eitaa logo
همشناسی(تعارف) فرهنگی الگوی ارتباطات میان فرهنگی
318 دنبال‌کننده
694 عکس
173 ویدیو
13 فایل
اى مردم، ما شما را از مردی و زنى بيافريديم. و شما را گروه های پراکنده(شعوب) و پیوسته (قبيله‌ها) كرديم تا همشناسی و هم نیکی کنید هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و کاردان است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و رحمت 🔅وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنْزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاءَ اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ* 🔅 نوروز همیشه عیدی است برای اقامه دو رکعت نماز تفکر که آن را، در مسجد زمین، به نیت قربت به«حقیقت» و فهم معنای کلمه «زندگی» ادا کنیم «ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ به ویژه امسال که می توان آن را در رمضان فکر و لمعان ذکر، با قرائت و تلاوت کلام رحمان و تواصل و صله ارحام آراسته و پیوسته کنیم. باشد که حضرت مقلّب القلوب و الاحوال، حالتان و حالمان را احسن حال گرداند. 🌱🍀آغاز بهار طبیعت و ربیع قرآن مبارک🍀🌱 علی اصغر اسلامی تنها 🌻🌺🏵️🌼🌸🍀🌸🌼🏵️🌺🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مالزی چگونه اسلامی شد؟ حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️آقای نقیب العطّاس، اندیشمند کشور مالزی اینگونه تحلیل می‌کند که مالایی‌ها (یک چهارم مسلمانان جهان) بدون مواجهه سیاسی و نظامی مسلمانان و در فرایند ارتباطات فرهنگی و تجاری به جهان اسلام پیوستند. ▪️هر فرهنگی بتواند مفاهیم پایه‌ای‌اش را درون فرهنگ دیگری مستقر کند، فروپاشی در آن فرهنگ رخ می‌دهد. ولو آن فرهنگِ دیگر، فرهنگی باشد که از حیث سیاسی مهاجم است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
پیام واتیکان به مناسبت ماه رمضان 🔅مسیحیان و مسلمانان؛ مروج عشق و دوستی🔅 🔻
پیام واتیکان به مناسبت ماه رمضان 🔅مسیحیان و مسلمانان؛ مروج عشق و دوستی🔅 🔻برادران و خوهران مسلمان عزیز، ماه رمضان و عید فطر اتفاق مذهبی مهمی برای مسلمانان سرتاسر جهان است که روی روزه‌داری، عبادت و عمل خیر تاکید داشته و توسط دوستان و همسایگان مسیحی شما گرامی داشته می‌شود. از جانب شورای پاپی گفتگوی میان ادیانی و تمامی میسحیان در سرتاسر دنیا، بهترین آرزوها را برای به دست آوردن پاداش روحانی روزه‌داری شما که با اعمال خیر همراه شده دارم و جشن پرشور و شادی را برای شما آرزو می کنم. 🔻آنچه قلب مسلمانان و مسیحیان را به یکدیگر نزدیک می‌کند رحمت و مهربانی است. ما می‌دانیم که هم مسیحیت و هم اسلام هر دو به خدای بخشنده و مهربان معتقدند، خدایی که رحمت و شفقتش را به سوی تمامی مخلوقات عالم خصوصا انسان‌ها ابراز می‌دارد. او ما را از عشق بسیار زیاد خلق کرده است. او برای تک تک ما مهربان بوده و آنچه برای زندگی روزمره بدان نیازمندیم همانند غذا، امنیت و سرپناه به ما اعطاء کرده است. خداوند رحمتش را به شیوه‌های مختلف ابراز می‌دارد. بنابراین او گناهان ما را می‌بخشد (غافر است) و همیشه بسیار بخشنده هست (غفور). 🔻به منظور درک رحمت خداوند پاپ فرانسیس در جشن سالانه رحمت گفت: اکنون زمان مهربانی و رحمت است. زمان التیام زخم‌هاست و نباید از دیدار آنانی که برای لمس و گرفتن دست‌های ما انتظار می‌کشند دوری بجوییم زیرا که آنان نشانه‌هایی از نزدیکی به خداوند هستند و بایستی به این طریق بخشش و رحمت را برای همگان بطلبیم. 🔻ما مسلمانان و مسیحیان باید تمام تلاشمان را برای نزدیکی به خدا بکار بگیریم. خداوند مهربان و بخشنده است و از ما نیز می‌خواهد که در برابر یکدیگر خصوصا نیازمندان مهربان و دلسوز باشیم و همدیگر را ببخشیم. 🔻امروز که به چشمان بشر می‌نگریم متاسفانه می‌بینیم که بسیاری از مردم قربانیان خشونت و درگیری هستند. خصوصا سالمندان، کودکان و زنانی که طعمه قاچاقچیان آدم می‌شوند یا آنان که از فقر، بیماری، بلایای طبیعی و بیکاری رنج می‌برند. 🔻ما نمی‌توانیم چشمانمان را به روی این واقعیات ببندیم یا نسبت به این رنج‌ها روی بگردانیم. حقیقت دارد که اغلب شرایط بسیار پیچیده است و راه حل آن نیز فراتر از توانایی‌های ما است. بنابراین باید برای یاری نیازمندان با یکدیگر همراه شویم. هر زمان که می‌بینیم مسیحیان و مسلمانان برای کمک به نیازمندان دست در دست یکدیگر داده‌اند، منبع ارزشمندی از امیدواری است. 🔻به امید اینکه خداوند بخشنده و متعال ما را در راه خوبی و مهربانی همیشه یاری بخشد. ۳ مارس ۲۰۲۳ کاردینال میگوئل آنجل آیوسو خیشوت(Miguel Ángel Ayuso Guixot) https://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/interelg/documents/rc_pc_interelg_doc_20230303_ramadan-2023_en.html https://ble.ir/hamshenasi
🌸🌺🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🌸🌺 باز هم رأی ما *آری* است💐 *به همه‌ی آرمان‌های انقلاب اسلامی* 🇮🇷 که امام (رضوان الله علیه) فرمود: *من دراین روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم؛ به دنیا اعلام می‌کنم که درتاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت باشوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رأی مثبت خودرا در آن ریخته و رژیم طاغوتی رابرای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کند* . 📚صحیفه امام جلد 6 صفحه 453 🌸🇮🇷 گرامی باد روز استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷🌼 ╭┅──==───┅╮ ↪ @hamshenasi ╰┅──==───┅╯
✨همه دعوا سر اسم است✨ 🔻فرمود؛ 🔅اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ﴿١﴾خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ﴿۲﴾ چون 🔅الرَّحْمَٰنُ﴿١﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿٢﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿٣﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾ 🔻یعنی ای انسان بخوان قرآن، انسان و جهان را «به اسم پروردگارت» و «با کلمات او» که آموخت قرآن را، آفرید انسان را و پدید آورد جهان را. پس 🌟بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ نه 🔥بِسْمِ إِلانْسَانِ الظَلُوم الجَهُول 🔺 در شکوه نهضت اومانیسم و مدرنیته، نیچه گفت خدا مرده است پس دوباره بخوانیم انسان و جهان را به نام انسان، گرچه او می میرد. همه دعوا سر اسم است.شناخت و تدبیر آدم و عالم به اسم الله(Allahism) یا اسم انسان(humanism). @hamshenasi
44 سال پیش دوباره گفتیم 🌟بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ و برافراشتیم پرچمی که نام «الله» در میان دارد بر سرزمین ایران و آغاز شد جمهوری اسلامی ایران «اين عيد سعيد عيد حزب الله است دشمن ز شکست خويشتن اگاه است چون پرچم جمهوري اسلامي ما جاويد به اسم اعظم الله است.» 📚امام خمینی دیوان اشعار 💐گرامی باد روز دوازدهم فروردین، روز به ثمره نشستن خون هزاران شهید🌷🌷🌷 💐 روز عید جمهوری اسلامی ایران مبارک باد. @hamshenasi
مقایسه الگوی تمدنی ایران، ترکیه و مالزی در بیان نورالدین بولحیه (استاد باتنه الجزائر) در همایش گفتگوی ایران و جهان عرب، نورالدین بولحیه استاد دانشگاه باتنه الجزایر چه آنجا که در پنل علم به طرح بحث پرداختند و چه وقتی که در اختتامیه سخنرانی کوتاهی کردند رویکرد متفاوتی در تحلیل موقعیت تمدنی ایران امروز داشتند. در پلن تخصصی علم، بولحیه امتیاز نظریه امام خمینی را در مقایسه با بسیاری از نظریات اندیشمندان، در تحقق‌یافتگی آن و امتداد عینی آن دانستند. در نظر ایشان، ایران در تجربه چهل سالگی خود در قامتی بزرگتر از مذهب ظاهر شده و مرزهای مذهبی را به سمت مرزهای انسانیت در نوردیده است. سخنرانی ایشان در اختتامیه هم در همین راستا بود که گفتند جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی اولین کسی بود که دست یاری به سمت مسلمانان دراز کرد و با همان دست به سینه آمریکا کوبید (اذله علی المومنین و اعزه علی الکافرین). از همین منظر تحلیل بولحیه در مقایسه ایران با ترکیه و مالزی اندکی متفاوت از جناب عمار الطالبی بود. دکتر طالبی مالزی را در فرآیند تمدنی اش مهم تلقی کرده و عنصر علم را عنصر مرکزی حرکت مالزی ارزیابی کرد، ولی نورالدین بولحیه پروژه تمدنی مالایایی‌ها و ترک‌ها را اقتصاد دانست و پروژه ایرانی‌ها را در حرکت تمدنی‌‌شان رسالت‌محور و بر مدار انسانیت و ارزش‌ها تعریف کردند و تصریح کردند که نقطه امتیاز و قدرت اصلی ایرانیان در همین رسالت‌محور بودن‌‌شان است. اگر نبود هویت رسالتی ایرانیان، ایران امروز بیش و پیش از ترکیه و مالزی رشد مالی و اقتصادی به دست آورده بود. بولحیه در انتها با اشاره به آیه "شهدا علی الناس" بدین نکته اشاره کردند که ایران، نه در مقیاس امت بلکه در مقیاس بشریت باید الگو باشد و نقش آفرینی کند. @Habibollah_Babai
🧑‍🍳«انسان؛ حیوان آشپز»🍲 فیلسوف و مردم شناس ساختارگرای فرانسوی«لوی- استراوس»، با نقد تعریف ارسطویی از انسان به مثابه حیوان ناطق، آشپزی را ویژگی متمایز کنندۀ « انسان هوشمند» از جانداران دیگر می داند. از نگاه او همۀ حیوانات قابلیت خردمندی و ابزارسازی را دارند، ولیکن هیچ حیوانی بجز انسان نمی تواند آشپزی بکند.راز آن در آتش است. بنابر این اصل، انسان را « حیوانی که آشپزی می کند» تعریف کرد. لوی- استراوس در اثرمشهور خود خام و پخته، معتقد است که پخت و پز یا آشپزی هم نمایانگر فرایند گذار از طبیعت به فرهنگ است، و هم معرّف وضع و حال انسان با همۀ خصایل انسانی بودنش. https://ble.ir/hamshenasi
👳«انسان ناظر طعام» 🔥 قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَكْفَرَهُ ﴿١٧﴾ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ﴿١٨﴾ مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ ﴿١٩﴾ ثُمَّ السَّبِيلَ يَسَّرَهُ ﴿٢٠﴾ ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ ﴿٢١﴾ ثُمَّ إِذَا شَاءَ أَنْشَرَهُ ﴿٢٢﴾ كَلَّا لَمَّا يَقْضِ مَا أَمَرَهُ ﴿٢٣﴾ فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ ﴿٢٤﴾ 🔅مرگ بر این انسان، چقدر کافر و ناسپاس است!(نمی نگرد که خدا) او را از چه چیز آفریده؟ از آب نطفه(بی قدری بدین صورت زیبا) خلقتش فرمود سپس راه (هدایت) را بر او سهل و آسان گردانید. آن گاه او را میراند و در گور نهاد،  و سپس هر وقت خواهد باز او را از قبر بر انگیزد. ولى نه! هنوز آنچه را به او دستور داده، به جاى نياورده است. پس انسان بايد به خوراك خود بنگرد.🔅 غذا؛ فراروی از تا غذا؛ فراروی از تا غذا؛ فراروی از تا https://ble.ir/hamshenasi
🔅وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (سوره مؤمنون آیه ۸) 🔅 ✨و آنان (مومنان) که به امانتها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می‌کنند.✨
🏛️"تمدن غرب تمدن لوگوس"🏛️ ⚡ یکی از ویژگی های تمدن جدید غرب، که جمهور فلسفه گرایان، تمدن جدید غرب را بدان توصیف می کنند آن است تمدنی است متمایل به لوگوس (λόγος) در مفهوم اصیل یونانی آن؛ به بیان دیگر تمدن غرب، همان «تمدن لوگوس» است. ادامه...👇 @hamshenasi
🏛️"تمدن غرب تمدن لوگوس"🏛️ ⚡ یکی از ویژگی های تمدن جدید غرب، که جمهور فلسفه گرایان، تمدن جدید غرب را بدان توصیف می کنند آن است تمدنی است متمایل به لوگوس (λόγος) در مفهوم اصیل یونانی آن؛ به بیان دیگر تمدن غرب، همان «تمدن لوگوس» است. ⚡ گرچه لوگوس در سیر تاریخی خود، تنوع و تحول معنایی گسترده ای داشته است، اما در میانی معانی گوناگون آن، دو معنای «عقل» و «قول» مشهورتر از دیگر معانی است. بر اساس این دو معنا، می توان گفت؛ تمدن معاصر غرب ، تمدنی است با دو چهره و دو وجه. تمدن عقل و تمدن قول یا تمدن خرد و تمدن زبان. ⚡ گرچه این تمدن دو چهره است اما وجه «تمدن عقل» مردم را عموما و طرفداران فلسفه و تجدد را خصوصا بیشتر به خود مشغول کرده تا جایی که مفتون و شیفته این وجه شده اند. این افتنان دو تجلی دارد. یکی در ترفیع ویژگی عقلی یا به تعبیر معروف«عقلانیت»به بالاترین مرتبه از مراتب ادراک انسانی و دیگری میل به اختصاص دادن غربی ها به آن. چنان که گویی دیگران، اگر به طور کل از این ویژگی محروم نباشند، دست کم به اندازه غربی ها خلوص و شمول آن را نشناخته اند ⚡ «وجه قولی» تمدن غرب نیز همانند «وجه عقلی» آن، اشتغال و افتنان مردم و فیلسوفان و تجددگرایان را به همراه داشته با این تفاوت که وجه قولی بسیار دیرتر از وجه عقلی مورد توجه قرار گرفت. و به خصوصیتی برابر با خصوصیت عقلی تبدیل نشد. به گونه‌ای که در میان فیلسوفان و تجدد گریان تعبیر « قولانیت» به اندازه تعبیر «عقلانیت» کاربرد ندارد. و به جای آن تعبیری شبیه آن، به نام « اعلامیه» به کار می رود که امروز به جهت غلبه این وجه، مورد توجه و علاقه بسیار زیاد آنها قرار گرفته است. ⚡ نشانه این غلبه «توفان اقوال» است که در برابر چشم و گوش ما در حال وزیدن است. این توفان گفته ها، نام های گوناگون یافته تا بر هراس ناشی از آن سرپوش گذاشته شود و خسارات آن پنهان ماند. از میان این نام ها که انسان را فریفته دلالت ظاهری خود می کند می توان به « انفجار اطلاعات»، «انقلاب ارتباطات»، «انعتاق کلمه (آزادی بیان)»، «سروری قلم»، «سلطنت خرد»، « تداول و گردش معرفت» «جهانی شدن اعلام و اطلاع» و نام های بسیار دیگر اشاره کرد که به ترویج این توفان گفتاری مشغولند و بی حساب به آن موضوعیت و مشروعیت می بخشند؛ تا جایی که «تمدن قول» مناسب ترین نامی است که می توان تمدن جدید غرب را که چنین توفانی به پا کرده، بدان نام گذاری کرد. 📚سؤال الاخلاق، طه عبد الرحمن ص ۵۶_۷۷ ترجمه و تلخیص؛ علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi
📸 پهلوان جنگ جمل تابلوی «نسل بت‌شکن» حسن روح‌الامین برای امام حسن مجتبی(ع)
⚡« پناه جویی در عصر بی خانمانی»⚡ 🔻مبتنی بر مفهوم قرآنی «پناه» که در آیات متعددی همچون« قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١/ فلق﴾ »، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿ ۱/ ناس﴾ و «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا ﴿۱۶/ کهف﴾» طرح شده می توان ایده آیت شناسانه «قلب آوی و انسان پناه جو» را در مواجه با ایده پدیدارشناسانه «ذهن بی خانمان و انسان بی خانمان» پیتر برگر طرح کرد. 🔻پیتر برگر و همکارانش در تحلیل تأثیر فرایند «نوگرایی» و نهادهای مدرن بر «آگاهی مدرن» به‌ویژه در جوامع «جهان سوم» بر «بی خانمان شدگی» انسان معاصر تاکید می کنند. آنان ضمن بررسی تأثیر دو دسته از فرایندهای نهادی مدرن به مثابه «حاملان اولیه» (فناوری، اقتصاد و دیوان‌سالاری مدرن) و «حاملان ثانوی» (شهرنشینی، آموزش همگانی و ارتباط‌های جمعی) نوسازی بر شکل‌گیری آگاهی مدرن؛ نشان داده اند که «بی‌خانمانی ذهن» در «جامعه‌ی مدرن» مهم‌ترین پیامد و عارضه‌ی نوگرایی است. 🔻مدرنیته اساسا «» است لذا بر «قلمرو عمومی، عقلانیت و تمایزیابی های مدرن آن» تاکید دارد. البته مدرنیته برای حل ناخرسندهی های برآمده بر توسعه فرآیندهای مدرن «قلمرو خصوصی» را بوجود آورده است. قلمرو خصوصی فضایی است که در آن فرد، امیال عاطفی و غیر عقلانی خود را که در درون سیستم دیوانسالارنه و اقتصادی سرکوب شده، بروز می‌دهد. شفافیت این فضای خصوصی باعث قابل تحمل شدن کدورتِ جهان عمومی می‌شود. اما مشکل اساسی این فضاهای خصوصی این است که هنوز کاملا نهادینه نشده است. هرچند در فضای خصوصی نهادهایی مثل خانواده و دین و انجمن‌های داوطلبانه حضور دارند اما به دلیل تضعیف خود این نهادها در مدرنیته، هیچکدام نمی‌توانند به قلمرو خصوصی سامان ببخشند و فرد در ساختن قلمرو زندگی خصوصی خویش از آزادی عمل(رهاشدگی) بسیار برخوردار است. 🔻این آزادی عمل نیز در کنار خرسندی که برای افراد به بار می‌آورد باعث اضطراب در آن‌ها هم می‌شود زیرا این میزان آزادی باعث می‌شود که در میان انتخاب‌های متعدد سرگردان شود. بنابراین به تعبیر برگر «افراد پیوسته در زندگی خصوصی خود درگیر امر ساختن و باز ساختن پناهگاهایی هستند که از آن‌ها به عنوان «کاشانه» استفاده می‌کنند. با این وجود، این بناهای آسیب‌پذیر همواره در معرض تهدید بادهای سرد «بی‌خانمانی» قرار داردند. 🔻زندگی اجتماعی مدرن اساسا «بی خانمان ساز» است. بی خانمانی نشات گرفته از زندگی اجتماعی مدرن، ویرانگر ترین جلوه خود را در حوزه دین میابد. با توسعه سکولاریسم یعنی طغیان انسان بر خدا( و حتی اعلام مرگ او) و تقدم بخشی به دنیا و بروز بحران دینی در جامعه مدرن، «بی خانمانی در جهان اجتماعی» جنبه مابعد الطبیعی یافته است یعنی به «بی خانمانی در جهان هستی» تبدیل شده است. در اضطرار همین احساس بی خانمانی اجتماعی و وجودی، انسان معاصر به غارهای مدرن و پست مدرن (کافی شاپ، دیسکو و ..) پناه می برد تا پناه و قرار یابد اما آنجا نه پناهگاه امن و آرامش که پنهانگاه ترس و آتش است. فَأَمَّا مَنْ طَغَىٰ ﴿٣٧﴾ وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿٣٨﴾ فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَىٰ ﴿۳۹﴾ 📙برگر و همکاران، ذهن بی خانمان؛ نوسازی و آگاهی، ۱۳۹۴صص ۱۸۳_۱۸۵ 🌟این مطلب ناظر به تأملات قرآنی دکتر بابایی نوشته شده است. @Habibollah_Babai @hamshenasi
ای کاش این سحر ز صبوحی حذر کند یا اینکه در ، به راه تو ، خود را سپر کند امشب نماز را به فرادا اقامه کن تا قاتل از نماز جماعت حذر کند بیدار شد که در صف پشت تو ایستد تا صف به صف ملائکه را دربدر کند ای ماه سر به مهر سر از سجده برمدار پشت سرت کسی ست که شق القمر کند در آستین خویش نهفته است تیغ را تا آستان تو لب شمشیر تر کند می خواهد از شکافتن فرق موج ها موسی صفت به آن سوی دریا گذر کند این معجزات آیت پیغمبری نبود داد از کسی که بر دل شیطان نظر کند محراب در تلاطم خونابه غرق شد خورشید خون گریست که شب را سحر کند نامردی از هراس به پل کوچه ها گریخت مردی کجاست؟ تا که حسن را خبر کند تا او بیاید و پدرش را به دوش خویش از شط خون مسجد کوفه به در کند در کاسه های شیر ، شفا موج می زند شاید که زخم شیر خدا را اثر کند مولا به یاد فاطمه بر سر حنا گرفت تا مثل روزهای جوانی سفر کند. @hamshenasi
علی علیه السلام فرقهای زیادی با دیگر حاکمان داشت تا جایی که نهایتا به سبب همین فرقها، فرقش شکافته شد. اما با دقت در تصاویر فوق بنگرید که گذر تاریخ چطور این فرقهای اساسی بین او و دیگر حاکمان را ارج نهاده است. این تصاویر، بخش بسیار بسیار کوچکی از انعکاس نام مبارک علی(ع) در معماری جهان اسلام است که در تمامی اینها، این اسم‌ مبارک با خط بنایی جلوه‌گری می‌کند. امروزه از شرق تا غرب جهان اسلام، گنجینه عظیمی از آثار معمارانه از قرون مختلف به جا مانده است که مفتخر به منقّش شدن به این نام مبارک و تجلیِ «ذكرُ عليٍ عباده» با ابزارهای معمارانه هستند. اما جالب آنکه حسب برخی پژوهشهای انجام شده، کهن‌ترین نمونه‌های شناخته شده از نقوش تزئینیِ نام علی(ع)، نه متعلق به ایران، بلکه متعلق به حوزه جغرافیایی شام بوده است! یعنی همان جایی که سالها تلاش شد تا نام مبارک ایشان محو شود. نمونه‌ای از این نقوش که در قلعه شهر حلب در شمال شامات به دست آمده را هرتسفلد (باستان‌شناس آلمانی) در کتاب خود که درباره کتیبه‌های اسلامی این سرزمین منتشر شده، معرفی کرده است. کدام حاکم دیگری را در جهان اسلام می‌شناسید که نام او پس از قرنها اینطور بر تارک آثار تمدنی کشورهای مختلف حتی در سرزمینی که سالها مشهور به دشمنی با او بوده، باقی مانده باشد و بدرخشد؟ "كذَٰلک يَضرِب اللَّه الْحَقَّ والْبَاطل فأَمَا الزَّبدُ فَيذهبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ الناس فَيمْكثُ فی الْأَرض: خدا براى حق و باطل چنين مثَل زند، اما كف به كنارى افتد و نابود شود و آنچه براى مردم سودمند است در زمين باقی بماند" (رعد/۱۷). @baladetayyeb
🌟مسئله "فلسطين" از منظر فلسفه ائتماني🌟 ⚡علامه طه عبدالرحمن در کتاب «شکاف های مرزبانی؛ رویکرد ایتمانی به چالش های معاصر امت» صورت بندی فلسفی از مسئله فلسطین ارائه می کند. از منظر فلسفه ایتمانی، «إیذاء فلسطینی، إیذاء اله و إیذاء انسان است». @hamshenasi
🌟مسئله "فلسطين" از منظر فلسفه ائتماني🌟 ⚡علامه طه عبدالرحمن در کتاب «شکاف های مرزبانی؛ رویکرد ایتمانی به چالش های معاصر امت» صورت بندی فلسفی از مسئله فلسطین ارائه می کند. از منظر فلسفه ایتمانی، «إیذاء فلسطینی، إیذاء اله و إیذاء انسان است». طه می نویسد: در جهان کنونی که از خُلق «حیا» خالی است، به گونه ای که در آن هر زورمندی هرچه بخواهد می کند، جای شگفتگی نیست که انسان انواع مختلفی از رنج و اذیت را ببیند، اما آنچه «انسان فلسطینی» از أذی نزدیکان و دوران می بیند نظیر و اندازه ای ندارد. همانگونه که آنچه که رژیم اسرائیل از ایذاء آشکار می کند قابل توصیف نیست گویا که «شر مطلق» است. چرا که خشونت و أذی اسرائیلی، بیشتر از آن است که یک یک شمارش شود. آنچه تاکنون انجام شده قابل احصا نیست و آنچه از اشکال دیگر غافلگیرمان خواهد کرد در حساب نمی گنجد. برای درک حقیقت این «رنج و أذی» که اشبه به شر مطلق است، نیازمند شناخت حقیقت انسانی هستیم که با این شکل، اذیت می شود. انسان فلسطینی ویژگی متمایزی دارد چراکه ارض او محل تلاقی عوالم شهادی و غیبی، و ارث او محل تلاقی ابعاد زمانی و سرمدی است. از این رو برای شناخت حقیقت او نمی توان رویکرد تاریخی داشت چون این مقاربه، بُعد ابدی و سرمدی آن را ساقط می کند حتی اگر عالم غیبی آن را حذف نکند. همانگونه که نمی توان رویکرد حقوقی داشت چون عالم غیبی آن را ساقط می کند حتی اگر بُعد سرمدی آن را حذف نکند. همانگونه که نمی توان رویکرد سیاسی داشت چراکه این روی آورد، هم عالم غیبی و هم بُعد سرمدی آن را حذف خواهد کرد. لذا دورترین، بلکه فریب کارترین رویکردها در معرفت حقیقت چنین انسانی است. گرچه همین رویکرد منتخب اکنون در درک أذی واقع بر انسان فلسطینی به کار بسته می شود. نمی توان به حقیقت انسان فلسطینی معرفت پیدا کرد و ایذا او را دفع کرد، جز با رویکردی که عالم شهادی زمین اش را به عالم غیبی آن وصل کرده و بعد زمانی ارث اش را به بعد سرمدی آن متصل کند، لذا ما رویکرد فلسفی را پی خواهیم گرفت که ارض فلسطینی را از عوالم خود جدا نکند بلکه همه عوالم آن را حفظ و ملاحظه کند و ارث فلسطینی را از ابعاد خود بریده نکند بلکه همه ابعاد آن را حفظ و نگهداری کند. شاید از این طریق ماهیت أذی فلسظینی را تبیین کنیم و به طریق دفع آن هدایت شویم. رویکرد ایتمانی مبتنی بر مبدا اساسی است. هر چیزی دو بُعد دارد یکی «صورت» که همان مظهر خارجی است و دیگر «روح» که جوهر درونی است. روح اصل در تفسیر صورت است و صورت فقط تعبیری از روح است، به بیان دیگر تصویری از آن است. صورت إیذاء فلسطینی به شکل اجمال بر دو وجه تقویم یافته است. ایذای ارضی که پروردگارشان آن را مبارک کرده. دوم ایذا ارثی که فطرت شان آن را انتاج نموده. إیذاء ارض مبارکه و ایذا ارث فطری. روح إیذاء نخست إیذاء اله و روح إیذاء ارث فطری، إیذاء انسان است. و چون روح اصل در تفسیر صورت است. لذا فهم "إیذاء اله" اصل در "إیذاء ارض" و "إیذاء انسان" اصل در "إیذاء ارث" است. و چون «مساله اله» و «مساله انسان» اختصاص به فلسطینیان ندارد بلکه شامل همه دین باوران می شود. لذا همه باید برای رفع إیذاء فلسطینی اقدام کنند. 🔸اصل مفهوم «مرابطه» برآمده از آیه شریفه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ». 🔸اصل مفهوم «إیذاء اله» برآمده از آیه شریفه« إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً [احزاب/57]» 📙ثغور المرابطه، نشر مرکز المغراب للدراسات في الاجتماع الإنساني، رباط، ۲۰۱۸,صص۱۹_۲۰ ترجمه علی اصغر اسلامی تنها @hamshenasi