eitaa logo
حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
153 دنبال‌کننده
55 عکس
10 ویدیو
25 فایل
⁦✍️⁩محتوا: فعالیت های ابوالحسن حسنی در حوزه‌های علوم فقهی و علوم حِکمی 🔁مدیریت: توسط شاگردان استاد ارتباط با استاد: @aboulhassan ارتباط با مدیر کانال: @Nezamefekri وبلاگ انسان، عقل و دین: https://ensan.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
درباره‌ی پاسخ مهدی جمشیدی به سخنان آیت‌الله علیدوست ۱) متاسفانه در این پاسخ اثری از ادب و متانت دیده نمی‌شود. آقای جمشیدی جوان است و فرصت زیادی دارد تا خود را بالا بکشد یا بسوزاند. حرکت این چنین روشن است که به کجا می‌کشد. ۲) همه‌ی سخن در این است که حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» بود یا نه «تقلیل حکم امامت». وقتی بزرگی به مثل او می‌گوید که گیرم به لحاظ اصطلاحات، خطایی در بیان تو نباشد، نتیجه‌ی اجتماعی بیان تو تقلیل امامت است، باید کمی به فکر فرو رود، نه این که با غرور و تکبر تمام به بزرگان حوزه تاخت و تاز کند که «بدیهیات را به استاد سطوح عالی حوزه» می‌آموزد. ۳) به او برخورده که آیت‌الله علیدوست خواسته تریبون به مثل او داده نشود. جوانی که در این سطح از غرور و تکبر است، باید جلویش گرفته شود. اصلا کاری ندارم که درست گفته یا نه، آیت‌الله علیدوست درست گفته یا نه؛ وقتی جوانی نمی‌فهمد با پیر میدان چگونه و با چه ادبی سخن بگوید، قطعا در مسیر نادرست حرکت می‌کند و آینده‌اش می‌شود مثل خیلی‌ها که در این چند دهه امثال بنده شاهدش بودیم. ♻️https://eitaa.com/haqnegar
پاسخی به دکتر شریفی ۱) شخصیتی مانند آیت‌الله علیدوست را فقط در کتاب‌ها و مقالاتش نشناخته‌ام، در جلسات بسیار در حضور ایشان بوده‌ام و بارها هم سؤال مشافهی از ایشان پرسیده‌ام. نوع ورود ایشان به مباحث فلسفه‌ی فقه اتهام جزء‌نگری از ساحت ایشان به کلی دور می‌کند و متأسفانه جناب دکتر شریفی اصلا به درستی قضاوت نکرده‌ است. ۲) یک جمله از صحبت‌های آقای جمشیدی هم مثله نشده، بلکه این جمله منفجر شده و البته قوه‌ی انفجار را هم داشت. ۳) اتهام عدم درک و فهم از ساحت آیت‌الله علبدوست بسی دور است، بلکه حقیری مثل بنده هم آنقدر سواد دارد که توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشد. اگر سخن و موضع شما حق است، چرا توهین می‌کنید؟ چرا چون خود آیت‌الله علیدوست با متانت سخن نمی‌گویید؟ ♻️https://eitaa.com/haqnegar
تقریر بررسی نظریه منع قضاوت زنان از منظر حجت الاسلام حسنی.docx
22.3K
کمال تشکر از فضلا و محققین ارجمند گروه فقهی روشنا که نسبت به بازخوانی روشمند نظریه ی جواز و عدم جواز قضاوت زنان مشارکت نمودند. گزارشی از نظر ابوالحسن حسنی در این فایل تقدیم می شود. ♻️https://eitaa.com/haqnegar
نخ کلاف امنیت را چه کسی گم کرده ؟ ⚡️در جنگ می‌زنیم و می‌خوریم. قرار نیست که فقط بزنیم، خداوند دست کفار در این دنیا نبسته. حق تعالی می‌فرماید: َّ «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ- وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاس‏» و می‌فرماید: «ِ «وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ» اما ادامه می‌دهد «وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ» (شما چیزی از خدا امید دارید که آنها ندارند). ⚡️نه زدن دلیل این است که دشمن نخ کلاف امنیت را گم کرده و نه خوردن دلیل بر آن است که ما نخ کلاف امنیت را گم کردیم. 👌معیار اصلی در امنیت بین‌الملل استراتژی‌ها و نتایج بلندمدت است و معیار تبعی و فرعی اقدامات و نتایج کوتاه‌مدت. ⚡️میان ایران و آمریکا تنش سنگین برقرار است و هر دو طرف منافع دیگری را تهدید جدی کرده و اقداماتی انجام می‌دهند. 👌برای این که روش شود که ما در چه وضعیتی هستیم و آمریکا در چه وضعیتی، چند معیار مهم در حوزه‌ی امنیت مطرح می‌کنم: ۱) دست بالا داشتن در الگوهای فعالیت نظامی. ۲) توانایی جلب حمایت دولت‌ها یا توانایی سلب حمایت دولت‌ها از طرف مقابل. ۳) توانایی جلب حمایت ملت‌ها یا توانایی سلب حمایت ملت‌ها از طرف مقابل. ۴) امنیت داخلی هر کشور. ۵) توان اقدام و تلفات‌گیری (نتایج کوتاه‌مدت). ⚡️در معیار اول، آمریکا از ما جلوتر نیست و بلکه ما توانستیم با تغییر الگوهای حمله، دفاع، تجهیزات و سلاح‌ها، وارد عرصه‌هایی شویم که کلا رویکرد آمریکا را به هم بزنیم و حتی عرصه‌های کلانی چون اقتصاد جنگ را هم تحت تأثیر قرار دهیم. شاخص‌های صحت‌سنجی هم می‌تواند تعداد حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه، عملیات طوفان الاقصی، تعداد حملات حزب الله به پایگاه‌های اسرائیل و مانند آنها (مثلا جنگ اوکراین) باشد. در معیار دوم باز ما جلوتریم. شاخص‌های صحت‌سنجی میزان دور شدن دولت‌ها از اسرائیل است که حتی در قطعنامه‌ی اخیر که آمریکا وتو کرد، حتی فرانسه رای موافق داده بود و انگلیس رای ممتنع. یعنی توانستیم متحدان آمریکا و اسرائیل تا حدودی از آنها دور کنیم و برخی را مثل قطر یا سعودی به خود نزدیک کنیم. در معیار سوم به نحو آشکار حمایت ملت‌ها جلب شده. یک شاخص خیلی ساده موج (گرچه فعلا کم قوت) مسلمان شدن و ترند شدن سرود سلام فرمانده در تیک تاک و جنبش جهانی نفرت از اسرائیل است. در معیار پنجم جبهه‌ی مقاومت در کل در وضعیت مثبت است و دست کم در وضعیت منفی نیست. اتفاقا بعضی از عملکردهای جبهه‌ی استکبار، مانند همین بمب‌گذاری کرمان، نشان می‌دهد که آن جبهه قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست داده و نمی‌تواند در سه معیار قبلی امتیاز بگیرد، ناچار انرژی خود را متمرکز بر مورد چهارم کرده، در حالی که در این قسمت هم پیروز میدان نیست، اگر شکست خورده به شمار نیاید. 🌹با معیارهایی که گفته شد، به روشنی معلوم می‌شود که کدام طرف نخ کلاف امنیت را گم کرده.
إنا لله وإنا إليه راجعون. شهادت تعدادی از هموطنان گرامی و زائران مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم.
ما ملت شهادتیم طرح: بهنام شیرمحمدی
دختری با گوشواره‌های قلبی🌹
🌙اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَالْقِیامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ حلول ماه رجب المرجب وولادت امام محمد باقر علیه السلام را تبریک عرض می نماییم
🌺 سه اثر ارزشمند از امام علی النقی الهادی علیه السلام برای شیعه به یادگار مانده: ✔️ زیارت جامعه کبیره که به تبیین جایگاه و مقام ائمه معصومین(ع) پرداخته است. ✔ «زیارت غدیریه» که در این زیارت نامه امام هادی(ع) با استناد به آیات قرآن کریم فضایل امیرالمومنین(ع) را برشمرده‌اند و در واقع یک زیارت نامه قرآنی است. ✔️ «زیارت نامه امیرالمومنین(ع)» که در آن از امیرالمومنین(ع) با عنوان اول مظلوم عالم و نخستین کسی که حق او غصب شده یاد کرده است.
یک نظریه‌ی توصیه‌ای در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد: 1. تعریف واضح از هدف و مقصد نهایی سیاست خارجی 2. تعریف ارزش‌های اساسی در سیاست خارجی. 3. تعریف منافع ملی و منابع آن 4. تبیین نظام اولویت‌بندی راهبردی ارزش‌ها و منافع ملی 5. ارائه چارچوب منطقی برای تعیین اقدامات در چارچوب نظام اولویت‌بندی 6. تبیین راهبردهای انتخاب الگوها و ابزارهای مختلف سیاست خارجی 7. پیش‌بینی اثرات و پیامدهای ممکن سیاست‌های مختلف چنین نظریه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد: 1. پاسخگو بودن نسبت به شرایط جدید و تغییرات محیطی 2. توانایی توجیه انتخاب‌های سیاست خارجی 3. قابلیت اجرا و کاربرد در عمل سیاست‌گذاری خارجی 4. توانایی ارزیابی اثربخشی سیاست‌ها و اصلاح نظریه ✍️ابوالحسن حسنی ✨https://eitaa.com/haqnegar
یک نظریه‌ی توصیفی در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد: 1. چارچوب مفهومی و نظری 2. تبیین عوامل مؤثر بر رفتار دولت‌ها در عرصه بین‌الملل 3. تجزیه و تحلیل عوامل محرک و انگیزه‌های رفتاری دولت‌ها 4. ارائه‌ی چارچوبی برای تحلیل و پیش‌بینی رفتارهای سیاست خارجی چنین نظریه‌ای باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد. 1. سازگاری با اصول و مبانی 2. پاسخگو بودن نظریه برای توضیح رویدادها و پدیده‌های مختلف 3. موفقیت قابل قبول در پیش‌بینی‌ها 4. توانایی توجیه رفتارهای متفاوت دولت‌ها در شرایط مختلف 5. ارائه‌ی ابزار مفید برای تحلیل و طراحی سیاست خارجی ✍️ابوالحسن حسنی ✨https://eitaa.com/haqnegar
♻️جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلامی (۱) ✍️ابوالحسن حسنی آیا میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی تناقض وجود دارد؟ آیا حضور مردم در اسلامیت نظام اسلامی مؤثر است؟ در همان بدو امر یک پاسخ اجمالی می‌دهم: میان ولایت فقیه و مردم‌سالاری دینی هیچ تناقض وجود ندارد، بلکه حضور مردم جزء ارکان اسلامیت یک نظام سیاسی است. 📝این پاسخ از کجا آمد؟ در چند مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهم. در این پایه‌ی جامعه جامعه‌شناختی این پاسخ را ارایه می‌دهم. قدرت در یک جامعه منابعی دارد، مانند جمعیت و گروه‌های جمعیتی، علم، ثروت، فناوری، فناوری‌های نظامی، فرهنگ، جغرافیا و چیزهای دیگر. در همین جمله‌ی قبل «قدرت» دقیقاً چیست؟ دنبال یک تعریف دقیق از قدرت نیستم، فقط می‌خواهم آن را معرفی کنم. شخص قدرتمند برای اجرای تصمیم‌هایش، ضمانت‌های اجرای قاهرانه‌ای را به طور در اختیار دارد و با آن می‌تواند بر افراد و گروه‌ها تأثیر بگذارد تا اقدامات و رفتارهای خاصی را انجام دهند و رفتارهای اجتماعی و سیاسی افراد و گروه‌ها را مهار و هدایت نماید. مبدأ اصلی قدرت همان دو کلمه‌ای است که نشان‌دار شد: که امر اعتباری است. منبع این قدرت چیست؟ همان منابع قدرت که امور واقعی‌اند. این منابع واقعاً می‌توانند تصمیم‌ها را محقق نمایند و در اقدام‌های دیگران مؤثر شوند. حکومت با تکیه بر این منابع، آن قدرت اعتباری را می‌سازد و با آن اراده‌اش را در جامعه جاری می‌کند. اما این منابع در جامعه توزیع شده‌اند. در اختیار یک نفر نیستند. یک شخص مالک جمعیت نیست، همه‌ی علم را ندارد، همه‌ی ثروت را ندارد، همه‌ی فناوری‌ها را ندارد و ... . یعنی قدرت واقعی در دست حکومت نیست و در جامعه پخش شده است. حکومت دو موضع می‌تواند در برابر این قدرت پخش شده داشته باشد: ۱) حذف هر یک از قدرت‌ها و سرکوب آن؛ ۲) تلاش برای همراه کردن آن قدرت‌ها با اهداف خود. اگر رویکرد حذف را در پیش گیرد، تیشه به ریشه‌ی خود خواهد زد. حذف هر یک از این منابع حذف یک مؤلفه‌ی قدرت از جامعه است که در هر صورت، چه حذف آن حق باشد یا باطل، اثر نامطلوب خود را خواهد داشت.* اما قدرت واقعی نهایی در جامعه حاصل جمع بُرداری مجموع همین منابع است. اگر تلاش حکومت در جهت همراه کردن قدرت‌های واقعی باشد، به اندازه‌ای که بتواند آن‌ها را با خود هم‌جهت نماید، قدرت خواهد داشت.** * فرض کنید که فردی جنایتی بکند و باید اعدام شود. اعدام این فرد حق است، اما به هر حال، از جمعیت یک نفر کم می‌شود، اگر دانشمندی باشد، از جامعه‌ی علمی یکی کم می‌شود، اگر بازاری باشد، از اهل اقتصاد یک نفر کم می‌شود و ... . **حکومت باید تلاش نماید قدرت‌های پخش شده در جامعه را با اهداف خود همراه نماید، نه اینکه خود با آن‌ها همراه شود. در جامعه هر یک از این قدرت‌ها به سویی است و حکومتی که بخواهد با همه باشد، با هیچ‌کس نخواهد بود و سقوط می‌کند. ادامه دارد https://eitaa.com/haqnegar
امام جواد علیه السلام: «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق می‌شود» در عضویت در کانال و صفحات انسان‌های حکیم، به ویژه عالمانی از اساتید حوزه و دانشگاه از مصادیق معاشرت با خردمندان است.
میلاد امام علی علیه السلام و روز زیبای پدر، مبارک❤️🌹✨✨✨ https://eitaa.com/haqnegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوباره روضه تلخ اسارت زینب مرور متنِ کتاب شرافت زینب وجود معجری از نور پرده در پرده دلیل محکم حکم قداست زینب 🏴 فرارسیدن سالروز وفات اسوه‌ صبر و استقامت، حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها بر همه آزادگان جهان تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلَاْمُ عَلَى المُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ سلام بر آن امامی که در قعر زندان‌ و سیاه چال شکنجه میشد😭😭 شهادت امام کاظم(علیه السلام) تسلیت باد.🖤
❌چرا انتخاب پدران مان را ادامه دهیم؟.❓❗️ ✍ابوالحسن حسنی ⭐️اگر نسل قبل تشخیص دادند که حکومت ولایت فقیه مناسب است، به چه دلیل نسل فعلی انتخاب آنان را باید بپذیرد؟ 💥این اشکال به دلایل متعدد در هیچ یک از فلسفه‌های سیاسی پذیرفته نشده است. برخی از ادله چنین‌اند: ۱) به رفراندم گذاشتن اصل نظام در هر نسل، نظام سیاسی را در وضعیت متزلزل نگاه داشته و مانع اقدامات اساسی برای پیشرفت ملت می‌شود. ۲) این اشکال، بر فرض درستی، بر کلیه‌ی قوانین خرد و کلان جاری است و این موجب هرج و مرج عمومی و خلأ دائمی قانون می‌شود. ۳) مهم‌ترین دلیل این است که انتخابات مشروعیت‌ساز نیست، بلکه مشروعیت را در خارج تثبیت می‌کند. اما این که مشروعیت از کجا به دست می‌آید، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد: 🌺حقوق اساسی انسانی: بر این اساس، تا زمانی که نظام سیاسی به آن دسته از حقوق اساسی انسانی که در مبنای خود پذیرفته، پایبند باشد، مشروعیت باقی است. 🌺پایداری و پیوستگی ارزش‌های اساسی: بر این اساس، مشروعیت نظام سیاسی وابسته به پایداری و پیوستگی اصول و ارزش‌های اساسی است، نه بر اساس تغییرات مکرر و ناپایداری که ممکن است از رفراندم‌های مکرر به وجود آید. 🌺تداوم رضایت: بر این اساس، رفراندم به منزله‌ی قرارداد اجتماعی اول است و تداوم آن با رضایت اجتماعی و مشارکت مدنی در نظام سیاسی است و نه رفراندم‌های مکرر. 🌺نهادها: بر این اساس نهادها و ساختارهای اجتماعی و سیاسی مشروعیت نظام سیاسی را ایجاد می‌کنند و تا زمانی که نهادها و ساختارها دچار تحولات اساسی نشده‌اند، مشروعیت باقی است و نیازی به رفراندم نیست. 🌺حکومت قانون: بر این اساس، حکومت قانون و تعهد به قوانین و مقررات، مشروعیت نظام سیاسی را تضمین می‌کند، نه لزوماً رفراندم‌های مکرر. 🌺و ادله‌ی دیگر. 💥روشن است که هیچ فیلسوف سیاسی همه‌ی این ادله را هم‌ارز نمی‌داند و حتی ممکن است برخی از ادله را نپذیرد. اما اجمالا همه قبول دارند که مشروعیت نظام سیاسی وابسته به رفراندم مکرر اصل نظام نیست. ✨https://eitaa.com/haqnegar
عید مبعث مبارک 🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برای یک امر ضروری جهت یک سید، حدود ۳۵۰ میلیون تومان پول لازم است. بنده به جهاتی تضمین داده‌ام که این پول را تأمین کنم و اکنون این سید، که به ناحق اموالش را بر باد داده‌اند، روی تضمین بنده حساب باز کرده است و چون جز خدا کسی را ندارد، بنده از اینکه نتوانم این پول را تأمین کنم، به شدت می‌ترسم، چون دیده‌ام که آه او با دیگران چه کرده است. اکنون دست نیاز به همه دراز کرده‌ام تا این مبلغ تا دو سه روز آینده جمع گردد. اگر هدیه است، به خود ایشان دهید. اگر صدقه لحاظ می‌کنید، به بنده دهید تا بنده به ایشان هدیه دهم. اگر قرض می‌دهید، این قرض بر عهده‌ی بنده است و تا یک سال آینده بنده قرض‌ها را به نوبت پرداخت خواهم کرد. کمک‌های خود را به حساب زیر واریز نمایید: ابوالحسن حسنی جبل کندی، بانک ملی ایران، شماره‌ی کارت: 6037997484289161 شماره‌ی حساب: 0102932453008 شماره‌ی شبا: IR31 0170 0000 0010 2932 4530 08 رسید کمک‌های خود را به اینجانب ارسال فرمایید. اگر قرض می‌دهید، حتماً جداگانه تأکید کنید که به عنوان قرض داده شده است.
ای انيس قديمی دلها آفتاب بلند ناپيدا تا خدا ميبرد دلِ ما را پَر ِ سجاده های سبز شما 🌷ولادت امام سجّاد علیه السلام بر شما مبارک🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا