eitaa logo
همراه با قرآن کریم📖
90 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
47 ویدیو
1 فایل
⭕همراه با قرآن کریم https://eitaa.com/hamrahbaquran خادم القرآن گمنام
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ۴ سوره محمد « فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها ذلِکَ وَ لَوْ یَشاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لکِنْ لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ »  پس هرگاه با کسانی که کافر شدند (در میدان جنگ) روبرو شدید، گردن‏ هایشان را بزنید تا آن که آنان را از پا درآورید (و چون در دست شما اسیر شوند) پس آنان را سخت ببندید (تا فرار نکنند) سپس، یا بر آنان منّت نهید (و آزادشان کنید) و یا با گرفتن فدیه و عوض، رهایشان کنید تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد. این است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده می‏ کرد، (از طریق صاعقه و زلزله و دیگر بلایا) از آن کفّار انتقام می‏ کشید، ولی خدا (فرمان جنگ داد) تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر و کسانی که در راه خدا کشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را از بین نمی ‏برد.» __________________________ ▪«أَثْخَنْتُمُوهُمْ» از «ثخن» به معنای غلبه کامل و زمین ‏گیر کردن دشمن است. «وثاق»، وسیله بستن مثل طناب است.  ✅فلسفه جهاد در اسلام، چند امر است: الف) برای دفاع از خود یا دیگر مظلومان. «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا» ( حج،۳۹)، «کَما یُقاتِلُونَکُمْ کَافَّةً» ( توبه،۳۶) ب) به جهت برانداختن فساد و فتنه. «قاتِلُوهُمْ حَتَّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ» ( بقره،۱۹۳) ج) برای حفظ مراکز توحیدی. «لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ» ( حج،۴۰) د) برای دفاع از احکام و حدود الهی. «قاتِلُوا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ» ( توبه،۲۹)  💠این آیه مربوط به میدان نبرد است، یعنی در صحنه‏ ی جنگ که کافران در برابر شما ایستاده‏ اند و قصد از میان برداشتن شما را دارند، شما با قاطعیّت و صلابت بجنگید و آنان را بکشید و پس از غلبه کامل بر آنان و اطمینان از درهم شکستن قوای دشمن، اسیر بگیرید و پس از پایان جنگ، هرگونه که رهبر اسلامی مصلحت دانست، جنگ، در قبال گرفتن عوض یا بدون آن، اسیران را آزاد کنید.  👈لذا برخی که گمان کرده اند آیه می‏ گوید: هر کافری را هرکجا یافتید بکشید، به واژه «حرب» به معنای جنگ و مسئله اسارت که در جنگ پیش می آید، توجّهی نکرده اند.  💐از پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال شد که شهید در راه خدا کیست؟ آیا کسی که با انگیزه به رخ کشیدن شجاعت خود و یا به خاطر تعصّبات خانوادگی و قومی و یا از روی ریا و خودنمایی جنگیده و جان خود را از دست داده، شهید است؟ حضرت فرمودند: «من قاتل لتکون کلمة الله هی العلیا فهو فی سبیل الله» ( تفسیر فرقان) شهید، کسی است که برای اعتلای راه خدا جنگیده باشد. 👈از میان کافران، تنها آنان را که در برابر شما به جنگ ایستاده ‏اند، از میان بردارید. «فَإِذا لَقِیتُمُ»  👌 رزمنده مسلمان باید آماده، آموزش دیده و شجاع باشد. «فَضَرْبَ الرِّقابِ»  💔 هدف اصلی در حمله به دشمن، نقاط کلیدی و حساس باشد. «الرِّقابِ»  👈 تا دشمن از پای در نیامده و زمین ‏گیر نشده، به فکر اسیر گرفتن و جمع غنائم نباشید. «حَتَّی إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ»  👈در هنگام نبرد محکم کاری کنید تا دشمن سوء استفاده نکند و اسیران فرار نکنند. «فَشُدُّوا الْوَثاقَ»  👈در جبهه باید اختیاراتی به فرمانده تفویض شود. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»  ✅هدف از جهاد، جلوگیری از ظلم و یا از بین بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارش ‏های اسلام است. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»  🍃🌸 در جهاد اسلامی، هم قدرت لازم است، «فَضَرْبَ الرِّقابِ» و هم عطوفت و مهربانی. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»  👈 آزاد کردن اسیران، بدون گرفتن عوض، بر آزاد کردن با عوض مقدّم است. «فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً»  🔴، یکی از زمینه‏ های است. «لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ»  ✅جهاد در اسلام، برای حفظ دین خداست، نه کشورگشایی، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و .... «فِی سَبِیلِ اللَّهِ»  👌 گرچه در جنگ بعضی شهید❤️ می شوند ولی خداوند اهدافشان را به ثمر می ‏رساند و زحمات آنان هرگز تباه نمی ‏شود. «قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ»  👈جنگ، میدان آزمایش الهی و کفّار، وسیله آزمایش و شهدا❤️، پیروزمندان این آزمایشند.« لِیَبْلُوَا بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُوا ... فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمالَهُمْ‏ »
🔴کربلا ؛ آمیخته ای از عظیم ترین رنج ها و بزرگ ترین آزمایش تاریخی برای اهل حق و باطل است. ✅؛ معیار شناخت حق و باطل است.
👈جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌شدنی نیست... ✅دفاع مقدس استمرار جریان کربلا بود. 👌دفاع همچنان باقی و راه شهدا❤️ ادامه دارد....
🍃🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸🍃 قسم به قرآن و به سوره فَتح؛ قسم به خون شاه شَیبَ الخَضیب وعده نصرت الهی اینه.... نصر من الله و فتح قریب! _____________________ 💠آنچه که در تحلیل جنگ غزه به آن باید توجه داشت؛ این‌ است که امروز جنگ فقط علیه غزه نیست بلکه است و یک جنگ جهانی بین تمام کسانی است که در جبهه اسلام و در مقابل اسلام قرار گرفته‌اند. از این رو نمی‌توان درک و تصویری منطقه‌ای یا جغرافیایی از این جنگ داشت. 💠 در این زمانه، سکوت و انفعال معنایی ندارد. کشورها باید خود را در جبهه حق یا جبهه باطل تعریف کنند. سکوت در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس نیز نوعی همراهی با این رژیم محسوب شده و مصداق قرارگرفتن در جبهه باطل است. 💠ما براساس ایمان و اعتقادی که نسبت به وعده الهی داریم، معتقدیم پیروز نهایی این جنگ خواهیم بود. براساس آیات مبارکه قرآن‌کریم پیروزی از آن مؤمنان است و پروردگار ما را همراهی خواهد کرد. ایمان داریم خداوند غالب است و پیروزی الهی صددرصدی است و بدون شک صهیونیست‌ها در نهایت شکست سنگینی را از صاحبان اصلی سرزمین فلسطین دریافت خواهند کرد. 💠صهیونیست‌ها در نهایت با خفت و خواری، مسجدالاقصی را ترک می‌کنند و چاره‌ای جز تن‌دادن به این شکست و تباهی نخواهند داشت. 💠مسجدالاقصی به مسلمانان تعلق دارد و آنها نیز در نهایت این مکان مقدس را از دشمن صهیونیستی بازپس‌خواهندگرفت. درسایه همین نگاه مقدس، ما به جنگ با دشمن ادامه می‌دهیم و تسلیم نمی‌شویم. 💠کسانی که امروز با رژیم‌صهیونیستی مقابله می‌کنند و حامیان این رژیم را دشمن خود می‌دانند، رزمندگانی هستند که طبق آیه شریفه قرآن علیه کفار جنگ می‌کنند.   💠استقامتی که امروز در میان جبهه مقاومت شاهد آن هستیم ناشی از ایمان و استواری ساکنان غزه است. که قطعاً پیروزی نهایی دربرابر دشمن صهیونیست ازآنِ آنها خواهد بود... 🍃🌸سید حسن نصرالله: «قطعاً سننتصر» (قطعاً پیروز خواهیم شد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 در سوره محمد صل الله علیه و اله و سلم درباره دو جریان و گفت و گو شده. کسانی اند که از تبعیت کردند، به نعمت های الهی ورزیدند و کردند. خداوند اعمال این افراد را گُم می کند. حتی آن اعمالی که قبل از ورود به وادی کفر انجام دادند هم به نتیجه نمی رسد. جریان دوم، است. کسانی که از این جریان پیروی می کنند، به و آورده اند، صالح انجام داده اند و همچنین به آنچه به پیامبر نازل شده ایمان آورده اند. در بسیاری از روایات گفته شده ❤️ علیه السلام همان ایمان اضافه ای است که در این آیه بیان شده. انسان برای آنکه بتواند در مسیر امیرالمومنین پایدار بماند باید داشته باشد. بدون تقوا انسان دچار انحراف شده و منحرف می شود. انسان اگر به خود رغبت پیدا کند و برای خودش اهمیت زیادی قائل شود، جایی که نیاز به است، نمی تواند جلو بیاید و کار کند. اگر انسان با این عامل مبارزه کند و در مسیر بماند، رنج ها و سختی هایی که متحمل شده، بصورت عمل صالح برایش در می آیند. اما اگر در این مسیر لغزید، بهره ای نخواهد داشت. وقتی انسان ایمان آورد، حالا باید وارد شود تا کارهای قبلی اش برای او موثر باشد وگرنه آن اعمال همه حبط می شوند. خداوند برای کسانی که وارد وادی هدایت می شوند، پاداش ویژه ای قرار داده است؛ خداوند اعمال معیوبشان را می کند و گناهانشان را پاک می کند. سپس خداوند از مومنین می کند؛ خداوند و امیرالمومنین به این یاری نیازی ندارند بلکه این یاری فرصتی از سوی خدا برای است. 💠سخنان آیت الله میرباقری به تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
✅ خدا را یاری کنید ...! آیه ۷ سوره محمد يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گامهایتان را استوار می‌دارد. __________________________ 💠خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم کرده است: - توجّه و یادکردش را در گرو یادکردن انسان. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ» ( بقره،۱۵۲) - نصرت و یاریش را در گرو یاری انسان. «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ» - برکت و ازدیاد را در گرو سپاسگزاری انسان. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» ( ابراهیم،۷) - وفای به عهدش را در گرو وفاداری انسان. «أَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ» ( بقره،۴۰)  💐حضرت علی (ع) می فرماید: اگر خدا را یاری کنید،خداوند شما را یاری می‏ کند و گام‏ های شما را استوار می ‏سازد .. خداوند از روی خواری و ناچاری از شما نصرت و یاری نمی ‏خواهد ... او از شما یاری خواسته در حالی که خود عزیز و حکیم است و سپاهیان آسمان ‏ها و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی و استقراض الهی برای آن است که شما را و بهترین عامل به نیکی‏ ها را مشخص سازد.نهج البلاغه خطبه۱۸۳ ✅لازمه‏ ی ایمان،اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ ...»  👈 جهاد با کفّار محارب، یکی از مصادیق یاری دین خداوند است« فَضَرْبَ الرِّقابِ‏ ... إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ ...»  👈 پاداش و کیفر الهی، به عملکرد انسان بستگی دارد«تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ»  👈انتظار نصرت خداوند بدون تلاش و کوشش، توقّعی نابجاست. ✅ هرکس با فکر،زبان و عمل خویش،دین اسلام را یاری کند، خداوند نیز او را حمایت می ‏کند«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ»  👈بعد از نصرت الهی؛ثابت قدم بودن مهمترین عامل برای دریافت الطاف و امدادهای الهی است. «یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»  👌 پاداش‏ های الهی بیش از عملکرد ما است«إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ»
آیه ۱۰ سوره محمد «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَیَنْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ لِلْکافِرِینَ أَمْثالُها»  پس آیا در زمین سیر نکردند، تا بنگرند سرانجام کسانی که قبل از آنان بودند چگونه بود؟ خداوند آنان را کرد و برای این نیز همانند آن کیفرها خواهد بود. ______________________________ ▪«» از «» به معنای نابودی، هلاکت و زیر و رو کردن است و آنگاه که در کنار آن، «علی» قرار گیرد، شدّت را می‌رساند.  💠در قرآن نابودی و هلاکت مردم، بر اساس عملکرد و خلق و خوی آنان است: - گروهی به خاطر طغیان هلاک شدند. «فَأُهْلِکُوا بِالطَّاغِیَةِ» (حاقه،۵) - برخی به خاطر لجاجت و انکار. «تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْ‏ءٍ بِأَمْرِ رَبِّها ... إِذْ کانُوا یَجْحَدُونَ»‏ ( احقاف،۲۵) - عدّه‌ای به دلیل مکر و حیله. «فَانْظُرْ کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ» (نمل،۵۱) - گروهی به خاطر گناه. «فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ» (انفال،۵۴) - برخی به خاطر ظلم و ستم. «أَهْلَکْناهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا» (کهف،۵۹) ❌ افراد غافل که از هلاکت گذشتگان عبرت نمی‏‌گیرند، قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا»  👈 سیر و سیاحت و جهانگردی باید هدفدار و برای بررسی تاریخ ملّت‌ها و عامل عبرت و رشد باشد. «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا»  👈 مطالعه تاریخ و شناخت سرنوشت ملّت‌ها، در جهان‌بینی و ایمان انسان نقش دارد. «أَ فَلَمْ یَسِیرُوا ... فَیَنْظُرُوا»  ❌ جلوه‏‌های رفاه مهم نیست؛ پایان و عاقبت کار مهم است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ»  👈کارهای خداوند حکیمانه و قانونمند است. «دَمَّرَ اللَّهُ‏ ... وَ لِلْکافِرِینَ أَمْثالُها»  ✅ ارادۀ خداوند بر تاریخ و طاغوت‌ها، غالب و حاکم است. «دَمَّرَ اللَّهُ‏ ...»  👌 قهر الهی در انحصار یک یا چند نمونه نیست، او می‌تواند به شکل‌های گوناگون قهر خود را نشان دهد. «لِلْکافِرِینَ أَمْثالُها»