🔰پاسخ:👇👇
طبق آيه ی مباهله؛
《...قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ..》
استفاده مي شود، كه امام #علی(ع) #جان #پيامبراکرم(ص) است.
⬅️چون به تصريح دانشمندان، مراد از «انفسنا» امام #علي(ع) ميباشد.
⏪اين كه پيامبر اكرم(ص)، امام علي(ع) را جان خود خوانده، نه به اين معناست كه «علي(ع)» پيامبر(ص) است!
بلكه منظور اين است كه علي(ع) در فضائل، كمالات و مقامات همچون پيامبر(ص) مي باشد و در شجاعت، رشادت، شهامت، تقوا ، ايثار و خلاصه تمام كمالات و مقامات مانند پيامبر اکرم(ص) است.
❇️نتيجه اين كه علي(ع) در مقامات و كمالات نازل منزله پيامبر(ص) و تالي تلو اوست.
با توجّه به اين مطلب اگر قرار باشد پس از پيامبر اكرم(ص) خليفه و جانشيني براي آن حضرت(ص) از سوي خداوند انتصاب شود،(طبق نظر شيعه)!
يا امّت اسلامي كسي را براي اين منظور انتخاب كنند(طبق نظر اهل سنت)!‼️
❓آيا نبايد شخصي را انتخاب كنند كه مثل پيامبر، يا در مرحله بعد از آن حضرت(ص) باشد؟❓
⬅️بنابراين، از انطباق جمله «انفسنا» به شخص«علي بن ابيطالب(ع)» مي توان پلي به سوي ولايت و امامت زد و بدين وسيله ولايت را ثابت كرد.
📚منبع:
برگرفته از بیانات استاد طائب در درس تاریخ تطبیقی اسلام
@haqemamali
#علی_ع_در_آیه_ی_مباهله_در_کتب_اهل_سنت
◀️سوال
❓در آیه مبارکه مباهله سه عبارت نورانی بیان شده است.
⚜نساءنا ، ⚜ابناءنا و ⚜انفسنا ، کلمه نفس در روایات شیعه است که انفسنا ، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) است که به عنوان نفس و جان نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) شمرده شده است آیا در منابع و کتب اهل سنت به این مورد اشاره شده که مقصود از انفسنا، امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) هستند؟❓
پاسخ:
🔶قطعا بحث هایی که این شبکه های وهابی _تروریستی ـ صهیونیستی در رابطه با مباهله داشتند ، این ها دشمنی و عداوت با امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را شعار قرار داده اند ، می گویند : این که فضیلت نیست.‼️
🔷حتی در بعضی از جاها نام امیرالمؤمنین (علیه السلام) را هم حذف کرده اند.‼️
⏪این قضیه اولا در صحیح مسلم آمده :
🔸روی مسلم عن عامر بن سَعْدِ بن أبي وَقَّاصٍ عن أبيه قال أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بن أبي سُفْيَانَ سَعْدًا فقال ما مَنَعَكَ ان تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ فقال أَمَّا ما ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ له رسول اللَّهِ (صلی الله عليه وآله﴾ فَلَنْ اسبه لان تَكُونَ لي وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ أَحَبُّ الي من حُمْرِ النَّعَمِ سمعت رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله عليه وآله﴾ يقول له خَلَّفَهُ في بَعْضِ مَغَازِيهِ فقال له عَلِيٌّ يا رَسُولَ اللَّهِ خَلَّفْتَنِي مع النِّسَاءِ وَالصِّبْيَانِ فقال له رسول اللَّهِ (صلی الله عليه وآله﴾ أَمَا تَرْضَى ان تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ من مُوسَى الا انه لَا نُبُوَّةَ بَعْدِي وَسَمِعْتُهُ يقول يوم خَيْبَرَ لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ الله وَرَسُولُهُ قال فَتَطَاوَلْنَا لها فقال ادْعُوا لي عَلِيًّا فَأُتِيَ بِهِ ارمد فَبَصَقَ في عَيْنِهِ وَدَفَعَ الرَّايَةَ إليه فَفَتَحَ الله عليه وَلَمَّا نَزَلَتْ هذه الْآيَةُ ﴿فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ ﴾ دَعَا رسول اللَّهِ (صلی الله عليه وآله﴾ عَلِيًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقال اللهم هَؤُلَاءِ أَهْلِي
🔴سعد بن وقاص می گوید : #معاویه به #سعد دستور داد که #علی بن ابیطالب (علیه السلام) را #دشنام بگو .
#سعد ناسزا نگفت . #معاویه گفت : چرا #علی بن ابیطالب (علیه السلام) را #ناسزا نمی گویی ؟
🔹در این جا به آن دسته از افراطی های اهل سنت و وهابی هایی که می گویند : 🔸چون #شیعه سبّ #صحابه می کنند ، #کافر و مشرک هستند و #قتلشان #واجب است.
⬅️ما هر گونه #اهانت به #مقدسات اهل سنت را #گناه نابخشودنی می دانیم و در آن هیچ شک و شبهه ای نداریم.
◀️ مراجع ، بزرگان و علمای ما حتی #رهبری ، رسما در قضیه #توهین به #عایشه ، مردانه وارد میدان شدند که البته سرکرده های وهابی ، ساکت شدند ؛ اما بزرگان اهل سنت و حتی شیخ احمد الطیب از رهبری به خاطر این موضعگیری تشکر کردند.
🔵این آقایان که این همه مدافع صحابه هستند ، چرا در مقابل #سبّ امیرالمؤمنین #علی بن ابیطالب (علیه السلام) که #نص صریح #صحیح مسلم غير قابل انكار است ، #معاويه دستور سبّ امیر المؤمنین (علیه السلام) به #سعد بن وقاص می دهد؟⁉️
♨️ ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه ، جلد 5 ، به صراحت می گوید :
💢وعن سعد بن أبي وقاص قال أمر معاوية بن أبي سفيان سعدا بالسب فأبى فقال ما منعك أن تسب علي بن أبي طالب
♨️معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت : به علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا بگو .
📚ابن تيميه ، منهاج السنه ، ج 5 ، ص 40
♦️این معاویه ای که این همه رضی الله عنه می گویید . شما می گویید : اجتهاد کرده و در اجتهادش خطا کرده است.
از کجا فهمیدید که خطا کرده ؟❓
💠چطور شما بعد از 1400 سال شما فهمیدید ، خطا کرده ؛ اما خود معاویه نفهمیده که خطا کرده است ؟❓
◀️ ما گفتیم : معاویه از کدام آیه قرآن اجتهاد کرد که باید به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) باید ناسزا بگوید ؟ از کدام روایت استنباط کرد که باید به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا بگوید ؟ اين اجتهادی که کرده ، چه مبنایی دارد ؟❓
🔼اجتهاد یعنی سعی و تلاش از کتاب وسنت ، برای استنباط احکام شرعی.
⬅️حال به ما بگویید ، معاویه که دستور سبّ امیرالمؤمنین (علیه السلام) را می دهد و به تعبیری بیش از هفتاد هزار منبر به امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا گفتند ، از کدام روایت و آیه قرآن اين مطلب را اجتهاد کرده ؟❓
*⃣به عكس اگر ایشان به سنت مراجعه می کرد ، در کتاب #المستدرک بیان شده :
#ادامه👇👇
@haqemamali
🔶قال دخلت على أم سلمة رضي الله عنها فقالت لي أيسب رسول الله (صلی الله عليه وآله﴾ فيكم فقلت معاذ الله أو سبحان الله أو كلمة نحوها فقالت سمعت رسول الله (صلی الله عليه وآله﴾ يقول من سب عليا فقد سبني هذا حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه وقد رواه بكير بن عثمان البجلي عن أبي إسحاق بزيادة ألفاظ
🔷از ام سلمه نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند : کسی که علی بن ابیطالب (علیه السلام) را سب کند ، مرا سب کرده است .
📚حاکم نیشابوری ، المستدرک ، ج 3 ، ص 130
♨️یعنی معاویه به سعد می گوید : به پیامبر (صلی الله علیه و آله) سب بگو.
🔵این آقایان باید موضع خود را در مورد سب برای ما روشن کنند . اگر بناست شما از سنت پیروی کنید ، معاویه و بنی امیه از کدام روایت اجتهاد کردند که به علی بن ابیطالب (علیه السلام) باید سب کنند ؟❓
🔴مسلم در این روایت می گوید :
📌معاويه به سعد دستور داد که به علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا بگو . سعد ناسزا نگفت . معاویه گفت : چرا به علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا نمی گوید . سعد گفت : من سه روایت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که هرگز به علی بن ابیطالب (علیه السلام) ناسزا نخواهم گفت.
👈یکی از آن ها حدیث منزلت است .
👈 دوم ، حدیث رایت است.
👈 سوم ، حدیث مباهله است.
🔷زمانی که آیه 61 سوره آل عمران نازل شد كه اي رسول خدا ! بگو بیایید . ما فرزندانمان را دعوت می کنیم
دعوت کردن غیر از آوردن است . در این آیه نمی گوید : لم تعالوا نأتی ابناءنا وابنائکم ، ما این ها را دعوت می کنیم . 🔶دعوت یعنی یک تکلیف شرعی .
وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
ما فرزندان و زنان و جانمان را دعوت می کنیم .
👈(حضرت دعوت کرد یعنی دستور داد این حکم شرعی است نه این که از دست این ها بگیرد و ببرد.) از علی بن ابیطالب (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را دعوت کرد
👈و فرمود : #خدایا #اين ها #اهل_بيت #من هستند .
📚صحیح مسلم ، ص 1129 ، ح 32
⬅️نکته دیگر از ابن کثیر سلفی ، شاگرد ابن تیمیه است . 💢ایشان هم نتوانسته این موضوع را انکار کند:
عن جابر قال قدم على النبي (صلی الله عليه وآله( العاقب والطيب فدعاهما إلى الملاعنة فواعداه على أن يلاعناه الغداة قال فغدا رسول الله (صلی الله عليه وآله( فأخذ بيد علي وفاطمة والحسن الحسين ثم أرسل إليهما فأبيا أن يجيبا وأقرا له بالخراج قال فقال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم والذي بعثني بالحق لو قال لا لأمطر عليهم الوادي نارا قال جابر وفيهم نزلت (تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ( قال جابر (أنفسنا وأنفسكم) رسول الله (صلی الله عليه وآله) وعلي بن أبي طالب (وأبناءنا) الحسن والحسين (ونساءنا) فاطمة وهكذا رواه الحاكم في مستدركه 2 / 593 594 عن علي بن عيسى عن أحمد بن محمد الأزهري عن علي بن حجر عن علي بن مسهر عن داود بن أبي هند به بمعناه ثم قال صحيح على شرط مسلم ولم يخرجاه.
💠جابر نقل می کند که دو نفر از نجران به نام های عاقب و طیب ، آمدند و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را به ملاعنه دعوت کرد . پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند : فردا صبح آماده می شویم . فردا صبح رسول خدا (صلی الله علیه و آله) همراه علی بن ابیطالب (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها ) و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) آمدند . دنبال آن دو نفر هم فرستاد تا بیایند . آن ها نیامدند. پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود : به خدای عالم قسم اگر این دو نفر می آمدند ، #خداوند #آتش بر سر نصارا نازل می کرد ....
💠جابر گفت : #پیامبر به آن ها فرموده بود که ما #جان خود را می آوریم و #شما جان خود را بیاورید.
*⃣ابن کثیر می گوید :👈مراد از انفسنا ، نا ، #رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و👈 انفس ، #علی بن ابیطالب (علیه السلام) است.
👈ابناءنا ، امام #حسن و امام #حسین (علیهم السلام) و 👈نساءنا ، حضرت #زهرا (سلام الله عليها) است.
⬅️در این جا هم روایت را نقل می کند و هم تصحیح حاکم نیشابوری را اشاره می کند.
📚ابن کثیر،تفسیر ابن کثیر ، ج 2 ،ذیل آیه مباهله ، چاپ دار الطیبه عربستان سعودی
به قول آقای ابن تیمیه در جای دیگری می گوید : با این که زنان پیامبر (صلی الله علیه و آله) بودند ؛ ولی نبی مکرم دید هیچ کدام از آن زنان صلاحیت رفتن به مباهله را ندارد.
🔸حتی در جایی دارم که می گوید : یکی از فرزندان نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) بود ؛ ولی #رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)دست حضرت #زهرا(سلام الله علیها) و امام #حسن و امام #حسین (علیهم السلام) را گرفت و با خود برد.
👈صحابه ، #ابوبکر و #عمر بودند ؛ اما هیچ کدام را با #خود #نبرد.
#ادامه👇👇
@haqemamali
♨️عجیب است یکی از این وهابی ها، گفته بود : پیامبر (صلی الله علیه و آله) علی بن ابیطالب (علیه السلام) را دوست نداشت و از او بدش می آمد ، او را با خود به مباهله برده که نابود شود!‼️
😞واقعا انسان نمي داند به این ها چه بگوید . اگر احمق بگوییم ، به احمق ها توهین می شود . حمار بگویم که خداوند در قرآن به عده ای از یهودی ها ، کمثل الحمار ، به حمار گفته بود توهین می شود . کلب بگوییم خداوند به بلعم باعورا گفته بود ، فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ ، به او توهین می شود . جز این که بگوییم ، بَلْ هُمْ أَضَلُّ.
❇️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) خودش هم که آن جا بود . اگر بنا بود ، این طرف نابود شود که خود نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) هم نابود می شد . حضرت زهرا (سلام الله علیها ) که دختر شان است و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) که فرزندان حضرت هستند نیز نابود میشدند.
🔷اين آقایان عداوتشان را طوری ابراز می کنند که انسان می ماند چه بگوید ؟!!!
💢جالب است که حاکم نیشابوری هم در مستدرک و مهم تر در معرفه علوم الحدیث این روایت را می آورد و می گوید :
⬅️وقد تواترت الأخبار في التفاسير عن عبد الله بن عباس وغيره أن رسول الله (صلی الله عليه وآله﴾ أخذ يوم المباهلة بيد علي وحسن وحسين وجعلوا فاطمة وراءهم ثم قال هؤلاء أبناءنا وأنفسنا ونساؤنا فهلموا أنفسكم وأبناءكم ونساءكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الكاذبين
💢به تواتر ثابت شده که نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) در روز مباهله دست علی بن ابیطالب (علیه السلام ) و امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) را گرفت و حضرت زهرا (سلام الله علیها ) پشت سر آن ها می آمدند . به نصارای نجران گفتند : این ها فرزندان و جان من و زنان ما هستند . شما هم بیاورید تا با هم مباهله کنیم ، خداوند دروغگویان را لعنت می کند.
📚حاکم نیشابوری ، معرفه علوم الحدیث ، ج 1 ، ص 50
👈روایت متواتر است . ابن تیمیه هم گفته :
👈من انکر ما ثبت بالاجماع والتواتر فهو کافر.
👈هر کس حدیث متواتر را انکار کند ، کافر است .
📚ابن تیمیه ، منهاج السنه ، ج 1 ، ص 109
🔷بیهقی هم همین تعبیر را بیان کرده است :
♻️قال : وحدثنا رجل حضر مجلس القاسم بن المجمّع وهو والي الأهواز قال : حضر مجلسه رجل من بني هاشم فقال : أصلح الله الأمير ألا أحدثك بفضيلة لأمير المؤمنين علي بن أبي طالب ، رضي الله عنه ؟ قال : نعم إن شئت . قال : حدثني أبي قال : حضرت مجلس محمد بن عائشة بالبصرة إذ قام إليه رجل من وسط الحلقة فقال : يا أبا عبد الرحمن من أفضل أصحاب رسول الله ، (صلی الله عليه وآله﴾ ؟ فقال : أبو بكر وعمر وعثمان وطلحة والزبير وسعد وسعيد وعبد الرحمن بن عوف وأبو عبيدة بن الجراح . فقال له : فأين علي بن أبي طالب ، رضي الله عنه ؟ قال : يا هذا تستفتي عن أصحابه أم عن نفسه ؟ قال : بل عن أصحابه . قال : إن الله تبارك وتعالى يقول : ' قل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم ' ، فكيف يكون أصحابه مثل نفسه ؟
🔅مجلس قاسم بن مجمع ، والی اهواز بود که مردی از بنی هاشم آمد و در فضیلت علی بن ابیطالب (علیه السلام) صحبت کنم . والی اجازه داد . مرد گفت : روایتی در رابطه با این که کدام یک از صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) افضل بود ، بخوانم . والی با توجه به نگاه سنی که داشت ، گفت : ابوبکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر ، سعد ، سیعد ، عبد الرحمن بن عوف ، ابو عبید بن جراح این ها از با فضیلت ترین اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بودند . گفت : پس علی بن ابیطالب (علیه السلام) چه شد ؟
💢گفت : شما از اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدید یا از جان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ؟
گفت : از اصحاب رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسیدم . آیه مباهله را خواند و گفت : این ها اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند.
⬅️اصحاب کجا و جان پیامبر (صلی الله علیه و آله) کجا ؟❓
📚بیهقی ، محاسن و مساوی ، ص 41
🔹آقای ابوسعید خادمی ، متوفای 1156 هـ می گوید :
أَوْ لِارْتِضَاءِ النَّبِيِّ أَفْعَالَهُ أَوْ لِأُخُوَّتِهِ وَصُحْبَتِهِ وَفَضَائِلِهِ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ عَلَى مَا فُهِمَ مِنْ الْمَوَاقِفِ بِوُجُوهٍ : أَو َلُهَا : آيَةُ الْمُبَاهَلَةِ ) نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ( لِأَنَّ الْمُرَادَ بِالْأَنْفُسِ عَلِيٌّ لِأَنَّ الْأَخْبَارَ الصَّحِيحَةَ أَنَّهُ صَلَّى اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَعَا عَلِيًّا إلَى هَذَا الْمَقَامِ .
مرا از انفس ، علی بن ابیطالب (علیه السلام) است ؛ برای این که اخبار صحیحه این را نشان می دهد .
📚خادمی ، ابوسعید ، بریقه محمودیه ، ج 2 ، ص 7ّ
#ادامه👇👇
@haqemamali
🔶نکته مهمی در این جا این است که در صحیح مسلم ، آیه مباهله را بیان می کند و می گوید : علی بن ابیطالب (علیه السلام) ، امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) است.
🔷ابن کثیر هم همین چهار بزرگوار را می گوید .
🔶بیهقی ، حاکم نیشابوری و دیگران همین مطلب را بیان می کنند.
@haqemamali
#ادامه👇👇
💠منابع شان نزول آیه مباهله در کتب اهل سنت:👇👇
❇️ولما نزلت هذه الآیة فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم دعا رسول الله صلى الله علیه وسلم علیا وفاطمة وحسنا وحسینا👇👇👇👇
📚صحیح مسلم – مسلم النیسابوری – ج ۷ – ص ۱۲۰ – ۱۲۱
📚دار الفکر سنن الترمذی – الترمذی – ج ۴ – ص ۲۹۳ – ۲۹۴
📚دار الفکر نظم درر السمطین – الزرندی الحنفی – ص ۱۰۸
📚 معرفة علوم الحدیث – الحاکم النیسابوری – ص ۵۰-
📚 منشورات دار الآفاق الحدیث عمدة القاری – العینی – ج ۱۸ – ص ۲۷
📚دار إحیاء التراث العربی فتح القدیر – الشوکانی – ج ۱ – ص ۳۴۸
📚عالم الکتب شواهد التنزیل – الحاکم الحسکانی – ج ۱ – ص ۱۶۰
📚مجمع إحیاء الثقافة الإسلامیة تفسیر ابن کثیر – ابن کثیر – ج ۱ – ص ۳۷۹
📚دار المعرفة الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج ۲ – ص ۳۹
📚 دار المعرفة إمتاع الأسماع – المقریزی – ج ۶ – پاورقى ص ۶
📚 دار الکتب العلمیة الفصول المهمة فی معرفة الأئمة – ابن الصباغ – ج ۱ – پاورقى ص ۱۱۴
📚 دار الحدیث تفسیر القرطبی – القرطبی – ج ۴ – ص ۱۰۴
📚مؤسسة التاریخ العربی تاریخ الإسلام – الذهبی – ج ۳ – ص ۶۲۷
📚دار الکتاب العربی مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول (ع) – محمد بن طلحة الشافعی – ص ۳۸
📚 مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۱ – ص ۱۸۵
📚 دار صادر تاریخ مدینة دمشق – ابن عساکر – ج ۴۲ – ص ۱۶
📚 دار الفکر المناقب – الموفق الخوارزمی – ص ۱۰۸
📚مؤسسة النشر الإسلامی ینابیع المودة لذوی القربى – القندوزی – ج ۱ – ص ۱۳۶
📚دار الأسوة المستدرک – الحاکم النیسابوری – ج ۳ – ص ۱۵۰
📚 السنن الکبرى – البیهقی – ج ۷ – ص ۶۳-دار الفکر لمه
@haqemamali
💠 روز اثبات حقانیت اسلام، ایثار #اهل_بیت و #امامت حضرت علی علیهم السلام
🔴 روز 24 ذی الحجه در تاریخ اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
در این روز، سه واقعه صورت گرفت که عبارتند از:
1⃣مباهله پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیتش با مسیحیان نجران و نزول «#آیه_مباهله»
2⃣خاتم بخشی حضرت علی علیه السلام در حال رکوع و نزول «#آیه_ولایت»
3⃣ روز ایثار و از خود گذشتگی اهل بیت علیهم السلام و نزول سوره «الإنسان»
⏪ نزول «آیه ولایت»
بر اساس روایات، روزی فقیری وارد مسجد پیامبر (ص) شد و تقاضای کمک کرد؛ ولی کسی چیزی به او نداد. او دست خود را به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! شاهد باش که من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ولی کسی به من چیزی نداد. در همین حال، حضرت علی (ع) که در حال رکوع بود، با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد. فقیر نزدیک آمد و انگشتر را از دست ایشان بیرون آورد و این آیه نازل شد: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُون» (مائده/55)
🔻قاضى عضد الدين ايجى در كتاب المواقف كه از مهم ترين كتاب هاى عقائدی اهل سنت به شمار می رود ، در اين باره نقل می نویسد:
🔸وأجمع أئمّة التفسير أنّ المراد علي .
🔹تمام پيشوايان تفسير، اجماع دارند بر اين كه اين آيه در باره امام على عليه السلام نازل شده است.
📚 كتاب المواقف ص405
🔻سعد الدين تفتازانی در اين باره می نويسد:
🔸نزلت باتفاق المفسرين في علي بن أبي طالب رضي الله عنه حين أعطي السائل خاتمه وهو راكع في صلاته ...
🔹اين آيه ، به اتفاق مفسران در حق على بن أبى طالب (عليه السلام) بعد از آن كه در حال ركوع نماز به سائل انگشتر داد نازل شده است.
📚 شرح المقاصد في علم الكلام، ج5 ص270
🔻و شهاب الدين آلوسی در تفسير خود می گويد :
🔸وغالب الأخباريين علي أنها نزلت في علي كرم الله تعالي وجهه
📚 روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج 6 ص 167
⬅️ نزول سوره «الإنسان»
این مهم بعد از سه روز روزه حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم السلام و اعطای افطارشان به مسکین و یتیم و اسیر بود.
🔻شوكانی در فتح القدير آورده است:
🔸وأخرج ابن مردويه عن ابن عباس في قوله ( ويطعمون الطعام ) الآية قال : نزلت هذه الآية في علي بن أبي طالب وفاطمة بنت رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم
🔹ابن مردويه از ابن عبّاس درباره آيه شريفه «و يطعمون الطعام» روايت نموده است: اين آيه درباره [امير المؤمنين] على بن أبى طالب [عليه السلام ] و [حضرت] فاطمه [سلام الله عليها] دختر رسول خدا صلی الله عليه وآله وسلم نازل گرديده است.
📚 فتح القدير، ج 5، ص 349
@haqemamali
✅بعد از نزول آیه ی ۵۵ سوره مائده که معروف به آیه ولایت است؛
﴿إِنَّمٰا وَلِيُّكُمُ اَللّٰهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا اَلَّذِينَ يُقِيمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ يُؤْتُونَ اَلزَّكٰاةَ وَ هُمْ رٰاكِعُونَ﴾
که اشاره به جریان انگشتر دادن امام علی(ع) در حالت سجده به سائل دارد، بعدها این عمل توسط عمر بن خطاب نيز چندين بار انجام شد؛ تا در مورد او نیز آيه ای نازل شود.
اما به گفته خودش آيه ای نازل نشد!
💍روايتی از اهل سنت به نقل از عمربن خطّاب آمده است كه می گوید :
📜«وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ!»
🔺به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع دادم تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابی طالب(ع) نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد.
▪️از این سخن عمر معلوم میشود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی(علیه السلام) اعتراف داشته است و چون نمیتوانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی میکرد او نیز صاحب فضیلتی مثل حضرت(ع) باشد که نشد.
📚منابع:
۱)نور الثقلین حویزی، ج۱،ص۶۴۸
۲)تفسیر البرهان بحرانی، ج۲، ص۳۱۸
۳)تذكرة ابن جوزى، ج۱، ص۱۸
@haqemamali
ابن حجر عسقلانی:رسول خدا (ص)فرمودند:علی (ع)رییس مومنین، صدیق اکبر و فاروق امت و اولین کسی است که در قیامت با من مصافحه میکند پس در فتنهای که بعد از من به وقوع میپیوندد از او پیروی کنید.
@haqemamali
🔴ابن الجزری عالم بزرگ اهل سنت پس از نقل روایتی در حرامزادگی دشمنان امیر المومنین علیه السلام مینویسد: این از گذشته تا امروز مشهور است که با علی (ع) کسی دشمنی نمیکند مگر زنازاده.
@haqemamali
#شریک_قرآن_ائمه_ع
◀️چرا ائمه (علیه السلام) شریک القرآن خوانده می شوند؟
⬅️یکی از القابی که ائمه با آن خوانده می شوند، شریک القرآن است.
✴️تعبیر "شریک القرآن" در چند زیارت ، خطاب به امام حسین (علیه السلام)، امام زمان (عجل الله فرجه) و ائمه مصومین به کار رفته است.از جمله:
🔯در زیارت امام حسین علیه السلام در اول رجب، نیمه شعبان و ...، می خوانیم:
❇️السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ الرَّحْمَنِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآن
📚بحارالأنوار،ج 98، ص 336
📚 إقبال الأعمال، ص 712
📚 البلدالأمین، ص 281
📚 المصباح للکفعمی، ص 491.
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ الْمَقَامِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَرِیکَ الْقُرْآن
📚بحارالأنوار،ج 98، ص 354
⏪همچنین خطاب امام زمان (عج الله) و دیگر ائمه می گوئیم:
🔶السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا خلیفه الرحمن السلام علیک یا شریک القرآن
(مفاتیح الجنان، جامع الزیارت)
🔷السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَئِمَّةَ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَادَةَ الْمُتَّقِینَ وَ کُبَرَاءَ الصِّدِّیقِینَ وَ أُمَرَاءَ الصَّالِحِینَ وَ قَادَةَ الْمُحْسِنِینَ وَ أَعْلَامَ الْمُهْتَدِینَ وَ أَنْوَارَ الْعَارِفِینَ وَ وَرَثَةَ الْأَنْبِیَاءِ وَ صَفْوَةَ الْأَوْصِیَاءِ وَ شُمُوسَ الْأَتْقِیَاءِ وَ بُدُورَ الْخُلَفَاءِ وَ عِبَادَ الرَّحْمَنِ وَ شُرَکَاءَ الْقُرْآن
📚بحارالأنوار ،ج 99 ،ص 163.
🔻علت این که ائمه شریک قرآن هستند:
❇️در حدیث گرانبهای ثقلین ، رسول خدا فرمودند:
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا
📚مستدرک الوسائل ،ج 7 ،ص 255.
◀️در این حدیث ، پیامبر می فرمایند ، من دو ودیعه گرانبها در میان شما باقی می گذارم ؛کتاب خدا و اهل بیتم ، این دو از هم جدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند و تا هنگامی که به آن دو چنگ زده باشید، هرگز گمراه نخواهید شد.
⬅️بنا به این روایت شریف ، خاندان عصمت و طهارت و قرآن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند به گونه ای که تمسک به یکی به تنهایی و فراموشی دیگری ، قطعا باعث گمراهی می شود و اثر حیات بخشی خود را از دست خواهند داد. ائمه مفسر قرآن و به عبارتی قرآن ناطق هستند. همیشه همراه قرآن هستند. پس می توان ائمه را شریک قرآن نامید.
@haqemamali