💠گدایی توانمندان صوفی
🔸یک از سجایای اخلاقی در دین مبین اسلام، ترحم و شفقت با نیازمندان و فقراست. اما متکدیان همگی در زمرهی فقرا نیستند و برخی از ایشان به دلیل کاهلی، دست به گدایی زدهاند.
🔹در بعضی از روایات اهل بیت علیهمالسلام، گرفتن صدقه را برای شخصی که بدن او سالم است و قدرت بر کارکردن و فعالیت اجتماعی دارد، حرام دانستهاند.
🔰امام باقر علیه السلام می فرماید: پیامبر خدا صلی الله علیه آله فرمود: لا تحلّ الصّدقة لغنیّ، و لا لذى مرّة سویّ، و لا لمحترف، و لا لقویّ. قلنا: ما معنى هذا؟ قال: لا یحلّ له أن یأخذها و هو یقدر على أن یکفّ نفسه عنها[1] صدقه دادن به ثروتمند روا نیست، همچنین به نیرومند تن درست، صاحب حرفه و به انسان قادر بر کار. اصحاب سوال کردند: مقصود از این سخن چیست؟ رسول الله فرمودند: بر کسى که مى تواند از گرفتن صدقه خوددارى کند، گرفتن آن حلال نیست!
🔻این روش و منش برخی از بزرگان تصوف نیز بوده که با وجود توان برای کار کردن، به گدایی و دریوزگی می پرداختند. در حالات ابوحَفْص عَمرو بن سَلَمه حَدّاد نیشابوری که بزرگانی نظیر هجویری و عطار از عظمت او سخن ها گفته اند؛ آوردهاند که وی بیست سال کار میکرد و تمام درآمد خود را به درویشان میبخشید و شب ها برای امرار معاش به دریوزگی و گدایی میپرداخت.[2]
♻️اگر وی اهل معنا میبود، باید راه و رسم عرفان را رعایت میکرد و با اندک خرجی که برای خود نگه میداشت، آبروی خود را حفظ می کرد.
📚پی نوشت
1. حر عاملی، وسائل الشیعة، آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، ج 9، ص 233
2. شرح رساله قشیریه ص ۴۹۹
#نقد_تصوف
#حداد_نیشابوری
#گدایی
هدایت شده از گلچین کلام ألله و عترت طه، ( ألثَّقَلین )
⚜️ علامه مامقانی می نویسد:
🌴هنگامی که قاصد امام سجاد (علیه السلام) به مدینه آمد تا خبر واقعه کربلا را به مردم مدینه بدهد با حضرت #ام_البنین (سلام الله علیها) مواجه شد.
🥀 حضرت ام البنین فرمود: از حسین (علیه السلام) خبری بده!
👳 (او از جواب دادن طفره رفت و) گفت:
✋🏻 چهار پسرت (عباس، عبدالله، جعفر، عثمان) در کربلا شهید شدند!
🥀 حضرت ام البنین (سلام الله علیها) فرمود:
▪️«قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَوْلادِی وَ مَنْ تَحْتَ الْخَضْراءِ کُلُّهُمْ فَداءً لاَِبِی عَبْدِ اللّهِ الْحُسَیْن، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه عَلَيْهِ السَّلَام»؛
▪️«رگهای دلم را بریدی! (من کی از فرزندان خودم پرسیدم؟) فرزندانم و هر کس زیر آسمان کبود است، همه فدای حسین (علیه السلام)؛ از حسین به من خبر بده!»
🏴 و چون خبر شهادت امام حسین علیه السلام را شنید صیحه ای کشید...
🍂 علامه مامقانی در ادامه می نویسد:
✍🏻 و این علاقه شدید حضرت ام البنین نسبت به اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، (علاقه مادر فرزندی نبود بلکه این علاقه) فقط به خاطر آن بود که حسین، امام او بود.
📚 تنقیح المقال، ج ۳، ص ۷۰.
#مادر_ادب
#وفات_حضرت_ام_البنین
@alsqlyn
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅
🔅
✅مصرف طیبات، درمان ناسپاسی
✍ قرآن کریم می فرماید:
یا أیها الّذین ءامنوا کلوا من طیّبات ما رزقناکم واشکروا لله…از طیباتی که روزی تان کردیم، بخورید و شکر خدا را به جای آورید ….
📚 سوره بقره، آیه ۱۷۲
وَ رَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرونَ.
از طیبات به شما روزی داد، باشد که سپاسگزار باشید.
📚 سوره انفال، آیه ۲۶
وَجَعَلْنَا فِیهَا جَنَّاتٍ مِنْ نَخِیلٍ وَأَعْنَابٍ وَفَجَّرْنَا فِیهَا مِنَ الْعُیُونِ. لِیَأْکُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ وَمَا عَمِلَتْهُ أَیْدِیهِمْ ۖ أَفَلَا یَشْکُرُونَ. و در آن باغ هایى از درختان خرما و انگور قرار دادیم و چشمهها در آن روان کردیم تا از میوه آن و [ از ] کارکرد دست هاى خودشان بخورند؛ آیا باز [ هم ] سپاس نمىگزارند؟
📚 سوره یس، آیات ۳۴ و ۳۵
@alsqlyn
🔅
💠🔅
🔅💠🔅
💠🔅💠🔅
🔆💠🔅💠🔅💠🔅
أسعد الله ایامکم و لیالیکم.
۲۲ جمادی الثانى
سال مرگ صادر کننده ، دستور حمله به خانه وحي و هجوم بر بر ال الله.
أللهم العن اول ظالم ظَلم حق محمّدٍ و آلِ محمّد.
@alsqlyn
💠 حدیث روز 💠
⚠️ سه عملی که انسان را به هلاکت میرساند
🔻امام حسن مجتبی(ع):
هَلاكُ النّاسِ فى ثَلاثٍ: اَلْكِبْرُ وَالحِرْصُ وَالْحَسَدُ، فَالكِبْرُ هَلاكُ الدّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْليسُ وَ الحِرْصُ عَدُوُّ النَفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ.
🔻سه چيز مردم را به هلاكت میرساند:
⛔️ تكبّر، حرص و آز، حسد.
➖ پس خودبينى و #تكبر، دين انسان را از بين میبرد، همانطورى كه شيطان تكبر كرد و دينش نابود شد و منفور گرديد.
➖#حرص و آز دشمن شخصيت هر فرد است همانطور كه آدم ابوالبشر (بواسطه حرصى كه در وى به وجود آمد) از بهشت رانده شد.
➖ #حسد (آرزوى زوال نعمت از ديگران) راهبر بدبختیها و تيرهروزیهاست و بواسطه حسد، قابيل هابيل را كشت.
📚 الروائع المختارة، ص۱۱۶
•┈┈••✾••┈┈•
@alsqlyn
#حکایات_علماء
⭕️ عذرخواهی شاهِ خاقان صفوی از مقام مرجعیّت و فقاهت...
💠 در روضات است که آقا حسینِ مرحوم (آقا حسین بن محمّد خوانساری) قبل از بلوغ، به جهت #تحصیل_علم و حکمت و معارف هجرت به اصفهان کرد، و منزل نمود در مدرسهی خواجه ملک، جنب مسجد شیخ لطفالله، واقع در میدان شاه...
🔸و مشغول تحصیل گردید تا به مرتبهای رسید که استاد الکلّ فی الکلّ گردید، و نقل شده که در اوائلِ امرش، هنگامی که در مدرسه بود، یک زمستان بر او گذشت که قادر بر تحصیل آتش نبود!
🔹#لحاف_کهنهای داشت که آن را بر خود میپیچید و دور حجره میگردید تا به سبب حرکت گرم شود، و لکن بعد از رسیدن به مرتبه کمال و علم به جایی رسید که...
🔸شاه سلیمان صفوی جبّه عالیه سلسلهدوز به جواهر غالیه خود را - که چشم روزگار مانند آن را ندیده - برای او فرستاد و از او معذرت خواست که:
👈🏻 این لایق شأن شما نیست، امید میرود که عفو فرمایید و این هدیه را قبول نمائید.
📎 منابع تمامی مطالب، در آرشیو مجموعه موجود میباشد.
📚 همراه با عالمان شیعه| حجره فقاهت
🆔 @hojre_feghahat
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔲از آنجا که سیره خود حاج آقا در مصیبت ها ختم مصیبت به روضه سیدالشهداء بود و "ان کنت باکیا لشیئ فابک للحسین" برشی از ذکر مصیبت آن مرحوم را شادی روحشان پیشکش میکنیم...
@alsqlyn
☘️💫⭐️
آیت الله مرعشی نجفی (ره) : مصیبت صوفیان برای اسلام، از بزرگترین مصایب است:
از نظر من مصیبت صوفیان برای اسلام، از بزرگترین مصایب است زیرا ارکان اسلام را منهدم ساخت و بنیان آنرا تَرَک داد. پس از جستجوی عمیق وگردش در میدان های کلمات آنان و اطلاع از مطالب مخفی آنان و یافتن رازهای پوشیده آنان در پی دیدار با سران فرقه های تصوف، بر من روشن شد که این درد، از راهبان نصارا به دین اسلام سرایت کرده و گروهی از اهل سنت مانند: حسن بصری و شبلی و معروف و طاووس و زهری و جنید و دیگران آن را گرفتند، سپس از آنان به شیعه سرایت کرد تا اینکه کارشان بالا گرفت و پرچم هایشان برافراشته شد، به گونه ای که از اساس دین سنگی را روی سنگ باقی نگذاشتند. آنان نصوص کتاب و سنت را تاویل کردند و با احکام فطری عقلی مخالفت نمودند و به وحدت وجود و حتی موجود ملتزم شدند و در عبادت وجهه گرفتند و بر اوراد آکنده ازکفر و اباطیل که رؤسای آنها میساختند، مداومت کردند و به چیزی پایبند گردیدند که آن را ذکر خفی قلبی می نامیدند و از سمت راست قلب شروع میشد و به سمت چپ خاتمه می یافت.
گاهی آن را سفر از حق به خلق می نامیدند و گاهی نزول از قوس صعودی به قوس نزولی، و بالکعس که از آن به عنوان سفر از خلق به حق و عروج از قوس نزولی به قوس صعودی تعبیر کرده اند، خدا به داد این طامات برسد، پس ترهات خود را به فقه سرایت دادند، همچنین در مبحث نیت و غیر آن و دیدم بعضی از مرشدان آنان را که اشعار مغربی عارف را از روی دیوانش می خواند و گریه می کرد و به آن اعتنا می کرد همچون اعتنایی که به آیات قرآن کریم می شود، جای تاسف است برای قومی، کسانی که قرآن شریف را ترک کنند و دعاهای صحیفه کامله سجادیه را که زبور آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین و سخنان موالی و سروران امامان علیهم السلام را و مشغول شوند بامثال کتاب مغربی و …
و دیدم یکی از آنان را که دعوی فضل داشت و از برخی سخنان که به ائمه هدی (علیهم السلام) نسبت داده شده، برای ترویج مسلک خود استفاده می کند مانند: «لنامع الله حالات فیها هو نحن و نحن هو» یعنی برای ما با خدا حالاتی است که در آن حالات او ما هستیم و ما او می باشد. و این بینوا در علم و تتبع و تحقیق و ضبط نمیدانست که کتاب مصباح الشریعه و مانند آن که چنین سخنان منکری در آن ها جمع شده، ساخته ایادی صوفیان اعصار گذشته است که برای ما به ارث مانده است.
شیوع تصوف و ساختن خانقاهها در قرن چهارم بود. بعضی از مرشدین آن قرن، وقتی تفنن متکلمین را در عقاید دیدند، از فلسفه فیثاغورث و پیروان او در الهیات، قواعدی را اقتباس نمودند و از لاهوتیات اهل کتاب و بت پرستان، جمله هایی را گرفتند و آن جملات را به لباس اسلام درآوردند و به علم خاصی تبدیل نمودند که آن علم را علم تصوف یا حقیقت یا باطن یا فقر یا فنا یا کشف و شهود نامیدند.
و در این زمینه کتابها و رساله ها نوشتند و این وضع همچنان ادامه داشت تا آنکه قرن پنجم و قرنهای بعدی فرارسید و برخی از زیرکان اهل تصوف میدان وسیعی را آماده یافتند تا به اسم ولایت و غوثیه و قطبیه و دعوی تصرف در ملکوت با قوه قدسیه، چه رسد به ناسوت، در میان جاهلان، مقام شامخی همچون مقام نبوت و حتی الوهیت به دست آورند.
آنان با مقالاتی مبنی بر تاویلات مزخرف و کشف خیالی و رویاها و اوهام، فلسفه تصوف را توسعه دادند و کتابهای پیاپی بسیاری مانند کتاب تعرف و دلالت و نصوص و شروح آن و نفحات و رشحات و مکاشفات و انسان کامل و العوارف و المعارف و التاویلات و غیره که پر از حکایتهای دروغ و قضایای کاملا بیمعناست، نوشتند.
وقتی کالای آنان بازار پیدا کرد و نامشان مشهور شد و بازارشان گرم گردید، به فرقه ها و دسته های مختلف تقسیم شدند و عوام وسفلگان را با حدیث جعلی « الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق » اغفال کردند و برای هر فرقه ای که از دیگران متمایز گردند، علامتهایی را قرار دادند…
خداوند ما و شما را از فریب کاریهای بافندگان عرفان و فلسفه و تصوف حفظ کند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به آستانه اهلبیت پیامبر خدا صلوات الله علیهم اجمعین روی میآورند و کسی را جز آنان نمی شناسند. آمین آمین.
منبع: احقاق الحق ج ۱ص ۱۸۲تا۱۸۵ عارف و صوفی چه میگوید ص۳۲و۳۳
#شکوه_غیرت
#تا_لایق_جانان_شوی
#شیعه_کشی_مرام_سقیفه
آنكه او را بر سر حيدر همى خوانى امير
كافرم گر مىتواند كفش قنبر داشتن
شهادت ابن سِکّیت رَحِمَهُ الله
یعقوب بن اسحاق معروف به ابن سِکّیت از بزرگان إمامیّه ـ در شب دوشنبه #۵_رجب سال ۲۴۴ هـ به دستور متوکّل عبّاسی ملعون به خاطر تشیّع به شهادت رسید و در سامّرا دفن شد در حالی که از سن او ۵۸ سال می گذشت.
ابن سِکّیت خوزستانی از آبادی های دَورَق از اطراف اهواز بود
متوکّل عبّاسی ملعون ابن سِکّیت را مُلزم نموده بود که تأدیب دو فرزندش مُعتَز و مؤید را عهده دار شود. یک روز به او گفت :
آیا دو فرزند من نزد تو محبوب ترند یا امام حسن و امام حسین علیهما السلام ؟
ابن سِکّیت گفت :
به خدا قسم #قنبرخادم حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام بهتر است از تو و از دو فرزندت.
متوکّل دستور داد زبان او را از پشت سر خارج نمایند، و با این جنایت او به شهادت رسید
📚 منابع :
1. تاریخ سامّراء : ج 2، ص 226. و ... .
2. هدیة الأحباب : ص 89.
3. رجال النجاشی : ص 449. معجم رجال الحدیث : ج 21، ص 138.
4. الکنی و الألقاب : ج 1، ص 314.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ والعَنْ أعْدَاءَهُم
"زيارة الحسين عليه السلام في ليلة الجمعة أمان من النار يوم القيامة"
امشب شب جمعه و شب زیارتی خاصه سيدالشهداء علیه الصلاة والسلام است. از هرکجا که هستید با ذكر سلام بر ارباب بى كفن نام خود را در ليست زوار حضرتش بنويسيد
السلام علیک یااباعبدالله
و على الأرواح التى حلت بفنائك عليك منى سلام الله أبداً ما بقيت و بقى الليل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منى لزيارتكم
السلام على الحسين
وعلى علي بن الحسين
وعلى اولاد الحسين
وعلى اصحاب الحسين
اللهم ارزقنا زيارة الحسين فى الدنيا و شفاعته فى الآخرة.