برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
🔴جسارت ترک عادت
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ترک عادت کاری بسیار دشوار است؛ به همین دلیل افرادی که توانایی ترک عادتهای فکری و عملی را دارند، بسیار انگشتشمارند.
متأسفانه اکثر آدمیان حتی جرئت و جسارت دور ریختن ابزارها و وسایل زاید و بلااستفاده خود را هم ندارند؛ چه رسد به دور ریختن و دلکندن از عادتهای غلطی که سالهای سال با آنها زندگی کردهاند.
به تعبیر یکی از نویسندگان ایتالیایی:
«عادت بیرحمترین سم درون دنیاست!
چون آرومآروم تویِ مغز آدم میره و تا به خودت بجنبی میبینی که با تمام گوشت و پوست اسیرش شدی ...»
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از اندیشکده قصد
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی
🔻 با محوریت کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی
📌با توجه به درخواست شما عزیزان
موضوع جلسه پنجم: جنگ شناختی اقتصادی۲
🔹 با حضور: استاد حسین عباسی فر، پژوهشگر اقتصاد و رسانه @h_abasifar
⏰ زمان: پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
@qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
9.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوبله طنز تلخ #کاتفادر درباره وضعیت خودرو در بورس کالا 😐
ما به درست و غلط بودن این حرکت کاری نداریم. چیزی که مهمه اینه که ماشین ۳۰۰ میلیونی که خودش ۱۰۰ میلیونی بوده، چجوری شده ۷۰۰ میلیون؟ حالا چه توی بورس چه بازار چه هر جای کوفتیه دیگه!
کات فادر اومده ایتا😎
دوبلههای فانشو از دست نده
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4282777713Ccd7eda3e91
دکتر حمیدرضا مقصودی
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند: 💢 سلسله نشستهای علمی اقتصادی 🔻 ب
🔴اطلاعیه
با توجه به تغییر برنامه استاد عباسی فرد
زمان برگزاری این نشست به
ساعت ۱۶، فردا ۲۱ بهمن ماه 1401
تغییر پیدا کرد.
روابط عمومی اندیشکده قصد
@qasdway رسانه اقتصادی قصد💠
19.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تهران مغازه هیزمفروشی داره؟!
➕در این دوربین مخفی یک توریست در خیابانهای تهران قدم میزند و از مردم سراغ مغازه هیزم فروشی میگیرد.
💠خداقوت به شبکه نسیم بابت تولید این کلیپ🌷
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
موسسه رند گزارش داده که قیمت هر ویال انسولین در آمریکا ۸ برابر کاناداست (آمریکا= ۹۸.۷ دلار- کانادا= ۱۲دلار). آمریکا و کانادا ۸۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک دارند. چرا کانادا برای مبارزه با قاچاق انسولین به همسایه، قیمتهای این داروی حیاتی را تعدیل نمیکند؟!
پاسخ روشن است. فقط در ایران است که اقتصاددانان نئولیبرال، گرانسازی را برای جلوگیری از قاچاق تجویز میکنند. میگویند کالاها را برای ملت خود گران کنیم، تورم ایجاد کنیم، تا قاچاق صورت نگیرد. این فرآیند گرانسازی البته تمامی ندارد. وقتی ارزش پول ملی در اثر تورم ناشی از گرانسازی کاهش یافت، دوباره قاچاق بهصرفه میشود و باز باید گران کرد و این داستان ادامه دارد...
@syjebraily
آمار رسمی و واقعیات اقتصاد ایران میگویند که جهانیسازیِجعلی و دلاریزه کردن صنایع مادر عامل تورم و دور باطل کاهش ارزش ریال شده، اما حاکمیت رسانهای زرد لیبرال در ایران مدام #آدرس_غلط نقدینگی را تَکرار میکنند
#نه_به_نئولیبرالیسم
@hzamanim
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷)
🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی دیگر از قواعد زیست فیلسوفانه مثبتاندیشی است. فیلسوفان حتی در سختترین شرایط و تاریکترین فضاها، امیدها و نورها را میبینند و خوبیها را بزرگنمایی میکنند و اصالت میدهند.
توضیح آنکه
دربارة يک موضوع واحد ممکن است دو نگرش و نگاه کاملاً متضاد وجود داشته باشد و هر دو هم فی نفسه درست باشند؛ اما يکي «نيروکُش» و ديگري «نيروبخش»؛ يکي «مرگآور» و ديگري «حياتبخش». با ديدن گلي که بر شاخههاي پر خار روييده است، ميتوان گفت:
«چه دنياي بدي! حتي «شاخههاي گل» هم خار دارند!» این نوع نگاه فی نفسه درست است. حافظ هم میگفت:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج
فکر معقول بفرما گل بیخار کجاست
اما با دیدن همان گل، این نگاه را هم میتوان داشت که:
«چه دنياي زيبايي حتي «شاخههاي پر خار» هم گل دارند!»
هر دو سخن به نوبة خود درستاند؛ اما
اولاً، دريچة نگاه متفاوت است؛ نگرش آنها به عالم و آدم متفاوت است
و ثانياً، نتيجه و آثار اين دو نوع نگاه هم بسيار متفاوت است.
#فلسفه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴قواعد زیست فیلسوفانه(۷) 🔶برجستهسازی خوبیها و مثبتاندیشی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــ
اقتصاد امروز ما تشنه این نگاه است.
این آپارتمان ها رو که دیدم با خودم گفتم:
ما
پردیسان
طبقه ۵
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بیداری ملت
865.1K
✅ تکلیف ما انقلابیها
✅ از رای به رئیسی سرخورده شدید؟
✅ تفاوت ما با اصلاحطلبها در چیست؟
#اصل۲۷
#بند_ب
🎙 ۲۲ بهمن با شعار #نه_به_نئولیبرالیسم به خیابانها خواهیم آمد.
#آری_به_جمهوری_اسلامی_ایران
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat