eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
353 دنبال‌کننده
808 عکس
213 ویدیو
19 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
20.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🌱 به مناسبت روز معلم خاطره‌ای را از مرحوم استاد محمدتقی جعفری می‌شنوید. روحش شاد. روز معلم مبارک باد. زمان: ۱ دقیقه و ۱ ثانیه ✅@ghkakaie
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثنوی خوانی علامه جعفری ای خدای پاک و بی انباز و یار دستگیر و جرم ما را درگذار یاد ده ما را سخنهای رقیق کان به رحم آرد تو را ای خوش رفیق گر خطا گفتیم اصلاحش تو کن مصلحی تو ای تو سلطان سخن کیمیا داری که تبدیلش کنی گر چه جوی خون بود نیلش کنی این چنین مینا گریها کار توست اینچنین اکسیرها زاسرار توست قطره دانش که بخشیدی زپیش متصل گردان به دریاهای خویش قطره ای کاندر هوا شد یا که ریخت از خزانه قدرت تو کی گریخت ما ز حرص و آز خود را سوختیم این دعا را هم ز تو آموختیم چون دعامان امر کردی ای اجاب پس دعای خویش را کن مستجاب @hamshenasi
صادقان، دل‌هایشان را دست صادق می‌دهند حق‌پرستان را امامی هست، دینش دلبری نور رویش کوثری، شور کلامش حیدری هر دو شهد معرفت را ریخته در ساغری: آیه‌های احمدی را با حدیث جعفری حرف او عشق است، فهمش را به عاشق می‌دهند صادقان، دل‌هایشان را دست صادق می‌دهند مالکی‌ها، شافعی‌ها، خوشه‌چینانش همه سیدِ طاووس‌ها، طاووس بُستانش همه شیخ‌ها، علامه‌ها، طفل دبستانش همه گردن‌افرازانِ دانش، گَرد میدانش همه جامی از «اَلعِلمُ نورٌ» ریخت تا در جان ما از هَلِ الدّینش به اِلّا الحُب رسید ایمان ما لب گشود و در دلِ عالم به پا شد شورها علم‌ها را هر حدیثش، زد گره با نورها نور، مجرم بود اما، در نظام کورها ترس می‌انداخت حقش، در دل منصورها در هراس‌اند از وجودش، چون که می‌دانند کیست حجت‌اللهی که جوشان در رگش، خون علی‌ست باز از این کوچه، امام دیگری را می‌برند باز هم با دست بسته، حیدری را می‌برند باز هم تنها، غریب مادری را می‌برند پا برهنه، سیدی را، سروری را می‌برند نسبتی خورشید را، با نیمه‌شب بردن نبود حق پیر آسمانی‌ها، زمین خوردن نبود روضه جان‌فرساست، آخر از زبان کوچه است باز معصومی، پریشان در میان کوچه است پیر ما، یادِ گل یاس جوان کوچه است با طنابی بر دو دستش، روضه‌خوان کوچه است در مدینه تا که می‌نوشد چنین جام بلا بر مشامش می‌رسد هر لحظه بوی کربلا امشب اینجا جلوه‌ای از خیمه‌های کربلاست باز آتش، شعله‌ور در خانۀ آل عباست حضرت شیخ‌الائمه در میان کوچه‌هاست گرد، بر پیشانیِ آیینۀ روی خداست روضه‌ای جانسوز در این واژه‌های ساده است شیعیان! فرزند زهرا از نفس افتاده است خواستم دورت بگردم مثل زائرها، نشد یاورت باشم به دانش، مثل جابرها، نشد پر کشم با قالَ صادق‌ها و باقرها، نشد شاعر خوب تو باشم بین شاعرها، نشد بر خلاف زندگیِ از خطا آکنده‌ام صادقانه گفتم این یک بیت را، شرمنده‌ام دوست دارم مثل تو، زیبا به دنیا بنگرم صادقانه، عاشقانه این جهان را بنگرم مثل تو، با یاد فرزندت، به فردا بنگرم روی مهدی را ببینم، رو به هرجا بنگرم مثل آن یار تو، یارانش از آتش رد شدند در تنور غیبت، آن مردان که می‌باید شدند مثل یاران تو، یارانش طبیب و مرهم‌اند هم جوانمردند و هم همدرد درد عالم‌اند غم ندارند اولیاءالله، غمخوار هم‌اند با یتیمان مهربان، آنجا که باید محکم‌اند دولت فردا از آنِ صالحان عاشق است صبح نزدیک است آری! وعدۀ حق صادق است
هدایت شده از کانال حمید کثیری
پرده اول. دانشجویان دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس در هنگام برگزاری کلاس برای حمایت از غزه شعار می‌دهند. پرده دوم. پلیس کالیفرنیا در حال شلیک مستقیم به سمت دانشجویان متحصن در دانشگاه است! پرده سوم. محمد فاضلی در حال است! او می‌گوید برخی رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان را توجیهی برای رفتار خودشان با دانشجو می‌دانند. اما اصل داستان چیست ؟! در ایران نزدیک ۴، ۵ ماه اغتشاش بود. فضای دانشگاه به شدت ملتهب بود و دانشجو قصد براندازی حکومت مستقر را داشت، با این حال هیچگاه پلیس وارد دانشگاه نشد! چه برسد به اینکه وارد شود و شروع به شلیک مستقیم به دانشجویان کند. مهم‌ترین اتفاق دانشجویی در ایام اغتشاشات، اتقاق دانشگاه شریف بود که در پارکینگ کناری دانشگاه رخ داد. جایی که شبه دانشجویان با انواع سلاح‌های سرد در آن حضور داشتند، با این حال نه پلیس وارد دانشگاه شد و نه تیری شلیک شد! حالا محمد فاضلی دارد کار نکرده حاکمیت را به آن نسبت می‌دهد و بعد می‌گوید چون درون آمریکا این اتفاق افتاده دلیل نمی‌شود اتفاق درون ایران توجیه شود!! کسی قصد توجیه هیچ چیز را ندارد. صرفا در حال تماشای چهره لخت، عریان و خشن لیبرال دموکراسی هستیم! آن هم در مقابل کسانی که صرفاً در حال اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل هستند. نه قصد براندازی دارند و نه حتی به حاکمیت آمریکا کاری دارند! رژیم صهیونیستی از علت وجودی‌اش، بعد از چند دهه در حال ترک خوردن است 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
⁨🧕با وجود اینهمه خانوم محجبه تو بروکسل پایتخت بلژیک؛ الان تهران بروکسله یا بروکسل تهرانه؟!
✨الفيلسوف المغربي طه عبد الرحمن: "المقاومة الطوفانية" حركة تحرر للإنسان والعالم أن السياق الفلسطيني لطوفان الأقصى يفتح على السياق الإنساني من جانبين على الأقل؛ 🔻 أحدهما، أن هذا الطوفان فيه من طوفان نوح عليه السلام نصيب، وهو "استئصال الشر من الأرض"، بحيث يتهيأ بفضله الإنسان من حيث هو كذلك ليتلقى قيما جديدة؛ 🔻والثاني أن "الأقصى" فيه من إسراء محمد عليه الصلاة والسلام نصيب، وهو "التحرر من قيود المادة"؛ فيكون "الأقصى" أو قل "المَسرى" آية دالة على تعميم القيم الجديدة على البشرية جمعاء، بحيث لا يحدُّها أي اعتبار مادي. 🔸ولما ظهر أن الطوفان، من حيث كونه تجريفا للشر المطلق، هو السبيل الذي يوصّل إلى التحرر الأمثل، فقد لزم أن تكون "المقاومة الطوفانية" حركة تحرر للإنسان عامة أو حركة تحرير للعالم كله، حتى ولو بدت في الظاهر حركة تحرر لشعب مخصوص أو حركة تحرير لأرض مخصوصة، إذ المقاوم الطوفاني إنما هو الإنسان في صراعه مع الشر؛ 🔸 ويؤيد ذلك التفاف العالم حول قضيته، ولا يرجع هذا الالتفاف، كما شاع بين جمهور السياسيين، إلى تعاطي العالم للرواية الفلسطينية للأحداث بقدر ما يرجع إلى كون هذه المقاومة أعادت بقوة الإنسان، حيثما كان، إلى فطرته الأولى، أي أعادته إلى القيم الأصيلة التي تنطوي عليها روحه، بدليل سرعة هذا الالتفاف حول قضيته وانخراط الفتيان فيه بكثرة، إذ الفتى يكون أقرب من سواه إلى الفطرة، فيسهل إحياؤها فيه. https://www.aljazeera.net/culture/2023/12/16/ @hamshenasi
✨فیلسوف مغربی طه عبدالرحمن: مقاومت طوفانی جنبشی است که انسان و جهان را آزاد می کند. زمینه فلسطینی طوفان الاقصی حداقل از دو جنبه به روی زمینه های انسانی باز می کند: 🔻یکی از آن‌ها این است که این طوفان سهمی از طوفان نوح علیه‌السلام دارد که «حذف شر از زمین» است، تا انسان به برکت آن برای دریافت ارزش‌های جدید آماده شود. 🔻 دوم اینکه «الاقصی» سهمی از اسراء محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد که «رهایی از قیود ماده» است. «الاقصی» یا بهتر بگوییم «المسری» نشانه ی دال بر عمومی سازی ارزش‌های جدید به همه بشریت است، به گونه‌ای که با هیچ اعتبار مادی محدود نمی‌شوند. 🔸از آنجا که مشخص شد طوفان به جهت زوال شر مطلق بودن، راهی است که به رهایی آرمانی منتهی می شود، لازم می آید که «مقاومت طوفانی» یک جنبش رهایی بخش بشریت به طور عام یا یک جنبش رهایی بخش برای کل جهان باشد، حتی اگر در ظاهر یک جنبش آزادیبخش برای یک قوم خاص یا یک جنبش آزادیبخش برای یک سرزمین خاص به نظر برسد، زیرا انسان مقاوم طوفانی، انسان در مبارزه با شر مطلق است. 🔸موید آن التفات گسترده به مسئله آن است، این توجه، به دلیل برخورد جهانی با روایت فلسطینی از وقایع نیست همانطور که در میان اکثریت سیاستمداران گسترده بود، بلکه ناشی از این واقعیت است که این مقاومت با قدرت، انسان را در هر کجا که بود به سرشت اولش بازگردانده است، یعنی او را به ارزش‌های اصیلی که روح اش با آن آمیخته، برگردانده است. سرعت این التفات به مسئله آن و مشارکت گسترده جوانان در آن به خوبی دلیل آن را نشان می‌دهد زیرا که جوانان از هر کس دیگری به فطرت نزدیکتر اند و احیای فطرتشان آسان است.
✨ مقاومت طوفانی جنبشی است که انسان و جهان را آزاد می کند.✨ 📌مصاحبه فیلسوف مقاومه طه عبدالرحمن با الجزیره نت 1️⃣ 🔰 عملیات "طوفان الاقصی" را در زمینه فلسطینی و انسانی چگونه می بینید؟ 🔹اولین چیزی که در مورد «طوفان الاقصی» در سیاق فلسطینی آن نظر فیلسوف را جلب می کند، خود این نام است. چرا مقاومت فلسطین در غزه نام عملیات خود را «طوفان» برگزید و چیز دیگری را انتخاب نکرد؟ شکی نیست که حدیث «فرقه منصوره» که دل مردانش به آن آغشته بود در این نامگذاری تأثیر داشته است. "طوفان" فقط می تواند کار این "طائفه" باشد که توسط آنها عینیت یافته است. در مورد علت این نام، معروف است که «طوفان» به معنای « جارو کردنی که چیزی از خود باقی نمی گذارد» است. بیایید از حقیقت آن چیزی که این مقاومت در صدد تخریب کامل آن برآمده است تا چیزی از آن باقی نماند؟ بپرسیم. این نمی تواند صرفاً اشغال باشد و یا حتی ظلم محض، بلکه در واقع « شر مطلق» است. 🔸مردم قبلاً "شر مطلق" را به عنوان یک مفهوم بعید تصور می کردند و باور نمی کردند که می توان به آن دست یافت، اما امروز آن را به عنوان یک واقعیت زنده می بینند. آنها « نماز» را در خانه‌های خدا بمباران کردند، «معصومیت» را در کودکی نابود کردند، «تندرستی» را از بیمارستان‌ها بیرون راندند، «پناه» را در پناهگاه‌ها به وحشت انداختند، و چیزهای مشابه. لذا مردم با چشمان خود مرگ همه ارزشهای نیکو را دیدند که انسان برای آنها آفریده شده است. " شر مطلق" چیزی نیست جز منظره مرگ که بر همه ارزش ها می آید. مقاومت فلسطین در غزه اولین کسی بود که حقیقت این شیطان را کشف کرد، از این رو به مقابله با آن با نیرویی که شر آن را دفع می کرد و حتی آن را از اصلش ریشه کن می کرد، شتافت. بنابراین، این مقاومت شایسته نام "مقاومت طوفانی" است که ویژگی آن را از سایر اشکال مقاومت متمایز است . 🔹 افزون بر آن باید پرسید: چرا مقاومت «طوفان» را به «الاقصی» و نه به چیزهای دیگر اضافه کرد ، شکی نیست که جایگاه «الاقصی» این اضافه را ایجاب می‌کند، اما مقام «الاقصی» وجوه متعددی دارد که با توجه به زمینه ها و شرایط می توان آنها را اخذ نمود. الاقصی در زمینه ذکر جهت در نماز، «قبله» اول مسلمانان است، در حالی که در ظرف خاص که مملو از مقاومت طوفانی است و اساساً «مسری»( سفرگاه) است، زیرا «اسراء» به عنوان یک اصطلاح، مستلزم غلبه بر جسمانیت بدن است، درست مانند «معراج»؛ این بدان معناست که روح «اسیر» از همه محدودیت‌ها رهایی می‌یابد به فضای بی‌پایان ملکوت می رود، بنابراین، «مسری» در نسبت با این مقاومت «محل دستیابی به آزادی نهایی» را نشان دهد گرچه اقصی نام تاریخی این مکان است اما نامش در حقیقت «المسری» است، اگر مقاومت عملیات خود را «طوفان الاقصی» نمی‌نامید، به دلیل تضمن معنای آزادی، نام «طوفان المسری» را به خود می‌گرفت. شاهد آن هم این است که «آزادی» همه اسرا در زندان های دشمن را اولین هدف «طوفان» قرار داد و حتی آن را شرط اول در هر مذاکره با آن قرار داد ! 🔸از این رو، روشن می شود که زمینه فلسطینی طوفان الاقصی حداقل از دو جنبه به روی زمینه های انسانی گشایش ایجاد می کند: یکی از آن‌ها این است که این طوفان سهمی از طوفان نوح علیه‌السلام دارد که «حذف شر از زمین» است، تا انسان به برکت آن برای دریافت ارزش‌های جدید آماده شود. دوم اینکه «الاقصی» سهمی از اسراء محمد صلی الله علیه و آله و سلم دارد که «رهایی از قیود ماده» است. «الاقصی» یا بهتر بگوییم «المسری» نشانه ی دال بر عمومی سازی ارزش‌های جدید به همه بشریت است، به گونه‌ای که با هیچ اعتبار مادی محدود نمی‌شوند. 🔹از آنجا که مشخص شد طوفان به جهت زوال شر مطلق بودن، راهی است که به رهایی آرمانی منتهی می شود، لازم می آید که «مقاومت طوفانی» یک جنبش رهایی بخش بشریت به طور عام یا یک جنبش رهایی بخش برای کل جهان باشد، حتی اگر در ظاهر یک جنبش آزادیبخش برای یک قوم خاص یا یک جنبش آزادیبخش برای یک سرزمین خاص به نظر برسد، زیرا انسان مقاوم طوفانی، انسان در مبارزه با شر مطلق است. 🔸موید آن التفات گسترده به مسئله آن است، این توجه، به دلیل برخورد جهانی با روایت فلسطینی از وقایع نیست همانطور که در میان اکثریت سیاستمداران گسترده بود، بلکه ناشی از این واقعیت است که این مقاومت با قدرت، انسان را در هر کجا که بود به فطرت اولش بازگردانده است، یعنی او را به ارزش‌های اصیلی که روح اش با آن آمیخته، برگردانده است. سرعت این التفات به مسئله آن و مشارکت گسترده جوانان در آن به خوبی دلیل آن را نشان می‌دهد زیرا که جوانان از هر کس دیگری به فطرت نزدیکتر اند و احیای فطرتشان آسان است. ادامه دارد... 🖊ترجمه علی اصغر اسلامی تنها https://www.aljazeera.net/culture/2023/12/16/ @hamshenasi