید از چهارچوب‌های از پیش ‌طرّاحی‌شده تبعیّت کند و این منطق، جز با «حضورِ ساختاریافته» و «فاعلیّتِ هوشمندانۀ» امام جماعت در صحنۀ میدانِ محله، تحقّق نمی‌یابد. وضع شبستانِ مسجد، نمایانگرِ کنشگریِ امام جماعت در عرصۀ محله است و تلاش‌های بیرونی و مجاهدت‌های میدانی او را روایت می‌کند. هر اندازه که او در میدان محله، توفیق کسی کند، حاصل آن را در مسجد مشاهده خواهد کرد. پس انتخاب در معرکۀ دوگانۀ «محراب/ محله»، نشان می‌دهد که ما با «امام» مواجه هستیم یا «پیش‌نماز». ۳. این خصوصیّتِ عامّۀ مردم است که سخت، دلبستۀ «مواجهه‌های عینی» و «ارتباط‌های مستقیم» هستند و از این نوع تعامل، اثر جدّی می‌پذیرند. مردم باید «مشاهده» و «حس» کنند که امام جماعت در میان آنها و در کنارشان است. مردم باید «زندگیِ روزمرّۀ امام جماعت» را لمس کنند و بسنجند که دعاوی و خطبه‌ها و منبرها و مواعظ او، چه اندازه در واقعیّت زندگیِ خودش، متجلّی است؛ اگر تطابق ببینند و بیابند، شیفته و دل‌داده خواهند شد و او را به‌راستی و در مقام عمل، امامِ محلۀ خویش خواهند دانست. پس امامت محله، حاصل یک «اتّفاقِ طبیعی» و «انتخاب خودجوش» است و نه «انتصاب رسمی» و «حکم قانونی». کسی‌که نتواند در متن محله، مقبولیّت به دست آورد و دل‌ها را مجذوب خویش سازد و در عمق باورهای مردم نفوذ کند، از جانب مردم به‌عنوان امام، پذیرفته نشده است. مردمان محله باید به این جمع‌بندی دست یابند که او، شایستۀ «پیشتازیِ معنوی» و «جلوداریِ اخلاقی» است. این «جمع‌بندیِ اجتماعی» نیز، از «چگونگیِ ارتباط‌ها»ی امام جماعت با محله برمی‌خیزد و «سفارشی» و «دستوری» نیست. ازاین‌رو، همۀ این واقعیّت‌های فرهنگی، فرع بر آن است که امام جماعت، «میدانی» و «مواجهه‌ای» باشد و از «محراب» و «شبستان»، پا فراتر بنهد و قدرت قدسی و اقتدار ایمانیِ خویش را در پهنۀ محله بگستراند. ۴. تجویزهای پیش‌گفته، مبالغه‌آمیز و آرمانی نیستند، بلکه حاصل تجربۀ تاریخیِ روحانیّت شیعه است. در دوره‌های گذشته، روحانیّت به معنای واقعی کلمه، «در میان مردم» بود و هیچ «گسست» و «فاصله»‌ای احساس نمی‌شد. ازاین‌رو، روحانیّت، فقط منبر و محراب را در اختیار نداشت، بلکه چون امام محله بود، در تمام شئون و ساحات زندگیِ روزمرّۀ مردم، حضور داشت. این حضور، حاصل یک انتخاب طبیعی و مهندسی‌نشده بود و به پاره‌ای از فرهنگ و هویّتِ جمعیِ ایرانیان تبدیل شده بود. حضورِ «همه‌جایی» و «همه‌گیرِ» روحانیّت، او را به «نیروی پیشرانِ اجتماعی» تبدیل کرده بود که از سطح خُرد و حریم خصوصی زندگیِ مردم تا سطح کلان و ساختارهای اجتماعی، «حیات کارکردی» داشت. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۳): مسجد به‌مثابه سرچشمۀ شبکه‌سازیِ انقلابی در محله 🖊 مهدی جمشیدی ۱. تا حدی و به‌صورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابان‌گرد» و «محله‌نشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گره‌گشا از مسأله‌های شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریان‌سازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسه‌های حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیده‌اند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشته‌اند؛ جز همان پیش‌نمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیه‌ای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمی‌زند و آن را «اصل» و «اساس» نمی‌شمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» می‌غلتد و می‌کوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز به‌عنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه می‌شود تا کسی خُرده‌گیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکرد‌های وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شده‌اند، نه طعنه و تقابل). ۲. یکی از زمینه‌هایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیم‌کار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگ‌سراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگ‌سرا، برآمده از اندیشه‌ورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راه‌اندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلاب‌زدایی» از شهر و محله‌ها بودند و می‌خواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ به‌گونه‌ای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشه‌های انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزش‌های انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایه‌سالاری» و «ثروت‌اندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاست‌های دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی می‌چرخید - برنمی‌تابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوه‌ها کنار می‌رفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم می‌گردید. با برآمدنِ فرهنگ‌سراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگ‌سراها» سپرده شدند. به‌این‌ترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوت‌‌نشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبهه‌ها» به «کانون سخنرانی‌های تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرام‌کدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروت‌های بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاست‌های انقلاب‌گریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند. ۳. ما محتاج «شبکه‌سازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزش‌های اسلامی و انقلابی به‌صورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزش‌ها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکان‌ها را برای راه‌یابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایه‌های خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهم‌ترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّت‌های محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که می‌تواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورت‌بندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که می‌تواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ به‌هم‌پیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ می‌دهد و محله، «هویّتِ انقلابی» می‌یابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج می‎‌شود. چنین شبکه‌هایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بی‌هویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناسایی‌شده» و «مفصل‌بندی‌شده» تبدیل می‌کند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، به‌شدّت کاهش می‎‌یابد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔴 مهم و فوری صوت للسيد حسن نصرالله، آخرین اسم https://sputnikarabic.ae/20221228/صوّت-للزعيم-العربي-الأكثر-تأثيرا-في-عام-2022--1071700262.html رأی گیری برای انتخاب موثر ترین رهبر عربی در سال ۲۰۲۲ اسم جناب سید حسن نصرالله آخرین اسم آمده، حتما رای بدید اسم آخر رو انتخاب و گزینه تصویت رو بزنید
25.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 جناب دکتر عطایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• لطفاً شما هم تجارب زیسته خود را (ارسال از طریق آدرس https://eitaa.com/adminostad_tv )ارسال نمایید و با همکاران دیگر، به اشتراک بگذارید. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️کانال و‌یژ‌ه‌ استادان: https://eitaa.com/ostad_tv
وقتی که در آبان ماه سال 1356 فرزند ارشد امام خمینی(ره) به گونه ای اسرارآمیز به شهادت رسید، دستگاه حکومت پهلوی گمان می کرد که ضربه ای سخت به رهبری قدرتمند مخالفان مذهبی اش وارد ساخته که شاید او را به نرمی و انزوا بکشاند اما قضیه کاملا برعکس بود.امام(ره) بااینکه مرحوم سیدمصطفی را امید آینده اسلام می دانستند و از ویژگیهای منحصربه فرد و فوق العاده فرزند خود آگاه بودند، با اعلام این پیام که شهادت مصطفی از الطاف خفیه الهی بوده است، همه را مبهوت صبر و استواری خود نمود و بدین شکل ستمکاران دستگاه پهلوی را ناامید کرد.مردم و علما به تجلیل و بزرگداشت مقام مرحوم آقامصطفی پرداختند و عموم مجالس بزرگداشت ایشان، به صحنه حمایت از امام(ره) و نهضت او مبدل گردید.اقبال عمومی به مرجعیت امام که در اثر واقعه شهادت سیدمصطفی(ره) فزونی یافته بود، رژیم ستمشاهی را در پشیمانی سیاسی قرار داد و نظریه ضربه دوم را برای آنها به وجود آورد که براساس آن در روز هفدهم دی ماه به مناسبت سالروز کشف حجاب توسط رضاخان، مقاله ای توهین آمیز در مورد حضرت امام(ره) و علمای دینی در روزنامه اطلاعات درج شدکه در آن روحانیت اسلام را ارتجاع سیاه و همدست با ارتجاع سرخ معرفی نموده و به حضرت امام خمینی(ره) توهین روا داشته شده بود. این مقاله طوفان بزرگی در میان طلاب جوان برپا کرد و آنان را به سوی بیت علما و مدرسین حوزه در تهران و قم کشاند. مدرسین حوزه نیز درسهای خود را تعطیل کرده و همراه با طلاب و سایر اقشار متدین به سوی بیت مراجع عظام رهسپار شدند تا تکلیف اهانتها و خودسریهای حکومت بی ایمان پهلوی را روشن کنند. مردم دو روز پیاپی در خانه مراجع اجتماع کردند. در روز نوزدهم دیماه بازار تعطیل شد و مراجع نیز درس خود را تعطیل نموده و سیل جمعیت به سوی فیضیه حرکت نمودند. نیروهای امنیتی رژیم با آمادگی قبلی ابتدا به پرتاب گاز اشک آور و سپس تیراندازی به سوی مردم پرداختند و خیابانها صحنه کشتار طلاب و روحانیون و متدینین گردید. شامگاه که فرا رسید، مردم مانده بودند و خیل شهیدان و مجروحان بی دفاع. هاله ای از غم و اندوه فضای شهر را فراگرفته بود. این حادثه موجب جریحه دار شدن قلب عموم مردم ایران و موضع گیری دانشجویان و دانشگاهیان و گروههای سیاسی مخالف با شاه گردید و بزرگداشت چهلم شهدای این واقعه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و بدین ترتیب زمزمه های انقلاب به تمامی نقاط کشور سرایت کرد، زمزمه هایی که یکسال بعد به سیل خروشان مردم انجامید و تاج و تخت پادشاهی را با خود برد. نوشته رضا زریری.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از دامن زن ،مرد به معراج رود بر دامن پاک مادر شهیدان صلوات 🌷
645.9K
درخواست دکتر بهارلو عضو هیات علمی گروه تبدیل انرژی دانشگاه شهید رجایی در جهت کمک به مصرف گاز کشور با بکارگیری شش راهکار و توصیه ساده •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️کانال و‌یژ‌ه‌ استادان: https://eitaa.com/ostad_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
fajr-mamitavanim.pdf
2.12M
👌ما می‌توانیم ... 🖼 پوستر نمایشگاهی ¤ رتبه علمی ¤ فناوری نانو ¤ صنعت سدسازی ¤ ربات هوشمند دستیار جراح ¤ سلول‌های بنیادی ¤ ماهواره امید ¤ پژوهش‌های هسته‌ای ¤ ملخ کامپوزیتی بالگرد ¤ پروتزهای عصبی ¤ هواپیمای استراتژی خورشیدی ¤ ساخت نیروگاه خورشیدی ¤ رادیو داروی ۶۴CU-ATS ¤ بالگرد شکاری ¤ ناوشکن ¤ زیردریایی غدیر ¤ موشک بالستیک دریایی ¤ موشک شهاب ¤ جنگنده صاعقه جهت اطلاع: جمله‌ی "انقلاب ما، انفجار نور بود" گرچه جمله‌ی جالبیه اما از امام خمینی (ره) نیست و در صفحه‌ی اول پوستر، اشتباهی کار شده است. 🇮🇷 خـــــ⚘ــوش‌خبـر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
fajr-dastavard-jomhori.pdf
6.04M
کجا بودیم؟ کجا هستیم؟ سال ۱۳۵۷ | سال ۱۳۹۶ 🖼 پوستر نمایشگاهی ¤ کشاورزی ¤ پزشکی ¤ نظامی ¤ سیمان و فولاد ¤ امید به زندگی ¤ سوادآموزی ¤ حمل و نقل ¤ حیات کودکان 🇮🇷 خـــــ⚘ــوش‌خبـر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
📣 بعضی از خبرهای خوش فقط در نیمه دوم دی‌ماه👇 📆 ۱۴۰۱ 📌 نقش مهم ایران در تأمین غذای جهان طبق آمار بین‌المللی https://eitaa.com/gooodnews_ir/1655 📌 قدرت تجاری دریایی ایران، بالاتر از فرانسه و کانادا https://eitaa.com/gooodnews_ir/1799 📌 رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات کالای ایرانی به ۱۹ کشور جهان https://eitaa.com/gooodnews_ir/1878 📌 شگفتی پزشکان و تاجران هندی از دستاوردی مهم ایران در حوزه پزشکی https://eitaa.com/gooodnews_ir/1754 📌 کسب رتبه عالی آزمایشگاه ایرانی از مرکز سل فراملی سوئد https://eitaa.com/gooodnews_ir/1765 📌 رتبه اول ایران در تولید کاشی سرامیک تزئینی https://eitaa.com/gooodnews_ir/1919 📌 پیشرفت بانوان ایرانی از نگاه بانوان خارجی https://eitaa.com/gooodnews_ir/1932 📌 بانوی دانشمند تبریزی در جمع پژوهشگران پُراستناد یک درصد برتر جهان https://eitaa.com/gooodnews_ir/1925 📌 ایرانداک، استاندارد بین‌المللی ایزو دریافت کرد https://eitaa.com/gooodnews_ir/1669 📌 میز خدمت برای هموطنان مسیحی در کلیسای وارطان تهران https://eitaa.com/gooodnews_ir/1693 📌 نظر جالب‌توجه "کلر دالی" نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا https://eitaa.com/gooodnews_ir/1941 📌 اکران انیمیشن ایرانی "گولز" در آلمان https://eitaa.com/gooodnews_ir/1649 💠 خبرهای خوش دیگه 👇👇 عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
fajr-dastavard-ha.pdf
4.27M
👌دستاوردهای انقلاب 🖼 پوستر نمایشگاهی به ترتیب اولویت: مناسب برای حوزه‌های علمیه، مساجد و دانشگاه‌ها. ¤ موشکی ¤ پزشکی ¤ آموزش‌و‌پرورش ¤ علمی‌و‌فناوری ¤ کشاورزی ¤ خدمات روستایی ¤ سدسازی ¤ مبارزه با مواد مخدر ¤ آب‌رسانی ¤ تولیدات علمی ¤ فناوری نانو 🇮🇷 خـــــ⚘ــوش‌خبـر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
در مسیر پیشرفت.pdf
2M
🔰 فایل کتاب دستاورد‌های یکساله جمهوری اسلامی با عنوان منتشر شد 🔴 این محتوای بسیار کاربردی، مناسب برای همه مردم، بویژه سخنرانان، اساتید حوزه و دانشگاه و طراحان و موشن‌گرافان و... خواهد بود. ⁉️ در یکسال اخیر برای حل مشکلات چه اقداماتی انجام شد؟ ⁉️ در یکسال اخیر در حوزه پیشرفت‌های علمی و چه گام‌هایی برداشته شد؟ ⁉️ در یکسال اخیر در زمینه و دارو چه مسیری طی شد؟ ⁉️ در یکسال اخیر در رابطه با کاهش چه اقدامی انجام شده است؟ ⁉️ در یکسال اخیر در رابطه با چه اقدامی انجام شده است؟ ‼️و... 💠اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
🔺 بازخوانی توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی برای استفاده هر چه بیشتر از فرصت معنوی «ماه رجب» ✅ عید بندگانِ صالح خدا این ماه [رجب] و ماه شعبان و ماه رمضان، عید بندگان صالح خدا و اولیاءاللَّه محسوب میشود؛ چون وقتِ مناجات و تضرّع و توجّه به حضرت ربّ‌الارباب است... هر فرصتی را برای استحکام رابطه بین «عبد» و «رب» باید مغتنم شمرد؛ و فرصت ماه ، از این فرصتهاست. ۱۳۷۷/۰۷/۲۹ ✅ بالهایی برای پرواز... در دعای دیگر این ماه [رجب] می‌خوانیم: «اللهم انی اسئلک صبر الشاکرین لک و عمل الخائفین منک و یقین العابدین لک.» اینها بالهایی است که یک انسان با آنها می‌تواند پرواز کند.۱۳۷۱/۱۰/۲۳ ✅ درس‌های تربیت دعاهایی که در این ماه وارد شده، درسهای تربیت است... اگر در معانی این دعاها کنیم، بزرگترین هدیه‌های معنوی الهی را در اینها خواهیم یافت. ۱۳۷۷/۰۷/۲۹ ✅ فرصتِ بندگى ماه رجب است، فرصت بندگى است. همه‌ى عرض و طول زندگى ما میتواند زمینه‌اى باشد براى بندگى درست... خودمان را آماده کنیم، براى هم دعا کنیم که خداوند توفیق بدهد در این ماه و ماه شعبان و ماه مبارک رمضان خودمان را بسازیم، یک قدم پیش برویم، بالا برویم. ۱۳۹۳/۰۲/۱۷ ✅ ماه صفا بخشیدن به دل و جان رجب، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، و پرداختن به زنگارهای دل و زدودن سیاهیها و تلخیها از جان است. دعای ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیله‌یی است برای این‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتی ببخشیم. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ ✅ گذرگاه مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی ماه رجب، ماه رحمت و برکت الهی است. از پیغمبر مکرم اسلام نقل شده است که فرمود: «اللّهمّ بارک لنا فی رجب و شعبان». این ماه و ماه شعبان، گذرگاه مؤمنان به سوی ماه ضیافت الهی - ماه مبارک رمضان - است. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴ ✅ ماه استغفار ماه رجب فرصت خوبی است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه است.... ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳ ✅ اصل، زُدودن غفلتهاست... ایام ماه مبارک رجب است. اولین چیزی که در این ایام و بعد در ایام ماه مبارک شعبان، بالاخره در پله‌ی سوم و بالاتر در ماه مبارک رمضان باید مورد توجه یکایک ما قرار بگیرد - هر جا هستیم - اصلاح خود و زدودن و ظلمتها از دل خود باید باشد؛ اصل این است. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳ ✅ این ایامِ عبادت را دست کم نگیرید... ماه رجب، بهار و تضرّع و توسل الی الله است. این ایام عبادت را - این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را - دست کم نباید گرفت. ۱۳۸۷/۰۴/۲۶ ✅ جوانها! بیشتر استفاده کنند! این ماه رجب است؛ از این فرصتها استفاده کنید. ! شما بیشتر استفاده کنید. دلهای پاک شما، جانهای باصفا و نورانی شما آماده‌ی تلألؤات و تشعشعات رحمت الهی و توجهات الهی است؛ این را قدر بدانید. ۱۳۹۲/۰۲/۲۵ ✅ توسّلات به درگاه پروردگار را هرچه می‌توانید بیشتر کنید از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام بدهید؛ این تلاشی که میکنید، این زحمتی که میکشید، برای خدا قرار بدهید. ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ ✅ دعاهای ماه رجب را با حضورِ قلب بخوانید ماه رجب را قدر بدانید. همه دعاهایی که در این ماه وارد شده، درس است؛ صِرف لقلقه زبان نیست. این را با حضور قلب و با آگاهی از عمق معنای آنها، بر دل و زبانتان جاری کنید. ۱۳۸۰/۰۷/۰۴ ✅ همت‌تان را تهذیب نفس قرار دهید هر کداممان در هر جا که هستیم، همت اوّلمان باید بر تکمیل نفس و تهذیب نفس و ساختن باطن و متحلی شدن به حلیه‌ی اخلاق الهی و معنوی باشد. در همین ماه رجب مشاهده کنید که چه کوششی در ادعیه‌ی این ماه و ادعیه‌ی دیگر میشود، تا انسان در و در قلب خود متحول بشود. ۱۳۷۰/۱۰/۱۹ ✅ از نماز اوّل وقت تا تلاوت قرآن و توجّه به مضامین دعاها من به شما جوانها عرض میکنم از ماه رجب استفاده کنید، بهره ببرید برای تقویت این بُعد معنویّت‌گرا. یاد خدا، ذکر خدا، دعاهایی که وارد شده، توجّه به مضامین این دعاها، تلاوت قرآن، اوّل وقت، پرهیز از گناه، اخلاق نیک، در این ماه فرصتهای بزرگی است که در اختیار همه‌ی ما هست امّا شما جوانها از این فرصتها بهتر میتوانید استفاده کنید. ۱۳۹۵/۰۲/۰۱ ✅ معتکفین تمرینِ «مراقبت از خود» کنند خوشا به حالتان عزیز! توصیه‌ی من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️🎞غربزدگی به‌روایت طنز ✍غربزده کسی است که: 📍با خودتحقیری و پرداختن افراطی به کاستی‌ها، کسب پرستیژ می‌کند 📍نقاط قوت کشور خود را کتمان و یا وارونه‌نمایی به ضعف می‌کند؛ درحالیکه همواره بدنبال برداشت و انعکاس مثبت از حقایق منفی غربی است 📍در مقابل آسان‌ترین قوانین کشورش پرخاشگری و گردن‌کِشی می‌کند؛ درحالیکه در برابر سخت‌ترین قوانین کشورهای غربی، مطیع و گوش به فرمان می‌شود امان از غربزدگی؛ درد بی‌درمانی است... 🖌محمد جوانی 🧠⚔علوم و جنگ شناختی 🇮🇷ایران نیوز🇮🇷 👇 🆔 🇮🇷 @irannewsss 🆔 🇮🇷 @irannewsss
۱۲ بهمن سالروز بازگشت پیروز مندانه حضرت امام خمینی( ره )به وطن و آغاز دهه پرفروغ فجر را به عموم فجر آفرینان وملت شریف ایران تبریک عرض میکنم. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷💗💕💗💕🇮🇷🇮🇷🇮🇷
جلسه :تحلیلی بر شخصیت و اندیشه های امام خمینی ره 🔵سخنران :دکتر ابوالفضل روحی مدیرگروه پژوهشی نوآوران روشنفکر ،عضوهئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی زمان :چهارشنبه ۱۲بهمن بعد از نماز مغرب و عشا خیابان شهید عاشوری.مسجد قرآن
25.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج آقای جوادی آملی: کجا بودی تا حالا!؟😊 حاج آقای قاسمیان در جمع دانشجویان دانشگاه شریف: این هم عیدی ما👆🌸 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• کانال برگزیده فرهنگی-سیاسی،(برگزیده های بیش از ۴۰ کانال بزرگ کشور)https://eitaa.com/bargozidehye_farhangi_va_siasi برگزیده ها را به دیگران معرفی فرمایید🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️تنها علیست که در این کویر تنهایی می تواند دست برقلب ما بگذارد و با ما همدردی کند🌺 📌گوشه ای از مناجات شهید چمران 🇮🇷کانال دختران انقلاب را دنبال کنید ✅https://eitaa.com/joinchat/3435003923C863f1fbcfc
🌸🌸🌸🌸میلاد با سعادت مولای متقیان ،امیر مومنان حضرت امام علی بن ابی طالب علیه السلام بر همگی ،مجاهدان عرصه جهاد تبیین خصوصا مردان مومن و انقلابی حرم جمهوری اسلامی مبارک 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ زیبای خانه پدری شعرخوانی حمیدرضا برقعی در حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلام و کوچه‌های نجف زخمی‌ام، التیام می‌خواهم التیام از امام می‌خواهم السلام علیک یا ساقی من علیک السلام می‌خواهم 🌸۱۳ رجب، سالروز ولادت مولای متقین، امیرالمؤمنین(ع) و روز پدر مبارک باد🌸