eitaa logo
دکتر حمیدرضا مقصودی
7.4هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.5هزار ویدیو
95 فایل
در این کانال تلاش می کنم آن‌چه را که مینویسم و مطالبی را که می‌پسندم به اشتراک بگذارم. شاید از اقتصاد، شاید هم از سایر حوزه‌های دانشی و بینشی. شاید هم گاه نوشته و دل نوشته‌ای بی ارتباط. شاید هم ...
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا استدلال های عدم رابطه نقدینگی و تورم را تاکید می کنیم؟ چون معتقدیم ماجرای رابطه تورم و نقدینگی اساسا آدرس غلط است. بنایمان بر این است که ذهن سیاستگذاران را به ماجراهای دیگری که ده ها سال است از آنها غافلند سوق دهیم. ما اساسا حل مسائل اقتصادی را در نظریات پولی نمی بینیم. اما ناچاریم در مقابل نگاه پول گرای افراطی بایستیم تا ذهن سیاستگذار به اعتدال برسد. تا سیاستگذار بتواند درست تصمیم بگیرد. تا نئولیبرال ها، ذهن سیاستگذار را مخدوش نکنند و دغدغه او را به ناکجا آباد جهت ندهند. تنها راهکار تورم، تولید و تعهد به میثاق های ملی است. پول ملی هم نهایتا یکی از این میثاق هاست. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
سقوط شدید شیکل واحد پول اسرائیل طی ۱۲ ساعت گذشته در پی اعتصاب سراسری 🔴 👇 @bidariymelat
🌱بسم الرب الحکیم🌱 ✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم! 🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورت‌های فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً می‌توان به مذهب تعطیل یا نادانست‌گرایی یا ناشناخت‌گرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانم‌گرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است. ⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریان‌های مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگ‌های مذهبی خانمان‌سوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیت‌گرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد. 💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقه‌ای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرال‌های پروتستان مانند هم‌کیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگ‌های صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناخت‌گراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریان‌های لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیست‌های غیرکمونیست شد! 🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که می‌گفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزش‌های بنیادی، ضامن حداقل ارزش‌های مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی. 💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزش‌های الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزش‌های مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آن‌ها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، می‌توانند گوی سبقت را در رقابت بی‌رحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایه‌داری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیه‌کنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است. ↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درس‌خوانده‌های لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان می‌کنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامه‌ریزی می‌کنند! 😐 📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک می‌توانند برای تمدن اسلامی برنامه‌ریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راه‌حل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهی‌دانان و متافیزیسین‌های مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامه‌ریزان آگنوستیک را بازنشست کند. —————— * ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
پاسخ دکتر بخشی عزیز به متن بنده را بدون هر گونه قضاوت و پاسخ در اختیار شما قرار می دهم:
آقای دکتر عزیز، عضو محترم هیأت علمی، مرد شریف، سرباز انقلاب و اقتصاد اسلامی (که البته اینجانب از برخی مباحث شما در نقد سرمایه‌داری استفاده کرده‌ام)، برادرانه و متواضعانه، به‌عنوان کوچک شما، جنابعالی را سفارش می‌کنم از حمایت بی استدلال از خلق پول از هیچ، که مبتنی بر تفکرات اقتصاددانان غربی چه لیبرال و چه نئولیبرال، موتور رشد پولسالاری و سرمایه محوری است و البته موجب اکل گسترده مال مردم به باطل شده و به طرق ناروا اغنیا را غنی‌تر و جامعه انسانی را شکاف زده تر نموده است، دست بردارید. ذهن سیاستگذار را از تمرکز بر کاهش خلق پول منحرف نکنیم. من اول خودم را و سپس دوستانم را می‌ترسانم از عاقبت گمراه کردن و از عاقبت حمایت از پایه‌های ربا آیا مقابله کردن با خلق گسترده پول از باد هوا، این ام المصائب که موجبات تضعیف نظام اسلامی را فراهم کرده، سفر به ناکجا آباد است؟ @drbakhshi_tahlile_eghtesadi
پیشنهاد می کنم کانال ایشان را هم دنبال کنید که اطراف استدلال ها را بهتر ببینید.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فایل تصویری از نجف،حرم امیرالمومنین ع 📚جلسه چهارم،جزء چهارم، رمضان۱۴۴۴ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا الرِّبَا أَضْعَافًا مُضَاعَفَةً( 170 آل عمران) ▪️حرمت ربا و ارزش کار در اسلام 🔻خلاصه متن جلسه چهارم eitaa.com/m_amin_rezai/3171 @m_amin_rezai
آمریکا لیست تحریم ها و افراد و بنگاه های تحریم شده ایران را مرتب به روزرسانی می کند و با رهگیری موارد، ممنوعیت ها و جرائم سنگین اجرا می کند. اما مدیران ما در کنترل چند ده پتروشیمی و نیروگاه حاضر نیستند از مکانیسم های نظارتی استفاده کنند و با پیشنهاد در صدد اعمال محدودیت بر همه مردم و اقتصاد کشور هستند. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
🔺 نشست مجازی با محوریت 🔰 تحلیل فرمایشات نوروزی رهبر انقلاب 👤 باحضور: دکتر حمیدرضا مقصودی عضو هیئت علمی دانشگاه قم 📅 دوشنبه ۷ فروردین ⏰ ساعت ۲۰:۳۰ 🔗 از طریق اسکای‌روم: https://www.skyroom.online/ch/rafda/gera 🌐 🆔 @geraa_ir
💢 مردم با امکاناتشان باید بیایند در وسط میدان اقتصادی... 🇮🇷 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: 🌐مردمی‌سازی اقتصاد یعنی حضور همگانی مردم در اقتصاد / درحال حاضر راهی برای هدایت اموال مردم به سمت تولید وجود ندارد / لازمه تولید مالکیت‌های مردمی و همگانی شدن ثروت‌های عمومی است 🔹مردمی‌سازی اقتصاد به معنی حضور همگانی مردم در تصمیم‌سازی‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی است. در حال حاضر در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی به هیچ وجه شاهد حضور همگانی مردم نیستیم. متن کامل این گزارش را در لینک زیر بخوانید 🔗598.ir/002C40بروز ترین اخبار ایران و جهان را در کانال ۵۹۸ پیگیری کنید https://eitaa.com/joinchat/4012703770C4d4f2fdc1f
✨مردمی‌سازی اقتصاد به معنای وضع قوانینی توسط دولت برای فراهم کردن بستر حضور همگانی مردم در فعالیت‌های اقتصادی و مبارزه با انحصار سرمایه داران، از وظایف دولت اسلامی می باشد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 📌بهترين راه براى اينكه آزادى اقتصادى تأمين بشود در يك جامعه‏ ى اسلامى، اين است كه حكومت اسلامى و دولت اسلامى سياستى اتخاذ بكنند و قوانينى وضع بكنند كه بر طبق آن قوانين همه ‏ى افراد در جامعه ‏ى اسلامى قادر باشند آزادانه فعاليت اقتصادى كنند و همه‏ ى قشرهاى مردم از فعاليت اقتصادى خود بتوانند بهره‏ مند بشوند؛ اين يكى از آن وجوه امتياز و جدائى بين نظام اسلامى در اقتصاد و نظام هاى غربى است. در نظامهاى غربى اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانين معمولى و اساسى مردم آزادند كه فعاليت اقتصادى داشته باشند، اما در حقيقت اين آزادى متعلق به همه ‏ى مردم نيست؛ اين منابع عظيم ثروت، اين درياها، اين منابع طبيعى، اين دشتهاى حاصلخيز، اين معادن، اين همه امكاناتى كه جزو ثروتهاى عمومى جامعه محسوب ميشود، اينها اينجور نيست كه راحت در اختيار همه‏ ى قشرهاى جامعه قرار بگيرد و هر كسى بتواند بر روى آن بهره‏ بردارى و كار بكند و منتفع بشود، بلكه آن كسانى عملًا و واقعاً آزادند كه داراى ثروتهاى انباشته و زياد هستند، كه سررشته ‏ى اقتصاد جامعه، بلكه حتى خواهم گفت سررشته‏ ى سياست جامعه و اداره‏ ى جامعه در دست آنهاست؛ آنها هستند كه در حقيقت از منابع ثروت استفاده ميكنند و بر آنها تسلط و سيطره دارند و استفاده و بهره‏ بردارى را آنها ميكنند و آنها فضا را براى استفاده‏ ى عموم جامعه تنگ كردند؛ لذا شما مى‏بينيد در جوامع سرمايه ‏دارى، چه جوامع پيشرفته‏ ى سرمايه‏ دارى و چه جوامع عقب ‏افتاده ‏ى سرمايه‏ دارى، مثل بيشتر كشورهاى جهان سوم، اغلب مردم در يك فقر شديدى هستند؛ بخصوص در اين كشورهاى عقب ‏افتاده؛ در حالى كه اجتماعات عظيمى از مردم دچار فقر و بيكارى و بى‏جائى و بى‏مسكنى و محروميت از بيشتر مواهب زندگى هستند، يك عده ‏ى معدودى آزادانه تلاش ميكنند، فعاليت ميكنند، ثروت درمى‏ آورند، معادنى دارند، معادن ديگرى را ميگيرند؛ كارخانجاتى دارند، كارخانجات ديگرى را ايجاد ميكنند، داير ميكنند؛ زمين هائى دارند، زمین هاى ديگرى را به آن اضافه ميكنند؛ از درياها استفاده ميكنند، از همه‏ ى منابع طبيعى در حقيقت يك عده معدود از جامعه استفاده ميكنند؛ ديگران چه كسبه‏ ى جزء، چه كارگران، چه كارگران معادن، چه كارگران كشاورزى، چه كارگران كارخانجات، در حقيقت ريزه ‏خوار خوان آنها و استفاده ‏كننده از زيادى ثروت آنها و گوشه ‏ى سفره ‏ى آنها هستند؛ خودشان امكان تلاش، امكان توليد، امكان بهره ‏بردارى، امكان كار سازنده، امكان توليد ثروت به آن معناى حقيقى ندارند. پس راه اينكه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقيقى خودش در جامعه به وجود بياوريم، اين است كه از اين انحصار جلوگيرى كنيم؛ امكانى در جامعه به وجود بيايد كه اغلب افراد جامعه، بيشتر قشر هاى جامعه يا همه ‏ى كسانى كه قدرت كار دارند، اينها بتوانند از امكانات طبيعى، از زمين، از دريا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده كنند. 🗓 ۱۳۶۶/۰۷/۲۴ بیانات حضرت آقا در خطبه‏ هاى نماز جمعه تهران‏ @jebhetse
هارب منک الیک... خدایا از تو به تو پناه می برم.
❇️هر که ازش هر کاری می آید راجع به اقتصاد باید بکند. ننشیند یک طبقه‏‎ ‎‏[‏‏که‏‏]‏‏ یک طبقۀ دیگر بکند. آنهایی که در کارخانه ها کار می کنند‏‎ ‎‏کم کاری نکنند، سستی نکنند، امروز ملت شما در حال جنگ اقتصادی است. اینطور‏‎ ‎‏نیست که یک وقت آرامش باشد، بگویید خوب ما نمی‌خواهیم زیاد منفعت ببریم. این‏‎ ‎‏اختیار با خودتان است. اینجا دیگر اختیار با مردم نیست. این اختیاری است که خدا دست‏‎ ‎‏اوست و او امر کرده است به این معنا. 🔰باید کوشش کنیم و اقتصاد خودمان را خودمان اداره بکنیم. باید همۀ قشرهای ملت؛ هر کس هر جوری که می تواند یک تولیدی‏‎ ‎‏بکند، که مثلاً باغدارها می توانند تولید بکنند، دامدارها می توانند تولید بکنند، و‏‎ ‎‏کشاورزها می توانند تولید کنند، اشخاص می توانند کمک کنند به کشاورزها، کارخانه ها‏‎ ‎‏می توانند تولید کنند، کارخانه های خصوصی که زیاد بود در ایران، و مع الأسف از بین‏‎ ‎‏رفته بود و دارد می رود، اینها همه قیام کنند برای این که، یک مملکت را از این اقتصاد‏‎ ‎‏نجات بدهند. ‏ 🔆خدا زمین به ما داده، آب هم به ما داده، زمینهای زیاد، زمینهای‏‎ ‎‏موات زیاد، آب‌های هرزبرو، شط کارون همین طوری دارد هرز می رود، یا زمینهای‏‎ ‎‏اطرافش هم همین طور مانده است زمین. باید همه دست به دست هم بدهند، و کار، کار‏‎ ‎‏الهی است،کاری است که عبادت است امروز. اطاعت امر خداست امروز کشاورزی، و‏‎ ‎‏باید این کشاورزی را تقویت کرد. هر کس هر جور می‌تواند باید تقویت بکند، به طوری‏‎ ‎‏که ان شاءالله ما از این گرفتاری خارج بشویم. و از سایر گرفتاریها هم امیدوارم که خارج‏ بشویم؛ گرفتاری فرهنگیمان، گرفتاریهای سیاسی مان، همه شان را ‏‏[‏‏حل‏‏]‏‏ بکنیم.‏ 📚صحیفه امام ج ۱۱ ص ۴۲۵ 💠 @najvaeqtesad
🔴مخالفت نماینده تهران با برخی خبرها در خصوص افزایش قیمت بنزین ✅کانال اقتصاد ما👇 https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفس‌های دلار در جهان به شماره افتاده است؛ عربستان در حال تبدیل بخشی از ذخایر ارزی خود از دلار به یوان است، روسیه نفت خود را به دلار نمی فروشد، بخش بزرگی از تبادلات اقتصادی چین با روسیه و هند با ارزهای ملی دوطرف صورت می گیرد. اکثر کشورهای دنیا متوجه افول اعتبار دلار شده‌اند اما نئولیبرال های معتاد به دلار در ایران، قصد ترک اعتیاد خود را ندارند. اینک بزرگترین پروژه ملی ایران، باید حذف دلار و دلارزدایی باشد تا اقتصاد ایران نجات پیدا کند. چیزی که رهبری سال‌هاست فریاد می‌زند اما صاحبان سودهای کلان دلاری و امپراتوری های رسانه‌ای در کشور نمی گذارند حتی صدای رهبری به جایی برسد. بیایید ما رسانه باشیم برای نجات ایران ... برای برپایی جشن آزادسازی اقتصاد ایران از حاکمیت دلار بزودی زود ان‌شاءالله. @ahmad_nabavian
خطر مترفین! ✍سید مقدام حیدری: پیامبر خاتم(ص) که به اسلام برانگیخته شد، سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد بودند که او را تکذیب کردند. و خدا به پیامبر(ص) وحی کرد که این مرفهان بی‌درد را چند صباحی مهلت دهد و به خودش بسپارد؛ (وَذَرۡنِی وَٱلۡمُكَذِّبِینَ أُو۟لِی ٱلنَّعۡمَةِ وَمَهِّلۡهُمۡ قَلِیلًا)[مزمل/۱۱] و این فقط داستان پیامبر ما با مرفهان بی‌درد نیست، کلا هر پیامبری که به شهر و دهی فرستاده شد، مرفهانِ آنجا علم تکذیب و کفر بلند کردند. گزارش خدا این است: در هر شهری که پیامبر هشداردهنده‌ای فرستادیم، مرفّهان بی‌دردش گفتند: «دینی را که مأمور رساندنش هستید، ما باور نمی‌کنیم؛ (وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ) [سبأ/۳۴] این از فهم و درک و شعورشان، که حقانیت و نور رسالت انبیا را نمی‌گیرند و کفر و ظلمت و ضلالت را انتخاب می‌کنند. رفتارشان هم طبیعتا به فراخور فهم و شعورشان فساد است. از این رو خداوند می‌فرماید: وقتی بخواهیم شهری را نابود کنیم، اول مرفّهان بی‌دردش را به کارهای خوب دعوت می‌کنیم، ولی بساط فسق و فساد راه می‌اندازند، که سزاوار عذاب‌مان می‌شوند و آن شهر را از بیخ‌وبُن ویران می‌کنیم؛ (وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا) [اسراء/۱۶] یعنی هر چه دست این جماعت بازتر باشد، این خطر بیشتر می‌شود که خود و هم‌شهری‌های خودشان را به فنا بدهند. این جماعت نه فکرشان درست است، نه عملشان. حتی قرآن به تحجر و تصلّب فکری مرفهان بی‌درد، به عنوان پای ثابت ویژگی اینها درطول تاریخ اشاره کرده است؛ آنجا که فرمود: قبل از تو هم در هر شهری که پیامبر هشداردهنده‌ای فرستادیم، مرفّهان بی‌دردش این‌طور می‌گفتند: «دیدیم که پدرانمان دنبال آیینی هستند. خب ما هم دنبالشان راه افتادیم؛ (وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ) [زخرف/۲۳] یعنی با همه‌ی ادعای روشن‌فکری‌شان حاضر نیستند فکر کنند و مسائل را از زاویه‌ی دیگری بررسی کنند یا در آن چه تا کنون آموختند، تجدید نظر کنند! حال که چنین است، بر مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی فرض است که «اولي النعمة» و «مترفین» را در جامعه‌ی ما شناسایی کنند. ببینند کدام جریان‌های سیاسی نماینده‌ی مترفین‌اند. ببینند کدام ایده و تحلیل و نظر، و به عبارت بهتر کدام نسخه‌ی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی، نسخه‌ی مترفین است. و کدام روزنامه و سایت و رسانه حرف مترفین را در جامعه تبلیغ می‌کند. حرف‌ها و نظریه‌ها و تحلیل‌های اقتصادی مترفانه را تشخیص دهند و یقین کنند که غلط است. این یک سیاست قرآنی است که هر چه مترفین گفتند و عمل کردند، ناصواب است و جامعه را به نابودی می‌کشاند. راه نجات، کوبیدن نسخه‌های مترفین به دیوار است. https://eitaa.com/sayedmeqdam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دقیقه‌های اقتصاد اسلامی تبرّی در اقتصاد کاری نکنیم که دشمن‌شاد شویم ♻️ قسمت ۲۸ از ۱۰۰ 🗣 دکترحمیدرضا مقصودی @eq_qasd
تا وقتی نسبت به رشد قارچ‌گونه بانکهای خصوصی، مال‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای پرزرق‌وبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازه‌ها، نه تنها معترض نیستیم که جنون‌وار به دنبال آنها از هم سبقت می‌گیریم، بدحجابی و امری طبیعی است! ✍ دکتر سعیدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه پژوهشگر اندیشکده قصد 🔴 👇 @bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 EQUILIBRIOM توسط همه کس و در همه جا شعار عدالت سر داده می‌شود! همیشه و همه‌جا بالاخره تعادلی برقرار می‌شود! اما هر تعادلی عدالت نیست! نابرابری‌های شدید و شکاف‌های طبقاتی را هر فطرت پاکی ظلم می‌پندارد اما در نظام سرمایه‌داری لازمه‌ی توسعه اقتصادی وجود این شکاف‌های عمیق است. مساله دانش اقتصاد تعادل (Equilibriom) است. اهمیتی ندارد که این تعادل عادلانه باشد یا خیر! فرض بر این است که دست نامرئی بازار تعادل و عدالت را همزمان برقرار می‌کند! اما حقیقت آن است که مُشت نامرئی بازار رقابتی بر صورت عدالت خواهد کوبید. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
چرا سیاست ارز ۴۲۰۰ موفق نشد؟! ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۷ و به‌نام سیاست تثبیت متولد شد؛ در حالی که هیچ ارتباطی به سیاست تثبیت نداشت. لازمه این سیاست آن بود که دولت همه صادرکنندگان را مکلف کند تمام ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت ۴۲۰۰ تحویل بانک مرکزی دهند و بانک مرکزی با همین قیمت، آن را برای واردات نیازهای اولویت‌دار کشور، به واردکنندگان تخصیص دهد(پیمان‌سپاری ۱۰۰درصد). همین نرخ نیز مبنای قیمت‌گذاری محصولات داخلی یعنی فولاد و پتروشیمی و... در بورس کالا باشد. اما هیچ کدام از این تدابیر اتخاذ نشد. دولت آقای روحانی فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها را رها کرد تا بخشی از ارز خود را در بازار نیما و بخشی دیگر را در بازار آزاد به قیمت‌های بسیار بالاتر بفروشند. مهر ۹۷ نیز هیئت دولت با مصوبه‌ای به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها اجازه داد که قیمت محصولات خود را نه با دلار ۴۲۰۰ که با دلار نیما محاسبه کرده به داخل بفروشند (یعنی قیمت‌های جهانی ضربدر دلار نیما). عدم اجرای پیمان سپاری ۱۰۰درصد و تغییر نرخ تسعیر ارز از ۴۲۰۰ به نیما توسط دولت برای قیمت‌گذاری‌های داخلی، باعث شد این سیاست شل شده و از رسمیت بیفتد و اساسا مرده به دنیا بیاید. نتیجه این شد که فقط ارز حاصل از صادرات نفت به نرخ ۴۲۰۰ به متقاضیان داده شد. اشتباه دیگر این بود که به هر کس، برای هرچیزی و به هرمقداری ارز ۴۲۰۰ نفتی داده شد. این بود که چنانکه انتظار می‌رفت، منابع نفتی دولت کفاف اینهمه تقاضا را نداد و دولت شروع کرد به حذف ۴۲۰۰. برای همه کالاها این ارز حذف شد جز اقلام مرتبط با سفره مردم. با آغاز به کار دولت جدید، بجای اینکه سیاست غلط گذشته اصلاح شود و تمام صادرکنندگان مکلف شوند ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ -که نرخ رسمی کشور بود- در اختیار دولت قرار دهند و دولت به اولویت‌های کشور تخصیصش دهد، نئولیبرال‌های مرتبط با ذینفعان گرانی ارز جنجال کردند که ارز ۴۲۰۰ محل رانت و فساد است و باید حذف شود. در واقع، ارز ۴۲۰۰ برای این حذف شد که مبادا دولت تصمیم بگیرد همه صادرکنندگان را ملزم کند ارز خود را به ۴۲۰۰ بفروشند و این ارز معیار قیمت‌گذاری برای محصولات فولادی و پتروشیمی و... قرار گیرد. به عبارت روشن‌تر، نفع فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در حذف ارز ۴۲۰۰ بود. دولت را دوره کردند و فریاد رانت و فساد و قاچاق سردادند و گفتند روحانی شجاعت حذف ۴۲۰۰ برای اقلام غذایی را نداشت و آقای رئیسی باید با شجاعت از آبرویش بگذرد و این جراحی لازم برای اقتصاد را انجام دهد. لذا ارز ۴۲۰۰ برای غذا هم حذف شد و دولت نهایتا پذیرفت از نرخ پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها تبعیت کند و ارز نفتی خود را که قبلا ۴۲۰۰ می‌فروخت، به قیمت نیما بفروشد. این بود که تورم مواد غذایی سر به فلک کشید. در آن سو، این تبعیت و دنباله‌روی دولت از نرخ تعیین شده توسط فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها، به آنها شجاعت داد که بازهم نرخ ارز را بالاتر ببرند و بردند و بردند و بردند... امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که باز هم دولت زورش به این شرکت‌ها نمی‌رسد. دولت مجددا تصمیم گرفته ارز نفت را به قیمت ۲۸۵۰۰ به اقلام غذایی تخصیص دهد، اما پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها دلارشان را به قیمت‌های بالاتر بفروشند! ابتدای سال هم دیدیم که اینها نرخ دلار برای قیمت‌گذاری محصولاتشان را از ۲۸۵۰۰ به ۳۶ هزار تومان تغییر دادند و این داستان ادامه دارد... باید منتظر باشیم که به زودی از فساد و رانت ارز ۲۸۵۰۰ بگویند! نتیجه اینکه اولا بدانیم سیاست تثبیت در ۴۲۰۰ سیاست غلطی نبود، اما واقعیت این است که در عمل، سیاست تثبیت ارز در یک نرخ و پیمان‌سپاری ۱۰۰درصد اجرا نشد. بلکه دولت چند نرخ را به رسمیت شناخت و نرخ ۴۲۰۰ را صرفا به ارز نفتی محدود کرد. ثانیا رانت واقعی، نه در ارز ارزان ۴۲۰۰، که در ارز گران بود که ذینفعان گرانی ارز، ماجرا را برعکس تعریف کردند و کار را به اینجا کشاندند. حرف آخر اینکه هیچ راهی جز این نیست که همه ما ملت یکصدا فریاد بزنیم که سیاست تثبیت ارز روی ۱۵ هزار تومان به همراه الزامات آن که عبارتست از پیمان‌سپاری ۱۰۰درصد و ملاک بودن همین نرخ برای قیمت‌گذاری‌های داخلی (در گام بعدی باید قیمت‌‌گذاری‌ها کاملا ریالی و غیردلاری باشد)، با قدرت اجرا شود. امروز دولت آقای رئیسی نیازمند این فریاد مطالبه و حمایت از سوی مردم است. کمکش کنیم. این فیلم را که شرح مفصل ماجرای تورم و راهکارهای مهار تورم است، ببینید و تا می‌توانید پخش کنید؛ مردم را آگاه و همراه سازید. https://www.aparat.com/v/TIJrL @syjebraily
📢 💠 دورهٔ آفلاین «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» 1⃣ هفتهٔ اول ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ ه.ق 👤 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی ۳ ساعت محتوای آموزشی 🔖 به همراه ارائه گواهی معتبر 🔴 مناسب برای فعالین فرهنگی و دغدغه‌مندان عرصهٔ جهاد فرهنگی 📝 لینک ثبت‌نام و تهیه دوره ❓ کسب اطلاعات بیشتر: @emobaleq1 ➖➖➖➖➖➖ به شبکۀ فعالین فرهنگی انقلاب اسلامی بپیوندید... 🆔 @emobaleq 🌐 emobaleq.ir
نشست تخصصی «شیفت» با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد ۸ فروردین ۱۴۰۲
نشست تخصصی شیفت با حضور آقای دکتر حمیدرضا مقصودی عضو محترم هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه قم و مدیر اندیشکده قصد، ۱۴۰۲۰۱۰۸ برخی محورهای سخنان ایشان (بخش ۱): - با کلیت طرح شیفت، کاملاً موافق هستم. در شرایط فعلی، تجارت خارجی را اولویت اول کشور برای پیشرفت و طلیعه‌ی تمدن‌سازی برای انقلاب اسلامی می‌دانم. تجارت زمینی، قطعاً زمین بازی تمدن را عوض خواهد کرد و ایران می‌تواند محور این تغییر بزرگ باشد. در دانشکده اقتصاد، با تمرکز بر راه ابریشم، پایان‌نامه‌هایی مجزا در مقطع کارشناسی ارشد ناظر بر مسیر افغانستان، مسیر پاکستان، مسیر ترکیه و سایر کشورها انجام داده‌ایم و همچنان دنبال می‌کنیم. - یک فرضیه‌ی قابل تأمل آن است که: تمدن غرب زمانی توانست خود را شکل دهد که تجارت زمینی را به تجارت دریایی تبدیل نمود. از دوران صفویه تاکنون، غرب با ناامن نمودن منطقه‌ی خاورمیانه، توانست تجارت زمینی این منطقه را تا حد زیادی از بین ببرد. اختلاف‌افکنی بین ایران و عثمانی و هند (نزاع‌های هندوهای مهاراجه و پارس‌زبانان شافعی گورکانی در هند)، توسط اسپانیایی‌ها، پرتغالی‌ها، هلندی‌ها و سپس انگلیسی‌ها، با استفاده از ابزارهای ملیت‌گرایی و قومیت‌گرایی و مذهب‌گرایی، و تبدیل منطقه به یک منطقه‌ی ناامن تکه‌پاره، در این چارچوب، دنبال می‌شده‌است. - توسعه‌ی ترانزیت، لازمه‌ی توسعه شیفت و زنجیره‌های ارزش است و نباید بین این دو امر مثبت، تقابل ایجاد شود. میل به ترانزیت، سبب همکاری کشورها با ایران می‌شود و این امر طبیعی است که همه‌ی کشورها میل به ترانزیت کالای نهایی دارند. در طول تاریخ، سیستم تلفیقی ترانزیت و فرآوری و ترابری در ایران وجود داشته است؛ در عین ترانزیت ابریشم چینی از ایران، پیله‌ی ابریشم (ماده خام) نیز از چین ترانزیت می‌شده‌است و در مناطق شرقی ایران بزرگ (هرات و بیرجند)، صنعت نوغان‌بافی خیلی یشرفته، عملیات فرآوری پیله به نوغان و صادرات محصول نهایی به اروپا را دنبال می‌نموده‌است. - نظام تجارت ایران، از لحاظ تاریخی، تجارت خرد بوده‌است. کاروان‌ها با تاجران پرشمار شکل می‌گرفته است. نظام تجارت مبتنی بر کشتی، معطوف به حرکت انسان همراه با کالا و در نتیجه، انتقال فرهنگی نیست. ایجاد اشتغال انبوه، انتقال فرهنگی و اثرات اجتماعی، موارد مهمی هستند که بایستی در توزیع بهینه‌ی گونه‌های حمل‌ونقل بین‌الملل لحاظ شوند. فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ، اساساً از طریق تجارت منتقل شده است و رشد تبادلات و همبستگی‌های انسانی، نقطه‌ی قوت فرهنگ ما خواهد بود. از این رو انسان‌محور بودن تجارت، حائز اهمیت است. - در تجارت جاده‌ای، عنصر مهم «انسان» در تجارت حضور دارد که اثرات اجتماعی و فرهنگی دارد. حجم تعداد قابل توجهی تجارت خرد مردم، می‌تواند از حجم معدودی تجارت بزرگ‌مقیاس سرمایه‌داران، بیشتر باشد (نظریه اعداد بزرگ در مقیاس تجارت). نظام حمل‌ونقل جاده‌ای در ایران، خویش‌فرمایی است. سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای، به انتقال نظم فرهنگی، انسان‌محور بودن تجارت، مناسبات و نظم فرهنگی، اشتغال حمل‌ونقل، روابط سیاسی، عدالت منطقه‌ای و توزیع مواهب، توجه بیشتری نسبت به گونه‌های انبوه‌بر دارد. توسعه‌ی سیستم ریلی، به شدت پسندیده است، مشروط بر این که در کنار توسعه‌ی ریل، جاده نیز توسعه یابد و در بهینه‌سازی نسبت حمل جاده‌ای و ریلی و دریایی، انسان‌محور بودن تجارت مردمی (و در نتیجه، نظام توزیع درآمد و نظام اشتغال و نظم فرهنگی) مورد خدشه قرار نگیرد. کانال شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در ایتا و تلگرام: eitaa.com/inpt1404 t.me/inpt1404