این جاده، جاده مسابقه است، مسابقه در بهتر یاری کردن ولی خدا، جاده «تنافسوا فی الدرجات» و سبقت گرفتن در خوبیها. در جاده مسابقه تنها از احکام الصلاه گفتن کم همتی است. اینجا بهترین موقعیت برای گفتن از آداب نصرت امام است، گفتن از آداب الصلاه بلکه گفتن از سر الصلاه.
من جای حوزه نجف بودم در کنار پاسخگویی به سؤالات شرعی از اساتید اخلاق دعوت میکردم تا از ادب عاشقی و خادمی بگویند.
حوزه نجف میتوانست کمک کند این کنگره عظیم محلی برای تجمیع ارادهها برای مهمترین دردهای جهان اسلام باشد؛ درد نفوذ اجانب در کشورهای اسلامی، درد اشغال قدس، درد مظلومیت مسلمانان هند و کشمیر، درد بی کفایتی حکام کشورهای مسلمان و سکوتشان در برابر اهانت به قرآن و...
زوار این جاده خود به فکر این چیزها هستند، اما خب، حوزه علمیه نجف کجای این ماجراست؟ چرا نقشی در خور جایگاه حوزه علمیه در این مهمترین مسائل امت اسلام ایفا نمیکند؟ مگر قرار نبود حوزه و روحانیت در حلقه نخست حواریون و انصار امام باشند؟ حصن اسلام باشند؟
پن۱: طرح «الأسئلة الشرعیة» چند سالی است که در مسیر پیاده روی اجرا میشود، اما من تا به حال ندیدم استقبال خوبی از آن شده باشد در حالی که جلسات سخنرانی موجود در جاده با حضور جمعیت خوبی برگزار میشود.
پن۲: بیگمان آنچه گفته شد درباره حوزه علمیه قم صدق نمیکند، یعنی حوزه قم بسیار پیشروتر از حوزه نجف است (و البته که مجال توضیح نیست).
پن۳: حکماً با تغییر رویکرد حوزه نجف در امر تبلیغ، قالب ارتباطی روحانیون با زوار نیز تغییر خواهد کرد و فعالتر از پشت میز یا درون کانکس نشستن خواهد شد.
#روایت_جاده
#اربعین
@hame_ba_ham
62K
در جاده سکوت معنا ندارد، صدای مداحی، صدای «هلابیکم» و «تفضلوا» گفتنهای مکرر موکب داران، صدای کشیده شدن کفشها و دمپاییهای زائران روی آسفالت آفتاب سوخته جاده، که هیچ وقت هم قطع نمیشود، در فضا پراکنده است.
در این شلوغی و هیاهو، عدهای، سربهزیر، خلوت کردهاند؛ نمیدانم به چه فکر میکنند، شاید روضهها را مرور میکنند، شاید دلگویه میکنند با حسین، نمیدانم...
جمع خلوت و جلوت است جاده.
#روایت_جاده
#اربعین
@hame_ba_ham
به نظرم امسال تصاویر شهدای مقاومت بیشتر از سالهای گذشته سر در موکبها نصب شده، انگار عراقیها هر سال بیشتر از قبل قدر مقاومت و حشد الشعبی رو میدونن.
بعضی از گردانهای حشد هم تو جاده موکب دارن، که البته بعضی از اون موکبها صرفا فرهنگی هستن و در واقع برای زنده نگه داشتن یاد شهدای مقاومت ایجاد شدن.
پن: متأسفانه هنوز فرهنگ شهادت اونطور که شایستهاس در عراق فراگیر نشده و اون کارهایی که در ایران برای شهدا انجام میشه (مثل برگزاری یادواره شهدا یا نوشتن خاطرات اونها و ...) در این کشور وجود نداره.
اربعین فرصت خوبی برای گسترش این فرهنگ تو عراقه.
#روایت_جاده
#اربعین
@hame_ba_ham
به کربلا میرسیم...
در کربلا، صدای «لبیک یا حسینِ» عشاق رساتر از هر سرزمین دیگری شنیده میشود، گویی ندای هل من ناصر حسین در کربلا بهتر به گوش میرسد...
«كربلا! ما را نيز در خيل كربلاييان بپذير. ما آمدیم تا بر خاك تو بوسه زنيم و آنگاه روانهی ديار قدس شويم.» (شهید آوینی)
#روایت_جاده
#اربعین
@hame_ba_ham
☢ مطالعه کتاب سفر به روایت سرفهها (سفرنامه هیروشیمای #حمید_حسام) مصادف شد با انتشار خبر اختصاص سلاحهای اورانیومی به #اوکراین از سوی ایالات متحده #آمریکا.
🎌 از من بپرسید میگویم یکی از مسبّبان اصلی استفاده از #سلاحهای_کشتارجمعی و غیر متعارف در جهان، ژاپنیها هستند!
🚫 به خاطر سکوتشان در برابر آمریکاییها بعد از فاجعه بمباران اتمی #هیروشیما و ناکازاکی.
❗️به خاطر مراسم یادبودی که هر ساله، در سالروز بمباران هیروشیما برگزار میشود و آقازاده ترومن (ترومن: رئیس جمهوری که دستور بمباران هیروشیما و ناکازاکی را صادر کرد) برای ارائه عریضه صلح! در ردیف اول صندلیهای مراسم جلوس میکند و نمایندگان رژیم غاصب در ردیف دوم!
🩸به خاطر انیمیشن «مدفن کرمهای شبتاب» که به یاد دیگر جنایت آمریکا در ژاپن (استفاده از بمبهای آتشزا در جنگ؛ که تنها در یک روز صد هزار نفر از مردم توکیو را به کام مرگ کشاند و حدود یک میلیون نفر را بیخانمان و آواره کرد) تولید شده اما دریغ از اندکی تقبیح آمریکاییها به عنوان جنایتکار اصلی ماجرا.
📌 آری! #ژاپن و هر مظلومی که در برابر #ظالم سکوت کند و خود را به ندیدن و فراموشی بزند در جنایات ظالم شریک است.
پن: علاوه بر کتاب مذکور، «کاهن معبد جینجا» نوشته #وحید_یامین پور نیز روایتی دیگر از حضور گروهی ایرانی در مراسم یادبود هیروشیما در ژاپن ارائه داده است.
@hame_ba_ham
ستمگران آن گاه که خوف نابودی برشان میدارد، بیشتر ستم میکنند. بیشتر میکشند. جنون آمیز رفتار میکنند. اما این کار مانع نابودی آنها نمیشود.
#فلسطین
@hame_ba_ham
هدایت شده از طلبه نگاشت
"برسد به دست رزمندهی فلسطینی"
رزمنده و برادرم که نمیشناسمت و نمیدانم نامت چیست. شاید محمد یا حسام یا خلیل یا عماد!
به این فکر میکردم که اهل یهود معتقدند اگر دری قفل باشد و نام مادر حضرت موسی را بر آن بخوانی آن قفل باز میشود. نام مادر حضرت موسی "یوکابد" است؛ خداوند در قرآن نام او را نبرده اما میگوید به او وحی کردیم تا پسرش را به دست دریا بسپرد تا دوباره موسی را به او بازگردانیم. مادر هارون و موسی...
ما هم همین کار را میکنیم. وقتی که تمام درها به رویمان بسته میشود. وقتی که مضطر میشویم و گرهها کور میشود ما هم نام "مادرمان" را صدا میزنیم. این را رزمندهها و شهدا یادمان دادهاند.
حاج قاسم هم همین را میگفت؛ که وقت سختیها و اضطرار جنگ، پناهی جز نام "مادر" نداشتیم. میگفت در شب والفجر هشت وقتی چشمهایمان به آبهای خشمگین و ترسناک اروند افتاد و لرزیدیم هیچ نامی برایمان آشناتر از نام "مادر" نبود.
میگفت "او" را در کنار اروند صدا زدیم. در تلألو اشکهای غریبانه بسیجیها، سیمای روشن او را جستجو کردیم و اروند را با نام "مادر" به کنترل در آوردیم؛ در شب کربلای چهار وقتی دشمن آتش خمپاره و توپهای خود را مستانه روی ساحل گشود، وقتی جویهای خون به سمت اروند سرازیر شد؛ تدبیری جز صدا زدن نام حضرت "مادر" نداشتیم.
حاجی مکاشفهی رزمنده لبنانی را روایت میکند که گِره جنگ ۳۳ روزه را هم "او" باز کرد.
رزمنده و برادرم که نمیشناسمت و نمیدانم نامت چیست!
دلم میخواست کنارتان بودم و باهم نام "مادرمان" را صدا میزدیم، "مادر" آب...
کسی چه میداند شاید آن روز که موسی در ساحل نیل و پشت به لشکر فرعون ایستاده بود، نام "مادر" ما را صدا زد. نام "زهرا" را...
https://eitaa.com/talabenegasht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جشنواره واقعا مردمی فیلم عمار
🎥 خدا بیامرزد حاج نادر را. از طراحان جشنواره عمار بود. از ینگه دنیا کَنده بود و آمده بود ایران برای کمک به انقلاب. یک دوربین خریده بود و افتاده بود در خیابانهای تهران به فیلم برداری. «واقعیت» را که ساخت، مأموران اف.بی.آی شبانه ریختند به اتاقش در دانشگاه کلمبیا و دار و ندارش را بردند.
💡چه کسی میتوانست نادر طالب زاده، فرزند تیمسار اردوبادی، دانشجوی رشته فیلمسازی دانشگاه کلمبیا را مجبور کند که برای انقلاب اسلامی مستند بسازد؟!
طبعا هیچ کس!
پس چه شده بود که او زندگی در امریکا را رها کرده بود و آمده بود ایران تا برای انقلاب فیلم بسازد؟
خودش میگفت: همه اینها اثر #انقلاب بود. یک تغییر درونی ناگهانی!
💎 حاج نادر خوب میدانست که انقلابی یعنی جوشیده. و انقلاب یعنی اتفاقی در جان مردم. این اتفاق را خود او تجربه کرده بود. و احتمالا به همین دلیل اینگونه از جشنواره مردمی فیلم عمار حمایت میکرد؛ کسانی از میان خود مردم باید به هنر انقلاب کمک میکردند. خود مردم فیلم و مستند میساختند و خودشان در مساجد و حسینیههاشان آنها را اکران میکردند.
📌 عمار کار خود را در سال ۸۹ با اکران تنها ۱۹ فیلم و مستند آغاز کرد و امروز در چهاردهمین دوره جشنواره این عدد به دهها و صدها رسیده.
پن: جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین تهران در حال برگزاری است.
@hame_ba_ham
💎 جمع دنیا و آخرت؛ جوهر #مکتب_امام و اسلام ناب
📌 جمع دنیا و آخرت ترجمه توحید و تفکیک دنیا و آخرت مظهر امروزین شرک است (مستلزم دو خدایی؛ خدای دنیا و خدای آخرت).
انقلاب اسلامی به تبعیت از انقلاب نبی ختمی، خود مظهر جمع دنیا و آخرت است و جمهوری اسلامی تجسد برجسته آن.
❓حال سؤال اینجاست که این جمع، یک جمع اتحادی و حقیقی است یا انضمامی و التقاطی؟
💎 با توجه به مفهوم عمیق توحید (نفی عبودیت غیرخدا) به وضوح درمیابیم که توحید حقیقتی یکپارچه و جامع دارد. یعنی همه جا و همه زمانها را دربرمیگیرد؛ هم اله نفس را و هم آلهه استکباری را. توحید انسان را هم از بند نفس رها میکند و هم از بردگی دیگران و طواغیت. لذا اگر جامعه ای موحد شد، رشد و تعالی معنوی را همگام با عدالت، رفاه اجتماعی، استقلال و آزادی تجربه میکند.
❓برای وضوح بیشتر باید پرسید چگونه توحید در جان حیات دنیایی ما نفوذ میکند و ما را در عین حضور در زندگی عادی به تعالی میرساند؟
💎 اهل معنا حاکمیت عقل و شرع (فطرت) را بر حیات انسان لازمه تعالی معنوی او میدانند. قرار نیست انسان از حیات انسانی و عادی خود دست بشوید، بلکه باید آنرا تحت تدبیر فطرت قرار دهد. لذا اولا باید از #حاکمیت_شهوت و هوا رها شود (که البته غالبا تحت تأثیر شهوت و هوای حاکمان است) و نفی طاغوت نماید و فطرت را (که همان امام و امتِ ایمانیِ اوست) حاکم نماید و نظام اجتماعی را بر این اساس سامان دهد. با این کار او ذیل #حاکمیت_فطرت تعالی میابد و این در حالی است که هم دارد زندگی دنیوی خود را مستقل و آزاد میسازد و به قدرت میرسد و هم حیات اخروی خود را.
#انقلاب_اسلامی
#مبانی_نظری
@hame_ba_ham
سنت الهی حضور
اقامه حق بدون مردم نه مطلوب است و نه ممکن. سنت لایتغیر الهی است حضور «إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوۡمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمۡ». حضور اراده انسان.
چه کنیم که حکیم، عالَم را چنین صورت زده و قانون خلقت را چنین نگاشته؟
چه کنیم که امیر چنین مشی کرده و منت خلافتش را به «لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر» گره زده؟
چه کنیم که مولا چنین فرموده «مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْعِبَادِ اَلنَّصِيحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ اَلتَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ اَلْحَقِّ فِيهِمْ»؟
حضور ناموس خلقت است و نصرت رمز پیروزی «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ». بدون «یاری» پیروزی نه مطلوب است و نه ممکن.
گمان میبریم پیشینیانِ ما در صدر اسلام امیرمؤمنان را به وصایت نمی شناختند؟! یا مسلمانان سال ۶۱ اباعبدالله را دوست نمیداشتند؟!
نه! ترس، تنبلی، دیر جنبیدن... اینها دستان مولای عالَم را به طنابی گرفتار کرد و سیدالشهدا را به گودی وتر الموتور کشاند و زینب کبری را...
حضور...
ناموس خلقت است حضور...
#روایت_حضور
@hame_ba_ham
کمتر از ۲۰ روز مانده به انتخابات.
آنْوریها هیچ نمیگویند. دَمِ انتخاباتی منوتو را تخته کردهاند.
بیتفاوتی. شاید اسم رمزشان این باشد.
میدانند ایرانی جماعت را نباید غیرتی کرد. میدانند ایرانیها نسبت به اقدام دشمن حساساند. میدانند ایرانی ها آنها را دشمن میدانند.
#روایت_حضور
#انتخابات
@hame_ba_ham
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📣ستاد ملت امام حسین آغاز به کار کرد
📃بیانیه انتخاباتی خانه طلاب جوان
🔹جهت تقویت حضور مردم در عرصه انتخابات و با نگاه به ضرورت نقش آفرینی خواص، مجموعه خانه طلاب جوان اقدام به راه اندازی ستاد ملت امام حسین(ع) کرده است.
📌جهت آشنایی با جزئیات طرح و همکاری بیشتر روی لینک کلیک کنید
#بسته_محتوای_انتخابات
#انتخابات
🔹.............🔹............🔹
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
اساسا بسیاری از دستآوردهای خرد و کلان ملت ایران بیش و پیش از هر چیز دیگر، محصول حضور آحاد جامعه در آنات لازم و وحدت ملی حاکم بر کشور است.
فی المثل توفیق اخیرمان در کاهش نرخ بیکاری که به گفته مسئول مربوطه به ۷ درصد رسیده (یعنی کمترین میزان خود در ۴۰ سال اخیر)، اولا معلول امنیتِ پایداری است که خود معلول وحدت ملی است. (و البته رابطه بیکاری و عدم امنیت نیز روشن است.)
📌انتخابات ۱۴۰۰، فارغ از نتیجهاش، بروز وحدت ملی بود. بدینسان که علی رغم وجود مشکلات عدیده اقتصادی _که قهر با صندوق را محقانه جلوه میداد_ و وجود کرونایی که روزانه حدود ۶۰۰ قربانی میگرفت و البته فشار سهمگین تبلیغات دشمن مبنی بر رأی ندادن، ۴۸/۸ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند؛ در این میان ۶۱ درصد به رئیس جمهور منتخب رأی داده بودند و پس از او نزدیک به ۱۳ درصد از شرکت کنندگان، رأیشان سفید بود یا باطله و این یعنی صرف حضور برای حضور! کسانی که رئیس جمهور مطلوب خود را در میان نامزدها نیافته بودند اما رأی دادن را وظیفه خود میدانستند...
پیش و یا پس از انتخابات هیچ نزاع جدیای میان طرفداران نامزدها یا میان آنانی که رأی داده بودند و کسانی که رأی نداده بودند _علی رغم تلاش بسیاری که برای شکل گیری این نزاع صورت گرفت_ به وجود نیامد. در اغتشاشات ۱۴۰۱ نیز که انتظار میرفت به نزاع مردم با مردم بیانجامد، چنین نشد. و همه اینها نشانهای بود از وحدت ملی حول امنیت و عامل آن یعنی جمهوری اسلامی.
چنین وحدت ملی که سالهاست کم و بیش حفظ شده است، اصلی ترین عامل حفظ نظام و امنیت پایدار است «وَأَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ وَلَا تَنَٰزَعُواْ فَتَفۡشَلُواْ وَتَذۡهَبَ رِيحُكُمۡۖ وَٱصۡبِرُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّـٰبِرِينَ». (و البته رابطه بیکاری و عدم امنیت نیز روشن است.)
#روایت_حضور
#انتخابات
@hame_ba_ham
هدایت شده از خانه طلاب جوان
⚡️هنوز واسه افزایش مشارکت کاری نکردی؟!!
#تبلیغ_انتخاباتی
📣رویداد "وقت مأموریت"
🔹دورهمی گروه های فعال در انتخابات
ارائه تجربیات گروههای فعال، محتوای تبلیغی، ایده های تبلیغی، سازماندهی طلاب و...
🗓یکشنبه٫ساعت۱۶
📌سالن کوثر٫سازمان تبلیغات
🔹.............🔹............🔹
💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید:
🌐 @khanetolab
🌱 انتخابات، همان زندگی است!
نسبتِ انتخابات با زندگیهای ما همان نسبتِ سیاست است با حیات آدمهای یک کشور. فی الواقع سیاست همان زندگی است و زندگی همان سیاست. از قدیم الایام چنین بوده. فقط هم نقل جنگ و صلح نیست. دین و مذهب هم به نوعی وابسته به سیاست است، همینطور رفاه عمومی و اقتصاد (فی المثل به یاد آورید رسمیت یافتن مذهب تشیع را در زمان شاه اسماعیل اول یا اجرای قانون کشف حجاب در زمان پهلوی اول را).
از بدیهی میگوییم. بگذریم.
❓اما انتخابات کجای عالَم سیاست است در کشور ما؟
۱. انتخابات و تثبیت نظام سیاسی حاکم
میزان مشارکت در انتخابات نسبت معناداری با مشروعیت بین المللی یک نظام سیاسی، قدرت جهانی و (البته) اقتدار داخلی آن دارد. طبعا این اقتدار و مشروعیت، امکاناتی را در اختیار حاکمیت قرار میدهد؛ از جمله اقتدار لازم جهت برقراری امنیت داخلی و خارجی، قدرت چانه زنی در سیاست خارجی و اعتماد بنفس در وضع و اجرای قوانین مهم و اثرگذار فرهنگی و معیشتی.
در حقیقت اولین اثر مستقیم یک انتخابات با درصد مشارکت بالا در زندگی مردم ایران، تداوم امنیت و حفظ استقلال و حریت آنان در انتخاب دین، نظام سیاسی، سبک زندگی و... است.
۲. انتخابات و ناامیدی دشمنان
لازم بود ذکر مکرری نماییم از واژه مُنَبِّهِ «دشمن»، به ضمیمهی بیان این نکته که دشمنی داریم و او هم طمعی دارد به این مُلک و موهباتش (آن هم فارغ از نگاه دینی و سیاسی مردمانش). و باقی زیاده گویی است که با برگزاری انتخاباتی پرشور دشمن ناامید میشود و ...الخ.
۳. انتخابات و توزیع قدرت
با انتخابات قدرت میان افراد، گروهها و جریانهای فعال در کشور تقسیم میشود و تصمیم سازان و تصمیم گیران و مجریان و ناظرانِ حقوقیِ قوانین منتخب و مصوب تعیین میگردند. با انتخابات، مردم کارگزاران حکومتی را برمیگزینند، آنان غربال کرده و در صورت نیاز جایگزین میکنند. این اتفاق (یعنی انتقال قدرت به دست مردم از گروهی به گروه دیگر) نتیجهاش دولتها و مجلسهایی با رویکردها و عملکردهای مختلف بوده.
اینکه کدام دسته از مسائل در نظام ادارهی کشور (یعنی دولت و مجلس) اولویت پیدا کند، به رأی دهندگان و دغدغههایشان بستگی دارد.
۴. انتخابات و تقویت دینداری
(رج. به ۱) تثبیت حاکمیت دینی اولین اثر انتخابات پرشور در کشور ماست. و طبعا یک حاکمیت دینی نمیتواند نسبت به دین و گسترش و تعمیق آن در جامعهی تحت اداره خود بیتفاوت باشد، کما اینکه نبوده.. اعتکاف یک میلیونی سال جاری، جشن غدیر چند میلیونی این سالها، مراسمات محرم و رمضان چشمگیری که همه با حمایت جدی حاکمیت بر پا میشوند، در ظاهریترین لایههای بحث نیز غیر قابل انکارند. حال بگذریم از قوانینی که بر پایه احکام اسلام وضع و اجرا میشوند یا تأثیری که نظام اسلامی بر پایداری مسلمانان جهان (از جمله شیعیان نیجریه) دارد و...
نسبتِ انتخابات با زندگیهای ما همان نسبتِ سیاست است با حیات آدمهای یک کشور. در واقع انتخابات همان زندگی است...
#روایت_حضور
#انتخابات
@hame_ba_ham