eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.7هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
101 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه ادمین: @hrmaghsoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 آیا کرونا با جابجایی و سفر مردم خطرناک‌تر می‌شود؟ 🔹این اینفوگراف کشورها رامبتنی بر این که نرخ جابجایی نیروی کار در آن‌ها تا چه اندازه است و این که نرخ ریکاوری کرونا چقدر است در چهار دسته طبقه‌بندی کرده است. 🔹 کشورهای با نرخ جابجایی بالا کشورهایی هستند که هر روزه نیروی کار در آن‌ها برای اشتغال از یک جا به جای دیگر سفر می‌کند. یعنی محل زندگی نیروی کار از محل کار آن‌ها جداست یا این که به طور کلی سفر به منظور اشتغال در این کشورها بسیار زیاد است. نرخ ریکاوری بالاتر هم به معنای آن است که مقاومت جامعه نسبت به ویروس بالاتر است. 🔹 همانگونه که دیده می‌شود، در میان کشورهای با نرخ جابجایی بالا، تنها ۳ کشور وجود دارد که مقاومت خوبی را در برابر کرونا نشان نداده است. که البته این سه کشور هم تقریبا در مرز کشورهای مقاوم قرار گرفته‌اند. 🔹 اما جالب‌تر این است که در میان کشورهایی که نرخ جابجایی و سفر کمی را دارند، ۱۲ کشور وجود دارد که با بحران مرگ و میر در کرونا مواجه شده‌اند. از جمله می‌توان به انگلستان اشاره کرد که بدترین وضعیت را دارد. 🔹 از سوی دیگر در میان کشورهای با نرخ جابجایی بالا، ۹ کشور بانضمام رژیم منحوس صهیونیستی دارای بیشترین سطح مقاومت در برابر کرونا هستند. 🔹 این اینفوگراف را البته وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نمی‌بیند یا شاید هم نخواهد ببیند. 🔹 اما ای کاش از کارهای علمی به جای کارهای سیاسی به عنوان منشأ تصمیم‌گیری در کشور استفاده می‌شد. با تشکر از آقای احسان ولدان که این اینفوگراف را برای بنده ارسال کردند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
دروغ را فقط يک متخصص می تواند به صورت يک حقيقت برای مردم جلوه دهد ، اما اينگونه متخصصان هرگز فيلسوف نمی شوند ، زيرا دنیای سياست به وجودشان بيشتر احتياج دارد! 👤ويل دورانت 🗞 @Ancients ⏳ 🗞 @Ancients ⏳
یه زمانی ۲۰۰۰ نفر کرونا میگرفتن ۲۰۰ نفر فوت می کردن. الان ۶۰۰۰ نفر کرونا میگیرن ۹۰ نفر فوت می کنن. چرا؟ ۱- مکانیسم‌های درمانی تفاوت کرده و در آن زمان داروهای نامناسب به مردم می دادند. ۲. تعداد تست‌ها بالا رفته ۳. ترس مردم کاهش پیدا کرده ۴. مردم ترجیح داده‌اند خودشان خودشان را درمان کنند. ۵. سایر موارد ۶. همه موارد ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
حاکمی را گفتند خزانه پر است و رعیت گرسنه. گفت: شکم مردم را گرسنه نگه‌داریم که شکم خزانه پر باشد؟ بدهید ایشان را به مساوات. وزیر برآشفت که "به‌مساوات" یعنی "به‌ظلم". باید به عدالت توزیع کنیم نه مساوات. حاضرین وزیر را گفتند تفاوتش در چیست؟ وزیر بر مبلی ابریشمی تکیه داد و بادی در غبغب انداخت و گفت: اگر به یک کارگر به اندازه یک بازرگان بدهیم گویی که بازرگان را تنبیه کرده‌ایم و کارگر را جَری... بازرگان اگر ابریشم نیاورد کارگر نمی‌تواند قالی ببافد و چون قالی نبافد دستمزدی نخواهد داشت و فقیرتر خواهد شد و باز باید به او بیشتر بدهیم تا از گرسنگی نمیرد. شکم فقرا هم که چاه ویل است و پر نمی‌شود! باید از خزانه به بازرگان‌ها بدهیم تا ابریشم بیشتری وارد کنند که قالی بیشتری بافته شود و کارگر بیشتری مشغول به کار گردد. آنگاه بازرگان سود بیشتری کرده و مالیات بیشتری می‌پردازد و از آن مالیات به فقرا خواهیم داد. درنتیجه بدون اینکه خزانه را خالی کنیم هم فقرا را سیر کرده‌ایم هم بازرگانان را راضی کرده‌ایم... انصاف از این ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند گفت سعدیا تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده‌ای. گفتم: آن شنیدستی که روزی تاجری در بیابانی بیفتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادار را یا قناعت پر کند یا خاک بر سر وزیر حاکم! القصه که معلوم شد وزیر در کار واردات ابریشم است و حاکم فریب او را نخورد و کیسه‌هایی که وزیر برای خزانه دوخته بود خالی ماند. حاکم گفت کیسه‌های طلا را بین مردم تقسیم کنید. استادی در مجلس بود. رو کرد به حاکم که ای حاکم! این کار تو غلط است. حاکم گفت تو بگو چرا؟ استاد گفت اگر طلا دست مردم بیفتد به بازار حمله می‌کنند و می‌خواهند بخرند و چون کالا در بازار کم می‌آید قیمت‌ها بالا می‌رود! حاکم سر را در جیب خود کرد و قدری سکه طلا بیرون آورد و استاد را داد! استاد فکر کرد صله است و تشکر کرد. حاکم او را گفت این طلاها را بستان و به طویله‌ای که در آن درس خواندی ببر و به ایشان بده. استاد گفت چرا؟ گفت حقا که خوب تربیتت کرده‌اند. سپس حاکم رو به دیگران کرد و گفت حرفی نیست؟ گفتند خیر. حاکم گفت پس به هر فرد سه کیسه طلا بدهید و اعلام کنید هر کس تولید کند سی کیسه دیگر به او می‌دهیم. مردم به بازار رفتند. برخی گندم خریدند و آرد کردند و نان پختند. هم برای رفع گرسنگی‌شان و هم برای فروش و کسب درآمد.‌ برخی هم گندم‌ها را بر سر زمین بردند و کاشتند. برخی ابریشم خریدند و قالی بافتند و برخی شروع به تولید ابریشم کردند. برخی هم که تولیدشان کم بود کارگر بیشتری استخدام کردند و تولیدشان را چندبرابر کردند. برخی هم سکه‌هایشان را با هم جمع کردند و قالی‌ها را به قیمت خریدند و بردند به بلاد غرب و شرق. خزانه هم دوباره با خمس و زکات تاجران و کشاورزان و صنعتگران پر شد و ضریب جینی هم پایین آمد...!!! خلاصه فقط سرِ وزیرِ بازرگان و استادِ نادان بی‌کلاه ماند. حاکم را گفتند: خزانه پر است و مردم سیر! حاکم به سجده افتاد و شکر نعمت گزارد! امضا: دلاوار ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
برنامه ثریا امشب با حضور پرفسور مسعود درخشان 💠 @Profderakhshan
🎯عدالتِ سرمایه داری یه جمله ای منسوب به بیل گیتس است که می گه;" اگر کسی فقیر بدنیا بیاید مقصر نیست اما اگر فقیر از دنیا برود خودش مقصر است" این جمله رو زیاد دیدم که تو شبکه های مجازی دست بدست کردن و به خیال خودشون از برابری فرصت ها و نقش اساسی انسان در کسب موفقیت, حمایت کردن. اما بقول معروف زهی خیال باطل... این حرف دقیقا در مقابل اون حرف منسوب به امیره که گفت "اگر کاخی ساخته شد در کنارش کوخی است " این حرف بیانگر اینه که; نظام اقتصادی یک نظام یکپارچه است و چیزی تحت عنوان برابری فرصت ها وجود نداره و اینجور نیست که دو نفر اگر یکی به جایی رسید حاصل تلاش خودش باشد و دیگری اگر موفق نبود مقصر خودش .. امروز یه مایه دار احمق (حماقت صفت ذاتیه این گروهه ) به یکی دیگه می گفت; به کارگر روزی 50 تا نمیدم که اینجوری کار کنه! اونکه احمق بود و حرف براش بیفایده, اما واسه شما میگم که شاید نسبت به اون جمله بیل گیتس سمپاتی دارین; اینکه اون سرمایه دار احمق, خیال کرده سهم کارگر ازون ساختمون روزی 50 تومنه و سهم خودش از کار اون نیروی کار, روزی یه تومن, این تقصیر نظام اقتصادی بیمار حاکم بر این کشوره.. اینکه تناسب بین سود حاصل از یک کار, که ازون به ثروت تعبیر میشه, چطور بین افراد شریک در اون پروژه, تقسیم بشه تا تهش نرسیم به یه شکاف طبقاتی رو باید از یک نظام اقتصادی منسجم خواست اگر امیر گفت "کاخ ساخته نمیشه مگر با وجود یک کوخ" یعنی اینکه تو یِ سرمایه دار احمق که از منابع انسانی و خدمات یه عده کارگر سود می بری, باید بدونی به ازای هر یک میلیون سودی که میبری, رقم زیادی از حق اون کارگر رو تو جیب خودت میذاری و این زالو صفتی تهش میشه فاصله و بلکه شکاف طبقاتی (لطفا انگ کمونیستی و چپی به متن نزن اگر سواد نداری) و جالب اینجاست که همین کارگر بدبخت که حقش رو خوردن, میاد تو شبکه های اجتماعی جمله ای رو از باب پز روشنفکری نشر میده که اون جمله رو سران چپاولگرِ سرمایه دار ساختن, تا تو ی کارگر, تو ذهنت مرورش کنی و وختی به وضع معیشتیت نگاه می کنی به خودت بگی; این تقصیر خودمه که اینجوریم, و اینجوری واسه سرمایه داریشون یه امنیت ایجاد کنن, امنیتی که جلوی جنبش هایی مثل وال استریت رو خواهد گرفت/ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔶 رسانه به‌مثابۀ ابزار قدرت؛ درآمدی بر فقه رسانه ✍️ دکتر علی سعیدی 🔹رویکرد علم اقتصاد به مسائل، کلان و حکومتی است. در نتیجه می‌توان این علم را علمی حکومتی دانست. ازاین‌رو علم اقتصاد، علمی هم‌عرض و هم موضوع با علم فقه است؛چراکه علم فقه نیز به تقسیم حقوق مختلف در جایگاه حاکمیتی می‌پردازد؛ براین اساس فقه رسانه و اقتصاد رسانه نیز در کشف بسته‌های حقوقی رسانه یکی هستند. 🔹موضوع «فقه رسانه» با «اقتصاد رسانه» یکی است و در هردوی این‌ها، ما به دنبال کشف بسته‌های حقوقی موجود در رسانه، مدل استفاده و مدیریت آن هستیم. فلذا ما در علم اقتصاد به‌دنبال تئوری اقتصادی هستیم که هم‌عرض آن در علم فقه فتوا و حکم را داریم و در «اقتصاد رسانه» ما به دنبال فهم ماهیت رسانه از منظر اقتصاد و حقوق اقتصادی حاصل از آن هستیم؛ حقوقی مانند حق مالکیت، مدیریت و دسترسی. 🔹رویکرد اقتصادی غالب در دانشگاه‌های ایران رویکرد «آمریکایی ـ انگلیسی» است. در این رویکرد تلاش می‌شود تا تمام کالاها به‌نوعی خصوصی‌سازی شود. در این رویکرد حتی مواهب عمومی و پول هم نوعی کالای خصوصی شمرده می‌شود؛ برای مثال وقتی شما می‌خواهید در زمین خود ساختمان چندطبقه بسازید، باید بابت هر طبقه مبلغی را به شهر‌داری پرداخت کنید و این یعنی شهرداری هوا را که یک موهبت عمومی است به‌عنوان یک کالای خصوصی به شما می‌فروشد. 🔹خصوصی‌سازی در اقتصاد امروز به مسئله رسانه نیز رسیده است و تقریباً تمام کتاب‌های اقتصاد رسانه، رسانه را یک کالای خصوصی قلمداد می‌کنند که قابلیت عرضه و تقاضا دارد؛ فلذا ما در دنیای امروز با صنعت رسانه یا صنعت محصولات فرهنگی مواجهیم. تمام محصولات رسانه‌ای در بازار عرضه می‌شود و به‌منزله‌ی یک کالای خصوصی خریدوفروش می‌شوند؛ ازاین‌رو امروز رسانه اعم از صنعت نشر، روزنامه، مجلات، سینما، خبررسانی و سایر فعالیت‌های رسانه‌ای در وهله اول یک فعالیت تجاری شناخته می‌شود تا مثلاً یک فعالیت رسانه‌ای با هدف فرهنگی یا سیاسی. بنابراین خصوصی‌سازی رسانه باعث دور شدن رسانه و رسانه‌چی از اهداف اصلی خود شده و آن را به راهی برای تجارت بدل کرده است. برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید 📌 http://public.qasd.ir/articles/548#start
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتماد ما به خدا بیشتر است یا به بازارگردانان بازار سرمایه؟ ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
وضعیت امروز در ایران 🔻 اوضاع امروز بازار بورس دقیقا همان چیزی است که باید باشد. آنچه قبلاً شاهد بودیم غیر طبیعی بود زیرا در وضعیت وخیم اقتصادی کنونی باید شاخص بورس کاهشی باشد تا با واقعیت اقتصاد همخوانی داشته باشد. 🔻کسی که گفت و ، مردم را در رابطه با رشد غیر واقعی و غیر منطقی بازارهای سرمایه دادند. 🔻این افراد به همراه تیم عملیات روانی و رسانه ای خود حداکثر را فدای حداقل کردند. 🔻 انتظاری از این بزرگواران نداریم اینها پای درس شخصی بزرگ شدند که گفت: اشکالی ندارد عده ای له شوند... 🔻اما انتظار میرود مردم بشناسند جریانی را که مسئولیت هشت سال مسئول بودن خود را نمی پذیرند و یقینا مسئولیت دعوت مردم به بورس را نخواهند پذیرفت. 📌در انتشار مطالب و معرفی کانال ما را یاری نمایید 🆔eitaa.com/economy_and_media
لینک تماشا و دریافت برنامه ثریا با حضور پرفسور درخشان telewebion.com/episode/2488578 💠 @Profderakhshan
⚡️قله حماقت! 🔸دو دانشمند روانشناس به نام‌های دانینگ (David Dunning) و کروگر(Justin Kruger) در نتیجه یک کار مطالعاتی به عنوان «بی مهارتی و بی‌خبری از آن» بر این امر تاکید کردند که افراد وقتی کمتر می‌دانند این امکان وجود دارد که دچار توهمِ بیشتر دانستن شوند! 🔸 امکان دارد با شخصیت‌هایی رو به رو شویم که در حوزه‌های مختلف سیاسی،، فرهنگی، ، ، آموزش و ... خیلی اطلاعات سطحی دارند ولی در تمام این حوزه‌ها با اعتماد به نفس بالایی اظهار نظر می‌کنند؛ به عبارت دیگر «خطرناک‌ترین فرد کسی است که تنها یک کتاب خوانده باشد» 🔸نمودار بالا نشان می‌دهد که پس از شروع هر کاری، افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی کاستی‌های خود را نشناخته و درنتیجه، احساس برتری می‌کنند. این‌گونه افراد، در نقطه حداکثری نمودار قرار دارند. 🔸در حوزه‌های اقتصادی و نیز این سوگیری شناختی و رفتاری وجود دارد کم نیستند افرادی که با زندگی می کنند؛ تخصص ندارند اما فکر می کنند متخصص‌اند! 🔸افراد مختلف هرگاه در ابتدا می‌گویند من صد در صد می‌توانم یک کار را انجام بدهم معمولاً موفق نمی‌شوند! 🔸در حوزه‌های مختلف ، آموزشی علمی و... انسان با ذکاوت صبور و جوینده دانش به دور از هیاهوی تبلیغاتی به سرعت قله حماقت و دره نا امیدی را سپری می کند؛ او با استفاده از تکنیک خِرَد جمعی به سمت افق روشن پیش می رود؛ اما آهسته و پیوسته! رمز موفقیت نه در و خودبرتربینی، بلکه در استقامت است. با استقامت، تلاش و تخصص می توان قله را فتح کرد! eitaa.com/economy_and_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی رحمت‌الله‌علیه: اگر وضع به همان منوال خان خانی و بورس بازی و زمین‌خواری بماند که باز یک طبقه اشراف بدون رسیدگی به وضعشان، که غالباً بر خلاف موازین شرعیه است، در اروپا به عیش و عشرت مشغول و یک طبقه عظیم فقرا برای آنان- بر خلاف موازین- کار کنند و با فقر و فاقه زندگی کنند، برای حکومت اسلام و اسلام و قانون اساسی باید فاتحه خواند. ۲۵بهمن۶۰ 💠 @Profderakhshan
📌 دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام‌صادق«علیه‌السلام» با همکاری مؤسسه احیاگران مسیر قصد برگزار می‌کند: ♦️ کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در اقتصاد ♦️ مدرسین: ✅ دکتر روح الله رحمانی (رئیس هیئت مدیره دیجی‌کالانکست) ✅ احسان ولدان (پژوهشگر حوزه طراحی بازار) زمان: 🗓 شنبه 11 بهمن‌ماه 1399 ⏰ ساعت 15 الی 17:30 لینک جلسه: 👉 https://vc.isu.ac.ir/ch/economicworkshops 📬 ما را در کانال کارگاه دنبال کنید: 🆔 https://ble.ir/mdworkshops ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
رابطه جعلی: حسین عباسی فر، پژوهشگر اقتصادی در کشور ما اول، سرمایه‌داران (و به تعبیر قرآن طبقه مترفین) با هدف "کسب سود بادآورده" اختلالی در یکی از بازارها (مثل زمین و مسکن و ارز و طلا و...) بوجود می‌آورند. به این صورت که پول زیادی در آن بازار تزریق می‌کنند. با این تزریق تقاضا در آن بازار زیاد شده و قیمت هم بالا می‌رود. به محض اینکه تا حد مناسبی قیمت‌ها بالارفت آن افراد آنچه خریده بودند را می‌فروشند. با فروش ایشان عرضه به صورت تصاعدی بالا می‌رود و قیمت سقوط می‌کند یا نهایتا ثابت می‌‌ماند و آن بازار در رکود می‌رود. اتفاقی که می‌افتد این است: بالارفتن قیمت‌ها ضرر کردن عده بسیاری که در قیمت بالا خریدند و یا مجبورند بخرند سود کردن عده‌ای معدود در زمان بسیار کوتاه عده‌ای بسیار زیادی هم این وسط فکر می‌کنند سود کردند اما هیچ تفاوتی در زندگی آنها رخ نداده است. آنها که مثلا یک خانه داشتند و اکنون هم همان یک خانه را دارند اما قیمتش روی کاغذ بالاتر رفته. در حقیقت تورم فقط و فقط نتیجه سوداگری کسانی‌ست که سودشان در گران شدن کالاها و خدمات عموما سرمایه‌ای‌ست. اینها را گفتم که عرض کنم کجای این معادله نقدینگی‌ست؟ بله. اگر نقدینگی خلق شود و به دست اینها بیفتد این کار را بیش تر انجام می‌دهند. اما این انحراف از مسیر است. ربطی به اصل نقدینگی ندارد. شما همین پول را ببر در تولید. مردم تولید را افزایش دهند. عرضه زیاد شود.قیمت‌ها بالا می‌رود یا پایین؟ مثل این است که بگوئیم برای اینکه علف هرز زیاد نشود آب را قطع کنیم خب مسیر آب به سمت درختان را اصلاح کنید. کاری کنید که آب پای درخت برود. چرا آب را قطع می‌کنید؟ از آن طرف مردم قدرت خرید هم ندارند. تقاضا کم می‌شود تولید هم کم می‌شود. یعنی این کاهش تقاضا باعث نمی‌شود قیمت پایین بیاید. فقط سبب رکود می‌شود. که همان رکود تورمی‌ست. پس باز هم ربطی به نقدینگی ندارد و اتفاقا این مساله کاملا برعکس‌ست حالا مجلس و دولت ما می‌آید برای کمک به مردم یک کار خوبی انجام می‌دهد. آن‌هم اینکه قدرت خرید مردم را که توسط سرمایه‌داران کاهش پیدا کرده افزایش می‌دهد تا زیر خط فقر نمانند و ابتدائیات زندگی را داشته باشند. نقدینگی در جامعه افزایش پیدا می‌کند. اما داستان از اینجا شروع می‌شود. برخی اقتصاددان‌های بی‌سواد اینجا می‌گویند چون نقدینگی بالا رفته تورم ایجاد شده است. در صورتی که دارند شیپور را از سر گشادش می‌زنند. قصه مرغ و تخم‌مرغ معروف نیست. قصه کاملا مشخص است از کجا آب می‌خورد. از حرص و طمع اغنیاء که خداوند متعال فرمود: ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی. طغیان طبقه ملأ و مترفین با نظریه مقداری پول نظام سرمایه‌دادی توجیه می‌شود. توسط اساتید غربزده و مشاوران مسئولین دولتی و با ابزار ساینس و رسانه.اینجاست که شهوت زر و زور و علم و رسانه با هم جمع می‌شوند برای کسب متاع بیشتری از این دنیای فانی. مردم را هم می‌ترسانند که حقشان را بگیرند. چرا؟ چون اگر حقشان را بگیرند تورم ایجاد می‌شود. چون می‌روند نان می‌خرند و گران می‌شود. و در نتیجه مهم‌ترین توصیه مسئولین به مردم این است که نخرید! ...(ادامه‌دارد) ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
بهمن‌ماه شبِ عید تولیدکننده‌هاست! روزی ۴ ساعت قطعی برق اکثر شهرک‌های صنعتی کشور در بهمن‌ماه یعنی چه؟ دیگه باید به چه زبونی بگن تولیدی رو ببندید و برید؟؟؟ با #مالیات ؟ با #بیمه ؟ با #کرونا تعطیل نشدید ؟ با قطعی #برق شاید کلکتون کنده شه 👌 #مصائب_تولید #حسین_زمانی_میقان @hzamanim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر سعید محمد :نباید اجازه حذف ایران از مسیر ترانزیتی منطقه را بدهیم. 🔹از ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن کشور ۴ هزار کیلومتر حاصل کار قرارگاه خاتم بوده.. 👌دولت جوان حزب‌اللهی ✅کانال حامیان سردار محمد👇 https://eitaa.com/joinchat/1635647570C3725f53a3d
🎬پخش مستند تلویزیونی«تکیه گاه» 📽در آستانه دهه مبارک فجر، مستند «تکیه گاه» به تهیه کنندگی حامد توکلیان و کارگردانی داود جلیلی جمعه ۱۰ بهمن ماه از شبکه یک پخش می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه یک سیما، «تکیه گاه» روایتی از نقش علماء دینی در صیانت از استقلال ملی و اقتصاد داخلی ایران در بستر تاریخ است. 📹این مستند پژوهش محور، علاوه بر پاسداشت پیوند تاریخی روحانیت و مردم در نفی سلطه بیگانه، به نقش علما در ساقط شدن قراردادهای ننگین دوره قاجار و پهلوی اول پرداخته است که بخش هایی از آن بازسازی شده و بخش هایی نیز با استفاده از آرشیو عکس‌ها و اسناد تولید شده است. 🔸️«تکیه گاه» از تولیدات الگویی اداره کل پژوهش های اسلامی صدا و سیما است که ۱۹ آذر ماه با حضور مجید زین العابدین مدیر شبکه یک سیما و مدیرکل وقت پژوهش‌های اسلامی صداوسيما رونمایی شده بود. ⏰مستند «تکیه گاه» جمعه ۱۰ بهمن ماه پس از سریال «روزهای ابدی» روی آنتن می رود. ✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🆔 @emh_ismc_ir
در شرایطی که دغدغه اصلی رسانه های چپ و راست، غسال مرحوم استاد مصباح و سیلی زده یا نزده یک نماینده مجلس است، چندان امیدی به حل مسائل اقتصادی مردم ندارم... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و بنّائی را تصور کن: معماری متاثر از فرهنگها و ارزشها در سبک های مختلفی شکل می گیرد. مهندسیِ طرح معماری های اصفهان صفوی با روم باستان یا رم کاتولیک تفاوت چشمگیر دارد. اما در همه بنّائی هست که از مصالح تقریبا مشابه آن معماری را مجسم کرده است. اینکه مستدیر و گنبد بسازد یا مکعب و تیز از سبک معماری فرمان گرفته است. با کمی تسامح "مکتب اقتصادی" و "علم اقتصاد" نزدیک به چنین رابطه ای دارند(۱) 🛅مثلا: آیا "درجات علمی"، "جایگاه اجتماعی فرد"، "میزان مفید بودن او" و ارزشهایی مثل اینها؛ درجامعه "کالا" شوند یا خیر؟! یعنی، "ارزش مبادله ای" و "قابل قیمت گذاری" شوند یا "ارزش ذاتی و طبیعی و غیر مبادله ای" باشند؟! پاسخ به این سئؤال، "اقتصادی" نیست؛ "مکتبی" است. مکتب های مختلف براساس ارزشها و "بایسته ها"یشان جواب های متعدد بدان می دهند. 🔹اگر مکتب اقتصادی ای بدان پاسخ مثبت داد؛ برای "هر سطح علمی" و "هرجایگاه اجتماعی" و "هر درجه فایده مندی" ؛ ارزش ریالی و دلاری درنظر می گیرد! طبعا تفاوت حقوق و مزایای فاحش شکل می گیرد. اقتصاددان و کارشناس بودجه هم مثل بنّاء محل این منابع را در ثروت ملی معلوم می کند و برای مازاد این دستمزد و مزایا در اقتصاد کشور جاهایی مثل بازار پولی و مالی(بانک و بورس) پیشنهاد می کند.و... 🔸اما اگر مکتب اقتصادی ای به آن سؤال پاسخ منفی داد و آن ارزشها را غیر مبادله ای دید؛ تبعاً ریال و دلار را برای نان و نیازهای معیشت تعریف می کند. شکم و خورد و خوراک و نیازهای معاش نیروی بدنی جامعه فرق فاحشی با نیروی فکری اش نمی کند پس ریال و دلار متناظر با سرانه تجویز میشود و حقوق و مزایای نسبتا نزدیک به هم شکل می گیرد. پایگاه اجتماعی و ارزش واقعی برخی صنوف بیشتر می ماند اما ریالی و دلاری مابه ازاء نمی گیرد.(۲) اقتصاددان و کارشناس مالی باید محل این حقوق نزدیک به هم را مشخص و راه بهتر جذب مازاد آن در اقتصاد کشور را معین کند. ☑️ پروفسور درخشان چه می گوید؟! رویکرد اصلی ایشان یک رویکرد مکتبی است. "تغییر چارچوب های سرمایه داری" را نشان گرفته است نه "تغییر در چارچوب های سرمایه داری"(که اقتصاددانان سرمایه داری متصدی اش هستند). تغییر چارچوب، مثل تغییر ساختار دستمزدها، منع بانک خصوصی و بازار سکه و ارز و... 🔅ایده جسورانه ایشان برای برون رفت از بحران رکودی که با تحریم و کرونا تشدید شده است چیست؟ ❗️: تحریک جانب تقاضا با افزایش قدرت خرید توده مردم به ویژه طبقات محروم.⬅️نتیجه می دهد تحرّک جانب عرضه و تولید با اتکای داخلی. ❓منبع مالی برای افزایش قدرت خرید عموم مردم بخصوص طبقات پایین کجاست؟! ❗️جواب ایشان: تراشیدن حقوق و مزایای بالای دولتی و ریختن آن به حقوق های پایین کارمندی و کارگری(در شرکتهای دولتی)+تخصیص بخشی از آن در یک صندوق برای کمک به بنگاه های کوچک تولیدی آسیب دیده از بحران! 💲محاسبه: دولت بیش از ۲میلیون و۳۰۰هزار نفر کارمند وکارگر دارد. حقوق و مزایای اینان(با تفاوتهای فاحش از هم) ۴۰۸هزار میلیارد تومان برابر با ۶۴٪بودجه است! میانگین حقوق ومزایای کارکنان دولت با این عدد میشود: ۱۴میلیون تومان در ماه! که واضح است بسیاری از کارکنان دولت زیر این رقم می گیرند و در مقابل مدیران و کارکنان برخی بخشها بسیار بیشتر از این رقم درآمد دارند. قانون رسماً ۷برابر کمترین حقوق را مجوز داده است؛ نجومی ها پیش کش! طبق ایده یکسان سازی حقوق ایشان، اگر به هر یک از کارکنان ۱۰میلیون داده شود،۲۸۵هزارمیلیارد از بودجه هزینه میشود و ۱۲۳هزار میلیارد صرفه میشود (با کسر از ۴۰۸ هزار میلیاردقبل). آن حقوق ده میلیونی به همه کارکنان موجب افزایش قدرت خرید این ۲میلیون و تحریک تقاضا میشود و با واسطه، رونق تولید صنایع مصرفی را موجب میشود. این رقم مازاد(۱۲۳هزار میلیارد) هم برای کمک به بنگاه های کوچک اختصاص می یابد و باز موجب جهش تولید می شود.(۳) این ایده های مردمی درون مکتب اقتصادی مقبول جامعه، با ویرایش های عالمانه دیگر لازم است؛ بخصوص وقتی درجانب مقابل، برای بورس بازی و تئوریزه سفته بازی و رانت های ارزی و توجیه سیاست های اقتصادی، عده ای کارشناسی بذل می کنند! پاورقی: ۱. می دانم تشبیه خالی از مناقشه نیست از باب تقریب به ذهن برای مخاطب عام است. نظرات درباره علم دینی و اقتصاد اسلامی مجال خود را می خواهد. ۲.تقریری از این نظر را در بیان متفکر شهید مطهری بخوانید:مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹و۵۰۰ ۳.خود را صالح برای ارزیابی ایده ایشان نمی دانم و اینجا فقط قصد طرح آن برای ارزیابی متخصصان است. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۱/۸ ☑️ @m_ghanbarian
دکتر حمیدرضا مقصودی
🗣اقتصاددان وقتی به نفع عموم مردم ایده پردازی نمی کند؛ برای کانون های ثروت می کند! 💠رابطه معماری و ب
احسنت بر استاد قنبریان. انشاءالله متنی را در تاید نظر این دو استاد بزرگوار (استاد درخشان و استاد قنبریان) خواهم نگاشت.
💠 مفهومِ مبارزه ی تمدنی و ضرورت آن 🔻اگر سطح مبارزه به مقیاس تمدنی ارتقا پیدا نکند حذف خواهیم شد... 🔻امام خمینی (ره) : اگر وضع به همان منوال خان خانی و بازی و زمین‌خواری بماند که باز یک طبقه اشراف بدون رسیدگی به وضعشان، که غالباً بر خلاف موازین شرعیه است، در اروپا به عیش و عشرت مشغول و یک طبقه عظیم فقرا برای آنان- بر خلاف موازین- کار کنند و با فقر و فاقه زندگی کنند، برای حکومت اسلام و اسلام و قانون اساسی باید فاتحه خواند. 🔻آیت الله میرباقری: اگر سطح مبارزه خود با دشمن را به سطح ارتقاء ندهیم دشمن با تمدن خویش ما را حذف خواهد کرد. 💠 پی نوشت: مبارزه ی تمدنی یعنی پس از مرحله ی انقلاب سیاسی، نظامات اقتصادی و طبی و تربیتی و معماری و... دشمن را نپیذیریم و خود مدل جایگزین پیشنهاد بدهیم؛ اگر این نطامات را بپذیریم کما فی الحال خطر حذف ما و هویت ما وجود دارد. 🌐 @jahanepasakorona
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: اگر این سوره (قارعه) بر كسی كه بیكار شده و كالایش كساد شده آویخته شود، خداوند متعال به كالایش رونق می­بخشد و گشایش در كار را بهره او می گرداند. همچنین، هر كسی كه پیوسته این سوره را بخواند، به اذن خداوند متعال این سوره در كارش گشایش ایجاد می­كند. منبع: تفسیر برهان ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi