eitaa logo
پنجره || حامدخواجه
213 دنبال‌کننده
19 عکس
14 ویدیو
2 فایل
﷽ سهمِ من زِ آسمانِ معرفتش قدرِ یک پنجره است زین دوار ┅••=✧؛❁؛✧=••┅ ● طلبه | دُچار کتاب | سرگرم با ‎قلم • تحلیل‌هایِ . کلامی . و تا حدودی فرهنگی • از بعضی از مسائل [روز] . و بعضا [دیروز] 📩 با اشتیاق پذیرای نقد و نظر شما هستم: 🆔️ @hamed73
مشاهده در ایتا
دانلود
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ انسان امروز بر یک «فریب عظیم» می‌زید و بزرگ‌ترین نشانه‌ی این حقیقت آن است که خود از این فریب غافل است. می‌انگارد که آزاد است؛ امّا از همه‌ی ادوار حیاتِ خویش دربندتر است؛ می انگارد که فکر روشنی دارد؛ امّا از همه‌ی ادوار حیات خویش در ظلمت بیشتری گرفتار است. آزادی در نفی همه‌ی تعلقات است جز حقیقت که عین ذات انسان است. شهید ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ آزاداندیشی در امروز و اکنون ایران و ایرانی حال و روز خوشی ندارد. شوق انگیز نیست. حرارتی نمی‌آفریند و میلی به گفتگو از آن نمی‌جوشد. در وصف و رسای آن و در ضرورت رونقش بسیار می‌گویند و می‌نویسند؛ لیکن صحنه‌ی فعّال جامعه از حضور آزاداندیشان حقیقی تهی است ... بریده‌ای از مقدمه‌ی مرحوم دکتر افروغ بر کتاب «آزاداندیشی؛ پیشرفت در ساحت تفکر» ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
افکارتان را آزاد کنید ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ اگر افکار یک ملتی وابستگی به قدرت بزرگی باشد تمام چیزهای آن ملت وابستگی پیدا می کند ، عمده این است که افکار شما آزاد بشود، افکار شما از وابستگی به قدرت های بزرگ آزاد بشود. اگر افکار شما آزاد شد و باورتان آمد که ما می توانیم که صنعتمند و صنعتکار باشیم، خواهید بود. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. صحیفه نور،جلد 14،صفحه 194 بیانات امام خمینی(ره) در جمع پرسنل صنایع نظامی کشور و اعضای مکتب الزهرای یزد مورخ : 1360/01/31 ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◇ ذات‌کاوی آزاداندیشی ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ ● باید دنبال حق رفت ➕حضرت امام چقدر خوب آزاداندیشی را تعریف می‌کنند! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
✿ چرا تعریف آزاداندیشی مهم است؟ ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ گام دوم انقلاب در گرو فراگیر شدن آزاداندیشی است؛ و فراگیری آزاداندیشی در گرو این است که این پدیده به خوبی شناسایی و مورد کنکاش و «ذات‌کاوی» قرار گیرد؛ چرا که علارغم مطالبات و تبیین‌ها و اسرار‌ها و تاکید‌ها و حتی «گلایه‌»های رهبری نسبت به آزاداندیشی، مشکل اصلی در فراگیر نشدن آزاداندیشی «فقر تئوریکی» است که در صحنه نسبت به آزاداندیشی وجود دارد. 🧷برای مطالعه کامل این یادداشت قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
✿ آزادیِ اندیشه یا آزاداندیشی؟ ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ صرف داشتن یک جامعه فکور شاید کمالاتی داشته باشد، ولی آنچه که مطلوب است و رشد آفرین، یک جامعه «آزاداندیش» است. 🧷برای مطالعه این یادداشت قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
● سوال و خلق سؤال ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ دوران کنونی برای حوزه‌های علمیّه و برای روحانیّت یک اختصاصاتی دارد، یک ویژگی‌هایی دارد که با دورانهای قبل فرق میکند که این اختصاصات به نفع روحانیّت است... یکی از امتیازات، خلق سؤال است؛ سؤال خیلی چیز بابرکتی است. در گذشته این‌همه سؤال خلق نمیشد، به ‌وجود نمی‌آمد. این خطا است که ما خیال کنیم سؤال و شبهه را دشمن همیشه به ‌وجود می‌آورد؛ بله، گاهی هم دشمن یک سؤال یا شبهه‌ای را به‌ وجود می‌آورد؛ امّا سؤال و شبهه از ذهن خلّاق انسان متولّد میشود. جامعه‌ی جوان اهل درس و بحث و تحصیل -یعنی همین مجموعه‌ی دانشگاهی و امثال اینها- همه‌ی اینها مزارع تولید سؤالند؛ اشکالی هم ندارد. شما خودتان هم همین‌جور هستید؛ شما هم جوانید، ذهن خلّاقی دارید؛ این ذهن میتواند سؤال به ‌وجود بیاورد و البتّه همین ذهن میتواند پاسخ به‌ وجود بیاورد و برای سؤالها جواب ارائه بدهد. (بیانات رهبری در 1396.6.6) ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
✿ مواجهه آزادانه با اندیشه دیگری ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ وقتی قرار است آزاداندیشانه با اندیشه‌ای روبه‌رو شویم؛ چنگ انداختن به مقاله‌ی یک اندیشمند تا چه اندازه درست و صحیح است؟ به خصوص که چهارچوب‌های مقالات علمی و آکادمیک، مانع سلیس قلم زدن می‌شوند. 🧷برای مطالعه این یادداشت قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
☆ دشمنی شهرت با حق ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ بخش بزرگی از شهرت با حق دشمنی می‌کند؛ ظاهر را می‌آراید و باطن را می‌آلاید، به گونه‌ای که به گسترش باطل می‌انجامد. همانگونه که امیال یا مال‌دوستی شدید که خواهان آن را خار می‌سازد، [شهرت هم] روشنفکررا از نگاهبانی حق و استقلال رأی محروم می‌سازد و او را از دعوت به حقیقتی که بدان باور دارد، باز می‌دارد. بریده‌ای از کتاب «مسئولیت روشنفکر»؛ نویسنده: محمدحامد الأحمرى ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
. ✦ ✍ حجت‌الاسلام والمسلمین ┄┅••؛✿؛••┅┄ عرض تسلیت بابت سالروز رحلت «آزاداندیش ترین» شخصیت علمی و عملی اثرگذار دوران معاصر که درد سعادت بشر را داشت و حقیقت را می جست و یافته بود و به حکم همین آزادگی به آن ملتزم بود. تعلیمات بلند این بزرگمرد بشر معاصر را در آستانۀ زیستی نوین قرار داده است. شایسته است دربارۀ این تعلیمات خیلی عمیق تر از پیش و خیلی بیشتر از گذشته بیاندیشیم و با هم گفتگو کنیم و تعالی فکری ژرفامند، متعادل، جامع و واقع بینانه ای را تجربه نماییم. درود و سلام بر ایشان! درود و سلام بر پیروان حقیقت! درود و سلام بر دلهای پاک و نورانی! ═══.🍃.═════════ @andishe_azadandishi ═════════.🍂.═══ ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
✿ چقدر از تاریخ عبرت می‌گیریم؟ ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ رودکی می‌گوید: هرکه نامخت ازگذشت روزگار نیز ناموزد ز هیچ آموزگار جمله معروفی هست که می‌گوید: "ملتی که از تاریخ درس نگیرد محکوم به تکرار آن است." 🧷برای مطالعه یادداشتی در خصوص عبرت‌گیری از تاریخ قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❀ طنز ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ طنز از مظاهر آزادی و سلاح فرهنگی بسیار تاثیرگذاری است که می‌تواند مقدسات و تابوها و الگوها و چهره‌های ملت‌ها را تخریب کند. ... نظریه‌پردازنِ تغییر و انقلاب‌ها به تاثیر طنز در تخریب وضعیتی و ساختن جایگزینی برای آن اشاره کرده‌اند؛ چون شخص مسخره‌گو به اقتضای کارش آنچه را مسخره کند، تخریب می‌کند. • کتاب «مسئولیت روشنفکر»؛ نویسنده: محمدحامد الأحمرى ┄┅••؛••┅┄ ▫️طنز آسان‌فهمی در مخاطبین پدید می‌آورد؛ حقیقت را قابل فهم و درک می‌کند و تحمل سنگینی آن را برای مخاطب فراهم می‌کند. امّا طنز شمشیر دوطرفه و خطرناکی است که ممکن است ویرانی به بار بیاورد. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از خورشید باید زیاد گفت ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ آنقدر کم درباره‌ی شأن و مرتبت رهبر معظم انقلاب نوشته شده است و تحلیل عملکردهای ایشان آنقدر کم و ناچیز است که واقعا موجب حیرت است؛ نه آنکه از روی عشق و عاطفه شروع به قلم‌سرایی کنیم -که آن هم لازم است- بلکه با عقلانیت کامل و با روشن‌بینی و بدون اغراق، «واقعیت‌ها» هم گفته نمی‌شود. آنقدر در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم که هنگامه جبران نمی‌دانیم از کجا شروع به گفتن کنیم؟ • آیا از اصل نظریه مترقی «ولایت فقیه» بگوییم؟ • آیا درباره‌ی شخصیت امام و رهبری بنویسیم؟ • درباره‌ی تجربه‌ی رهبری امام و رهبری بگوییم؟ • آیا برای نشان دادن بغض دشمنان نسبت به امام و رهبری دست به قلم شویم؟ یا ... باید زیاد گفت و نوشت، چرا که برای جبران کوتاهی‌ها در حق ایشان، و برای ادای دین نسبت به حق و حقیقت، باید بسیار فضا را با نوشته‌های عطرآگین پر کرد. ┄┅••؛••┅┄ از باب نمونه می‌توانید در این لینک یک نامه‌سرگشاده از یک دانشجوی ساکن هلند را ببینید. ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❀ امام حسین از تبیین تا قیام ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ «امام حسین را فقط به جنگِ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او ... باید شناخت.» بیانات رهبر انقلاب در ۸۸/۰۵/۰۵ نباید از تبیین‌ها و روشنگری‌های حضرت سیدالشهدا در قیام ایشان غفلت کرد. 🧷برای مطالعه کوتاه یادداشتی قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✿ هیئت کانون جهاد است ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ جمله «محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است» از مشهورات زمانه‌ی ما است ولی در معنای آن کمتر تامل می‌کنیم؛ اینکه کدام محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشت؟ آیا هر هیئتی و مجلس عزا ضامن و نگه‌دارنده اسلام است؟ برای مطالعه‌ بخشی از فرمایشات رهبری در باب هیئت قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
● باید پای حق ایستاد ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ ❗️بی‌طرفی در دعوای حق و باطل معنی ندارد! بی‌طرفی در دعوای حق و باطل معنی ندارد! یک وقت دعوای مشتبهی است، آن بحث دیگری است، وقتی که حقّی هست و باطلی، اینجا بی‌طرفی معنا ندارد؛ باید طرف حق بود، مقابل باطل ایستاد. حالا یکی می‌تواند به شکل نظامی بِایستد، یکی به شکل سیاسی بِایستد؛ به اَشکال مختلف می‌شود ایستاد، یک نفر هم با زبان، با بیان، با اندیشه می‌تواند بِایستد؛ باید ایستاد. 🏷 بیانات رهبر انقلاب در دیدار شاعران ۱۳۹۴/۰۴/۱۰ ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✤ آزاداندیشی پدیده‌ای مدرن یا توحیدی؟ ┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄ آزاداندیشی تا چه اندازه می‌تواند مسئله‌ی یک موحّد باشد؟ آیا اساسا «آزاداندیشی» با «توحید» قابل جمع است؟ و به تعبیر دیگر آیا می‌توان ادعای «آزاداندیشی اسلامی» کرد؟ آیا «آزاداندیشی اسلامی» تعبیری پارادوکیسکال نیست؟ و از طرف دیگر آیا «حکم ارتداد» نشان از نفی آزاداندیشی در اسلام نیست؟ برای مطالعه تاملاتی در این خصوص قدم‌رنجه فرمایید! ┄┅════┅┄ ༻ @hamed_khajeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا