eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
9.9هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
103 فایل
اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر حمیدرضا مقصودی
677.2K
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
اون جوامعی که سفره افطار ندارن دقیقا از چی لذت می برن؟ ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از احمد نبویان
🔹 عامل تورم چیه؟ قیمت ارز؟ ▪️نه ربطی نداره! 🔹قیمت نفت؟ ▪️اصلا! 🔹 قیمت‌گذاری دلاری محصولات داخلی؟ ▪️اونکه امکان نداره! 🔹پس چی؟ ▪️فقط و فقط نقدینگی!!!! 🔹آها منظورت اینه که پولی که بانک‌های خصوصی خلق می‌کنن و میبرن توی مال‌سازی و سفته‌بازی و دلال‌بازی توی بازار مسکن و ارز و طلا، باعث افزایش تورم میشه، مگه نه؟ ▪️نه اونم که ببین ... یعنی ... شاید ... باید بررسی بشه ... 🔹 خب پس کدوم نقدینگی عامل تورمه؟ ▪️ جیب مردم، سفره مردم، شکم مردم، سفرهای مردم، تفریح مردم، دستمزد زیادی کارگر، حقوق زیاد کارمند و ... 🔹خب حالا راهکار؟ 👈 و و 💠 احمد نبویان 👈 عضو شوید 🇮🇷@ahmad_nabavian🇮🇷
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴هنرهای بی‌کلام انتقال پیام‌ ✍️احمدحسین شریفی 🔸معماری، شهرسازی، مد، مدل‌، اسباب‌بازی‌ و موسیقی‌ از مهم‌ترین ابزارها و هنرهای فرهنگ‌سازند. اینها همگی از هنرهای بی‌کلام انتقال پیام‌اند. غیرمستقیم پیام‌های مثبت یا منفی خود را به عمق جان مخاطبان رسوخ می‌دهند و نگرش و بینش آنان را به جامعه و فرهنگ و فلسفه زندگی تغییر می‌دهند. 🔸مع‌الاسف متصدیان فکر و فرهنگ در جامعه ما در چند دهه گذشته نسبت به تأثیر «پایدار» و «قطعی» این امور در تغییرات فرهنگی غفلت کرده‌اند. و بیشتر تمرکز خود را متوجه «فرهنگ‌سازی گفتاری و نوشتاری» کرده‌اند! غافل از اینکه تبلیغ گفتاری و نوشتاری ارزش‌ها زمانی اثرگذار است که افزون بر «فضاسازی فرهنگی» مناسب، «ساختارهای اجتماعی و فرهنگی متناسب» با آنها را نیز طراحی کرده باشیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
بله. معماری اسلامی. همین امروز. این ساختمان در حال ساخت است. با اصول معماری اسلامی. با اندرونی و بیرونی. با تفکر بر جهت آفتاب. با باغ مثمر. با حمام سنتی و مطبخ مستقل. بر روی جنس آجر و کاشی به طور جد تفکر شده. درب های چوبی و نورگیر و هشتی و ... معماری اسلامی واقعا یک فلسفه است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
مغالطه قیمت خودروی دسته دوم! در رسانه‌ها دائما اعداد مختلفی درباره مقایسه قیمت خودروها در ایران با خارج از کشور بویژه دبی منتشر میگردد. در صدر این ماجرا جناب رشیدی کوچی از نمایندگان مجلس استان فارس قرار دارد که دائما اعداد و ارقام نادرست و عجیبی را مطرح می‌نماید که هربار بنا بر تقاضای مخاطبین محترم، اعداد واقعی قیمت خودروها منتشر میگردد. مقایسه صحیح قیمت‌ها برای رسیدن به حقیقت و مطالبه درست بدین شرح است که یا باید قیمت کارخانه یا MSRP خودروها در کشور مبدا مورد مقایسه قرار گیرد که در این قیمت می‌توان عملکرد مستقیم خودروسازی و سیاست‌های صنعتی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و یا قیمت بازاری مصرف کننده نهایی یا Market Avr صفر یا کارکرده، مقایسه گردد که این قیمت نشان‌دهنده میزان تقارن و تعادل عرضه و تقاضای خودروی مورد نظر در کشور بوده و داده‌ای درباره عملکرد شرکت خودروسازی یا سیاست صنعتی کشور به طور مستقیم نمیدهد اما از شرایط اقتصاد کلان کشور اثرپذیر است و میزان تفاوت آن در کشورهای مختلف بستگی مستقیم به نرخ تبدیل ارز، قدرت خرید عمومی مردم و میزان عرضه و میزان تقاضا دارد. برای مثال تفاوت قیمت خودروی کارکرده پورشه ماکان در امارات و ایران نشانه تقاضای بسیار بالاتر این خودرو در ایران نسبت به امارات است. اما باید دانست اساسا این آدرس غلط مافیای خودرو به نفع بچه پولدارهاست و اساسا قیمت خودروی دبی با عرضه فقط ۱۵۰هزار خودرو قادر به تقاضای ۸میلیونی داخل کشور نیست و فقط باعث تشدید گرانی و هدررفت منابع ارزی به نفع گروه خاصی از جامعه میگردد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
🔸این مبلغ را نذر شما کردم🔸 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر 🔹 مدتی بعد از آنکه پدر امامت جمعه را رها کردند، در قم رحل اقامت گزیدند. متاسفانه بعضاً هم تنها بودند! گاه گداری من و بچه ها سری می زدیم ... به واسطه ی بیماری ای که داشتند رژیم غذایی سختی هم گرفته بودند و مثلاً بین گوشتها فقط مجاز به خوردن شکمبه گوسفند بودند بلکه مداومت به آن مانند یک دارو . خب شکمبه ها را هم به جهت ارزان تر شدن و هم به جهت تمایل شخصیشان، پاک نکرده می گرفتند و خودشان پاک می کردند. از نیمه های شب چند ساعتی به حمام زیر زمین میرفتند و آنها رو خوبِ خوب تمیز می کردند و بار می گذاشتند و صبح، چنانچه همچو منی مهمانشان بود، با هم می خوردیم ... 🔹 در این ایام، اموراتشان هم نوعاً از سخنرانی هایی که دعوت می شدند می گذشت. پاکت سخنرانی را هم در جیب بالای قبایشان می گذاشتند. من هم به رسم فضولی، بعضاً پاکت را چک می کردم تا ببینم وسعت دخل و خرج به چه میزان است؟ این بار در پاکت فقط یک تراول پنجاهی بود و میبایست تا سخنرانی بعدی با همین مبلغ مدیریت میکردیم ... بماند. 🔹یک روز صبح گفتند: فردا جلسۀ کمیسیون خبرگان دارم و می‌خواهم یک حمام اساسی بروم. تو هم میای؟! اول استقبال نکردم ... بعد ادامه دادند، در یکی از کوچه های فرعی گذر خان، یک حمام عمومی قدیمی هست. قبلاً یکبار تنهایی رفتم؛ خوب دَم می شود، دلاک کار بلدی هم دارد. احساس کردم تنهایی سختشان است که بروند؛ پذیرفتم همراهیشان کنم. بقچه ای از حوله، لباس و صابون فله‌ای با خود بردیم. وقتی وارد شدیم، روی در نوشته بود: «هزینه هر نفر، دو هزار و پانصد تومان». پیش قدم شدم و حساب کردم. پدر راست می گفت. آنچنان حمام دم داشت که گویی به سونای بخار رفته ایم. دلاک پیرِ کار بلد هم روی هر نفر قریب نیم ساعت تا سه ربع ساعت وقت می گذاشت! حمام خیلی خیلی خوبی بود. آدم واقعاً احساس سبکی و نشاط میکرد. 🔹 در وقت خارج شدن، دم در به من گفتند انعام دلاک را حساب کردی؟ گفتم نه! گفتند: صدایش کن. پیرمرد را صدا کردم آمد. پدر دست در جیب کرد و همان پاکت تراول پنجاهی را به او داد! او تراول را گرفت، بوسید، بر چشم گذاشت و نگاهی به بالا کرد و رفت. من هاج و واج و متعجب به پدر نگاه می کردم. گفتم زیاد ندادید؟ گفتند نه! بعد مکث کردند و گفتند: مگر چقدر بود؟ گفتم پنجاه تومان؛ و این هر آنچه بود که در پاکت داشتید! نگاهی تیز و تند کردند. پنج یا پنجاه؟ پنجاه!! نچ ریزی گفتند و برگشتند بسمت حمام. چند قدم نرفته، توقف کردند، برگشتند نگاهی به بالا کردند، بعد به سمت من آمدند. گفتند: «دیگه امیدوار شده، نمیشه کاریش کرد، بریم» 🔹 وارد گذر خان شدیم به فکر مخارج تا شب بودم. هنوز چند دقیقه ای نگذشته بود که کسی از حجره‌ای با لهجه غلیظ اصفهانی بلند داد زد: «حَجا آقا! حَجا آقا! خودش را دوان دوان بما رساند و رو به من کرد و گفت: «آقای حائری شیرازی هستند؟» گفتم: بله. گفت: «حاج آقا یه دقه صبر کنید»! رفت و از میز دکان، پاکتی آورد و به پدر داد. پدر با نگاهی تند گفت: «من وجوهات نمی گیرم!» گفت: «وجوهات نیست، نذر است». گفتند: «نذر؟» گفت: «دیروز برای باری که داشتم، در گمرک مرز اشکالی پیش آمد. شما همان موقع در شبکه قرآن مشغول صحبت بودید. مال، خراب شدنی بود. نگاهی به بالا کردم که اگر مشکل همین الان حل شود، مبلغی را به شما بدهم. همان موقع، حل شد و شما امروز از این جا رد شدید!!» پدر متبسم شد. رو به من کرد که پاکت را بگیر. گرفتم. خداحافظی کردیم و راه افتادیم. 🔹در حین حرکت، آرام در گوشم گفتند: «بشمارش!! » من هم شمردم. ده تا تراول پنجاه هزار تومانی بود. بعد بدون آنکه چیزی بگویم، درِ گوشم گفتند: «ده تا بود؟!» بعد این آیه را خواندند: «مَن جَاءَ بِالحَسنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا» ... نگاهی به بالا کردند و گفتند: «خدا بی‌حساب می‌دهد. به هرکه اهل حساب و کتاب باشد با نشانه می‌دهد که بفهمی مال اوست نه دیگری. آنرا در جیبت بگذار تا به اهلش بدهیم» منبع: (http://telegram.me/dralihaeri) @haerishirazi
نتوانسته ایم چون علی (ع) در ۵ سال مردم را از فقر نجات دهیم. علت این است که چهل و اندی سال از انقلاب گذشته و هنوز در اقتصادمان ایمان به علی (ع) نداریم. علی را رها کرده ایم و به حضرت کینز، حضرت فریدمن،‌ حضرت بلانچارد و نورث و استیگلیتز آویزان شده ایم و به فتواهای این‌ها به مثابه اصول دین می نگریم. برای آویزان شدنمان به این کفار از رسول الله هم روایت می‌آوریم که: اطلبوا العلم و لو بالصین... و حتی آنقدر جسارت نداریم که با جمع این روایت با سایر روایات دریابیم که بلی! شهر علم خود رسول است و رسول می فرماید ببین من کجا هستم! هر کجا که بودم علم آنجاست. حتی اگر من در چین و ماچین باشم به دنبال من بیا. و امروز که زمین از حجت ظاهر خالی است هم در نمیابیم اضطرارمان به حجت را. باید دنیا را برای یافتن حجتمان زیر و رو کنیم... نتوانسته ایم چون هنوز مجبوریم به این سوال پاسخ دهیم که اقتصاد اسلامی داریم یا نداریم. مجبوریم کارامدی گزاره‌های دین را برای آقایان «اثبات» کنیم. و البته اثبات هم معنایی ندارد. چون: و لن ترضی عنک الیهود و لا النّصاری حتّی تتّبع ملّتهم»؛(۵) تا وقتی کمند آنها را به گردن نیندازید، ... ۲ ) سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۱۰ قرار نیست آن‌ها باور کنند که دین خدا قدرت اداره دارد. قرار نیست قبول کنند که همه امور در ید قدرت الهی است. و البته همین ناباوران به قدرت دین خدا در اداره امور بشر، سال‌هاست امور اقتصادی کشور را تدبیر می‌کنند. تدبیر که چه عرض کنم... به دین خدا باور نداریم اما به کتب کافران به دین خدا ایمان داریم که می توانند ما را اداره کنند. می‌گویند آن‌ها بهتر از ما اداره کرده‌اند دنیایشان را. باید دنیا داری را از آن‌ها بیاموزیم. پس حال که میخواهید از آنها بیاموزید بسم الله: اولین قدم لشکرکشی به آفریقا و کشورهای مظلوم همسایه است. بکشید و برده بگیرید تا برایتان کار کنند. منابعشان را غارت کنید تا ثروتمند شوید. بر کوه جنازه‌هایشان بایستید و عکس یادگاری بگیرید. ۳۰۰ سال که این کار را انجام دادید، می شوید دنیای امروز غرب. اگر می خواهید از آنها بیاموزید، واقعا از آن‌ها بیاموزید. راهش همین است که گفتم. در غیر این صورت: سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۵ ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿۱۲۵﴾ با حکمت و اندرز نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر می‌داند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایت‌یافتگان داناتر است. باید به خدا برگردیم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
چگونه در ۱۴۰۰-۱۳۹۶ نسبت به ۹۶-۱۳۹۲، افزایش سالانه ۵۳ واحد-درصدی قیمت دلار و ۶۳ واحد-درصدی قیمت مواد اولیه تورم زا نیست، اما رشد ۳.۴ واحد-درصدی نقدینگی این قدر تورم زا است، با این که نسبت نقدینگی به تولید ۱۸ واحد-درصد کاهش یافت؟ اغراق روی تاثیر نقدینگی برای توجیه شوک قیمت ارز است. 💠 @h_abasifar