#فلسفه_ی_عزاداری_امام_حسین_ع
◀️فلسفه ي عزاداري سيدالشهدا(عليه السلام) چيست؟
✳️اهل بیت(علیهمالسلام) تلاش کردهاند به هر نحوی که امکان دارد، یاد و خاطر عاشورا را زنده نگه دارد، به گونهای که امام سجاد(علیهالسلام) تا در حيات بود (حدود چهل سال) صحنه كربلا را با گريه جلوي چشم مردم مجسّم ميکردند و ميفرمود: «حضرت اباعبدالله با تشنگي شهيد شد، در حالي كه كنار رود فرات بود و سر مبارك او را همانند گوسفند بريدند.»
👈تشكيل مجالس عزاداري از سوي حضرات معصومين(علیهمالسلام) یکی از شیوههایی بوده است که از سوی ایشان برای رواج نوحه خوانی برای حضرت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) انجام شده است، که به عنوان نمونه میتوان از وقف قسمتی از اموال توسط امام باقر(علیهالسلام) در این زمینه سخن به میان آورد[اصولكافي، كليني، ج 5، ص 117]
👈 و تشویق به سرودن شعر در رثا امام حسین(علیهالسلام) را به آن افزود به گونه که امام صادق(علیهالسلام) در این زمینه میفرماید: « هر كس كه دربارهي امام حسين(ع) يك بيت شعر سروده و گريه نمايد و ده نفر را به گريه در آورد، اجر و پاداش آنها بهشت است.»[ كامل الزيارات، ص 105]
✅این تأکید عزاداری از سوی ائمه معصومین(علیهمالسلام) علتهای متعددی دارد، که برخی از آنها عبارتند از:
1⃣. زنده نگه داشتن پیامهای عاشورا، پيامهايي مانند:
احياي امر به معروف و نهي از منكر، عزّت، مبارزه با طاغوت، فداكاري در راه دين، نترسيدن از كمي نفرات، آميختن كار فرهنگي با ايثار، پيروزي خون بر شمشير، نهراسيدن از محاصرهي نظامي و اقتصادي، عمل به وظيفه و تكليف، حمايت از ولّي و در نهايت راضي بودن به رضاي خدا
2⃣. از رهگذر برگزاري مجالس ديني در سطحي وسيع و حضور تودههاي مختلف مردم در مساجد و تكايا، فرصت خوبي براي آشنايي بيشتر با معارف اسلامي و احكام الهي به دست ميآيد.
@haqemamali
#امام_حسین_ع_در_منابع_اهل_سنت
✴️علاقه و محبت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم به حسین علیه السلام:👇
1⃣ زمخشری (از علمای بزرگ اهل سنت)، صاحب تفسیر معروف «کشاف »، در کتاب «ربیع الابرار» نقل می کند:
🔯«فاطمه علیها السلام با فرزندانش حسن و حسین علیهما السلام خدمت رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم رسیده و عرض کرد: یا رسول الله! هدیه ای به این ها بده . حضرت فرمود: پدرت فدایت، من مالی ندارم تا هدیه کنم . سپس حسن علیه السلام را بغل کرده، بوسید و روی پای راست خود قرار داد و فرمود: به این فرزندم، اخلاق و هیبت خود را هدیه می کنم و حسین علیه السلام را نیز بغل کرد و بوسید و بر روی پای چپ خود نهاد و فرمود: شجاعت و جود خود را بدو بخشیدم .»(1)
2⃣ ابوهریره (از راویان بنام اهل سنت) می گوید: رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را دیدم که حسین بن علی علیهما السلام را در بغل گرفته و می فرمود: «خدایا! او را دوست می دارم تو هم او را دوست بدار»(2)
3⃣ قاضی نورالله شوشتری در کتاب «احقاق الحق » می نویسد:
🔴ابوالمؤید موفق بن احمد (از علمای اهل سنت) در مقتل الحسین از راویان مختلف و آنها از ابوبکر نقل می کنند که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت هستند.» (3)
4⃣ حافظ ابونعیم اصفهانی (از علمای اهل سنت) در کتاب حلیة الاولیاء (ج 4، ص 139) نقل می کند که او با سلسله راویان مختلف از جمله عمربن خطاب روایت می کند که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود:«حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند.» (4)
5⃣ احمد بن حنبل در مسند خود به نقل از راویان متعدد، می نویسد:
✳️پیامبر، حسن و حسین را به سینه خود می چسباند و می فرمود: «خدایا! من این دو را دوست دارم، تو نیز آنها را دوست بدار .»(5)
🔆پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم و شهادت حسین علیه السلام در کربلا:👇
6⃣ از عایشه نقل شده است که گفت:
🔯حسین در حالی که به پیامبر وحی نازل می شد، به محضر وی در آمده و خود را روی او انداخت و از پشت او بالا رفت . جبرئیل گفت: یا رسول الله! او را دوست می داری؟ فرمود: چرا پسرم را دوست نداشته باشم . جبرئیل گفت: امت تو بعد از تو، او را خواهند کشت . جبرئیل دست خود را دراز کرد و مقداری خاک سفید به او داده و گفت: در این سرزمین، این پسر تو کشته می شود و اسم این سرزمین، «طف » است . و چون جبرئیل از نزد پیامبر رفت، پیامبر از خانه خارج شد و در حالی که آن خاک را در دست گرفته بود و می گریست، فرمود: عایشه! جبرئیل به من خبر داد امتم پس از من، فریب خورده و پسرم حسین را در سرزمین طف خواهند کشت . سپس در حالی که گریه می کرد، به طرف اصحاب خود - که در میان آنان علی، ابوبکر، عمر، حذیفه، عمار و ابوذر بودند - رفت . آنان عرض کردند: یا رسول الله! چرا گریه می کنید؟ فرمود: جبرئیل به من خبر داد پسرم حسین بعد از من در سرزمین طف به شهادت می رسد و این خاک را به من داده و گفت: در همان جا به خاک سپرده خواهد شد . (6)
✴️شخصیت و فضائل امام حسین علیه السلام:👇
7⃣ ابن کثیر (از علمای معروف مذهب شافعی) در کتاب «البدایة و النهایة » در باره مقام امام حسین علیه السلام چنین می نویسد:
❇️پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم حسن و حسین را گرامی می داشت و به آنها محبت زایدالوصفی می کرد. لذا حسین علیه السلام از صحابه پیامبر به شمار می رود و با آن حضرت تا دم مرگ آن بزرگوار، محشور و مصاحب بوده و حضرت رسول نیز از او رضایت کامل داشته، اگرچه حسین علیه السلام در سنین کودکی بود.(7)
8⃣ ابن کثیر همچنین می نویسد:
🔴بخاری از ابونعیم نقل می کند که از عبدالله بن عمر شنیدم که در جواب کسی که از او در باره کشتن مگس در ماه محرم پرسیده بود، گفته است:
🔵مردم در باره کشتن مگس سؤال می کنند در حالی که پسر دختر رسول الله را کشته اند! (و از او نمی پرسند) و حال آن که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در باره حسن و حسین فرموده است: «آنها گل های خوشبوی من در دنیا هستند .»(8)
9⃣ شیخ محمد بن محمد مخلوق مالکی می نویسد:
🔶حسین علیه السلام انسان با فضل و بسیار اهل نماز و روزه بود و بیست و شش بار پیاده خانه خدا را زیارت کرده است(9)
🔟 شیخ نورالدین علی بن صباغ مالکی، معروف به «ابن صباغ » در باره جوانمردی آن حضرت می نویسد:
🔷انس می گوید: خدمت حسین علیه السلام بودم که کنیزکی آمد و با خود دسته گلی آورد و به امام هدیه کرد . امام فرمود: برو، در راه خدا آزاد هستی . پس به او عرض کردم: او که کار مهمی انجام نداده و چنین پاداشی دریافت کرد؟ ! فرمود: آیا نشنیده ای سخن خدای تعالی را که «و اذا حییتم بتحیة فحیوا باحسن منها» (نساء/86) چون شما را احترام کردند، به درودی بهتر پاسخ دهید. (10)
1⃣1⃣ عباس محمود عقاد مصری، نویسنده کتاب «الحسین ابوالشهداء» می گوید:
🔯«شجاعت حسین علیه السلام صفتی است که از شخصی مانند حسین علیه السلام تعجب آور نیست.
@haqemamali
#ادامه👇
زیرا شجاعت از او مثل ظهور طلا از معدن آن است. یعنی حسین علیه السلام معدن شجاعت است و این، فضیلتی است که آن را از پدران و نیاکان به ارث برده و به فرزندان خود به ارث گذاشته است . . . البته در میان فرزندان آدم کسی در شجاعت قلب و قوت روحی، شجاع تر از حسین علیه السلام در مقایسه با آنچه او در کربلا بدان اقدام کرد، پیدا نمی شود . . . برای او همین بس که در طول صدها سال تاریخ دنیا، او همچنان شهید، فرزند شهید و پدر شهیدان باقی مانده است.»(11)
2⃣1⃣ ابن روزبهان می گوید:
«اوست که به قدرت غیرت، هرکافر متمردی را از بیخ و بن برمی کند. اوست که در مقام بندگی الهی به وظیفه ذکر پاکی حق تعالی و بزرگی او، جل و علا، قیام به سزا فرمود. او به واسطه طی منازل قرب الهی به اقصی مرتبه توحید رسیده بود»(12)
✴️قیام امام حسین علیه السلام در ترازوی قضاوت:👇
3⃣1⃣ ابوالحسن اشعری (متوفای 324 ق)، پیشوای مکتب اشاعره، می گوید:
«چون ستمگری یزید از حد گذشت، امام حسین علیه السلام با یاران خود علیه بیداد او قیام کرد و در کربلا به شهادت رسید.» (13)
4⃣1⃣ علامه آلوسی، (متوفای 1270 ق)، که مرجع و مفتی اهل سنت عراق بود، در «تفسیر روح المعانی »ذیل آیه شریفه
«فهل عسیتم ان تولیتم . . . ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکم اولئک الذین لعنهم الله. . .»(محمد26)
🔴از احمد بن حنبل - پیشوای مذهب حنابله - نقل می کند که:
⬅️پسرش از وی در باره لعن یزید سؤال کرده، او جواب گفت: «کیف لایلعن من لعنه الله فی کتابه; چگونه لعن نشود کسی که خدا او را در کتابش لعنت کرده است؟ !» عبدالله پسر احمد بن حنبل پرسید: من کتاب خدا را خواندم ولی لعن یزید را ندیدم؟ احمد بن حنبل در پاسخ، آیه شریفه «فهل عسیتم . . .» را خواند و آنگاه گفت:«ای فساد و قطیعة اشد مما فعله یزید; چه فساد و قطع رحمی از فسادی که یزید مرتکب آن شده، بالاتر است؟!»(14)
5⃣1⃣ آلوسی بعد از نقل آن سخنان می گوید:
⏪«در لعن یزید توقف نیست چون اهل کبائر و دارای اوصاف خبیثه بود و بر [مردم] مدینه ظلم و تعدی کرد و حسین علیه السلام را کشت و به اهل بیت اهانت کرد.»(15)
6⃣1⃣ مولوی محمد شهداد حنفی در باره قیام سیدالشهداعلیه السلام می نویسد:
💢«در راه آنچه آن را حق می دانست، جان خود را تسلیم جان آفرین کرد ولی تسلیم باطل نشد . با آن که یار و یاورانی به حد کافی نداشت، علیه باطل با تمام قدرت و شهامت، ایستادگی کرد تا این که به مقام شهادت عظمی نائل آمد.»(16)
7⃣1⃣ ابن روزبهان می نویسد:
◀️«آن حضرت در میان امواج شدت و بلا، شربت شهادت نوشیده و در کربلا دفن شد. حادثه ای غم انگیزتر و مصیبت بارتر و دردناک تر از این، در تاریخ اسلام رخ نداده است! نفرین به اندازه علم خدا بر هرکسی که در جنگ علیه آن حضرت حاضر شده و در آن شریک و بدان راضی بوده است»(17)
8⃣1⃣ ابن خلدون می گوید:
«نمی توان گفت: یزید هم در کشتن امام حسین علیه السلام اجتهاد کرد، پس بی تقصیر است; چون صحابه ای که با امام حسین علیه السلام در قیام شرکت نکرده بودند، هرگز اجازه قتل حضرت را نداده بودند . این یزید بود که با امام جنگید . این عمل یزید، نشانه فسق اوست و حسین علیه السلام در شهادتش ماجور است در حالی که یزید از عدالت به دور بوده و حسین علیه السلام علیه یک حاکم ظالم قیام کرده بود.»(18)
9⃣1⃣ دکتر طه حسین (متوفای 1973 م)، ادیب، نویسنده و ناقد معاصر اهل سنت، معتقد است:
🔸«از آنجا که حسین از یک سو، مسئول حفظ دین و از سوی دیگر، آزاده و قهرمان است، هرگز در قبال بیعت خواهی یزید، سرتسلیم فرود نخواهد آورد . پس برای رسیدن به هدف خود، باید به هرکار مشروعی دست می زد . بنابراین، برای احتراز و دوری از امر بیعت، به کوفه روی آورد و شهادت را بر بیعت با یزید که به نوعی تایید ستم های او بود، ترجیح داد.»(19)
0⃣2⃣ شیخ عبدالله علائلی (متوفای 1996 م)، دانشمند و نویسنده اهل سنت (به گفته خود ایشان وجه تسمیه علایلی بدان جهت است که شجره خانوادگی آنان به امام علی بن ابیطالب علیه السلام می رسد)، با تحلیل اوضاع زمان یزید، سکوت را بر هیچ دیندار و آزاده ای جایز نمی داند. اما در این میان، کسی که از همه بیشتر مسئولیت داشت و در اعتراض به وضع ناهنجار آن عصر از شایستگی بیشتری برخوردار بود، امام حسین علیه السلام بود.
🔹قیام حسین علیه السلام خواست همه مسلمانان بوده است; این قیام انعکاس و طنین گسترده ای به جای گذاشت و تا آنجا پیش رفت که تخت سلطنت امویان را به لرزه درآورد و سرانجام به نابودی کشاند(20)
1⃣2⃣ شیخ عبدالله علائلی همچنین می گوید:
🔶«هرکس در زندگی، دو روز دارد: روز زنده شدن و روز مرگ; ولی تو ای حسین! تنها یک روز داشتی . روز زنده شدن و حیات; زیرا تو هرگز نمردی، تو جان شیرین خود را بر سرعقیده پاک و هدف بزرگ و آرمان مقدس خویش نهادی، به همین دلیل تا حق و حقیقت و اسلام در جهان زنده است، تو هم زنده ای .»(21)
@haqemamali
#ادامه👇
✴️امام حسین علیه السلام اسوه مسلمانان و آزادگان:👇
2⃣2⃣ محمدعلی جناح، رهبر بزرگ پاکستان، می گوید:
💢«به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرد، پیروی نمایند»(22)
3⃣2⃣ شیخ محمد عبده، از دانشمندان اهل سنت و از مصلحان بزرگ، می نویسد:
🔸«هنگامی که در دنیا حکومت عادلی وجود دارد و هدفش اقامه شرع و حدود الهی و در برابر آن، حکومتی ستمگر است که می خواهد حکومت عدل را تعطیل کند، بر هر مسلمانی یاری و مساعدت «حکومت عدل » واجب است و در همین باب، انقلاب امام حسین علیه السلام است که در برابر حکومت یزید، که خدا او را خوارکناد، ایستاد.»(23)
✴️اشعار اهل سنت در سوگ امام علیه السلام:👇
4⃣2 شافعی پیشوای یکی از مذاهب اربعه اهل سنت که علاقه و ارادت بسیاری به اهل بیت علیهم السلام دارد. در باره واقعه عاشورا، اشعار زیبایی سروده است که ترجمه برخی ابیات آن را می آوریم:
🔹«این حادثه از حوادثی است که خواب مرا ربوده و موی مرا سپید کرده است.
🔸دل و دیده مرا به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگین کرده است و اشک چشم، جاری و خواب از آن پریده است.
دنیا از این حادثه خاندان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم متزلزل شده و قامت کوه ها از آن خواب ذوب شده است .
آیا کسی هست که از من به حسین پیامی برساند، اگرچه دل ها آن را ناخوش دارند؟!
حسین کشته ای است بدون جرم و گناه که پیراهن او به خونش رنگین شده،
عجب از ما مردم آن است که از یک طرف، به آل پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم درود می فرستیم و از سوی دیگر، فرزندان او را به قتل می رسانیم و اذیت می کنیم!
اگر گناه من دوستی اهل بیت پیامبر است، از این گناه هرگز توبه نخواهم کرد.
اهل بیت پیامبر در روز محشر، شفیعان من هستند و اگر نسبت به آنان بغضی داشته باشم، گناه نابخشودنی کرده ام»(24)
5⃣2⃣ علامه اقبال لاهوری (از اندیشمندان اهل سنت)در وصف امام حسین علیه السلام و فلسفه قیام عاشورا، تحت عنوان«رمز قرآن از حسین علیه السلام آموختیم»سروده ای بس زیبا دارد:
آن امام عاشقان، پور بتول
سرو آزادی ز بستان رسول
الله الله بای بسم الله، پدر
معنی ذبح عظیم، آمد پسر
چون خلافت رشته از قرآن گسیخت
حریت را زهر اندرکام ریخت
خون آن سر، جلوه خیرالامم
چون سحاب قبله باران در قدم
بر زمین کربلا بارید و رفت
لاله در ویرانه ها کارید و رفت
تا قیامت قطع استبداد کرد
موج خون او چمن ایجاد کرد
بهر حق در خاک و خون گردیده است
پس بنای«لا اله»گردیده است
مدعایش سلطنت بودی اگر
خود نکردی با چنین سامان سفر
دشمنان چون ریگ صحرا، لا تعد
دوستان او به یزدان هم عدد
سر ابراهیم و اسماعیل بود
یعنی آن اجمال را تفصیل بود
عزم او چون کوهساران استوار
پایدار و تند سیر و کامکار
تیغ بهر عزت دین است و بس
مقصد او حفظ آیین است و بس
خون او تفسیر این اسرار کرد
ملت خوابیده را بیدار کرد
تیغ «لا» چون از میان برون کشید
از رگ ارباب باطل، خون کشید
نقش «الا الله » بر صحرا نوشت
سطر عنوان نجات ما نوشت
رمز قرآن از حسین آموختیم
ز آتش او شعله ها افروختیم
شوکت نام و فر بغداد رفت
سطوت غرناطه هم از یاد رفت
تار ما از زخمه اش لرزان هنوز
تازه از تکبیر او ایمان هنوز
ای صبا! ای پیک دور افتادگان!
اشک ما بر خاک پاک او رسان(25)
6⃣2⃣ عطار نیشابوری (متوفای 618 ق)، در مصیبت نامه خود در باره امام حسین علیه السلام نیز چنین سروده است:
کیست حق را و پیغمبر را ولی
آن حسن سیرت، حسین بن علی
آفتاب آسمان را معرفت
آن محمد صورت و حیدر صفت
نه فلک را تا ابد مخدوم بود
ز آن که او سلطان ده معصوم بود
قرة العین امام مجتبی علیه السلام
شاهد زهرا، شهید کربلا
تشنه او را دشنه آغشته به خون
نیم کشته گشته سرگشته به خون
آن چنان سر، خود که برد بی دریغ؟
کافتاب او در آن شد زیر میغ
گیسوی او تا به خون آلوده شد
خون گردون از شفق پالوده شد
کی کنند این کافران با این همه
کو محمد؟ کو علی؟ کو فاطمه؟
صد هزاران جان پاک انبیا
صف زده بینم به خاک کربلا
در تموز کربلا تشنه جگر
سر بریدندش، چه باشد زین بتر؟
با جگر گوشه پیغمبر این کنند
وانگهی دعوی داد و دین کنند
کفر آید، هرکه این را دین شمرد
قطع باد از بن زبانی کاین شمرد
هر که در رویی چنین آورد تیغ
لعنتم از حق بدو آید دریغ
کاشکی، ای من سگ هندوی او
کم ترین سگ بودمی در کوی او(26)
7⃣2⃣ شیخ رضا طالبانی کرکوکی (متوفای 1327 ق)، از شاعران مشهور پارسی گوی کرد عراق، در تمجید از امام حسین علیه السلام چنین می سراید:
لافت از عشق حسین است و سرت برگردن است
عشق بازی، سر به میدان وفا افکندن است
گر هواخواه حسینی، ترک سرکن چون حسین
شرط این میدان به خون خویش بازی کرده است
از حریم کعبه کمتر نیست دشت کربلا
صد شرف دارد بر آن وادی، که گویند ایمن است
ای من و ای من فدای خاک پاکی کاندرو
نور چشم مصطفی و مرتضی را مسکن است زهره زهرا نگین و حاتم خیرالوری
@haqemamali
👇
زور زهر مرتضی و حیدر خیبر کن است
سنیم، سنی ولیکن حب آل مصطفی
دین و آیین من و آباء و اجداد من است
شیعه و سنی ندانم، دوستم با هرکه او
دوست باشد، دشمنم آن را که با او دشمن است (27)
8⃣2⃣ جلال الدین مولوی نیز در «دیوان شمس»اشارات متعددی به واقعه کربلا دارد; غزلی از سروده های وی را که اغلب با آن آشنا هستیم، در زیر می آوریم:
کجائید ای شهیدان خدائی
بلاجویان دشت کربلائی
کجائید ای سبک روحان عاشق
پرنده تر ز مرغان هوائی
کجائید ای شهان آسمانی
بدانسته فلک را در کشائی
کجائید ای زجان و جان رهیده
کسی مر عقل را گوید: کجائی؟
کجائید ای در مخزن گشاده
کجائید ای نوای بی نوائی
در آن بحرید کین عالم کف اوست
زمانی پیش دارید آشنائی
کف دریاست صورت های عالم
ز کف بگذر اگر اهل صفائی (28)
📚منابع:
1 . ربیع الابرار، ص 513، به نقل از «احقاق الحق » ، قاضی نورالله شوشتری .
2 . مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 177 .
3 . احقاق الحق، ج 10، ص 708 .
4 . همان، ص 564 .
5 . مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص 369 .
6 . مجمع الزوائد، ج 9، ص 187، به نقل از «امامان اهل بیت (ع) در گفتار اهل سنت » ، داود الهامی .
7 . البدایة و النهایة، ج 4، جزء 8، ص 142 .
8 . همان، ص 193 .
9 . طبقات مالکیه، ج 2، ص 89، به نقل از «احقاق الحق » ، ج 11، ص 420 .
10 . فصول المهمه، به نقل از «احقاق الحق » ، ج 11، ص 444 .
11 . الحسین ابوالشهداء، ص 280 - 195 .
12 . وسیلة الخادم الی المخدوم، ص 161 .
13 . مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلحین، ص 45 .
14 . مجله بصائر، ش 28، به نقل از «مقتل الحسین » ، ص 30 .
15 . زندگی امام حسین (ع)، سیدهاشم رسولی محلاتی، ص 152 .
16 . سرور شهیدان امام حسین (ع)، ص 44 .
17 . وسیلة الخادم الی المخدوم، ص 161 .
18 . مقدمه ابن خلدون، ص 415، (ترجمه گنابادی).
19 . علی و فرزندانش، ترجمه محمدعلی شیرازی، ص 456 .
20 . برترین هدف در برترین نهاد، ترجمه دکتر محمد مهدی جعفری، ص 88 .
21 . به نقل از ترجمه «زیارت عاشورا» ، علی کاظمی .
22 . به نقل از کتاب «درسی که حسین به انسانها آموخت » ، شهید هاشمی نژاد، ص 447 .
23 . تفسیر المنار، ج 1، ص 367 و ج 2، ص 183 .
24 . نامه دانشوران ناصری، ج 9، ص 298 .
25 . کلیات اشعار فارسی اقبال لاهوری، به تصحیح احمد سروش، ص 74 و 75.
26 . اشک خون، ص 28، به نقل از «امامان اهل بیت (ع) در گفتار اهل سنت ».
27 . دیوان شیخ رضا طالبانی، ص 112.
28 . کلیات دیوان شمس، ص 1017.
@haqemamali
#سوره_فجر_امام_حسین
◀️سوال
❓آیا سوره ای از قرآن به نام امام حسین است ؟
برخی میگویند سوره #فجر سوره امام حسین است آیا حقیقت دارد؟❓
🔰پاسخ:👇👇👇
🔯امام صادق علیه السلام فرمود:
✳️«سوره #فجر را در نمازهای واجب و مستحبتان بخوانید که آن سوره #حسین بن علی است و به آن رغبت کنید خدایتان رحمت کند.
🔵ابو اسامه سوال کرد که چگونه این #سوره ویژه #حسین علیه السلام شده است ؟
❇️امام علیه السلام پاسخ داد:
⏪«آیا سخن خداوند که می فرماید « ای جان #مطمئن به سوی خدایت بازگرد ، در حالی که ( از خدا ) خشنودی ( و نزد خدا ) پسندیده ، پس در میان بندگانم در آی و به بهشتم وارد شو » را نشنیده ای که #حسین بن علی را منظور دارد ؟
✴️حسین دارای #جان مطمئن ، خشنود و پسندیده است و یارانش از #خاندان محمد ،آنان روز قیامت از خداوند خشنودند و خدا هم از آنان خشنود.
◀️این سوره با #حسین و پیروان او و پیروان خاندان #محمد قابل تطبیق است ، هر کس بر قرائت آن مداومت ورزد با #حسین در بهشت در همان درجه او خواهد بود ، همیشه پیروز و فرزانه است »
📚تاویل الایات الظاهره ج2 ص796
📚بحار الانوار ج44 ص218
⬅️در روایت دیگر آمده است که #فرمود:
❇️« سوره #فجر را در نمازهای واجب و مستحبتان بخوانید که آن سوره #حسین بن علی است ، هر کس آن را بخواند روز قیامت در #بهشت با حسین در همان درجه خواهد بود»
📚ثواب الاعمال ص150
📚مجمع البیان ج10 ص730
🔷در تفسیر نمونه چنین آمده است :
🔶« معرفی این سوره به عنوان #سوره #حسین بن علی علیه السلام ممکن است به خاطر این باشد که مصداق روشن نفس مطمئنه که در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده #حسین بن علی است ، همان گونه که در حدیثی از امام صادق آمده است ، و یا به خاطر اینکه #لیالی عشر ( شب های ده گانه ) در ابتدای آیات یکی از تفسیرهایش شب های ده گانه آغاز محرم است که رابطه خاصی با #حسین بن علی علیه السلام دارد »
📚تفسیر نمونه ج26 ص439
@haqemamali
#حسین_ع_ثار_الله
◀️سوال
❓چرا به امام حسین(ع) #ثارالله می گویند؟❗️مگر خداوند جسم است و خون دارد که حسین خون خدا باشد؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇👇
✅در زیاراتی از امام حسین علیه السلام تعبیر به ثار الله شده است.
✳️در زیارت عاشورا می خوانیم:
« السلام علیک یا ثار الله »
♻️و یا می خوانیم:
« انک #ثار الله فی الارض»
📚کامل الزیارات ص358
💢ثار به معنای انتقام و خونخواهی و نیز به معنای خون است .
📚لسان العرب ج4 ص97
⏪اطلاق واژه ثار الله به امام حسین علیه السلام به معنای خون بها است .یعنی حسین کسی است که خونبهای او متعلق به خداوند است و خداوند خونبها و انتقام او را می گیرد.
✴️یعنی ای حسین تو متعلق به یک خانواده نیستی که خونبهای تو را رئیس خانواده بگیرد و نیز متعلق به یک قبیله نیستی که خونبهای تو را رئیس قبیله بگیرد ، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت می باشی ، تو متعلق به عالم هستی و ذات پاک خدایی ، بنابراین خونبها و انتقام تو را نیز او باید بگیرد.
⬅️در تعبیر دیگر داریم:
🔶« و ابن ثاره » یعنی تو فرزند علی بن ابی طالب هستی که شهید راه خدا بود و خونبهای او را نیز خدا باید بگیرد.
📚تفسیر نمونه ج4 ص229
🔷علامه مجلسی می نویسد:
🔶منظور از ثار الله یعنی تو کسی هستی که خداوند خون بها و انتقام تو را از دشمنانت می گیرد.
📚بحار الانوار ج98 ص151
@haqemamali
◀️سوال
❓فلسفه واهداف قیام امام حسین را بیان فرمایید؟❓
✴️پاسخ:👇👇👇
⏪اهداف قیام حسین علیه السلام:
✅احیای آیین خدا ونجات از چنگال بدعت ها وامر به معروف ونهی از منکر وتشکیل حکومت اسلامی ومبارزه با ظالمان بوده است:👇
⚛امام حسین خود فرمودند:
"زمانی که اسلام گرفتار زمامداری مثل یزید شود باید فاتحه اسلام را خواند.
📚لهوف، ص99-
📚بحار الانوار،ج44 ص326-
📚 فتوح ابن اعثم،ج5 ص24
◀️وفرمود:
🔆من شمارا به کتاب خدا وسنت پیامبرش فرا می خوانم چرا که این گروه سنت پیغمبر رآ از بین برده است وبدعت را احیا کرده است. اگر سخنانم را بشنوید وفرمانم را اطاعت کنید شمارا به راه راست هدایت می کنم.
📚تاریخ طبری،ج4 ص266-
📚بحار الانوار ج44 ص340
❇️وفرمود:
⚛اینان گروهی هستند که پیروی شیطان را پذیرفتند واطاعت خدا را رها کرده اند ودر زمین فساد را آشکار کرده اند وحدود الهی رآ از بین برده اند، شراب ها نوشیده اند، من از هرکس که به یاری دین خدا وجهاد در راهش سزاوارترم نا آیین خدا پیروز وبرتر باشد.
📚تذکره الخواص ص117
✳️وفرمود:
🔯آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود واز باطل جلوگیری نمی گردد در چنین شرایطی بر مومن لازم است که راغب دیدار پروردگارش باشد.
📚تاریخ طبری،ج4 ص305-
📚بحار الانوار،ج44 ص381
یعقوبی در تاریخش می آورد:
♨️یزید به ولید فرماندار مدینه نامه نوشت ودستور داد:
♨️نامه من به دستت رسید حسین وابن زبیر را احضار کن واز آن دو برای من بیعت بگیر واگر نپذیرفتند گردن آن دورا زده وسرهایشان را نزد من بفرست.
📚تاریخ یعقوبی،ج2 ص241
💢ذهبی می نویسد:
♨️یزید به عبیدالله نامه نوشت که حسین به سوی کوفه عازم است خودرا برای مقابله با او آماده کن. از این رو بود که ابن زیاد حسین را کشت وسر اورا برای یزید فرستاد.
📚تاریخ الاسلام،ج5 ص10
❇️امام حسین فرمود:
⬅️من تنها برای اصلاح امت جدم قیام کردم، می خواهم امر به معروف ونهی از منکر کنم وبه روش جدم وپدرم علی بن ابی طالب رفتار نمایم.
📚فتوح ابن اعثم،ج5 ص33-
📚بحار الانوار،ج44 ص329
✳️وفرمود:
⚪️پیامبر در زمان حیاتش گفت هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد.
📚فتوح،ج5 ص143-
📚بحار الانوار،ج44 ص381
✴️وفرمود:
🔹خدایا هدف ما از قیام آن است که نشانه های دین تورا آشکار سازیم ودرستی رآ درهمه بلاد بر ملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند وفرایض وسنت واحکامت مورد عمل قرار گیرد.
📚بحار الانوار،ج97 ص79
🔷روی این حساب اهل بیت دستور داده اند با برپایی مراسم عزاداری وگریه بر اوحسین یاد اورا همیشه زنده نگه دارند تا اهداف او از قیام همواره مورد توجه شیعیان باشد ودر راستای تحقق آن حرکت کنند.
📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66
🔶ومصیبت حسین علیه السلام را بزرگترین مصیبت معرفی کرده اند که مصیبتی بالاتر از آن نیست.
📚بحار الانوار ج44 ص269 باب 32
@haqemamali
◀️سوال
❓آیا پیامبر(ص) بارها برای امام حسین (ع)گریه کرده اند،وبرای مظلومیتش درصحرای کربلا اشک ریخته اند؟❓
لطفا منبع را از کتب اهل سنت نیز بیان فرمایید؟❓
🔰پاسخ:👇👇👇
✅این مطلب در منابع متعددی از روایات شیعه و سنی نقل شده است.
🔴حاکم نیشابوری از علمای برجسته اهل سنت روایت می کند :
❇️پیامبر روزی امام حسین را دیدند و شروع کردند به گریه کردن .از ایشان سوال کردند که چرا گریه می کنید؟
✳️ایشان فرمودند:
🔯جبرییل بر من نازل شد و اطلاع داد که بزودی امتم همین فرزندم را شهید می کنند و جبرییل مقداری از تربت او را که به رنگ سرخ در آمده بود به من داد.
📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص176
حاکم همین مضمون را در ج4 ص398 از کتابش نقل می کند.
⏪گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند از جمله:👇👇👇
📚متقی هندی در کنزالعمال ج7 ص106
📚مسند احمد بن حنبل ج3 ص242
📚طبری در ذخایر العقبی ص147
📚هیثمی در مجمع الزواید ج9 ص187
📚ابن حجر در صواعق المحرقه ص115
⬅️و...که جهت اگاهی رجوع فرمایید:👇👇👇
📚فضایل الخمسه ،محقق فیروز آبادی ،ج3 ص272 به بعد
✅مساله گریه کردن پیامبر گرامی بر امام حسین و خبر دادن جبرییل از شهادت ایشان در منابع متعددی از کتب شیعه نیز ذکر شده است مانند:👇👇👇
📚کامل الزیارات ص146
📚کشف الغمه ج2 ص270
📚الارشاد ج2 ص130
📚اعلام الوری ج1ص428
📚امالی صدوق ص191
📚مناقب ابن شهر اشوب ج2 ص209
⬅️و...که جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به :👇👇👇
📚بحار الانوار ج44 ص223 باب30
✅روشن است که ما نیز اگر برای حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کنیم به پیامبر گرامی اقتدا کرده ایم همان پیامبری که خداوند در باره او می فرماید:
⚛انچه را رسول خدا برای شما اورده بگیرید و اجرا کنید.
🔷حشر 7
🔯ومی فرماید:
برای شما در سیره پیامبر اسوه نیکویی است(به او اقتدا کنید)
🔸احزاب21
@haqemamali
◀️سوال
❓مگر امام حسین (ع) علم غیب نداشتند پس چرا با وجود آگاهی و علم غیب باز هم به کربلا رفتند و کشته شدند؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇👇
⚛قران نقل می کند که ابراهیم نبی مامور شد، اسماعیل را به قربانگاه ببرد وقربانی کند.ابراهیم جریان این ماموریت را با اسماعیل در میان گذاشت واسماعیل نیز قبول کرد وبه قربانگاه آمد.
(صافات 102 تا 107)
⁉️ایا این کار اسماعیل خود کشی نبود؟
⁉️چرا حضرت اسماعیل با این که می دانست که قربانی خواهد شد به قربانگاه آمد؟
⬅️طبیعتا باید بگویید امر وفرمان خداوند بوده است و او مامور به اطاعت بوده است.
🔶ما هم در مورد امام حسین(ع) همین را می گوییم به این که او می دانست که در کربلا شهید می شود، اما خداوند به او اجازه نداده بود که از این علم غیب خود استفاده کند ودر کربلا حاضر نشود.
❇️امام کاظم فرمود:
💠خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است هر زمان که خداوند چیزی را بخواهد، امام نیز آن را اراده می کند ( وامام بدون اذن خداوند هیچ کاری را انجام نمیدهد)
📚بحار الانوار،ج5 ص114
✳️حسین علیه السلام مامور بود که جان خودرا بدهد تا سبب احیای دین،ونجات جامعه اسلامی شود.
⚛خداوند درمورد کسانی که از جان ومال خود برای دین خدا می گذرند می فرماید:
❇️خداوند از مومنین جانهایشان و اموالشان را می خرد تا بهشت برای آنان باشد
🔶توبه 111
⏪در رابطه با امام حسن نیز پاسخ همان است.او میدانست که همسرش، قاتل او می شود اما اجازه استفاده از این علم غیب را نداشت.چرا که امامان الگو ونمونه های برتر انسانیت بوده اند، اگر آنان از طریق علم غیب مشکلات وگرفتاری های خودرا حل کنند، قابلیت الگو برداری از آنان وجود نخواهد داشت.مردم باید ببینند که انان چگونه در راه خدا،صبر و بردباری از خود نشان می دهند واز جان ومالشان می گذارند تا مردم صبر وایثار را از آنان یاد بگیرند.
✴️آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند وبه زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره انان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند.
@haqemamali
◀️سوال
❓ چرا امام حسین(ع) با وجود مطلع بودن،فرزندان و خانواده ی خودشان را به این سفر برده اند؟❓
🔰پاسخ:👇👇👇
✅صحیح است که امام حسین از طریق علم غیب از سرانجام کار آگاه بود. چنان که حضرت فرمود در خواب پیامبر را دیدم که به من فرمود:
⬅️ای حسین به سوی عراق برو زیرا خداوند مایل است تورا کشته ببینید.
📚لهوف،ص40
⏪اما امامان مطیع محض خداوند هستند وبدون اذن واجازه خداوند کاری انجام نمی دهند.
چناچه در پست قبلی نیز گفتیم در روایتی امام کاظم(ع) فرمود:
⚛خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است، هرموقع خداوند چیزی را اراده کند آنان نیز همان را اراده می کنند وبدون اذن او کاری انجام نمیدهند.
📚بحار الانوار،ج5 ص114
🔶درمورد این سوال پاسخ آن است که امام حسین به امر وفرمان خداوند با اهل بیت خود در کربلا حاضر شد چنان که امام حسین در روایتی چنین فرمود :
🔯پیامبر در عالم رویا به من چنین گفت که مشیت خداوند براین قرار گرفته که آنان را اسیر ببینید.
📚بحار الانوار،ج44 ص364
✅چرا که باید جریان عاشورا به گوش همگان برسد واهل بیت حسین مامور تبلیغ ورساندن پیام عاشورا بوده اند ونیاز بود که خون فرزندان حسین ریخته شود تا اسلام حفظ شود. واز آنجایی که امر خداوند در پس این جریان بوده است اشکالی نیز مطرح نمی شود.
@haqemamali
#امام_حسین_علم_غیب_ندانستن_نام_سرزمین_کربلا
◀️سوال
❓آیا امام حسین در هنگام ورود به #کربلا از نام آن محل اطلاع نداشت و از دیگران پرسید ؟‼️
❓چرا با خودش #تجهیزات و آب زیادی نبرد مگر علم غیب نداشت که به آن ها نیازمند می شود؟⁉️
🔰پاسخ:👇👇👇
🔶سید بن طاووس نقل می کند:
🔷 امام حسین علیه السلام برخاست و سوار مرکبش شد و هر گاه اراده مسیری را می کرد یا با ممانعت سپاه ابن زیاد روبه رو می شد و یا دو شادوش او حرکت می کردند تا روز دوم محرم به کربلا رسیدند ، چون به آنجا رسید فرمود نام این #سرزمین چیست گفته شد کربلا ، فرمود فرود آیید که به خدا سوگند این جا محل فرود آمدن مرکب هایمان و ریخته شدن خون هایمان است ، به خدا سوگند این جا #قبر ما می شود و به خدا سوگند این جا خانواده ما اسیر می شوند ، اینها را جدم به من فرموده است.
📚الملهوف ص139
📚مثیر الاحزان ص49
📚بحار الانوار ج44 ص381
❓حال سوال اینجاست که مگر امام حسین علیه السلام از آگاهی #غیبی بهره مند نبود پس چگونه از اسم سرزمین کربلا سوال کردند؟⁉️
🔰پاسخ #روشن است ، طبق ادله قطعی از آیات قرآن و سنت، امامان #بزرگوار ما دارای آگاهی غیبی بوده اند.
✅ اما چنان که بارها گفته ایم باز هم می گوییم امامان گرامی ما #مطیع محض خداوند هستند.
⬅️اگر آنان مشکلات و #گرفتاری های خود را از طریق علم غیب حل کنند دیگر نمی توانند اسوه و الگوی جهانیان باشند.
⏪اگر پیامبر تمام امورش را از طریق علم غیب و آگاهی های غیبی پیش می برد آیا می توانست به مردم درس صبر و بردباری و ایثار و از خود گذشتگی در راه حق را بیاموزد؟
❓آیا اگر امام حسین مشکل کربلا را با آگاهی #غیبی حل می کرد می توانست به مردم درس آزادگی و جهاد و بردباری را بدهد؟❓
✅چون امامان #الگوی مردم هستند خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب را جز در مواردی که اثبات امامتشان منوط به آن است نداده است اگر چه آنان آگاهی غیبی را دارند اما موظف به استفاده از آن نیستند.
🔷اهل بیت مطیع #محض خداوند بودند وقتی خداوند به آنان اجازه استفاده از علم غیب نداده است آنان نیز از علم غیبشان استفاده نمی کردند.
🔶آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های #معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند و به زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره آنان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند
❇️پیامبر(ص) فرمود:
⚛من بین شما با بینات و قسم حکم می کنم ( و از طریق علم غیب حکم نمی کنم) .ممکن است برخی شما در بینه آوردن زیرک تر از دیگری باشد و من به نفعش در مال برادرش حکم کنم اما او بداند که آن مال ناحق برای او قطعه ای از جهنم خواهد بود.
📚الکافی ج7 ص414
📚معانی الاخبار ص279
✴️در روایتی آمده است:
⬅️زمانی که امام علی ، ابوموسی اشعری را برای حکمیت در جنگ صفین می فرستاد به او گفت :به کتاب خدا حکم کن واز آن تجاوز نکن .پس از آن که او رفت امام فرمود:« دارم می بینم که چگونه به من خیانت می کند.
🔹یکی از اصحاب گفت چرا او را می فرستید درحالی که می دانید خیانت می کند؟❓
❇️امام پاسخ داد:
🔯اگر خداوند به علم خودش با بندگان رفتار می کرد دیگر نیازی به ارسال رسل نبود.
📚مناقب ابن شهر آشوب ج2 ص261
🔶امام با این عمل نشان داد که او مامور است بر طبق علل و عوامل طبیعی عمل کند و مجاز به عمل کردن موافق علم #غیب نمی باشد.
📚مفاهیم القرآن ،سبحانی ،ج3 ص455
✳️امام صادق فرمود:
⚛خداوند به پیامبرش وحی کرد که تو موظفی بر طبق بینات حکم کنی.
📚وسائل الشیعه ج27 ص229
⏪با این توضیحات دیگر جای این سوال مطرح نمی شود که چرا امام از علم غیبش استفاده نکرد تا آب و تجهیرات را با خود ببرد ، زیرا او اجازه استفاده از علم غیب را نداشته است.
✴️در جریان مذکور نیز امام مطابق علم عادی خود رفتار کرده است و از نام و نشانی کربلا سوال کردند تا همگان را متوجه عظمت آن سرزمین و اتفاقات بزرگی که قرار است در آن بیفتد شوند چنان که در متن روایت مذکور این نکات لحاظ شده است.
@haqemamali