eitaa logo
همگام با نهج البلاغه
207 دنبال‌کننده
485 عکس
24 ویدیو
1 فایل
همگام باهم در راه شناخت گرانسنگ ترین کتاب پس از قرآن ارتباط با آدمین @shekarbeygi https://eitaa.com/M313es
مشاهده در ایتا
دانلود
تنها بهاى وجود انسان: امام(عليه السلام) با تعبير گويايى اشاره به بى ارزش بودن مواهب مادى و دنيوى و پرارزش بودن وجود انسان مى فرمايد: «آيا آزادمردى پيدا نمى شود كه اين ته مانده غذا را به اهلش واگذارد؟ بدانيد وجود شما بهايى جز بهشت ندارد آن را به چيزى جز بهشت نفروشيد»; اين تشبيه بسيار گويايى است كه امام(عليه السلام) درمورد بى ارزش بودن مواهب مادى دنيا فرموده است. اشاره به اين كه اقوام زيادى به اين دنيا آمده اند و از مواهب آن بهره برده اند و غذاهاى آن را خورده اند گويا ته مانده آن به شما رسيده است، اصل آن ارزشى نداشته تا چه رسد به ته مانده آن. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن و براى تكميل آن مى فرمايد: به يقين براى وجود و جان شما بهايى جز بهشت وجود ندارد آن را به غير بهشت نفروشيد. بهشت يعنى كانون رحمت الهى، آن جا كه همه مواهب مادى و معنوى جمع است و زشتى هاى دنيا و آسيب هايش به آن جا راه ندارد بهشت يعنى كانون رضا و خشنودى پروردگار، مركز پاكان و نيكان و عالمان و مجاهدان و شهيدان گران قدر. بهشت يعنى محلى كه پذيرايى كنندگانش فرشتگان والامقام الهى هستند و همنشينانش انبيا و اولياى الهى. بهشت يعنى پيوستن به ابديت قرب خداوند و بهره گيرى از انواع جمال و جلال پروردگار. بهشت يعنى جايى كه حتى يك كلام ركيك بر زبان كسى جارى نمى شود (لاَ يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلاَ تَأْثِيماً * إِلاَّ قِيلا سَلاَماً سَلاَماً). آرى وجود انسان آن چنان پرارزش است كه اگر تمام دنياى مادى را بخواهيم با آن موازنه كنيم برابرى ندارد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
🌸🍃🌸🍃 # معرفی کتاب امام علی (علیه السلام) صدای عدالت انسانی 📙معرفی کتاب👇 ❇️جُرج جُرداق (مسیحی) ✳️نویسنده که شخصی مسیحی است حدود 200 بار نهج البلاغه رو خوانده است و در مورد شخصیت امیر المومنين تحقیقات زیادی انجام داده است و حاصل مطالعات خود را در این کتاب ارزشمند جمع آوری نموده است 📖نویسنده در 👈جلد نخست به امام علی و حقوق انسان می‌پردازد و جامعه مطلوب نزد امام علی را جامعه‌ای خالی از طبقات معرفی می‌کند. 👈 جلد دوم به اصول انسانی اشاره می‌کند که متجددین خصوصاً در انقلاب فرانسه مطرح کرده‎اند و آنگاه مدعی است که بسیاری از این اصول قرن‌ها پیش از زبان امام علی بیان شده است. 👈 جلد سوم در مقایسه امام علی و سقراط، هدف هر دو را سعادت فرد و جامعه از طریق فضیلت می‌داند. 👈جلد چهارم از زاویه‌ای اجتماعی به صدر اسلام و وقایع زندگی و حکومت امام علی نگاه می‌شود. 👈جلد پنجم با عنوان علی و ملیت، روحیه انقلابی‌گری و تلاش برای اصلاح، مهم‌ترین مسئله‌ای دانسته می‌شود که امام علی به ملیت عربی آموخته است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
حجاب معرفت: امام عليه السلام در اين حکمت به يكى از حجاب هاى معرفت و علم و حكمت و تربيت اشاره كرده مى فرمايد: «ميان شما و موعظه، پرده اى از غفلت (و غرور) وجود دارد»؛ (بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ). همگان مى دانيم، در جهانى كه زندگى مى كنيم هم واعظان بسيارند و هم موعظه ها؛ تاريخ پيشينيان، واعظ بسيار گويايى است، حوادثى كه در طول تاريخ رخ مى دهد و دگرگونى قدرتها، سرنگونى دولت ها و از كار افتادن قهرمانان و فقر گروهى از ثروتمندان، هركدام واعظى هستند، حتى مردگان كه همه روزه مى بينيم بر دوش بستگان و عزيزانشان به سوى ديار خاموشان برده مى شوند ـ به فرموده اميرمؤمنان على عليه السلام ـ بهترين واعظانند. كاخهاى ويران شده شاهان مقتدر و قصرهاى آباد آنها همه در حال وعظند. امام عليه السلام در اين بيان كوتاه به يكى از مهمترين آنها اشاره مى كند و مى فرمايد: «حجاب غفلت، جلوى تأثير اندرزها را مى گيرد». اين غفلت ممكن است هنگام شنيدن مواعظ باشد كه انسان گوش دل به واعظ نمى سپارد و در فكر مال و منال و شهوت خويش است و يا اينكه همچون هارون موقتاً با شنيدن موعظه مردى الهى بيدار مى شود؛ اما به زودى حجاب غفلت بر دل او مى افتد و موعظه را به فراموشى مى سپارد. بسيارند كسانى كه در يك مجلس فاتحه كه براى دوست و يا يكى از بستگان نزديكشان برپا شده در فكر فرو مى روند و لحظاتى بيدار مى شوند، اما هنگامى كه از آن مجلس پا بيرون گذاشتند همه چيز فراموش مى شود و به حال اول بازمى گردند. سرچشمه اين غفلت ممكن است هوا و هوس هاى نفسانى و شهوت و زرق و برق دنيا و يا وسوسه هاى شيطانى جن و انس باشد. قرآن مجيد مى فرمايد: «(فَلاَ تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلاَ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللهِ الْغَرُورُ)؛ پس مبادا زندگانى دنيا شما را بفريبد، و مبادا (شيطان) فريبكار شما را به (كرم) خدا مغرور سازد!». https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب عدالت حق مدار نویسنده: علی اصغر پورعزت این کتاب در واقع راهکاری است برای سیاست گذاران و تعیین کنندگان خط مشی در عرصه های مختلف اداره کشور و جامعه یا حتی در یک نمود کوچکتر در یک سازمان تا بتوانند در عرصه های مختلف سیاست و فرهنگ و اقتصاد خط مشی گذاری کنند، از پس چالش ها برآیند و در ضمن رویکرد معرفتی و فلسفی این سیایت ها با مبانی اعتقادی ما یعنی اسلام عزیز و مترقی هم خوانی داشته باشد و صرفا یک کپی بی هویت از مدل های غربی نباشد و این زمانی اتفاق می افتد که خط مشی گذار ضمن اینکه تمام کارکردهای خط مشی های دیگر را که بر مبنای اعتقادات و فلسفه های دیگر بنا شده است، می شناسد و نسبت به آنها نظر دارد تسلط کافی و افی به مبانی اعتقادی اسلام هم داشته باشد. از سوی دیگر چیزی که اهمیت خط مشی گذاری درست را دو چندان می کند پدیده های جدید اجتماعی و تکنولوژیکی و رسانه ای است که ارزش های اجتماعی هر جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند و خط مشی گذاران عمومی جامعه باید بتوانند سیستمی مناسب و به روز را برای جامعه طراحی کنند و به کار ببرند. کتاب «عدالت حق مدار؛ آگاهی، رفاه، امنیت» در صدد است تا ویژگی های یک سیستم خط مشی گذاری مناسب را به ویژه با تاکید بر اصول اولیه اعتقادی جوامع اسلامی، ارائه کند و به همین جهت به گفته نویسنده حتی المقدور سعی شده است از اصول اعتقادی مشترک بین مذاهب اسلامی بدون تعصب و گرایش خاص و صرفا با رویکرد علمی به ارزش های فرهنگی و اعتقادی اسلام، استفاده کند. به همین دلیل مبانی این کتاب متکی به فهم صریح از قرآن کریم و روایات معتبر نهج البلاغه است.
بهترين راه ادب آموزى خويشتن: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به نکات مهمی اشاره داشتند، نخست مى فرمايد: «فكر، آينه شفاف و درخشنده اى است»; (الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ). هنگامى كه اشيا در مقابل آينه قرار مى گيرند و نور بر آن ها مى تابد، نور از اشيا بر مى خيزد و به آينه مى خورد و از آن بازمى گردد و به چشم انسان منتقل مى شود و از آن جا كه هر قسمتى از اشيا نور را به يك نحو منعكس مى كند تمام مشخصات آن شىء در چشم انسان منعكس مى شود، و جمله معروفى كه در تعريف فكر گفته اند: «الفكر حركة الى المبادىء ومن مبادىء الى المراد» فكر از دو حركت تشكيل مى شود: از مبادى به سوى مقصد حركت مى كند و از مقصد به سوى انسان، و حقايق اشيا را به او نشان مى دهد، مى تواند قابل تطبيق بر اين حركت دوگانه در مقابل آينه باشد. به هر حال خداوند لطف بزرگى در حق انسان كرده كه اين آينه شفاف تمام نماى حقايق را در اختيار او گذاشته مشروط بر اين كه آن را به وسيله هوى و هوس ها، تعصب ها، پيش داورى هاى غلط، تقليدهاى كوركورانه و در يك كلمه موانع شناخت، تاريك و كدر نسازد و خود را از اين نعمت بزرگ الهى محروم ننمايد
جاذبه و دافعه علی(علیه‌السلام) نویسنده: شهید مطهری 🔹️همه دنیا، ما شیعه‌ها را، به نام مبارک امام علی (علیه‌السلام) می‌شناسند؛ انگار که از همان واقعه غدیر، تقدیر، دست‌های ما را به دست‌های ایشان گره زده تا در طول تاریخ، شیعه‌ی حضرت‌اش باشیم؛ اما به راستی، ما چقدر ایشان را می‌شناسیم؟ اگر کسی از ما بپرسد او کیست؟ چرا دوستش دارید؟ چقدر از سخنانشان را حفظید؟ می‌توانیم درست و حسابی جوابی بدهیم ؟ و یا اصلا اگر کسی جلویمان به حکومت و کلام و عدالت امام علی (علیه‌السلام) نسبت‌های ناروا داد، چقدر بلدیم با سعه صدر و منطق و استدلال، از آقایمان دفاع کنیم؟ https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
نگران مباش: امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه به افرادى که در رسیدن به مقصودشان ناکام مى مانند دستورى مى دهد که مایه آرامش است، مى فرماید: «هنگامى که آنچه را مى خواهى انجام نمى گیرد، هرگونه باشى اعتنا نکن»; (إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ فَلاَ تُبَلْمَا کُنْتَ). براى این جمله تفسیرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذکر شده است; اکثر شارحان بر این عقیده اند که این سخن حکیمانه اشاره به همان چیزى است که در قرآن مجید آمده: (لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُم)(حدید۲۳) یعنى هنگامى که به مقصد نرسیدى غمگین مباش، چرا که اگر مقصود مادى است دنیاى مادى بقایى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى که کردى به تو اجر و پاداش مى دهد. بعضى دیگر مانند «محمد عبده» گفته اند که منظور این است که اگر به مقصود نرسیدى دست از تلاش و کوشش بر ندار و به سخنان این و آن اعتنا مکن. بعضى دیگر گفته اند: مقصود این است که اگر به مقصود نرسیدى به همان حال که هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند کاسته نشود. تفسیر چهارمى براى این سخن به نظر مى رسد که از بعضى جهات مناسب تر است و آن این که اگر به مقصود نرسیدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى کند مثل این که کسى هدفش این بوده که در فلان شهر زندگى کند و موفقیت خود را تنها در آنجا مى بیند. اگر این مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مى کند که در هر شهر دیگرى باشد، زیرا همه شهرها نسبت به خواسته او یکسان است و نباید در این باره سخت گیرى کند. این شبیه چیزى است که مرحوم «علامه شوشترى» در شرح نهج البلاغه خود آورده که زنى تنها یک پسر داشت و از دنیا رفت. آن مادر گفت: من مى خواستم این فرزند من زنده بماند حال که از دنیا رفت هر کس دیگرى مى خواهد بعد از او زنده بماند یا نماند. لازم به ذکر است که اراده چند معناى مختلف از عبارت واحد مانعى از نظر ادبى ندارد و در نثر و نظم کلام عرب و سایر لغات، نمونه هاى فراوانى از آن هست، بنابراین ممکن است تمام معانى فوق در محتواى کلام امام(علیه السلام) جمع باشد. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
کتاب سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی نویسنده: حضرت آیت الله جوادی آملی کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر و تفسیر کتاب گرانسنگ نهج البلاغه تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی است. این کتاب حاصل سال ها تفسیر و تحریر نهج البلاغه توسط آیت الله العظمی جوادی آملی است که از سال ۱۳۷۱ در خطبه‌‌‌‌‌‌‌های نماز جمعه شهر مقدس قم آغاز شده و در جلسات درس اخلاق ایشان ادامه دارد. این اثر گرانسنگ حدود ۲۲ مجلد خواهد بود و برای بهره‌مندی همه سطوح جامعه، اعم از فرهیختگان حوزوی، دانشگاهی و عموم قابل استفاده است. ویژگی ممتاز این اثر «تحریر نهج البلاغه بر اساس تفسیر نهج البلاغه به نهج البلاغه و نهج البلاغه به قرآن» است؛ یعنی وقتی حضرت استاد یک بحثی را در نهج البلاغه آغاز ‌‌‌‌‌‌می‌کنند، بقیه خطبه‌ها را هم در نظر می‌گیرند که آیا این فقره‌ ای که در این خطبه مطرح شده در بقیه خطبه‌‌‌‌‌‌‌ ها، نامه‌‌ ‌‌‌‌‌ها یا کلمات قصار امیرالمؤمنین سلام الله علیه نیز به آن پرداخته شده است یا نه، اگر در جای دیگر هم به آن پرداخته شده باشد، یا اینجا آن بحث معرفتی، تاریخی و امثالهم را به صورت کامل بیان می‌کنند و با ارجاع به آن مباحث مرتبطی که در جاهای دیگر هست، اشاره ‌‌‌‌‌‌می‌کنند یا اینکه بحثی که اینجا هست، مختصر است که به صورت اختصار تبیین ‌‌‌‌‌‌می‌شود و به آن خطبه ای ارجاع می‌گردد که اصل بحث در آنجا آمده است؛ با این شیوه خواننده متوجه ‌‌‌‌‌‌می‌شود که در این بحث خاص، ارتباط‌ ها کجاست. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
دو دليل نادانى: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو چيز كه از نشانه هاى نادانى است اشاره كرده، مى فرمايد: «عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات، و از دست دادن امكانات و سستى نمودن پس از فرصت، از حماقت و نادانى است»; (مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الاِْمْكَانِ، وَ الاَْنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَةِ). امام(عليه السلام) دو چيز را در اين جا نشانه حماقت و نادانى مى شمرد: نخست تعجيل كردن قبل از فراهم شدن امكانات است مثل اين كه كسى در فصل غوره كردن درختان انگور اصرار بر چيدن انگور داشته باشد كه نشانه نادانى است و ديگر اين كه وقتى فرصت ها فراهم مى شود سستى كند و به اصطلاح اين دست و آن دست نمايد تا فرصت از دست برود; فرصتى كه شايد هرگز بازنگردد اين هم نشانه بى خبرى و نادانى است. عاقل و دانا كسى است كه صبر كند و در انتظار فرصت باشد و هنگامى كه فرصت فراهم شد بدون فوت وقت دست به كار شود و به مقصود خود برسد. اين كار نشانه مديريت صحيح است. در روايات اسلامى در نكوهش عجله و شتاب بى مورد و همچنين نكوهش از دست دادن فرصت ها مطالب زيادى وارد شده است. ازجمله درباره عجله و شتاب بى مورد در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِنَّمَا أَهْلَكَ النَّاسَ الْعَجَلَةُ وَلَوْ أَنَّ النَّاسَ تَثَبَّتُوا لَمْ يهْلِكْ أَحَدٌ; مردم را عجله (بى جا) هلاك مى كند و اگر مردم در كارها درنگ مى كردند (و با آرامش و دقت كارها را انجام مى دادند) احدى هلاك نمى شد». https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب شگفتی های پزشکی در نهج البلاغه نویسنده: حسن رضا رضایی تبیین و تشریح برخی از «معجزات علمی» و پزشکی موجود در سخنان امام علی (ع) در «نهج البلاغه» موضوع این اثر می باشد که در موضوعات گوناگون سامان داده شده است. نویسنده پس از بیان کلیاتی پیرامون نهج البلاغه، امام علی (ع)، مفهوم شناسی طب و پزشکی، به گزاره های طبی نهج البلاغه، تاریخچه این علم، اهمیت علم از دیدگاه علی (ع) و هدف از بیان مطالب علمی در این کتاب را در مقدمه توضیح داده و در فصل اول به آفرینش انسان از خاک و مراحل گوناگون آن مانند خلقت از نطفه، مرحله علقه، مضغه، جنینی و مرگ پرداخته و در ادامه حواس انسان را مورد توجه قرار داده است. فصل چهارم به برخی اعضای بدن یعنی دستگاه تنفس، حلق، قلب و هماهنگی بین اعضاء و جوارح پرداخته و در بخش مربوط به بهداشت تغذیه، عسل، ممنوعیت شراب و ضررهای پرخوری را تشریح نموده است. در فصل مربوط به بهداشت جنسی، ضررهای مربوط به گناهان زنا، لواط و چشم چرانی ذکر گردیده و در پایان تحت عنوان سلامت به مواردی مانند وراثت و ژنتیک، تاثیر سرما و گرما بر بدن، رابطه بیماری وبا و آب و رابطه روح و جسم در بیماری پرداخته شده است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب سیمای پیامبر اکرم(ص) در نهج البلاغه نویسنده: عبدالمجید زهادت کمال‏جویى و زیبایى‏طلبى، فطرى هر انسانى است. ازاین‏رو، همه به دنبال اسوه مى‏گردند.نبى گرامى اسلام(ص) اسوه حسنه و الگوى مناسب براى همه انسان‏ها در همه عصرهاست. نویسنده محترم کوشیده تا سیماى این اسوه حسنه را از بیان امیرمؤمنان على(ع) در نهج‏البلاغه براى خوانندگان در چهار فصل: شخصیت نبى گرامى اسلام(ص)؛ بعثت پیامبر اکرم(ص)؛ پیامبر اکرم(ص)اسوه حسنه؛ رابطه امام على(ع) با رسول‏خدا(ص) ترسیم کند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
سلام و وقت بخیر جلد اول تا سوم در شرح کامل صحیفه سجادیه منتشر شد اگر مایل به تهیه کتاب با تخفیف مخصوص مولف ( ۳۵ در صد) برای خود یا هدیه به دوستان و کتابخانه های دانشکده ها یا حوزه های علمیه و... به نیت نشر معارف الهی سجادیه هستید ، با این شماره 09128367914تماس بگیرید ، قیمت با تخفیف مولف ۱۸۰۰۰۰۰ تومان، قیمت اصلی ۲۹۰۰۰۰۰ تومان، با احترام. دکتر امیر شیرزاد استاد دانشگاه خوارزمی
صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند! امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود اشاره به نكته مهمى مى كند كه در همه فعاليت هاى فردى و جمعى تأثيرگذار است، مى فرمايد: «شخص صبور (و با استقامت) پيروزى را از دست نخواهد داد، هرچند زمان طولانى بگذرد»; (لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ). حقيقت صبر همان استقامت است; استقامت در برابر موانع وصول به مقصد و پيمودن راه طولانى وصول به هدف و استقامت در برابر دردها و رنج ها و كار شكنى هاى اين و آن. تا چنين استقامتى در انسان نباشد به جايى نمى رسد، زيرا طبيعت زندگى دنيا اين است كه با مشكلات آميخته شده و غالباً در كنار گل ها خارهايى است و در كنار عسل ها نيش زنبورانى. تاريخ نيز بارها و بارها نشان داده است كه پيروزى ها در انتظار افراد بااستقامت و صبور است. قرآن مجيد بارها به اين حقيقت اشاره كرده; از جمله در داستان يوسف مى گويد: هنگامى كه برادران آمدند و او را شناختند پرده از راز خود برداشت و اين جمله را گفت: «(أَنَا يُوسُفُ وَهذَا أَخِى قَدْ مَنَّ اللهُ عَلَيْنَا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ); درباره بنى اسرائیل بعد از آنکه بر فرعونیان پیروز شدند فرمود: «(وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُوا یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الاَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِى بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِى إِسْرَائِیلَ بِمَا صَبَرُوا); و مشرق ها و مغرب هاى پربرکت زمین را به آن قوم که (زیر زنجیر ظلم و ستم) به ضعف کشانده شده بودند، واگذار کردیم; و وعده نیک پروردگارت بر بنى اسرائیل، به خاطر صبر و استقامتى که به خرج دادند، تحقق یافت».(اعراف۱۳۷) امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) در عبارت کوتاه ترى که از آن حضرت روایت شده مى فرماید: «اَلصَّبْرُ مِفْتاحُ الظَّفَرُ; صبر و استقامت کلید پیروزى است».(شرح نهج البلاغه ج۱) بهترین شاهد و گواه براى کلام امام(علیه السلام) مطالعه تاریخ گذشتگان است; در تمام رشته های علمى و صنعتى و سیاسى و اجتماعى کسانى پیروز شدند که از صبر و استقامت بیشترى برخوردار بودند، همان ها که بر مرکب صبر سوار شدند و به سوى مقصد تاختند و شاهد مقصود را در آغوش گرفتند. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب تبلیغ در نهج البلاغه در بستر نظرات نویسنده: دکتر بخشعلی قنبری امروزه اهمیت و ضرورت تبلیغ بر کسی پوشیده نیست و عقل و نقل به این امر گواهی می دهند؛ زیرا اگر تبلیغ سالم وجود نداشته باشد، حق پنهان می ماند و در لزوم پیروی از آن حجت بر آدمیان تمام نمی شود؛ از این روست که قرآن یکی از وظایف افراد جامعه را تبلیغ و انجام این کار را واجب کفایی می داند: «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و باید از میان شما گروهی [مردم را] به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادار و از زشتی بازدارند؛ و آنان همان رستگارانند» (آل عمران/ ۱۰۴). این آیه نشان می دهد که تبلیغ معروف، بخشی از خیرات و وظایف مومنان است... بسا این نظر مطرح شود که تبلیغ در عصر حاضر، مقوله ای جدید با شیوه های متعدد است و صاحب نظران، نظرات/ نظریه های بسیاری را در این حوزه مطرح کرده اند؛ با وجود این، آیا باز بررسی این مفهوم در نهج البلاغه توجیه دارد؟ جواب اینکه معنای پویایی و پویندگی متن هایی چون نهج البلاغه در آن است که بتوان آنها را با نیازها و نظرات جدید تطبیق داد و از دل آنها، نظریه های جدیدی را استخراج کرد؛ نگارش این اثر نیز در این راستاست. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
📢لبیک به حکم شرعی امام خامنه‌ای ▫️رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلی‌اش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛ شماره کارت:
6037998200000007
شماره شبا:
Ir320210000001000160000526
کد دستوری: * پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222
🔹۳- برای سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222
@irane_hamdel
حدود ۵٠ مرتبه واژه جهاد در نهج البلاغه به کار رفته است که این تعداد نشان از اهمیت موضوع دارد؛ در یک مورد از آنها،‌ امام علی(ع)در خطبه ٢٧ می فرمایند: «اما بعد فان الجهاد باب من ابواب الجنه» جهاد دری از درهای بهشت است. «فتح الله لخاصة اولیائه» این در را خدا برای اولیاء و دوستان خاصش باز گذاشته است. امیرالمومنین(ع)در خطبه ١٢٣ می فرماید:إِنَّ الْمَوْتَ طَالِبٌ حَثِیثٌ، لَا یَفُوتُهُ الْمُقِیمُ وَ لَا یُعْجِزُهُ الْهَارِبُ. إِنَّ أَکْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ، وَ الَّذِی نَفْسُ ابْنِ أَبِی طَالِبٍ بِیَدِهِ لَأَلْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّیْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ مِیتَةٍ عَلَی الْفِرَاشِ فِی غَیْرِ طَاعَةِ اللَّهِ. امام به نکته مهم و پرارزشی اشاره فرموده، می گوید : «همانا مرگ به سرعت در جستجوى شماست، آنها كه در نبرد مقاومت دارند، و آنها كه فرار مى كنند، هيچ كدام را از چنگال مرگ رهايى نيست و همانا گرامى ترين مرگها كشته شدن در راه خداست. سوگند به آن كس كه جان پسر ابو طالب در دست اوست، هزار ضربت شمشير بر من آسانتر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست. !».این تعبیر حکایت از عظمت مقام شهیدان و امر شهادت می کند تا آن جا که امام (علیه السلام) حاضر است هزار ضربه شمشیر را به جان بخرد ولی در بستر، به مرگ طبیعی نمیرد و این زبان قال یا حال همه مؤمنان مخلص و شجاع و پاک باختگان راه حق است. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
# معرفی کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه نویسنده: مهدیه عربی فر کتاب متشکل از پنج فصل کلیات و مفاهیم، جایگاه مباحث شهروندی در نهج البلاغه، بستر و مبانی شهروندی در نهج البلاغه، محتوا، عمق و نوع شهروندی از دیدگاه نهج البلاغه و گستره و غایت شهروندی در نهج البلاغه است./مخاطبان کتاب «مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه» در فصل نخست با مضامین مقدمه، مفهوم و تعریف شهروندی، گونه شناسی و طبقه بندی نظریات شهروندی، انتخاب و معرفی یک الگو از شهروندی، غایت شهروندی و عمق شهروندی آشنا می شوند./فصل دوم اثر حاضر به پیشینه و جایگاه شهروندی در جامعه اسلامی، حقوق شهروندان، وظایف شهروندان، پیشینه و جایگاه شهروندی در زمان خلفای راشدین، جایگاه مباحث سیاسی در نهج البلاغه و بررسی مفاهیم ناظر به شهروندی در نهج البلاغه توجه دارد./فصل سوم کتاب مفهوم و حقوق شهروندی در نهج البلاغه به موضوعاتی با عنوان های بستر شهروندی در نهج البلاغه، مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، رابطه شرایط اجتماعی در اندیشه شهروندی امام علی(ع)، منابع شناخت، اصل برابری انسان ها و دیدگاه امام علی(ع) درباره مشروعیت می پردازد./در فصل چهار این نوشتار مطالبی درباره محتوای شهروندی در نهج البلاغه، عمق شهروندی در نهج البلاغه و نوع شهروندی در نهج البلاغه عرضه می شوند./در فصل آخر کتاب هم درباره گستره شهروندی در نهج البلاغه، تساوی در انصاف، تساوی در تقسیم بیت المال، تساوی در برخورداری از فرصت ها، تساوی در اجرای قانون، مسوولیت دولت در قبال تمام طبقات جامعه، توصیه به پرهیز از امتیاز دادن به اطرافیان، توصیه به اجرای حق برای همه حتی نزدیکان و دوستان، نتیجه امتیاز دادن به اطرافیان، پرهیز از انحصارطلبی، پرهیز از تجاهل، غایت شهروندی در نهج البلاغه، برقراری عدالت، برقراری امنیت، برقرار رفاه و آسایش و تربیت برای زمینه سازی رشد و تعالی شهروندان سخن به میان می آید. https://eitaa.co/hamgamnahjolbalageh
فرصت کوتاهست، کوتاه تر از چیزی که آدمی گمان می کند. وقت آن است که انتخاب کنیم حواسمان باشد در طرف درست تاریخ بایستم مبادا دیر شود بعد از هیهات من الذله.... فرصت برای جبران وجود ندارد در سمت درست تاریخ باشیم اللهم عجل لولیک فرج شرح خطبه ۴۲ توجه فرماید https://ahlolbait.com/content/13464/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-42-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA