بسمه تعالی
یک مطلب ارزشمند از استاد رحمتی بزرگوار که مربوط به حوزه مطالعات تخصصی ایشان است در گروه روشنا ( روش شناسی اجتهاد ) تقدیم شد و محور گفتگوهایی ارزشمند از فضلای حاضر در کانال قرار گرفت که در این جا تقدیم محضرتان می شود.
کانال حجت الاسلام رحمتی
گروه فقهی روشنا ( روش شناسی اجتهاد )
✨https://eitaa.com/haqnegar
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام
لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه #سوال(هایی) به ذهن تان خطور می کند؟
🔻پ ن:
بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید.
عصر #فناوری داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند.
حسینعلی رحمتی
۶ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
✍️استاد حسنی :
طلاب جوانی که عزم فقاهت دارند بدانند که در این جهان باید فتوا دهند. به این کلیپ از منظر فقهی نگاه کنید فقاهت در عصر نوین .
1️⃣سوال:
حوزه ما انقدر خودش رو محصور کرد و با جنبه های مختلف علمی تعامل نکرد که ثمرش شد این عقب ماندگی
درسته!؟
✅جواب:
فرض که حوزه خودش را محصور کرده، من و شما چطور؟ بنده با طلاب بسیاری در مورد تحولات زندگی در عصر جدید صحبت میکنم. کم ندیدم طلاب جوانی که هنوز اسم chatgpt را نشنیدهاند و اگر هم شنیدهاند به ندرت با آن کار کردهاند.
2️⃣سوال:
یعنی همین کافیه که از chatgpt استفاده کنیم؟
تسلط در علوم حوزوی و بعد مسلط شدن در علوم مختلف علمی و انسانی و ... نمیخواد؟
این کار سرمایه گذاری و بها دادن از جانب حوزه نمیخواد؟
✅جواب:
نه، چه کسی گفت کافی است؟ اول کار را مثال میزنم. این مقدار از اولیات استفاده از فضای مجازی است.
3️⃣سوال:
هیچ کدام از فناوری هایی که این کلیپ گفته موجب سوال فقهی یا کلامی نمی شود.
فرض که چشم را قوی تر کنند چه تاثیری بر فقه دارد که نیاز به پاسخ داشته باشد؟
هر فناوری جدید نمی تواند سوال فقهی باشد.
✅جواب:
📚ابتدا به برخی از مسائل که همان مورد سؤال شما بود، اشاره میکنم. این لنزها، لنزهاییاند که میتوانند دید شب، دید اشعهی ایکس یا بزرگنمایی بالا به انسان بدهند.
📚برخی از مسائل ناشی از این لنزها عبارت است از:
1. امکان نقض حریم خصوصی با این ابزار
2. تحولات حریم خصوصی در صورت گسترده و عمومی شدن استفاده از این ابزار
3. تعیین مسئولیت در صورت بروز حوادث از جمله آسیب به خود، دیگران یا تخلفات
4. مسائل مربوط حقوق بیمهای به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از این لنزها
5. محدودیتهایی برای دستکاری و اعمال تغییرات در بدن انسان وجود دارد.
مسائل ناشی از تبعیض در امکان دسترسی به این فناوری
6. استفادههای نظارتی غیرقانونی یا غیر شرعی
7. تأثیر بر شخصیت و روان افراد و تغییر دیدگاه افراد نسبت به جهان و خود
8. استفاده در جنگ و قابلیت کاربردهای نظامی و جاسوسی.
9. اختلال ناشی از این ابزار در زندگی روزمره و تغییراتی در روابط اجتماعی و فعالیتهای روزانه.
10. تأثیر بر سلامت روان و استرس و اضطراب ناشی از دید جدید.
📚به چند مسائل فقهی ناشی از پیوند مغز یک نفر در جمجمهی دیگری هم اشاره میکنم.
1.هویت: شخص جدید چه کسی است؟ صاحب مغز یا صاحب بدن.
2. آیا میتوان از مالکیت بدن سخن گفت؟ اگر میتوان، فرض که شخص جدید صاحب مغز به شمار آید، آیا میتواند اجزای بدن را به دیگری اهدا کند یا مالک بدن وراث صاحب بدناند؟ آیا بدون فرض مالکیت بدن، سؤال یاد شده معنادار است؟
3. آیا فرد حق زندگی در بدن جدید را دارد یا خیر و تا چه حد میتواند درباره سرنوشت خود تصمیمگیری کند.
4. مسئله دسترسی به اطلاعات ذهنی فرد در بدن جدید.
5. تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا شرعی
6.حق بیمه بیماری و درمان در بدن جدید
7. مناسبات خانوادگی در بدن جدید
📚به برخی مسائل ناشی از ارتباطات مغز با فناوریهای جدید هم اشاره میکنم:
1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات حساس افراد که در این شرایط به شکل عجیبی به خطر میافتد.
2. مسئلهی امکان کنترل ذهن و رفتار افراد توسط دیگران و سوءاستفاده از اطلاعات ذهنی افراد
3. مسئلهی حق فراموشی و حق حفظ اطلاعات (نگهدای یا حذف اطلاعات ذهنی بدون رضایت صاحب آنها)
4. بهرهبرداری از اطلاعات ذهنی مانند بازاریابی
5. مسئلهی حق دسترسی به اطلاعات ذهنی خود و کنترل بر آن
6. حفاظت از حقوق نسلهای آینده در مورد استفاده از اطلاعات ذهنی
7.مسئلهی تعریف مجدد ماهیت انسان و شخصیت و مسائل مربوط مرز میان انسان و ماشین
8.مالکیت اطلاعات مغز. اگر اطلاعات مغز به صورت دیجیتال درآید، سؤال این است که آیا مالک آن اطلاعات کیست؟
9.دسترسی ناعادلانه برخی افراد یا گروهها به این فناوری نسبت به دیگران.
10.تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا اجتماعی یا سیاسی و ..
✨https://eitaa.com/haqnegar
نقدی به جواب استاد :
4️⃣سوال:
مطالب شما خیلی خوبه
اما طرح سوال جدید و مسئله فقهی جدیدی نیست.
اکثر مواردی که بیان کردید بحث شده و مورد بحث هستند .
به عبارت دیگر موضوع جدید از حیث ماهیت نیستند بلکه ظاهر موضوعات تغییر کرده.
مهم تر اینکه تمامی فرضیات شما مبتنی بر این است که این فناوری ها به دست عموم مردم برسد.
در حالی که این فناوری ها عموما به دست مردم نمی رسد و کارکرد ان برای دولت ها و مراکز امنیتی است.
✅جواب :
امروز این فناوریها عمومی نیست، اما فردا چطور؟ سالهای ۷۰ یا ۷۱ بود که یکی از دوستان به من گفت شرکتی که در آن کار میکنم، میخواهد کامپیوترهای قبلی را فروخته و جدید بخردو تبلیغ میکرد که کامپیوترهای قدیمی را ارزان میفروشد (آن زمان حدود ۴۰ هزار تومان). در تبلیغ آن کامپیوترها به ما میگفت که این کامپیوترها «هارد» دارند آن هم با ظرفیت ۴۰ کیلوبایت. اغلب کامپیوترهای خانگی اصلا هارد نداشتند. در همان سالها سی دی اختراع شد که در آن زمان به آن دیسکت لیزری میگفتند. من از یک مهندس کامپیوتر پرسیدم کامپیوترهای خانگی تا کی آنقدر پیشرفت میکنند تا بتوان دیسکتهای لیزری را در آنها به کار گرفت؟ با خنده گفت تا ۵۰ سال هم به آن حد نمیرسند. الان ۳۰ سال گذشته، سی دی آمده و رفته، دی وی دی آمده و رفته، بلو ری آمده و رفته و اصلا خیلی از لپتاپها دیگر سی دی رم ندارند.
گاهی حقیر به طلاب جوان تصویری از آینده میدهم. یک تصویر الان ارایه میدهم که شاید فرزندان شما ببینند. پسر جوان به منزل میآید و از دختری که پسند کرده سخن میگوید. شما میپرسید امتحان کردی که بفهمی جسم بود یا هولوگرام؟ میگوید نه. چند روز بعد شکست عشقی میخورد، دختر هولوگرام بود. مدتی بعد با خوشحالی میگوید دختری پسندیدم که جسم است. میپرسید ربات بود یا انسان؟ و باز شکست عشقی. دختر سوم انسان میشود. میپرسید متولد از انسان است یا با مهندسی ژنتیک تولید کارخانه است؟ و باز شکست عشقی. دختر چهارم متولد از انسان است، میپرسید مادرش مذکر است یا مؤنث (همین الان هم مردان باردار میشوند)؟ دختر پنجم متولد از مؤنث است؟ شما میخواهید چیزی بپرسید، دلتان به حال جوانتان میسوزد... این تصویر یک تصویر بسیار ساده از حدود ۲۰ سال آینده است و قطعا بسیار پیچیدهتر از این خواهد بود. اینها را که گفتم برای این است که بدانید با سرعت باورنکردنی این فناوریها عمومی خواهد شد.
شاید من و شما زمانی را ببینیم که دادگاهها به جای شهادت خواستن، محتوای مغز را آپلود کنند، روانشناسان و متخصصان علوم غریبه فیلم خواب افراد را بخواهند، هیچ بعید نمیدانم که مردم عادی ده سال بعد بدون لنز فراطبیعی از منزل خارج نشوند، چنان که امروز بدون موبایل از منزل خارج نمیشوند.
فقه و فلسفه و کلام و اخلاق ما باید برای چنان عصری پاسخگو باشد.
🌹✨✨بازخورد یکی از اساتید بزرگوار و فضلای مشهد:
سپاس و درود به جناب عالی...💐
چقدر خوب تصویری از آینده را نشان دادید...
العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس...
کاش همین تصویر را در دو سه پارگراف بیشتر، به صورت یادداشتی در محیط های تخصصی (مثل شبکه اجتهاد) منتشر کنید.
✨https://eitaa.com/haqnegar
از منظر آسیب شناسی و ریشه یابی سوالی مطرح شد که یکی از کارشناسان محترم عرصه فناوری کانال رمزنگارانه جوابی تقدیم کردند که در ذیل می آید:
📚سوال:
ببخشید
راهکار عقب نموندن ما چیه به نظر شما؟
✍️جواب:
یک راهکار مهم جهت پیشگیری از عقب ماندن: «آیندهپژوهی» هست.
اگر بخوام آیندهپژوهی رو کمی تشریح کنم، در سادهترین و بسیطترین شکل داستانهای تخیلی از آینده هست که کمی بنمایه علمی هم دارد. همین مثال اینکه در آینده خواستگاری چطور خواهد بود، در آینده اشتغال چطور خواهد بود؟ من همین الآن روزانه بیش از ۸ ساعت سر کار هستم ولی از اتاقم خارج نمیشوم. فضای شغلی آینده چطور خواهد بود؟ فضای تحصیلی چطور؟ همین الآن انصراف از تحصیل در مقطع دبیرستان به منظور ورود به مشاغل حوزه سایبر مرسوم شده! تقریبا همه علوم با علوم رایانه ممزوج شدهاند، آینده پزشکی چه خواهد شد؟ آینده جهانگردی چطور خواهد شد؟ هرکدام را در قالب یک داستان چند خطی میتوان بیان کرد. این داستانها اهمیت بسیار زیادی دارند. ژولورن و داستانهای علمیتخیلیاش در تاریخ علم جایگاهی بسیار مهم دارند.
اگر ما بتوانیم حدس بزنیم فردا با چه سناریوهایی ممکن است مواجه شویم، میتوانیم هم ابزارهای فنی متناسب با جهان جدید را طراحی کنیم و پیشتاز این جهان باشیم و هم میتوانیم زیرساختهای علوم انسانی را به صورت پیشرو حرکت دهیم.
یکی دیگر از فضلا بحث این کارشناس را تکمیل و تقویت می کند :
وقتی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء به وفور وارد زندگی انسانها بشود فرد فرد انسانها چنان شیشهای میشوند که چندان حریمی در خصوصیترین مراتب زندگی نمیماند!
امروزه دوربینهای مداربستهی آنلاین کاملاً رایج هستند، دربازکنهای خانگی هم مجهز به این فناوری شدهاند و صاحبخانه میتواند از شهر یا کشوری دیگر فرد پشت در خانهشان را ببینند و درب خانه را به رویش باز کنند.
یخچال خانه به صورت هوشمند مواد درونش را پایش میکند و به فروشگاه آنلاین پیام فهرست خرید میفرستد.
لباسشویی با دقت فراوان وزن و جنس و نوع لباس شما را ثبت و ضبط میکند تا ضمانتنامهی دستگاه شما را تحتالشعاع قرار دهد.
سابقهی بیماریها و درمانها و داروهایی که مصرف کردید، خریدهای شما و... همه ثبت و ضبط شده و در فضای ابری قرار میگیرند.
ساعت هوشمند شما میزان پیادهروی شما، تردد سوارهی شما، سرعت حرکت، علائم زیستی شما مانند اکسیژن خون و ضربان قلب و...، مسیرهایی که تردد کردهاید، مناطقی که توقف کردهاید، اطلاعات محیطی شما و... همه را در فضای ابری قرار میدهد و شما خودتان این اجازه را دادهاید.
به لطف دوربینها و حسگرهایی که در دستان خودتان گرفتهاید و در محیط زندگی، خودتان نسب کردید، تمام رفتارها و حالات به صورت برخط در حال تجزیه و تحلیل و ذخیره در فضای ابری هستند.
و ... . البته تمام مواردی که شمرده شد فناوریهای روز و معمولی و در حال استفاده در سطح جهان است و پیشبینی آینده نبود!
این دنیایی است که «سِتر» را که از اولین ضرورتهای زندگی انسان و روابط انسانی است، بیمعنی خواهد کرد.
کارشناس محترم رمزنگارانه بازخورد تکمیلی تقدیم می دارد:
همانطور که در جنگهای دوره هخامنشیان، نقشه طبیعی یک منطقه امری فوق سری بود و لو رفتنش باعث سقوط یک کشور میشد (مواردی در تاریخ هست که با لو رفتن نقشه طبیعی زمین، کشورهایی از هم پاشیدهاند) امروزه صحبت کردن از محرمانگی عوارض طبیعی که هیچ، حتی صحبت از کوچه پسکوچهها و شماره پلاکها امری مضحک است ولی کلیدواژه رمزنگاری که در دوره روم باستان همواره عدد ثابت ۳ و در ایران باستان همواره حرف «ز» بود و هیچ محرمانگی ویژهای نداشت، امروزه از چنان اهمیتی برخوردار شده که نفوذ و شکست یک کلید رمزنگاری میتواند به سقوط یک کشور منجر شود. مثال؟ نفوذ به گنبد آهنین در عملیات طوفان الاقصی.
📚محل سِتر تغییر میکند.
✨https://eitaa.com/haqnegar
♻️ بصیرت به این چیزها نیست ...
بصیرت چیست و بصیر واقعی کیست؟
✍️ابوالحسن حسنی
بصیر سیاسی دیدگاه و آگاهی عمیق دربارهی سیاست و اجتماع دارد و میتواند به طور منطقی و منصفانه به مسائل سیاسی نگریسته و تصمیمات درستی را اتخاذ کنند. بصیرت سیاسی به معنای توانایی درک عمیق و پیشبینی صحیح روندها و رویدادهای سیاسی است. بهطور کلی بصیرت سیاسی به فرد اجازه میدهد تا به طور دقیقتر و مؤثرتری بتواند در محیط پیچیده سیاسی تصمیمگیری و عمل کند. کسانی که بصیرت سیاسی قوی دارند معمولاً در موقعیت بهتری برای موفقیت سیاسی قرار میگیرند.
شاخصهای بصیرت سیاسی شامل موارد زیر میشود:
1. آگاهی از جهتگیری جریانهای سیاسی: داشتن دانش و آگاهی کافی درباره جریانهای سیاسی و اجتماعی و تأثیرات آنها بر جامعه.
2. تحلیل منطقی: قدرت تحلیل و ارزیابی منطقی مسائل سیاسی و اجتماعی بر اساس اطلاعات موجود و دادههای قابل اعتماد.
3. پذیرش دیدگاههای مختلف: توانایی پذیرش دیدگاهها و نظرات مختلف و ارتباط موثر با افراد دیگر برای دستیابی به توافقات سازنده.
4. نوانایی حفظ اخلاق: توانایی تصمیمگیری و اقدام سیاسی در چارچوب پایبندی به اصول اخلاقی در هر موقعیت و هر زمان.
5. درک عوامل و نیروهای مؤثر بر صحنه سیاسی و روابط قدرت
6. توانایی تحلیل و تفسیر صحیح اطلاعات و رویدادهای سیاسی
7. پیشبینی احتمالات و رخدادهای آینده بر اساس الگوها و روندهای مشاهده شده
8. درک عواطف، انگیزهها و اهداف اصلی بازیگران سیاسی
9. درک پیامدها و تأثیرات تصمیمات سیاسی
10. توانایی پیشبینی فرصتها و تهدیدهای سیاسی
بصیرت سیاسی دو چیز نیست: ۱) داشتن اطلاعات سیاسی زیاد، ۲) داشتن نظریه و چارچوب نظری دانشگاهی.
فردی که بصیرت سیاسی دارد ممکن است در عمل به صورت ارتکازی (بدون اتکا به یک الگو یا چارچوب مشخص) عمل کند و نیز ممکن است اطلاعات سیاسی زیاد یا خاص نداشته باشد و اساساً احتیاج زیادی به آن ندارد. مهمترین شاخص بصیرت سیاسی توانایی تحلیل دقیق رویدادها و پیشبینی صحیح احتمالات آینده است. این توانایی میتواند بدون اتکا به یک چارچوب نظری خاص یا اطلاعات زیاد یا خاص باشد. بنابراین فرد بصیر میتواند با تکیه بر تجربه و حس خود در موقعیتهای مختلف به صورت ارتکازی تصمیم بگیرد. البته داشتن یک چارچوب نظری و نیز اطلاعات زیاد یا خاص هم میتواند در تحلیل و تصمیمگیریهای فرد بصیر کمک اساسی باشد، اما کسی را بصیر نمیکند.
✨https://eitaa.com/haqnegar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بریده باد زبانی که شأن زهرا را از خــــطبهخوانی به نوحــهسرایی تبدیل میکند‼️
⚫️ماجرای هجوم به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) از زبان #رهبر_معظم_انقلاب
✍️ ببینید رهبری عزیز چگونه زهرا س را با روایت خودشان دست یافتنی می کنند
به جای نوحه سرایی و مدیحه سرایی های غلو آمیز باید روایتی واقعی و عبرت آموز داشت تا زهرا بشود معلم امروز و مربی زمان
بریده باد زبانی که زهرا را قدیسه ای دست نیافتنی می داند و از او الگویی برای زن مبارز امروز ارائه نمی کند.
بریده باد زبانی که ....
https://eitaa.com/haqnegar
دربارهی پاسخ مهدی جمشیدی به سخنان آیتالله علیدوست
۱) متاسفانه در این پاسخ اثری از ادب و متانت دیده نمیشود. آقای جمشیدی جوان است و فرصت زیادی دارد تا خود را بالا بکشد یا بسوزاند. حرکت این چنین روشن است که به کجا میکشد.
۲) همهی سخن در این است که حاصل این بیان، «تحکیم حکم حجاب» بود یا نه «تقلیل حکم امامت». وقتی بزرگی به مثل او میگوید که گیرم به لحاظ اصطلاحات، خطایی در بیان تو نباشد، نتیجهی اجتماعی بیان تو تقلیل امامت است، باید کمی به فکر فرو رود، نه این که با غرور و تکبر تمام به بزرگان حوزه تاخت و تاز کند که «بدیهیات را به استاد سطوح عالی حوزه» میآموزد.
۳) به او برخورده که آیتالله علیدوست خواسته تریبون به مثل او داده نشود. جوانی که در این سطح از غرور و تکبر است، باید جلویش گرفته شود. اصلا کاری ندارم که درست گفته یا نه، آیتالله علیدوست درست گفته یا نه؛ وقتی جوانی نمیفهمد با پیر میدان چگونه و با چه ادبی سخن بگوید، قطعا در مسیر نادرست حرکت میکند و آیندهاش میشود مثل خیلیها که در این چند دهه امثال بنده شاهدش بودیم.
♻️https://eitaa.com/haqnegar
پاسخی به دکتر شریفی
۱) شخصیتی مانند آیتالله علیدوست را فقط در کتابها و مقالاتش نشناختهام، در جلسات بسیار در حضور ایشان بودهام و بارها هم سؤال مشافهی از ایشان پرسیدهام. نوع ورود ایشان به مباحث فلسفهی فقه اتهام جزءنگری از ساحت ایشان به کلی دور میکند و متأسفانه جناب دکتر شریفی اصلا به درستی قضاوت نکرده است.
۲) یک جمله از صحبتهای آقای جمشیدی هم مثله نشده، بلکه این جمله منفجر شده و البته قوهی انفجار را هم داشت.
۳) اتهام عدم درک و فهم از ساحت آیتالله علبدوست بسی دور است، بلکه حقیری مثل بنده هم آنقدر سواد دارد که توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشد. اگر سخن و موضع شما حق است، چرا توهین میکنید؟ چرا چون خود آیتالله علیدوست با متانت سخن نمیگویید؟
♻️https://eitaa.com/haqnegar
تقریر بررسی نظریه منع قضاوت زنان از منظر حجت الاسلام حسنی.docx
22.3K
کمال تشکر از فضلا و محققین ارجمند گروه فقهی روشنا که نسبت به بازخوانی روشمند نظریه ی جواز و عدم جواز قضاوت زنان مشارکت نمودند.
گزارشی از نظر ابوالحسن حسنی در این فایل تقدیم می شود.
♻️https://eitaa.com/haqnegar
نخ کلاف امنیت را چه کسی گم کرده ؟
⚡️در جنگ میزنیم و میخوریم. قرار نیست که فقط بزنیم، خداوند دست کفار در این دنیا نبسته. حق تعالی میفرماید: َّ «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ- وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاس» و میفرماید: «ِ «وَ لا تَهِنُوا فِي ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَما تَأْلَمُونَ» اما ادامه میدهد «وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا يَرْجُونَ» (شما چیزی از خدا امید دارید که آنها ندارند).
⚡️نه زدن دلیل این است که دشمن نخ کلاف امنیت را گم کرده و نه خوردن دلیل بر آن است که ما نخ کلاف امنیت را گم کردیم.
👌معیار اصلی در امنیت بینالملل استراتژیها و نتایج بلندمدت است و معیار تبعی و فرعی اقدامات و نتایج کوتاهمدت.
⚡️میان ایران و آمریکا تنش سنگین برقرار است و هر دو طرف منافع دیگری را تهدید جدی کرده و اقداماتی انجام میدهند.
👌برای این که روش شود که ما در چه وضعیتی هستیم و آمریکا در چه وضعیتی، چند معیار مهم در حوزهی امنیت مطرح میکنم:
۱) دست بالا داشتن در الگوهای فعالیت نظامی.
۲) توانایی جلب حمایت دولتها یا توانایی سلب حمایت دولتها از طرف مقابل.
۳) توانایی جلب حمایت ملتها یا توانایی سلب حمایت ملتها از طرف مقابل.
۴) امنیت داخلی هر کشور.
۵) توان اقدام و تلفاتگیری (نتایج کوتاهمدت).
⚡️در معیار اول، آمریکا از ما جلوتر نیست و بلکه ما توانستیم با تغییر الگوهای حمله، دفاع، تجهیزات و سلاحها، وارد عرصههایی شویم که کلا رویکرد آمریکا را به هم بزنیم و حتی عرصههای کلانی چون اقتصاد جنگ را هم تحت تأثیر قرار دهیم. شاخصهای صحتسنجی هم میتواند تعداد حملات به پایگاههای آمریکا در عراق و سوریه، عملیات طوفان الاقصی، تعداد حملات حزب الله به پایگاههای اسرائیل و مانند آنها (مثلا جنگ اوکراین) باشد.
در معیار دوم باز ما جلوتریم. شاخصهای صحتسنجی میزان دور شدن دولتها از اسرائیل است که حتی در قطعنامهی اخیر که آمریکا وتو کرد، حتی فرانسه رای موافق داده بود و انگلیس رای ممتنع. یعنی توانستیم متحدان آمریکا و اسرائیل تا حدودی از آنها دور کنیم و برخی را مثل قطر یا سعودی به خود نزدیک کنیم.
در معیار سوم به نحو آشکار حمایت ملتها جلب شده. یک شاخص خیلی ساده موج (گرچه فعلا کم قوت) مسلمان شدن و ترند شدن سرود سلام فرمانده در تیک تاک و جنبش جهانی نفرت از اسرائیل است.
در معیار پنجم جبههی مقاومت در کل در وضعیت مثبت است و دست کم در وضعیت منفی نیست. اتفاقا بعضی از عملکردهای جبههی استکبار، مانند همین بمبگذاری کرمان، نشان میدهد که آن جبهه قدرت تصمیمگیری خود را از دست داده و نمیتواند در سه معیار قبلی امتیاز بگیرد، ناچار انرژی خود را متمرکز بر مورد چهارم کرده، در حالی که در این قسمت هم پیروز میدان نیست، اگر شکست خورده به شمار نیاید.
🌹با معیارهایی که گفته شد، به روشنی معلوم میشود که کدام طرف نخ کلاف امنیت را گم کرده.
إنا لله وإنا إليه راجعون.
شهادت تعدادی از هموطنان گرامی و زائران مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله فرجه، مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت عرض میکنم.
🌺 سه اثر ارزشمند از امام علی النقی الهادی علیه السلام برای شیعه به یادگار مانده:
✔️ زیارت جامعه کبیره که به تبیین جایگاه و مقام ائمه معصومین(ع) پرداخته است.
✔ «زیارت غدیریه» که در این زیارت نامه امام هادی(ع) با استناد به آیات قرآن کریم فضایل امیرالمومنین(ع) را برشمردهاند و در واقع یک زیارت نامه قرآنی است.
✔️ «زیارت نامه امیرالمومنین(ع)» که در آن از امیرالمومنین(ع) با عنوان اول مظلوم عالم و نخستین کسی که حق او غصب شده یاد کرده است.
یک نظریهی توصیهای در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد:
1. تعریف واضح از هدف و مقصد نهایی سیاست خارجی
2. تعریف ارزشهای اساسی در سیاست خارجی.
3. تعریف منافع ملی و منابع آن
4. تبیین نظام اولویتبندی راهبردی ارزشها و منافع ملی
5. ارائه چارچوب منطقی برای تعیین اقدامات در چارچوب نظام اولویتبندی
6. تبیین راهبردهای انتخاب الگوها و ابزارهای مختلف سیاست خارجی
7. پیشبینی اثرات و پیامدهای ممکن سیاستهای مختلف
چنین نظریهای باید ویژگیهای زیر را داشته باشد:
1. پاسخگو بودن نسبت به شرایط جدید و تغییرات محیطی
2. توانایی توجیه انتخابهای سیاست خارجی
3. قابلیت اجرا و کاربرد در عمل سیاستگذاری خارجی
4. توانایی ارزیابی اثربخشی سیاستها و اصلاح نظریه
✍️ابوالحسن حسنی
✨https://eitaa.com/haqnegar
یک نظریهی توصیفی در سیاست خارجی باید شامل ارکان زیر باشد:
1. چارچوب مفهومی و نظری
2. تبیین عوامل مؤثر بر رفتار دولتها در عرصه بینالملل
3. تجزیه و تحلیل عوامل محرک و انگیزههای رفتاری دولتها
4. ارائهی چارچوبی برای تحلیل و پیشبینی رفتارهای سیاست خارجی
چنین نظریهای باید ویژگیهای زیر را داشته باشد.
1. سازگاری با اصول و مبانی
2. پاسخگو بودن نظریه برای توضیح رویدادها و پدیدههای مختلف
3. موفقیت قابل قبول در پیشبینیها
4. توانایی توجیه رفتارهای متفاوت دولتها در شرایط مختلف
5. ارائهی ابزار مفید برای تحلیل و طراحی سیاست خارجی
✍️ابوالحسن حسنی
✨https://eitaa.com/haqnegar
♻️جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلامی (۱)
✍️ابوالحسن حسنی
آیا میان ولایت فقیه و مردمسالاری دینی تناقض وجود دارد؟ آیا حضور مردم در اسلامیت نظام اسلامی مؤثر است؟
در همان بدو امر یک پاسخ اجمالی میدهم: میان ولایت فقیه و مردمسالاری دینی هیچ تناقض وجود ندارد، بلکه حضور مردم جزء ارکان اسلامیت یک نظام سیاسی است.
📝این پاسخ از کجا آمد؟ در چند مطلب به این پرسش پاسخ میدهم. در این پایهی جامعه جامعهشناختی این پاسخ را ارایه میدهم.
قدرت در یک جامعه منابعی دارد، مانند جمعیت و گروههای جمعیتی، علم، ثروت، فناوری، فناوریهای نظامی، فرهنگ، جغرافیا و چیزهای دیگر.
در همین جملهی قبل «قدرت» دقیقاً چیست؟ دنبال یک تعریف دقیق از قدرت نیستم، فقط میخواهم آن را معرفی کنم. شخص قدرتمند برای اجرای تصمیمهایش، ضمانتهای اجرای قاهرانهای را به طور #رسمیومشروع در اختیار دارد و با آن میتواند بر افراد و گروهها تأثیر بگذارد تا اقدامات و رفتارهای خاصی را انجام دهند و رفتارهای اجتماعی و سیاسی افراد و گروهها را مهار و هدایت نماید. مبدأ اصلی قدرت همان دو کلمهای است که نشاندار شد: #رسمیومشروع که امر اعتباری است. منبع این قدرت چیست؟ همان منابع قدرت که امور واقعیاند. این منابع واقعاً میتوانند تصمیمها را محقق نمایند و در اقدامهای دیگران مؤثر شوند. حکومت با تکیه بر این منابع، آن قدرت اعتباری را میسازد و با آن ارادهاش را در جامعه جاری میکند. اما این منابع در جامعه توزیع شدهاند. در اختیار یک نفر نیستند. یک شخص مالک جمعیت نیست، همهی علم را ندارد، همهی ثروت را ندارد، همهی فناوریها را ندارد و ... . یعنی قدرت واقعی در دست حکومت نیست و در جامعه پخش شده است. حکومت دو موضع میتواند در برابر این قدرت پخش شده داشته باشد:
۱) حذف هر یک از قدرتها و سرکوب آن؛
۲) تلاش برای همراه کردن آن قدرتها با اهداف خود.
اگر رویکرد حذف را در پیش گیرد، تیشه به ریشهی خود خواهد زد. حذف هر یک از این منابع حذف یک مؤلفهی قدرت از جامعه است که در هر صورت، چه حذف آن حق باشد یا باطل، اثر نامطلوب خود را خواهد داشت.*
اما قدرت واقعی نهایی در جامعه حاصل جمع بُرداری مجموع همین منابع است. اگر تلاش حکومت در جهت همراه کردن قدرتهای واقعی باشد، به اندازهای که بتواند آنها را با خود همجهت نماید، قدرت خواهد داشت.**
* فرض کنید که فردی جنایتی بکند و باید اعدام شود. اعدام این فرد حق است، اما به هر حال، از جمعیت یک نفر کم میشود، اگر دانشمندی باشد، از جامعهی علمی یکی کم میشود، اگر بازاری باشد، از اهل اقتصاد یک نفر کم میشود و ... .
**حکومت باید تلاش نماید قدرتهای پخش شده در جامعه را با اهداف خود همراه نماید، نه اینکه خود با آنها همراه شود. در جامعه هر یک از این قدرتها به سویی است و حکومتی که بخواهد با همه باشد، با هیچکس نخواهد بود و سقوط میکند.
ادامه دارد
#مردمسالاریدینی
#انتخابات
✨https://eitaa.com/haqnegar
امام جواد علیه السلام: «معاشرت با خردمندان سبب اصلاح اخلاق میشود»
در #عصرفضایمجازی عضویت در کانال و صفحات انسانهای حکیم، به ویژه عالمانی از اساتید حوزه و دانشگاه از مصادیق معاشرت با خردمندان است.
میلاد امام علی علیه السلام و روز زیبای پدر، مبارک❤️🌹✨✨✨
https://eitaa.com/haqnegar